Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-11-15 in all areas

  1. Det är inte sällan man behöver använda euphonias pantominer när det gäller hifi , men i detta fall är det ett hyfsat säkert kort. Det innebär dock alltid en dominoeffekt när man byter spår, och man behöver tänka igenom strategin i förväg. Återkommer till det. A little bit of both. Det är alltid lite jobbigt att byta när man redan är nöjd med sitt sound. I-landsproblem, men jag kände att det var dags att prova andra spår av rent intresse för hobbyutövningen
    7 points
  2. Eftersom SMT nämnde oss och vårt rumsbygge så tänkte jag att det är ok att kommentera och komma med några tips. Vi byggde för ett antal år sedan ett lyssningsrum som vi inte villa ha en massa akustikregleringsmaterial i. Vi ville ha ett riktigt bra ”normalt” rum. Så vi kontaktade en akustiker som hjälpte oss att räkna på det. Det blev rumsdimensioner enl gyllene snittet samt inga parallella väggar eller ytor. Det var komplicerat och dyrt att bygga men vi tyckte att det kunde det vara värt för att slippa massa basfällor och dylikt. Resultatet blev nog det sämsta rummet någonsin rent akustiskt sett. Så allt detta jobb med att bygga detta var helt bortkastat. Det krävdes ett helt gäng med V4or och V6or samt duffusorer för att överhuvudtaget det skulle vara lyssningsbart. Alla icke parallella ytor gjorde Ingen nytta i alla fall enl min erfarenhet. Mitt tips är att bygga ett rektangulärt rum på ca 4.5x6m. Väggen bakom högtalarna skulle jag bygga dubbel med ställbara slitsar i hörnen. Då får du ett par ruggigt duktiga helmholtzare som tar hand om de värsta basproblemen som knappt syns. Placera sedan 4 st ”lösa” diffusorer/wings vid första reflexerna mellan och på sidan av högtalarna. Placerar du dessa ganska nära högtalarna så behövs det bara 4 st wingsmoduler. Du är kanske inte av med alla ev problem men en bra bit på väg. Ev kan du diffusera i taket för första reflexen också så blir det än bättre. Med vänlig hälsning, Leif
    7 points
  3. Det var nog 10-15 år sedan jag gjorde en Saltimbocca. Då var det med ett recept med mjöl på köttet. Det var ok men inte bäst. Fick inte till det riktigt tycker jag. Tack för inspirationen @Daniel. Det fick bli Saltimbocca igen. Nu utan mjöl. Det var mycket bättre denna gång. Frugan och ungdomarna gillad det också. Sedan tycker jag det är svårt att snacka mat utan att ta med drycken. Det är ofta kombinationen som gör upplevelsen. Så här blev det igår. Krydda kalvkött med salt och peppar på ena sedan när det bankats ut. Parmaskinka och nyskördade salviablad på andra sidan. Vik ihop och stek medelvarmt i 2 min per sida i olja. Ut med olja och i med vitt vin och gasa ordentligt på spisen. Koka ihop det ett tag och ut med köttet och i med smör i vinet. Polenta till det och lite grönt. Lite extra peppar på var bra. Chateauneuf de Pape borde funka eftersom det passar grymt bra till Salvia. Just detta är ett vin från 2017 passar oss i smak, så det har vi som standardtvin om vi skall ha Chateauneuf de Pape. Rekommenderas. Lufta 6 timmar innan så händer det saker.
    6 points
  4. Ah! Nu ser jag att det är en pass-fjärr du har som avatar. Har minsann inte lagt märke till det tidigare Tack! Tack. Jag bjuder på ett par bilder till; Jag har ju gjort denna förändring stegvis, och det är helt klart ett annat sound. Den anglo-frankiska kompotten har övergått i en modern amerikansk paj. Jag skulle inte säga att det låter varken bättre eller sämre, men helt klart annorlunda. En del skulle föredra detta, andra det förra. Jag gillar bägge, bigamist style. Det funkar väldigt bra med hästjazz, så jag spelar mycket sådant nu på LP. Klassiskt på cd och sacd samt jazz, blues, heavy och soul på tape funkar också klockrent.
    5 points
  5. De första porträttfotograferna hade dålig känslighet i filmplåtarna vilket krävde långa exponeringstider. De använde ett fixeringsstativ för ”offren” inte skulle röra skallen. Kan ju vara något (Ironiavdelningen).
    5 points
  6. Här ser man nätdelarna på varsin hylla, och förutom att det är praktiskt att ställa undan dem så är det nog bra att separera dem från den känsliga audiokretsen, framförallt för phonosteget;
    5 points
