Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-02-18 in all areas

  1. Bebop

    HEM 2020

    För egen del är nog färdigt med mässor av den traditionella sorten. Jag har gått på mässor sedan 70-talet då det var stora event. T o m i städer som Kristianstad och Hässleholm arrangerades mässor. I Kristianstad utrymdes skolsalarna i centrala Söderportskolan och fylldes med hifi. Det var en tid när hifistaplarna gick som smör i solsken, kassettdäcken gjorde entré. I stan fanns åtminstone 8 handlare. En specialiserad på Hitatchi, en annan på JVC och Optonica. Det fanns en som körde Kenwood och Luxman som huvudmärke och en med Technics och B&O. Sedan fanns det en Sony- och en Yamahahandlare och ytterligare en som sålde Luxor och Philips/DUX. Dessutom en som sålde lite mer esoteriska märken som Rappaport, Michaelsen & Austin, Linn, Ampzilla... Detta i en stad vars kommun då omfattade ca 60-65,000 invånare. Idag finns Hifi-klubben och en mindre deltidsbutik. Visst, förutsättningarna har ändrats. På 70-talet gick allmänheten från transistorradio till stereoanläggningar. Det var en helt annan marknad, det var något nytt. Kul att minnas och romantisera kring, men det är allt. Jag tror dessutom att den vinyltrend vi sett kommer att ebba ut också. Samtidigt kan det komma något helt nytt som är svårt att förutse. Idag är det så oerhört mycket som lockar och pockar. Folk söker upplevelser och den som erbjuder intressanta upplevelser tror jag har större förutsättningar att lyckas. Traditionella mässor lockar inte mig längre. Jag och min fru åkte upp och spenderade ca 4-5 timmar. Vi tröttnade helt enkelt. Man visar anläggningar snarare än att försöka skapa en upplevelse med musik och ljud som en viktig del. Jag tror du är helt rätt på det @Perfect sense av lite olika skäl. Det vi brukar kalla för "high-end" lockar inte de stora massorna, i vart fall inte som har intresse av eller har möjlighet att göra den typ av investeringar det trots allt handlar om. En mässa som drar till sig 500 besökare kan vara bättre än den som drar 5,000 sett ur handlarens perspektiv. Det handlar om vilka som attraheras. En anläggning tar normalt stor fysisk plats. "Upplevelseindustrin" har även nått in till hemmen. Allt fler hem satsar på design och följer designtrender. Ett hem är inte enbart en funktionalitet. Det skall skapa och tillgodose andra känslor och behov för hela familjen. Vilken inspiration skapar en förstärkare för 150,000 på ett bord i ett tomt hotellrum med en medelålders manlig publik? High-end kostar en slant, inte sällan som en ny bil eller mer. Det är så pass mycket ett köpbeslut kräver samtycke av både herr & fru. För att underlätta ett sådant krävs att inspiration skapas på annat sätt, t ex att ge en annan upplevelse för båda. För att det skall lyckas måste också båda attraheras att besöka eventet. Det är det första utmaningen. Hur attraherar man båda? Jag tror att slottsmiljö är helt rätt. Ofta attraheras vi av att titta lite högre upp än vår egen standard för att inspireras. Har man väl lyckats att få dit paren så är nästa utmaning att leva upp till den upplevelse som förväntas. Använd inte termer typ "hifi" och "highend". Det ger en klang av killprylar. Kanske namn som mer anknyter till musik, upplevelser och exklusivitet och en tagline, t ex i stil med MUSIK I HEMMET - en NY upplevelse i exklusiv miljö Vilka andra attribut kan förhöja upplevelsen? Musik är ju grunden i det hela. Varför inte avsluta eventet med en liten konsert med stråkkvartett som passar väl in i slottsmiljö kombinerat med ett litet föredrag. Det är ju Beethoven-år (250 år sedan han föddes). Bjud in en Beethovenkännare. En annan ide kan vara att göra ett samarrangemang med en exklusiv inredningsfirma, t ex inreda ett dedikerat rum och visa hur en vacker anläggning snara kan lyfta inredningen och ge det ett exklusivt och tilltalande uttryck. Vin- och ostprovning kan också passa in. Eller varför inte hela paketet. En fördel med nytänk är att det kan dra till sig andra intressenter, t ex heminredningstidningar, trendbloggard och ett reportage i dagspress. HiFi & Musik är inte den viktigaste spelaren här. De kommer bara att mala på sitt vanliga tugg om hifiparametrar. Det är upplevelser, känslor och stil som skall förmedlas. Jag kommer från en bransch som också handlar om inredning numer (golv). Förr var trägolv en funktion. Det skulle vara hållbart, omslipningsbart och hålla lika länge som teglet. Designelementen var lite olika mönster och olika livlighet i sorteringarna. Om det passade i färg var ingen grej. Så är det fortfarande för de stora volymerna. Men om man vill nå designintresserade och upplevelseorienterade människor funkar det inte. Trägolv har blivit ett designelement som idag har betydligt fler budskap än enbart funktionalitet. Smakar det så kostar det också. Att det håller i 150 år är inget argument längre. Hållbarhet har fått en annan innebörd idag där det engelska ordet sustainability säger mer, tycker jag, och det är något helt annat. Detta reflekteras också på mässor. Det räcker inte med att enbart "stapla brädor" på golvet. Ungefär så skulle jag resonerat om jag varit i branschen och börjat snickra på en ny marknads- och kommunikationsplan. För att lyckad måste man alltid lägga mest krut på att definiera och hitta sin tilltänkta målgrupp. Då blir det betydligt enklare att välja ut produkter och budskap. Att börja med vilka produkter man vill kränga är mer äventyrligt. Till vem då?
    6 points
  2. Bara för att testa så åkte jag till Bauhaus och köpte en 29,95 kr https://www.bauhaus.se/usb-kabel-deltaco-2-0-beige-2m Kopplade från stationär dator till usbingången(DAC) på Hegel H90, Körde Foobar med input från CD-läsaren och flac-filer upp till 24/192 från disc. Finns naturligtvis kablar med trevligare utanpåverk men funktionellt så är den bra, tycker jag.
    4 points
  3. Transient Design

