Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-09-20 in all areas

  1. bfjohansson

    AA och Aftonbladet

    Lite småkul ändå. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/6znygo/mitt-missbruk-har-gatt-for-langt--kraver-ett-aa-mote?fbclid=IwAR3T_5dJxZSx8bQCDWU3KNXC7wkmAMJtwTFRv4ySRDH7tPOhRYMpkdGPOGY
    6 points
  2. AlfaGTV

    Att rippa CD-skivor

    På grannforat var det någon som postade en fundering, har det betydelse på vilket sätt man rippar sina skivor? Eller blir resultatet detsamma? Jag är ju givetvis som en hund, som hoppar, skäller och dräglar när husse står i begrepp att kasta en pinne att hämta! Den ursprungliga frågeställaren rippade sina plattor med en Bluesound Vault 2i och hade en gnagande oro att den inte gjorde allt optimalt. Fågan var eg. om det var nån skillnad att rippa med Exact Audio Copy, EAC som tog betydligt längre tid på sig och dessutom i hans fall inte lämnade komplett metadata med filerna. (en
    5 points
  3. Jag kan köpa ditt resonemang i vissa lägen, men det är långt ifrån ett måste. Hur kommunikationen sker, vilken målsättning avsändaren har och vem som är den tilltänkta mottagaren anser jag spelar en avgörande roll. Är det en enkelriktad eller en dubbelriktad kommunikation? (TV/Radio vs ett fysiskt möte eller telefon) Är det en riktad kommunikation till en specifik mottagare/grupp av mottagare, eller en allmän "broadcast"? Känner jag till mottagarens kunskapsnivå inom det berörda ämnet som kommuniceras? Vem är målgruppen och vilket är syftet? Jag tar ett exempel för
    4 points
  4. Är det av "medicinska skäl" eller bara för att det är coolt? Exempel på layout från någon annan sida? Jag har under många år stört mig på våra emotikoner. Dels att de spretar i design, dels att det saknas några av de viktigaste pantominerna, dels att de ser olika ut på olika plattformar och att man inte ser vad vissa betyder. Har försökt fixa till ett renodlat set: Hoppas de flesta instämmer.
    4 points
  5. Neutralt ljud i det här sammanhanget är väl när olikartade inspelningar tillåts låta så olika som möjligt. Det motsatta då är väl när vi upplever någon slags sameness, det finns ett drag av likhet som stör oss något, eller inte.
    3 points
  6. Hmmm... jag kan inte låta bli att tycka lite om detta. Jag har ägnat näst intill ett liv ihop med typografer som kan detta, åtminstone de som har lite bildning i ämnet. Att läsa en text och inte tröttna handlar mycket om färger och kontraster. Det kan man mäta med ögonrörelser. Blå text på röd bakgrund är förmodligen den värsta kombinationen då dessa färger är varandras ytterligheter frekvensmässigt. Blått på svart är heller ingen höjdare. Svart text mot svart bakgrund är heller inte optimalt. Man blir helt enkelt trött i ögonen. Sedan kan man naturligtvis tycka det är häftigt eller snyggt, me
    2 points
  7. Apexorca

