Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-01-10 in all areas

  1. Trevligt att ta del av era betraktelser i tråden. Jag vill också skriva! Mina första musikupplevelser var när mamma visade att det fanns "tuff musik" att lyssna på när vi var hemma och umgicks i gillestugan på 80-talet. Vi spelade Trance Dance och Michael Jacksson som vi bläddrade fram utifrån häftiga omslag i lådan med mamma och pappas vinylskivor blandade. Vi tittade på dem och diskuterade om artisterna innan provlyssning. Mamma kunde berätta att det var en riktig tiger som MJ hade vid sin sida i dubbeluppslaget på Thriller. Ändå gillade jag Trance Dance bättre, för det lät litet rockigare och möjligen mindre komplext som instegsmusik för en liten grabb som mig då. Sedermera kunde jag bläddra fram mer musik i samlingen, däribland Donna Summer, Elvis, Beatles, och Bruce Springsteen. Mamma visade hur pappas Pioneer LP-12 fungerade och snart kunde jag hantera den på egen hand. När jag vid något senare tillfälle skulle visa pappa att jag kunde hantera skivspelaren tog han tillfället i akt och visade vilka potentiometrar och reglage man kunde justera på Sansuin (AU-5500). Fick samtidigt lära mig att man inte skulle ratta för mycket på inställningarna eftersom inspelningen, så som artisten ville att det skulle låta, kunde förstöras. Jag laborerade efter eget behag och hittade snart vilka inställningar olika skivor och artister man skulle ha för att det skulle låta bra. Pappa fortsatte att berätta om högtalarna han byggt "själv", med ett trevägskit från Norska SEAS. Dubbla 10" basar i lådorna från Mölnyckes sytråd som senare hade modifierats av Linköpings träförädling med både sand i botten och extra stag inuti. Allt för att väggarna inte skulle flexa, fortsatte han. Dessa bestar står fortfarande kvar hemma i källaren och är omständligt tunga att flytta på. Redan vid tidig ålder kunde jag identifiera att det fanns två slags musikälskare i familjen, där skillnaden handlade om musiken och artisterna, samt om tekniken och återgivningen. Vid den här tiden var musik och dess medium något exklusivt att äga, och snart ville jag ha egen musik att spela i freestylen. Mamma lånade ut sina blandband med Primal Scream, Madonna, Shakespeares Sister, INXS, Depeche Mode, Wham!, George Michael, och Dionne Warwick som jag varvade med Smurfarna och Bröderna Grimm. Snart ville jag ha en egen stereo på rummet. Innan den egna anläggningen blev en realitet tillbringade jag mycket tid hos min kompis längre ner på gatan. Hans pappa hade ett eget rockband och deras gillestuga var fylld med skivor från Status Quo, Iron Maiden och Black Sabbath. Vi varvade med Kill em All, Ride The Lightning och den magiska Justice! Vi bildade det egna bandet "The Boys" på låtsasgitarrer och lillebröder. Vi byggde scener av soffor och bord för att simulera stora arenor. Någonstans på ett video 8 band finns våra fabulösa framträdanden inspelade, vill jag minnas i skrivande stund. Gubbrocken var dock inte helt cool då jag saknade tjejer i mitt liv, och startade därför ytterligare ett "mim-band" vid namn The Boys -and Girls. Girlsen var två från klassen och Boysen var jag och ytterligare klasskamrat som fick lira luftgitarr till You Gonna Get it medan tjejerna trädde fram och doa-de till Don't Say Go med Trance Dance hemma i min gillestuga, igen. Vi körde järnet och på hög volym varje dag efter skolan. När pappa kom hem var det dags att bryta och bestämma träff till nästa dag. Det höll ett tag till han förstod att det var dags att införskaffa den där egna stereon. Efter ett besök hos Tannefors radiohandlare med pappa i spetsen var jag sedan stolt ägare till en JVC UX1 och kunde spela Michael Jacksons BAD på CD och Dangerous på kassett. Började låna CD-skivor av alla möjliga personer för att på ett audiofilpedantiskt och nogsamt tillvägagångssätt kopiera och föra register på allt jag kom över. Vi hade ett elpiano hemma som sedan byttes in hos Mozart i Linköping och hem till huset kom vi med en Harman/Kardon och Yamaha rigg som blev mitt ungdomsrums första stereo på separata delar. Alla på gatan höll på med musik. JVC:n fick sedan någon kompis mamma i utbyte mot ett par större Zacharylådor som jag stoppade in amerikanska B52 basar i. En vän hade köpt mixerbord, spotlights och rökmaskiner på Ljudia och kunde därför spela beatmixade Mr Music-skivor på ungdomsgårdens discon. Vi