    JR in Japan

    På önskan av Calle Jr ovan så lägger jag ut ännu en bild på en av JR´s spelare. Byggd i svensk Diabas och polerad. Varför jag valde detta material är eftersom jag ser en skivspelare som ett mätinstrument som mäter vibrationer. Och i stora Mitutoyo mätinstrument så ligger det på mätytan en svensk sten i diabas på 6 ton för att skapa ett fundament och stabilitet för extrema mätningar. Så jag tänkte att då kanske det är bra även till skivspelare? :- )
    3 points
  4. Jag har i och för sig Mac-datorer..Men har kommit på att det är en stor fördel att datorerna är lite gamla (10 år) och därmed har operativsystem som inte längre underhålls och uppdateras av Apple. Därigenom kan de föra en ganska lugn pensionärstillvaro och koncentrera sig på det väsentligaste - nämligen min musik genom Roon.... Och när inget uppdateras längre och inget viktigt i övrigt utföres behövs ju inte heller back-upkörningar dagligen och stundligen.... Då blir det avbrottsfritt! Fast med Windows gäller kanske inte detta....? - Och - hur äter man upp en elefant? -Jo, en bit i taget... / Ulf
    2 points
  5. Med lite telefonsupport var min Roon server igång. Testar lite nu och det fungerar bra! Men det är ju Roon. Den klart och överlägset bästa datormjukvara som jag kastat ut pengar på! Den nygamla servern är en gammal stationär låda. Med lite bättre och tystare nätdel. Ljudisolerad numer, och med vätskekyld processor. Faktum är att det märks att den reagerar snabbare på bläddring och byte av låtar. Nu bara en Ipad och jag är hemma med det praktiska. Lite tweaks på detta bara..
    2 points
  6. Klart är att jag inte kommer att byta till något som är tänkt som permanent innan vi bestämt oss om hur pensionärslivet ska se ut. Däremot så skulle jag kunna sälja bit för bit då jag i princip har grejer på avbytarbänken som kan ersätta tills jag vet bättre. Tack, pensionen är något jag i princip aldrig tänkt att den skulle drabba mig, men nu inser jag att den är nära förestående och får gilla läget. Börjar man smaka på godiset så är det lätt att blir en vana Anläggningen spelar fortfarande bra och jag saknar egentligen inget eller kanske lite av det lite lugna i framtoningen, men ljudbilden är bättre. Men å andra sidan så twekade jag inga grejer för att ge Absolare möjligheten till en rättvisare jämförelse på den fronten. Det är nog mer klangen av det som presenteras som för mig jämförs och inte parametrar av mer eller mindre av något, helheten bedöms genom att lyssna på musik - så fungerar jag idag, tror jag /byZan
    2 points
  7. Transient Design

