Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-03-26 in all areas

  1. bigblue

    Dryckestråden

    ... osså var helgen äntligen igång. Gött
    5 points
  2. När man saknar München kokar man sparris! Här med knaperstekt rökt sidfläsk, grapefrukt, hollandaise med ett stänk grapefruktsaft. Dryck blev en bubblande riesling från Von Buhl.
    5 points
  3. Ni hifirävar har lockat mig tillbaka. Jag är delaktig. Erkännes. Men det blir ingen ny mc. Däremot två nya subbor. Nöjda nu? Jag ska ha ett par Svs. Slutna. Alternativ är följande. Sb 2000 pro. Sb 3000. Och nya 3000 micro. Såklart är det SB 3000 som drar för mig. Lite större. Lite dyrare. Men inget slår kubiktum! SB 2000 pro är inte mycket sämre. Och micro är lättast att placera. Nu får ni resonera mig till rätt. Det är ert ansvar! Ni har dragit igång detta igen.😉😁👍
    4 points
  4. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Så vad är det för dumheter jag nu har hittat på? MIn gode vän @Sammy har länge tjatat på mig att jag borde verkligen testa ett par Purist Audio Design kablar hos mig. Senast jag testade ett par Purist hemma var nog för 15 år sedan. Då var det iaf inget för mig. Lite väl svulstiga och avrundade i toppen. Kablarna var dessutom fyllda med någon vätska som visst kunde dunsta bort om man hade otur. Nej det blev ingen PAD den gången. Och det är precis samma saker man får höra idag när PAD kommer på tal. Men nyfiken och öppensinnad som jag är så lånade jag ett par PAD Neptune Luminist högtalarkablar av Sammy. Fortfarande lite skeptisk kopplade jag in dessa. Och hakan åkte i golvet. Här fanns ju ingen avrundad diskant, ingen slöhet och inte var dom ett dugg svulstiga i ljudet. Det här lät ju som MUSIK! En nästan overkligt holografisk presentation med en fin utsträckt silkeslen topp och ett magiskt mellanregister. Spelade några låtar med Sting och min fru satte sig i soffan och sa. Vad fint det låter, det liksom nästan skimrar om musiken. Man känner musiken. Och mycket riktigt. Hennes beskriving var helt korrekt. Musiken liksom skimrade och den kändes så verklig. Det spelades mycket musik den kvällen. Det kändes som att det här var något helt annat än jag tidigare hade upplevt hemma. Så jag kan bara konstatera att även hos PAD så har utvecklingen gått framåt. När det gäller just Neptune så innehåller även dessa någon form av vätska än idag. Efter den kvällen så väcktes min nyfikenhet ytterligare. Om dessa högtalarkablar fungerade så otroligt bra i mitt system. Hur skulle det då spela om jag även testade några strömkablar och signalkablar? Ja ni fattar ju att jag var tvungen att göra det testet
    4 points
  5. Några tankar från mig ang detta med olika format och dess påverkan på upplevt ljud... Det finns en del frågetecken runt detta och det är inte helt tydligt om vad som påverkar och var eventuella vinster bäst kan göras. Jag har några käpphästar; Vill du jämföra format, utgå ifrån en och samma högupplösta fil för att inte du ska jämföra olika mastringar/mixningar. Det är två väsensskilda lagringsmetoder avseende DSD och PCM och du kan inte, utan att i någon mån, förvanska datat på vägen. (Men jag vill inte sträcka mig till att påstå att det är en "lossy" konvertering...) Med ovanstående i åtanke, utgå gärna ifrån en DSD256 fil, den innehåller tillräckligt mycket data för att eventuella förluster skall göra försumbar skada. Observera att DSD är mycket känsligt för överstyrning och behöver därför "normaliseras" avseende signalnivå när den träder in i PCM-domänen. Detta kan göras med normvärdet +6dB men gör med fördel utifrån analys av toppnivåer som t.ex. DSDMaster för Mac gör. Den andra brasklappen jag vill peta in är den att jag tycker det är tveksamt att dra slutsatser om format när man utför transkodning i realtid. Alltså samplar om/konverterar i mjuk- eller hårdvara såsom i Roons DSP-funktion, via HQPlayer eller som i @Bebops fall, i Lumin. Man kan möjligen dra slutsatser om sin DAC's preferens för det ena formatet före det andra. En annan sak som jag ställer mig tveksam till är att låta den energibegränsade och lågstörande endpointen utföra omsampling. Det är inte dess syfte, eller ens lämplig syssla. För att tala klarspråk, jag skulle vara mycket tveksam att engagera en ljudbrygga för att utföra omsampling i realtid när den är uttryckligen är byggd för ljudkvalitet. All den funktionaliteten är enbart där av kompatibilitetsskäl som jag ser det. Jo, Lumin har stöd för detta, likväl som mina Aries-apparater. Men syftet är inte att höja ljudkvalitet, det är att förbättra kompatibilitet som jag ser det. Vill man däremot prova detta på ett (i mina ögon) mera rättvisande sätt, då använder man en kraftigare Roon Core med dess DSP, eller kanske dedikerad maskin med HQ Player på sitt nätverk. Det finns givetvis andra alternativ men dessa är nog vanligast.
