Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-02-25 in all areas

  1. @Shift hifi En kabels impedans går inte att mäta med en multimeter. Impedansen är beroende på kabelns uppbyggnad och det är ganska många parametrar som påverkar. De tre huvudsakliga ingredienserna som ingår vid impedansbestämning av en partvinnad-kabel är: d = Ledarnas diameter (inte arean) s = Ledarnas avstånd (C-C) εr = Isoleringsmaterialets permittivitet (dielektrisk konstant) Detta är en grov förenkling av verkligheten, men man kommer ändå hyfsat nära med bara de här tre parametrarna. εr för några vanliga isolationsmaterial: Luft = 1,0006 PVC = 3,18 Teflon = 2,1 Polyethylene (PE) = 2,25 Jag hade inte tänkt bli mer teoretisk än så här och för den vetgirige så finns det fullt av info på nätet för hur man teoretiskt beräknar en kabels impedans. "seek and you will find" Matthew 7:7–8 Jag kan tycka att USB-standardens 90 ohm är ett lite märkligt val. Partvinnad kabel avsedd för digital överföring brukar i 9 fall av 10 ha 110 ohm's impedans. Undrar varför man har valt en egen variant? Det är bara de två ledarna för dataöverföringen som behöver impedansmatchas och det är inget som du kan "mäta". De andra två ledarna är spänningsmatning.
    2 points
  2. En liten, obetydlig tingest landade här idag. En Audioquest Jitterbug. Ett slags USB filter. Inte dyrt. Definitivt inte dyrt i hifikretsar. Men är det något att ha? En högst ovetenskaplig lyssning genomfördes. Först utan jitterbug. Sedan med. Samma låtar. Samma volym. Skillnaden är liten till en början. Det låter ungefär som efter uppgraderingen. Men det finns ett men. Den digitala hårdhet som jag tyckte mig märka efter att ha skaffat roon server och endpoint är ej längre kvar. Det låter fortfarande klart och dynamiskt. Men utan digitalitis. Och det är värt mycket i min värld. Mission accomplished. Kanske lite usb kablar på detta? Inte omöjligt.
    2 points
  3. Som en gammal vän av lyssnande på musik sedan lång tid tillbaka och tillika intresserad av vad som får mig att bli berörd av musik ljudmässigt (inte själva musiken avses här) har jag funderat på under alla år. Trodde nog som barn att bara det lät bra så var det bra men ju mer jag lärde mig att lyssna och jämföra ljudet via annan elektronik eller t o m live så förstod jag att ju mer jag vet desto mer förstod jag hur lite jag förstod. Det fanns en utvecklingspotential i mig som jag tror är oändlig? Men att få ett ljudideal som passade mina öron och hjärta kom i tidig ålder och består om än att den delvis av naturliga orsaker har förändrats över tid. Jag kommer inte ihåg när jag blev så berörd av musik så tårarna rann ner för kinderna för första gången? Men jag var ensam för inte vågade jag visa att jag grät, pinsamt då, men idag näst intill befriande och för mig noterbart i både tal och skrift utan att ha en tanke på pinsamt eller så. 4 söner som dagligen har växt upp med musik i hemmet, med olika genrer från olika källor, olika system vartefter de har bytts ut etc, men ingen av dem har egentligen hakat på farsans hobby mer än att de kommenterat vad de tyckt om de olika prylarna och musik genrer. Lite konstigt tycker jag, då jag själv som väldigt ung gillade när morfar spelade munspel, farsan som sjöng (om än falskt ibland) gamla folkvisor, Evert Taube m m och förmodligen redan då kände att musik berörde. Inget av detta märkte jag på grabbarna förrän den dag de förstod att jag blev så berörd av musik så tårarna t o m rann som den värsta vårfloden och att någon av dem sa ”- jag blir berörd när du blir berörd”. Numera blir de också berörda av musik även om jag inte sett några tårfyllda ögon live, men det är inte ett måste heller för att jag ska förstå att de blir berörda av musik. Nu har en av sönerna, han som fick mina B&W Signature Diamond för länge sedan frågat om jag kan hitta en billig förstärkare åt honom (den tidigare Thule har stått trasig i flera år) för han skulle vilja kunna spela lite musik från Spotify så hans barn får lyssna på lite musik. Spotify? Varför Spootify? Han tyckte att det räckte! Du måste ju ha en dac/streamer oxå? Jo men finns det inget allt-i-ett-maskin? Jo det gör det! Något billigt, vill inte lägga alltför mycket pengar på detta! Men du som alltid vill ha det bättre av det du nu ska ha, varför inte nu? Men ungarna är för små för att uppskatta det! Jaha, men jag började med denna hobby när jag var fyra år och uppskattade att det lät bättre än bra bara efter något år! Orkar inte diskutera detta med dig, kan du inte bara fråga runt bland dina polare om det finns något billigt som skulle kunna passa? Jo jag kan och ska göra det, för du litar mer på mina polare än mig verkar det som? Ha, du nöjer ju dig inte med något mediokert! Allt beror på vad man tolkar in som mediokert! Jo förvisso men fixar du då? Ja jag lägger ut en förfrågan på forumet så får du avgöra själv vad som blir bra för dina behov! Så nu ska hans högtalare matchas med en elektronik som kan orka driva dessa och som man kan spela Spotify på, förslag mottages för vidare distribution till en av mina söner där äpplet inte ens verkar ha ramlat ner än?! Till saken hör nog att hans snart fyraåriga son tydligen har sagt -jag vill ha som farfar har, en padda där man kan välja musik och spela högre Äpplet faller kanske inte så långt från päronträdet ändå /byZan
    1 point
  4. Ledzepp

