Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-07-08 in Posts

  1. För egen del så delar uppfattningen att kablar drar ifrån/filtrerar. Men jag är tveksam till om en DSP/tonkontroll kan återskapa allt det som ett mindre lyckat kabel-val åstadkommit. Bas och diskat - säkert. Men vilken knapp vrider man på när man, efter byte från kabel A till kabel B, upplever försämrad 3D-bild av den musikaliska presentationen? Eller saknar de nästan ohörbara nyanserna som gör att man uppfattar rummet där musikerna befinner sig? Själv har jag ingen som helst teknisk kompetens att uttala mig om vad i en kabels konstruktion som leder till X eller Y. Så jag har valt en annan väg :-). Jag lånar hem ett antal olika kablar och lyssnar. Byter och lyssnar lite mer. De som blir kvar när övningen är avslutad är kablarna som på bästa sätt fyller min skivsamling med ytterligare ett uns med välljud och därmed mig själv med välmående. Är resultatet en helt neutral återgivning? Nä, troligtvis inte. Spelar det någon roll? Inte för mig då jag inte prioriterar neutralitet framför en presentation där jag upplever att musiken känns äkta. För mig är det viktigare att jag fullt ut "tror" på den musikaliska presentationen som jag bjuds på. Det är säkert inte ett tankesätt som alla håller med om - men det funkar för mig.
    11 points
  2. Kilgore

    Dan D'Agostino...

