Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-03-21 in all areas

  1. Yes Double A, är nog snart en hovleverantör. Hoppas prinsen gillar ljud i världsklass och vill ha svenskdesign när det blir som bäst! Detta system borde kunna utmana Marten? Kul att vi har dessa duktiga visionärer och utvecklare. Sveriges top of the line vad jag vet idag. Frisk vågat hälften vunnet Bra jobbat Anders!
    4 points
  2. bigblue

    Dryckestråden

    Här skulle jag vilja säga att vi människor fungerar precis som champagne.....
    4 points
  3. Fortsätter trimningen av installationen av streamingdelen. Råkade ut för ett litet missöde då jag kopplat in min nya nätkabel från Furutech till LSPU från Paul Hynes då kabelkontakten lossnade pga av tyngden av kabeln som hänger i luften mellan P10:n och LPSU:et. Fick göra en prototyp av kabelkontakt-stöd. Finns naturligtvis stöd som färdiga för ändamålet, men blir lite väl dyrt om man som jag vill köra med flera stöd. Har tillverkat kabellifters i trä så det kändes naturligt att ta fram en prototyp i samma material. Fram med verktygen som finns i stan. Jag kör med planhyvlad ek med modell "stupstock" i vilket jag kan klämma in kabelkontakterna med hjälp av genomgående M6 gängstång i mässing och i toppen kupolmuttrar i samma material. Har min maskinpark på landet så jag fick använda det som finns till hands i stan. Här första prototypen som inte blev helt perfekt då ek är ett lite hårt och tjurigt material och sliter en del på maskinerna. Konstruktionen är enkel med två hål som omsluter kontaktdonen som går in i LPSU:et. Stödet bildar ett uppochnervänt T. I stupstocken ca 20 x 90 cm och i foten 15 x 70 cm. Stödet står på en "Nonvibra-platta" på samma sätt som mina kabellifters. Hade inte riktigt rätt dimension på hålsågen för nätkontakten så det blev lite anpassningar som inte blev helt perfekta. Principen fungerar dock bra med ordentligt stöd, i synnerhet om man flyttar ut dem lite från nätbrunnen. Skall till en tunn gummidämpning i hålet så att inga microvibrationer kommer från underlaget. Hela konceptet skall naturligtvis snyggas till och svartbetsas så att de smälter in. Det finns naturligtvis flera kabelkontakter som behöver stöd, så nu när konceptet funkar blir det sannolikt flera som kommer att tillverkas, men då med lite mer precision. Calm
    4 points
  4. Inte cd-spelaren men väl dacen matad över nätet via switchen, nätverksbryggan med sin klocka och filter till min dac (som också har en cd-släde) och som f.n. är optimerad med rör från Telefunken och Tungsram. Men det är heller inte så enkelt. Det krävs också bra utgåvor. Gamla analoga inspelningar har jag i huvudsak på vinyl och de finns ingen anledning att byta ut. Men jag tycker också det är kul med cd-boxar som också brukar innehålla intressanta småböcker med vittnesmål om inspelningarna. Många av dessa är mycket välgjorda och mycket har jag även på vinyl där jag kan jämföra. Miles Davis Columbiaboxar och John Coltranes Atlantic- och Impulse!-boxar håller hög klass. Samma sak med många boxar med klassiska återutgåvor. Men jag har också cd-boxar som låter bedrövligt i jämförelse med vinyl. Här ett exempel som lever upp till fördomen mot ”cd-ljud”. Om man hittar bra masterbandkopior av dessa analoga inspelningar så är det ännu ett snäpp upp och inte sällan ett rejält hopp uppåt. Det masterbandet som jag refererade till och som du kommenterade ovan är inspelat analogt men mastrat digitalt med 24 bitdjup. Vilken upplösning de använt vet jag men troligen 48 eller 96. Den mastern är sedan kopierad på band som de kallar masterkopia. Samma digitala master har också använts till att göra en omkonverterad 16/44.1-fil för CD-utgåva. Det är dessa båda jag jämför. Det är också så de flesta nyinspelade cd görs. Det de har gjort, och som också jag kan göra, är att spela in en 24/96-mastrad fil på en bandare. Svenska BIS prisas för sina fina inspelningar. De är inspelade, mixade och mastrade i 24/96 och säljs som master- eller studiokopior i originalformatet. De konverterar också filer till dsd för SACD för de som vill köpa dem på disc. Däremot har de slutat att göra vinylmastrar. Så här skriver de som upplysning: Although SACDs contain DSD format audio, BIS does not use DSD for the actual recording process. We have done initial