Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-03-12 in all areas

  1. Nu till ljudintrycken och då jämför jag skillnaden mellan det switchade nätaggregatet i form av väggbulan som levererades tillsammans med English Electrics Switch 8 och det nya från Paul Haynes. Det omedelbara och direkt tydliga intrycket är att det slipar av lite kanter som jag upplevde med det switchade. Det fanns ett litet uns av hårdhet i den övre pianooktaven som nu är helt borta. Detaljerna finns kvar liksom transparensen, dynamiken och transientförmågan. Ljudbilden är som tidigare både djup och bred, detaljerad utan att för den skull vara för skarp och hård. Klangen måste få tillåtelse att flyta ut naturligt och gå i klinch med de andra instrumenten. Det är kanske den största kritiken mot många "moderna" system att de får instrumenten att framstå som solitärer i ljudbilden och som jag upplever som artificiell. Tonen är generellt mjuk och behaglig utan att vara laidback. Musikalisk utan att vara mörk och murrig, men heller inte ett ljud som kräver att man "står på tå" om uttrycket tillåts. Musiken flödar naturligt mot mig som jag vill utan att den slår mig i ansiktet, vilket jag aldrig upplever live. Högtalarna försvinner helt och ljudbilden brer ut sig förbi yttersidorna av dem. Måste säga att det har blivit ett lyft och jag är så här långt mycket nöjd. Vi får se om det står sig i långtidslyssningen? Fördelen med streaming att jag kan lägga upp mitt testprogram som spelar utan avbrott och helt kan koncentrera mig på analysen. Men det ligger inte långt till förrän man försjunker i musiken istället och det är det egentliga målet. Calm
    6 points
  2. Jag håller mer er båda @byZan och @Bebop och jag tycker musik är trevligt oavsett format, form osv. Jag hör ibland du måste köra vinyl för att de ska bli "riktigt" bra men jag är inte intresserad av vinyl eller band för den delen. Jag är väldigt nöjd med min digitala lösning och efter köp av TAD högtalare och elektronik så sjönk mitt intresse för att hålla på och byta hit o dit. Jag äger kanske 150 vinylskivor som jag köpte på mig när jag hade skivspelare men de var inte min grej och mitt nuvarande digitala system låter betydligt bättre än det jag hade när jag använde skivspelare så jag ser det inte som en förlust direkt. Allt kan säkert bli "bättre" men ibland finns det begränsningar som jag tror en del ibland glömmer bort att alla har inte samma förutsättningar. De kan vara plats, intresse, ekonomi m.m. som gör att man väljer olika saker att prioritera, alla kan inte gå "all-in" med jätte högtalare, mastodontelektronik, skivspelare och band även om det kanske är det som krävs för att de ska bli "perfekt" vad vet jag. Jag försöker hålla mig rätt ödmjuk att vi har olika mål med våra system och liv, svårt att säga vad som är rätt och fel här
    6 points
  3. Det sämsta med funk är att man måste röra på sig och det bästa är att man måste röra på sig, för vem kan sitta still och lyssna, inte jag iaf! Satt precis och lyssnade på Harlem/Cold Baloney med Bill Withers live från Carnegie Hall när du skrev ditt inlägg @lindome, förfest! Grannen undrar om jag är döv /byZan
    3 points
  4. Efter några år i dvala så har Horchhouse återuppstått Utbudet är begränsat jämfört med vad de hade innan de försvann, men det finns trots allt ett antal titlar att välja mellan. Efter lite mailkontakt med både Volker Lange och deras tekniker Christoph Stickel tog jag beslutet att köpa ett band. Kolla på www.horchhouse.com The New Mastersounds är ett band från Leeds som spelar funk med inspiration från bl a The Meters, Lou Donaldson och Grant Green. Oftast instrumental "hard hitting grooves" med fokus på Joe Tattons Hammond B3 och bandledaren Eddie Roberts på gitarr. En solid rhythm section med Simon Allen på trummor och Pete Shand på bas Tror jag sett dom 3 eller 4 gånger i London, ibland har de sång med (Corinne Bailey Rae) och i början hade de blås i form av The Haggis Horns. Bandet jag köpt heter The Hamburg Sessions och finns bara utgivet analogt. LP:n har jag sedan lång tid tillbaka och när chansen att köpa bandet dök upp så var det bara att hosta upp degen
    3 points
  5. Jag kan i alla fall svara på varför jag intresserade mig för vad man använder i masteringrummet. Det började med att jag insåg/stördes av den ojämna kvaliteten på olika inspelningar av klassisk musik. De bästa verkade komma från mindre, mycket noggranna studios där musiker och tekniker har ett nära och bra samarbete. Så jag undrade - hur låter det i ett masteringrum där tekniker, producent och musikernas konstnärliga ledare sitter och bestämer att "detta är bra, det står vi för" ? Eftersom jag har känningar i branschen reste jag runt (det var före Corona) och tittade o lyssnade på några ställen där bra inspelningar görs och mixas. Det var där jag hittade mitt ljudideal som sen blev realiserat i liten skala med två medelstora Genelec och en sub.
    3 points
  6. Nu verkar det gå att registrera sig för Qobuz här i Sverige!
    2 points
  7. figge