var där, utan telefoner att förlora oss i, men snart mopeder, flickvänner och bilar vilket tyvärr fick HiFi:n att vila i några år, även om musiksamlingen fortsatte att växa på medium som brända CD:s, Mp3-arkiv och minidiscar. Nya dimensioner tillkom när jag i tonåren fick besöka mammas nya kille som hade en gedigen anläggning bestående av Infinity Kappa 8, dubbla Denon POA monosteg och en TEAC P-700 CD-spelare. Intresset för tekniken väcktes igen och vi spelade Toni Childs, The Motels, Bryan Ferry, Roxy Music, Prince, och Michael Jacksson, om vi inte kollade på Terminator 2, en gång till. Här fanns över 600 CD skivor att välja på och jag förstod att jag inte var ensam med att samla på musik i kvantitet. Mammas nya kille hade en BMW 750 också. Minns att vi spelade Cindy Laupers röda CD i den, en sommarresa till och från Öland. Allt gifter sig med musik, tydligen. Idag har jag inte någon fysisk musiksamling utan hanterar det mesta på Spotify. Har inte riktigt kommit överens med de andra streamingtjänsterna eftersom interface blandat med utbud och tillgänglighet inte är lika tilltalande. Kvaliteten har fått ge vika på den fronten, men det påminner mig om att jag är på musikens sida av spektrumet snarare än tekniken. Den sistnämnda är en intressant dimension som förgyller intresset. Idag har jag själv ett par Infinity Kappa 7, ett par Kappa 8, men spelar mest på ett par Wilson Benesch. De senaste åren har jag testat olika försteg, slutsteg, streamers, strömkablar, och signalkablar men använder för närvarande en Naim Uniti Nova. Har även en Sansui AU-7700 och en TU-5500 till ett par Dalihögtalare som sekundäranläggning. Jag ägnar mycket tid åt att läsa forumtrådar och drömma/spara om och till Japansk och Kanadensisk elektronik. Tänker dock att när allt kommer omkring klarar mig rätt bra utan mina Furutechkontakter, Gaiia-fötter och strömfilter, men skulle aldrig kunna leva utan Spotify och ett par bättre hörlurar. Allt sammantaget och med viss onödig personlig historia menar jag att jag är en stolt audiofil. Edit: Något stavfel.
    11 points
  2. Innan Daniel hinner skriva ner lite av sina intryck så kan jag tömma lite fler bilder ur kameran... Ni får väl ha överseende med att det inte är kopplat med Gryphon's egna kabelserie men Nordost kanske duger det med ? Otroligt fin finish på högtalarterminalerna. Resterande hantverk går inte av för hackor det heller... ett väldigt väl utfört precisionsbygge på samtliga punkter vad jag kunde se
    4 points
  3. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Jag har siktat in mig på en fläktlös inbyggnads kabinett till Nucen! H1 V3 features HDPLEX minimalism design and high quality 15mm thick brushed aluminum faceplate. Som många vet så är ju strömdelen nog ett av det viktigaste i kedjan och till detta har jag tänkt mig en separat strömförsörjning för NUC och Nätverkskort, har tittat på 3 olika alternativ när det gäller PSU det är följande Farad Super3 Power Supply, Uptone Audio JS-2 Linear Power Supply alternativt PSU från TeddyPardo! https://hdplex.com/hdplex-h1-v3-fanless-computer-case.html H1 V3 with HDPLEX NUC Kit also supports 8th and 10th Gen NUC board with HDMI+USB 3.1 I/O such as NUC8ixBEB. With M.2-PCIE adapter card, H1.S V3 can support one PCIE expansion card for NUC system. This is the first NUC case in the market which supports PCIE expansion card. Bilden är länkad från https://hdplex.com/hdplex-h1-v3-fanless-computer-case.html hemsida! Detta då den har en M.2-PCIE adapter så att man har möjlighet till att koppla in ett audiofilt nätverkskort JCAT NET Card XE som klockar om signalen, har tänkt att förse denna med separat 5v psu strömmatning. Bilden är länkad från https://jcat.eu/product/net-card-xe-high-end-hifi-network-card/ hemsida!
    3 points
  4. Jag håller med dig i sak, så är det säkert att inom varje del gäller att uppnå en viss grundnivå för att fullt ut kunna få fram de ljudmässiga kvaliteterna. Sedan finns det alltid resonemanget att "sky´s the limit". Men det gäller i stort sätt allt. Däremot gör jag numera inte så mycket jämförelser längre, varje medie har sina för- och nackdelar, kan jag tycka. Spelar gärna omväxlat analogt och digitalt, även om tidsmässigt har den digitala delen haft ett visst övertag pga detta projekt och dess praktiska fördelar. Har väl tills nu inte riktigt kommit upp till nöjdnivån, men den kanske ligger inom räckhåll misstänker jag, efter detta test. Calm