    3 points
  6. Jag har gjort ytterligare ett högst ovetenskapligt test av uppspelning/konvertering av filer i olika format. I grunden är det rippade DSD-filer och uppspelning har skett via 2 alternativ. Jag har dels använt den analoga utgången på min streamer Pioneer N-50AE och dels samma streamer som matar min ANK DAC 2.1 Signature MT Edition via digitalutgången. Filerna har konverterats till 24/88.2k och 24/176.4k och 88k har jag gjort lite prov med tidigare eftersom det är formatet jag tänkt använda för avspelning av konverterad DSD och ANK DAC som är begränsad till 96k. Som tidigare har jag använt Tascam Hires Editor för konvertering och den verkar göra ett bra jobb utifrån tidigare erfarenhet. Det är ett gratisprogram så om någon är lockad att prova konvertering själv så är det bara att ladda ned programmet och köra. Jag har lyssnat på några olika filer med alla uppspelningalternativen och vilka filer det rör sig om är inte så relevant men det rör sig om musik som är väl-inspelad och för mig bekant. Uppspelnings alternativen med analog utgång är 24/88.2k, 24/176.4k och DSD och välljudsgraden är stigande i samma ordning och ganska lätt att höra. Egentligen låter alla alternativen rätt bra men det blir lite mer finess och lyssningsglädje med ökad upplösning. Steget mellan 24/176.4k och DSD är ganska påtagligt och frågan man ställer sig är då vad skillnaderna beror på och om mina 24/88.2k-filer kanske inte innehåller tillräckligt mycket information när jag använder dem med extern DAC? Enklast tar man reda på det genom att lyssna och tro det eller ej, extern DAC är det mest välljudande alternativet och det saknas minsann inga detaljer i musiken så min snabbt hopkomna och möjligen felaktiga (?) slutsats är att skillnaderna i ljudkvalitet snarare ligger i uppspelningen än i den lagrade informationen. Det är förstås lite besvärligt att ta reda på men kanske kommer jag på fler experiment att göra så småningom? Om skillnaderna ligger i uppspelning är det 2 alternativ som är huvudmisstänkta. 1. Skillnader i analogdel ger en fördel för ANK DAC som definitivt har en bättre sådan med mina öron mätt men förklarar inte skillnaderna mellan formaten vid användning av analogutgången. 2. Skillnader i DA-omvandling och filtrering kan också finnas och jag har tidigare redogjort för mina tankar omkring dessa och tycker att det var intressant att DSD-avspelning så pass tydligt var att föredra i streamern trots att den har DA-omvandlare från ESS som enligt uppgift gör om DSD till PCM men tydligen med högre upplösning än 24/176.4k. Jag har inte svaren på vad som ger skillnaderna (om de verkligen finns och inte bara är inbillade) men intressant är att streamern låter mer och mer som ANK DAC ju högre upplösning den använder.
    3 points
  7. Jaja. Ta det lugnt nu. Det är inte rullband. 😂 Eller vinyl. Men bra!
    3 points
  8. Ja visst finns det märken som är specialiserade på subbas-frekvenser och duktiga, men jag tror inte Wilson, Sonus Faber, Verity, Dynaudio suger i den grenen heller. REL är verkligen inte dumma heller. Jag har hört några 2-kanals (+1) musik system som gjort det riktigt bra med stora REL. Jag kör dubbla Sunfire till bio-systemet. Har aldrig ens försökt kör dem till musik, men till film är de helt otroliga. De låter bra och får verkligen hela huset att vibrera när helikoptrar flyger förbi och olika andra starka lågbas effekter. Musik i film får sjuuuk kraft med dessa basar, men kanske inte med samma finess som 2- kanals musiksystemet har. Om jag inte ställer dem på något strävt underlag så dansar de omkring på golvet när det är mycket bas. De står på sträva trädgårdsplattor i sten som står på gummifötter. Det var ända sättet för att inte behöva samla ihop dem från olika delar av rummet när vi sett på film.
    2 points
  9. @new order Thor's Hammer skall vara jättebra?
    2 points
  10. figge