    Dryckestråden

    21 år i samma bostad.
    2 points
  8. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Det tycker ju jag med, att det är kul alltså! Och både du o @octavia rs har rätt i att SOtM är grejer som låter finemang, men lämnar en del övrigt att önska när det gäller underhållet. Jag kan nog inte säga att jag upplever dem som instabila, men även jag har fått ta del av deras urbota dumma distributionsmetoder (sega servrar och otydliga instruktioner/tveksamt material) och även jag har kraschat ett microSD. Jag hjälpte någon på forumet med samma bekymmer också? Kan det varit @LasseJ? Jag har dock förtroende för att de (SOtM) lär sig vartefter, och de uppgraderingar jag gjort nu har alla gått friktionsfritt, om än de är tidsödande. Med tålamodet uppskruvat till max vill jag ändå hävda att de är stabila o utmärkta transporter. För den som inte vet hur dessa funkar kan jag ju beskriva "gränssnittet" de erbjuder. Det handlar om små single board computers, alltså principiellt liknande Raspberry Pi, men med en annan processor på. SOtM har en mera exklusiv lösning för att ansluta din USB-DAC dock, och den är galvaniskt avskiljd och separat klockad från den lilla datorn. Så du pluggar in en nätverkskabel och en USB-kabel, tillför ström och sedan är det bara att luta sig tillbaka i en minut. Sedan startar du en webläsare på ditt nätverk och knappar in eunhasu.local ("eunhasu" betyder Vintergatan på koreanska och är namnet på apparaten på ditt nätverk) Här ser man alltså vilka funktioner man vill att den lilla lådan ska erbjuda. Roon, som har den lilla texten "Active" talar om att den erbjuder en Roon Endpoint, om du också anslutit en USB-DAC på USB-porten. Den dyker alltså upp som valbar ljudenhet i Roon om du har en sådan server igång. LMS & Squeezelite är en Logitech Media Server och tillhörande utenhet. Här kan du alltså ansluta en eller flera hårddiskar till de båda USB portar som inte är dedikerade för USB Audio, och därmed skapa en komplett server/endpoint-lösning, som kan styras via ett webbgränssnitt. (hjälpligt) Rekommenderar iPeng eller SqueezeCommander som app för styrning dock. Finns stöd för både Qobuz, Spotify o Tidal såvitt jag vet, tillsammans med Internetradio och massor med annat. MPD & DLNA erbjuder liknande funktion som Squeeze-varianten, men styrs bäst med t.ex. BubbleUPnP eller mConnect HD-apparna. Anslut hårddiskar och spela filerna från dessa eller Internetradio eller Tidal eller vad du nu gillar. HQPlayer NAA är en endpoint för att rendera ljud från en HQPlayer-instans på en annan maskin på ditt nätverk. HQPlayer är en applikation som har svart bälte i upp-/omsampling av dina mediafiler i realtid och serverdelen behöver därför köras på något med mera hästkrafter under huven. Många gillar vad de hör med denna metod, har själv inte provat seriöst. Shairport är en AirPlay-klient, blir alltså tillgänglig som utenhet för dina applikationer som kan spela till en sådan. Librespot är en Spotify Connect-klient Minim och BubbleUpnP är båda rena UPnP servers, men jag har inte provat dessa och vet inte om de innehåller ngn utenhet också, eller bara fungerar som server mot en annan ljudenhet på ditt nätverk. SOtM sMS-200 är alltså mera flexibel än t.ex. Lumin eller Auralic men kan kräva lite mera av sin husbond med konfig och tydliga mål. Det skall också nämnas att samma eller ännu flera funktioner erbjuds av den Raspberry Pi jag nämnde tidigare. En Lumin eller Auralic är ju mera salongsfähig och trivs kanske bättre i stereohyllan med sina displayer och så. Vi får se sedan om vi tycker att de ljudmässiga skillnaderna är värda att betala extra för!
    2 points
  9. Det handlar inte om att ha fel. Vi utväxlar vad vi tycker och våra erfarenheter. Att vi upplever saker på olika sätt är inget konstigt. Jag exemplifierar med @MatsT som i någon av sina trådar uttryckte sina mål med hur en bra dac skall låta i sin värld. Hans mål och vägen dit är lite annorlunda än vad många marknadskommunikatörer förmedlar om sina mål med sina produkter. Det tycker jag är intressant att ta del av. Jag har själv pickuper från Koetsu och Ortofon. De låter annorlunda och båda är vinnare. Den ena är en rollad av bergtunga med skaldjursfyllning och den andre är en bakad hälleflundra med jordärtskockspuré. Det måste inte alltid vara en vinnare, en etta eller