Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-05-27 in all areas

  1. Imorgon bitti blir det injustering! Blir svårt att sova...
    4 points
  2. octavia rs

    Mickes Musikrum

    I vissa fall är det säkert så men jag tror inte det alltid är så svart eller vitt. Eftersom jag vet att du gillar Ansuz @VoicesInMyHead speciellt strömprodukter (jag har ju själv deras strömfördelare) så kan man titta på syster företaget Aavik där samma Michael Börresen konstruerar förstärkare m.m. där finns inte en linjär PSU så långt ögat kan se och det är oftast helt vanliga standard MeanWell SMPS för någon hundralapp i dem. Om nu SMPS är så dåliga för ljudåtergivningen så tycker jag de är rätt märkligt att samma man som konstruerar Ansuz Mainz produkter sen fyller elektroniken ifrån Aavik med SMPS (elektronik som många tycker är fantastisk och just deras integrerade U-300 var en mycket lyckad konstruktion). Till höger syns en liten SMPS troligtvis till standby kretsen, den större i mitten till själva försteget (i detta fall ett Aavik C-300). Just Chord är ju ett vanligt ämne när de kommer till SMPS och Rob Watts använder SMPS i alla sina produkter och i de forum där han kommenterar de som byter ut dessa till sina DAC:ar så brukar han mest se det som onödigt och han har konstruerat dem som en helhet med sin PSU (om det nu enbart är pengar eller han helt enkelt tycket att de fungerar bra med SMPS de vet jag inte). På många forum finns det personer/företag som har ekonomiska vinningar i att framhäva både det ena och det andra, att kategoriskt säga att en linjär PSU "alltid" är bättre än en SMPS de tror jag inte på det finns bra och dåliga saker i båda läger allt handlar om pengar att bygga nått bra kostar oavsett teknik. Tittar man på tex. en MeanWell SMPS så kan man vara rätt säker på att den varit i ett labb där den blivit uppmätt så att den uppfyller EMC kraven och inte stör saker i sin omgivning och håller sig inom gränsvärden. Jag tror vi är rätt överens om att det finns både bra och dåliga konstruktioner inom alla olika tekniker sen är de i slutänden upp till var och en var man vill spendera pengar och om det är värt det.
    3 points
  3. Kenwood var min referens ända till de försvann. Deras sista stora skivspelare L-07D förblev en våt dröm. Ibland dyker de upp som begagnad. Det är inte försent än. Deras receivrar och radiodelar var och är fantastiska. Jag har kvar två radiodelar och en mindre Kenwood-receiver i min bodega på tomten. Dock inte denna bjässe KR-9600. Min sista nyinköpta hi-endprodukt från Kenwood var deras KA-907 som jag har mycket fina minnen ifrån. Dubbla nätdelar och massor av välljudande watt.
    3 points
  4. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Men vi är alla intresserade av att ta del av varandras intryck och erfarenheter, det hoppas jag iaf! Så även om min erfarenhet säger mig något annorlunda än din är det alltid lärorikt att ta del. Som vi säkert är ense om, det handla inte bara om val av metod, det handlar än mer om hur man tillämpar den. Jag tror det blir komplext för det fins så många variabler att laborera med... Jag har ju ofta hävdat att jag tycker skillnader inom digital uppspelning är små, knappt märkbara till och med. Och i nästa skede när vi kopplar "bort" en ComHem-router hemma hos S så blir det nästan fyrverkerier! ?!?! Jag har ju gjort "samma" övning hemma, men knappt uppfattat skillnader... I @sprudel fall verkar ju effekten utebli, eller snarare försämra något. Jag upplevde samma sak med English Electric-switchen hemma hos S, i det då aktuella scenariot blev effekten snarast försämrande. Horses for courses, som sagt!
    2 points
  5. Med all respekt för ovan nämnda herrar så är det ju ingen rocket science vi pratar om att byta en medföljande extern SMPS till en extern LPS av högre kvalitét. Jag har väldigt svårt att se att det handlar om något annat än en kostnadsfråga från dessa tillverkare som skickar med dessa billiga PSU:er. Att däremot göra åverkan och modifiera en produkt på insidan (som i Lumin fallet) är ju mer extremt och kanske inget man bör ge sig på om man inte är lite galen, även om det finns en klar förbättringspotential även där skulle jag säga som faktiskt har provat. Sen att en del upplever förbättringar med att göra detta och andra inte är väl som vanligt, en del hör skillnad på kablar, andra inte. För min del tillhör det en del av nyfikenheten kring hobbyn att se om jag kan förbättra dessa produkter och min anläggning totalt sett.
    2 points
  6. Nu tar vi nya tag i hifi-resan:
    2 points
  7. CommonMode