    AA och Aftonbladet

    Hehe. Vilka trevliga AA-möten det skulle bli. Jag ordnar ca 4-6 sådana möten per år. Jag/vi har sjukdomsinsikt och jag/vi gillar det, vill vill inte bli friska. Är det värre... ?
    2 points
  8. Kolla på detta @bfjohansson
    2 points
  9. Nej, det jag testade var oskuld, d.v.s. ingen hade varit där och "pillat". Jag har kommit fram till att FPB behöver komma upp i kylflänstemperatur på 50-55° C innan det spelar hyfsat bra, det brukar (beroende på inomhusklimatet och hur högt man spelar) ta 45-60 minuter hos mig. Med KCT är det annorlunda. Du har säkert märkt att det i stort sätt håller samma temperatur oavsett om det står igång eller i standby. Jag förstår inte varför, men det tar minst 3-4 timmar när man går från standby till driftläge innan det låter optimalt. Jag gick aldrig över i standby efter den upptä
    2 points
  10. Tack. Det hade varit intressant att se motsvarande mätning i uppföljaren/uppgraderade spelaren som jag har (Signatur), som tar både DSD och upplösning t o m 384. Såvitt jag förstått upsamplar den allt till 24 bitar med 4 dacchips, 2 per kanal (L+, L-, R+, R-) och ”hemsnickrat” filter (inte traditionellt). Jag hittar bara ”ord” men inga kurvor för ”Signatur” eller nästa uppgradering som heter ”Eclipse” (tyvärr). TAS är inne på samma grej om filtrens betydelse när de skriver om Aesthetix eget filter: It allows the designer to employ more sophisticated filtering techniques
    2 points
  11. LPL

    Det kan alltid bli bättre…

    Litet exempel på vad som kan hända med enkla filter när man försöker att filtrera bort ett problem men får istället nya större problem. https://www.youtube.com/watch?v=1Hx1aCMl0l0
    1 point
  12. Du är nog inte ensam. Ja, det har den. Vi kollar på det när vi fått klart default-temat, eftersom det finns grafik som vi nog inte vill ska försvinna helt. Alltså sådant som gör sidans layout unik.
    1 point
  13. shifts