DSD recordings, followed by listening comparisons, but found high-resolution PCM perfectly capable of delivering "super audio". The recording format of each BIS release is stated in the corresponding booklet - our current standard being 96 kHz and 24 bits -, and shown as "Original sample rate" on our partner site eClassical.com. We usually work in the recording sample rate until the master stage and convert the final PCM high-resolution masters to DSD for SACD production. eClassical's 24-bit "studio quality" option thus gives access to the source audio for the respective BIS SACD layer - in both stereo and surround sound. Det är ju lätt att jämföra idag om man hittar både dsd och pcm-filer att ladda ner. Jag har gjort det också och jag kan inte påstå att en dsd-fil från ett ett högupplöst pcm-original låter annorlunda än just originalet och det är det jag går på utan några dogmer. Mina ”highend”-vänner i Belgien som jag haft trådar om tidigare har också haft stor övningar kring detta och har kommit fram till samma slutsats så när det gäller ny musik inspelad, mixad och mastrad med pcm. Jag håller också mig till originalformaten. Annorlunda är det om man skall överföra ett analogt band rakt av till digitalt format utan att lägga hand på materialet. Då tror jag mer på dsd som teknik. Sådana filer finns att köpa från många band. Jag har vid här laget 50-60 sådana och de låter utmärkt. När det gäller boxarna ovan så har man använt originalmixarna och mixat om dem i pcm för att göra cd-mastrar. Om man går direkt till cd-master från analoga mastrar så sänks basen och diskanten höjs. Det var det misstaget man gjorde i cd’ns start. För mig handlar det inte om antingen eller. Vinyl, analogband, dsd eller pcm. Det är inte så enkelt i min bok att det bara finns ”en väg”. Det är som med viner. Det finns fler skillnader än rött och vitt. Jag vill ha tillgång till allt och optimera varje möjlighet så långt möjligt till en försvarbar nivå. En fördel med det är att få ett större utbud av musik att välja mellan. Fortfarande är det så att de största skillnaderna ligger i utgåvorna, inte i formaten. Så är mina erfarenheter.
    4 points
  5. Om du menar äldre analoga inspelningar så har jag inget som är bättre än på band (som jag skrev, se ovan). De låter bättre än allt annat, möjligen med något undantag. Om du menar digitalt inspelade, mixade eller mastrade inspelningar så har jag bara ett sådant masterband. Det är det jag refererat till ovan. Jag ser ingen fördel med att köpa sådana band. Då kan jag ju lika gärna köpa en högupplöst fil typ 24/96 och föra över den på band själv. Det låter väldigt nära cd’n och det borde det också göra om man inte har gjort någon ommastring emellan. Men mycket eller det mesta av det som ges ut på vinyl är dag är ommastrade digitala kopior eller så är hela kedjan digital. De köper jag hellre digitalt. Jag tycker det är så pass bra numer så det känns helt ok (undantag finns på alla medier). Det jag har sämst erfarenhet är contemporary musik typ soul, eklektrisk jazz/fusion och en del ”americana” som ofta är sönderkomprimerade. Där kan det vara så att en vinylutgåva kan vara bättre om de har gjort en mindre komprimerad vinylmaster. Jag har sådant exempel med bl a Robert Cray. Jag läste en artikel om Deep Purple. Jag tror det var ”Made in Japan” där de jämförde olika utgåvor. De sämsta och mest komprimerade utgåvorna fanns på CD och LP. De bästa fanns även de på CD och LP. Det är viktigt att hitta rätt ex. Mobile Fidelitys och Acoustic Sounds cd- och SACD-utgåvor (digitalt ommastrade) av bra album låter fantastiskt. Det gör de även på LP. Jag håller på mest med nyinspelad klassisk musik och nytt och gammalt av jazz. Nyinspelat låter oftast kanonbra på digitala utgåvor utan alltför hög komprimering. Äldre jazz inspelad före digitaleran, ca 1980 och bakåt köper jag helst på vinyl. Om det bara finns digitalt ommastrade ex att få tag på köper jag dem digitalt. Att ersätta allt med cd eller pcm ser jag som en omöjlig ekvation. Jag känner att jag behöver alla formaten och vill inte nervärdera något av dem utan istället försöka få ut det bästa oavsett format istället för att utse vinnare och förlorare. Mp3 och kassettband har jag dock sorterat ut som ”fulformat” ur ett ljudperspektiv.
    3 points
  6. bigblue

