Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-04-28 in all areas

  1. Klart! 😃 Gick fort pĂ„ forumet men tog en ansenlig tid i praktiken, mĂ„nga smĂ„ delikata bekymmer att lösa, men det Ă€r kul. Basen blev annorlunda och mycket osorterad bas har transporterats via golvet som Ă€r bjĂ€lklag av lĂ€ttbetong med flytande parkett. Mer nyanser och mindre rumpskak samt en mindre orolig fru, hon var verkligen orolig, jag med, nĂ€r infratonerna fick igĂ„ng golv och tak. Detta har minskat nu. Ljudet Ă€r bra, tror det var vettigt att ha streamer hĂ€ngande pĂ„ vĂ€gg istĂ€llet för golvstĂ„nde hylla. Slutsteget vĂ„gar jag inte ha vĂ€gghĂ€ngt, 45 kg! Mycket annat Ă€n mjukfötter som hĂ€nt ocksĂ„ med bĂ€ttre kabeldragning, övergĂ„ng till Qobus istĂ€llet för Tidal sĂ„ nĂ„gon isolerad utvĂ€rdering av övergĂ„ng till SD istĂ€llet för möbeltassar blir det inte, men det var inte heller avsikten. Science Ă€gnar jag mig Ă„t pĂ„ jobbet, det rĂ€cker sĂ„ bra. Provar tvĂ„ stycken ICE-power 500 till basarna som alternativ till Hypex nc400 ocksĂ„, bra tryck i de hĂ€r stegen, de stannar. De hanterar alltsĂ„ enbart frekvenser under 80Hz, resten stĂ„r CJ Premier 350 sa för med den Ă€ran.
    5 points
  2. lindvall

    lindvalls lya

    SÄ hÀr sex Är senare ser det likadant ut i det lindvallska hemmet. Inga apparatbyten, men det har blivit dags för ett rörbyte i Leben dÄ ett gammalt Sylvania hade gett upp i förtid.
    4 points
  3. MĂ„nga sk ”pĂ„lĂ€sta” Ă€r inte alltid sĂ„ pĂ„lĂ€sta utan mer sjĂ€lvutnĂ€mnda experter. Hade de befunnit sig pĂ„ samma nivĂ„ som Rob Watts kunde de ju sjĂ€lva komponera ett filter av samma dignitet. Tror det handlar mer om att marknadsföra sig pĂ„ forum.
    2 points
  4. Gryphon300

    Mickes Musikrum

    Hej Micke! Nu Àr S med pÄ Euphonia!
    2 points
  5. Men dÄ har de vÀl fallit en sÄ dÀr 3-6dB? Men Àven det bra. Pga av den lÄnga vÄglÀngden för bas sÄ Àr min erfarenhet i mina rum att den placering som ger bÀst ljudbild Àr ocksÄ den som ger sÀmst bas. DÄ Àr det en poÀng att kunna ha basarna i ett annat plan Àn mellanregister och diskant. Om jag sÀtter min subbar pÄ samma plan som huvudhögtalarna hörs de knappt. Men en meter bakom blir det helt annorlunda. Tidsaspekten kompenserar jag med fasfiltret. SÀtter jag huvudhögtalarna dÀr subbarna stÄr fÄr jag betydligt mer bas men den övriga ljudbilden blir platt och trÄkig.
    2 points
  6. Nej, man gör det man tycker Àr kul, intressant och ger valuta för insatt kapital och energi. Jag gör sÄ med framför allt dubbeltrioder. Det Àr bland de fÄ saker som jag tycker gör skillnader idag. Under Ären har jag köpt olika typer av skivpuckar, kabellyftare, apparatfötter och liknande. Det mesta av det ligger i skokartonger idag. Jag tycker inte jag har tappat i ljudkvalitet, men nÀr jag skaffade dem sÄ var det naturligtvis stora skillnader... Vi springer pÄ de bollar vi tror pÄ och det vi tror pÄ tenderar att Àndra sig över tid.
    2 points
  7. Och dÄ kan man om man sÄ önskar frÄga sig om det Àr onödigt bra mÀtvÀrden. Kanske onödigt bra sett ur ett mÀtmÀssigt perspektiv. Men uppenbarligen Àr det inte onödigt ur ett musiklyssningsperspektiv. Jag har - som jag nÀmnt tidigare - haft diskussion om MScalern, dÀr nÄgra mycket pÄlÀsta avfÀrdar apparaten baserat pÄ den kunskap de sjÀlva besitter - och som de Àr tvÀrsÀkra pÄ Àr den kompletta kunskapen. Man finslipar pÄ vedertagen kunskap och kan inte tÀnka sig att det finns mer att upptÀcka och nya slutsatser att dra. Tror det Àr en ganska vanlig hÄllning. PÄlÀst men kanske inte sÄ nyfiken.
    2 points
  8. Ja, allt vibrerar frÄn diamanten till högtalarelementen och allt dÀremellan. Vi kan sÀga att vi hÄller pÄ med Vibration Management!
    2 points
  9. byZan