tvåa. Jag förtydligar lite vad jag tycker och det inriktar sig mer på att ofta ges en "objektiv sanning" att digital inspelning och avspelning är underlägsen den analoga avspelningen. Om man inte, som i ditt fall, menar så så är det alltför ofta så bilden tolkas. En av de som varit mest aktiv i denna "sanning" är väl Micke Fremer. HiFi News motsvarighet, Ken Kessler, tycker jag har varit mer balanserad. Jag reagerar på sådana stereotyper (). En annan sak jag kan förundra mig över när man slår fast sin övertygelse är hur mycker tid och resurser många lägger och ha lagt på att optimera sin analoga återgivning för att få ut max. Sedan jämför man med en cd-spelare eller dac som man kopplat in rätt och slätt utan någon form av optimering eller försök till att förbättra återgivningen och drar alltför säkra slutsatser som riskera att halta. Jag gnabbade lite om detta med @calle_jr som alla vet lagt ner mycket tid och intresse för att optimera sin analoga återgivning genom hela kedjan med el, akustik, mekanisk återkoppling, kablar... Hans svar var att han likställer analogt och digital som källa "men det är roligare med vinyl". Det är ju en annan grej och kan inte betraktas som "fel". Jag tycker också att det är intressant att när det gäller vinyl så söker puritanerna ofta de bästa pressningarna och de finaste mastringarna men med digitala utgåvorna så tycker jag att de klumpas ihop till att enbart benämnas "CD". Jag nämnde i en annan tråd Paul Chamber "Bass on Top" som det finns tre olika mastringar av på Tidal. Det låter väldigt olika, en japansk mastring, en RvG-mastring och en nymastring. Mobile Fidelity och Analogue Production ger ut mycket fina utgåvor på CD/SACD (=DSD). Mitt senaste inköp av dessa är denna som låter makalöst bra. Jag har den även på vinyl som också låter utmärkt och då har jag bara tillgång till CD-lagret. Vilken låter bäst? Jag vet inte och det är heller inte så viktigt för mig. Det är som fiskrätterna ovan. Viktigt är att de låter bra eller att det smakar utmärkt. Sen håller jag med om att bra masterbandkopior från analoga inspelningar låter himmelskt. Det är heller inte så konstigt med tanke på att där kan man tillåta både kraftigare bas längre ner i registret och högre dynamik. Det finns begränsningar vad man kan gravera över vinyl i det avseendet men den nackdelen finns inte på den digitala sidan. Det var det Opus 3 och Stylus demade med DSD. Jag tror inte det hade låtit så mycket annorlunda om de gjort samma övning med pcm 24/96-192. Jag håller också med om att det kan vara stora skillnader mellan vinyl och pcm/dsd men åt båda håll. Det tillskriver jag produktionen eller ojämna hårdvarujämförelse eller t o m i vilket mood man är i. Det är en alldeles speciell känsla att efter en god middag med passande dryck slå sig ner i fåtöljen med en halvljummen calvados och en mörk chokladbit och sätta på ett riktigt på bra vinyl eller bandrulle. Den kampen vinner inte den digitala riggen.
    2 points
  10. Ett tips om en gratiskonsert livesänd från Stockholms Konserthus på; Konserthuset Play. Den unga och lovande jazzpianisten Anna Greta Sigurdardottir Trio Sänds i dag fredag kl 19:00 den 12 mars 2021 Calm
    2 points
  11. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Den andra delen av min återblick representeras av denna bild!: Va sjutton nu då? Har jag gjort mig av med mina fina streamer-alternativ? Inte då, det är bara den ständiga nyfikenheten som gnager. Jag sålde ju min gamla SOtM sMS-200 till S för knappt två år sedan, då den fick tjänstgöra som Roon Endpoint i hans system till en början. Han lämnade den ganska omgående för sin Aries G1 men jag kan nog inte säga att det var av ljudliga skäl? Innan han bytte till Aries köpte han den väl omtalade sPS-500 nätdelen som verkar vara högt skattad av våra strömmare-kolleger världen över. Han har gjort några halvhjärtade försök att sälja av grejerna men har inte haft nån vidare framgång så de har blivit liggande tyvärr. Jag hittade en SOtM sMS-200 Ultra Neo på hifitorget som saknade nätdel och köpte både den och S pryttlar. Kontentan av det hela, är att jag har för avsikt att senare avlägga rapport, om jag/vi kan hitta några ljudmässiga skäl att välja en dyrare streamer än en Raspberry Pi! Så de tävlande kommer vara nåt i stil med: 1. Raspberry Pi3b med std nätdel (switchad