Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-12-01 in Posts

  1. Följ med mig på min resa genom tid och hifisystem Systemen nedan följer i kronologisk ordning, från mitt allra första egna hifisystem till det nuvarande system som jag har idag. De apparater som är redovisade på bilderna nedan har jag allihop ägt under en längre tid. Många fler apparater har testats, såsom olika CD-spelare, DAC, Förstärkare, RIAA m.m, dessa är inte nämnda då de inte haft en permanent plats hos mig. System nr 1 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Spotify Förstärkare(2): NAD 3020 Högtalare(3): Pioneer HPM100 Kablage: Någon tunn tråd från dåvarande On/off-butiken Minnen/ musik: Detta system hade jag i min första lägenhet - en 1:a med kokvrå på 20kvm i Lund. Jag skäms litegrann än idag över vilken dålig granne jag måste ha varit. Jag spelade hög musik nästan dygnet runt, alla dagar i veckan. Från reggae till omöjlig techno. Högtalarna med sina 12-tums element fyllde upp lägenheten med välljud ganska så enkelt. Detta var i mina öron ett system som inte kunde låta "hårt eller kallt". Allt lät bra på det, även "dåliga inspelningar". Det hade dock inte någon 3d-förmåga alls, inte med de förutsättningar jag gav det iallafall. Det var som att all musik kom från högtalarna och ingen annan stans. Mestadels så spelades det egna spellistor från Spotify, där musiken sorterades efter sinnesstämningen den gav mig. Jag lyssnade på några album, bland annat: Kings of Leon - Because of the times och Lifehouse - No Name Face System nr 2 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Wimp och Foobar kopplad via AUX Förstärkare(2): Yamaha RX430 AV-reciever ≈900kr Högtalare(3): Focal Chorus 806V ≈3000kr Kablage: Någon tunn tråd från dåvarande On/off-butiken Minnen/ musik: Här får jag min första riktiga WOW-hifiupplevelse. Fassan hade några år tidigare köpt samma högtalare på Ljudupplevelser i Ystad. Jag minns att han hade gett ungefär 25-30tkr för ett komplett system med Rotel förstärkare och CD-spelare. Alla tyckte han var galen men Det lät fantastiskt hos dem - varmt, aldrig kallt eller hårt här heller som en ibland kan få höra att Focal kan låta. Jag lyckades få tag på samma högtalare på Rehifi några år senare. Jag minns att det var meckigt att bära högtalarlådan från tåget till den nya lägenheten i Malmö. här bodde vi större - kanske 50kvm med ordentligt kök och så. Jag slänger upp högtalarna på två köksstolar, meckar lite med att frisera kablarna så att de ska gå att koppla in i förstärkaren och så slår jag mig ner framför systemet och slår igång första låten - WOW! Vad fasiken är det som händer? Var kommer ljudet ifrån?! Det är som att högtalarna inte finns och en varm och härlig 3dimenssionell ljudbild mellan högtalarna målas upp. Jag kan inte sluta lyssna och förundras -det fortsätter så hela natten. Här börjar intresset för inspelningskvalitet skruvas upp - Spotify Ersätts med Wimp och FLACfiler på Foobar. Ordentliga stativ införskaffas. jag börjar beta av "Hifi"-album - såsom Radioheads alla skivor och Jazz at the pawnshop. System nr 3 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD20 DAC ≈8000kr Förstärkare(5): Accuphase E305 ≈15000kr Högtalare(3): Dynaudio Special 25≈20000kr Kablage(4): Monster cables från Elgiganten Minnen/ musik: Detta är en period där jag har börjat att läsa i olika hififorum och tidningar. Jag har varit väldigt nöjd med mina Focal men läser att det finns mer och BÄTTRE. Focalerna är bara speciade ner till 55Hz med sitt 6tums element medan i Special 25 så sitter det 8tummare, som ska klara ner under 40hz! Jag kan inte låta bli, så säljer mitt system och införskaffar ett nytt - Världens bästa stativare någonsin säger kritikerkören om Special 25. Här börjar min huvudvärk. För första gången så blir jag tudelad. Bra inspelningar låter helt fantastiskt! men dåliga skär i huvudet på mig. Jag blir snabbt lyssningstrött och känner inte samma hifi-glädje längre. Vad fan har jag gjort? Införskaffar en ny förstärkare och en DAC men ingen av dem tycks tämja högtalarna. När jag har gäster så kan jag inte längre spela vad de önskar, utan måste själv välja speciella låtar som funkar. Jag säljer mina "speciella" Dynaudio med lite vemod efter bara 3 månader - tänk om jag bara inte lyckades få dem att spela ordentligt? Vad gjorde jag för fel? System nr 4 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD20 DAC ≈8000kr Förstärkare(5): Accuphase E305 ≈15000kr Högtalare(3): Martin Logan SL3≈18000kr Kablage(4): Monster cables från Elgiganten Minnen/ musik: Från att ha fått hifisjukan till att blivit av med den igen så stöter jag här på det bästa ljudet jag haft hittills, helt oväntat. Det är hos Rehifi igen, jag är där för att åter köpa någon liten stativare liknande