    DryckestrÄden

    Är nĂ„got helt annat
    2 points
  10. HÄller med, men det ena behöver vÀl inte utesluta det andra. Vissa saker som bedöms som tweak Àr absoluta nödvÀndigheter hemma hos mig. Om jag inte har dem, blir inte musiken lika begriplig och njutbar, och dÄ lyssnar jag mindre.
    2 points
  11. Jag hade en period för nÄgra Är sedan dÄ jag jagade bÀttre inspelningar och högre upplösningar, jag upsamplade all musik med HQPlayer osv, min första LampizatOr DAC var renodlad DSD sÄ jag hade inte sÄ mycket till val. Med tiden sÄ har DAC:arna blivit bÀttre och bÀttre och jag kÀnner faktiskt inte alls samma behov av upsampling lÀngre och jag mÀrker inte heller lika stora skillnader mellan olika format (jag vill tro att det inte med försÀmrad hörsel att göra). Mitt ljudideal har ocksÄ Àndrats genom Ären dÀr extrema detaljer, klarhet och upplösning kanske inte lÀngre Àr det viktigaste för mig. Jag vÀljer instinktivt dock fortfarande i regel bÀttre inspelningar nÀr sÄ Àr tillgÀngligt, men jag Àr ocksÄ helt okej med enbart 16/44, det finns tillrÀckligt med information dÀr för att musiken fortfarande ska lÄta magisk. Jag Àr ocksÄ lite skeptisk till alla högupplösta filer som helt plötsligt finns tillgÀngliga, var kom de ifrÄn? Vad var det ursprungliga originalformatet? Hur som helst, bÀsta releasen och bÀsta formatet Àr sÄklart alltid önskvÀrt, jag sa inte att jag inte Àr intresserad av det. DÀremot kompletterar Qobuz och Tidal varandra för mig vad gÀller utbud vilket var min poÀng och den ljudmÀssiga skillnaden mellan samma release i samma format mellan de olika tjÀnsterna var i mitt relativt snabba test minimal, men det var lÄngt ifrÄn nÄgot vetenskapligt test och kanske inte ska dras för stora slutsatser frÄn iofs. Jag lyssnade lite pÄ de nya Zappa releaserna hÀromdan och hÄller med om att de lÀt trevliga. LÀngesen jag lyssnade pÄ Neil Young sÄ fÄr testa dem imorgon.
    2 points
  12. 10Ärs- jubileum för denna trÄd och 1.000.000 views TÀnkte vÀl inte det skulle bli en sÄdan lÄngkörare dÄ jag drog igÄng trÄden 2011-06-26 precis dÄ jag fick hem mina Sonus faber Amati Futura. Jag bestÀmde mig dÄ för att gÄ mer systematisk tillvÀga för att matcha ihop mitt system. Inte bara blanda produkter utan att testa. Jag mÀrkte att det var bra för mig sjÀlv att tÀnka till om vad jag hÄller pÄ med i systemet och formulera mina tankar och Äsikter. Jag kan gÄ tillbaka och se hur jag tÀnkt eller tyckt. Utan all kunskap som alla forumvÀnner bidrager med hade detta inte blivit nÄgon trÄd av intresse. Jag hoppas min resa med bilder och text kan bidraga med nÄgot till andra. Man kan lÀsa det som bra eller dÄliga exempel pÄ hur man kan gÄ tillvÀga sÄ man hittar sin personliga vÀg i denna hobby. Jag beskriver ju bara min högst personliga vÀg och intresse för musik och HiFi. Det Àr inte slut med detta. Jag fortsÀtter som vanligt att skriva av mig tankar och funderingar och redovisar vad jag gör ihop med bilder. SÄ hÀng med ett tag till ni som vill.
    2 points
  13. Hej alla! tanken var att jag tĂ€nkte presentera mig innan denna trĂ„d men jag insĂ„g att jag blivit digital idiot med Ă„ren, och hittar inte trĂ„den...Ă€nnu. lite kort om min situation; för drygt 6 Ă„rsedan brann vĂ„rt hus ned, dock lyckades jag, tro det eller ej, övertyga rĂ€ddningstjĂ€nsten att lĂ„ta mig gĂ„ in med syrgas, tillsammans med ett par rökdykare och rĂ€dda högtalare och stereo. Jag ska tillĂ€gga vi dĂ„ bodde i radhus och det brann Ă€nnu bara i huset bredvid i samma lĂ€nga. Hursom har det blivit nĂ„gra flyttar till tillfĂ€lliga boenden och magasineringar och anlĂ€ggningen har inte packats upp förrns nu nĂ€r vi köpt hus pĂ„ landet. jag höll pĂ„ en hel kvĂ€ll att packa upp, sortera, putsa och skruva ihop alltihop och vĂ€l inkopplat startar jag igĂ„ng. Och...antiklimax. Det Ă€r helt tyst och frĂ€ser till i slutsteget, ett BAT VK75. Ett ingĂ„ngsrör ryker till och dör, samt en drivlina till ett av effektrören steks. inte nog med det. FjĂ€rren till försteget Ă€r borta efter alla flyttar, ett Kora Eclipse triodsteg. Hör av mig till Kora. Konstruktören har dött och företaget Ă€r uppköpt och har inga som helst ritningar eller dylikt. Av nĂ„gon anledning startar alltid steget i mute-lĂ€ge. MĂ„hĂ€nda av sĂ€kerhetsskĂ€l, och kan enbart mutas av med fjĂ€rr. GrĂ„t Jag hĂ„ller precis pĂ„ att kolla pĂ„ streamer dĂ„ skivsamlingen brann upp och har upptĂ€ckt att mĂ„nga modeller har försteg. Vi provade ett par dac/försteg precis nĂ€r det kom och vi vart INTE imponerade. Nu har det ju hĂ€nt enormt mycket pĂ„ den fronten och tĂ€nkte kolla om nĂ„gon har erfarenheter av detta, eller t.o.m kör direkt till slutsteg sjĂ€lva. planen Ă€r dock att med tiden skaffa integrerat för att det ska ta lite mindre plats, men fram till dess mĂ„ste jag spela pĂ„ nĂ„got. Jag vill inte ta lĂ„n för att köpa utrustning utan vill spara och kika/lyssna i lugn och ro. Har inte sĂ„ brĂ„ttom. Modellen jag hade riktat in mig pĂ„ var auralic vega G1. FrĂ„gan Ă€r nu om det Ă€r vĂ€rt att kanske satsa pĂ„ vega G2.1 dĂ„ den har bĂ€ttre ”försteg” med analog volume, sĂ„ att jag kan sitta lugn i bĂ„ten tills jag hittat nytt steg. Givetvis Ă€ven kanske andra mĂ€rken men jag gillar den ljudsignaturen framför t.ex Naim och Lumin som jag kĂ€nde saknade lite driv. jag har vart en vĂ€nda hos akkelis och lyssnat men steget var kallt i början sĂ„ det blev lite fiasko. Men jag ska snart dit igen och ta lite mer tid pĂ„ mig, men vill gĂ€rna ha lite kött pĂ„ benen innan. Fridens liljor! /