    Att rippa CD-skivor

    Ha, vilken exercis du utfört! Satte nästan kvällsteet i halsen först när du berättade att checksums inte stämde för ROCK med EAC-gänget, men svalde sedan ner teet utan hostningar när slutklämmen kom. Bra undersökt. Då fortsätter jag med ROCK ett tag till.
    1 point
  14. Audiophilia hade för ett tag sedan en recension av en mellanstor "Powerplant" -- Powerplant 12. Den var generellt positiv och väckte mitt intresse för frågan. https://www.audiophilia.com/reviews/2020/3/24/ps-audio-directstream-power-plant-12 Jag tror inte att återskapad ström är överlägset i alla lägen. Det finns alldeles för många faktorer som spelar in. Ju mer jag fördjupar mig i hifi märker jag att det inte är ett teknikslag i sig som överlägset, utan hur det implementeras. Så det gäller att prova själv.
    1 point
  15. Instämmer, men jag tycker att vi ska ha vit #ffffff främst eftersom inläggen är det som är mest bestående. Temat kan ändras när som helst, och då vill man inte att alla gamla trådar ska se illa ut. Jag använder ofta illustrationer inarbetad i texten, och det blir rörigt med annan kulör än vit.
    1 point
  16. Jag har förstått att så kallade "hifi-resor" är uppskattade. Så jag tänkte att det kanske kan vara intressant att ta del av mitt bidrag i den genren. Att minnas modellbeteckningar på apparater är något jag är riktigt bra på att misslyckas med, så där får det bli som det blir. 1975, typ Familjens första stereoanläggning var en Rank Arena i silverfärgad plast. Det var en såndär "allt-i-ett-grunka". Högtalarna var i samma sorts silverfärgad plast och var bestyckade med ovala element av dubbekons-typ. Det kunde jag se, när jag lyste med ficklampa genom det ganska tunna fastli
    1 point
  17. För mig är det inte jätteviktigt hur det ser ut. Jag är van vid det gamla temat med beige och bordeauxfärgat och lite guld. Det viktiga är att det fungerar. Smaken är som baken och jag tycker de som sköter sidan får bestämma hur det skall se ut. Jag är själv ingen fena på datorer. Jag uppskattar mycket ert arbetet med forumet. Stort tack för det.
    1 point
  18. Underbar läsning, tack för tipset! Även om det är skrivet med en humoristisk ton så tycker jag ändå att det finns en värme i texten som jag uppskattar! (Skönt att inte, som vanligt, få vårt intresse förlöjligat). Jag är dock chockad över att det gömmer sig en audiofil bland kvällspressens musikjournalister men alltid kul att få mina fördomar motbevisade.
    1 point
  19. Jag skriver som jag tänker och tittar sällan på den skrivna texten innan jag lägger ut den. Det har blivit massor av fel i mina inlägg, iaf om vi pratar om det svenska språket. Mitt språkbruk har med åren blivit bättre då de flesta jag tidigare pratade Södersnack med har gått hädan (inkl min far och farbror som snackade ”riktig” Stockholmska). Jag har blivit mer försvenskad även om e-ljudet är kvar och några sköna slangord. När det gäller mina inlägg här på Euphonia så hoppas jag att alla förstår även om det säkert är dålig svenska från min sida? Om inte så be om en förklaring!
    1 point
  20. Ja vi får se. Jag förstår vad du menar. Det kan vara så. Jag får köra en vända till mellan dessa.
    1 point
  21. Jag tycker det är behagligt med minskade kontraster i vissa sammanhang, vilket ett mörkt tema verkar tillhandahålla. Sen är det lite coolt också! Roons community tillåter ett mörkt tema:
    1 point
  22. Anledningen till att jag gick över från, var det klass A? rörförstärkeri till Jeff Rowlands 125 klass D steg var just detta med värmen sommartid. Jag pallade inte med detta. Sedan att det ljummare ljudet från JR råkade passa så väl in i min musiksmak var ju bara en bisak
    1 point
  23. Ja, så kanske det är. 😃 Vissa menar att det signalen skall vara så oförändrad från musikernas musicerande vid inspelningen till örat i sweet spot. Men det kanske är samma sak. Jag har lite svårt att förstå begreppet ju mer jag funderar på det. Därför tänker jag inte så när jag lyssnar. Jag försöker bara få en bra musikupplevelse. Det funkar bättre för mig när jag trimmar och bedömer system.
    1 point
  24. Det måste bero på källmaterialet. 0dBFS är 0dBFS oavsett om dacen har överstyrningsreserv. Eller? 🤔 Spontant borde det därför vara bättre att transkoda källmaterialet i stället för i dacen.
    1 point
  25. NOS står för Non Over Sampling och det brukar vara fallet men det som egentligen är mer betydelsefullt för flertalet NOS-DAC'ar är att de inte har något digitalfilter och det är detta jag ska försöka förklara vitsen med. Om man mäter på utgången ser det mindre vackert ut än med digitala filter på plats, här är ett exempel från Archimago Musings. Detta går inte förklara bort, det blir så men det visar inte relevant information om vad vi hör. Ovanstående mätningar visar digitaliserad signal utan rekonstruktionsfilter och tidigare i tråden har jag visat att det som krävs f
    1 point
  26. Jag är säkert den sista att hoppa på tåget när det gäller denna fin-fina duo ...men postar dem ändå. Jag tycker de ser otroligt snygga ut i denna färgkombination. Lite i Japansk anda kan man tycka. https://simaudio.com/en/product/40th-anniversary-limited-edition/
    1 point
  27. Det är dags att knyta ihop resonemangen om DAC'ar och filter och presentera min egen preferens (som inte är någon större hemlighet). Vi har sett att det kanske inte är så enkelt som det påstås ibland att skapa en analog signal av lagrad digital data och när det gäller digitala filter verkar det största problemet vara "digital överstyrning" som uppstår pga klippta toppar i den digitala koden och/eller klippta toppar efter rekonstruktionsfiltret orsakade av "intersample peaks" när digitala "samples" ligger nära maxnivån. Rekonstruktionsfiltret återskapar vågen som den såg ut mellan d
    1 point
  28. Har ändrat inställning för editering. Samtliga grupper (när inloggad) kan nu editera "silent" dvs man kan välja att visa att posten editerats eller inte. Det ser ut som nedan. Man kan alltså, om man vill att det ska visas, klicka i att man editerat samt tala om varför men det är inte obligatoriskt. Märk dock att admins alltid kan följa editeringen "på förekommen anledning" 😇😉. Inga tidsrestriktioner är satta. Den tidsrestriktion som är möjlig att sätta är huruvida det ska gå att editera (egna poster) överhuvudtaget och den är satt till unlimited sedan tidigare.
    1 point
  29. Peo

    Mästarmöte har en vinnare!