liten väggbula) 2. SOtM sMS-200 med standard nätdel (också en switchad väggis, men troligen av bättre kvalle) 3. SOtM sMS-200 Ultra Neo med sPS-500 4. Auralic Aries G1 (denna har inbyggd linjär nätdel. Givetvis passar vi på att skifta säkring också) Jag spelar med de båda svarta smålådorna från SOtM nu och saknar inget ljudmässigt, det låter toppen. Kanske jag även kastar in en Bluesound Vault i leken, men blir då begränsad till överföring till DAC via TOSLink. Varför väcker detta min nyfikenhet då? Jo, jag tycker det är intressant att många produkter inom HiFi-sporten har väldigt kort livslängd, kanske extra tydligt i om streaming-segmentet. Och just SOtM hör jag nästan inget alls om nuförtiden. Jag har flera gånger också ställt mig frågan, hur stor skillnad är det mellan en vanlig sMS-200 och en Ultra? Nätdelen, vad gör den? Så inom någon vecka skall det bli utmaningar i Mickes Musikrum! Och jo, jag har ju tidigare klagat över SOtM's usla översättningar, förvirrande leveranser av uppdateringar och lååånnngsaaammmma sådana. Det är marginellt förbättrat... Jag tillbringade iaf knappt tre timmar med att uppdatera min egen gamla standard sMS-200, den har ju varit off the grid i två år nästan. Men, allt gick väl och det enda som tog skada var mitt tålamod. Och faktum är att när de väl är uppdaterade och konfigurerade, så är de helt underhållsfria.
    2 points
  12. Jag fortätter att testa Euphony OS litegrann och även om jag fortsatt kör Roon så tänkte jag testa att använda deras egna Stylus Endpoint som uppspelare. Man kan som synes i skärmdumpen nedan välja att köra Roon, Roon + HQPlayer, Roon + StylusEP eller Roon + Squeezelite. Väldigt smidigt allting måste jag säga. Roon har som bekant inbyggt stöd för HQPlayer och det är också detta interface som Stylus jackar in sig på. I Roon lägger man bara till HQPlayer under Settings > Setup, anger "localhost" (som redan är ifyllt) för att tala om att den befinner sig på samma maskin... ...och så dyker den sedan upp som en Audio device. På signalvägen ser vi att allt ser ut som förväntat, StylusEP är ingen upsampler som HQPlayer dock utan spelar de format som serveras, även DSD. Låter det bättre då? Det väldigt tråkiga svaret på det är att det låter väldigt bra här hemma just nu, MEN, jag har ingen aning om vad det är jag lyssnar på och vad det är som gör att det låter som det gör. Så kan det gå med för många byten på en gång, och alldeles för mycket grejer som kommit och framförallt gått under de senaste veckorna. Jag har dock en långsiktig plan som jag tror kommer bli väldigt bra med tiden, och tills dess så kommer jag göra mer jämförelser med framförallt Euphony OS och Roon ROCK, men sen kanske även de olika uppspelarna i Euphony. Just nu vill jag nog mest se så att allting funkar stabilt. Min känsla är iaf att det inte blivit sämre utan snarare tvärtom, det låter faktiskt väldigt lovande det här tycker jag. Men det återstår kanske fortfarande att se om det kan motivera den relativt höga prislappen. Jag gillar iaf tanken på ett OS där utvecklarna spenderar väldigt mycket tid på att optimera för ultimata ljudmässiga förhållanden och att communityt dessutom synar varje steg de tar. Just nu är det t.ex lite diskussioner på AudiophileStyle om att den förra versionen nog faktiskt lät lite bättre än den senaste.
    1 point
  13. Det finns en del hyllor lediga så jag kan nog trycka in de skivorna jag har nu men det vore skönt att få lite ledig förvaringsplats för framtida ändamål. Jag har motsvarande hyllvägg på andra sidan också men den är lite svår att utnyttja rationellt just nu eftersom det har samlats en del bråte framför, bl.a ett par ESL-989 som ska bli en del i ett kommande projekt. Jag ska bygga ett par ESL-638 igen med lite annat stuk än senast. Jag fick inte till den tonala balansen fullt ut vid senaste försöket men nu har jag en annan lösning som nog ska fungera och det finns en del fördelar med att bygga större!
    1 point
  14. Jag har legat lågt med hårdvarujobb senaste tiden så nu fick jag lite inspiration för att jobba med mjukvaran. Vinyler att sortera och organisera. Ett stort projekt som verkligen behöver göras och det finns betydligt mer än detta att sortera. Jag kommer nog att behöva ställa undan en hel del och egentligen är det väl orimligt att ha allt framme.
    1 point
  15. calm