Focalerna som jag haft tidigare. Med mig är min bror, för skojjs skull börjar vi lyssna på de dyra högtalarna i butiken. Vi är helt ensamma där och känner att stämningen är god. Åter igen så blir det lätt för skarpt för bägge av oss på de dyrare högtalarna - ingen återger ljudet så som vi vill. Vi prövar även några billigare Cabasse, som i ljudkaraktär och utseende borde vara rätt för mig, men magin uteblir. På skämt säger jag att vi borde koppla in de där stora Martin Logan. Och ja jävlar. Jag och min bror blir stumma, efter några låtar så tittar vi bägge på varandra och bara ler. DET är precis DET vi var ute efter. Jag börjar komma på en massa försvarstal till vad jag ska säga till sambon i huvudet medan vi åker och hyr en större bil för att få hem dem. När vi kommer hem börjar min sambo gråta för att de är så stora, hela vardagsrummet känns fyllt. Men Wow vad bra det låter! Här är hifin på topp! jag har flertalet bjudningar med släkt och vänner och alla sitter och blundar och njuter av det som kommer ut. Det är helt otroligt vad bra det låter. Framförallt röster - här börjas de lyssna på Cassidy, Zelmani, Krall, Willie Nelson osv. System nr 5 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD12 DAC ≈9000kr Förstärkare(4): Hegel H80 ≈10000kr Högtalare(3): Focal Aria 926≈25000kr Kablage(4): Monster cables från Elgiganten, Chord signalkablage Minnen/ musik: För att göra sambon nöjd så letar jag nu efter högtalare som är vita och passar in i en modern tråkig lägenhet. Focal släpper lägligt nytt och min fassa skickar något sms om att det är drömhögtalare för honom. I samma veva får han en hjärtattack och får opereras. Jag tänker "YOLO" som en oftast gör när en känner döden nära och bestämmer mig för att köpa en helt ny anläggning på Ljudupplevelser i Ystad. Det lyssnas på Monitor Audio men Focalerna är de som på plats låter bäst i mina öron. Jag köper även en helt ny DAC, Hegel HD12 för nästan 9000kr. Rabatten jag fick var ett par signalkablar från Chord, lite besviken över det idag fortfarande En hade hört innan att när en köper nytt så drar alltid handlaren av en del. När fassan kommer hem från sjukhuset så har jag kört högtalarna till dem som överraskning och det spelas Peps Persson och dansas för glatta livet, som en hyllning till livet. Focalerna är bra, men inte så som alla omdömmen sagt, basen blir för bummlig och jag väljer att sälja dem, förlorar en massa pengar och tänker att hifi är skit. System nr 6 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med WIMP kopplad via aux Förstärkare(2): Audio Pro Stereo one ≈2000kr Högtalare(): Kablage(): Minnen/ musik: Första hifimässan jag gick på i Malmö var innan mitt riktiga hifiintresse börjat. Jag minns det som att Öresundsbron invigdes samtidigt men jag kan ha fel där. Den stereo som då lämnade störst avtryck var Audio Pros Stereo One - hur kunde ett så litet system ha den auktoriteten? Efter att ha sålt ett "dyrt" och "stort" system så var det nu perfekt att börja jaga en Stereo One - för att se vad den kunde. Basen är bland de mest rumsfyllande jag haft men det är inte mycket mer än så. Det lyssnas nu en del på Madonna och James Blake. Efter ett halvår börjar hela stereon spraka och ger tillslut upp. Jag skänker bort den. System nr 7 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP kopplad via Hegel HD20 ≈4500kr Förstärkare(4): Musical fidelity M6i ≈10000kr Högtalare(3): Dynaudio Contour 1.3SE ≈10000kr Kablage(): Chord Signature 2m ≈4000kr Minnen/ musik: Efter något år utan en "riktig" anläggning hemma så är det dags igen. Denna gången återigen till Dynaudio men matchat med Musical Fidelity denna gång. Åter igen så har jag ett system som verkligen kan imponera. Musical Fidelity kan verkligen "smälla till" jämtemot de tamare förstärkarna som jag haft förut. Med denna anläggningen flyttar vi ut till vårt nuvarande boende på 70m2. Tyvärr så finns samma sjukdom kvar - systemet blir för vasst för mig för lätt. Jag prövar att för första gången laborera med lite dyrare högtalarkablar, det gör skillnad men inte tillräckligt. Testar även Vinyl, Rega RP3 och Rega fono men inte heller det blir rätt. Behåller systemet ändå i något år då det låter riktigt jäkla bra med rätt musik. Här spelas nu mycket Ben Howard och Rolling stones. System nr 8 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Tidal eller Ipad Förstärkare(2): Audio Pro A40 Högtalare(): ≈10000kr Kablage(): Minnen/ musik: Försöker i några månader bli vän med Audio Pros 40års jubileums Bluetooth högtalare A40, den är jäkligt fin men magin uteblir. Tillochmed Sambon tycker att musiken känns livlös emellanåt jämfört med det gamla systemet. System nr 9 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Tidal Förstärkare(2): Hegel H390 ≈40000kr Högtalare(4): Audio