    1 point
  14. Har haft lite besök i hyllan ocksĂ„, försteg frĂ„n Krell och det var en överraskning. Inte alls vad jag vĂ€ntat mig frĂ„n Krell. Spelade blommigt och vackert istĂ€llet med bra och markerad bas. JĂ€ttekul erfarenhet detta.👍 Van som jag Ă€r vid CJ rörsteg och presentationen med stort 3D perspektiv framför allt i djupdimensionen som jag har svĂ„rt att ge avkall pĂ„ sĂ„ Ă€r Conrad kvar. Försteg Ă€r kul, sĂ€tter karaktĂ€ren pĂ„ anlĂ€ggningen till stor del. Förhoppningsvis landar ett försteg frĂ„n Ayre i veckan, förvĂ€ntar mig en del dĂ€r. Hoppas att det funkar.
    1 point
  15. Imponerande hastighet, effektivt att fixa allt detta pÄ 6 min Det lÀr göra skillnad, men Àr nog svÄrt att fÄ bort allt dÄn. Jag har Audio Physics magnetfötter som Àr riktigt bra, dubbla 22 mm golvspÄn men det dÄnar ÀndÄ rÀtt bra pÄ nedre plan. Vibrationerna fortplantar sig nog lika mycket via vÀggarna i alla fall i vÄrat hus.
    1 point
  16. Konsoler för hyllan nitade i lÀttbetongen och streamern Àr numera vÀgghÀngd istÀllet för golvstÄende hylla, lite ny kabeldragning av ström och högtalarkablar.
    1 point
  17. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Det fÀrdiga resultatet med alla 5 paneler uppe i taket, nu har jag bara kvar att dra elsladd och montera vardagsbords lampan pÄ plats!
    1 point
  18. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Liten fortsÀttning pÄ mitt takprojekt! SvÄrigheten var att fÄ upp panelerna i taket dÀr varje panel Àr 240 cm lÄnga och 60 cm breda och vÀger en 16 kg! TÀnkte först att det behövdes 3 personer till att fÄ upp dem, Àven dÄ tror jag det hade varit rÀtt sÄ krÄngligt. Men som tur Àr sÄ har jag en gammal hederlig ritbord som man kan pumpa upp höjden pÄ skrivytan som Àven gÄr stÀllas in som ett bord, samt med hjÀlp av en pall och emballage frÄn min luftrenare sÄ löste jag en smidig lösning dÀr mittendelen av panelen stöttades upp med hjÀlp av konstruktionen likt ett stÀll för att montera gipstak!
    1 point
  19. TÀnk pÄ att det kan vara minst lika smidigt att lÄna hem potentiella kandidater frÄn handlare i hela landet som att Äka till fysisk butik och hÀmta sjÀlv. Försökte sjÀlv gÄ vÀgen direkt frÄn dac/cd-spelare de första Ären pÄ min hifiresa utan vidare lyckat resultat. Advantage S1, Gondul M, Embla, Burmester 001, Esoteric P05/D05 för att nÀmna nÄgra namn. För mig sÄ saknades det kropp (Kött?) och sjÀl i musiken.
    1 point
  20. Kanske borde man skaffa en sĂ„n hĂ€r: B&K standardiserad ”tapping machine” (sĂ„ man alltid bankar lika hĂ„rt)...
    1 point
  21. Ok, jag kanske missförstod. Ber om ursĂ€kt för det. Som jag nĂ€mnde sĂ„ Ă€r de flesta studioinspelningar inom jazz och klassiskt Ă€ndĂ„ "live" i studio och dĂ„ kommer Ă€ven "instrumenten" med pĂ„ inspelningen 😁.
    1 point
  22. InstÀmmer. Jag ser egentligen inte kablar, strömrenare och nÀtdelar som tweaks utan en del av anlÀggningen. Bara för att de rÄkar sitta utanför/mellan apparaterna Àr de lika viktiga som andra delar lokaliserade inuti apparaterna. Tweaks Àr för mig smÄ klisterlappar och andra hokuspokus prylar som kommer och gÄr.
    1 point
  23. PMR? https://highendnovum.de/en/home-en/ Blir dÄ mer heltÀckande och autentiskt att konka in hela trumsetet och inte bara cymbalerna
    1 point
  24. Jo sÄ Àr det att allting i rummet resonerar med mer eller mindre och har man tur sÄ lÄter det bra ÀndÄ och kanske tom lÀgger till nÄgot som höjer livekÀnslan. Det fanns/finns nÄgot som sÄg ut som en tallrik i brons som skulle resonera med och lÀgga till harmoniska klanger (öronvÀnlig distorsion) i rummet som anlÀggningen stÄr i och jag har hört en demo med detta och det funkade faktiskt ok. Men detta Àr ju helt fel vÀg att gÄ enligt mig. Om man nu har ett musikinstrument, en flygel tex, som stÄr i samma rum som anlÀggningen och den lÀgger till nÄgot som förhöjer livekÀnslan. Spelar man dÄ en liveinspelning som har redan en flygel med pÄ inspelningen sÄ blir det ju tÄrta pÄ tÄrta och nÄgot helt annat Àn det var tÀnkt. Det spelar ju ingen roll egentligen om det Àr en torr studioinspelning eller liveinspelning i konsertlokal det blir ju nÄgot annat Àn vad producenten/artisten har tÀnkt sig. NÀr det gÀller studioinspelningar av jazz tex sÄ Àr de flesta nog live i studion i alla fall och dÄ blir det ju definitivt fel. Med vÀnlig hÀlsning, Leif
    1 point
  25. Men tÀnk pÄ hundarna ... de gillar nog inte ultraljudet ...
    1 point
  26. Daniel