  7. Försteget är Pass XP-20 som också är solid state och två chassin. All behandling av audiosignal sker i det första chassit som har balanserade förstärkarsteg med Toshiba JFETar med hög transkonduktans i förstasteget och Toshiba MOSFETar i andrasteget. Gain 9 dB, ingångsimpedans 96 kohm, utgångsimpedans 1 kohm (bal, 50ohm SE). Två balanserade xlr-ingångar, tre SE rca, tape loop, två SE rca-utgångar och ett par balanserade xlr. Man kan använda ett, två eller tre par utgångar samtidigt. Input 5 är länkad till en pass-thru (för exvis hembioförsteg). Elektronisk volymkontroll med 80dB omfång. Mutefunktion. Elektronisk volymkontroll? De volymkontroller man känner till av hög kvalitet är resistorstegar. Men Pass blev kontaktade av NJR (New Japan Radio Co.) för ett antal år sedan, som hade byggt en elektronisk volymkontroll med intern resistorstege optimerad för lågt brus och 100dB dynamikomfång i 1dB steg. De saluför nu NJR Muses 72320 som är en 2-kanals integrerad krets, och Pass använder delar av den. Dock inte dess op-ampar.
    4 points
  8. Kämpa emot! Det finns ingen anledning som jag ser det. Jag använder aldrig fjärrkontroll, och även denna hamnade på ett bord under ett par signalkablar. Tunga kablar. Blev ganska förundrad en dag när försteget på eget bevåg ändrade balans och volymkontroll Det tog ett tag innan jag upptäckte att det var signalkablarna som styrde fjärren med sin tyngd Jag funderade ett bra tag mellan XP-20 och XP-30. Eftersom jag har tre balanserade källor behövde jag tre ingångar. Dessutom har jag dac och tape en bra bit ifrån försteget. Den som har bra minne ser att jag nu har bytt plats mellan skivspelare och försteg. Efter ett tips från @Peo hittade jag denna switch som löste två problem och avgjorde saken: Nu klarade jag kopplingen med två par 2,0 och 2,5m signalkablar från dac och tape, och ett par 2,5m från switch till försteg. Samtidigt som jag bara ockuperar en ingång
    3 points
  9. På SVT Play finns en dokumentär om Allan Petterssons första symfoni som aldrig blev färdigställd och därmed aldrig framförd under hans levnad. Musikern och dirigenten Christian Lindberg har sammanställt skisserna och framfört den tillsammans med Norrköpings symfoniorkester. https://www.svtplay.se/video/29043146/allan-pettersson-forsta-symfonin
    3 points
  10. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Moon 380D är enligt mig en fantastisk DAC. Som har några år på nacken men spelar fortfarande sådär härligt musikaliskt med ett förförande mellanregister. Men utvecklingen av digital uppspelning går framåt med rasande fart. Så efter att ha under två olika tillfällen testat denna färglada lilla manick så fick den stanna kvar. Den gör mycket av det som jag uppskattar med Moon:en men den gör mer därtill. Jag pratar givetvis om Chord Electronics Quetest. Om jag lite kort skulle beskriva den största skillnaden så är det som att ha nyputsade fönster in i musiken. Luftigt och organsikt utan minsta tillstymmelse till någon vasshet. Det gick helt enkelt inte att värja sig. Trots en ganska modest prislapp så presterar denna fantastiska lilla låda långt över mina föväntingar. Den matchar mycket väl min övriga anläggning och smak gällande digital uppspelning. Kedjan i nuläget ser ut på följande vis. Innuos till Phoenix USB sedan USB ut till Qutest. Eller gör den det?
    3 points
  11. Jazz eller klassiskt, horn eller moving coil, aktivt eller passivt, rör eller transistor, cd eller LP? Welcome to the world of hifi Detta behöver du inte bestämma nu. Det är ju bara lättväggar. Jag vet inte vilken kommun du bor i, men gissar att om du har tur så måste ni bestämma er till midsommar. Om jag skulle bygga nytt till mig själv så skulle jag simulera lyssningsrummet. Inte för att det ger hela sanningen, men som en vägledning.
    3 points
  12. Bra initiativ, tråkigt med mellanresultatet, men bra att du lyfter detta. Jag har flera exempel på motsatt resultat, dvs ortogonala rum som ger en knappt lyssningsbar miljö, och oregelbundna (dock hyfsat enkelsymmetriska) rum där det låter fantastiskt. Jag känner (till) några smårumsakustiker som är mycket skickliga och några som är hopplösa. Det enda de har gemensamt är att alla andra har fel, endast de själv har rätt. Och de är monoteistiskt envisa.
    3 points
  13. Ja, du brukar ju antyda att du är färdig med HiFi'andet och bara lyssnar på musik. Att det var en tidigare period i ditt liv, mm. Men det har jag aldrig trott på.
    2 points
  14. AlfaGTV

