Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-11-20 in all areas

  1. Exakt min upplevelse också, varje gång har det slutat med att jag gått tillbaka till deras rum och suttit ytterligare en halvtimma innan hemresa. Jag har pratat med Mads Buchardt vid några tillfällen på mässan i Jönköping och han slår mig som väldigt kunnig och förtroendeingivande. Därtill har han en kompetent konstruktör och tillsammans lyckas de göra riktigt bra produkter till låga priser eftersom de säljer själva, utan grossister och agenter i ledet. Dåså, högtalarna är uppackade och uppställda, dags för nästa steg! Systemet styrs via en Stereo Hub som inte är Buchardts egna. Fjärren däremot är deras. En mycket behaglig och robust sak i aluminium med taktila knappar och LED-indikatorer för volym och vald ingång. Man kan använda fjärrkontrollen för att sätta olika nivåer på de olika ingångarna i hubben, men annars är det inte mycket mer än att höja och sänka volym och ingångsväljare. Play/Pause och Skip-knapparna antar jag kan användas om man spelar via USB men är osäker på detta. Närbild på fjärrkontroll Fick en bättre bild som visar valnötsfinishen i dagsljus också. Den är alltså aktiv och sluten låda, med fyra element i fram och två element i bak. 4x150W förstärkning per högtalare totalt. Jag kan faktiskt inte utläsa om de bakre är passiva eller om de på nåt sätt sitter ihop så att två kanaler driver de fyra basarna, och varsin förstärkare sedan tar hand om mellanregister/diskant. Bestyckningen är en 0,75" diskant som sitter i en "Wave Guide" av aluminium, inte riktigt ett horn men nånstans halvvägs? Mellanregistret är en 6" och därtill dubbla 6" basar i fram och dubbla 6" basar i bak. Delning sker vid 100/250/2800 Hz. Frekvensgången är hisnande 17-40.000 Hz (±1,5 dB!) så de gräver ända ner till källaren i basen. Signalen överförs digitalt om man använder hubben och skickas trådlöst i 24/96 till dubbla CS4398 DACar från Cirrus Logic. Man kan om man vill koppla in sitt vanliga försteg via XLR men då går man miste om mycket av finesserna med högtalarna, tex rumskorrektionen. Framåt i tiden ligger ett försteg ifrån Buchardt själva med alla dessa funktioner som kommer hålla avsevärt högre kvalitet än denna hub. Det går även att skicka signal trådlöst från vilken WISA-certifierad spelare som helst. En annan intressant finess är en inbyggd, automatisk "loudness" funktion. När man spelar under 70 dB kickar den in och gör att registren hålls samman precis som om man skulle spela på högre nivåer. Vad gäller rumskorrektionen så är det bara tillgängligt via en app som finns till iPhone. Jag har lånat hem en sådan men jag tänkte vänta med att testa detta tills högtalarna är inspelade och jag kunnat lyssna på dem ett tag. Mer om det senare alltså. Man kan också ladda ner nya "Master Tunings" till sina A500/A700. Det är än så länge endast släppt till A500, och ställer om styrningen på högtalaren så att den går från att vara en 2,5-vägs till en ren 3-vägs. Det går också att ladda ner inställningar om man vill ha dem till närfältslyssning tex i studio. Man lägger en fil på ett USB-minne, sticker in i bak på högtalaren och så är det klart. Ska bli intressant att se vad som kommer till A700 vad det lider. Efter en mycket enkel inkoppling av Stereo Huben står de nu och spelar musik, de ska ha upp till 300 timmar enligt manualen så jag ger mig inte på att säga något speciellt om ljudet ännu, med undantag av att jag tycker deras lösning för avkoppling mot golvet verkar fungera mycket bra. Jag känner inte ett darr i fotsulorna, till skillnad från mina gamla Vienna som gungade hela golvet med sina hårda kopplingar.
    8 points
  2. Ok, då tar vi riaasteget;
    6 points
  3. Efter den bildbomben så står det klart att det här är Buchardt Audio A700, en helt ny högtalare som jag la en order på i ren spekulation i somras. Efter att ha läst om, och suttit med fingret på knappen på stativaren A500, så tänkte jag för mig själv att prisskillnaden mellan A500 och pre-order på A700 var överkomlig ändå... Och eftersom den är fullt DSP-styrd och har inbyggd rumskorrigering så kunde jag få den att funka i mitt rum även fast jag bytte position på hela setupen, och den ena högtalaren hamnade i ett hörn. Återkommer med lite info och tankar imorgon!
    6 points
