Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-08-29 in Posts

  1. Nybakad gäst på besök 🥮
    6 points
  2. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Har fortfarande planer på ett utförligare USB-kabeltest, men jag har en del andra åtaganden just nu som gör det lite roddigt att synka ihop. Men, jag har en likasinnad vän som var väldigt nyfiken på Innuos Phoenix, alltså deras USB reclocker. Han har varit i kontakt med Marcus på @Perfect sense som mycket generöst skickat en apparat för utvärdering. Jag var väl inte direkt förberedd på att han skulle dumpa den hos mig direkt, kan vi säga, men nu står den i mitt rack: Den var kall och mer eller mindre direkt från fraktbilen när den kopplades in. Hur utvärderar man en sån här apparat då? Det är ju inte helt enkelt att lita på sitt ljudminne eftersom det tar en liten stund att koppla in och ur apparaten... Jo, jag har försökt att ha en "referens" valbar hela tiden. För det här syftet har jag hittills prova Phoenix i dessa konstellationer: Jag har alltså provat sätta in Phoenix i USB-kedjan i alla dessa tre fall. De båda analoga utgångarna har alltså varit valbara via fjärr hela tiden och en av DAC har fått vara referens. Den första plats jag kopplade in Phoenix på var vid A. i bilden ovan, alltså mellan Aries G1 och Nagra HD DAC. Det här är det bästa ljudet jag kan uppbringa i min anläggning i vanliga fall, och jag tycker mig känna det ljudet väl. Jag upplevde en aning tydligare ljudbild med en förbättrad djup-förnimmelse med Innuos Phoenix i kedjan, men jag kan inte påstå att det var någon natt och dag-skillnad. Roon spelade samma ljudström via C. vilket låter mig växla med fjärrkontrollen på Moon 740P mellan de båda volymkalibrerade ingångarna. Audiobyte Black Dragon saknar ett uns upplösning och har en milt "fyllig" bas jämfört med Nagra men håller extremt hög klass i sammanhanget, vill jag påstå. När man växlade till Black Dragon minskade omfånget på "scenen" och ljudet tappade sitt djup. Okej, nästa prov var att sticka in Innuos Phoenix vid C. istället för A. Här blev då Aries/Nagra referens, och det ljud jag känner bäst. Men... Med Phoenix mellan min ROCK-server och Audiobyte blev det med ens mycket svårt att skilja ljudet mellan Nagra och Audiobyte?!?! Ljudet släppte från högtalarna och basen vann definition och stuns, men utan att förlora pondusen. Nagra är fortfarande snäppet tydligare och det är lite lättare att uttyda texter t.ex. i Orbit Culture - Nija: Det handlar om growl-sång alltså, inte för den försiktige lyssnaren! Både jag och S var ense om att det skulle vara nästan omöjligt att identifiera vilken kedja som spelade i ett blint test. Och det är väl ett oerhört bra betyg till Phoenix om den kan få en DAC prisklass 15Tkr att konkurrera med en streamer/DAC-kombination som kostar mångdubbelt mera. Nästa prov blev huruvida Phoenix kunde lyfta en budget-streamer, i form av Auralic Aries Mini, med Auralics egen lågbrusiga nätdel. Den lilla Minin är en riktigt budget-dräpare vill jag hävda, med dessutom otroligt många strängar på sin lyra med både serverfunktionerna, möjlighet att husera en rejäl hårddisk internt, både analoga och digitala utgångar, men framför allt en av de bättre mjukvarorna på marknaden. Aries Mini låter utan assistans av Phoenix ganska likt den direkta USB-anslutningen från ROCK-servern men här växer även den betydligt och låter inte alls som den lilla "mask-burk" man kan missta den för! Det låter, liksom med Phoenix mellan ROCK och Audiobyte, väldigt bra. Jag har även här svårt att skilja från AriesG1/Nagra vid direkta byten, men jag tycker ändå att ROCK låter bättre än Minin som transport in i Phoenix. Jag avslutar kvällens övning med att koppla bort Innuos helt, för att försöka identifiera om skillnaderna fortfarande är minimala mellan G1/Nagra och ROCK/Audiobyte. Det är de inte alls... Audiobyte tappar fotfästet en smula och ljudbilden kollapsar samtidigt som den lite ulliga basen kommer tillbaks, men utan den spänst och kraft den hade tidigare. Emiliana Torrini låter genast mera förtroendeingivande och närvarande via Nagra och G2. Äsch, jag är nyfiken, jag vill höra Phoenix igen mellan Aries G1 och Nagra HD DAC! Och några minuter senare har jag krånglat med kontakterna bakom racket och Emiliana sjunger återigen för mig i den närmickade inspelningen från Tookah, Autumn Sun. Jag upplever skillnadernas i stort likadana som utan Phoenix... Efter några blandade låtar ytterligare så tycker jag ändå att Phoenix tillför ett behagligt lugn som får att lessna på att lyssna efter skillnader och bara njuta av framförandena i den musik jag spelar. Även om jag uppfattar Phoenix som mera tydligt förbättrande tillsammans med min Audiobyte Black Dragon så är det ingen tvekan om att den gör något positivt här också. Frågan är bara, kan jag motivera kostnaden för den relativt lilla skillnaden jag upplevde mellan Aries G1 och Nagra? Den spellista som nyttjades för jämförelser kallar jag Reference 2020 och den ser ut så här: Slutligen, ett stort tack för lånet!
    5 points
  3. zood