    För tillfället testas det ett par Magico A1 i systemet, men det ska testas högtalare av en helt annan dimension snart, jag kanske återkommer till det när de dyker upp... Hur låter det då? Som ni förstår är högtalarna den begränsande faktorn här, men jag har aldrig hört A1:orna spela så bra. A1 har sluten låda och gillar därför mkt effekt för att blomma ut. En otrolig upplösning i röster och instrument men utan att bli hårt. Tystheten mellan tonerna,verkligen ett tyst RIAA, och tillsammans med den skivspelaren blir det ngt i hästväg. Basen är så klart inte så lätt att betygsätta med dessa små stativare, men den bas som de kan producera blir kontrollerad. Får återkomma med lyssningsuttryck när det kommer lite mer potenta högtalare i systemet. Elektroniken hade bara några timmars speltid från låda, och jag hade inte tid att lyssna på mer än ett par låtar, men det gav verkligen mersmak. Skulle verkligen kunna tänka mig att byta mitt försteg och mina monoblock o alla kablar därtill mot denna pjäs. Det vara alla bilder jag hade för denna gången. Kanske dyker upp fler i denna tråden framöver
    5 points
  3. För att försöka visa vad som sker vid strömdrivning respektive spänningsdrivning kommer här 2 simuleringar. Först spänningsdrivning och det jag visar är ström genom R1, spänning genom R1 och impedans. Det som kännetecknar en spänningsdrivare är att den "fokuserar på" att hålla spänningen konstant oavsett strömförbrukning och det som händer i en högtalare är att strömmen genom spolen i det här fallet representerad av I(R1 ) minskar när impedansen stiger på grund av de inneboende reaktiva komponenterna (med dämpning) som representeras av L2, L3, C2 och R6. Att både ström och spänning minskar i en resistans är givet och det syns i graferna. Att jag visar strömmen genom B1 är för att det är den som skapar kraften i en högtalare och övriga komponenter påverkar hur kraften får högtalaren att röra sig och är i det simulerade fallet den mekaniska grundresonansen och spolens induktans. Det jag visar är normalt inte något som högtalarkonstruktörer bryr sig om eftersom högtalarelementet är avstämt med dämpning så att det beter sig på ett visst sätt vid grundresonansen (Q-värde) och spolen induktans är ofta dimensionerad för att ge en sänkning mot högre frekvens som motsvarar ungefär den ökning i nivå rakt fram som fås på grund av ökad riktverkan. Jag låter dem som konstruerar högtalare göra så som de själva vill men det skadar inte att förstå vad som egentligen händer och det är att det normala är att de är gjorda för rak frekvensgång med spänningsdrivning (låg utimpedans - simulerad som 0.1 ohm). Med stigande utimpedans kommer frekvensgången att påverkas av impedanskurvan och vid extremfallet strömdrivning (nedan simulerad med utimpedans 10 kohm) fås ström genom R1 enligt detta. Eftersom högtalaren i regel är gjord för spänningsdrivning kommer frekvensgången att ändras enligt skillnaden i ström genom R1 enligt ovan. Det ger en rejäl puckel vid resonansen och ibland en del ojämnhet vid delningsfrekvenserna. Med bara en liten höjning av utimpedansen som i t.ex rörförstärkare (typiskt 0.5-2 ohm) fås samma påverkan men i betydligt lägre utsträckning och det ger inga större problem vid praktiskt bruk. Fördelen med strömdrivning är att man driver med den storheten som direkt påverkar rörelsen. Det ger i regel lägre distorsion och minskade problem med sekundäreffekter som ger "egenljud" i högtalarna. Vad som är lämplig utimpedans för en given högtalare ges nog oftast av vad som använts av konstruktören vid "voicing".
    4 points