    JR in Japan

    Och så byggde vi ett monster också. Mycket större och tjockare sten. Over size tallrik och 3 motorer. 12 " arm. Mattslipad. Detta exemplar är dock nu kraftigt modifierad och ser inte längre ut på detta sätt.
    2 points
  8. Transient Design

    JR in Japan

    Dubbla DC-motorer från Maxxon. Tallrik i 80 mm aluminum. Lager av egen konstruktion. Inverterat i mycket hårt stål. Separat motorstyrning. Med ett lager fo.Q dämpgummi från japan under stenen och sedan en kraftig björkplywood undertill för att fästa fötterna i. Justerbara fötter. Från QRS... Vi kromade om motorhuset 3 ggr innan det blev bra. Så det är alltid lite fix och trix innan det blir bra. Stenen ger ett mycket bra bas-fundament till musiken med kontroll och dynamik. Jämförde med en annan maskin som använde 80 mm bakelit men detta var mycket bättre ljudmässigt. Så helt klart är att en spelare är extremt kritiskt att inget vibrerar eller kan "ge med sig". Nästa maskin som jag skissar på kommer vi att gjuta i järn.
    2 points
  9. Ledzepp

    Hemma hos Ledzepp

    Plasmaskuret via en underleverantör till mitt jobb sedan lackat av en billackare. Svarvat i aluminium spikes och övriga delar...
    2 points
  10. byZan

    HEM 2020

    Ett bra initiativ och ett bra event tycker jag /byZan
    2 points
  11. HansW

    HEM 2020

    Hej,Min vana trogen gick jag på mässan i år igen, lördag eftermiddag på L&L och söndag förmiddag på Sheraton. En trevlig upplevelse men också lite avslagen och oroande.Det första intrycket var att det verkade vara något färre besökare i år än tidigare. Sedan kom ett starkare intryck som kanske förklarade det första. Det var betydligt färre utställare. Audio Concept verkar ha haft svårt att hyra ut rum och därför tagit över mer själva. Inget ont i det; de har många spännande produkter och är duktiga på att locka producentrepresentanter och på att presentera produkterna. Det är ändå synd att det är så klent bland svenska producenter (Marten, SAT, Engström&Engström, Lejonklou mm) andra importörer (Stylus, Ultimate Audio, Duett Audio, Connaisseur AV, Audiotrade, Ljudtema mm) och handlare (Vinylbutiken, Lasse’s, Pause Ljud&Bild, Ljudmakarn, High Fidelity, mm). Många verkar inte tycka det är värt besväret eller kostnaden och drar sig ut helt eller minskar på utrymmet (AudioNord). Synd, och fortsätter det i samma riktning är det kanske inte värt att gå dit som besökare heller. Det verkar finnas ett stort behov av förnyelse. Perfect Sense hade en egen mini-mässa på Ulfslunda Slott i höstas som var mindre men på många sätt roligare än förra helgen High End mässa. Kanske detta kan inspirera till nya grepp. Med vänlig hälsning,Hans
    2 points
  12. Ledzepp

    Hemma hos Ledzepp

    AlfaGTV det låter trevligt! Det här är dom som levererar magin där hemma nu Audiosolutions Figaro M
    2 points
  13. Ledzepp

    Hemma hos Ledzepp

    Provar igen då... Tänkte lägga in några bilder hur det ser ut just nu där hemma...Varit en lång och svängig resa. Med intresset på topp i perioder och helt avsaknad av intresse där emellan...men musiken har alltid funnits där... Första bilden blir på min nuvarande förstärkare, Den vackra, både till kropp och själ, ModWright Instruments KWI 200....
    1 point
  14. Transient Design