    Dryckestråden

    Lite mer vyer.
    2 points
  11. Hifi är nästan sekundärt i München om det infaller i sparris säsong Här blir det vit sparris med rökt Bayonneskinka och tryffel/bacon hollandaise i helgen. Till det en frisk Riesling
    2 points
  12. Kanske någon som missade högtidsdagen igår? Våffeldagen! Smakade fint och eftersom jag inte gör våfflor så ofta fick jag konsultera en kokbok. Där hittade jag ett recept som jag tycker är det bästa jag provat hittills.
    2 points
  13. Du kan spana in detta filter som jag kört lite med tidigare, kanske kan ge lite idéer. Du har fasförskjutning/delay längst ner till höger. http://www.lcaudio.com/pdfs/subfilter.pdf
    2 points
  14. En tillfällig 2x31-bands grafisk equalizer dbx 1231, med 45mm faders +/-15dB 20-20k och +/-12dB gain; Och så locket...
    2 points
  15. Långsamt... arkitekten har för mycket att göra, så just nu är det mycket väntan. Men jag ser det som att om det blir 2022 är det bra, men det kan även bli bygge som är klart 2023. Jag ska klippa in en ritning under helgen.
    1 point
  16. Wilson Thor’s Hammar är dessutom rätt stor.
    1 point
  17. Apexorca