physics Scorpip 25 + ≈35000kr Kablage(3): Chord Signature 2m ≈4000kr Minnen/ musik: Detta systemet känner jag att jag hade velat spendera mer tid med än jag gjorde. Alla produkterna är verkligen topp. Det enda som jag kunde klaga på var att fötterna till högtalarna kändes undermåliga för något som i nypris kostar närmre 80tkr. Nu var jag plötsligt uppe i en prisnivå där sakerna bara tvunget måste låta magiskt. Men de gjorde det aldrig hemma hos mig. Det lät bra med allt, men inte mer än så. Ljudet var varken kliniskt eller varmt. Opersonligt är det närmsta jag kommer. I samma veva får jag in en ny kärlek i systemet: Thorens Td125 med SME3009 och Nagaoka puppa. System nr 10 Signalkälla(1):Thorens TD125, ≈4000kr Förstärkare(2): Accuphase E480, AD50 Phonokort ≈80000kr Högtalare(4&5): Rel T7i sub och Harbeth 30.2 ≈40000kr Kablage(3): Chord Signature 2m ≈4000kr Minnen/ musik: Jag är nu lite i desperation, jag väljer att sälja av alla mina aktier och satsa allt jag har på min stereo. Jag tror ändå inte på aktiemarknaden och på att spara. Hur ska världen någonsin kunna bli jämlik? Olle på Ljudupplevelser har i många år talat gott om Harbeth och dess ljudkaraktär tilltalar mig. Jag åker även upp till Don(GÖK) i Kristianstad och lyssnar på hans Harbeth. jag förstår ganska snabbt att detta är för mig. På blocket finner jag ett par 30.2 till ett helt ok pris med stativ. Jag får tips om att drömmatchning är Accuphase. I Norge hittar jag en ny E480 till ok pris... tror jag. Jag var då en av de få oinvigda som inte visste att alla varor från Norge måste beskattas, jag åker på ett 25% skattesmäll och börjar nästan lipa. På plats är det ett väldigt vackert system. Ett en inte ens behöver lyssna på, det räcker att titta på apparaturen för att komma till ro. Första skivan som spelas är Eva Cassidys - Songbird, en skiva som jag och sambon hört 1000-tals ggr i olika system men som nu får oss bägge att börja gråta. Tyvärr klarar jag inte av att det inte är en fullregisterhögtalare - försöker med subbas men blir inte helt nöjd. System nr 11 Signalkälla(1&2):Kuzma Stabi ref med Stogi ref tonarm, ≈45000kr Schiit Mani Phono ≈1500kr Förstärkare(3): Pass Labs INT30A ≈35000kr Högtalare(5): Verity Audio Parsifal Anniversary ≈135000kr Kablage(4): Supra Sword 3m ≈4000kr Minnen/ musik: Sedan 2013 har jag haft våta drömmar om Verity och Kuzma. Jag tror de flesta normalt funtade hifimän någon gång har haft det. För min del började det med att jag jobbade i samma projekt som @calle_jr och där jag första dagen blir introducerad till Calle av en projektingenjör som säger " Calle är den smartaste personen jag någonsin träffat" och det får jag själv bekräftat flera gånger under projektets gång. Bland annat ber mig Calle att räkna ut formler för hur reflektorerna i den stora konsertsalen ska styras. Min hjärna brinner nästan upp och jag hinner knappt ta ett andetag innan han har en hel sida full av formler. Jag kan förstå en del - en annan del är över min nivå. Och jag kom direkt från skolan, jag borde ju ha någon matte någorlunda färskt. Före jag beställer mina Verity så är jag en hårsmån från att köpa ett par Devore O/96, men köparen ångrar sig medans vi sitter och provlyssnar. Han kan inte släppa dem. De låter för bra. Arg men mest besviken åker jag hem. Väl hemma ser jag dessa Verity på Audio markt och trycker på köp. Jag tänker vänta lite med omdömmen och så på min nuvarande anläggning så avrundar här, hoppas att det har funnits någon behållning för dig som läst - om du ens kommit hela vägen hit så ska du ha en eloge bara för det från mig. Fortsättning: Högtalarna köptes på Audiomarkt - inte från en person utan från en Hifi-butik i New York. Paypal strular med min betalning och det tar några kallsvettiga dagar att få den verifierad. Jag tar pengar från min och sambons gemensamma sparkassa som är dedikerad åt framtida husköp för att finansiera högtalarna. I samma veva väljer jag att uppgradera skivspelaren från min beloved Thorens till Kuzma Stabi ref, även denna köper jag på Audiomarkt. Ett fint år i bluesens tecken tar sedan form, jag dyker djupare i Freddie, Albert och B.Bs kataloger. Artister som Peter Green, Mike Bloomfield och Bill Frisell kommer in i mitt liv. Jag får även smaka på lite klassisk musik, dels i form av en ärvd flyttkartong med diverse kompositörer men även genom tips här på forumet. Det här är på något sätt kulmen för mig i min hifiresa. Jag har nått så långt som jag egentligen aldrig trott att jag skulle komma, även om jag är väl medveten om svagheterna i mitt system så anser jag att mina grundstenar på plats - ett par högtalare, en förstärkare och en skivspelare som jag borde kunna leva lyckligt med i resten av mitt liv. Jag skriver borde då det är en bitterljuv upplevelse som jag får erfara. Mitt