  4. Har inte hunnit läsa så mycket i min tråd det senaste. Fullt upp med annat. Kul att det diskuteras så mycket. Vi har mycket vi kan lära av varandra och jag hade inte varit lika nöjd med mitt ljud utan diskussioner där jag lärt mig mycket av andra på Euphonia. En diskussion behöver olika synsätt för att bli intressant och ge frukt. En framgångsrik hållning i vetenskap och i problemlösning är att försöka identifiera felets/problemets källa och åtgärda problemet där. Det går inte alltid, så man få ta genvägar via tex att behandla symptomen. Det blir ofta inte lika effektivt och ofta ger det bieffekter som blir svåra att överblicka, men kan vara den bästa lösningen som är tillgänglig när man inte kan fixa eller inte vet vad som är källan till problemet. Man skulle kunna argumentera för att hela ide'n med HiFi är en sådan kompromiss att vi aldrig kommer att komma åt källan, vilket är musikens instrument. Vi kan aldrig backa skeendet dit och höra hur det lät. Det är en naturlag. Angående kablar så är detta svårt att nå en samsyn kring det. Det beror nog på att det inte finns något helt rätt eller helt fel. Kablar i en High-end anläggning kommer vi dock inte ifrån som det ser ut nu. Alla kablar påverkar ljudet. @AmatörenVisst är kabeln passiv på ett vis, men lik väl är den en komponent som ger en påverkan på signalen. Dels påverkar signalen själv materialen i kabeln som i sin tur påverkar signalen på olika vis och dels påverkas signalen i kabeln av sådant som kommer utifrån och sådant som nätströmmen smittats av innan den ens fattat att den skall in till en stereo. Så himla passiv blir kabeln inte då. Den har ingen egen strömkälla men nog produceras elektrisk ström och spänning med egenskaper i en kabel som aktivt påverkar signalen. Således kan en kabel tillföra något till signalen, men inget som är signalen av godo. Signalen förändras till det sämre. Detta är ju dessutom inget som slutar i nästa HiFi-burk utan det åker med hela vägen till högtalaren i den förändrade signalen. Om vi inte gillar vad vi hör och försöker förbättra detta med Dsp så vidhåller jag argumentet att vid High-End så blir det inte bättra att blunda får ett fel som man kan åtgärda genom att justera signalen med ett annat fel. Något bättre kanske med tonkontroll, men varför inte fixa en kabel som man tycker låter bra istället? Ofta är det en undermålig akustik eller högtalarplacering eller att prylarna står fel som ger kasst ljud med bra prylar. Jag gör en analogi med bilder. Jag tar en bild på en vacker rullbandspelare "in action" med en högpresterande kamerautrustning i RAW . Bildbehandlar till perfektion och spara den i jpeg. Där är bilden starkt reducerad mot var den var i RAW. Lyser av briljans, skärpa och djup. Tankar upp bilden till Euphonia och ser hur bilden ser platt, oskarp och livlös ut jämfört med mitt orginal. Jag tar bilden från Euphonia och kör den igen i mitt bildbehandlingsprogram och drar i alla rattar jag kommer åt. Jag kan förändra bilden men absolut inte få den att likna orginalet, den blir sämre och sämre. Vad är då orginalet i vår hobby? Jag skulle säga att vi får nöja oss med att det är där musiken ligger lagrad digitalt, i vinylen eller rullbandet. Man skulle också kunna säga att det är vid instrumentet då det spelades in. Dit kommer vi dock aldrig i vår hobby. Den biten som förloras mellan musiken och vår stereo är stor och den får vi leva utan i HiFi-hobbyn. För oss startar musiksignalen i våra signalkällor, men den påverkas av vilken ström som kommer in i systemet från väggen redan innan det blir en musiksignal och systemet påverkar signalen som till slut når våra öron via en transformering i högtalaren från elektrisk signal till ljudsignal. Låter det illa kan det alltså bero på allt från elnätets egenskaper via kablar till stereon vidare i systemet och till slut via luften till vårat vax i öronen. Ta bort vaxet ur öronen om det inte låter bra, eller fixa nätströmmen, akustiken eller något annat först om man vill förbättra musikupplevelsen. Dsp har jag inte hört laga dessa fel ytan att samtidigt tappa något annat. Denna uppfattning grundar jag på flera olika system utspritt under flera år där det demats eller testats på olika vis och detta företrädesvis med kunnigt folk. Endast med ett par stora Martin Logan har jag hört en förbättring när Dsp kopplades in. Så jag har dålig erfarenhet av detta. I början kan man till synes imponeras av skillnaderna men det är något med livet i musiken, den där närvaron och engagemanget som jag tycker försvinner. Jag är intresserad av att få bra ljud så skulle jag uppleva en förbättring med Dsp skulle jag så klart testa det hemma. Ingen prestige i det för mig.
    3 points
  5. byZan