    Dryckestråden

    Det får väl nästan likställas med välgörenhet, att du tar hand om dessa förvillade själar och leder dem in i bubblets förtrollande värld 😋. När det gäller viner från apellationen Gigondas så finns det en hel del att upptäcka, också på Systembolaget. Och eftersom "lillasyster" inte är lika känd som Chateauneuf-de-Pape är priserna ofta något lägre. En producent som jag tycker håller genomgående hög kvalitet är Domaine du Pesquier för 189 kr och Domaine Santa Duc som kostar en hundring till. Jag låter gärna dessa få vila i källaren ett par år för att balansera sig. 10 minuter söder om Gigondas ligger byn Vacqueyras. Stilen är den samma som hos grannbyn i norr men här behöver man inte ladda på med minst 80% grenache för att hålla sig innanför apellationens ramar. I Vacqueyras kan man gå ner till 50 %. Det gör att jag upplever dem som ännu mer tillgängliga utan lagring. Ett exempel är t ex Le Grand Cartulair från tillverkaren Bonpas. Men som det ser ut finns bara 1 flaska kvar på Bolaget - i Skellefteå. Så vida du inte har vägarna förbi norrut så vill jag föreslå tillverkaren Montirius och kanske deras Le Clos Vacqueyras. Generellt för viner i dessa områden (CNdP, Gigondas, Vacqueyras) är att man i slutet av klunken ofta kan känna en liten "puff" av den vilda naturen i området. Det är detta som man kallar för "Garrigues" och som kan bjuda på timjan, rosmarin och lavendel. Här kan det också dyka upp inslag av lakritsrot. Avslutningsvis vill jag även slå ett slag för CNdP vita viner, ett släkte som ofta blir bortglömt. Men gillar du maffiga, rika vita viner så är de definitivt värda en klunk.
    3 points
  7. När det gäller själva ”projekt Amazon” så har det gjorts vissa små ändringar... Den mest i ögonfallande 3tummen är väll att vi gått från dubbla 15”are till dubbla 18”are till basen Inspelning i ful-lådor pågår för fullt!
    3 points
  8. # Listen to music Nu blir jag generad. Och nu får vi nog hålla oss lite på jorden Men ett jätte tack för dom fina orden! Jag gör detta först o främst för mig själv och för att jag älskar det! Om det sedan finns människor som uppskattar och tycker det jag åstadkommer är bra och låter fantastiskt blir jag otroligt tacksam och glad. Och när det gäller detta projektet så har jag haft en god hjälp av Amatören här på forumet. Men visst, är det någon som har prinsens mejladress så kan ni väll PMa den till mig
    2 points
  9. byZan