    Hemma hos Ledzepp

    Provar igen då... Tänkte lägga in några bilder hur det ser ut just nu där hemma...Varit en lång och svängig resa. Med intresset på topp i perioder och helt avsaknad av intresse där emellan...men musiken har alltid funnits där... Första bilden blir på min nuvarande förstärkare, Den vackra, både till kropp och själ, ModWright Instruments KWI 200....
    1 point
  5. Impedans är motstånd. Resistans är en del av impedansen för en krets. Superkomprimerat: Impedans Z innehåller förutom resistans R även kapacitans C och induktans L som bidrar till det totala motståndet i en växelströmskrets. Impedansen är frekvensberoende w och eftersom kapacitans är fasförskjuten -90 grader och induktans +90 grader mot resistans kan den totala impedansen bara beskrivas med vektorer eller komplexa tal i. För en seriekoppling blir: Z = R + iwL + 1/iwC sorry.
    1 point
  6. calle_jr

    Har du hört detta?

    Någon som känner till Ohm's lag? Då menar jag Ohm's andra lag Det var Georg Ohm som först formulerade att vår hörsel tolkar ett sammansatt ljud genom att generera nervpulser för de ingående rena tonerna. Han såg det som en fourieranalys , så om vi hör ett orkesterverk så delar hörsnäckan upp det sammansatta ljudet och skickar det som rena toner till hjärnan. Det är inte helt trovärdigt (och ett väldigt tekniskt betrakelsesätt), men det är inte fel heller. Hermann von Helmholtz stod bakom och vidareutvecklade Ohms formuleringar. Det var mycket liv kring detta och August Seebeck motbevisade Ohm med sina egna temporalteorier. Denna regelrätta strid var så ihärdig att Georg Ohm fick lämna hela forskningsområdet kring hörsel. Basilarmembranet är det membran som exciterar våra hörselceller med inkommande ljudenergi. Vibrationerna från trumhinnan skapar en vågutbredning i snäckvätskan som sedan exciterar membranet. Nedanstående figur visar hur membranet ser ut om man skulle veckla ut det. Membranet har olika bredd och styvhet längs sin längd, vilket får som effekt att det vibrerar med olika amplitud på olika ställen beroende på vilken frekvenssammansättning vågutbredningen har. Membranets lägsta resonansfrekvens varierar alltså längs dess längd. Responsen i basilarmembranet kommer av en framåtpropagerande våg som genereras när trumhinnan exciterar vätskan i scala tympani vars tröghet samverkar med basilarmembranets styvhet. Vågamplituden ökar gradvis till ett peakvärde vid ett specifikt ställe längs membranet som illustrerades i figuren ovan, för att därefter snabbt avklinga. Förskjutningen hos basilarmembranet för en ren ton kan beskrivas: där är vågnummer, är vågens amplitud vid basen, är den pådrivande frekvensen. är en faktor för att bevara energin när vågnumret ändras med . Integralen styr förluster när vågen propagerar längs membranet. Så snart en ton har exciterat hörselceller på ett ställe längs membranet så dämpas tonen bort. Den ovan beskrivna funktionen benämns platsteorin och tillskrivs Hermann von Helmholtz. Som syns verkar den vara märkbart trubbig med tanke på hur säker människan är på att identifiera ljud med mycket hög precision. Även om max amplitud exciterar på precis rätt ställe i membranet, så kommer hörselceller en bra bit över och under aktuell frekvens också att avfyra nervpulser. Det verkar helt enkelt ganska