rum med en uppmurad eldstad som dessutom är dåligt placerad gör så att jag inte kan ha en optimal placering av anläggningen samt så ställer min ekonomi till det. Jag har en fin anläggning men jag har inte råd med musik... Ett häftigt år blir det innan jag bestämmer mig för att sälja av anläggningen och nedgradera. System nr 12 Signalkälla(1&2):Clearaudio Concept MC ≈ 15000kr Rega Aria mk2 ≈8000kr Förstärkare(3): Pass Labs INT30A ≈35000kr Högtalare(5): Audiovector SR3 Avantgarde Arreté 45000kr Kablage(4): Supra Sword 3m ≈4000kr Minnen/ musik: Som inbyte mot mina föregående Verity-högtalare så accepterar jag ett par Audiovector SR3 Avantgarde Arreté, en Lumin D2 + pengar. Kuzman säljer jag på hifitorget och delar av pengarna använder jag till att köpa en ny skivspelare och ett bättre RIAA. Resten av stålarna får åka in på köpa-hus-kontot igen. Det känns som att jag kan andas ut igen. Audiovectors SR3 Arreté har jag haft koll på sen hifimässan 2015 i Malmö, där jag och min bror ansåg att de stod för bästa ljud där på mässan, vi tyckte tillochmed att de lät ännu bättre än storasystern SR6. Så det har varit en högtalare som jag länge velat prova i hemmamiljö. Första intrycket är att de känns nästan lite som leksaker jämtemot de gamla högtalarna - halva vikten ungefär. Detta gäller även för skivspelaren, Kuzman kändes och var byggd på ett sätt som om den säkert kommer att överleva mig här i jordelivet medans på Clearaudion så är allt mer delikat. Som tur är så låter det riktigt bra härhemma trotts leksakskänslan. Över förväntan - inte med samma realism och djup som med förra anläggningen men kanske mer lättlyssnat i vissa aspekter. Vad som överraskar mest är att jag inte blir imponerad av ljudet som kommer från Lumin - det var nästan den produkten som jag såg fram emot mest att få ha här hemma - en bra digital källa och streamer. Jag gör flera test härhemma och jämför den mot min gamla Chromecast... jag föredrar uteslutande ljudet ur Chromecasten. Även med uppgraderad strömkabel så är resultatet det samma. Efter 2 veckor så får den vandra vidare. Under den här perioden så lyssnas det mycket på Bill Callahan, Songs:Ohia och Buddy Guy härhemma.
    24 points
  2. Vill bara nämna att i samband med testen så fick vi med Oscar Duo på omslaget också, vilket kanske aldrig hänt med en svensk tillverkare tidigare .
    9 points
  3. Idag blev det isterband. Jag äter det gärna med stuvad mandelpotatis och rödbetor.
    4 points
  4. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag börjar detta kåseri med att skylla ifrån mig! Det är inte mitt fel! Min vän S är en nyfiken man och är mitt i sin resa inom ljudåtergivning. Den är lite spretig, liksom min egen, och nyfikenheten stor. Det har resulterat i ett hemlån av en spännande apparat. Som synes är det inte bara en Chord Hugo TT2 på bild, det är dessutom två Hugo TT Det var S som ville prova denna som en möjlig uppgradering till hans uppskattade Qutest. Men omständigheterna var inte på S sida utan han "dumpade" TT2'an hos mig istället. "Stackars mig!" Jag hämtade raskt hem min egen TT och kopplade upp dessa igår kväll. Jag har lyssnat till dem under så lika förutsättningar jag kan erbjuda (och samtidigt möjliggöra snabb växling). Jag är inte helt ense med Chords design, eller egentligen någon design som inte uppfyller funktion före form, men det är väl jag det. Efter att ha läst manualen lyckades jag iaf förstå ungefär hur Hugo TT2 funkar (det är nästan lika illa med den egna TT). Båda två körs nu i DAC-läge eller Fixed output som det kallades på den äldre. Jag är mitt i lyssningen än så länge och vill inte avslöja för mycket om intrycken, men det är inga dåliga DACar, någon av dessa! Och egentligen så är de ju kompletta förstärkare avsedd primärt för hörlurar, men i Hugo TT2-fallet även lämpad att driva lättdrivna högtalare!!! Den lämnar runt 20W i 8 ohm via XLR-utgångarna! Jag misstänker dessutom att Hugo TT2 kommer få sällskap på testbänken under veckan!??!
    4 points
  5. Jailhouse Lips King
    3 points
  6. Jag reflekterade över det med när jag skrev, det fanns tom fler tillfällen som jag lät bli att ta med 🥲 Jo det är sant! Tror att det finns många lärdomar att dra av det men jag hade inte gjort det annorlunda ävrn om jag kunnat ändra på det. Viktigt att hitta sig själv och sitt ljudideal mitt i alla recensioner och tips. Tack för de fina orden!
    3 points
  7. Tack för fina och kloka ord! Första systemet som är redovisat här är från September 2006. Det var samma år som Spotify lanserades, tänk 14 år med streamingtjänster. Vad tiden flyger förbi. Jag hade innan dess en hemmastereo med cd och kassettband och föräldrarna lirade vinyl så föddes inte in i en digital värld som inlägget kanske felaktigt visar
    3 points
  8. YYZ