    3 points
  5. Jag lade mitt experiment med MW-aggregatet t.v. på hyllan men återkommer säkert igen i strömförsörjningsdelen. Finns ingen anledning att ändra något som fungerar bra, för sakens egen skull. Min utgångspunkt är inte att förändra en ljudbild i någon riktning, det är viktigt att understryka, utan syftet är att prylarna skall fungera så som de är tänkta att fungera. Men att skapa förutsättningen att minska störningar, brus, brum och annat som gör att framställningen förvanskas, är i mina ögon aldrig fel. Så nu kan jag bockat av en del av de förutsättningarna: 1. Nätverket har jag efter bästa förmåga optimerat: a) Ny TP-Router för att snabba upp kommunikationen b) Kablage samt kontaktdon ifrån Telegärtner c) Switchar med underlag och anslutningar, mellanliggande kablage från Ansuz. 2. Avkodning a) Ny streamer-lösning med Innuos Zen istf Roon Rock b) Kablage och nätanslutning via PS Audio Power Plant c) Ny datakabel Anzus till DAC 3. Nya fötter och underlag. a) Cerapucer b) Viktanpassade Sylomer c) Granitplattor och rullplattform för Zen:n Jag har därmed kommit till slutsatsen att streaming kan leverera en ljudkvalitet i paritet med övriga. Hade tänkt initialt att detta medie enbart skulle vara ett komplement men funnit att det innebär så stora praktiska fördelar att det nu seglar upp som ett jämbördigt alternativ till övriga, men med lite andra förutsättningar och utan jämförelser som är meningslösa. Mer att ligga inom övre segmentet ljudmässigt inom varje del oavsett vilket media man väljer, för att kunna helt koncentrera sig på det musikaliska innehållet och inte leveransform. Men jag tror att streaming har en ytterligare potential att utveckla. Så frågan är hur jag tänker gå vidare......? Calm
    3 points
  6. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Kan man ha för många skivspelare? Jag har inte märkt någon begränsning iaf, annat än en o annan fnysning från min kära. Jag har haft en liknande på långlån tidigare, nämligen @David_33rpm's. Och jag gillade den, den var trevlig att hantera, lät bra och är lite imponerande i utseendet. Lovar att ta några bättre bilder senare! Men det syns säkert att det är en Clearaudio Master Solution, med en rejäl SME M2-12R arm på. (David har en SME309 på sin) Tror den här är lite nyare än Davids, den har bl.a. ett motortorn med en lite blå diod vid strömknappen och en lite plattform att ställa motorn på. Men den saknar lite täcklock för de rostfria klumparna som jag ställt förfrågan om, till tillverkaren. På armen satt en Ortofon SPU, den ligger i förgrunden på bilden. Min första, och en sådan skall man väl ha bockat av på sin bucket list. va? SPU'n visade sig vara en GT, alltså en komplett (med tonarmsskal) bajonett-lösning, G, med inbyggd step-up, T. Efter att jag justerat in tonarm, vtf, och allt det nödvändiga kopplades alltihopa in i Röcklinger PHA1. Jäklar i min. låda, det här låter ju toppen! Men, hur jag än placerade tonarmskabeln (RCA-RCA i det här fallet, tyvärr) så hade jag ett märkbart brum. 🔌 😒 Jag trodde först det var tonarmen eller kablaget, eller Röcklinger som jag inte nyttjat så mycket med dessa inställningar. Men, efter test med en DL-103 (MC, 0,3mV) och även en Ortofon 2M Silver(MM, 5.5mV) som båda lirade fint utan hörbart brum konstaterade jag att det nog var SPU'n, och dess step-up som trilskas. Någon som har erfarenhet av dessa, och om det finns något trix för att kväsa brummet? Jag lutar mot att kortsluta/koppla bort step-up'en, då den verkar bidra väldigt mycket. Den andra åtgärden som behövs är ett bättre underlag än bara MDF'en i min Solid Tech Duo-bänk. Jag tänker antingen två sammanfogade IKEA slaktarblock i bambu, med någon typ av sylomer under. Eller att beställa en Nero Assoluto i anpassadstorlek av stenhuggar'n? Vad tror ni? Den är ju lite skrymmande med utriggar-motor och sitt rejäla "footprint"...
    3 points