  4. Ett litet spenattips... Ett par gånger om året gör jag spenattörningar som jag fryser i kuber. Ett par tärningar blandar jag sedan i valfri pasta (för två personer) och toppar med stekta baconbitar, champignoner, räkor, parmesanost, rostade och hackade hasselnötter eller vad man nu föredrar. Jag gillar dom med mycket vitlök. Man kan ju också blanda in citron, lite buljong, peppar och/eller chili efter behag. Gör så här: Skaffa babyspenat så att du kan fylla en 3-litersgryta. Det krävs ett par stora påsar eller mer. Kok upp med några matskedar rapsolja som är rätt så smakrik När spenaten krympt ihop lite häller du på ett par dl vatten och lika mycket vitt vin. Låt koka 5 minuter Kör allt i en matberedare så att det blir en soppa av allt. Hacka en schalottenlök och 5-6 stora vitlöksklyftor (eller mer eller något annat du vill ha i), lite salt och kör runt lite igen med matberedaren. Kok och reducera på mellanhög värme tills du får en rätt tjock gröt. Det skall fortfarande gå att hälla den. Häll upp i frysklappen du använder till vanliga istärningar och ställ i frysen. Sist fick jag ca 15-16 tärningar. Det enda som påverkas om du får fler eller mindre är styrkan; hur många du sedan behöver till pastan. Ibland blir det kanon andra gånger ännu bättre...
    4 points
  5. Jag har 4 stycken V6:or bakom högtalarna tunade för 47 dB. Vid lyssningsposition hade jag 12 dB peak vid den frekvensen. Innan dess hade jag en parametrisk equilizer (Parc Rives) där jag kunde ställa både frekvens, amplitud och Q-värde upp till 200 Hz. Jag vill minnas att man kunde välja 3 olika frekvenser. Det drog ner amplituden från problemfrekvenserna men det tog också bort mycket av klangen, eller hur jag skall uttrycka det. Med V6:orna upplever jag fortfarande lågbasen men den har snabbare utklingningstid innan nya basstöt kommer sas. Parc Rives parametrisk equilizer, sedan länge parkerad i garderoben 2,5 meter bakom min lyssningsposition har jag en soffa och där gick fortfarande inte att njuta av musik pga av kraftig basresonans. Så det blev en V6:a där också. Det är fortfarande en liten peak där men inte störande. Totalt sett med övriga lösningar har det blivit kanonbra. Rummet upplevs som betydligt större än vad det är. Här några illustrationer ”före” och ”efter” (hoppas det ok för dig att visa dessa, @Engelholm Audio)
    3 points
  6. Det här är gummiplattan och botten på högtalaren, före montage av stålplattan. Och här står första högtalaren uppställd och klar! Det är väl inget att hymla om utan vi drar av täcket på en gång! Tvillingen i bakgrunden i all sin prakt. Av nån anledning blev "helkroppsbilden" sjukt suddig, får ta en ny när dagsljuset ligger på imorgon. Och så bakändan. Medföljande magnetiska membranskydd givetvis. Och bakplattan.
    3 points
  7. Jag vill inte tro att en XS är skickad så från fabrik. Om de inte är fixerade (vilket de inte ser ut att vara), så måste det vara en tillfällig lösning av någon anledning. Det är förberett plats och det finns plats, så något skumt är det. Mycket vanligt att stacka elektrolyter, men de måste ju fixeras. När det gäller @tipo901C ska man veta att all köpehifi som tillverkats efter 1982 är skräp och lurendrejeri. Speciellt om det kallas för highend Nåväl, om vi börjar med audiokretsen till XP-20, så ser man en mix av Toshiba JFETar och MOSFETar. Jag har inte fördjupat mig i arkitekturen och den är åtminstone inte spontant intuitiv. Första gången jag ser detta kretskortet själv också;
    3 points
  8. Om man relaterar till trådens titel så tycker jag nog att Boenicke är ett dåligt exempel och snarare ett exempel på motsatsen. Första gången som jag hörde dem i München 2015 så blev jag imponerad av hur en så pass relativt liten högtalare kunde fylla ett så stort lyssningsrum med så mycket välljud. Det är något visst med att konstruera högtalare i massivt eller stavlimmat trä, som i likhet med Franco Serblins högtalare ger dem en speciell klang och resonans. Det är få högtalartillverkare som idag skulle ge sig in att göra annat än kompositsammansatta lådor. Trä är ett material som kräver speciellt kunnande, torktider och inte bara CNC-fräsar i största allmänhet. Kanske W22 är en sådan konstruktion att den som tillverkat och konstruerat denna uppenbarligen, speciella högtalare vill att den skall hamna hos någon som har förutsättningar att uppskatta dess fulla värde och inte bara är villig att lägga upp slantar i största allmänhet? Finns många konstnärer som resonerar på samma sätt, dvs att priset sätts på en nivå som mottagaren kan hantera och förutsättningen är att denne inte bara ser verket som en kapitalinvestering. Om man har lagt sin själ i ett projekt vill man säkert att det skall landa hos rätt mottagare. Detta är naturligtvis bara en spekulation från min sida, annars kan man naturligtvis alltid diskutera pris i relation till vad man får för pengarna. En annan teori vore att han bara ville trissa upp priset och förväntningarna, men det känns mindre troligt i relation till vad han i övrigt levererar. Skulle vara kul att lyssna på dem, men kanske mindre troligt att få möjligheten. Calm
    2 points
  9. https://vimeo.com/238895721
    2 points
  10. calm