    Dryckestråden

    Tidigt faktiskt men tyckte då att det var för dyrt och det fanns så mycket annat som måste prioriteras under tidig ålder. Men visst det blev några flaskor om året trots det - hellre en god Champagne vid ett fåtal tillfällen än bälga andra alkoholhaltiga drycker i tid och otid. Men jag är inte på något vis kunnig när det gäller vin/öl utan räknar mig som glad en amatör som är lite nyfiken på olika smakupplevelser. Sedan tog det ordentlig fart efter att du ”lurade" mig att testa Champagne med tilltugg vilket var iofs var riktigt trevligt och inspirerande, så du är boven i dramat tillsammans med @bigblue, ni har gjort min plånbok tunnare /byZan
    2 points
  10. Apexorca

    Dryckestråden

    Jag skriver under på det. @byZanBarmhärtigt. Det är roligt att sprida upplevelsen av Champagne. När fastnade du för Champagne @byZan? Champagne har en alldeles särskild känsla kring hela drycken. Bortsätt från att det är det vin som har störst komplexitet med smakämnen av alla viner, är det unika bubblor och även färg och ljud med det frasande bubblorna etc ger helheten. Vissa menar att det finns ingen annan plats på jorden där Chardonnaydruvan kan utvecklas bättre. Det är säkert tillspetsat men det ligger i den häraden. Det är ett helt paket av upplevelser som triggar vällusten med att öppna en flaska, hälla upp, höra ljuden, se livet i glaset med de pigga bubblorna, dofta, smaka och uppfyllas av drycken. Visst har de varit duktiga att vårda Champagne som varumärke men det är också en världsunik dryck som inte har någon riktig konkurrent. Jag har smakat några olika bubbel för många hundralappar som kan närma sig, men så häller man up en "enkel" Champagne för 170kr och känner en större dryck. Jag har varit med och sett när detta gått upp för vänner och bekanta för första gången... när det händer. Alla kanske inte triggas av denna dryck, men för de som hittar rätt i upplevelsen blir tillfället speciellt och ett intresse och något som blir unikt. Det finns Champagne och så finns det andra drycker. Visst vinvärlden är fylld av fina områden, odlare och flaskor och det är som alltid tycke och smak, men få områden har en så unik särställning som Champagne. Gillar man Champagne är chansen ganska stor att man kan gilla Chablis och viner från Loire som tex Sancerre. Själv gick detta upp för mig under en vinprovning för många år sedan där vi testade olika Champagner och annat bubbligt vin. Det var en Bollinger Grand Annee som fullkomligt golvade mig. Jag har aldrig tidigare fått en så stor upplevelse av ett vin. Det var en enormt stor smak från höger till vänster på paletten. Äpplen i ena ändan och nougat och kola i andra ändan. När drycken var slut i glaset luktade det gott ur det lång tid efter. Jag vägrade lämna ifrån mig glaset nämligen... Den egenskapen har bara riktigt fin Champagne har jag märkt. Ingen aning om varför dock. Bollinger Grand Annee är fortfarande en av mina favoriter.
    2 points
  11. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Fick sällskap häromkvällen, vid de fortsatta övningarna med streaming-transporter. Vår lyssning gick relativt snabbt igenom de flesta alternativen jag nämnde tidigare och tyckte att samtliga är acceptabla endpoints till ett Roon-system, tveklöst. Men samtidigt konstaterades igen att de uppvisar skillnader i musikåtergivningen. Det mest intressanta här, blev nog duellen mellan SOtM sMS-200Ultra Neo+sPS-500 och Auralic Aries G1! Prismässigt är de ju inte helt aparta, men faktum är att vi upplevde dem ganska olika tonalt. Jag har ingen förklaring till varför tyvärr, men SOtM upplevs som lite varmare och tryggare medan Auralic är den dynamiska och med tydligare transienter. Vi kunde inte identifiera någon större skillnad i detaljåtergivning, men SOtM framstod som mera samlad och koncentrerad avseende ljudbild. Vi provade sticka in min Aries Mini som transport, via sin USB-utgång, men konstaterade kvickt att den förvisso låter fint, men konkurrerar mestadels med Pi3B som transport. Det hjälpte inte att ersätta Audioquest Carbon med Nordost Heimdal 2, det var tveklöst ett markant bättre val med Auralic Aries G1 eller SOtM sMS-200Ultra, betoende på smak. Jag tycker det är intressant att återupptäcka de här apparaterna och funderar faktiskt på att låta SOtM få ta den permanenta platsen i racket, inte för att den revolutionerar musikåtergivningen, utan för att de är diskreta, och tar väldigt lite plats i anspråk. Vi får se hur det fortlöper...
    2 points
  12. calle_jr