    Hos mig

    Inget nytt under solen här, bortsett från att ha känt på lite alternativa placeringar samt ett jädra sug efter att fotografera/lyssna på musik. Så det fick bli en stund med fokus att tillfredsställa båda dessa sug på ett bräde...
    3 points
  4. Jag gillar hur den stoltserar med "jag är minsann inte något oversampling rubbish!"
    2 points
  5. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Eftersom vädret inte lämpade sig för utomhusaktiviteter på eftermiddan har jag laborerat ytterligare med Innuos Phoenix USB Reclocker. Och det här var ju inte helt enkelt att bena ut vad den gör och inte gör. För det första så har jag ju inte en full hand med identiska USB-kablar, inte heller strömkablar eller XLR interconnects. Så, är du av uppfattningen att hyfsat välkonstruerade, men olika, kablar gör markant skillnad så är hela den här textmassan poänglös. För, hur vi än vrider och vänder på det hela är skillnaderna ganska små, både mellan de båda DAC'ar jag använt, och huruvida Phoenix varit inkopplad eller inte. Vad jag provade efter förra posten, var att helt enkelt koppla exakt som skissen i post #767 visar för att hitta en "base" att utgå ifrån. Dvs både ABD och Nagra anslutna via Heimdall 2 och Audioquest Carbon direkt till två olika USB3.0-portar på min Roon Server. Det låter inte uppenbart dåligt, men ändå tappar jag fortare intresset, musiken upplevs tunn och tillbakadragen. Med Phoenix mellan Roon Server och Nagra så är det ett märkbart lyft, men inte till samma nivå som Nagra matad från Aries G1. Knepigt, för Phoenix lyfte definitivt Black Dragon till en ny nivå när den var ansluten direkt till Roon Core. Jag började bli rätt trött på jämförandet också, det är rätt ansträngande när skillnaderna måste letas fram. Men, jag grävde fram lite energi att prova en sista koppling. Och det var helt enkelt att mata båda DACarna med varsin Aries, som anslutits via WLAN. Black Dragon anslöts nu med Heimdall2 till Aries (Femto) och Nagra fick Audioquest Carbon ansluten mellan sig och Aries G1. Jag upplever dessa båda kopplingar som likvärdiga, DAC'arna behåller sina respektive egenskaper. Och i det här läget har jag mycket svårt att uppfatta att Phoenix påverkar hörbart? Den har varit inkopplad både innan Nagran och Black Dragon, men de skillnader jag uppfattar mellan dem förändras inte av Phoenix. Det här blev väldigt mycket text och förmodligen förbaskat svårt att hänga med i, men jag försöker sammanfatta mina intryck i ett sista stycke... Är Innuos Phoenix en produkt som jag kommer investera i? Nej, i min setup (eller öron) uppfattar jag inte så tydliga skillnader att de motsvarar kostnaden. Min "topp-koppling" med Aries G1 till Nagra HD DAC förbättras inte markant. Men, om jag begränsat min setup till att direktansluta en Audiobyte Black Dragon till en Roon Server, då hade affären redan varit klar! I den situationen var skillnaden (och förbättringen) så påtaglig att det för min plånka varit prisvärt. (trots att priset för Phoenix är dubbelt upp mot DAC'en) Nu får S ta över Phoenix och utvärdera om han tycker den gör större nytta mellan hand Aries G1 och Chord Qutest!
    2 points
  6. Nu har jag installerat den nya pickupen Audio-Technica AT33PTG/II och efter lite trixande och justerande så börjar det spela riktigt bra! Körde min Geo-disk från Mobile Fidelity som protractor och pickupen (Baerwald) kändes som om den kom för långt fram och ljudet kändes lite stumt. Men ett par mm längre bak så öppnade det upp fint med stor ljudbild och fin ljudbalans samt silkeslen diskant och ett ljud som ”andas”. Jag provade fram och tillbaka ett par gånger. Det känns förstås lite tokigt att jag tycker att resultatet med protractorn inte infriade förväntningarna, men jag väljer att lita på mina öron i detta fallet. Här en bild på underverket spelandes Brubecks Time Out i original stereo Columbia 6-eye pressning.
    2 points
  7. Ett perfekt exempel på hur man påverkas till subjektivitet. Jag tycker ju att boxen är fantastisk, men inser att jag är djupt präglad av påverkansfaktorer.
    1 point
  8. JWE

