Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-03-28 in all areas

  1. Ok, nu har jag haft Verity Parsifal Anniversary hemma i drygt en vecka och det är dags att försöka beskriva hur jag upplever dem i förhållande till mina TAD CE-1. Observera att Verity här är nästan nya och således inte helt inspelade när jag beskriver mina upplevelser. Verity är fantastiska högtalare som dessutom är oerhört välbyggda med ett utseende som verkligen tilltalar mig. Basplattan de står på är stabil med fyra rejäla fötter som är väldigt enkla att justera. Varje detalj hos högtalaren utstrålar kvalitet. Ljudet får man beskriva som lite åt den varmare sida
    11 points
  2. Hej! Jag heter Johan och är garanterat audiofil. Och nörd. Tror många audiofiler också har ett nördigt drag som för mig innebär en förmåga och drivkraft att gå ”all in” i en domän. Ett annat begrepp som är närliggande för mig är konnässör som innebär att inte nöja sig med vad som helst utan man är medveten om skillnader. Jag tycker att alla begreppen är neutrala men man kan nog uppfattas som snobbig för man inte gillar Sonus eller konstig för man vet vad ekernipplarna väger på ens MTB... För mig började det med musik. Uppväxt i musikaliskt hem med trumpet, piano, trummor blev
    10 points
  3. Det är ingen SACD-transport utan en SACD-spelare som jag hoppas även ska vara bra nog att använda som CD-transport och driva extern DAC via SPDIF. Jag har sneglat på Marantz rätt länge eftersom de är ett av få märken som satsat på just SACD-formatet. Först var det SA-10 som gjorde mig intresserad och det är säkert en väldigt bra spelare men priset är lite högt i förhållande till hur mycket jag kommer att använda den. Sedan kom SACD-30n med fina förutsättningar för bra ljud och trevlig design men de har satsat lite för mycket på nätverksspelande i den så jag började titta på SA-12SE
    5 points
  4. Tack för det varma välkomnandet. jag tycker definitivt det är både jättekul och fascinerande med teknik och hifi är centralt i min hobby, men precis som du är det mest pga vad det kan ge mig; välljud. Men jag skulle inte definiera mig som teknofil. Audiofili och teknofili är ju idag starkt sammanflätade men audiofiler fanns långt innan elektriska apparater fanns. Utan audiofiler hade vi inte haft t.ex Stradivarius fioler eller de gamla fantastiska konsertsalarna. Själva ljudet, soundet, klangen ger mig minst lika mycket njutning som musiken.
    4 points
  5. Jag spelade fyrkanals en gång med paneler på sidoväggarna. Det var häftigt. Skulle gärna prova igen i rent studiesyfte. Tycker generellt det går bra att kombinera elektrostater/magnetostater med dynamiska drivers. De spelar i olika domäner på nåt sätt. Svårt att förklara. Hur som helst, igår var första hyfsat autentiska test av dipolerna Det fungerar mycket bra klangmässigt. Bättre än jag förväntat mig. Jag började med en rät linje eq från +15dB vid 20Hz till -15dB vid 800Hz. Det integrerar fint om jag inte busar på för mycket nivå på basarna.
    4 points
  6. Eventuellt byter du Stockholm mot Göteborg.
    3 points
  7. Tyren, som ju inte längre finns i min ägo har nu bytts ut mot denna. Så, det slutade alltså inte med något helt annat
    3 points
  8. Peo