    Hemma hos Ishoot

    Kan det ha smugit sig in en annan liten Chord produkt möjligen?
    2 points
  15. Låser du fast huvudet i någon form av ställning så det alltid hamnar i exakt samma position från gång till gång om 3mm på högtalaren påverkar hur påverkar det då om öronen hamnar flera centimeter fel...... (se de som ett skämt )
    2 points
  16. Idag blir det mer avkopplad lyssning efter spellistan. Det låter verkligen bra nu tycker jag! Justerade höger högtalare 3 mm bakåt och fick bättre balans i ljudbilden samtidigt har jag kollat w-wingens placering bakom respektive högtalare. Visade sig även att dessa stod lite fel. Måste blivit så efter bytet av fötter på högtalaren i våras. Slarvigt att inte kolla bättre! Men nu låter det bättre än någonsin i streamerdelen! Calm
    2 points
  17. Det blev en stund i verkstaden på förmiddagen och nätdelskorten är färdiga nu. Jag följer anvisningarna till punkt och pricka. Nu är det rast!
    2 points
  18. Ett av de mest omvälvande albumen för mig, på vinyl såklart:
    2 points
  19. Vissa saker bör man inte skjuta på framtiden eller avvakta för länge med, det är väl känslan efter att ha lyssnat ett tag nu med den nya tonarmskabeln, till mitt försvar så var det ändå några veckor sedan jag beställde den, men ändå! Sen kanske den på egen hand inte hade uppnått samma resultat som alla förbättringar jag gjort kombinerat såklart. Från att skivspelaren ställdes på plats så har jag bytt medföljande strömkablar för skivspelare och RIAA till Vertere Redline, signalkabeln från RIAA till förstärkare är en Ansuz Signalz C2 (på låns från DAC:en) och så nu slutligen en Vertere Redline tonarmskabel då åt andra hållet. Jag kan inte heller låta bli att tänka på hur korkat jag tycker det är med fast monterade kablar och är glad att jag inte valde den vägen. Jag mindes precis mail konversation jag hade med en handlare från 2013 där han lite diplomatiskt utryckte att jag hade en fin skivspelare i min Rega men att det inte enkelt gick att byta tonarmskabeln på den, vilket var väldigt synd för "då skulle den låta mycket mycket bättre" enligt honom. Han försökte få mig att byta till en Roksan skivspelare som jag aldrig hade hört talas om, vilket jag idag kan tycka var lite roligt i och med Roksan och Vertere's gemensamma bakgrund. Där och då förstod jag dock inte riktigt varför jag skulle vilja byta den här kabeln, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig... På ett sätt så skulle jag vilja göra det enkelt för mig och säga att det blev bättre på alla plan men ett ord som infann sig tidigt och som jag tycker sammanfattade det hela är "behagligt", det är lite mer behagligt att lyssna, topparna är inte riktigt lika vassa och skarpa som tidigare, men utan att för den sakens skull förlora något eller bli tråkigt, utan definitivt tvärtom! Det är också kul när man hör välbekanta skivor på ett nytt sätt, i mitt fall så blev det väldigt tydligt att det här var en rejäl uppgradering till Einstürzende Neubautens "Silence is sexy", jag har aldrig hört den så levande och engagerande innan, och då har jag lyssnat mycket. Väldigt roligt! Första dagen tyckte jag dock att det var betydligt mer statiskt knaster än vanligt, detta är något jag upplevt som knappt märkbart tidigare och nästan varit lite imponerad över, nu kändes det som att med de nya kablarna så blev det betydligt mer framträdande vilket jag inte var helt nöjd med. Kan verkligen kablarna göra skillnad här? Jag vet inte om det var tillfälligt men jag har inte märkt av det riktigt lika mycket sedan dess. Kanske temporärt luftfuktighetsfall eller bara dåliga skivor? Nu börjar det kännas som att jag gjort vad jag kunnat för att optimera skivspelar setupen. Det har varit perfekt att få några veckor med enbart vinyl i väntan på nya DAC:en, dels för att få allt ordentligt inspelat, men även för att jag tagit mig tiden att testa med att byta lite kablar. Jag har en bättre skivborste på väg och sen var det ju det där med en skivtvätt också. Den får dock vänta lite även om jag förmodligen kommer känna precis som jag började det här inlägget när jag väl skaffar en.
    2 points
  20. Kanske dags för en tripp till Skåne för lite lyssning igen och lite matlagningskonster för oss som tål starka grejer /byZan
    2 points
  21. Har du tvingats ner i parterr pga av det "nya" ljudet eller håller du tag i dubbelnelsongreppet? Har det blivit annorlunda eller same, same but different? Grattis! Det är aldrig försent att ändra livsstil! Calm
    2 points
  22. Kan de vankas ett Pass försteg månne
    2 points
  23. You name it... Jag hade ett olyssningsbart rum med 47Hz-peak på 12 dB. Dessutom ett par peakar från golv och tak. Det är helt borta idag men det krävdes en del ingrepp. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag byggt på ett helt annat sätt. Det jag har gjort funkar bra men med ett bättre anpassat rum hade de blivit ännu bättre. Din framsynthet är bara att gratulera @hultin. Se bilderna hemifrån med @Engelholm Audio vid rodret för att få till det som en varning hur det kan gå med från början olämpliga rum och vad som kan krävas för att få till det.
    2 points
  24. @calle_jr Riktigt snyggt. Det låter säkert fantastiskt. Har du lyssnat så pass mycket att du kan beskriva skillnaderna mot dina tidigare prylar.
    1 point
  25. Grattis! Alltid kul med nya grejor
    1 point
  26. Grattis Calle! Ska verkligen bli spännande att få läsa hur du upplever dessa. Världen är verkligen föränderlig, Trodde att en skulle få se Audio Note M10 hos dig innan något annat. Och så förvånad jag är över att det är så många mer burkar nu fastän att du gått över helt till transistorer! P.s Välkommen till fjärrkontroll klubben!
    1 point
  27. Bebop