    Vad lyssnar du på just nu?

    När vi ändå är inne på Warren, är ju lördag trots allt.
    1 point
  9. Lite Warren Zevon. Ett album som är en av hans bättre. Det säger inte lite med tanke på hans fantastiska produktion.
    1 point
  10. Inte konstigt. Den är ju inspelad förra hösten i det fina lyssningsrum du var med och iordningställde här i Malmö.. / Ulf
    1 point
  11. @calle_jr Bottom & Co
    1 point
  12. Matrixen

    En visit hos Akkelis

    Tror det var A3 som jag testlyssnade min "nya elektonik" genom. Mycket trevlig. Nån gång skall jag väl samla kraft och lägga upp nån bild Det är ju snart ett år sedan.
    1 point
  13. Så är det absolut (nästan). Det finns även andra branscher med obalans, men kulturen är speciell. Jag vill minnas @calm hade en träffande beskrivning en gång då han skrev att kulturutövare har ofta setts lite som hovnarrar med lustiga kläder utan större värde i samhällshierarkins stege (något sådant). Vilken annan yrkesgrupp hade stått ut med den typ av behandling? Läser nu att flera flygbolag vill sänka personalens löner. Ramaskri, förstås men inte när man tar bort kulturarbetares ersättningar. Men i grunden måste det naturligtvis finnas en efterfrågan men den påverkas också av exponering i marknadsföring, tidningar, tv och radio och staten. I stort sett allt satsas på breda kulturyttringar. I Sverige hänger det säkert ihop med vår tradition. Jämför t ex med England (Proms), Tyskland (Waldbűhne utomhuskonserter), Österrike (Schönbrunnkonserterna), Italien (Verona operafestival deras "Colloseum"), Frankrike (Orange utomhuskonserter). De är fullpackade och massor av ungdomar. Folk kommer från hela värden. Det har naturligtvis med tradition att göra men också pga av breda satsningar. Det säljs också förhållandevis mycket album fortfarande men även de har fått känna på nya tidens diskriminering och minimalisering av kulturarbetares värde. Jag tror att det finns ett latent intresse men det måste lyftas fram och packeteras väl och på ett tilltalande sätt. För det krävs både inspiratörer, kapital och visioner. Jag kommer att tänka på Sten Broman. När han körde Musikfrågan hamnade Deutsche Grammophone på Kvällstoppen (radioprogram som spelade Sveriges 20 mest sålda album var tisdagskväll. Sten själv berättade om en taxiresa från Lund till Bulltofta som utspann sig ungefär så här: Taxichauffören: Är du den där Sten Broman som är med i den däringa Musikfrågan? Sten: Ja. Taxichauffören: Ah, det lät för djävligt? Efter ett par veckor med samma chaufför Sten: Dig har jag åkt med förr. Du gillade inte Musikfrågan... Taxichauffören: Ja, min fru ville jag skulle lyssna en gång till och det gjorde jag. Nu lät det inte så djävligt. Folk påverkas av det de ser och hör samt sammanhang.
    1 point
  14. zood