    Mästarmöte har en vinnare!

    @Apexorca mfl. Det går periodvis när jag inte alls tänker på tekniken utan fokuserar enbart på den musikaliska presentationen och försjunker i den totalt utan egentligen ansträngning. Det är där jag gärna vill hamna om jag lyckas få till det rätt. Då handlar det enbart om musikalisk känsla och något som musikerna kallar för flow. Just nu är jag inne i streamingen och tycker att den kommit väl på plats och ligger inte långt från just den musikaliska känslan. När vi pratar om olika tekniker, digital eller analog i olika tappningar, är det som att betrakta olika konstformer t.ex. måleri, akvarell eller litografi. Det blir det konstnärliga uttrycket som räknas inte metoden eller tekniken, utan just hur gestaltningen tar tag i mig och förmedlar ett budskap, kan jag uppleva. Precis som att vara på en livekonsert men annorlunda. Jag tror att det är en utopi att tro att man kan uppnå full överensstämmelse mellan liveupplevelsen som ändå är störst eftersom den innehåller så mycket mer än reproducerad musik. Det handlar om så mycket som inte har med musiken att göra men som ändå förstärker intrycken, som stämning, visuell presentation och den ordlösa kommunikationen mellan musikerna. Eftersom jag har en förkärlek för improviserad musik i form av jazz, betyder det så mycket extra. Då tycker jag att man istället ser det som ett frikopplat konstverk i form av ett bra fonogram som förmår att förmedla något självständigt. Men som sagt reproducerat musik kan ändå vara fullt i klass, om den musiken är bra producerad och förmår att beröra utan alltför mycket disharmoni av något slag, tekniskt eller musikaliskt. Då handlar det i mina öron inte hur tekniken ser ut, den blir gärna underordnad. Men inget är rätt eller fel kan jag tycka. Balansen mellan teknik och musik måste finnas annars funkar det inte. Calm
    1 point
  16. octavia rs

    Mickes Musikrum

    Det gick långa tider då min fungerade alldeles utmärkt och absolut inget fel på ljudkvaliteten. Dock så var min "spaghetti" lösning med dubbla PSU, sms ultra och tx ultra, dc kablar och usb kablar på kors och tvärs även en anledning till att jag ville ha en låda med allt i ett.
    1 point
  17. Kul att det blev så bra! Det är verkligen mycket strömtema just nu.
    1 point
  18. Då är det bara till att gratulera och hoppas på en visit snart så du får detta videmerat Kul när det faller på plats efter allt testande och analyserande, njut nu av musiken så hörs vi /byZan
    1 point
  19. Jodå både kardborrband, buntband och kabelkanaler är redan använda i anläggningen, så det får bli något av dessa eller nya kabellyftare. Vi får se vad det blir med tiden. Men tack för tipsen! Man måste ju ha lite att pyssla med i verkstaden på landet också! Calm
    1 point
  20. Ställ de lätta prylarna underst och sedan travar du på - hmm sådan takhöjd har du ju inte förresten, då blir det problem Dubbelhäftande kardborrband då - kanske inte hifi-mässigt riktigt men ibland har nöden ingen lag Men kanske för test iaf? /byZan
    1 point
  21. Då har det LSPU från Paul Hynes blivit ordentligt inkört så att man vågar sig på att göra någon form av utvärdering av förändringen utifrån det ljudmässiga. Det är först sedan den sista pusselbiten kommit på plats med en ny nätkabel som jag knåpade ihop av kontakter och kabel från Furutech. Kabeln blev deras mer budgetinriktade Furutech FP-S20N medan kontakterna som jag haft liggande blev Furutech FI-E11-N1 (G) och Furutech FI-11 (G) båda i guldplätering där jag normalt brukar köra med rhodium. Kabeln är 1,9 kvmm och skall inte utsättas för några kraftuttag egentligen utan bara mata LPSU:et. Blå krympslang mot blå kabel kan kanske bli en symbol för luftighet, vem vet . Besvärjelser kanske också hjälper. I vart fall så kopplades den in i QB4:an istället för den tidigare kabeln från Wireworld som får flytta till Studern så länge. Kabeldragningen är rent provisorisk och måste ordnas på ett bättre sätt! Jag skäms, men svårigheten ligger i platsbrist pga en växande kader av lådor som börjar flockas på mina plattformar. Vi får se hur det kan ordnas på att bättre sätt. Men då kan man i vart fall se hur signal och nätkablar korsar varandra på ett bra sätt. Switchen och dess nya nätaggregat har också fått tillfällig uppallning med lite Sylomer som inte är viktanpassade tyvärr. Skall permanentas med andra fötter så småningom, med det får duga så länge. Problemet med styva kablar i relation till lätta apparater är att jag får belasta dem med vikter istället, för att de inte skall flyga runt. Calm
    1 point
  22. Dags att damma ur högtalarna inför helgen? Eller väcka grannen?
    1 point
  23. Ovanstående inlägg tycker jag är precis så som du beskriver det @octavia rs /byZan
    1 point
  24. LPL

    Mästarmöte har en vinnare!