    DryckestrÄden

    Ibland samma, ibland olika?
    1 point
  27. Inte alls, man kan ta bort digitalfiltret och köra rekonstruktion analogt i huvudet. DÀr finns redan ett perfekt filter. Analoga filter Àr inte en genomförbar lösning i apparatform med samplingsfrekvens 44.1kHz, kanske med 96k och sÀkert med 192k.
    1 point
  28. Nej, det Àr inte det som Àr grejen med M-Scaler. Upplösningen Àr fortsatt oftast 16/44.1 efter rekonstruktionsfiltret men rekonstruktionsfiltret Àr mer exakt. Efterföljande DAC anvÀnder hög samplingsfrekvens och dÄ kopplas i princip DAC'ens egna filter bort och M-Scaler anvÀnds för rekonstruktion enligt "Brickwall" men "onödigt" noggrant. SÄ hÀr beter sig signalen (sinc) efter rekonstruktion med olika antal "taps". Figuren hÀmtad hÀr. Vad M-Scaler gör Àr att anvÀnda onödigt mÄnga taps sÄ att signalen blir extra mycket lik ursprunget och S/N blir ocksÄ onödigt högt. Konstruktören har gjort sÄ för att han efter provlyssning hör skillnad med onödigt bra mÀtvÀrden och har sedan byggt vidare pÄ konceptet sÄ att det nu Àr extremt onödigt bra mÀtvÀrden. Det har visat sig att fler hör skillnaden.
    1 point
  29. KÀnns som vi fortfarande pratar om olika saker, min jÀmförelse med Qobuz vs Tidal handlade om ljudmÀssiga skillnader dem emellan som streamingtjÀnster och hade ingenting med nymastringar eller olika utgÄvor att göra. Eftersom folk pÄ diverse forum och grupper enhÀlligt verkar hylla Qobuz som överlÀgset Tidal i alla sammanhang sÄ ville jag mest bara föra in lite nyans i den debatten, men visst, min DAC Àr inte MQA kompatibel och en roligare jÀmförelse hade kanske varit Tidal MQA vs Qobuz 24/192. Det Àr mycket möjligt att Qobuz totalt sett Àr bÀttre, men det kan ocksÄ ha med olika DAC:ar och anlÀggningar att göra hur det upplevs. SjÀlvklart Àr det alltid intressant med nymastringar av Àldre favoritskivor oavsett om det Àr streaming eller CD/vinyl, speciellt om det Àr gjort med omtanke och omsorg. Jag vet inte var du fÄtt det ifrÄn att jag inte skulle tycka det men det Àr sÄklart lÀtt att missförstÄ vad som menas ibland. Nymastringar Àr ocksÄ nÄgot helt annat Àn att bara upsampla till högre upplösning, dÀr det sistnÀmnda ocksÄ kommer ge vÀldigt olika resultat och upplevelse beroende pÄ DAC och anlÀggning i övrigt. Sen att du @Bebop inte tycker det Àr intressant att byta t.ex en kabel eller PSU som förbÀttrar ALL musik som spelas, oavsett utgÄva, Àr för mig om möjligt Ànnu svÄrare att förstÄ... hehe, men alla Àr vi olika som sagt, och det Àr okej det ocksÄ. DÀremot sÄ verkar det ibland som att du ser ner pÄ andra som faktiskt finner att sÄdana tweaks tillför nÄnting för dem, och DET tycker jag Àr trÄkigt, speciellt om du inte vill testa sjÀlv utan bara lever efter nÄgon övertygelse eller för att nÄgon har sagt nÄgot nÄn gÄng. Nyfikenhet och att utforska Àr en del av hobbyn, oavsett om det Àr upsampling eller sÄ kallade tweaks det handlar om, alla finner vi olika sÀtt att roa oss. NÄvÀl, det hÀr blev lite vÀl off-topic kanske...
    1 point
  30. figge