    Dan D'Agostino...

    Tyckte jag med! Men precis som du skriver så är det en vanesak och går man in i musiken så spelar det ingen roll alls för egen del, då blundar jag och ibland så somnar jag t o m och då spelar presentationen ingen roll heller /byZan
    3 points
  6. Kilgore

    Dan D'Agostino...

    Bilder vad det ja... Får väl ha några bilder på uppackade Momentum-produkter... Här ser vi dem in action tillsammans med en TechDAS Air Force III
    3 points
  7. Jag insåg en sak igår som nästan skrämde mig litegrann, om jag nu köper nya högtalare på den här nivån så innebär det mer eller mindre "game over" inom överskådlig framtid. För första gången så kommer jag sitta med en anläggning där jag i dagsläget inte ser hur jag skulle kunna byta ut någonting. - Förstärkaren, big no no (och dessutom förbjuden att byta) - DAC:en, har aldrig känt mig så nöjd - Streamern, vad mer finns det? - Högtalarna, har nog kommit för att stanna länge Visst, jag kan alltid byta lite kablar och tillbehör, jobba med akustik osv, om inte annat för att variera och experimentera litegrann och nånting kul måste man ju ha att syssla med. Men på det stora hela så kommer jag landa i en anläggning som jag i grunden kan luta mig tillbaka med ett bra tag utan några egentliga tankar eller planer för framtiden med. Men visst, om något år så kommer det väl en ny DAC som man bara "måste ha" eller en ny streamer som är oemotståndlig och man ska aldrig säga aldrig, jag känner ju inte mig själv som någon som kan sitta still allt för länge. Nånting lär man väl hitta på. Spännande känsla iaf, att sitta nöjd...
    3 points
  8. Det är vad en passiv komponent sysslar med, ja Då, förslagsvis, så sätter man tillbaka föregående kabel innan man börjar "skruva" Då vrider man på knapp (vred) C! Detta är ett jobb för vred D! Ok. Jag vet en del som bygger kablar och säljer dyrt som också helt uppenbart saknar teknisk kompetens! Men de har en fruktansvärd svada och "övertygande" argument som gör att de lyckas sälja en lakrits eller två! Inga namn, ingen ska hängas ut! Mitt råd: Lita på dina öron, inte andras argument! Var och en blir salig i sin tro! Själv så föredrar jag en sladd som påverkar återgivningen så lite som möjligt! Är det någon som eftersträvar det? Tänk på ELC-kurvan! Det verkar som ett sunt tankesätt, tycker jag Jag hoppas ni kunniga medlemmar som läser detta tar det från den skämtsamma sidan (jo, lite allvar finns också) och ger mig lite "gillande" också!
    2 points
  9. Absolut, jag menade det inte som något negativt utan mer bara som en insikt. Jag skulle säga att byteskarusellen definitivt är rolig och hör till på något sätt, det finns väl ingen som INTE tycker det är kul med nya grejer? Men det är också väldigt skönt att ha landat i grejer man tycker väldigt mycket om såklart. Akustiken och rummet som absolut inte ska underskattas, vet jag att jag har en del utmaningar med, men är i dagsläget svårt att göra så mycket åt tror jag, däremot den dagen vi bygger nytt hus.... Känner helt klart igen mig, efter att jag bytt DAC vid ett tillfälle så fick jag frågan om det inte var mer av en sidogradering än uppgradering, det där har fastnat litegrann och jag försöker numera alltid tänka mer uppåt än i sidled. Jag har genom åren känt ett behov av att byta grejer, dels för att lära mig, men även för att det är kul och intressant att prova saker. Jag har testat rör, transformatorer, passivt, class d, försteg, monoblock, integrerat, balanserat, massa tweaks och kablar hit och dit osv osv, och det har varit superkul längs hela resan. Sen om jag blev så mycket klokare i slutänden vet jag inte, men det var iaf roligt...
    2 points
  10. shifts