    JR in Japan

    Så sitter en nöjd man framför sin skapelse och bara njuter. Men det är inte vem som helst på bilden. Det är JR som samlar på Air Tight. En anläggning så unik att de kom ända från Japan för att dokumentera denna man och alla hans gamla bandspelare. Inte alla som får vara med i hifi-tidningar i Japan kan man tro. :-)
    1 point
  15. Jo. Jag har väl tänkt på de där uppdateringarna.... Men jag får ta problemen en tutorial i taget...?
    1 point
  16. Bra Marcus! Det är nödvändigt att det finns sådana som du som älskar musik och HiFi, vågar satsa (det är stor), vill utveckla marknaden och vill prova nya vägar att sälja musikåtergivning med riktig kvalitet. Nu till frågan. I den bästa av världar... Jag har faktiskt tänkt en del på detta eftersom jag varit på många mässor och demonstrationer genom åren. Eftersom jag dessutom skrivit mycket om mässor och mina upplevelser har jag naturligtvis reflekterat över vad som är kul att höra på och på vilket sätt. Jag vill ju få erfarenheter jag kan ha nytta av och lära mig något. Jag utgår från mig själv och vad jag uppskattar i denna beskrivning och är ju inte säljare utan min vinkel är att jag kund, musikåtergivningsintresserad, musikälskare och älskar att bli berörd. För att jag skall bli intresserad på riktigt av någon produkt på en mässa måste det låta bra och att jag blir berörd. Det är ju hela poängen!!! Det är faktiskt till stor del vid demonstrationer tex från mässor jag kommit på vad jag vill prova hemma. Det har blivit bättre med ljudet och demonstrationerna senaste åren ffa i München, men det finns generellt en marknadsmässig begränsning. Låt mig försöka reda ut det. Hemma hos folk, som trimmat sina system efter eget ideal i flera år, så låter det i regel otroligt bra. Man har testat en del prylar som matchar bra ihop. På en mässa spelar många med superprodukter som istället matchas pga olika marknadsmässiga konstellationer. Samarbeten, ryggdunk och annat. Det är inte alltid detta ger den perfekta matchningen till produkterna. Många gånger blir det bra, men det kan ofta bli bättra ändå. Jag skulle önska mig en värld där återförsäljaren brinner för att matcha sina system och tar in de produkter som lirar bra ihop och demonstrera detta. Även på mässor. Problemen är uppenbara med att få till det. Man har inte tillgång till alla produkter och vill så klart sälja det man har tillgång till. Någon annan kanske har försäljningen av den perfekta förstärkaren till högtalarna, men man vill så klart sälja de märken man för. Enda sättet är att bli riktigt stor aktör på marknaden så man kan välja vad man vill ta in. Mässor är än värre, där spelas det med blandningar av produkter som jag ibland tror ffa har med marknadsmässig hänsyn att göra. Glöm matchning över huvud taget. Bra prylar spelar ofta bra ihop, men det kan bli bättre i många fall och vi nerdar jagar ju ofta dessa "perfect-match-prylar". Hjälp oss med det. Det görs till viss del men jag tycker det kan bli bättre. Jag skulle således vilja se och höra system på mässor som matchats ihop i första hand pga hur det låter. Inte pga av vilka produkter som står på hyllan en armlängds avstånd bort. Visst vore det intressant att se och höra de bäst musikreproducerande och matchade systemen i världen och fundera över varför de låter så bra och vilka prylar/märken man valt. Att sedan kopiera detta till mässmiljö och i butiker och deras demonstrationer vore en dröm. Tänk om Mässorna bjöd in "perfekt-match-system" som referenser. Sedan vill jag ha mer demonstrationer där olika saker jämförs på ett tydligt sätt. Tex Nordost, Shunyata gör detta bra och man hör ofta övertydligt skillnaderna, men varför gör inte fler detta. Det kan ju finnas orsaker... Visa mer vad olika saker gör med ljudet! Det värsta jag hört var en MBL-demo i München för något år sedan där en mycket seriös man visar A4-papper på A4-papper med kurvor och mätningar som bevisade gång på gång att MBL var bäst på allt och att nästa alla andra gjorde fel och hade fått det mesta om bakfoten. Hur lät det då...? Jag köpte inte något där i vart fall. Kan räkna upp minst 15 rum och mycket billigare system som var fullständigt överlägset detta rum. Visst är tekniken och specifikationerna intressanta men det måste ju spelas musik som låter bra. En tekniskt bra konstruktion måste få låta minst lika bra också. Jag tycker det finns för mycket små marknadsaktörer i vår hobby. Stor märken och firmor med historia med kunnande, hög prestanda, fungerande eftermarknad och fungerande andrahandsmarknad för att kunna gå vidare i hobbyn är mycket viktig. Det verkar ofta helt förbisett ibland. Bättre att några färre stora aktörer lever gott än att massa småmärken skall ha svårt att överleva och bara sälja demoex med massa rabatter, obefintlig andrahandsmarknad och svårt med att få hjälp. Jag inser att mina utopi ovan är svårt at genomföra, men jag tror dock det finns stor potential att förbättra i den riktningen i alla fall. Sammanfattningsvis vill jag således ha mer demostrationskompetens och professionella demonstrationer där man på riktigt visar prestandan på prylarna och visar vad de går för på riktigt. Det är mycket som skall stämma, prylarna, musiken, uppställning, ström information mm, mm ,mm. Jag måste säga att gänget på Stylus är bland de bästa på detta. I München har tex Nordost, Karim med Rockpost och Absolare, Verity Audio och Kaiser utmärkt sig år efter år (kan dyka djupare och hitta fler, men nöjer mig med dessa lysande exempel.) Visst finns det fler bra märken men nu fokuserar jag på de som demar bra med fruktansvärt hög återgivningsprestanda på mässa.
    1 point
  17. Se där ja! Hoppas du klarar nervpressen månatliga uppdateringar innebär då? Just ja, du strömmade ju film också... Men, jag rekommenderar DietPi! Den finns för x86 också och funkar klockrent på min aktuella Roon Core, samt är så lättviktig ett OS kan vara idag! Dessutom lätt att anpassa, för att vara Linux. Förresten, du har ingen RAID funktion inbyggd på moderkortet? Alltså åtkomlig via BIOS? en RAID1:a är ju troligen lätt att aktivera på hårdvarunivå.
    1 point
  18. Jo, de är säkert övertydliga och de säkert letat upp en av de sämsta high-endkablarna men det jag gillar att de i vart fall har en idé om vilka parametrar som är viktiga utifrån standarden. Skall bli intressant att prova (när det blivit barnbarnsfritt). Deras kabel ligger i vänteläge plus två till...
    1 point
  19. Hade du skrivet priset till 2 995 kr så hade det blivit en "hyp" och "alla" skulle ha en åsikt och testa denna kabel! Man ska inte undervärdera placeboeffekten, ser den dyr ut så måste den vara bra! Eller? Som Bebop konstaterat här ovan så är impedansen, termineringen och att kontakten verkligen har kontakt det viktigaste! Min mening!
    1 point
  20. Verkar vara ett kap! För 29,95:- Och skulle den vara för lång kan man ju kapa den i såglådan på vägen ut från kassan! (Det står alltså 29 kr och 95 öre och inte 2995:-kr....)
    1 point
  21. Transient Design