    DryckestrÄden

    TyvÀrr Àr inte alla flaskorna mina.
    1 point
  31. Intressant! För att kunna utvÀrdera vill man helst anvÀnda en kÀnd och repeterbar störning. Jag brukar anvÀnda en gummiklubba. Huvudet pÄ spiken! Att allmÀnt minimera eller rentav eliminera vibrationer Àr ingen svÄr konst. Men det pÄverkar oftast Àven nyttosignalen negativt. Det finns en rad grepp men en grundlÀggande teori för att bevara bÀsta musikÄtergivning Àr att komma nÀra kritisk dÀmpning eller fraktioner av kritisk dÀmpning. Det gör att störningar dÀmpas ut sÄ snabbt som möjligt samtidigt som nyttosignalen pÄverkas minimalt. Mycket fint system btw
    1 point
  32. FörstÄr dina funderingar med ett komplement som ska spela tvÄ oktaver. Musikalitet förknippar man vÀl frÀmst med mellanregister. Jag gissar att man syftar pÄ en subwoofer anpassad för musik, snarare Àn de .1-subbar för LFE som anvÀnds mer för effektbas frÄn en egen (film)kanal. Om man bortser frÄn ev olycklig benÀmning sÄ Àr dessa oktaver ack sÄ viktiga. JÀmför med att byta diskant. Det primÀra tycker jag Àr att fÄ subben att integrera med dina Wilson och att fungera i rummet.
    1 point
  33. Jo, sĂ„ Ă€r det. Mikrofonplacering Ă€r vĂ€sentlig och det finns inte bara ett sĂ€tt. Bl a Ă€r ju inspelningrummet en betydande del. Om man vill spela in efterklangen eller timbren sĂ„ skall den ju ocksĂ„ ha en kvalitet som gör det mödan vĂ€rt. En del kör med tre mickar, nĂ„gra placerar dem högt eller lĂ„gt, vilka mickar skall man vĂ€lja osv. McGrath pĂ„ Wilson spelade in en del pianomusik. Han valde först lokal dĂ€r han experimenterade med tvĂ„ mickar och varierade avstĂ„nden till han hittade rĂ€tt balans mellan direktljud och rumsklang. Överlag arbetade man mer sĂ„ förr men inom klassisk musik arbetar man mer som förr, dvs utgĂ„r frĂ„n inspelningsrummets klang. Man anvĂ€nder dock lite fler mickar Ă€n förr för att ha fler kanaler att pĂ„verka vid mixningen. HĂ€r en bild frĂ„n den fina Teldex-studion i Berlin dĂ€r bl a bolagen DG, Alpha och Harmonia Mundi gör mĂ„nga inspelningar. De brukar lĂ„ta mycket bra. Även om de har fler mickar sĂ„ kan man inte pĂ„stĂ„ att det Ă€r nĂ€rmickat. Rummet blir en del av instrumentklangen som man vill ha med. HĂ€r har man preparerat en flygel dĂ€r man har mickar i 3 nivĂ„er (höjder) för att blanda direktklang med rumsklang i tvĂ„ steg som man kan mixa i lika mĂ„nga nivĂ„er. De brukar fĂ„ till det bra. Jag har Ă€ven sett inspelningar i tvĂ„ nivĂ„er men med 2+3 mickar. Det finns flera kombinationer utifrĂ„n vilken klang och tonbild man vill fĂ„ ut.
    1 point
  34. Hej NĂ€r det gĂ€ller rumslig upplevelse av ljudinspelningar har jag haft förmĂ„nen att i slutet pĂ„ 1970-talet jĂ€mföra tvĂ„ inspelningar av samma kör i samma kyrka vid tvĂ„ olika tillfĂ€llen och med den skillnaden att vid den inspelning jag gjorde (Neuman/Rewox) sĂ„ anvĂ€ndes tvĂ„ mikrofoner och vid den andra anvĂ€ndes fyra mikrofoner. De tvĂ„ ”extra” mikrofonerna anvĂ€ndes för att ”lyfta” efterklangen och den inspelningen ”lĂ€t” bĂ€ttre gĂ€llande att ge ”rumsklang” men saknade precisionen i att höra ”var varje körsĂ„ngare stod”. Med tvĂ„ mikrofoner och avlyssning i hörlurar och Ă€ven i Stridbecks transmission line-högtalare sĂ„ upplevde jag en bĂ€ttre rumslig upplevelse av en kör som ”stod framför mig nĂ€r jag slöt ögonen”. Inspelningen med fyra mikrofoner lĂ€t dock bĂ€ttre gĂ€llande ”kyrkorummets klang” som inte var lika ”torr” som vid inspelning med tvĂ„ mikrofoner. Vad men sedan föredrar kan naturligtvis vara olika, beroende pĂ„ person.
    1 point