    Mickes Musikrum

    Hej LPL När det gäller gränsvärden så har vi, så långt jag vet, fortfarande inga i frekvensområdet 2–150 kHz (supraharmonics). Det är naturligtvis ett dilemma. Supraharmonics söker sig dit impedansen är som lägst. Det innebär även låga störnivåer i spänning kan spridas i en anläggning, och mellan grannar. Normalt så baserar tillverkarna sina konstruktioner på att uppfylla de normkrav som finns, inte att överträffa normkraven. Det kan innebära att mängden störningar fortsätter öka och att störningar kan spridas mellan olika bostäder anslutna under samma distributionstransformator.
    1 point
  8. LPL

    Mickes Musikrum

    Det blev ju lite svart eller vitt detta Generellt kan man nog säga att en switchad normal strömförsörjning tenderar att störa mer än en linjär. Sedan är det rimligt att tro att de allra flesta SMPS håller sig inom satta gränsvärden. Nu har jag inte koll på dessa gränsvärden men har svårt att tro att de är ligger så lågt som är önskvärda. De SMPS som jag har tittat på som följer med den mesta konsumentelektronik lämnar en hel del att önska av den spänning som man får ut på sekundärsidan, och genererar störningar på elnätet, säkerligen i etern också men det har jag inte kollat närmare på. I de fall som konstruktörer valt att bygga hifi-produkter med switchade nätdelar får man anta att de inte uteslutande har gjort det valet baserat på tillverkningskostnaden utan även baserat på hur produkten presterar rent ljudmässigt. Sedan hur en specifik SMPS till en Hifi-produkt påverkar det ljudliga resultatet på anläggningen jämfört med andra nätdelar, switchade eller linjära får man nog avgöra från fall till fall. Jag är i alla fall av den åsikten att nätdelen helt klart har betydelse mer eller mindre oavsett var den sitter inkopplad i kedjan, sedan om det beror på kvaliteten på strömmen eller störningar kan nog variera från fall till fall och inte heller säkert att det är någon märkbar skillnad på just nätdel A och B. Sedan är det upp till var och en att avgöra om det är intressant att prova eller om det faller under avdelningen ointressanta saker att utforska. Det inte så enkelt att allt blir toppen bara man byter ut en väggbula mot en annan, det kan ju lika gärna bli sämre. Någon som jag reflekterar över när jag läser är att det mesta alltid verkar blir bättre oavsett vad som görs eller byts ut.
    1 point
  9. LPL

    Youtube favoriter

    Bästa bandnamnet? Tighta trummor och man klarar sig egentligen ganska långt med en halv Jazzmaster...
    1 point
  10. Jag hade en KX-800.
    1 point
  11. Ny puppa och Protraktor? Bättre ordning på ström?
    1 point
  12. Josaa

    Marten gasar på.