    En hifinörds bekännelse

    Gratulerar så mycket! Stellar Phono har jag snöat in på och min målsättning är att inom kort kunna få testa mot min nuvarande Lehmann Decade. Mina förväntningar är höga på Stellar Phono.
    3 points
  9. musicus

    Musicus stereo...

    Å så blev det, en litt över budget spelare til budget pris...Edwards Audio TT3 m/Goldring 1006 MM pu, någon vill nog säga en pimpad Rega, men det er endast lite med armen som kan påminne om det nu längre The TT3 is the top of the range Talk Audio turntable, from the Edwards Audio series. It features a 25mm gloss finished upper plinth with an additional lower Medite MDF satin finished plinth into which the 230V motor is mounted (Speeds: 33.3 & 45rpm), this isolates the top plinth on to which the TA202 arm and bearing housing is mounted. The TA202 arm is a upgraded and modified version of our EA202 with a solid brass counterweight plus spigot, and with the outputs wired directly to rear mounted RCA sockets and separate grounding to reduce noise from being injected into your phono stage. It has a precision made brass bearing housing. The in-house machined Aluminium inner platter has a high precision stainless shaft which is hand clocked for total accuracy and runs on a custom made ruby ceramic 5mm bearing, lubricated with a specially produced light synthetic machine oil designed for Formula 1 applications. This is all topped off with a fully machined 22 mm thick custom made Acrylic platter, driven by Talk Electronics own ‘Little Belter’ Blue belt. The turntable is supported on 3 isolation feet designed to compliment the mass of the turntable. A hinged dust cover is also suppled. Selv om det er en plug´n play spiller må det ett par phono rca-rca kablar till, lånar nu Accuphase sine egna, men dem her dyker upp vilken dag som helst nu..en egen MM kabel va för frestade å låta bli att testa Oyaide PH-01RR Oyaide PH-01RR The total capacitance from the output of MM/VM cartridges to the input of the first gain stage at phono preamp will affect frequency balance of the playback sound by MM/VM cartridges. Although you may hear as good sound for you, but the actual playback sound might be far away from the expected sound by each phono cartridge designs. The typical measured result with unmatched lower capacitance load had a significant dent between 2-10kHz, followed with up to +5dB massive peaking at around 13-20kHz. And when with unmatched higher capacitance road, top hi frequency will be rolled off . The frequence responce will be flattend when being used with the correct capacitive termination. It was well known in the old days, so some manufactures used to make phono cables for specific MM cartridges. But its secret was almost forgotten to todays’ audiophiles who are used to only digital playback. So we bring it back for the todays’ vinyl record playing people with our own feautures. Det er ojordat power till den, så den medföljande lakritsen byts ut til lite mer robusta saker Jag har goa erfarenheter med Wireworld´s powerkablar från tidigare så Wireworld Mini Electra Fig 8 power cable tycks va ett bra utgångs punkt! Nu er det bara att jobba klart igen så hem å koppla kablar, til trots for extra kablar så landar man en real budget spelare mvh
    3 points
  10. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Det var inte så svårt för forumets experter att, som vanligt, finna ut vad som landat här hemma. Det blåste ostliga vindar här för en tid sedan och jag kan bara misstänka att de kom via södra Roslagen för plötsligt fick jag "voices in my head" som viskade något i stil med - Kanske dags att testa något nytt... Ja, ni vet sådana där mystiska röstmeddelanden man kan få "ibland" Men det är inte så allvarligt som det kanske ser ut, återkommer till det lite senare.
    2 points
  11. YYZ

    P-Pans Musikhörna

    Förmodligen den Integrerade Levante Integrated Amplifier, in Class A or Class AB Dimensions: 44x49x19.5h cm. Weight: 30 Kg.
    2 points
  12. JWE

    P-Pans Musikhörna

    Riviera!! Hänger inte med mera, kollar tillbaka i tråden om 6 månader så kanske du har bestämt dig! Aic-10 lät superbra på HEM för något år sen när de körde med Wilson Sabrina.
    2 points
  13. YYZ

    P-Pans Musikhörna

    Riviera Audio Labs
    2 points
  14. Adagio

    Passiviserad?