  35. Ett föredrag om M-Scaler. Egentligen Àr det inte sÄ svÄrt att förklara vad den gör men hur den gör Àr svÄrare. Det Àr ett mer exakt digitalfilter av sinc-typ och genom att filtret innehÄller fler summationer per sample sÄ kommer signalen att följa den teoretiska utsignalen enligt samplingsteoremen pÄ ett bÀttre sÀtt. Att detta Àr hörbart har förnekats av mÄnga under lÄng tid men nu verkar verkligheten komma ifatt eftersom fler hör detta nu. HQ Player har ett liknande filter i mjukvara och Àven andra uppsamplare har inslag av den hÀr förbÀttringen. MÀtmÀssigt ger det Ànnu mindre brus Àn det redan "ohörbart" lÄga. Jag tror att det hÀr Àr en fungerande metod och nÀr de beskriver förÀndringen i ljud pÄminner det om den förÀndringen man fÄr genom att helt enkelt strunta i digitalfilter. Min teori sedan ett tag Àr att det Àr artefakter i sjÀlva digitalfiltrets begrÀnsade upplösning nÀr det gÀller tappar (summeringspunkter) som pÄ nÄgot vis orsakar en störning av ljudet som kan uppfattas som störande. Faktiskt mer störande Àn vikningsdistorsion som fÄs med NOS-DAC t.ex. Det Àr inget fuffens med M-Scaler men mÄnga verkar ha svÄrt att ta till sig att PCM-tekniken tidigare inte var helt transparent och dÀrmed har det fötts diverse "konspirationsteorier" om vad M-Scaler gör. Kortfattat: M-Scaler filtrerar bÀttre.
    1 point
  36. Ja, jag plockade nyss fram MScalerns fjÀrr och vÀxlade mellan frekvenserna under avspisandet av en inspelning med solopiano. Det blir ofta inte sÄ stor förÀndring med "akustiskt enkel musik" som med exempelvis vÀlinspelad storskalig symfonisk. Med mer "akustiskt komplex musik", desto mer nytta kan man sÀga att apparaten gör.
    1 point
  37. Hej igen, lÄnade lite B&K prylar frÄn The Tubedude: tÀnkte mÀta vibrationer i mitt rack men det slutade med att jag anvÀnde den som stetoskop pÄ högtalarna. Den största delen vibrationer till bÀnken kom via luften, dvs var relation till stÄende vÄgor stÀllde jag sensorn. Har inga konklusioner Àn-behöver labba mer för att dra slutsater. Hade inga BNC kablar heller...vibrationer verkar inte vara lÀtt att mÀta...
    1 point
  38. Under gymnasietiden i slutet av 80-talet gick jag pÄ nÄgra konsert med Helge Antoni. Helge resta normalt runt jorden pÄ de stora scenerna men gjorde nÄgra konserter pÄ vÀstkusten i slutet pÄ 80-talet nÀr han ÀndÄ hÀlsade pÄ en vÀn, tror jag det var. Helga har ju studerat Grieg lite extra och hans sÀtt att spela Grieg vÀckte mitt intresse. Jag blev ganska tagen av det och detta album spelades flitigt under mÄnga Är och jag blev mycket förtjust i Griegs smÄ korta pianostycken. De Àr karaktÀrsfulla med tydliga teman och fina att lyssna pÄ. NÀr jag nÄgra Är senare arbetade i Stavanger Äkte vi sÄ klart till Bergen och tog en tur till Griegs hus med en guidad tur. Det Àr intressant hur miljön och musiken hÀnger ihop. Miljön lÄter som Griegs musik och hans musik ser ut som miljön, naturen och klimatet. Att Helge studerat Grieg lite extra hörs tydligt. Det finns ett slags "svÀng" och takt i Griegs kompositioner samt en klang som jag gillar skarpt. Han fÄr till en melankoli som med en positivt vackert klang ger ett slags trygg lugn kÀnsla. Helge tycker jag Àr mÀsterlig pÄ att fÄ fram allt detta i Griegs stycken. Mycket bra musik att ha till frukost och att start en fin vÄrdag med.
    1 point
  39. Vet ni vad? Bowie har varit en del av mitt musikliv. Sedan 80-talet. Jag och en polare var pÄ Springsteen i Ullevi 85. PÄ bussen frÄn Stockholm till Göteborg lyssnade vi pÄ Bowie! ziggy Stardust and the spiders from mars. Let's dance skivan var en del av vardagen. Jag började inte riktigt inse vilken gigant det var förrÀn senare. Heroes var en av 70-talets största lÄtar. Det tog lÄng tid innan jag förstod och uppskattade den lÄten. Han har en gigant. Unik. Först nÀr han dog 2016 förstod jag vilken ledstjÀrna han varit för mig. Hans död berörde mig mer Àn vad jag trodde den skulle göra. En del av det berodde pÄ att han in i det sista gjorde musik som berörde och gjorde skillnad. SÄ skÄl för David Jones! VÀrldens första musikaliska kameleont.