    Tack för fint repotage Apex! Superfina bilder. Jag skulle gärna lyssna på den anläggningen.
    1 point
  13. Precis som @Azur är jag också lite svag för Kenwood som märke! Minns deras förstärkare och framför allt riktigt coola kassettdäck från tidigt 80-tal Själv fick jag nöja mig med enklare däck från Sony på den tiden. Jag tycker skivspelaren är riktigt snygg och jag har lyssnat på en liknande för några år sen. Lät mycket bra vill jag minnas! Självklart skall grejorna användas, oavsett om det är i reservanläggningen eller huvud dito
    1 point
  14. För er som hänger med på forumet så är det ingen överraskning att jag gillar Birdy. Denna unga duktiga artist. Här med sin egna "Wings".
    1 point
  15. Ang Peos byggen, jag saknar WOW!!! Emojin Hoppas detta inlägg funkar lika bra👍👍👍
    1 point
  16. Jag har lite dubletter av några skivor som jag spelade av parallellt. På min Simon Yorke-spelare sitter just nu en Koetsu Rosewood Red som är lite mindre "right on" som min favorit Ortofon Windfeld, men ändå ljud i mycket hög klass, framför allt på akustisk jazzmusik typ Blue Note. Men hur blev det nu när jag jämförde med Ortofon 2m Black? Mitt riaa kommer från VTL och heter TP-6.5 och rörbestyckat och som har ingång både för mm och mc. Ortofons 2m Black har ett hus som är samma som deras Bronze-modell. Om man har en Bronze kan uppgradera den med en Black. På motsvarande sätt delar Red och Blue samma hus där man kan ta ett snäpp till från Red genom att sätta dit Blue-nålen. Till huset som delas av Bronze och Black kan även sätta dit den helt nya varianten av Black som heter LVB 250 (Ludwig van Beethoven 250 år) som fick en lysande recension i senaste HiFi News av Ken Kessler. Nålen och nålarmsröret på 2m Black är samma som i den tidigare mc-pickupen Jubilée. Det innebär att det är en naken Shibata-slipning som sitter på ett nålrör av aluminium. I LVB 250 sitter det också en naken Shibataslipad nål (med lite skarpare profil) och dessutom på ett boron nålarmsrör. Det är samma nål och nålarmsrör som i Cadenza Black. En del andra anpassningar mellan de båda har också gjorts. Till skillnad mot den jämförlse jag och min kompis Nisse gjorde på förvintern så var det nu betydligt svårare att pin-pointa skillnader. Visst de låte inte exakt lika. Koetsun har lite mer liv i övre registren och en större ljudbild men skillanderna är inte enorma. 2m Black låter rent förbannat bra med bra driv och fin tonalitet. Men kan detta verkligen bero enbart på tonarmen? Svaret är nej. Den stora skilladen är faktiskt de rörbyten jag gjort i vinter. I mitt phonosteg sitter 6 rör i mm-delen. Där satt innan 5 år gamla nytillverkade rör. De har jag nu ersatt av ett par Berlintillverkade Telefunken (ECC 83). Jag har också satt in två par ECC81 från forna DDR-fabriken RFT. Dessa såldes också som Siemensrör. Det är faktiskt detta byte som gjort den största skillnaden. Armen har säkert bidragit en del också. Den är bättre anpassad för dagens lägre fjädringsmjukhet mot vad som var vanligt förr och som den gamla SME- III var bygd för. Jag tycker det är en mycket fin arm och som fortfarande säljs men nu enbart i kombination med SME's spelare. Jag bytte också rör i mc-steget som ligger före mm-steget. Efter en första förstärkning i mc-steget när jag spelar moving coil går signalen sedan genom mm-delen också. I mc-steget har jag satt in ett par Mazda 12au7 från 1962. Efter denna lilla övning har jag bytt fot fullständigt angående Ortofons 2m Black. Det är en kanonpickup när den får rätt förutsättningar. Den har många timmar kvar som väl är. Hittills har jag bara spelat 427 album med den (under 5 år).
    1 point