    Peo's prylar

    Nu har det gått ytterligare några månader av mer eller mindre isolering sen jag senast skrev något här och situationen för min del är är väl i stort sätt oförändrad Inga nya hifi-prylar i tankarna (jag sitter fortfarande nöjd), inga upphetsande apparattester (bara några olika kablar som snabbt returnerades, d.v.s. att jag sitter nöjd även där) och inget nytt akustikfix. Det positiva är att det blir lite mer tid över till musiken. Jag fortsätter flitigt att botanisera i min skivsamling och jag har antagligen att göra i resten av mitt liv innan jag har spelat igenom alla gamla vax som locka
    3 points
  9. Fin och bra beskrivning/sammanfattning som jag tror jag skulle beskriva på liknande sätt även om jag inte hört dessa side by side. Aldrig hört TAD låta dåligt och då har jag hört de med ett otal olika elektronik och i olika musikgenrer. Mina TAD CE-1 står fortfarande nerpackade vilket är synd, kanske ska ta och packa upp dessa och höra hur de låter med D*Agostino hemma, kanske blir de kvar och R1 går ut på beg marknaden istället? Tre modeller som låter förbaskat lika i mångt och mycket, lite "mer av allt" med stigande storlek, enkelt beskrivet?! /byZan
    3 points
  10. Hej alla! Tomas heter jag och är ny på detta forum(tänkte lägga in en presentation vid tillfälle. Är just nu mitt i husbyte/flytt). Dock är jag inte nyfrälst och hängde en hel del på hififorum för många år sedan. Jag är nog hårdkokt audiofil. audio = ”jag hör” eller enkelt, ljud fili = ”kärlek, vänskap; dragning till” jag har ALLTID älskat ljud och teknik. Missförstå mig inte. Jag älskar även musik, nästintill lika mycket. Vilket gjorde mitt val att bli ljudtekniker framför musiker naturligt. När t.ex min fru lyssnar på musik lyssnar hon på texten
    3 points
  11. Jag har haft för mycket LP stående framme under en längre tid, och var tvungen att ordna mer plats. Har byggt om skivhyllan så nu är det 6 fack extra; Jag har jazz och rock i denna sektion. Klassiskt, soundtracks, samlingar, boxar finns i en liknande hylla i köket.
    3 points
  12. Samma här... Det är framför allt SACD-avspelning som lockar. Min kompis i grannbyn har precis köpt en Marantz SA-10 och ”förpassat” sin Audio Research CD5 till köksanläggningen. Jag har inte hört den än men han är lyrisk. När vi fått sprutan skall vi jämföra så får vi se var (vilken modell) och om det landar. Både SA-12 och SA-10 (precis som dCS) bootar om allt, både pcm och dsd till dsd256 och tar ut den analoga signalen via ett lågpassfilter. Jag är lite nyfiken på hur väl det fungerar/låter. Jag har tidigare hört SACD-återgivning som låter sämre än en bra cd-spelare/dac, t ex de
    2 points
  13. Personligen skulle jag utefter de förutsättningar du beskriver här gå på individuella lösningar för apparaterna hellre än att frikoppla hela bänken.
    2 points
  14. Jo det har du rätt i men de är inte riktigt samma sak man måste skilja på referens och master klockor de gör olika saker om de är så att man klockar flera apparater som överför en signal tex. en AES/EBU signal som dCS mestadels använder mellan sina apparater då använder man en masterklocka. Masterklockan är till för att synka samman de enheter som hanterar den digitala signalen "samtidigt" tex. i dCS Vivaldi fall drive, upsampler, dac. Masterklockan genererar alltså flera 44,1 eller 48kHz som de inkopplade apparaterna använder för att synka sina interna behandlingar och alla följer då masterkl
    2 points
  15. Det är många bra synpunkter ovan på Audiofili. Audiofil kan ha olika värden i olika skallar. För mig är det ett neutralt ord, men åt det positiva hållet. Jag tänker såhär om mitt eget förhållande till audiofili och audiofilen: För det första... musik är ljud. Då måste det väl hänga ihop med hur det låter? Jag har gillat musik så läng jag kan minnas. Mamma spelade piano för mig och hon tog med mig på konserter ideligen och jag spelade en del själv. Jag gillade ljudet av musik och instrument. Hur det griper tag i mig och känslan detta skapar. Finns det musik och inst