    En hifinörds bekännelse

    Det där är väl allt bara positivt – eller är byteskarusellen en del av det roliga? Satan i gatan vad du kan djupdyka i mjukvaran istället. Och att gå in för att göra det bästa av din akustiksituation kommer ta din anläggning till nya höjder! Tycker du ska vara nöjd med insikten om var du befinner dig på resan och inte låta dig skrämmas. Det är svårt att sitta nöjd. Under min egen resa har jag själv hela tiden varit inriktad på att bygga ut med funktioner som jag ansett mig behöva och har insett att jag nog fortfarande är där. När jag var yngre med mindre medel var det helt enkelt det mest ekonomiska sättet att ta min anläggning vidare, men känner att det fortfarande svårt att motivera vidare inköp om nytillskott inte vidareutvecklar anläggningen på något sätt och inte bara går i sidled (även om esoteriska värden ökar).
    2 points
  11. Jag bryr mig inte om vad de inte borde göra och varför. Men i min bok gör de skillnad även om de inte är den viktigaste parametern. Däremot är jag av åsikten att det finns mycket skräp på marknaden som gränsar till det kriminella, t ex OEM-kablar som bara ändrar det yttre, ungefär som Oppo-exemplet du visade. Trixet är att undvika dessa lycksökare. Neutralt och ofärgat ljud tror jag inte någon av oss kan detektera. Vi tar ställning till en helhet som är en summa av allt vi hör längs signalens överföring inklusive vår hörselapparat med bihålor och smakpreferenser. Sanningen sitter mellan våra öron, inte i en formelsamling. Om man anser att allt låter lika och enbart Ohms lag gäller så klarar man sig med lampsladd. Den verkligheten har jag också genomlevt.
    2 points
  12. Utimpedansen i signalgeneratorn är ställbar och det är gjort i exemplet ovan men calle_jr gick händelserna i förväg. Impedanskurvan är inte typisk för en subwoofer utan bara det jag fick fram efter lite pillande med värden, den duger för att visa hur det fungerar och hur man kan kompensera för den. Anledningen till att jag började med det här är att jag besökte min kompis som också håller på med test av strömdrivning i subwoofer och har kommit lite längre i mätningarna. Vi har diskuterat användning av parametrisk EQ för att få rak frekvensgång vid resonansfrekvensen men vid praktiska prov har den faktiska nivåhöjningen visat sig vara så stor att den är lite knepig att hantera med aktiv EQ. Vi pratade om någon som gjort passiv kompensering av högtalare för att kunna använda strömdrivning och då tänkte jag om och stoppar utvecklingen av en parametrisk EQ som jag jobbat lite med då och då. Jag tänker lösa det med passiv korrigering istället och hur det går till tänkte jag visa här i tråden.
    2 points
  13. Jaså... var och när då? Jag skrev så här: Jag är tämligen ointresserad av att jämföra fler förstärkare och jag bedåras inte av hifi på grund av utseende, teknik, eller finesser Min byteskarussell är över. Sådana övningar har jag gjort i massor. Innan jag slog till med VTL jämförde jag mot framför allt Audio Researh, McIntosh, Lamm, Pathos, Moon, Mark Levinson, Conrad Johnson, Bow Technologies och lite med Shindo i sluttampen. Jag velade säkert ett par år och besökte mässor både i Sverige och utomlands. Till slut stod det mellan Lamm och VTL och det är fortfarande mina favoriter. Dessutom en massa kabeltester. Rummet är också intrimmat. Jag har landat och fokuserar på musik och den anläggning jag har underhåller jag med uppgraderingar när sådana erbjuds och jag känner mig hågad. Både mina prylar från VTL och Aesthetix tillverkas fortfarande efter ca 10 år och de är delvis uppgraderingsbara och servas fullt ut ännu. Snart klassas de väl som vintage men det är jag också. Om det är något som jag imponerats av de sista 10-20 åren så är det av dacar, högtalare, pickuper, RIAA och skivspelare och det är inom de områdena som jag satsat mest sedan 7-8 år.
    2 points
  14. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    IKEA Stockholm. Jag kör mitt utan bakstycke och den sväljer allt mitt jag inte riktigt vill se. Gillar att luckorna skjuts in så att man kan köra med dom öppna vid behov utan de tar plats.
    2 points
  15. Perfect sense

    Mickes Musikrum

    Det enda jag vet är att lanseringen är uppskjuten till i höst, där Corona effekten är en del av förklaringen. / Marcus, www.perfect-sense.se
    1 point
  16. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Bra fråga @shifts, det hade jag glömt bort! En sak till kom jag på avseende Gold Note DS-10 och det är att det finns en "Plus"-version som även har analoga ingångar. Det finns även slutsteg (bryggkopplingsbara) i "samma" som möjliggör en kompaktanläggning av riktigt hög klass! Nyligen har Gold Note även släppt den externa linjära nätdel som byggs för just DS-10. Jag ska försöka få till en lyssning, om inte annat hos Lasse, för att försöka få ett grepp om ffa den externa strömförsörjningen. För övrigt tror inte att jag nämnde det, men genom att ansluta en kompatibel USB-disk (inte alla typer och filsystem funkar) dyker det upp en ytterligare musikkälla i GN Control-appen. Den heter DS-10 Server och är en återspegling av filstrukturen på disken. Det går bra att spela de vanligast förekommande filtyper och format, DSD64 och upp till PCM384 (det senare är jag inte helt säker på). Det här är exakt funktion som Oppo BDP-103 besitter, men den spelade gladeligen filer från min 2.5" 4Tb WD Elements med exFAT filsystem vilket GN inte gjorde.
    1 point
  17. shifts

    Dan D'Agostino...