    Ja hur är det nu när ”smekmånaden” i detta fall ca 1 vecka är över? Jodå visst känner jag behov av en buffert. Den passiva lösningen medger en extrem transparens och ett lugn. Lugnet kommer nog delvis av en mindre Transientvillig rigg, såväl som minskad dist. Jag tror dock att jag kommer landa i att använda ett buffertsteg i kombo med denna fantastiskt fina volymkontroll, vilket var den ursprungliga planen.
    2 points
  15. Varför har man inte själv gjort en sån här snygg presentation. Genialt ju! Den första tanken som kommer upp i mitt huvud är att du inte verkar vara någon direkt kabelguru, som vissa andra här på forumet
    2 points
  16. 😆 Jag gick nyss och tog upp den från sin låda där den ligger och vilar efter lång och trogen tjänst och till min förvåning så var det inte en Toshiba utan en Acer... hoppas inte att hela autenciteten faller i mitt inlägg nu!
    2 points
  17. Man tackar för en intressant historia! Och konstaterar att jag är gammal... Borde du också göra @byZan! När den första källan i en entusiasts historia är en lappy med Spotify så blev jag plötsligt våldsamt gammal! Men, den gamla Toshiban borde ju ha tapperhetsmedalj för att ha hängt med så länge som den gjorde? Eller så ska den ha spö för att den inte levt upp till dina förväntningar...
    2 points
  18. Sticky Killer Washington.
    2 points
  19. Kunde inte hjälpa att jag associerade Peps-plattan till detta: Undertecknat: Fat Gumbo King
    2 points
  20. Med en bredbandig absorbent absorberar du inte bara de problematiska frekvenserna utan all bas. Det kommer ge en sänkning av allt, inte bara de problematiska moderna. Detta behöver inte vara dåligt men det beror på hur ditt rum är idag men jag får känslan av att det inte riktigt var det du ville åt. Jag hade börjat med en vanlig helmholtz och sett vad det ger för effekt. Q-värdet går enkelt att labba med genom att ta ur eller lägga i mer dämpmaterial. Jag hade även byggt dem så att de får justerbar öppning så att de går att optimera på plats (det är inte alltid beräkningar stämmer 100% med verkligheten).
    2 points
  21. tack tack! det är ju inte så långt till Bromma från Solna, ett test är kanske inte så långt borta... Jag ser fram emot dina jämförelser... jag tror du kommer gilla vad du hör. Jag tycker den imponerar på alla plan, det känns som en gedigen produkt. Jag anser mig ju fortfarande vara lite av en rookie i sammanhanget med vinyl och det känns nästan som att jag har fått ta del av nånting väldigt fint, som jag inte riktigt förtjänar...
    2 points
  22. Hej! Länge sedan jag skrev något här, men det har förstås sina orsaker. Inte att mitt intresse har dalat alls utan kanske tvärt om. Men tiden och en del annat har inte gett mig utrymme. Men en slags återstart ändå :-) Akustik är inte min starka sida så jag hoppas kanske på lite guidning kring denna tråd som handlar om akustik med avgränsningen små rum och förhållandevis låga frekvenser. Ibland är jag säkert "ute och cyklar" med mina resonemang, men kanske finns det något tänkvärt emellanåt. För att sätta någon typ av avgränsning tänker jag mig att trådens diskussion handlar om rummets påverkan och absorbtion under den så kallade tröskelfrekvensen, eller schoedingerfrekvensen. Brukar vanligen i små rum landa på mellan 200-250Hz. Det är då man brukar säga att rummets resonanser blir väsentliga till skillnad från andra rumsliga egenskaper som dominerar högre upp i frekvens. Jag som många andra har ett rum med fasta dimensioner att försöka göra något bra av akustiskt. Inte så lätt. Detta dessutom utan att påverka inredning för mycket och utan att krascha en eventuell relation... För de högre frekvenserna har jag lyssnat och i viss mån mätt mig fram till en lösning som jag är nöjd med så här långt. Den består idag av några akustikpaneler och ett par svanåvingar (de transparenta). Men jag har skjutit det svåra rumsresonansproblemen framför mig... En period testade jag Dirac som ett första försök att få lite ordning på den nedre delen. Och visst blir det bättre i lyssningsposition, men utanför den tycker jag att man lider av de gamla EQ-problemen även med denna mer avancerade lösningen. Men det var inte bara det. Jag tyckte ljudet i övrigt påverkades på ett sätt jag inte ville. Jag vill ha en ren och enkel signalväg utan inbyggd komplexitet. Det har under senare år blivit allt tydligare för mig att om man lyckas hitta riktigt bra och enkla lösningar så uppstår mindre komplex distortion. Något som vi är väldigt känsliga för. Men tillbaka till ämnet och rummet. Jag har en mätmik (UMIK-1) o använder det utmärkta gratisprogrammet REW när jag mäter på ljud. Jag har en riktigt elak rumsrenonans på 59Hz i axiell ledd. Den vill jag göra något åt! Efter att ha läst in mig lite på de olika typerna av absorbenter föll valet på Helmholtz-resonator även om jag var inne på en membranresonator ett tag. Men jag tyckte det blev krångligt då jag vill göra absorbenterna själv. För att i ett befintligt rum kunna absorbera hyffsat effektivt nedåt 60Hz och under måste man ha någon typ av resonator. Då mitt rum har en schroederfrekvens på 220Hz ville jag ha en ganska väldämpad resonator med inte alltför högt Q-värde. Jag vill inte bara fokusera på 59Hz utan jag är ute efter en lösning med en viss bandbredd. Min tanke är att om jag har en absorbtionsfaktor på >0,8 över 50-250Hz så borde det kanske fungera. Men ju djupare man gräver desto krångligare blir det... Det finns många bra websidor för att få ut ex. absorbtionskurvor för perforerade Heltholtz-resonatorer, men de ger som vanligt inte svar på alla frågor. Jag använde mig i alla fall mest av denna som jag tyckte verkade bra för mina behov: http://www.acousticmodelling.com/helmholtz.php En perforerad Helholtz-resonators egenskaper bygger på ett antal parametrar. Jag lyckade få till den absorbtionsfaktor över det frekvensområdet jag ville. >0.8 från ca 45 - 280Hz. Men olika procent öppen yta i perforeringen kan ge exakt samma absorbtionskurva genom att bara bolla lite med håldiameter och avstånd mellan hålen. Det gjorde att jag försökte gräva djupt i vad som finns skrivet om detta på nätet. Inte mycket alls vad jag kunde hitta. En del verkar dock föreslå att man ligger kring 7% öppen yta. /Anders
    1 point
  23. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Lika bra att se över kopplingen mellan golv och högtalare tänkte jag
    1 point
  24. Jag skyller på Hegel, eftersom jag har AP Scorpio Tackar för det originella upplägget att presentera sina anläggningar
    1 point
  25. calm

    P-Pans Musikhörna

    Om jag minns så hade ARC vita innerkartonger? Men vad har du nu hittat på? Ny CD? Naturligtvis fel gissning. Snarare något analogt, men vad för hybrid? Du har ju blivit med förstärkare redan!? Här passerar grejorna i rasande takt! Har du kvar Marten-högtalarna? Det har väl inte börjat växa mossa på membranen ens? Calm
    1 point
  26. zood

    P-Pans Musikhörna

    Satan vad knappar! Ser ju ut att kunna styra i princip...ingenting😉😅
    1 point
  27. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Jo den ska visst lite fläckvis vara rör-baserad. Säkert bara en ren tillfällighet... Tro inte att jag skrev något angående att det kunde vara just ett riaa... men två knappar är helt rätt...
    1 point
  28. YYZ

    Vad lyssnar du på just nu?