    En visit hos Akkelis

    Haha, nu när du säger det så låter det faktiskt helt rimligt O tack:-)
    1 point
  15. Israelen Boris Giltburg (född i Ryssland) är en pianist som jag tagit till mig allt mer (tack @calle_jr). Nu är han i färd med att spela in Beethoven 32 pianosonater och allt skall vara utgivet till slutet av nästa år. Han har släppt de första två albumen som täcker sonaterna 1-7. De ges ut av Naxos. Om någon har inställningen att de gör dåliga inspelningar så är det dags att glömma det. Tekniskt låter de utmärkt. Tolkningarna är också utmärkta även om del avsnitt låter lite kantiga. Det är dock inget som tar bort njutningen. Jag har köpt mina som 24/96-filer på svenska eClassical och de kostar ca 70:- per album. Jag köpte även ett bra album med barockmusik av Händel. Det är ett härligt schwung i hans musik, rock ’n roll 200 år innan den uppfanns. Inspelad och utgiven Pentaton som är ett holländskt bolag som fd Philips-medarbetare startade. Även denna i formatet 24/96. Mycket bra om man kan ta till 1700-talets swing.
    1 point
  16. Jag hintade för över ett år sedan om en total makeover på min och Kristians B67'or. Här står de innan de lades in på en rullbandspelarklinik. Det har dragit ut på tiden... Den som väntar på något gott väntar inte för länge. Det tar tid att få till första klassens träarbete, nya plåtar, nya kontakter, nytt internt kablage, mekanisk perfektion, VU-mätare, naturligtvis nya kondingar och annan uppgraderad elektronik etc etc. Det kommer finnas i runda slänger 20st likadana maskiner som skall säljas med garanti. Skicket kommer vara extremt bra och skulle man kalla det "nyskick" så är man nog extrem nära. Hur ser det ut? Det kommer ni att få se. Hur låter det? Inte en aning... men jag hoppas få min maskin inom någon vecka och testa den mot Lyrec Frida och Studer A807 som båda numera är i mycket bra skick.
    1 point
  17. Tack! Jag hade med Technics tidigt i funderingarna inte minst pga tidigare rekommendation av @Apexorca och då det är en klassisk spelare på alla sätt. Men jag vet inte, den föll bort av någon anledning och kanske kan jag komma att få ångra det.
    1 point
  18. Jo, Bengans är en hygglig butik men deras jazzutbud är ganska begränsat. Kollade idag men där är inte så mycket nytt. Klassisk musik saknas helt. Sverige är ett U-land för klassisk musik och jag tycker det blir allt sämre även med jazzen. Här är det streaming som gäller för 0,003 kronor i ersättning (Spotify) till skivbolaget för varje lyssning. Mer än så värderas inte musik på många håll idag. Häromdagdn var det en konsert från Göteborg med Jacob Karlzon Trio. Under en intervju berättade han att det blir allt knepigare att vara musiker i Sverige. Allt fler skivbolag lägger av helt att marknadsföra sina utgåvor av jazz och klassiskt i Sverige eftersom här har vi bestämt oss för att inte sälja/köpa musik på fysiskt media. Den marknaden är fortfarande rätt stor i Frankrike, Tyskland, Österrike, Belgien med flera. Han och flera kollegor har därför flyttat till Tyskland och har sin bas i Berlin med tyska bokningsagenter. Tack vare skivförsäljningen har artister där klarat sig bättre än här under pandemin. Han säljer bra och har en välbokad kalender. Mina mesta skivköp gör jag idag i just Tyskland som har ett bra och stort utbud av både senaste nytt och gammalt av jazz och klassisk musik. Här är det Allsång på Skansen och Melodifestivalen det som får mest attention. Så mycket annat räknas inte i kulturutbudet.