  7. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Vi tar upp tråden, eller kanske sladden snarare, där den lämnades för någon vecka sedan, nämligen tonarmskablar! Lådan här ovan skulle kunna vara min egen, men det är en "låne-lådda"! Jag fick tillfälle att prova två ytterligare tonarmskablar, utöver de jag nyttjar dagligdags: Dessa är alltså "Plus"-versionerna, de allra senaste från Nordost. Plus betyder i det här fallet ganska omfattande förändringar avseende både kabelns geometri samt ett finurligt sätt att kunna jorda kabelns skärm om jag fattat det hela rätt. Jag hyllade ju min Cardas med XLR-kontakter och balanserad överföring sist, och nu fick den tillfälle att jämföras med en Tyr2 Plus balanserad. Inte nog med det, min gamla Heimdall2 fick tampas med motsvarande Frey2 Plus, dessa båda med RCA-kontakter, av en vettig konsteuktion med fjädrande signaljordshylsa. Alltså, jorden kommer i kontakt med RCA-honan först och fjädrar in i hylsan när kontakten trycks i position. Detta minskar brum och kan eliminera skadliga spänningspotentialer när man kopplar och meckar. Nordost nyttjar Neutrik på den här prisnivån, och de är välbyggda kontakter ur ett användarperspektiv. I den andra änden sitter i Tyr-fallet en rak DIN och i Frey en 90° DIN. Här använder Nordost ett märke som heter Moonglo. I min Viella sitter min gamla egna Nordost Tyr, där jag bytt 90° DIN mot en Furutech rak, och den är i original terminerad med WBT RCA-kontakter i den andra änden. Men jag kunde med ganska snabb verkan skifta mellan min gamla Tyr och den nya 2Plus vid min inledande lyssningar. Det här var en manöver som dock var lite bökig och jag skiftade till att lyssna till Cardas Golden Cross (XLR), min egen Heimdall2 (RCA, lika som på Frey2 Plus) samt de båda nyare Nordost-kablarna via Technics SL-1000 MkII med SME V och Ortofon Cadenza Bronze. Röcklinger fick agera RIAA eftersom det accepterar både balanserad och "vanliga" anslutningar, även samtidiga. Men istället för att ta bladet från munnen så gjorde jag som sist, jag spelade in de spår som användes som test och erbjuder er att själva bilda er en uppfattning! Här hittar du en zip-fil på 1.3GB med de båda spåren, och de fyra olika kablarna. Det vore kul om ni provade dessa i egen anläggning! Ni behöver inte posta era eventuella synpunkter i tråden om ni inte vill, PM går givetvis fint. Jag skall tala om vad jag själv tyckte om några dagar tänkte jag!
    2 points
  8. Det var riktigt trevligt det här, kopplade in allting på en gång och vilken svärta… det lät ingenting. Jag fick börja med att felsöka, det visade sig att det var glapp i QX4, en kallödning på nätbrunnen. Nåja, det var betydligt trevligare att se vad dessa produkter kan prestera. Det kändes lite för jobbigt idag att byta strömlister fram och tillbaka så jag nöjde mig med att testa QX4 och QV2. QX4 kopplad direkt mellan matningen och QB8 och QV2 kopplad i QB8. Jag får erkänna att jag både är lite förvånad och positivt överraskad. Hur bra eller dåligt dessa presterar beror nog en del på förutsättningarna, men i mitt fall blev det en klar förbättring trots att jag anser mig ha en bra elmatning. Dessa får stanna i mitt system för vidare utvärdering och tillsvidare som referens. Det första intrycket var att jag tyckte det var ganska stor skillnad i ljudåtergivningen med och utan QX4 och QV2 och rätt enkelt att höra om de var inkopplade eller ej. När jag testat fram och tillbaka ett tag var det något som inte stämde med ljudet, det visade sig att QX4 inte var påslagen som jag trodde😊. Det jag tyckte var mest påtagligt med QV2, på de låtar som jag lyssnade på, var cymbalerna som började låta mer som cymbaler gör och inte så sprittiga och odistinkta som de gjorde utan QV2. QX4 gjorde verkligen något med anslagen på trummorna och bas, tightade till ljudet och konturerna, det blev mer musikaliskt och mer sväng. Går säkert att borra djupare i hur dessa produkter påverkar ljudet, men för mig räcker det nu med att det blev roligare att lyssna helt enkelt.
    2 points
  9. Den traditionella förståelsen av Platons idélära innebär en upphöjning av idéerna på det sinnligas bekostnad. Den sanna verkligheten finns hos idéerna. Den empiriska världen är en skenbild. Det har idéhistoriskt inneburit att teorier, det innerliga, och det själsliga har blivit högre värderat än det materiella, konkreta och kroppsliga. Man kan ställa upp dikotomier typ (Jag gillar en del av Derridas kulturanalyser för övrigt). Idévärld - Sinnevärld Teori - Praktik Teoretiskt arbete - Fysiskt arbete Den inre kärleken - Sexualakten Musikupplevelsen - Stereon Lägg sedan till Platons påverkan på Kristendomen, samt lite socialistisk mentalitet på det, så har vi en perfekt storm för att skämmas för materiella (speciellt dyra) saker. Over and out. =) edit. fixade ett fel
    2 points
  10. LPL