    PCB:er bortskänkes

    Inga problem i simulering av SPL iaf. Hmm, intressant. Jag ska nog ha ett par 8.2µF extra tillhands och parallellkoppla (=16.4µF), eftersom jag inte vet hur den "akustiska sömmen" ska se ut. Måste lyssna mig fram till det;
    1 point
  13. Josaa

    Vad lyssnar du på just nu?

    https://imusic.se/page/artist/Haden, Charlie / Gonzalo Rubalcaba
    1 point
  14. figge

    Dryckestråden

    Den här brukar leverera. Domaine Montirius Garrigues, 2019 Eller en här. Domaine Montirius Le Clos, 2018
    1 point
  15. Illinois Jacquet In Swinging Sweden På baksidan av omslaget kan man läsa den humoristiska bakgrunden till detta albums tillkomst. En historia som innehåller både kräftor, snaps och jazzmusiker vars smaklökar bad om nåd. I mitten av bilden ses Gösta Ekm.... fl'åt det är ju Jimmy Rowles
    1 point
  16. Apexorca

    Dryckestråden

    Jag har varit i Champagne ett otaligt antal gånger... det är roligare... De ä' bare åk... Du kan nog åka till hösten @byZan. Åk några veckor efter skörden så de hinner med dig. Jag hoppas kunna åka då.
    1 point
  17. octavia rs

    Spanska högtalare

    Likheter med Apogee finns säkert men de verkar vara en betydligt trevligare last. Emile ägare av Taiko Audio och distributör av Alsyvox i Nederländerna skriver såhär. I am a big ribbon fan. I have owned the original Apogee Full Range which I finally sold due to driving headaches. From memory the tweeter was around 0.8 ohms and the midrange 0.2 ohms, combined with a very low sensitivity which was estimated in the 80-84dB range and a maximum excursion of 3mm on the bass ribbon before it started to seriously buzz. It was really hard to get these to sing. I had custom better transformers made for the midrange, for the tweeter you could get away with something like a 2.2 ohm series resistor. For good results you really needed an active crossover and 6(mono) power amplifiers. But they were capable of a mind blowing sound.Enter Alsyvox, an easy 4 ohm load, first order crossovers, 18mm-20mm excursion capability, a 94-95dB sensitivity and a full 20Hz-40Khz frequency response. We heard the Tintoretto at Bob (Rhapsody.Audio NY), zero driver integration issues, moves serious air, you will not lust for a subwoofer with these, an incredible transparency from the lowest to the highest registers, full soundstage envelopment and very fast and dynamic with real punch and impact. These are really everything an Apogee owner would have wanted them to be capable of, and I'm sure had Apogee not gone bust this is how they would look today.
    1 point
  18. byZan