    Håller med, det är många som inte kan ha både den bästa skivpelarriggen och den bästa digitala riggen och samtidigt de mest exklusiva högtalarna och förstärkarna av många olika skäl. Det kan nog vara smart som i ditt fall @octavia rsatt prioritera och välja bort någon signalkälla och istället fokusera på att få en så bra som möjligt. Själv kanske jag borde göra detsamma, men jag har svårt att välja bort skivspelare då det alltid har varit en viktig del av intresset och det är lite kul med CD också, så jag får leva med en del kompromisser istället
    1 point
  25. Med tanke på dagens utveckling behöver de bara ett par olika hörlurar och ett par smarthögtalare för att optimera musiken till hur stora massan lyssnar
    1 point
  26. Annorlunda kompakt högtalarkonstruktion du var på spåret. Upplagt för djup bas och punktformad ljudkälla. Ger association till huvudfoting. Gillar bärhandtagen på sidorna, det underlättar ju onekligen att flytta runt tunga högtalare.
    1 point
  27. Kul att se ME Geithein syntes till. Det känns som en doldis i alla fall i hifivärlden, men har lyssnat på dem hemma hos folk i Sverige och vet någon musiker som använder modeller från dem som monitorer i studion sin. Skulle gärna lyssna på några av deras större modeller. Studio Blue och Elektronmusikstudion i Stockholm kör båda med Ino Audio. Den första ser man inte så många produktioner från visserligen, men stöter hyfsat ofta på produktioner där EMS ges kredd, även internationellt.
    1 point
  28. Jag har märkt att Nelson avsiktligt utelämnar detta förutom när han anser att det är viktigt. I hela försteget är det bara mosfet-transistorn som är viktig där han valt International Rectifier IRF610. Jag har letat även bland de som byggt denna. Fortsätter leta. Att välja komponenter tillhör inte min starka gren, liksom ödmjukhet, måttfullhet och återhållsamhet.
    1 point
  29. Jag har undersökt ämnet rätt noga här i europa, besökte även några mastering-rum i Tyskland för två år sedan. Förbehållet är dock att det gäller klassisk musik, har ingen aning om pop/rock. Min slutsats blev att det historiskt funnit många mastering-rum med B&W, finns forfarande många gamla kvar. Även ATC och PMC har varit stora men minskar i popularitet. Nu verkar det mest vara Neumann och Genelec som gäller när folk köper nytt. Utbytet/moderniseringen sker först i mixning (små närfältare) med nu mer o mer även i masteringrummet med moderna "main monitors". Jag har även sett nyinköpta Geithein. På en studio jag var på hade de kvar sina jättestora gamla B&W men var nästan lite urskuldande, "dessa har vi kvar mest för kundernas skull". Man mixar o mastar i externt frekvenskorrigerade, rätt enkla hörlurar typ Senn HD 600/650, möjligen 800S och lyssnar i moderna frekvensraka högtalare typ KH420 eller Genelec 8361, alltid med subbar. Och ja, kablarna var billiga. De enda dyra kablarna man har är långa mic-kablar.
    1 point
  30. @calm och @Bebop självklart har ni rätt i att inspelningen är den avgörande orsaken till välljud. Själva formatet vare sig det är Tape, vinyl eller ett utopiskt digitalt format som kommer i framtiden, kan göra en tråkig inspelning bra. Jag håller med om detta till 100%. Det är dock inte detta som jag vill framhålla då jag upplever musik snäppet mer engagerande att lyssna på från analoga medier. Det är mer vilket media som låter bäst i mina öron då det är en bra in spelning. På vilket media det kan excellera bäst och presentera musik bäst och ge störst upplevelse av musiken. Kanske jag inte varit tydlig nog. Jag kan också njuta mycket av en bra inspelning som är digitalt lagrad och uppspelad tex via en bra DAC. Jag spelar musik nästan dagligen för att musiken är bra och om den inte är bra inspelad så lyssnar jag med stor njutning ändå. Många på detta forum lyssnar inte på musik från 80-talet och säger att det låter kass från det årtiondet. Ofta låter det kass från 80-talet, men jag lyssnar på den musiken ändå om jag gillar musiken och det gör jag ofta. Jag har hört riktigt tråkiga inspelningar där jag hoppats att de skall låta bättre på rullband än det jag har på tex vinyl och CD, men ibland låter det inte ett dugg bättre på rullband. Då är formatet med tape dyrt, omständigt och onödigt. MEN det är inte det jag pratar om när jag säger att jag tycker analogt ljud låter bättre än allt jag hört i hela mitt liv från digitalsidan. Åter igen betonar jag detta. Bara för att det är så, så betyder inte det att jag inte kan njuta av musik från tex CD eller annat digitalt media. Jag har musik jag gillar på olika format tex Michael Jackson - Thriller som jag har på några olika CD, några olika vinyl och på rullband. Jag har alltid gillat detta album och kan det grymt väl, men jag fick en enormt mycket bättre upplevelse av det på rullband, nästan chockartat. De som hört detta vet vad jag talar om. Även om musiken är samma så blir det såååå mycket bättre från rullband i många fall. Jag har hittat mängder av titlar som jag älskar och som är tydligt bättre på rullband än på andra medier. Så dessa titlar anser jag vara roligare att lyssna på på rullband även om musiken är samma som den jag har på CD. Då väljer jag rullband. På de titlar där det inte är någon skillnad så spelar det mig ingen roll vad jag lyssnar på. Nu skall jag ut och gissa lite. Jag tror det är kvalificerade gissningar. Jag hoppas det i alla fall. Tar gärna en diskussion om detta om jag har fått det om bakfoten. Ang testet Stylus gjorde med Opus 3 så var det säkert ett mycket intressant test och hatten av för alla parter som fixade detta. Jag har hört DSD mot rullband en gång i et ganska litet system i Opus 3's studio. Rullband kom inte alls upp i den dynamiska förmåga mm som det kan ha. Där tycker jag också att DSD och Rullband liknade varandra, men jag tyckte bättre om klangen och luften i rullband den gången. Luften i inspelningen går att ta på med rullband. Jag har rullband inspelade av Opus 3 med DSD och inspelade analogt på tape och hos mig. Jämför jag så är det analogt inspelade bättra. Det har jag blindtestat kompisar på som också föredrar det analogt inspelade. Jag kan ha fel men jag tror att för att utvärdera DSD mot R2R så behövs en mycket större anläggning som kan prestera ljudbild, ljudtryck och dynamik som mer liknar instrument och musik live. Min erfarenhet är nämligen att det är då rullband börjar springa ifrån de andra medierna lite extra. Små system kommer aldrig upp till den förmågan så att det kan visa sig. Jag tror DSD kan vara det bästa digitala formatet.
    1 point
  31. Tänker att det som saknas är märke och serie på kondingarna. Zenernadioderna är det mindre nogrannt med. Man kan såklart gissa lite men tänkte att Nelson specat detta. Man kan nog uppskatta att kondingen på 1000uF sätts i serie med 100mOhm och 50-100nH, och nåt liknande då för 100uF. Råkade trycka på "edit" istället för "quote" på ditt inlägg, märkte inte förrän jag sparat. Ber om ursäkt!
    1 point
  32. YYZ