    Val av NAS

    Låter betryggande. Kjell & Co sa också att det är WD Red som gäller. Det enda de rekommenderar. Jag fortsätter även med traditionell backup. Rippning och nerladdningar gör jag i min laptop och där taggar och säkerställer tillräckligt bra upplöst albumbild i Mp3TAG och sparar dom i en WD extern hårddisk (som jag fortsätter göra traditionell backup på till en annan WD HDD). Och därifrån flyttar jag över de färdigtaggade filerna till NASen där de också speglas i en RAID-konfiguration. Allt görs ju i samma laptop över nätet ungefär som tidigare. Den enda skillnaden är att jag kopierar över de färdigtaggade filerna till Synologys musikbibliotek, dvs ca 15 sekunders extraarbete. Jag har m a o min filer på 4 olika ställen; två externa WD HDD och i en RAID-uppsättning.
    1 point
  28. ishoot

    Val av NAS

    Samma dystra erfarenhet här. Har alltid kört WD i mina Synology. När jag skulle uppgradera till 8TB diskar så valde jag att gå på Seagate Ironwolf (Som Synology rekommenderar) installerade dessa. Efter en vecka började jag få varningar om trasiga sektorer. Blev orolig och beställde en ny disk för att vid senare tillfälle få ut en ny på garantin. Hann tyvärr aldrig få den nya disken. På en natt så rasade två av dessa nya diskar totalt och larmen tjöt. Total dataförlust :-( Som tur var så speglar jag min NAS mot molntjönster och kunde få tillbaka 99% av allt data. Returnerade alla diskar till Seagate, fick pengarna tillbaka. Köpte WD Red och har inte haft en endaste trasig sektor sedan dess.
    1 point
  29. Ensemble Unicorn Chominciamento di gioia: Virtuoso dance-music from the time of Boccaccio's Decamerone På CD förstås. Det enda tänkbara alternativet
    1 point
  30. Förutsätter inte gyllene snittet parallella väggar? I vilket fall som helst vill jag själv inte avfärda gyllene snittet. Baserat på egen erfarenhet. Det i särklass bästa lyssningsrum jag haft var strax under 4m brett och strax över 6m långt, alltså ganska nära 0.618. De gamla grekerna kunde sin algebra och även för att få till ett lyssningsrum misstänker jag att det handlar om matematik. Är rummet för kort i förhållande till bredden kompenserar du genom basfällor som kompenserar bristen mot gyllene snittet. Både diffusion och basabsorption har till uppgift att 'lura' högtalarna att rummet har andra mått än det egentligen har.... så vill jag se det i alla fall. Ju närmare gyllene snittet desto lättare få till det. Om sedan rummet är alldeles oproportionerligt som det var i min lokal ringer vi räddningstjänsten, i det här fallet SMT
    1 point
  31. plind

    Hemma hos Ishoot

    Inte så säker på det nej..
    1 point
  32. Vi kanske hade otur, vad vet jag. Har hört rum som haft icke parallella väggar som låtit mycket bra, men jag tror inte att det var det som var det avgörande för att det blev så bra.
    1 point
  33. Grattis till en sublim kombo. I den bästa av världar, så har man en uppsättning med rör och en uppsättning med solid state av variera emellan. Allt för att hålla humöret och intresset på topp. Verkar som Nelson själv har svårt att bestämma sig, när han nu har konstruerat och saluför 13 olika slutsteg. Själv blev jag väldigt sugen att lyssna igen på den integrerade INT-250.
    1 point
  34. Bra att du frågade. Jag har landat på 500 ohm just nu. Har inte bestämt mig än , men det kommer inte bli avsevärt avvikande från 500 ohm. Kapacitans har jag valt lägsta möjliga 100pF, och 66dB gain. Det är i huvudsak Wayne Colburn som konstruerat XP-25. Han har samarbetat med Nelson Pass i 30 år, och som bekant är Wayne mer inriktad på början av audiokedjan medan Nelson helst jobbar med slutsteg. Wayne Colburn
    1 point
  35. Gårdagens efterrätt, direkt från Deceniets Mästerkock.
    1 point
  36. Ånyo tack för ditt erbjudande, men jag tror att det får anstå just nu mht att det blir lite för många variabler att ta hänsyn till. Har ambitionen att fatta någon form av beslut denna vecka. Och då har jag kvar att testa ett antal kablar också. Puuh! Jag säger som pensionären att det börjar köra ihop sig!! När det lugnat ner sig lite med tester och Corona så skall jag ordna en lyssning här hemma och då skulle det vara roligt om du och Paul Hynes kunde komma. Men det blir nog att realistiskt räkna med till våren, är jag rädd. Calm
    1 point
  37. Jag tror inte det fungerar så. Hela spellistan är inte buffrad utan varje gång du väljer att spela en låt så buffras den låten ner på nytt en spellista är bara sparad som vilken låt inte själva filen så att säga. Roon sparar inte ner alla låtar i en spellista så de ligger "lokalt" mer än just den låten som spelas för tillfället.
    1 point
  38. Terminator