    Bygga nytt hus - hifirum?

    Som det heter "Still confused but on a higher level". Verkar vara ett bra steg att utöka ytan, det skapar nog bättre förutsättningar, hur man än vrider och vänder på problemet. Sedan får man testa utifrån försök i skala 1:1. Men rådet är oavsett att mäta upp rummet som bland de första åtgärderna, då får man diagnosen på vilket behandlingen kan ske. Hur som helst lycka till med bygget och det går alltid att åtgärda även om mätkurvan ser ut som en kamelrygg! Calm
    2 points
  11. hultin

    Bygga nytt hus - hifirum?

    Och det är här jag står...mer förvirrad än innan. Det enda jag har just nu är att jag sannolikt har fått ett rum som är närmare 30 m2 än 20 m2 - vilket skapar bättre möjlighet att ordna med rummet.
    2 points
  12. 60-talsmat? Traditionellt och gott skulle jag kalla det. Stekt falukorv med stuvad vitkål.
    2 points
  13. Här har vi nätdelen. Jag är ganska säker på att de är identiska för XP-20 och XP-25. Lite konstiga fotovinklar, men det är lurigt att komma åt där bak;
    2 points
  14. Jag ser mitt hifi intresse som ett livsstilsval. Vad betyder det? Att jag faktiskt inte bryr mig om det är "snakeoil" eller inte, bara jag gillar det. Jag köper hifi bara från mitt "nöjeskonto" och jag lånar aldrig till hifi (nästan...) Jag vill bara vara tuppen som väljer min höna... och det får jag göra inom hifi. Det gör mig lycklig. Sedan finns det där underliga begreppet "pride of ownership". Det funkar för mig. Jag kan känna det. Men jag skräms också av det. Det blir väldigt materialistiskt med bomullshandskar och skyddshöljen som sitter kvar, etc. Hifi som juveler. Nej där vill jag inte vara. Jag kan inte känna vördnad för materiella ting. Men i bästa fall förmedlar dom något från designern. Intelligens, smak, stil. Det smakar.
    1 point
  15. Vox

    Eon Art i Sverige...

    Vitvaror?
    1 point
  16. Han tillverkar andra grymt bra högtalare med en prislapp som innehåller färre siffror än för W22.
    1 point
  17. Som Hifi-säljare är man alltid utsatt för snakeoilanklagelser. Skönast vore väl att ansluta till en hederlig och accepterad vrå. Sälja mobiler och bildskärmar på Elgiganten? "vi rekommenderar en försäkring på produkten" :-) Kul att ni håller på här inne!
    1 point
  18. Fredagsfisken. Laxburgare med ärtkräm och lite srirachamayo.
    1 point
  19. Govinda: Arvo Pärt är en av storfavoriterna, men lyckats missa denna. Ser fram emot en högtidsstund i kväll.
    1 point
  20. Daniel