    Klocktråden

    Den här hade fallit i glömska hos mig. Stendöd, kanske går att fixa till. Har inte funderat så mycket över armbandsur.
    1 point
  33. Det kan kanske hända, oavsett över en viss frekvens så är loopgain < 1 vilket slutar att korrigera eventuella fal. Man kan ju dock tycka att chansen för låg loopgain bör vara låg då det syns enkelt genom att mata systemet med fyrkantsvåg.
    1 point
  34. Då kan jag varmt rekommendera iFi Audio Micro i USB 3.0 😊. Jag upptäckte viken nytta den gör framförallt när jag hade den utlånad. Den strömförsörjer och klockar om och gör det med bravur. Har inget att göra med vilken dac man använder, den rensar upp usb signalen.
    1 point
  35. Bebop

    Mästarmöte har en vinnare!

    Det sammanfattar väl min ståndpunkt också. När jag var nere i Italien och hämtade min bandare hos Fabio, samma resa som du gjorde, så diskuterade vi detta en hel del. Fabio har bakgrund som service- och teknikansvarig i över 20 år för Studer vid många av Deutsche Grammophones och EMI’s klassiska inspelningar. Han berättade att när man gick över till digitala inspelningar så var tekniksidan helt emot detta av flera skäl, inte minst ljudmässiga. Det varade dock inte så länge. Han ”försäkrade” att om man ställer up mikrofoner i samma inspelningsrum som tidigare i t ex Teldex-studion i Berlin där bl a Harmonia Mundi, Sony, DG med flera gör sina klassiska inspelningar så låter de identiska om du drar in dem på band eller på digitala medier. Skillnaden ligger i efterarbetet. Vare sig det är digitalt eller analogt måste inspelningen mixas och mastras med viss komprimering så att det låter bra för slutanvändaren och med de digitala verktygen finns det många möjligheter att förstöra en produktion. För en ren inspelning typ en stråkvartett är det betydligt enklare att få till. Det är ju en liveinspelning i samma rum. Men om du spelar in en trummis i Los Angelses, kompet i Houston, stråkar i Prag och sångare i London som är inspelade med olika teknik, olika människor, direktljud till mixerbordet, flermickat till flera kanaler osv och sedan försöker få ihop detta som om det spelades in på en och samma gång, så är det knappast förvånande att det kan låta platt eller konstlat i någon form. Med analog teknik hade det inte ens varit möjligt. Men det innebär ju inte att digitalt låter sämre än analogt. Det är snarare en överanvändning av digitala verktyg som påverkar det ljudliga resultatet negativt; även om resultatet pressas på en vinylplatta eller om man för över det på band och kallar det en ”masterkopia”. Så jag håller med @calm. Man får värdera varje inspelning snarare än vilket format den slutliga produkten levereras på.
    1 point
  36. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Det börjar närma sig en utvärdering av "guldöre"-säkringen i Aries, men först ska jag infria ett löfte från en anna tråd. Jag mumlade om att det var dags för en återblick och den första delen av denna kommer här. Jag sålde min gamla Mojo för ett par år sedan men behovet av en likvärdig apparat har åter väckts. Jo, jag har en Topping NX4 DSD som funktionellt möter önskemålen, men den har en lite "speciell" ljudsignatur som har gjort att jag valt bort den allt som oftast. MacBook Pro eller iPad Pro låter faktiskt helt OK på egen hand, men har begränsningar i upplösningar och sådant. Ljudminnet kanske sötar tidigare upplevelser en del, men väl hemma efter en Uppsala-tur i lördags så fick jag fart på denna lilla kloss. Den är en riktig liten glädjespridare, ett kraftfullt ljud med en lätt gyllene ton och ändå "öppet fönster" in till framförandet. Fungerar mycket väl via en iPhone som en portabel endpoint till Roon inom nätverkets täckningsområde. Eller påhängd på MacBookens USB-utgång. Jag är nöjd med den här lösningen!
    1 point
  37. byZan