trubbigt. Det finns således en annan teori, lanserad av August Seebeck, som kallas temporalteorin. Den bygger på att takten som nervpulser avfyras bestäms av det frekvensinnehåll ljudet har, dvs att tiden mellan nervpulser är densamma som periodtiden hos en ton. Temporalteorin har vidareutvecklats av Ernest Wever till vad som kallas volleyteorin, och beskriver att ett gäng nervceller kan samverka och tillsammans skapa den takt som motsvarar frekvensinnehållet i en ton: Bildbeskrivning av volleyteorin baserad på illustration av Rachel Candace Law, Georgia Institute of Technology Idag är man ganska överens om att båda dessa teorier samverkar och kompletterar varandra till en mer exakt bestämning av örats respons. Man anser också att lägre frekvenser (under ca 1kHz) främst bestäms av volleyteorin, och högre frekvenser (över ca 5kHz) främst bestäms av platsteorin. Däremellan samverkar funktionerna så att hörselcentra kan använda "data" från basilarmembranet både vad gäller läge på membranet (plats) och nervpulsernas takt (frekvens).
    1 point
  7. Mycket av de produkter man ser idag för att "rena" usb och allt mer LAN produkter kan göra en liten mätbar skillnad kanske men är det nåt som synes när de passerat dac, försteg, slutsteg och högtalare? Kopplar man dator direkt i dac och dac använder 5v för sin usb så kanske dessa produkter kan göra skillnad men allt beror nog mest på hur de produkter man kopplar in dem i hanterar signaler. En produkt som diskuteras flitigt är Uptones isoREGEN som med galvanisk avskiljning och matning med en ny 5v till utgången. Mätning av usb innan och efter isoREGEN visar att signal integriteten blivit bättre men gör de i verkligheten skillnad när de passerat dac? Före. Efter.
    1 point
  8. Snubblade över den här skivan och jäklars vad bra jag tycker att det är, spår två har satt sig på trumhinnan rejält. Emily King - Sides
    1 point
  9. Vänta du bara..
    1 point
  10. Ledzepp

    Hemma hos Ledzepp

    Blev nyfiken igår...största traffoburken jag haft i någon stärkare..
    1 point
  11. Visst är det så...men man bör ju ta en titt på hur svårt det är i det tänkta frekvensomfånget - hur många watt lägger du i 2-20kHz området? Tuffare är såklart under 100 Hz, där det lär gå åt tiofalt effekten. Vid aktiv drift så är impedanstopparna ett icke-problem, map delning. Det är vid passiva filter som en "orolig" impedansgång måste hanteras och än värre blir det som här - vid atypiska oroligheter. Jag tror också på ca 3kHz delning, men här börjar vi därmed pusha kraven på mellanregistret! Ang branthet, så är det alltid en balans...jag ser inget egenvärde i högre ordningar, tvärtom...det är ett nödvändigt ont i vissa konstruktioner. Naturligt avrullande är ju alla element, både uppåt och nedåt! Problemet är att såklart att dist och/eller andra kvaliteter (spridning, t.ex) blir lidande. Man kan ju spekulera...men en stor marknad är OEM, där företag går in och beställer egna specar (jag gör det för vissa element, t.ex). Detta görs ofta med ett standardelement som bas (istället för att börja från scratch, vilket marknadsmaterialet kanske ändå säger ) och på detta sättet så skapar ju ett högtalarelementföretag en marknad till sig själv.
    1 point
  12. Vad är det nu som händer
    1 point
×
×
  • Create New...