    https://www.erasedtapes.com/news/2020-11-25/nils-frahm-shares-fundamental-values-278
    1 point
  29. Jag har några polare som har Verity. Jag har hört olika modeller mycket på mässor också. Var noga med rummet och högtalarplaceringen. Här kan nog Verity vara mer kräsen än andra märken. När Verity får kärlek från sin ägare genom omsorgsfullt systembygge har den en grymt hög nivå. När den presterar på topp är det få som slår den. Jag har också hört dem underprestera rätt mycket när systemet, högtalarplacering mm inte stämmer, så min erfarenhet är att det krävs intresse och lite tid för att få ut denna världskalssåtergivning som få andra klarar. Det är som med diamanter, rätt slipade gnistrar det bättre än allt annat.
    1 point
  30. Jo, om jag bara hade gjort på det här sättet så hade det ju varit enkelt, men hela tråden är skriven som en förvirrad mans dagbok med allting huller om buller om jag minns rätt. Jaja... det som har varit har varit.
    1 point
  31. Så är det verkligen, jag skulle inte heller vilja ha något ogjort, sen kanske jag kunde gjort smartare val ibland, men allting har ändå resulterat i någon slags lärdom och erfarenhet och det har varit kul hela vägen. Om man har facit från början så är det ju inget roligt. Sen är det ju även en resa rent mentalt att komma till den nivå man är på idag, jag minns fortfarande (med dåligt samvete) hur jag tyckte min kompis var helt galen som hade lagt flera tusenlappar på ett par kablar.
    1 point
  32. Grattis till förvärvet! Om du höjer "Gain" kommer du inte behöva dra upp volymen som mycket. Enligt bilden har du ställt "Gain" på low.
    1 point
  33. Det verkar som om du inte behöver så mycket hjälp egentligen och mina praktiska erfarenheter av Helmholz-absorbenter är inte så stor så jag ska inte ge mig på några spekulationer om hur de bör byggas. Det finns kalkylatorer och beskrivningar på nätet och du klarar säkert att använda dessa för att få till funktionen. Det som jag däremot funderar över är valet att använda en lite bredbandigare absorbent istället för två (oftast en rimlig början) mer kritiskt anpassade. Jag har hört hur det kan bli med resonatorer som inte är anpassade till rummet och det blir konstiga effekter. Jag skulle försöka pricka resonansfrekvensen med ett Q-värde som är ganska högt men lite lägre än rumsresonansens Q. Jag tror också att det vore klokt med två absorbenter men kan förstås inte veta utan att ha sett mätningar. Det mest kinkiga är nog att placera in dem på ett snyggt sätt i rummet och på rätt plats så att tryckmaxima utnyttjas. Om du har möjlighet att bygga längs golvet kanske de kan göra tjänst som avställningsytor så att det smälter in i omgivningen? Jag vet för lite om din lyssningsmiljö för att komma med några konkreta tips och du verkar ha läst på bra så det kanske inte behövs så mycket heller men jag kan åtminstone heja på och följa projektet från sidan.
    1 point
  34. Adagio

    Passiviserad?

    Hmm den där är en shuntad, balanserad. Det sitter fasta Z-foil motstånd på kortet, vilka signalen alltid passerar igenom dessa bestämmer också den önskade impedansen, Takman motstånden shuntar ner mot jord. Detta ger en ojämn impedans men extremt kort signalväg och möjlighet att använda dessa fina motstånd utan att ruinera sig. Eftersom det är en balanserad kontroll behövs dubbelt av allt.
    1 point
  35. 1 point
  36. Jag ska använda det som förhandlingsargument i framtiden, eftersom jag kör obalanserat så borde jag bara behöva betala hälften...
    1 point
  37. Grattis @VoicesInMyHead (tror jag ) Verkar vara ett fint riaa. Jag tror man ska undvika bryta strömmen. Har du sett om det står något i manualen? Tack, men det är Peos illustration, text och tråd. Jag har bara layoutat eller vad det heter.
    1 point
  38. Kolla upp detta: Ett gäng elektrifierade blues standards av bästa snitt. Ett lite speciellt album på Decca där hela ligan medverkar precis innan Blue Horizon. Ett annat tips baserat på att du gillade End Of The Game; Aynsley Dunbar var också i samma sfär men gjorde så mycket annat. Tror inte att det är så välkänt att han spelade med Peter Green och John McVie i ett band som kallades Bluesbreakers Ett tredje tips utifrån det men där man äntrar en lite annan sfär;
    1 point
  39. Bebop

    Rör med hög transkonduktans

    Det är ännu värre än så. Jag använder också Ortofons kablar mellan tonarm och Ortofons SUT och från SUT till riaa. I min värld är pickup - kabel - SUT en del av pickupen. Nu spelar jag med Koetsu och till den använder jag Cardas Golden Cross (”klassisk kombination”) utan SUT. Ortons SUT passar inte alls till Koetsun. Där har ju MC4 en fördel. Å andra sidan låter min riaas linjesteg magiskt bra med Koetsun men räcker inte till riktigt för Windfeld. Jag skulle visst kunna prova en massa kablar och SUTar men det måste starta med att jag är missnöjd med något och det är jag inte. Dessutom är jag av den åsikten att kablars effekt och skillnader är överskattade. Det största undantaget tycker jag är just tonarmskabeln (alltså den från tonarmen till SUT/riaa). Skall man vara riktigt petig så tillverkar man en SUT som passar ”perfekt”. Jag sätter det inom citationstecken för enligt min mening handlar det mer om att få det elektriskt perfekt enligt vedertagna modeller och har mindre med upplevd ljudkvalitet att göra. Inte ens pickupernas utgångsvärden/kurvor är perfekta. Det finns en ”vingelmån” runt de perfekta värdena.
    1 point
  40. calm