    Dryckestråden

    Hahahahahaha @bigblue. Gött, men sugrör ur flaskan är bara jobbigt. Det gjorde vi för några år sedan. Nu kör vi Bag in Box och dricker ur Bag in Box-kranen istället? Då kan man ligga ner och dricka vilket brukar vara skönt efter första boxen. Det är nästa steg för finsmakare och man sparar in på sugrören.
    1 point
  18. Vit Sparris är en favorit. Förra våren satte jag och frugan personligt rekord i vit sparris. Vi åt det nästan varje helg. Provade olika rätter, olika viner till och studerade hur länger de tjocka vita sparrisarna skall koka för att de skall smaka bäst, som vi tycker. Det blev lite längre än vad många rekommenderar. Man skall kunna äta dem utan att ha helprotesen insatt i munnen. Skall smälta mellan tunga och gom som smör. Inte vara trådig. Men smaken är olika. Så här såg det ofta ut. Ofta 2 olika vita viner för att kunna se vad vi gillade bäst. Vinet från Loire ovan är fantastiskt till. Vår favorit är ganska enkel. Bra olivolja, bra surdegsbröd, parmesan och peppar och ev lite salt extra. Andra klassiska rätter med vit sparris är inte dumt heller men vi ville liksom öka sparrisens egen potential och det tycker vi det gör på detta vis. Inte sällan blev det mycket sparris... Ser fram mot en liknande vår med sparris.
    1 point
  19. En liten film där Taikos senaste produkt monteras, ett PCIe USB kort.
    1 point
  20. Tycker det låter som om du redan har bestämt dig och det skulle kännas konstig att rekommendera någon av de mindre till dina högtalare Annars har jag suttit och kollat lite på Dynaudio Sub6 (kanske inspirerad av @Bebop) som jag tycker verkar intressanta och att de kanske går att ställa bakom fronthögtalarna med dubba element.
    1 point
  21. Pappret är djup och bredd på sb 3000. Den ryms. Nästan. Får flytta in sophiorna lite.
    1 point
  22. calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    En för mig ny bekantskap, som jag gillar. Bra triospel med lite rytmiskt swung i tonen som man blir upplyft av. Melodiskt och harmoniskt, med bra detaljerad inspelning för den som gillar att lyssna på sådant. Rummet känns väl definierat utan konstigheter. Lite som Martens studio/lyssningsrum. Calm
    1 point
  23. Vi tycks ha haft samma griller i huvudet. Jag har lekt fram och tillbaka med följande album i dagarna. Wolfgangs album har jag köpt som pcm 24/96 och Keiths som dsd64. Både är bra upptagningar och välmixade. Jag har dem inte på 16/44.1 eller vinyl så jag kan inte uttala mig eventuella skillnader mot dem, men vanligtvis är skillnader mot vinyl och cd-utgåvor från ECM små och svåra att detektera. Åtminstone här hos mig. I Lumin kan kan man uppsampla upp och ner i upplösning i jämna multiplar upp till max 384 och konvertera mellan pcm och dsd till max dsd128. Det man får vara varsam med när man jämför är att dsd sänker nivån med ca 2 dB (3 snäpp på min volymkontoll a 0,7 dB). Det är lätt att dra fel slutsatser om man inte spelar på samma volym. Skillnaderna är små så egentligen kunde man låta det vara. Jag kan inte utse några direkta vinnare även om det blir lite annorlunda. Så här sammanfattar jag det med dessa album. Att gå från uppsampla från dsd64 till dsd128 ger inget. Ibland kan jag känna att det låter något ”lugnare” att behålla ursprungsformatet men jag är inte hundra på att det verkligen är så. Att konvertera från dsd till pcm 24/192 ändra ljudet och ger en något större rondör typ en nypa rymdklang. Jag hör det rätt tydligt runt cymbaler och pianoövertoner. Det är så det blir när jag använder AES/EBU som är maxad till enbart pcm 24/192. Effekten blir densamma med USB som dock har en något mer torrare signatur än AES/EBU men inte oangenäm. Skillnaderna är inte större än att det går att leva med i välbehag. Att gå andra vägen från pcm till dsd ger samma effekt fast tvärtom. Det blir en klang som är lite mer ”fast” och kontrollerad. Möjligen är den mer korrekt. Jag vet inte. Jag vacklar i frågan. Möjligen dras basen ner något men det bör ju också bli effekten med lite mindre ”rondör”. Jag har också experimenterat uppsampling till 176/192 respektive 352/384 påverkad av Jussi Laako som ligger bakom HQ Player. Han menar som en generell rekommendation att all uppsampling och konvertering skall göras innan signalen går till dacen och ge dacen den är optimerad för, vilket enligt honom, man gör bättre utanför dacen i programvaror/utrustning som är optimerade för att ge dacen rätt signal från början och dessutom köra förbi dacens FIR-filter vilket man gör om man uppsamplar till 352/384 Generellt sett tycker jag att uppsampling låter bättre, framför allt från 44,1. Det blir en mer kontrollerad, mindre yvig klang. Däremot hör jag ingen som helst skillnad att gå högre än 176/192. Och att konvertera 24/96 till högre kan jag heller inte detektera så de kör jag som native. Allt görs om till 24 bitar hos Lumin (valbart) istället för att använda dacens bitrate-konvertering. Min kontenta är att jag kan köra AES/EBU och nöja mig med max pcm 24/192 av dsd-filer och av pcm 16/44 samt övriga i ursprungsformat och få full upplevelse. Samtidigt känns det fel att konvertera dsd till pcm men då måste jag köra med USB. Även det ger mig full njutning. Det känns också rätt att konvertera all pcm till dsd64. Dagsformen får avgöra. Det tar max 20 sekunder att ställa om. Just nu konverterar jag allt till dsd64 (utom dsd128).
    1 point
  24. Jag måste konvertera DSD manuellt till ett format som ANK tar och därför har jag sedan tidigare gjort 24/88.2k av de ganska få DSD-filer jag har skaffat hittills. Resultatet är lovande men även mjukvara för konvertering spelar in som jag konstaterade för några inlägg sedan. Vad som är DAC och filter känns lite svårt att få grepp om numera och förmodligen kör Pioneer åtminstone PCM352 vid DSD-uppspelning så jag ska nog prova att konvertera med den upplösningen också.
    1 point
  25. Jag delar dina funderingar om vad som egentligen ger upplevt skillnad. Alltså, är det DAC'en i sig, eller formatet den matas med som påverkar mest? För vad det är värt, så är det i första hand en av mina DACar som jag föredrar att mata med uppsamlat material, och det verkar inte ha så stor betydelse om det är PCM352/PCM384 eller DSD128/DSD256. Det är för övrigt en ESS Sabre också, den i min Moon 430HAD. Däremot är jag lite fundersam på hur du matar din ANK med DSD nyttjandes Pioneer som transport? Du menar alltså att ANK tar DSD (DoP) över SPDIF/AES-EBU? Det är ju förhållandevis få apparater som besitter den förmågan.
    1 point
  26. ... och det här. https://www.psaudio.com/askpaulvideo/what-skills-do-audiophiles-require/
    1 point
  27. Tack. Jag hade gärna labbat lite till med Labgruppen IPD 2400. Det är suveränt för denna typ av övningar Nu blir det lite semi-manuellt. Å andra sidan är det svårare att i nästa skede omsätta en dsp-krets till ett motsvarande analogt filter, om man nu ska ha analoga filter. Och med hifi är det väl meningen att man ska fara upp och ner från lyssningsplatsen Här kommer lp-filtret;
    1 point
  28. Det var på allvar @Apexorca streaming är bra om man får till det. Men jag skojade lite med @AlfaGTV som vet att det är en streamer för strax över tusenlappen, kombinerat med kablar som kostar mer. 🤪Men som jag brukar säga. Lägg 90% av budgeten på kablar och resten på kringutrustning så blir slutresultatet bra.
    1 point
  29. 1 point
×
×
  • Create New...