    2 points
  16. Jag har strul med att bädda in videos. Ska försöka fixa det, men här kommer ett par som länkar. In progress...
    2 points
  17. Hovleverantör @HubnerDesign kom på besök, och vi spelade hela kvällen, med Lotta_jr och Isak_jrjr;
    2 points
  18. Igår blev det Slottsstek, hur gott som helst och med en sås att dö för. Boken kan jag också rekommendera! Att välja och hantera bra kött är viktigt enligt mig och det spelar ingen roll hur bra kock en är om det slarvas med råvarorna.
    2 points
  19. @Simon76 jag känner mycket väl igen din beskrivning av karaktären på högtalarnas prestation i detta test från min egna erfarenheter. Så det stämmer säkert Jag vill bara ge min erfarenhet av oinspelade högtalare. Ibland är det märkligt stora skillnader mot hur de kommer att låta efter några 100 timmar. Jag säger inte att det måsta vara så i detta fall men det bör vara med i beräkningen vilket du skriver att det också är. Bra. Oinspelade högtalare är ofta ett gissel när man skall testa hemma och även på mässor. Jag vet inte hur många gånger jag hört högtalare underprestera å d
    1 point
  20. Det är väldigt nära målet, som torde vara "skivbra"!
    1 point
  21. Grymt @calle_jr! Intressant projekt och duktigt gjort måste jag säga. Jag kan tänka mig potentialen i detta för hela systemet. Ditt system utvecklas verkligen. Riktigt kul att följa.
    1 point
  22. Det fanns en högtalare som hette E1 förr, golvare med samma element som CE-1 men med en extra bas. Fast olle säger att de inte var bättre än CE-1. Beteckningarna är lite förvirrande, eftersom de heter E1tx så är det lätt att tro att de är ovanför CE-1. Tekniskt sett så är de väl ovanför, men de har de nya mindre, billigare elementen, precis som den minsta högtalaren i serien. Jättekonstigt egentligen
    1 point
  23. Nej, de har ju samma element som ME-1, som är de minsta högtalarna hos TAD. CR1tx vore skoj
    1 point
  24. Har du funderat på att prova TAD E1tx @Simon76 ? I Ultimates rum på Göteborsmässan där jag tänkte för mig själv fy f.. vad bra detta låter när jag för första gången lyssnade på ett komplett TAD system med CE-1 och deras egna elektronik. Där och då sattes ribban för vad jag själv ville ha, det kändes ouppnåeligt men det ena gav det andra och Olle på Ljudupplevelser börja sälja TAD och plötsligt så stod detta TAD system i mitt hus Just de egenskaper du nämner i slutet är väl ett signum för TAD och närvaron är nästan läskig på vissa låtar, ett bastryck och kontroll som ja
    1 point
  25. Skulle gissa på att det är bättre. Ok vi tar det från golvet. Golv - Stockholm - Bitumen - Granit - HRS eller sylomer - Granit - hård koppling (finns en uppsjö) - HiFi. Eventuellt byter du Stockholm mot ett dedikerat HiFi-rack.
    1 point
  26. Jag har erfarenhet att bitumen mot golv kan ge fläckar. Jag skulle köra (från golv): papper (täcka ca 25-50 % av stenytan och för att få våg), sedan sten, sedan Stockholm, sedan SD eller liknande, sedan som Apex skriver, sten anpassade för den specifika apparaten. Viktigt att SD är anpassade för stenvikt plus apparatvikt. Och ja, det blir ganska dyrt om man väljer tex Nero Assoluto och tungt (600*1400*20 väger ca 50 kg).
    1 point
  27. Eftersom jag dessvärre (förmodligen pga viss korkadhet) inte förstått vad som skall åstadkommas med dipolerna som tillägg till systemet så undrar jag: Spelar dipolerna i med- eller motfas relativt basarna i de svarta högtalarna?
    1 point
  28. triomio