    Bashantering med öppen baffel

    Ett tips kan vara att montera filterkomponenterna på "lödtorn" för att snabbt kunna testa olika värden under testningen. https://www.elfa.se/sv/kontaktstift-silverplaeterat-silver-silver-werner-wirth-rtm/p/14833100?q=&pos=3&origPos=3&origPageSize=50&track=true https://www.elfa.se/sv/kontaktfjaeder-werner-wirth-rf-7796-005r1/p/14833077?q=&pos=26&origPos=26&origPageSize=50&track=true
    2 points
  11. Eller gör det själv:
    1 point
  12. Hittade ett intressant test av LPSU och nätverk, tyvärr i det mer kostsamma spannet! Där även Innuos Phoenix USB re-clocker nämndes i förbifarten! https://6moons.com/audioreview_articles/jcat/
    1 point
  13. Inkopplat och klart! Kanske inte så mycket Hifi men lite streaming och miljömedvetet att underhålla befintlig NAs istället för att köpa en ny.
    1 point
  14. octavia rs

    Hemma hos Sammy

    Det ska fungera utan problem med Roon ROCK de är vad JCAT själva skriver. Ska du koppla via switch @Sammy eller blir det nätverk in till NUC och nätverk direkt ut till Devialeten via JCAT kortet? Jag kollade själv på liknande lösningar när det var populärt med bryggade nätverksportar i servern men då de fanns vad jag upplevde det som tveksamheter i hur det fungera med ROCK så valde jag att köra allt via etherREGEN och sen har jag inte funderat mer på det.
    1 point
  15. Kul! Alla QRT-produkter har jag hört göra nytta i mitt och andra system jag hört de i. Jag känner igen min egen reaktion av upplevelsen i din beskrivning. Njut av detta nu och prova sedan QKore också om intresse finns.
    1 point
  16. Jo det ligger på agendan att testa. Egentligen utan ha testat kan man inte säkerställa vad som skulle vara låter bäst. Kan bara konstatera en väsentlig skillnad i lite växlande av nätkablar. Men var så säker detta kommer att testas grundligt. Calm
    1 point
  17. Men det spelar kanske inte någon roll om det blir fasvridningar internt i en apparat. Det kan ju bli en fasvridning på 180 i ett steg och ytterligare 180 i ett annat. Det som frågan min gäller är inte vilka prylar som fasvrider utan hur det kommer sig att kan låta på ett sätt med en polaritet och på ett annat sätt med en motsatt polaritet. Inte att det gör det utan varför. Eller ens om det är någon skillnad eller bara inbillning.
    1 point
  18. Ska bli kul att se vad du tycker.
    1 point
  19. Ibland ser man inte skogen för alla träd jag tror ju det primära testet hos @calm är en Innuos Phoenix USB re-clocker.
    1 point
  20. Ok! Om du ska bygga ett pcb så lägg i varje fall till möjligheten att filtrera aktivt. Sparar yta och pengar, samt ger dig precision. NE5532 har väl iaf 110dB eller mer open loop gain. Vad är det som kräver mer än det? Ditt gain i filtret är 18 dB, du bör således ha 92dB till övers... Finns opa134 i ditt SPICE bibliotek, använd den. Fördelen med klassikerna är att de är vältestade och ofta robusta modeller. Sen om man vill kan du leta upp modernare som LM4562 eller LM49990.
    1 point
  21. Exakt vad jag behövde få reda på! Jag testade ju med NE5532 men den har alldeles för låg AOL (open loop gain). Och val av GBP (gain bandwidth product) har jag ingen aning om. Nu klarnar det nog snart Nej, jag har utgått från en analog IIR (samma bild som tidigare inlägg): Detta används enbart för att ge en integrering upp till dipolpeaken. Den andra delen med Llp och Clp används för att ge en flack filtrering högre upp. Men det borde jag lika gärna kunna göra med ett och samma 2a ordn analoga IIR som du säger.