    Dryckestråden

    Intressant för ibland kan jag tycka att de är lite för mycket av något jag inte kan specificera och då dök Gigodas upp vilket jag tyckte verka vara intressant och kanske en utmanare!? Har du mer info om denna vinproducent och smakråd så tar jag tacksamt emot det @bigblue? När det gäller mina favoriter idag så kommer nog de fem första platserna att vara franska viner och inkluderar vi champagne så är det säkert de tjugo första platserna, jag börjar känna mig som en fransos. Ta detta med en nypa salt för jag har andra favoriter från andra länder, men sedan ett par år sedan så är det mycket franskt i vinkällaren. Inköpspriser för egen del tror jag är till 80% mellan 100-279kr och sedan 5-10% under hundralappen och 10-15% över 280kr?! Vin (nya för mig) för lagring köper jag oftast på rekommendationer där jag vet/litar på vem som rekommenderar via tal eller skrift. Köper ofta två flaskor vid ett första köp, en för att korka upp ganska omgående och den andra för lagring som kan drickas långt senare med hänsyn till rekommenderade lagringstider. Champagne köps det däremot en kartong (6st) av, de går åt som smör i solsken (1-3 flaskor per månad) och ges också ofta bort som present, ofta till de som inte har funnit denna dryck som den bästa av dem alla /byZan
    1 point
  19. P-pan

    Mickes Musikrum

    Precis som med rör-konstruktioner då m.a.o Snart är du där ska du se. Jag kan hjälpa dig att "öppna dörren" om du vill. Du behöver bara svänga lite åt höger nästa gång du är några mil norr om Stock-stan och på väg söderut.
    1 point
  20. Ja så är det. Vi får se hur det blir med ett garage för vingar. Frugan kommer helt säkert att motivera mig.
    1 point
  21. figge