    Bildtesttråd

    Testbild
    1 point
  39. Inspelningsteknikern som började tillverka högtalare m.m. http://www.boenicke-audio.ch
    1 point
  40. Grattis! Detta blir kul att höra om.
    1 point
  41. Man ska inte låsa sig. Jag gillar rör som en del säkert har märkt men det går att bygga med transistorer också och är det någon som har intressanta ideer och bra konstruktioner med transistorer är det Nelson Pass och jag har gillat det mesta jag hört därifrån de senaste åren så jag tror säkert att det här blir bra.
    1 point
  42. Ojsan! Inte ett vakuum-rör i sikte alltså? Här vilar inga dogmer heller med andra ord! Älskar när RIAA-steg är öppna för anpassning enkelt och smidigt för övrigt!
    1 point
  43. 1978/79 byggde jag ett 75 watts slutsteg och försteg som jag köpte från dåvarande tidningen Radio & Television. Det var en grundkonstruktion som byggde på Matti Otalas TIM-fria slutsteg. Det gick alldeles utmärkt men jag hade inte gjort det utan min kompis som var elektronikingenjör på LM Ericsson (som det hette då). Han tittade in då och då och kontrollmätte kretsarna efter hand. Om jag minns rätt hittades inga direkta fel men det krävdes inställningar och justeringar av vridpottar när vi strömsatte det. Bl a justerades tomgångsström. Det hade varit kul att prova en gång till men jag har ingen @MatsT i vänkretsen på nära håll, så det får bero. Vad hände med byggsatsen sen? Den fungerade klanderfritt några år men sedan kom den i självsväng och elektrolyterna gick åt pipan. Så var den resan delvis slut. Försteget använde jag några år till men sedan köpte jag en Kenwood KA-907 för pengar jag inte hade. Det sved men jag var glad ändå...
    1 point
  44. Egentligen finns det ingen större anledning att bygga själv om man inte tycker att det är roligt och ger lite extra tillfredställelse och speciellt inte om man är osäker om man klarar av det. Det finns möjlighet att få det färdigbyggt.
    1 point
  45. SMT

    Bygga nytt hus - hifirum?