    1 point
  22. Håller med om att streaming har verkligen potential om man lägger tid och eftertanke på det! Streaming har fått en oförtjänt rykte inom vissa kretsar, men här gäller exakt samma regler som med all annan utrustning. Tror inte någon monterar en 500:- pickup på en skivspelare för 100,000:- och undrar varför det inte låter fantastiskt. Just nu så upplever jag att ljudet mellan streaming och vinyl inte skiljer sig åt längre nått nämnvärt och då är jag inte färdigt med mitt projekt med streamern.
    1 point
  23. Opa2134, ne5532 eller ne5534. Det bör finnas modeller för nån av dessa klassiker. När du sen är närmare kan du leta upp den du vill använda på kortet. I mitt filter är det 2134, det är en bra opamp. Du kan lägga till en ideal förstärkare mellan opamp och LC-filtret eller vart du vill ha den. Om du ska använda en ncore snvänd dess förstärkning.
    1 point
  24. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Till streaming och ROON har jag använt en Mac mini ett bra långt tag ca 16 år, var inne på min 3 Mac mini till streaming. Men jag märkte att uppdateringar av OSX gjorde att datorn fick jobba hårdare, vilket jag upplevde resultera i en försämring av ljuduppspelningen. Hade en diskussion med en annan som körde med en äldre Mac och var nöjd med ljudet, som sedan hade köpt en helt ny Mac men upplevde att den inte lät lika bra. Detta kan ju bero på att man effektiviserat bytt ut design och material av kretskort eller ändrat i strömdelen i de nyare Macarna. Så nu när man haft ledigt en 2 veckor så har jag hunnit med att undersöka nätet på lösningar för streaming och fått lite idéer till ett eget bygge.
    1 point
  25. Det är ett bra exempel på hur det blir om man applicerar subwoofrarna fel (man behöver två) och kanske också valt fel subbar. Läs gärna hela länken eller lyssna på PS Audio som förklarar det hela. Subwoofrar använder man främst för att få bättre bas, inte nödvändigt mer bas. https://www.psaudio.com/article/simple-subwoofer-setup/ https://www.psaudio.com/askpaul/how-to-integrate-subs-with-full-range-speakers/
    1 point
  26. Räknas det in att när man har en ny skiva som sägs ha en bra inspelning så känner man suget och känner nästan hur det kittlas i magen, av längtan att få börja lyssna på skivan för att man är nyfiken hur den kommer återges i sin anläggning. Skulle även nämna samma sak händer när man har inhandlat någon ny apparat eller tweak i strävan av jakten på det ultimata gåshuds upplevelsen av en ljudåtergivning som berör en, så att man nästan håller ett hårt tag om soffan när man lyssnar..
    1 point
  27. Håller med. Bra bas är jätteviktigt för en fullödig återgivning. Det ingår väl för en audiofil att ha bas som påminner om bas hos riktiga instrument som alla andra frekvenser också gör i återgivningen? Det trodde i vart fall jag. Men att få till bra bas som inte förstör uppåt utan istället gynnar övriga register är det svåraste med vår hobby. Det går dock och då blir det grymt bra.
    1 point
  28. figge