  17. För att veta det är det mycket man måste känna till och eftersom vi inte vet det är det ett oanvändbart begrepp i min värld. Vi vet inte hur det lät i studion när inspelningen gjordes Vi vet inte hur väl det inspelade ljudet stämmer överens med live-ljudet Vi vet heller inte vad de använde för elektronik, kablar mm Vi vet heller inte hur det lät i mixerstudion där man använder andra högtalare, elektronik och rum samt ofta andra personer. Vi vet inte vad mastringsingenjören la till eller drog ifrån inför slutprodukten Vi vet inte om teknikerna, producenten eller musikerna var nöjda med resultatet De vet inte vilken anläggning slutprodukten skall spelas på Men vad vi vet är att många hifi-vänner är kapabla till att döma ut en förstärkare, högtalare, kabel, pickup, dac osv som att de färgar ljudet utan någon som helst kunskap om hur det lät i stegen ovan. För mig är det rent "jönseri". Att ljudet upplevs som dovt, brilliant, klart, attackrikt, stort, upplöst och liknande är väl ok och säger något men inte att det är "färgat" från originalljudet som man inte vet något om. Om man menar att färgat betyder att det låter olika mellan A och B så kan det lika väl bero på att något dragits ifrån som att något lagts till.
    1 point
  18. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Hej igen! Nu har jag jobbat! Provade olika lösningar på att frikoppla bänken från hela attefallshuset. Till slut blev det ganska straight forward: 1. Sköt in 40 mm skifferstenar under huset där bänken står 2. borrade 4 st 40 mm hål (längre ned 32 mm) i golvet (sparande toppskivor för att kunna lägga tillbaka) 3. borrade ”grop” i stenen genom hålen i golvet med 24 mm slaghammare 4. kapade till m24 gängstång och tätade med rörisolering 5. 2 m24 muttrar används för att justera plan och ”låsa” 6. Grova vinkeljärn sätts fast med häftmassa för att stabilisera bottenstenskivan (som bänken står på) 7. Botten på Nero Assolutasskiva vilar på bitumen mot vinkeljärnen 8. bänk ställs på skivan Klar! Bänk i princip frikopplat från huset! Steg som tidigare fick min B&K mätare att bottna ger knappt utslag! Hurra! Återstår att lyssna Bilder kommer
    1 point
  19. Första komponenten monteras;
    1 point
  20. Besökte @Peo igår, och här går han igång med håltagning i bottenplattan till filterlådan; Fronten är 8mm aluminium, förbereds med ingång och passthrough; Bomullstyg och T-röd för kylning av aluminiumsnittet; Jäklar vad många hål det blir
    1 point
  21. Framför elementflänsen är det 40mm baffel fasad 45o. Någon du kan rekommendera? Varför inte en antisub?
    1 point
  22. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag har investerat! I en ljudförbättrande produkt, med oerhört hög förbättringsfaktor-per-krona! Ganska nyligen gjorde jag mig av med mina Hifiman HE-1000 och Focal Utopia och i tomheten dessa lämnade skaffade jag genast ett par andra lurar: Hifiman Sundara är vansinnigt bra i mina öron, till ett mycket modest pris dessutom. De är alltså inte bra i förhållande till pris, jag håller dem obekvämt nära både HE1K och Utopia. Jag har dock ingen bra balanserad kabel till dem utan kör dem single ended med sin originalkabel, som är terminerad med en 3.5mm TRS. Det är väl OK när jag driver dem med Chord Mojo eller Topping NX4 DSD, men på Moon 430HAD finns inget 3.5mm uttag tyvärr. Det ligger väl lite utanför scopet för den, men jag lovar att den inte skäms med Sundara. Problemet är då dessa: De här som skickas med, med många lurar... Det här är rent trams, glappkontakt, klen passform och allmänt dåligt intryck. Med Sundaras sladd glappade det emellanåt och man fick snurra litet för att hitta båda kanalerna. Nåväl, för 35 riksdaler köpte jag denna från hifikit istället: Sådärja! Nu är det inge glapp och dålig passform! Klick så sitter kontakterna där de ska utan glapp. Och jag vill hävda att den här förbättringen ljudmässigt är ett markant kliv! Men jag vill givetvis prova en balanserad kabel senare också!
    1 point
×
×
  • Create New...