    Rör med hög transkonduktans

    Till skillnad mot övriga standard SUT:ar har EAR:s 4 olika ingångar med anpassning för olika impedanser, vilket framgår av nedan klipp. Designed by audio legend Tim de Paravicini, the MC 4 is a bit unusual as step-ups go: It has four primaries, accessed via four different sets of taps on its copper-wound transformers. This gives the device four sets of gains and impedances rather than just one, via four pairs of gold-plated RCA input jacks on the rear panel. Each pair of inputs provides a different impedance -- 3, 6, 12, or 40 ohms -- to produce respective outputs of 30x, 24x, 18x, or 10x the input voltage. https://www.ultraaudio.com/index.php?option=com_content&view=article&id=197:ear-mc-4-step-up-transformer&catid= Det råkade lyckligtvis precis träffa mina båda PU:ar som har olika impedanser. Dynavector och Clearaudio. Testade först att koppla ur vid varje byte, men kunde inte lyssningsvis höra någon skillnad med att ha båda inkopplade samtidigt. Jämfört med den tidigare Dynavector SUT:n blev det ett lyft, trots att den var anpassad till PU:n från samma firma. Antagligen för att den var mer allround för alla deras PU:er. Jag har en annan filosofi än @Bebop som föredrar samma märke på PU respektive SUT. Jag testar mig fram till vilken kombination som jag anser passar bäst. Det tillkommer ju en rad komponenter innan man landar i hörbart ljud och därför kan man inte med säkerhet säga hur tillverkaren avser att det bör låta, även om det är mer sannolikt att man landar i närheten av intentionen. Calm
    1 point
  41. Det är väl däri skillnaderna ligger Ortofon, Lyra, EAR mfl saluför allround-SUTar som ska fungera med ett utbud som skiljer sig ganska avsevärt ifråga om internimpedans och output från pu samt riaa. Audionote är ett undantag som har en hel arsenal med olika SUTar. Hade varit kul att påvisa din strategi, men förstår att du inte kan bygga flera prototyper. Kul att se. I min värld handlar det om två saker. Det ena är en slipning som maximerar kontaktytan under gång och samtidigt minimerar skanningsförluster. Grundprincipen är en bred och smal slipning, och patentet går ut på olika varianter av detta. Det andra är att montera pickupen (snarare kontaktytan på nålen) vinkelrätt i alla ledder. Så länge jenkarna (Fremer & co) fortsätter med mallar, olika vinklar och mikroskop så kommer de förbryllas av detta. Om man använder oscilloskop så ser man när pickupen är rätt monterad. Man ser både vågformen och fasskillnader.
    1 point
  42. Gul fisksoppa och och en väldigt trevlig chablis. Tack för den dryckesrekommendationen@Apexorca
    1 point
  43. Jag flyttade högtalarna till att spela diagonalt i rummet som de tidigare högtalarna stod. Fördelen med trådlös överföring är att det endast är att flytta högtalarna, plugga i strömkablarna igen och köra med allt annat stående på samma ställe! Gjorde en ny rumskalibrering och nu såg kurvan helt annorlunda ut. Så här ser den gamla och den nya ut jämte varandra: Puckeln vid 35 har mattats av och flyttats fram till en bredare topp mellan 35-45 Hz ungefär. Sedan dippar det rejält på några ställen. Vet ej vad det beror på och det är ju ingen exakt utrustning jag har att mäta med heller, så jag tar det med en nypa salt. Säkert är i alla fall att i den nya placeringen så växer scenen rejält! Högtalarna har bara spelat cirka 80 timmar sedan uppackning bedömer jag och det har börjat släppa kring dem nu. Jag låter de spela åtminstone 150 timmar så har de gjort hälften av "inbränningen" innan jag ger mig på att finlyssna men det är ett stort nöje att sitta i soffan redan nu kan jag säga!
    1 point
  44. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Med tanke på allt kring-snack här så får jag väl återgå till ämnet igen då... Jämföra riaa-steg var det ju... Det var ju ingen tvekan om att Aesthetix lät bättre i mina öron oavsett om det nu handlade om den inbyggda phono-delen i försteget Janus eller den mer påkostade och renodlade Rhea. Aesthetix hade ett väldigt mycket bättre relief-avtryck i hela ljudbilden och spelade med bättre pondus och kroppighet. Lite på kul bytte vi ju några rör i Rhena också men jag tror vi körde för kort stund med mina "utbytes-bubblor" för jag hade väldigt svårt att höra några direkta skillnader. Antar att uppvärmningen av dessa var på tok för kort före det vi började lyssna. Och här någonstans så bröt vi upp, jag tackade för besöket och min gode vän tog Rhean och åkte hem Jaha, det var de' det... Om man skulle kika lite på begagnat-annonser kanske ? ... tänkte jag för mig själv. Men jag kunde dock inte smälta att Whest'en var så pass mycket kortare i rocken än Rhean... något måste ju vara fel. Prisskillnaden är ju rätt stor de två emellan men "så stor" kan den inte på långa vägar vara En sista justering kan väl inte skada ? Och det gjorde den inte heller...
    1 point
  45. calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    Lite meditativ musik: Är inte så inlyssnad på Nils sedan tidigare. Men en fördel med streaming är att man kan lyssna på mycket nytt och sådant man haft på sin bucket-list sedan länge. Han är naturligtvis inte helt okänd för mig. Detta ger onekligen mersmak. Calm
    1 point
  46. Kvällens soppa, spenatsoppa. Lök, vitlök som bryntes lite lätt i smör. Spenat, kycklingbuljong och lite gräslök och kyndel.
    1 point
  47. Onsdag är ofta fisk-dag här. Stekt lax med stuvad spenat, enkelt och väldigt gott tycker jag.
    1 point
  48. 1 point
  49. 1 point
  50. 1 point
×
×
  • Create New...