    1 point
  19. Jag kommer ofta tillbaka till Missy Higgins. Hon är Kanonbra!
    1 point
  20. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag hakar på trenden att filosofera lite runt kablar, så som @VoicesInMyHead gjort i sin tråd och även @Bebop skrev utförligt om den specifika typen av kabel relativt nyligen. Som jag nämnde nöp jag en Nordost Heimdall 2 från Radiohandlarns beg-sida; På ett flertal ställen har jag nyligen läst om att de som provat USB-kablar föredragit Nordost i olika skepnader. Nåväl, jag har gjort en inledande snabbkoll, och Heimdall2 fick jämföras med en Supra 60cm, en superkort generisk kabel på ca 20cm, en vanlig printerkabel (ca 1,8m) och två av de kablar jag i vintras köpte via eBay. Supran satt i, och jag har alltid tyckt den gjort sitt jobb väl, och jag hade inga synpunkter nu heller, möjligen lite hård i de övre registren. Den korta generiska kabeln upplevdes som spretig och jag tappade ganska snart intresset för lyssnandet med den. Den vanliga printerkabeln fungerade också som den skulle men även här tappade jag intresset ganska omgående. Jag envisades med den flätade kabel jag betalade ett par hundralappar för på eBay, snygg men oanvändbar. I alla sammanhang jag provat den hittills har den funkat att identifiera DAC, och att spela en halvsekund musik och sedan har interfacet mer eller mindre kraschat. Jag hade en teori om att det var överföringshastigheten som spökade och jag provade ansluta den till Hugo TT's Standard Definition-port, för USB Audio 1.1 (om jag inte missminner mig). Jag fick vatten på min kvarn för här fungerade kabeln utan anmärkning! Ljudet var dock synnerligen spretigt, oengagerande och stökigt. Jag skyller dock inte kabeln för detta, Hugo TT's SD-port är inte galvaniskt avskiljd och jag är inte ens säker på att den hanterar flödeskontroll (asynkron). Den andra Kinakabeln som byggts på Canare-kabel däremot, den gillade inte dagens transport alls, den skrek rätt ut när jag kopplade Hugo TT via denna: "tillbehöret drar för mycket ström"... Jag har kört den förut, men den verkar ha havererat Nåväl, jag petade in Nordost Heimdall 2 mellan MacMini 2012 och Hugo TTs HD USB ingång och körde samma spellista igen. Här kändes redan en bekväm känsla, lite som att kliva i ett par skor som är väl ingådda men fortfarande känns nya och fräscha. Bra stuns, lugn och avslappnad känsla. Full koll på detaljerna utan att de hoppar på dig. Av de provade kablarna var det ingen tvekan om att Nordost var både överlägset dyrast och bäst! Som jag antydde, den kommer dock att få tampas med lite andra sladdar framöver, bland annat en Audioquest Carbon. Lyssnandet gjordes med Hifiman HE-560 v2 och MacMini körde Roon Bridge. Hugo TT driver HE-560 helt OK, men man får skruva på rätt ordentligt. Det är en upplöst kombination som fungerar mycket bra, men är inte extremt analytisk.
    1 point
  21. Jo jag höll ju nästan på att glömma att det skett en förändring på förstegsfronten oxå. Mitt lilla Lebenförsteg har bytts till den större modellen med extern nätdel och RIAA Tyvärr miste jag då den fjärrstyrda volympoten men det går väl att ordna framöver.
    1 point
  22. Alla 12 indikator ledljusen lyste som tur var så alla rör verkar vara OK! Temporär uppställning framför racket. Klart för start. Lirar Kör UL till att böra med. Mysbelysning, o värme sprider den
    1 point
×
×
  • Create New...