    Verkar som vi pratar om varandra :-) SMT sammanfattning : Går det att bygga med parallella väggar så gör det ! Att snedställa väggen i tron att det skulle förbättra rummets akustiska förutsättningar för high-end/mixning lyssning skapar helt onödigt en mindre ljudbild (mindre avstånd mellan högtalarna och till lyssnaren ) samt att osymmetrin kan skapa en förvrängd ljudbild Jesco https://www.acousticsinsider.com/parallel-vs-angled-walls-reduce-room-modes-and-flutter-echo/ Asymmetriska rum är dock vanligt vid design av inspelningsrum
    1 point
  46. Intressant fråga som det har tjabbats mycket kring på musikplattformer genom åren. Du är rätt på det. Jag är inte säker på att det finns en fastställd definition. Det beror nog på vem man frågar. En vanlig (?) förklaring är att en cover är ett framförande som utgår ifrån en bestämd artists framförande som någon form av original. Ett bra exempel är Peter Greens ”Black Magic Woman” som Santana gjorde en cover på som blev än större succé än originalet. Men i huvudsak följer Santanas version originalet ganska väl. Ett äldre exempel är Gene Kelleys cover av ”Singing in the Rain” 1952. Originalet är från 1929. En ”standard” utgår snarare från en komposition än ett framförande där man ger sin tolkning där man inte har som ambition att efterlikna någon form av original. Ingen är s a s mer rätt än den andra, däremot kan de vara eller uppfattas olika bra. Det är ju lite av jazzens signum; att utgå från något och ge det ny form. När tillräckligt många gett sig på en och samma grundkomposition blir det en ”jazzstandard”. All the Things You Are anses av jazzkommunen vara den mest spelade av alla. Alla jazzmusiker kan harmoniken på denna och många andra låtar bygger på dess harmonik (ackordföljd). Så kan man den så kan man improvisera på flera låtar. De mest kända standardlåtarna är som bekant från The Great American Songbook” där de flesta alstren kommer från 30-40-talets musikaler med musik av Gerschwin, Porter, Arlen, Berlin och några till. Burt Bacharach har också bidragit på senare år. På 90-talet gjorde Herbie Hancock ett ordentligt avtryck som var lite kritisk till jazzens konservativa inställning med att alltid harva samma gamla material. Han menade att det skrivs bra musik även idag från pop/rock/folk som kan bli framtida jazzstandards. Det visade han genom att ge ut albumet ”New Standard” 1996 med låtar av Kurt Cobin, Babyface, Don Henley med flera som ges rätt fria tolkningar. Rekommenderas.
    1 point
  47. Varför skall det alltid gå som det är tänkt? Det hade väl varit ointressant? När jag spelade lite för starkt och säkringen gick i QB8'an spelade jag in ett rullband. När jag sedan skulle gör om det visade det sig att något hänt i Studer A807. Det har blivit fel på vänster kanal när ma spelar in. Inte när man spelar upp, bara det som spelas in blir det varierande inspelnings nivå på. Bara att åka och lämna in på service... Jag beställde ju omgående en QB8 High Current med 16A, en Valhalla 2 nätsladd med rätt 16A-kontakter till denna och lite extra säkringar och nya säkringar till den gamla QB8'an. Den gamla QB8 tänker jag använda