    JR in Japan

    Jag har ännu 2 st stenar och 2 st anpassade plywood samt flera glidlager liggande om någon blir sugen på att bygga en dylik. :-) Även motorstyrningar finns alla delar till. Det som saknas är tallrik men går att svarva fram relativt enkelt.
    1 point
  22. Transient Design

    JR in Japan

    Detta var "standard" -modellen. En motor och en tunnare tallrik.
    1 point
  23. Peo

    Ström

    GigaWatt LC-Y har bara folieskärm som ansluts via en bi-ledare. Jag ansluter bara skärmen i den ände som har lägst impedans, d.v.s. i centralen. Störningarna ska ju dräneras till jord, inte fortplanta sig till apparaten och enligt mina erfarenheter är jordning i den punkten med lägst impedans att föredra. Helt rätt, inga av mina anslutningskablar är skärmade, bara tvinnade (undantaget skivspelarens motorstyrning och belysning). Jag har testad med skärmade strömkablar till anläggningen många gånger, men har efter ett tag valt bort samtliga varianter som har varit på besök. Jag har inga vetenskapliga belägg för, eller ens några teorier om hur skärmen skulle kunna påverka ljudet negativt, men jag tycker att det gör det. På samma sätt har jag gång efter gång fastnat för enkardeliga kablar och ratat de flerkardeliga (inga teorier där heller). Oskärmad, tvinnad, enkardelig med helt symmetrisk geometri är min favorit. Så länge alla strömkablarna ligger på samma fas så kommer inte deras elektriska fält att påverka varandra i nämnvärd omfattning och storleken på det elektriska fältet blir relativt begränsat(<30mm) i en (lämpligt) tvinnad kabel. Givetvis buntar jag inte ihop varken nät- eller nät- och signalkablar utan håller avståndet så långt det är praktiskt möjligt.
    1 point
  24. AlfaGTV