    Peo's prylar

    Du ska bara veta hur ofta jag glömmer att torka och spola
    1 point
  29. Peo

    Peo's prylar

    Ja, det manuella handhavandet kommer man inte undan, men för min del är den här rutinerna ungefär lika väl rotade som att torka sig och spola när man har varit på muggen, det är inget man tänker på och det går av bara farten.
    1 point
  30. Jag har ju hört båda men aldrig jämfört i samma system, men jag skulle luta åt samma slutsats.
    1 point
  31. Vet inte hur de mäter i förhållande till varandra men Momentum serien låter ”bättre" än EVO serien tycker mina öron och jag har jämfört /byZan
    1 point
  32. Det är ju mono ändå, så det räcker att det funkar på den ena. Men jag håller på att försöka fixa det.
    1 point
  33. Mina steg lanserades ca 2005 (med tre uppgraderingar av bl a transformatorer och kondingar). De kanske blir bättre och bättre i takt med att det lanseras nya förstärkare. Till slut är de så bra att de blir vintage och får helt nya köpare som vill ha det bästa... Jag håller med dig. Mycket nytt överlag tror jag är bättre idag, t ex högtalare, men inte allt. Dina fina Krell är nog bland det bästa som byggts av kraftfulla förstärkare genom tiderna. Sen är det också så att idealen skiftar över tid. Läste en artikel igår om Stravinskys Våroffer där man har noterat hur fagottint
    1 point
  34. Min frågeställning grundar sig i ett sviktande ögonmått, har tidigare haft ögonmåttet som en av mina superkrafter men i dagsläget är det nog mer normalt i sin precision. Därav att jag funderade över att kapa toleranserna och hoppa över själva gissandet.
    1 point
  35. Det är nog ganska osannolikt, men alltid kul at testa..
    1 point
  36. Önskar både @Neve och @Josaa välkomna! Trevliga introduktioner och ser fram emot att få läsa mer om era upplevelser!
    1 point
  37. Det är jag som ska tacka Marcus, och jag vill tipsa alla som hänger här inne om servicenivån hos dig på @Perfect sense, den är nära på oslagbar! Åter igen, hade jag inte redan ägt mina TAD så vet jag inte med säkerhet om jag skulle välja likadant. Verity är väldigt trevliga ht som jag varmt kan rekommendera alla att testa.
    1 point
  38. Jag vill passa på att tacka för engagemanget och det genuina intresset för Verity. Det här är två väldigt olika högtalare (TAD & Verity) där valet helt naturligt vanligen faller åt det ena eller det andra hållet - allt beroende på hur väl respektive högtalare passar rummet, systemet och de personliga preferenserna. Precis som det ska vara. / Marcus, www.perfect-sense.se
    1 point
  39. 👏 Jag är imponerad av din sammanfattning och känner att du har lyckats fånga upp saker på kort tid som det tog mig ett år att komma fram till. Det krävdes en del justerande här hemma för att få till mellanbasen så bra det gick och jag kunde också uppleva en vasshet i översta tonerna på vissa inspelningar även med fullt inspelade högtalare. Kul att läsa att karaktären i högtalaren ändå upplevs som samma med totalt olika förstärkare, kablar, källor och rum!
    1 point
  40. Passar på att posta den enligt mitt tycke bästa (och roligaste) ”reviewn” som någonsin skrivits. Corey Greenberg från Stereophile 1992 av Proac Respons 2. Han snöade senare in på rakning...på tal om nörd... https://www.stereophile.com/standloudspeakers/792proac/index.html
    1 point
  41. Rolig resa att följa 👍 tack för den 😊 Problemet för tillverkare är ju att dom helst ska uppfinna hjulet varje gång dom släpper en ny modell för att kunna rättfärdiga den nya toppmodellen. (Personlig reflektion) Sedan är det givetvis någon form av personliga preferenser både hos oss konsumenter men även hos producenterna. En tillverkare kan ju ändra sina käpphästar under årens lopp. Något som du med tydlighet har visat med ditt Krell test. Fortsätt gärna delge oss dina erfarenheter 👍
    1 point
  42. De SACD-transporter jag kan komma på förutom Marantz är PS Audio och en helt ny påminner om Oppo, Reavon. Vilken beställde du?
    1 point
  43. Ani’s nya album. Lite mer lättillgänglig musik än vad jag är van vid från Ani. Ett bra album.
    1 point
  44. Tvärt om. Jag tycker att det var mycket intressant att få ta del av denna resa
    1 point
  45. Jag har nu gjort en liten kontroll mellan nyare och mer kostsamma Krell EVO 202 som har extern nätdel och Krell KCT. Krell EVO 202: Krell KCT: Jag har kört någon dryg vecka med EVO 202 och tyckte med en gång att det var en skillnad och i går bytte jag tillbaka till Krell KCT. Skillnaden är tydlig. Jag tror de olika förförstärkarna passar lite olika system och olika smak. EVO 202 är innanför linjerna och betydligt kallare i sin framtoning. KCT spelar ut mer och har en mer dynamisk presentation. Botten
    1 point
  46. Det är inte lätt att hitta en bra transport för CD/SACD, jag vill gärna ha en också men marknaden är tyvärr inte så stor för sådana produkter. Marantz har ett par modeller som verkar skapliga och jag tror att jag ska låna ett öra till någon av dessa under våren. Jag vill kunna köpa och spela SACD och det är ganska viktigt faktiskt, det är det enda högupplösta formatet som levereras som fysiska skivor. Eftersom det är så svårt att hitta bra SACD-spelare så kanske jag måste justera in och uppgradera min gamla. Redan med en väldigt billig transformator satt som I/V-omvand
    1 point
  47. Klockan är säkert jättebra i sig själv @Muffin det betvivlar jag inte, mer att signalen den matar ut ska passera genom kontakter, kablar osv. innan den når fram till det den ska klocka. Sen får man tänka lite på hur man kopplar ihop allt med klockor och PSU osv. det är lätt att man helt enkelt trollar bort den "isolation" eR ska ge på sin B-port till nätverket. Kör man separat PSU till klocka och eR så är det lugnt men skulle man få för sig att ha en PSU där -0V är samma för den spänning som matar eR och klocka så har man helt enkelt tagit bort poängen med isolationen i eR.
    1 point
  48. Jag styvnackad... Jag är ju lika flexibel som ett järnspett. Kanske det är lite så men det är kanske för att det pumpas ut miljoner ”sanningar” på världens hififorum i veckan över hur man skall agera och vad man skall köpa för att det skall låta bra. Om man skulle springa på varje boll hade man fått rotera som en spinnrulle. Jag har varit i den karusellen och tänker inte ta mig tillbaka. Nu tycker jag att jag nått en nivå där det är allt färre prylar imponerar till försvarbara kostnadsnivåer. Nu handlar det om att byta ett rör här och där, en pickup, fintrimma inställningar, revax
    1 point
  49. Om stora skrymmande passiva basdämpare inte är ett alternativ så kanske en eller två sådana här kan vara ett alternativ? https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/
    1 point
  50. Tack! Det var roligt att höra. Personligen gillar jag att ha ett rum där systemet får vara i centrum, utan att det blir förpassat till en Man Cave. Har haft det så, och det har sina fördelar det också, men nu gillar jag att få komma ut i finrummet. Det spelas nästan alltid musik på det viset och det är trevligt. Och ja, det har väl växt sen de dagar man tog sina besparingar för att köpa Dali-golvare och ett NAD Monitor system.
    1 point
×
×
  • Create New...