    @Apexorca, det är kul att läsa om dina eskapader i KRELL-träsket och det är extra roligt för mig eftersom jag själv har befunnit mig i det sen många år. Jag spelar på samma slutsteg som ditt senaste tillskott (FPB-400cx). Jag har nog testat alla generationer från de första KSA modellerna och fram t.o.m EVO-serien, men jag föll pladask för FPB-***cx redan vid första lyssningen. Vad gäller förstegen kan jag hålla med dig i stora drag, men jag väljer att formulera mig lite annorlunda, troligtvis för att vi har olika preferenser och anläggningar i övrigt. KRC-HR är ett förträffligt försteg,
    1 point
  30. Jag säljer bara av lite Ansuz grejer så har jag råd med det mesta...
    1 point
  31. Jag tycker det är svårt att på ett tidigt stadium upptäcka vissa skillnader mellan apparater, andra skillnader är påtagliga direkt. De som tar tid tenderar att att bli större med tiden. Om det nu beror på att jag höjt min känslighet för dem via någon slags ”utbildning” eller om det är en placeboeffekt som slår till vet jag inte. Oavsett så är det den lyssningsupplevelsen jag kommer att leva med i fortsättningen och har jag hängt upp mig på någon liten anomali som stör så är det så. Likadant gäller ju en positiv egenskap som till en början är svårfångad.
    1 point
  32. LPL

    Det kan alltid bli bättre…

    Sant, för den som undrar så har jag både förstärkare och högtalare. Vi får se, det är kanske inte omöjligt att det kan komma någon presentation i framtiden när jag får lite tid över.
    1 point
  33. LPL

    Det kan alltid bli bättre…

    Så kan det gå om man inte vet vad man sysslar med Detta är dock ett väldigt intressant område som enligt min uppfattning har stor påverkan på det slutliga resultatet. Min syn är att man bör åtgärda eller minimera problem så nära källan som möjligt vilket ger bättre resultat än att försöka dämpa oönskade effekter när de väl har uppstått. Kan vara filter, kanske mindre optimalt kablage eller t.o.m. högtalare, förstärkare... än vad som hade varit bäst, om elmatningen varit i topp o.s.v. Vi lyssnar trots allt på modulerad nätspänning. Syftet med tråden är inte DIY utan att u
    1 point
  34. Jag vet inte ens om det är möjligt?! Oavsett om man från början köper det bästa marknaden har att erbjuda så måste man nog testa att leva med lite olika anläggningar för att veta vad som är bäst och framförallt vad man själv gillar bäst. Sen är det såklart resan som är roligast!
    1 point
  35. Jag är tyvärr helt körd på Stillpoints, men har också använt SD kuddar och en massa annat. Min erfarenhet är väl att det är viktigast att vibrationsdämpa rätt del av anläggningen. Eller i alla fall börja där. Stora seriösa transistorförstärkare (som t.ex. Accuphase) som ofta har egen intern dämpning och massiv uppbyggnad är inte det första jag vibrationsdämpar. Dämpning av högtalare och rörförstärkare ger störst effekt enligt min erfarenhet. En bra bänk är också viktigt. För mig är det en väsentlig del av helheten och sätter en prägel på ljudet.
    1 point
  36. Vox

    Vad lyssnar du på just nu?

    U2 - The Joshua Tree Vinyl, vad annars? 😀
    1 point
  37. The members of the original Joshua Redman Quartet-Redman (saxophone), Brad Mehldau (piano), Christian McBride (bass), and Brian Blade (drums) - reunite with 'RoundAgain', the group's first recording since 1994's 'MoodSwing'. The album features seven composed songs: three from Redman, two from Mehldau, and one each from McBride and Blade. mvh
    1 point
×
×
  • Create New...