    Dryckestråden

    Kvällens till hjorten.🦌
    1 point
  22. Kan ju inte bli annat än bra!
    1 point
  23. Kollar allt som oftast in vad de dyker upp för artiklar på AS forumet och idag kom första delen i vad som verkar bli en serie av fler artiklar, första delen behandlar realism vs. noggrannhet direkt översatt. https://audiophilestyle.com/ca/bits-and-bytes/realism-vs-accuracy-for-audiophiles-part-1-soundstage-r994/
    1 point
  24. Tänkte delge er en liten uppdatering av projektet. Slutsteget har gått från cad genererad bild till verklighet! Den första varianten som sett dagens ljus är ett 6-kanalers stereo steg med inbyggda dsp kort och både analoga och digitala ingångar. Effekt mässigt hamnar den på 4 x 500 watt + 2 x 100watt, mätt vid 4 Ohm. Just nu matar vi den digitalt från en Cocktail Audio X45 så slipper vi onödiga ad/ da omvandlingar.
    1 point
  25. Jag har sagt det tidigare att jag kommit till slutsatsen att det egentligen är helt ointressant vilket medie eller teknik som använts förutsatt att den är tillräckligt bra rent kvalitativt. Men det som överskuggar allt är att det blir bra musik i slutändan och att man kan betrakta en uppspelning av en inspelning i sig som ett fonografiskt verk, fristående från det "uruppförande" som genererat inspelningen. Likaväl som man betraktar konst utan för den sakens skull analyserar hur verkligheten bakom verket ser ut. Man kan aldrig veta exakt vad som utspelat sig i inspelningsstudion och hur detta förvanskats under resans gång fram till att ljudet träffar ens trumhinna. Koncentrationen på musiken är det väsentligaste målet för min lyssning inte vilken teknik som använts. Därför blir också värderingen utifrån hur musiken presenteras och där har varje teknik, analog eller digital sina för- och nackdelar. Så min slutsats är att det är "framförandet" totalt som är väsentligt och där ser jag gärna att det liknar mina live-erfarenheter. Calm
    1 point
  26. Det känns ungefär som en ny tes om Jesus gudomlighet att banka tvivlare i huvudet med. Om jag tycker att en vinyl av en inspelning låter bäst så har jag ”rätt”. Om jag föredrar en digital pcm-version så har jag ”fel”. Möjligen kan jag ursäktas om det är en dsd-utgåva (oavsett vilka format den har hanterats med fram till lyssningsfilen). Min åsikt i detta är att jag blir både trött och likgiltig inför dessa ständiga ansträngningar till att nervärdera det människor tänker och upplever av analogt visavi digitalt. En del föredrar det ena medan andra det andra eller båda. Behöver det vara svårare än så? Några behöver hjälp från informella ledare att forma sin åsikt. Det här är väl ett exempel på att de som sitter fast i en doktrin (analogt eller digitalt) gärna letar upp argument, helst publicerad sådan, som ger stöd för sin övertygelse och därmed kan säga ”se, jag hade rätt”. Det hjälper oss att förkasta en annan artikel med lika övertygande argument om det digitala som ”fake news” såvida man inte sitter fast i en digital doktrin. Då blir det tvärt om. Istället borde man ägna större intresse till hur man utnyttjar båda formatens fördelar att optimera en bra produktion. Det finns ingen tyckare eller skribent i värden som kan ändra min åsikt om att Sonny Rollins ”Way Out West” låter makalöst bra på vinyl - både som original, Original Jazz Classics eller Acoustic Sounds utgåva och vida överträffar de digitala utgåvor jag hittills hört. Lika övertygad är jag att många utgåvor på cd eller vinyl är helt likvärdiga, t ex John Coltranes kvartett inspelningar i början av 60-talet vare sig jag spelar mina amerikanska eller japanska utgåvor eller mina 20-bitsremastrade digitalutgåvor från 1998. När det gäller nyinspelad klassisk musik så blir ”matchen” nästintill genant ojämn. Det är det jag köper mest av idag som cd, pcm- eller dsd-filer (beroende på utbud). Inspelningarna idag på t ex Harmonia Mundi, Alpha och Hyperion (det finns fler exempel) överstiger vida ljudkvaliteten i jämförelse med det mesta jag har på vinyl av klassiskt. Så är det inte alltid med tolkningarna. PCM vs DSD nämns också ofta. Det mesta idag är inspelat, mixat och mastrat med pcm 24/96-384. För att ge ut detta på fast media finns bara SACD. För att ge ut det måste PCM-filerna konverteras till DSD64. Plötsligt faller alla portar och det låter mycket bättre, sägs det. T o m med dacar som ESS-Sabre som först konverterar signalen tillbaka till PCM innan DA-omvandlingen. Om inspelningen ges ut på vinyl så måste man först anpassa mastringen så att inte gravernålen kör i diket pga av för hög dynamik eller för låg bas (samma som med analoga masterband). Det är fantastiskt hur bra det kan låta trots detta. Jag sammanfattar detta med ”So What?” Alla format och varianter både kan och låter fantastiskt under enbart tre förutsättningar. Alla måste vara uppfyllda för att maximera utfallet. Att det är ett bra hantverk som har utförts i hela kedjan Att lyssnaren har en anläggning inklusive ett bra rum för att plocka ut potentialen Att vederbörande har ett öppet sinne och inte sitter fast i en dogmatisk position med medvetna eller omedvetna låsningar Detta är min sanning oavsett microtimes påverkan eller inte. Men jag påminns ofta om att jag måste ha fel. Varför denna kamp mellan de båda teknikerna?
    1 point
  27. Torsdag idag och ingen ärtsoppa. Det blev potatis och purjolökssoppa och det är en av mina absoluta favoriter också. Jag fräste grovhackad purjolök, lite chili flakes och gul lök i smör och rapsolja och tillsatte potatis i skivor och hönsbuljongtärningar. Det fick fräsa runt en kort stund och sedan hällde jag på vatten och salt. Det kokade tills potatisen var ordentligt sönderkokad (mjölig potatis) och då vispade jag sönder resten med en ballongvisp att det blev en fin konsistens med lite småbitar kvar. Smaksatte sedan med salt, vitpeppar och en aning socker. Sist ska persilja tillsättas, gärna rikligt. Jag blev nöjd! Efterrätten blev som ofta på torsdagar. Pannkaka och idag med hemkokt drottningsylt.
    1 point
  28. Helgen avrundades med en simpel pasta med chili- och vitlöksmarinerad scampi. Toppas med koriander och serveras med mango-salsa och en klick aioli.
    1 point
×
×
  • Create New...