    1 point
  40. Ibland upprepar man sig, men Àr det sÀsong sÄ Àr det! Favorit i repris, men kunde inte motstÄ frestelsen nÀr den lokale torghandlaren hade pinfÀrsk vit sparris till det facila priset av 200 kr/kg. Riktigt tjock tysk sparris som fortfarande var riktigt blöt och gnisslig nÀr den Àr i princip nyskördad. Inga torrsprickor i botten utan helt sammanhÄllen som en nyskuren tulpan i snittytan. Kokt till al dente (=för tanden som italienaren sÀger)) eller knackisch (=knaprig som tysken sÀger). Kokt i en sparriskastrull köpt i Celle, liten charmig korsvirkesstad, men med ett mörkt förflutet i form av Bergen Belsens koncentrationslÀger som ligger i nÀrheten. Denna gÄng försökte jag inte ens att laga hollandÀsen sjÀlv, med hÀnsyn till förra gÄngens misslyckande. Kokt i drygt 10 minuter med knopparna endast Ängade under locket. Lite salt,en klick smör och en sockerbit som min fd. Tysklandsboende kompis lÀrt mig. Mmmm.... ren delikatess! En Petit Chablis landade i glaset sÄ smÄningom. Calm
    1 point
  41. AlltsÄ. Skoj! Var tvungen att kolla om slÀden pÄ Esotericen funkade. SjÀlvfallet gjorde den det. Det Àr ju en japan. Och Steely Dan pÄ sacd Àr bara sÄ jÀkla löjligt bra bÄde musikaliskt och ljudkvalitetsmÀssigt. BÀttre Àn Tidal? Ja. Definitivt.
    1 point
  42. Hej och god lönefredag! I vĂ€ntan pĂ„ Brinkmannen flyttade jag min Thorens till ”Brinkmannaltaret” frĂ„n dess Quadraspire vĂ€gghylla. Klart lyft! BĂ€ttre kontroll, renare bas, bĂ€ttre dynamik mm. Det bĂ„dar gott trots lite svajigt golv i attefallshuset.
    1 point
  43. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    PÄ ett grannforum annonserades en komplett skivspelare ut, efter en bortgÄngen far. Priset var mycket konkurrenskraftigt och jag ringde forumkollegan. Det visade sig att han inte ville ha mera utan enkel affÀr vÀrderades högt och hÀmtning var ett krav. Lust och vilja Àr ju svÄrkontrollerade kÀnslor sÄ jag Äkte till HÀrnösand i fredags pÄ Ànnu en skivspelartur. Med mig hem kom denna: Eftersom jag hjÀlpte @Ampalang att förmedla en liknande frÄn min lokale handlare har jag ju relativt fÀrsk erfarenhet av dessa. Jag tycker de Àr lite knepiga att stÀlla in men tycker ju ÀndÄ att de lÄtit fint nÀr man famlat sig fram till en instÀllning. Jag ser dÀrför framför mig en period med övningar i form av fininstÀllning av denna unipivot med sitt silikonoljebad. En utmaning, ja, men sÀkert lÀrorikt! Denna hade ingen plattform alls, men hovleverantör IKEA försÄg mig med en iaf vackert kompletterade plattform i bambu. Om den lÄter "bÀst" vet jag inte, men det fungerade bÀttre sÄ hÀr Àn direkt pÄ 30Kg Nero Assoluto. FarthÄllning var ganska rudimentÀr enliogt RPM-appen men jag kikade igenom mina gömmor och av nÄn mÀrklig anledning gömde sig dÀr en rem som passade utmÀrkt och verkade vara betydligt mera fÀrsk och spÀnstig Àn den snart 20 Är gamla rem som satt pÄ spelaren. Och serru? Plötsligt droppade Wow & Flutter frÄn 0.32% till 0.16% och hastigheten nÀrmade sig avsevÀrt den önskvÀrda (hamnade pÄ 33.24rpm efter bytet). Pickupen som satt pÄ verkar vara i mycket gott skick med tanke pÄ Äldern, och det Àr en modell jag gillar, en Benz Micro Glider 2 Denna Àr dock i High Output utförande men med Röcklinger tycker jag inte dessa Àr sÄ knepiga som förr. Behöver jag en skivspelare till? Nej, men den hÀr kunde jag bara inte neka till. Och de Àr ju sÄ vackra!
    1 point
  44. bigblue