    Om man får fortsätta raljera lite om priset, så har nog de flesta som tar sig råd till en apparat inte råd med en till. Och då spelar ju de olika bredderna mindre roll.
    1 point
  18. Kompenseringslänken för basresonansen då. Den består av ett motstånd, en kondensator och en spole i serie och syftet med den är att öka strömförbrukningen i kretsen precis lika mycket som den sänks med vid resonansen vid spänningsdrivning. Den är lite knepigare att dimensionera och jag ska försöka göra en vettig beskrivning men vi kan se på resultatet så länge. Jag har fått till det skapligt men det går säkert att förbättra. Även här kan vi se att strömmen genom R1 inte förändras vid spänningsdrivning och det beror på att spänningen styr och den ström som efterfrågas pga impedansnivån levereras. Det är det som ger minskad ström i R1 vid resonans. Då kan vi väl titta på resultatet med strömdrivning också. Det ser likadant ut och alltså borde vi få likadan frekvensgång oavsett förstärkarens utimpedans. Kompensationslänken är helt enkelt utformad så att den drar samma mängd ström som "sparas" vid resonansen och spänningsdrivning och vid strömdrivning förses kretsen med efterfrågad ström vid 8 ohm konstant, dvs spänningen över högtalarelementet kommer att följa en "resistiv" komponent och därmed beter det sig på samma sätt som vid spänningsdrivning. Jag hoppas att jag fått till det här rätt men ska fortsätta med simuleringar och praktiska prov tills jag är säker på att det fungerar.
    1 point
  19. shifts

    Mickes Musikrum

    Hej Marcus, Det har visserligen varit en udda vår och gissar att det varit udda även för Innuos, men har du hört några fler viskningar om detta projekt? Har varit nyfiken sedan du delade detta på forumet i januari.
    1 point
  20. triomio

    Dan D'Agostino...

    Han kanske försöker hålla ner priserna
    1 point
  21. Det är ju det som är så bra när man kommer till den insikten, om man skramlar ihop lite monoblock och kablar och grejer så kan man komma en bit på vägen. Nu tillhör ju dessa pjäser en klass som många av oss kanske ändå aldrig når upp till, men ändock, rotar man bara tillräckligt djupt och länge så... vem vet....
    1 point
  22. Kilgore

    Dan D'Agostino...

    Tack för alla trevliga tillrop. Jag har några bilder till... Ja redan när jag hörde Progression Preamplifier i det stora systemet med TAD R1Tx förstod jag att DAnnes produkter var ngt i hästväg. Mellanregister, röster och spelglädje som en rörförstärkare, men med kontrollen och basen som transistorförstärkare, bästa av 2 världar. Jag vet att jag generaliserar lite nu, men lite för att försöka förklara lite vad jag hörde.
    1 point
  23. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Denna placering fungerar ypperligt hemma hos oss. Om du har vägarna förbi är det bara att hojta till.
    1 point
  24. figge

    Hemma hos Ishoot

    Av egen erfarenhet vet jag att Verity mår bra av lite avstånd till sidoväggarna. Ser bra ut. Hoppas att det ges tillfälle till lyssning i framtiden. Hörde dem på Take 5.
    1 point
  25. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Ca 120cm. Något mera på höger sida.
    1 point
  26. octavia rs