    HEM 2020

    Jag tänkte nästan fråga om man kunde ha en guldfisk i den också?
    1 point
  25. Perfect sense

    HEM 2020

    Som jag upplever situationen efter ett antal år som branschaktör så är high-end segmentet totalt sett relativt stabilt. Entusiasterna är fortfarande relativt många där min verksamhet också växer stadigt och starkt. Däremot så är intresset hos gemene man lågt, där det är väldigt enkelt och billigt att få ljud i hemmet idag om kraven på ljudkvalitet är lägre. Behovet av en "stereoanläggning" i var mans hem har helt enkelt försvunnit. Det pågår samtidigt en omstrukturering av branschen. Den traditionella butiken har det i allmänhet svårare, närvaron på nätet blir allt mer avgörande och utmanande, vissa aktörer går i pension utan ersättare osv. Allt fler tillverkare väljer också att kapa mellanhanden för att istället etablera en relation direkt med återförsäljarna. Mycket talar för en ökad koncentration av aktörer till storstäderna framöver kombinerat med ett antal mindre importörer och handlare som enbart säljer på nätet alternativt har enklare faciliteter för lyssning. Allting blir också allt mer globalt där vi kommunicerar och säljer allt mer till kunder även i utlandet. Något som gör att många större tillverkare inte minst märker en vikande försäljning är att antalet alternativ idag är betydligt större än för ett antal år sedan. Försäljningen är fördelad över ett större antal fabrikat idag helt enkelt. Allt fler blir också nyfikna på innovativa alternativ till traditionella lösningar där man kan fråga sig hur många gånger man kan lansera en ny passiv, basreflex högtalare i MDF. Det finns onekligen ett stort behov av förnyelse på flera plan, vilket redan har nämnts i denna tråd. Om vi återgår till mässtemat så blir det lätt samma utställare med samma produkter i samma rum på samma plats år efter år, vilket kan bli enformigt och mindre inspirerande helt enkelt. Vad tycker ni själva? Hur kan mässor och event göras mer intressanta och attraktiva? Vårt Take 5 event i höstas var ett försök att göra något nytt i egen regi vilket kommer att bli en återkommande tradition under höstarna i Stockholm. / Marcus, www.perfect-sense.se
    1 point
  26. P-pan

    HEM 2020

    Nästa bildsvep är från den lite mer egoistiska sidan sett till hifi-sporten... nämligen hörlurar. Det tycks bli mindre och mindre av den varan på High End Mässan i Stockholm Jag saknade redan förra året att Sennheiser inte var representerade. Men oavsett det så håller Bergsala Handic fortfarande fanan högt för denna produktgrupp. Audio-Technica Man hade två mindre rum till sitt förfogande där det minsta bjöd på en mer ordnad och lugn stund för lyssning... PL-Audio / Focal fanns det som vanligt också möjlighet att ta del av. Makalöst bra ljud i dessa Om konkurrenterna möjligen har hunnit i kapp har jag ingen vetskap om i dagsläget men fram till dags dato är det dessa jag skulle sneglat på om jag gick i köptankar. Kanske inte en Utopia-modell då direkt, med tanke på priset, men det har ju ynglats fram fler modeller till en mildare kostnad.
    1 point
  27. Hallejävlalulah!! Jag lyckades under kvällen att dela ut diskarna i mitt nätverk. Hittade en bra tutorial på Youtube som steg för steg hjälpte mig. Jag lyckades inte att köra igång raidfunktionen ( för att den inte längre finns). Men jag tänkte att installera mitt musikbibliotek på bägge diskar. Om jag gör så plus har albumen lagrade även på den stationära datorn borde jag vara ganska så skyddad. Hoppas jag.
    1 point
  28. Ledzepp

    Hemma hos Ledzepp

    Egen design och konstruktion. Enda minus jag kan komma på med dessa högtalare.Och nu är det åtgärdat ? Det mest kompletta ljud jag haft hemma och det har passerat många burkar genom åren..
    1 point
×
×
  • Create New...