    Dryckestråden

    Till gårdagens lasagne.
    1 point
  29. Här förklarar PS Audio lite kring ämnet. Han håller sig främst till frekvensområdet men samtidigt ger det en helt annan rymd k ljudbilden. Han pratar om krypmetoden som jag använde när jag placerade mina. Han är också noga att poängtera hur det låter i lyssningsposition, inte en meter från högtalaren med en mätmikrofon. https://www.psaudio.com/askpaul/how-to-integrate-subs-with-full-range-speakers/
    1 point
  30. AlfaGTV

    Hemma hos Sammy

    Ännu en apparat man inte visste man behövde! Fast jag tror jag håller mig till strutsfjädervippan, men med stor försiktighet!
    1 point
  31. SPICE-simuleringen av det aktiva filtret tror jag calle_jr klarar, det som är lite svårare är att bestämma sig för hur det ska fungera. Om dipol-basarna ska köras parallellt med övrig bas i ett brett register kommer det att vara gott om fasvridningar som komplicerar det hela. I simuleringarna är det dessutom inte mycket dämpning mot högre frekvenser och då är risken stor att dipol-subbarna "hörs", dvs att de ger ifrån sig riktningsinformation. Jag tycker att det är svårt att få en känsla för hur de kommer att påverka helheten men att basarna kan bli bra är jag säker på.
    1 point
  32. Mmhm, hela din fina utläggning av Viva ovan gör ju att jag nästan börjar fundera på om den inte är något för mig... Jag har aldrig varit nåt Rush fan ändå....
    1 point
  33. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Det vore att förminska alla andra kategorier som cirkulerar! Jomän! Men, det blir dock ett bekymmer när produkterna in har ett högre flöde än utfarten! Det börjar bli trångt!
    1 point
  34. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Kanske dags att komma ikapp med rapporteringen här Viva Solistino... spelar på något sätt bara... "riktigt musik". Den är musikalisk och emotionell på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt i mitt hifi-liv. Här finns inte den där totala kontrollen med glitter och glamour, inte heller någon sorts imponator-talang. Ur den här kommer det bara ren skär kärleksfull musik. Initialt satt jag som vanligt och lyssnade efter hur väl alla hifi-parametrar skulle framföras men jag fick ge upp. Man lägger an, siktar in sig, lägger fingret på avtryckaren och så ... hoppar målet åt sidan Musikaliska alster av varierat slag åkte fram och åter och det blev bara musik... fantastiskt mjuk och fint framfört nästan oavsett vad jag serverade för genre eller variation med kvaliteten på inspelningarna... eller nja, bara nästan. Rush funkar fortfarande inte oavsett originalinspelning eller Mofi-polerad utgåva Allt annat jag testade lät riktigt lugnt, fint och tillbakalutat. Med en diskant som rullar av så där mjukt och fint och som spelar i god ton tillsammans med en lätt rundad basåtergivning kanske inte kan bli annat än mänskligt känslomässigt mjukt och organiskt ? Hur var det i "mellangärdet" då ? Jo, röster och sånginsatserna hade riktigt god skärpa och kontroll vilket fick mig att tänka på den där varma kniven som skär utan att behöva föras fram och åter för att få saker och ting att dela sig. Lyssningarna blev ren och skär avkoppling när jag väl insåg att - Det är ingen ide att leta "artefakter" i återgivningen. Skenet från rören, med dess mysfaktor, var ju ett stort plus och bidrog säkert till att dra ner min stress till en aningen mer mänsklig nivå under lyssningarna men oavsett vilket så var detta en påtagligt god erfarenhet att få sig serverad. En ny fjäder i hatten sett till att berika mitt egna "ljud-signums-bibliotek"... en riktigt nyttig och god erfarenhet i mitt fall. Jag har ju haft en väldig förmån i att ha fått låna lite olika apparater under tiden min egen förstärkare varit frånvarande så jag vill rikta ett stort, stort tack till Marcus på Perfect Sense för det. Nu blir det till att försöka landa med Absolaren igen... lite rör-rullning och sakerna snart blir biff ? ... ... gillar i.o.f.s blodpudding också Tack till er som orkar hänga med och läsa
    1 point
  35. Mat ute idag, bara korv och fika med finska pinnar.
    1 point
  36. Nja den är ju inte i kontakt med jorden i väggbulan om den är ojordad (det finns modeller av jordade väggbulor som har -0V kopplad till skyddsjord internt) men de apparater som du matar med en SMPS väggbula kan ha sin -0V kopplad till nått som i sin tur hittar jord i en annan apparat tex. om du har en switch och skärmade kablar då kan -0V i switchen hitta jord i en annan jordad apparat tex. en Innuos server via en skärmad nätverkskabel. I ditt bygge med Mean Well aggregatet där kan du prova att jorda -0V till skyddsjord det kan minska störningar via den kapacitiva koppling som finns i en SMPS mellan AC och DC sidan.
    1 point
  37. Gryphon Essence verkar ju te sig som ett par riktigt trevliga ljudförmedlare... kanske t.o.m "onödigt" trevliga... Kan jag ha fått nya tokigheter i huvudet nu då kan man ju undra ? Mmm..nja, kanske För att få svar på en sådan fråga så ska det väl till en testrunda i mitt egna lyssningsrum i så fall. Att bara så där lämna den, för mig nyfunna, ljudåtergivande världen av rör kommer jag nog inte att göra "bara sådär". Absolaren får nog lov att hänga med ett bra tag till skulle jag tro... men man ska väl inte slå sig till ro helt och hållet heller. Utvecklandet av den egna ljudåtergivelsens magiska krafter är ju en ständigt pågående process. Den här lyssningen får nog, för min del, ses som ett led i denna... tillsvidare i alla fall. I den här bänken tror jag knappast att Gryphon behöver känna någon större oro över att ha hamnat i "dåligt sällskap"...
    1 point
  38. triomio

    When I was a kid...