    Hemma hos Ishoot

    Trevligt system du fått till Man kan tillägga att du har alltid en transformatorkopplad lösning i en nätverksport de sitter inbyggda i alla switchar/routers för att ge galvanisk avskiljning mellan enheter de är en del av standarden. Sen finns det givetvis mer eller mindre avancerade filterlösningar som sitter i LAN porten men de finns alltid en form av filter oavsett produkt/pris. Vad jag minns så är där en isolering mellan portarna om man kör sin streamer kopplad i LAN uttaget ut ur en Innuos.
    1 point
  27. Sånt är kul. Ja har gjort en del liknande tester. Tex med digitala signalkällor. Där blev det inga överraskningar. Förstärkare kan dock överraska. En Yamma också kanske.
    1 point
  28. Luke Manley på VTL och Jim White på Aesthetix får väl klassas som ungdomar i sällskap av Dan D’Agostino och många andra. Hifi-gubbar blir bättre med åren.
    1 point
  29. Rebecca och Megan Lovell. Kanonbra!
    1 point
  30. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag har spelat med Gold Note ytterligare idag, och jämfört den ljudmässigt med Oppo BDP-103 och efter ett par timmar kopplade jag in min Auralic Aries Mini som ju är betydligt mer lik DS-10 ur ett funktionsperspektiv. Den app som GoldNote tycker man ska styra DS-10 med heter som sagt GN Control och är en version av mConnect Control som låser betraktningsperspektivet till porträtt-läge och slösar enormt med utrymme på en iPad Pro 12.9": Det lite tråkiga med appen är att den inte är så anpassad till just DS-10. Vissa funktioner som hade varit enklare att styra med en app, än med den rotera/tryck-knapp som fronten utrustats med, fungerar helt enkelt inte tillfredsställande. Jag säger så här, kör den som nätverks-DAC till ett Roon-system och det kommer fungera alldeles utmärkt, och stabilt. Vill du ge dig in i mConnect/UPnP-djungeln rekommenderar jag både myggmedel, machete och ett rejält tålamod. Jag har inte provat DS-10 som ren DAC (alltså med SPDIF-ingångarna) eller USB-DAC men i det läget kan den hantera de allra flesta ljudformat, av okänd anledning fungerar t.ex- inte DSD med Roon? Och från USB-ansluten disk kan den bara läsa DSD64, trots att den kan hantera DSD512 via USB med rätt drivrutiner. Hursom, den låter finemang i olika sammanhang och har en riktigt funktionell hörlursförstärkare som kan hantera även lite besvärligare lurar. Dock inte strömsugande planarmagnetostater, men t.ex. Focal Utopia och Sennheiser HD-800S låter fint. Den är helt stabil som Roon endpoint, med smolket att DSD inte kan hanteras, men i övrigt finemang. Airplay låter också finemang, men jag upplever en något större fördröjning i ljudet än vad jag är van vid. Tråkigt om man t.ex. kikar på någon musik-video på YouTube och vill peta ut ljudet i stereon. Jag hade trassel med den trådlösa uppkopplingen först, då den tydligen inte kunde komma ihåg uppgifterna till mitt trådlösa nätverk, men efter "gör om, gör rätt, igen" så har det funkat. Förvånande att den inte klarar 5Ghz-bandet dock? Här är det nog läge att rekommendera trådad anslutning i de flesta fall. Jag tycker det är en vettig och mångsidig produkt, men det finns en del mjukvaruskavanker som behöver putsas på. Kan man undvika de fallgropar detta innebär, eller leva med dem, så tycker jag ändå att det är en vettig apparat. I rätt sammanhang är den dock helt optimal! Jag glömde jämförelseobjekten, och hur de låter i förhållande till denna. Oppo BDP-103 hänger inte riktigt med i svängarna ljudmässigt, men dess app är betydligt mera mogen och funktionell. Ljudskillnaden är dock så liten att jag utan Roon skulle välja Oppo, för sinnesfridens skull När det gäller Auralic Aries Mini så kör den över de båda andra nämnda i perspektivet mjukvara, appstyrning och mognadsgrad. Lightning DS är en riktigt bra mjukvara. Ljudmässigt, med en linjär strömförsörjning, gillar jag Aries bäst. Här vill jag poängtera att Gold Note enligt uppgift skall fungera utmärkt som digitalt försteg, direkt anslutet till aktiva högtalare eller slutsteg. Jag provade inte detta tyvärr. Men som nätverks-DAC gillar jag Aries Mini bäst, med dess filter på Balanced blir den lite mjukare och passar min smak bättre. Men, det är enbart Gold Note som driver ett par hörlurar med gott resultat!
    1 point
×
×
  • Create New...