    Från Bebops hifi-horisont

    Ja, det var lite underligt. Jag hade aldrig upplevt detta i MAC-världen. Mina digitala problem brukar handla om oväntade avbrott och förlorad kontakt med olika enheter, men då är det ofta nätverksberoende. Stabilast har jag det med en ROON nuc med all musik kopplad till den och sen via USB till streamer/DAC. Det funkar mer eller mindre alltid. Ljudmässigt föredrar jag också den "enkla" lösningen, med en bra USB kabel förstås.
    1 point
  21. Jo, så var det. Den grafen gjordes innan vi fixade taket och innan alla vingarna var på plats. Jag har ingen mätning efter alla "ingrepp". Som ni ser på de första två graferna så var det inte bara problem i frekvensgången utan lika illa med efterklangen. Musiken klingade kvar i "evigheter" (Z-axeln) att det blev rena soppan av allt. Nya toner blandades med gamla-
    1 point
  22. calle_jr

    Från Bebops hifi-horisont

    Nu är jag trög En usb-dac är ansluten till pc. Om jag sätter i något annan, tex ett usb-minne i en annan port på samma pc, oavsett usb2 eller 3, så knastrar det i högtalarna. Samma sak om jag startar spis, ugn, köksfläkt eller någon hushållsmaskin. Det handlar inte om enstaka små knäpp, utan högljutt pulserande knäppningar som ofta inte slutar förrän jag drar ut usb-kontakten. Jag har testat med ifi iDefender. Men det är inte en sådan du menar? Jag har även satt rcl-filter till pc, jag har bytt nätdel, drivrutiner, usb-kontrollkort, bytt usb-kablar och bytt dac. Jag har provat jorda dac på moderkortet. Bön, indiandans, voodoo, våld, hot och mutor hjälper inte heller. Det enda som har avhjälpt varaktigt är att spela med en laptop, så jag tror du och alfa är på rätt spår.
    1 point
  23. Visst minns ni Moa? 17 år ung tog hon juryn och tittarna med storm med en egen låt vid audition för idol. Hon gick så långt som till final där hon till slut kom på 3:e plats. Nu är hon 26 och släppt ett nytt alum med egen musik och hon gör det riktigt bra. Jag gillar det jag hör. Begåvad musiker och låtskrivare.
    1 point
  24. Spenat är jättegott! 💚
    1 point
  25. RCA-kontakterna är verkligen en klass för sig
    1 point
  26. SMT

    Bygga nytt hus - hifirum?

    Håller vi oss till naturlagarna så kommer det klarna Skrev detta för 5 år sedan på Gearslutz vilket gjorde att världskända akustiker ,lärare på SAE i sthlm, akustik moderatorn och kända akustiktillverkare gick i taket när de får förklarat att det existerar två ljudfält inom smårums akustiken :-) The explanation is that a fully developed standing wave is 90 degrees phase difference between pressure and particle velocity and have switch to a reactive wave basically without energy Asking for a Sabin value on a Varitune module only shows that GS regulars dont understand that we have two different waves to keep track on in small room acoustic The reactive wave and the active wave To better understand the difference between the reactive nature of standing waves and the active nature of interference we can compare a bell and a loudspeaker. A finger placed on the bell will silence it but not the loudspeaker. Concequences of chasing strong axiell modes with a Sabin toolbox (different kind of mambrane absorbers ) have developed a mantra on GS , You cant get enough of Sabin absorbers and dont expect magic in the frequency respons Its like aiming on the piano player instead of tuning the piano The Varitune family are reactive absorbers and the only modules on the market thats optimized for strong axiell modes This means you cant measure the effect in Sabin as its not energy problem . Instead we must look how the reactive absorber distribute the mode ,deals with harmonics and fill the dips with a minimum of tuching the active wave = Robin Hood Effect This is the exiting rock and roll part of small room acoustic GS länken https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=10817689&postcount=165
    1 point
  27. Snyggt med äldre mönster på porslinet, lyfter upplevelsen av maten. Har själv tagit fram arvegodset igen, med porslin och gamla bestick. Så mycket trevligare än sterila vita tallrikar och moderna bestick.
    1 point
  28. Passar bra på Gröna Anna!
    1 point
  29. Grön ärtsoppa till lunch.
    1 point
  30. Här är en fantastisk låt med Arvo Pärt. Där finns saker att upptäcka, Ett riktigt oförutsägbart stycke musik som kittlar intellektet att söka efter svar! Jag har blivit belönad :-)
    1 point
  31. calm

    Bygga nytt hus - hifirum?