    Kommer ni ihåg alla dessa underbara PC ljud från svunna tider?
    1 point
  39. Jag har alltid sagt att man inte ska ha någon TV i lyssningsrummet
    1 point
  40. Det gjordes ju ett försök under några år... minns jag rätt så hette det något i stil med... mp3...
    1 point
  41. Samma här, vi får hoppas att de inte hittar ett botemedel och vaccin mot den här sjukan dock...
    1 point
  42. JWE

    Dungeons and Dachshunds

    Man får tacka Kamprad. Powered by iKEA. Har också hunnit få "färdigt" hörlursförstärkaren jag byggt på sen i vintras, sånär som på ett par knappar, ett glas för skärmen, svarta m3-skruvar och lite annat smått. Kommer väl ta ett år till.. Hade en tillhörande front i aluminium till chassit från hifi2000, men mekaniska verkstaden jag tog den till hade för mycket att göra (läs: noll prio för småskit som detta.. ) så valde att köpa en skärbräda från... Ikea! Lite mer lättarbetat för mig, utseendemässigt ger den också mer personlighet i mina ögon. Monterat dit avskärmningsplåtar, dragit om lite kablage, stjärnkopplat signaljord. Trångt är det, lite större chassi hade inte varit dumt såhär i efterhand. Sockerbiten behöver ni inte bry er om! Växlare som jag beskrev innan med alternativen att spela genom dac > hörlursförstärkare, dac > extern förstärkare eller extern källa > hörlursförstärkare. Pass DIY Whammy är en riktigt bra hörlursförstärkare, knäpptyst. Klass A och driver det mesta i hörlursväg. Roligt och väldigt enkelt projekt för den hörlursintresserade. JLsounds-dacen är inte pjåkig den heller. Utsteget för den är dual-mono med ett par NJM5534-opamps och kommer nog uppgradera dessa till ett par diskreta opamps från Burson. (Nåt du kan fixa hem @Perfect sense?) En sak till också...
    1 point
  43. Det är inget avancerat montage som krävs men det är lite pilligt beroend på vilket utrymme som finns för fingerfärdigheten. Här är den på plats. I mitt fall är det viktigt att den inte tangerar tonarmens metallhållare. Den hamnar nära men nära är inte samma som att de vidrör varandra. Det pilliga är att hitta rätt plats med hänsyn till var armen skall lyftas. Det är också viktigt att tonarmens ordinarie lyft lyfter högre så att tonarmslyften går fri när man sätter på en platta och tar bort armen efter spelning. Audio Technicas lyfter ca 3 mm (efter justering) och Simon Yorkes lyft sedan ytterligare 2-3 mm. Nu är allt inställt och jag har fäst armen. Nu återstår bara att vrida hållaren 180 grader så att armen lyfts på rätt ställe. Innan spelning trycker man helt enkelt ner hydrallyften som snäpps fast i sitt "spelläge". (Obs! Här har jag inte snurrat runt lyftaren 180 grader. Det märkte jag först efter jag tagit bilden). När skivan nått sitt slut träffar armen pianotrådsvinkeln som frigör hydrallyften som fint och stilla lyfter tonarmen. Så här ser ungerfär 3 mm ut... Ett mycket elegant verktyg som fungerar utmärkt, inte minst när man slocknar i stolen eller i soffan... Låter det också bättre...Självklart, det gör väl alla tweeks
    1 point
  44. En analogi till din fundering är när man under barndomen, ungdomstid, höll på med miniracing och byggde själv. Det fanns ju olika skalningar av verkligheten. Scalextric med 1/32 och andra med 1/24 osv. Vissa anläggningar påminner mig om detta, nedskalat med en hög grad av realism men i miniformat, kanske lämpligt för lägenhetsboende. Andra större, också med en hög grad av realism, är uppskalade med mera realistiska ljudtryck och en fysisk påtaglighet. Akustiska instrument har en gedigen fysisk påtaglighet, det är imponerande vilket tryck som finns i t ex en cello, eller fiol om du lyssnar i en mindre lokal. Och också renhet, övertoner osv. HiFi är modellverksamhet i olika skalor, musik irl är en annan övning, tycker jag.
    1 point
  45. Calle_jr, om du glor på bilden jag la upp tidigare så har jag resonerat exakt likadant som du. Jag låter 10"-arna spela så lågt de kan, utan att slå an rumsresonanser, därav Bessel då det rullar av långsamt neråt, sedan "fyller" jag på med 18"-arna. Man kan säga att 18"-arna spelar mer som subbar. Mina filter tillåter även delay, tidskompensering, av de olika elementen. Perfekt för att trimma fasgången! Detta funkar bra i mitt rum. Fylligt, snabbt, musikaliskt och medryckande! Man vill inte sluta spela... Jag har även samma resonemang till bion, Torshammare, i källaren. Där spelar 12" + 18" i dipol med 21" i kvartsvågspipa. Så, min uppfattning är: Dipol + aktivt filter + kraftiga slutsteg, i alla fall till basen, är melodin
    1 point
  46. Tänkte skriva något men Apex inlägg gjorde att jag inte hade så mycket att tillföra längre.😊
    1 point
  47. AlfaGTV

    Gamingdator

    Hade tyvärr inget att tillföra i ämnet. Jag är nog för gammal för att ha en blinkande dator... 😁
    1 point
×
×
  • Create New...