    DryckestrÄden

    ... ossÄ var helgen Àntligen igÄng. Gött
    1 point
  45. Apexorca

    DryckestrÄden

    Att besluta sig för hur man skall organisera sina viner kan förmodligen ha lika mĂ„nga aspekter som musiksamlingens struktur. Eller fler. @bigblue Det Ă€r ett riktigt smart sĂ€tt att organisera vinerna. Du missar man inga flaskors förmodat bĂ€sta tid. Jag sorterar efter röt, vitt, eller bubbel, land, distrikt, vingĂ„rd, vinmodell och Ă„r. Det Ă€r inte lika tydligt nĂ€r det skall drickas sĂ„ man fĂ„r hĂ„la tunga rĂ€tt i min. Som du gör @bigblue Ă€r det mycket liten risk att man missar nĂ„got. Hur man organisera hĂ€nger ocksĂ„ ihop med hur vinkĂ€llarens hyllor och ytor ser ut. Du har ju fördelen att göra nĂ€stan hur du vill. Jag köpte lite flaskor av William FĂšvre pĂ„ en provning hos dem i Chablis för nĂ„gra Ă„r sedan. Bla CHABLIS GRAND CRU BOUGROS "CÔTE BOUGUEROTS" DOMAINE och CHABLIS GRAND CRU BOUGROS DOMAINE bĂ„da frĂ„n 2015. Den Ă„rgĂ„ngen pĂ„ dessa modeller hade blivit utnĂ€mnd till bland de bĂ€sta de Ă„ret i Bourgogne. Dessa flaskor har en lĂ„ng lagringsduglighet och Ă€r rena stölden att dricka för tidigt. Minst 5 Ă„r innan de börjar vakna och sedan kan de sĂ€kert ligga 20 Ă„r till. Men vem orkar vĂ€nta pĂ„ det??? I Chablis Ă€r man extremt trogen vinets vĂ€xtplats och man har mer Ă€n de flesta omrĂ„den i vĂ€rlden försökt hĂ„lla mot för den alltför mycket ekade trenden av viner. De tycker man förlorar vinets karaktĂ€r och vĂ€xtplatsens karaktĂ€r. Det sĂ€gs att nĂ€r Robert Parker kommer in i Bourgogne tar första bĂ€sta vin-bonde honom pĂ„ flaket och kör honom frĂ„n omrĂ„det vĂ€nligt men bestĂ€mt. Chablis-bönder vill inte gĂ„ pĂ„ trender utan stĂ„ för vad Chablis Ă€r. I Chablis ekar sĂ„ledes inte alla utan kör bara pĂ„ stĂ„ltank för att inte ge nĂ„got extra som förvirrar hur druvorna smakar frĂ„n vĂ€xtplatsen, men om det ekas sĂ„ Ă€r det mer traditionellt med mildare inslag av eken. BĂ„da sĂ€tten har mycket bra odlare och de fyller lite olika funktion. Jag Ă€lskar Chablis och gillar bĂ„da vinifikations-metoderna. William Fevre Ă€r en odlare som kommit starkt senaste Ă„ren och de har stora delar av omrĂ„det i Grand Cru som ofta kallas BOUGROS. Det har visart sig ett det fins en smal remsa ipĂ„ detta omrĂ„de dĂ€r det lutar minst 30grader och med tunt jordtĂ€cke. Vattnet rinner undan. HĂ€r fĂ„r vinstockar och druvor kĂ€mpa lite extra för att suga vatten ur det karja och luckra djupare jordlagret i Kimmeridgejordens urĂ„ldriga mineralrika sediment frĂ„n Paris BassĂ€ngen dager. Denna del kallas "CÔTE BOUGUEROTS". Jag köpte nĂ„gra flaskor frĂ„n samma Ă„rgĂ„ng frĂ„n bĂ„da. Kunda vara kul att se om man kan kĂ€nna skillnaden efter nĂ„gra Ă„rs lagring. Allt Ă€r alltsĂ„ lika men bara nĂ„gra 10 tals meter skilljer vĂ€xtplatseran Ă„t. "CÔTE BOUGUEROTS" Min erfarenhet av viner sĂ€ger mig att ju kĂ€mpigare det Ă€r för vinstockar och druvor att fĂ„ vatten, problem med frost och att vinbönderna fĂ„r anstrĂ€nga sig bara för att fĂ„ stockarna att inte dö, dĂ„ blir det bra viner, de bĂ€sta. Har alla inblandade det för lĂ€tt blir det enkla platta viner... ofta i vart fall. TĂ€nkte i kvĂ€ll öppna en CHABLIS GRAND CRU BOUGROS "CÔTE BOUGUEROTS" DOMAINE för att se var den befinner sig. PĂ„ sikt kommer jag sĂ„ klart testa dem tillsammans. Jag höjer gomseglet lite först med en av deras utmĂ€rkta PETIT CHABLIS frĂ„n 2018.
    1 point
  46. Ampalang

    DryckestrÄden

    Personligen Àr jag sÄdÀr lagom senil sÄ att jag börjat sÄ smÄtt dokumentera vad jag tycker om. https://www.vivino.com Den appen kan sÀkert fler saker men jag har Àn sÄ lÀnge nöjt mig med dokumentation för mig sjÀlv.
    1 point
×
×
  • Create New...