    Eftersom jag har ett antal HH-basfällor så reagerar jag lite på ordet absorbent som i min värld är en fråga om omvandling av rörelseenergi till t.ex. värme. HH-basfälla skulle jag kalla en luftfjäder dvs den reagerar på en ingående ljudvåg med en inverterad utgående våg som därmed utsläcker den ingående. Hur mycket energi som går bort i den processen i vet jag inte, men en HH-luftfjäder innehåller inget annat än en luftmassa av viss anpassad volym. Matts på SMT har hjälpt mig att göra ett antal ( 7 st) specialanpassade HH-basfällor, vilka är främst placerade i hörnen både bakom högtalarna och bakom lyssningsplatsen, för att bekämpa en synnerligen aggresiv puckel i 48-50 Hz-området. Absorption har jag testat och det dödade ljudet fullständig i mitt rum. Nu blir det sällan en renodling av den ena eller andra metoden, utan en kombination av alla, inklusive reflexion och diffusion. Där man träffar lite olika frekvensområden och där diffusionen överträffar det mesta i fråga om lyssningsbarhet i övre delen av frekvensområdet. Calm
    1 point
  32. @sprudel (försvann nummer på svaren?) de 4st lödningar åt vänster är gjord maskinellt, de 2 åt höger nån har gjort en extra gång, varför? Min gissning, 1-är att de har misslyckas maskinell eller 2-nån tyckte att det var så! Det har inte ens flussmedlet rensat efteråt. Den andra gången omlödningen är gjort med blyad tenn, de original är med blyfritt. Men för att verifiera det måste jag kolla på plats med lupp. Om det var min och hade betallt mycket pengar för det, jag skulle kräva en förklaring. Min älskade bilanalogi>>>>> köper jag en ferrari och 2 skruvar som håller gångjärnet till dörren har 2st skadade skruvar efter att en sliten skruvmejseel har används eller en tommatodlare ist av en kompetent bilarbetare skruvat!
    1 point
  33. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    @triomio : Bara vinylskivs-kontot är ju värt en bra slant per år Och nej... jag tänker inte börja streama Nåja, lite mer seriösa inlägg också då kanske. Absolare var det ju... hur låter den egentligen. Den har sin charm den med trots det fjuttiga antalet rör. Låter inte allt för annorlunda i mellanregistret mot vad Aesthetix presterade men det är väl den enda likheten kanske. Det är ju inte lätt att försöka förklara och beskriva sina lyssningsintryck då det gäller rör-konstruktioner. Den ena kretsen lite olik den andra, med tanke på komponentval och kvalitén på dessa. Dessutom har vi ju en väldig uppsjö med olika rör-modeller men framför allt kanske... tillverkare... både nya och gamla hederliga. Vad/vilket är det man hör mest av egentligen ? Min novisa erfarenhet räckte inte riktigt till för att göra någon djuplodad analys här så jag fick nöja mig med vad som stod uppdukat och helt enkelt bara låta mig få helheten serverad. Resten får jag försöka ta under resans gång. I alla fall... Absolaren's bas är lite slankare än den jag fick med Aesthetix... åtminstone med de rör som satt i vid testen.. fasen nu är vi där med dessa rör igen, rulla mig hit och rulla mig dit ... Störst skillnad hörde jag i diskantregionerna vilka var med framträdande och ljusa än vad mina lyssningar med "Asse" hade levererat. Plötsligt fanns här lite mer "högupplösthet" igen.. säkert fel ordval men ni förstår säkert vad jag menar. Med tanke på den lite mildare energin i basen så borde den ju passa bra med tanke på rummets akustik... lite så gick mina tankar. Resten är historia, nu står här en "Abbso" och lirar in sig med sprillans nya NOS/NIB-rör och än så länge låter dessa lite för "kantigt". Hoppas dessa mjuknar snart så jag kan börja koppla av och börja höra musiken bakom "kalhygget" med rör. Jag har fler rör på väg in så jag får väl hoppas att dessa, om inte annat, kan ge den där fina "blommigheten" som jag för stunden har börjat förknippa med rör-konstruktioner. Det