till frontend-prylarna och pensionera Nordost Thor som nog får en annan stereo att jobba med. Paketet beräknades landa här för 8 dagar sedan, men fraktbolaget tappade bort paketet!!! De hade inte riktigt koll på att Svenska Västkusten ligger åt väster i Sverige och inte sydväst åt i Finland. När de kom på att detta var fel fick paketet en vända i Helsingborg också innan det landade här till slut... Här ser man hur en 16A nätkontakt ser ut på Nordost Valhalla 2. Til vänster är QB8 High Current. Den har visst fått en förgylld jordkontakt. Så nu kopplas 3 uttag på QB8 High-Current 16A till Krellstegen och Primary Earth uttaget på denna list till försteget. Ett uttag går till QX4 som sedan går till QB8 10A som förser signalkällorna som 2 x rullbandare, skivspelarmotorn, värmaren till skivspelarlagret, mono Riia x 2, CD-spelare och hörlursförstärkare, med ström. Allt är nu åter jordat med QKore, förutom slutstegen pga att jag behöver mer kablar för det och kanske en QKore enhet till. QKore 6an är fullproppad med jordkablar och det med råge. Får fundera lite på hur jag gör detta bäst. @Daniel vet säkert. Det är ingen tvekan. Mitt system låter bättre när prylarna inte sitter rakt i väggen. Efter att lyssnat snart 2 veckor utan en hel del av strömprylarna QB8, Valhalla 2 nätkabel, Qk1, Qv2 och QKore svänger det mycket mer nu när de är kopplade. Bra att fått testa detta igen så att man påminns om att de faktiskt gör nytta. Man blir ju hemmablind med det man har, både det som är bra och det som är mindre bra.
    1 point
  48. Idag startade jag musiklyssningen senare än vanligt, 07.00 och efter frukost. Kan detta ha gjort så att jag upplevde det bästa framförandet i hemmet? Vilket soundstage, upplösning och vilket lugn. Passerade jag någon rekommenderad inspelningstid precis eller var jag på ett jäkligt bra lyssningshumör? Placebo eller annat spelar ingen roll, det lät/låter bara så förbaskat bra. Jag är övertygad om att när högtalarkablarna anlänt och är på plats så är den tänkta pensionärsresan helt klart uppfylld. Hade det inte varit för covid19 så hade jag bjudit in till en kopp Nespresso och i mina öron ljuv musik från alla källorna, så generös känner jag mig idag /byZan
    1 point
  49. AlfaGTV

    Val av NAS

    Står bakom detta till 100%! Hade 4st Seagate Enterprise 3tb diskar när det var dags att skifta från 2tb, och efter två månader hade två av dem havererat, med total dataförlust båda gångerna. Efter detta debakel, tillbaka till WD, 6Tb Red (hade Green före Seagate). Ännu inte en ntydan till trassel. Jag har som nämnts två QNAP, en TS-470 Pro med 3st WD Red 6Tb i Raid5. 4:e sloten har en 120GbSSD där min Roon DB ligger och även applikationerna som körs på QNAP'en. Denna är kraftfull och har uppdaterat proppen till en i5 3470T fyrkärnig (lägre energiförbrukning och bättre prestanda) samt 16Gb RAM. Den kör Roon Core, Twonky för bilder, musik och film, Minim för musik och faktiskt Plex för film också. Allt data backas automatiskt veckovis till en QNAP TS-219+ med två WD 4Tb i en JBOD konfiguration. Den senare kör faktiskt också Twonky och Minim.
    1 point
×
×
  • Create New...