    Dryckestråden

    En ny bekantskap som gillades
    1 point
  38. Apexorca

    Dryckestråden

    För egen del tycker jag det är roligt att få tips och kul att hör om hur viner som tas upp här smakar. Gärna lite information också. Därför skriver jag lite om det jag dricker, vad jag vet och vad jag tycker. Jag vet att bla @byZan@Audionet @bigblue druckit Person och tyckte om det. Så kanske fler gör det? Skumpa är ofta gott utan pompa och ståt. Kanske godare så... Bara rätt upp och ner,. Något lätt att tugga på med sälta är bra. I dag en Person från byn Vertus i hjärtat Côte de Blancs med några svenska lökchips från Estrella innan maten. Daft Punkt Homework och sedan The Great Ray Charles till det. Perfekt. Detta är Person Millesime från toppen året i Champagne. År 2002. Den är kalas nu ca 20 år från att dessa Chardonnay-druvor mognat där och blivit must. Coolt. Härlig djupt gyllene gul ton. Smakar som den ser ut. Fortfarande rätt pigga bubblor. Luktar moget rött äpple. Stor smak, mängder av honung, knäckig och lite nogat, varm ananas, bokna röda äpplen, man kan känna smaken av röda äpplens skal också, torr. Visst bett i syran fortfarande, men inte så många år kvar på toppen tror jag. De kan gå fort utför så de jag har kvar får nog gå i år. Flaskvariationen i detta skeda kan variera men denna var riktigt bra. Så som man hoppas att de skall bli när man lagrar dem och de smakar på en nivå som vida överstiger det när den köptes som ung. Det är ju kul i sig och en rolig sak med vin. De lever och utvecklas. Person har funnits ibland som tillfälligt sortiment på Systembolaget. Annars är det fantastiskt trevligt att åka ner och hämta hem själv... Dominique Person är en mycket dedikerad, trevlig och gästvänlig man och man kan bo i hans fantastiska gård på Le Clos des Belvals. Skall man till Champagne kan det vara ett trevligt ställe att bo på. Drack denna årgång runt 2011 på rekommendation av Julie Valade som har en mycket bra Champagnebar/butik som heter Au36 nära Epernay och blev då förtjusta både i Julie och Person. Har varit där ett otal gånger sedan dess. Köpte dessa flaskor jag har nu på plats hos Person 2014. Har man mycket deg över kan man ju köpa hans Superskumpan Clos des Belvals som går loss på runt 7000kr och med höga betyg. Nivån på denna odlare är hög, men inte högst. Jag har aldrig druckit denna men det vore kul. Millesime 2002 kostade då, på plats i Champagne, som en vanlig "enkel" skumpa på systembolaget. På plats i Champagne, lite erfarenhet av skumpa och tips, så går det faktiskt att fynda ordentligt om man besöker odlare. Skulle jag köpa Millesime från Person nu skulle jag gå på 2008 eller 2012 (om de släppts) eftersom de åren troligen är lika bra årgångar i Champagne.
    1 point
  39. Skönt men det går inte lika lätt som förr i tiden. Jag behöver komma ut mer...
    1 point
  40. Tullen släppte igenom mina kablar efter en liten inbetalning. Det är 2 lite kortare och en längre och de kortare är nu inkopplade. Jag väntar lite med den längre. Funktionen med ingångsväljaren blev verkligen funktionell och bra. Jag har kunnat växla lättare mellan skivspelarna och har gjort en del finjusteringar i inställningar så nu låter alla 3 spelarna alldeles utmärkt.
    1 point
  41. Nu har jag provkört 3 skivspelare via omkopplaren och det fungerar fint. Det känns praktiskt och bra. Omkopplaren är godkänd för användning i mitt system! Det ska in en skivspelare till så småningom men det kommer att krävas en del byggande av stativ. Jag ska försöka få till 2 hyllplan med plattform enligt minus-k. Det kommer att ta ett tag innan jag är där. Jag ska damma först.
    1 point
×
×
  • Create New...