var verkligen inget lätt val att göra det här, men någonstans måste ju analyserandet få ett slut. Jo det var en sak till... jag kommer att behöva ett nytt riaa-steg också, eftersom det jag hade var inbyggt i Aaviken. Det som finns med i Aesthetix Janus-försteg spelade mycket bra så där finns ju fortfarande en eventuell öppning med tanke på deras separata riaa-steg vid namn Rhea. Jagandet verkar hur som helst aldrig ta slut när man utövar den här hobbyn... Jag borde kanske lämna ut mitt nya tel.nr till @byZan ändå... Stort tack till @Daniel på Stylus för lån av Aestehtix mycket fina Atlas-slutsteg men framför allt för all hjälp under resans gång. Han kan en hel del om rör den killen Marcus på @Perfect sense var snäll och lånade ut Janus-försteget vilket han också ska ha ett stort tack för. Byzan... ? ... jo han får ett stort tack han också... tillsvidare i alla fall Och nu, ska jag göra som er andra, försöka lyssna på musik. Det känns nästan som den här redogörelsen har varit ett heltidsjobb de två senaste dagarna så nu blir det lite paus igen. Ha det så fint så länge.. //Pan
    1 point
  34. Ah! Nu ser jag att det är en pass-fjärr du har som avatar. Har minsann inte lagt märke till det tidigare Tack! Tack. Jag bjuder på ett par bilder till; Jag har ju gjort denna förändring stegvis, och det är helt klart ett annat sound. Den anglo-frankiska kompotten har övergått i en modern amerikansk paj. Jag skulle inte säga att det låter varken bättre eller sämre, men helt klart annorlunda. En del skulle föredra detta, andra det förra. Jag gillar bägge, bigamist style. Det funkar väldigt bra med hästjazz, så jag spelar mycket sådant nu på LP. Klassiskt på cd och sacd samt jazz, blues, heavy och soul på tape funkar också klockrent.
    1 point
  35. Försteget är Pass XP-20 som också är solid state och två chassin. All behandling av audiosignal sker i det första chassit som har balanserade förstärkarsteg med Toshiba JFETar med hög transkonduktans i förstasteget och Toshiba MOSFETar i andrasteget. Gain 9 dB, ingångsimpedans 96 kohm, utgångsimpedans 1 kohm (bal, 50ohm SE). Två balanserade xlr-ingångar, tre SE rca, tape loop, två SE rca-utgångar och ett par balanserade xlr. Man kan använda ett, två eller tre par utgångar samtidigt. Input 5 är länkad till en pass-thru (för exvis hembioförsteg). Elektronisk volymkontroll med 80dB omfång. Mutefunktion. Elektronisk volymkontroll? De volymkontroller man känner till av hög kvalitet är resistorstegar. Men Pass blev kontaktade av NJR (New Japan Radio Co.) för ett antal år sedan, som hade byggt en elektronisk volymkontroll med intern resistorstege optimerad för lågt brus och 100dB dynamikomfång i 1dB steg. De saluför nu NJR Muses 72320 som är en 2-kanals integrerad krets, och Pass använder delar av den. Dock inte dess op-ampar.
    1 point
  36. "W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only. There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer." Låter dyrt...
    1 point
  37. Vad säger man? It takes one to know one. 😂
    1 point
  38. Exakt! Så här är det istället: 1. Audiofiler har flera hundra skivor, men de lyssnar knappt på dem alls. De orkar inte, eftersom de bara hör en massa anläggningsfel när de spelar skivor. 2. Audiofiler är utfattiga eller åtminstone i trångmål befinnande dumskallar, eftersom de har lagt alldeles för mycket pengar på prylar som de inte orkar lyssna på musik med.
    1 point
  39. Kul skrivet, uppfriskande med ett annat lite mer analyserande och nyfiket perspektiv. Jag tror också att det finns både mer lättlurade personer än audiofiler, och mer lukrativa branscher. 2 myter om audiofiler som bör avlivas är. 1. Audiofiler har bara 10 skivor som de lyssnar på om och om igen. 2. Audiofiler är jätterika dumskallar som går på vad som helst. Inget av detta stämmer tycker jag.
    1 point
×
×
  • Create New...