Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2020-01-11 in all areas

  1. 5 points
    Hej, Det var ett tag sedan sist på denna tråd. Självklart finns det en förklaring. Jag har inte lyckat få ordning på 50Hz-surret om min slustats kring detta är att problemet ligger i själva konstruktionen. Tråkigt att inse detta men det betyder att jag har stoppat vidare arbete att försöka lösa det. Men projektet har gett väldigt mycket insikter ändå och framför allt kring hur jämna övertoner ger ett varmare och som jag tycker mer musikaliskt ljud. Att kunna justera H2/jämna övertoner som ett sätt att påverka karaktären fungerar riktigt bra. Förhållandet mellan udda och jämna övertoner samt distributionen av övertonerna är parametrar jag kommer jobba med i fortsättningen för att skapa eller justera karaktären på ljudet. Jag har nu tagit insikterna och de nyvunna kunskaperna vidare till nästa projekt som blir ett slutsteg. Då jag redan har kört mycket simuleringar och tester mm så börjar egenskaperna redan växa fram... - Justerbar nivå på för jämna övertoner enligt samma principlösning som i försteget. Dock utan rörsteg då jag vill hålla ner komplexiteten i designen. - Justerbar dämpfaktor för anpassning mot högtalare. Använder justerbar PCF (positive current feedback) vilket ger möjlighet till oändlig dämpfaktor och optimal hantering av induktiva och kapacitiva laster (högtalare). Det är en vidareutveckling av den lösning som används i First Watt F7 (Nelson Pass). Ser otroligt bra ut i simuleringarna :-) - Helt utan bipolära transistorer för att undvika problem med termodynamisk distortion. Bara jfet & mosfet i signalvägen. Laterala MOSFETs i utsteget. Finns intresse för en ny tråd så kan jag skriva en del om vägen fram mot ett slutsteg utmanar flera nya vägar och idéer.
  2. 5 points
    bigblue

    Dags för nästa steg

    Men, viktigast av allt. Hur låter det? Blev det någon skillnad? Hur stora förändringar ledde det till? Hastigheten ökades något. Azimuth och Anti-skating var det som tog längst tid och det som gav den största mätbara skillnaden. VTF - samma som tidigare VTA - här höjde jag armen något (ett halvt varv med skruven). Detta kan vara ett resultat av att nålen genom åren saggat något. Men visar också jag låg nära optimum. En inställning som tidigare var gjord "enbart" med öronen. Ohm - testade 100, 200, 500 och 1000. Bästs resultat fick jag vid 200 Ohm som var det jag använt tidigare. Där jag hörde störst skillnad (till det bättre) var en bättre separation, större ljudbild (framför allt bakom högtalarna) samt tystare avspelning. Här tänker jag mig att den nya Azimuth-inställningen kanske gjort att nålen hittat ett nytt läge i spåret? Dels handlar det om att skaffa sig frid i sinnet, med vetskapen om att allt är väl inställt. Men också kul att höra vad som finns att krama ut om man lägger 3-4 timmar.
  3. 4 points
    Höj volymen så löser sig säkert problemet per automatik...
  4. 4 points
    bigblue

    Dags för nästa steg

    En produkt som jag varit intresserad av länge är Analog Magik. Konceptet bygger på att man köper ett kit bestående av två testskivor - 33 resp 45 rpm. I boxen medföljer också en USB dongel med koden/nyckeln till datorprogrammet som man sedan tankar ner från nätet. Skivorna är graverade med en rad uppsättningar testtoner där resultatet analyseras av datorprogrammet.
  5. 2 points
    Var idag på det stora varuhuset för att köpa några semlor till mig och Calma och halkade in på detta event med en välbekant trombon. En releesespelning för en platta som legat på lut ett tag och nu var det dags. Två favoriter på samma platta! Nisse Landgren med trombon och sång.... Jan Lundgren på kanske inte världens bästa piano, men njutbart ändå och framförallt live..... Så blev det naturligtvis signering efter 4-5 låtar och två extranummer. Tyvärr hade inte NK några semlor, typiskt...... !!!!! Men kanske lika bra för det blev musikalisk spis istället för lekamlig!! Bättre för hälsan onekligen! Calm
  6. 2 points
    byZan

    byZan - Nytt i stugan #7

    Kan inte vänta på att öronen ska läka för att kunna skriva lite till om mina intryck och lite om hur jag tänkt. 1. Absolare - TAD R1 - Lumin X1är en riktigt bra kombo/matchning, lite annorlunda mot dCS men precis lika igenkännande och bra som i stugan. S1 eller X1 är förmodligen ”bara" en smaksak tycker jag - även om jag inte har jämfört dessa sida vid sida. 2. Absolare - TAD R1 - dCS Vivaldi är en bättre kombo/matchning, det bästa jag har hört här hemma. Absolare gör något som får mig att njuta mer av det som spelas och det oberoende av signalkälla. Nu är det inga stora skillnader i den totala upplevelsen mot Krell/ARC men dock genom mina öron smakfulla skillnader och det är till Absolare’s fördel, såklart!? En lite konstig känning jag har fått under tiden detta pågått är att systemet i stugan vuxit sig än starkare ljudmässigt, kanske beroende på igenkänningsfaktorn som faktiskt finns där även om förutsättningarna inte är helt lika. Kanske ska byta plats på systemen bara för att testa? Nä den resan avstår jag ifrån! Så nu vet ni lite mer………….. /byZan
  7. 2 points
    bigblue

    Dags för nästa steg

    Ett av mina nyårslöften var att göra en genomgång av mina inställningar på skivspelaren. Den består som bekant av en Brinkmann Bardo och en Lyra Etna PU. I samband med köpet ställde jag in allt med hjälp av en Brinkmann Protractor – och mina öron :-). Men det var några år sedan och nu kände jag att det var dags att göra en "hälsokontroll" av min set up. Frågan var bara hur?
  8. 1 point
    byZan

    byZan - Nytt i stugan #7

    @calm sa något bra då han var och lyssnade som jag tänkte jag skull komma ihåg, men inte då! Kanske kan vi få det på pränt om han läser tråden? Själv tycker jag att Absolare presterar lika bra eller kanske t o m bättre på alla punkter och det med en mjuk-/lenhet som gillas av mig. /byZan
  9. 1 point
    calle_jr

    Dags för nästa steg

    Testet baseras ju på den elektriska signalen, dvs extremt lågfrekventa signaler (8-12Hz) ska ge utslag i den elektriska domänen. Det vill till att både pickup, riaa, (försteg?) och a/d kan hantera så lågfrekventa signaler utan att helt dämpa ut dem. Aktuell pickup kan det, det vet jag, men resten av kedjan vet jag inte. Just tonarmsresonans kan vara bättre att testa visuellt genom att titta på tonarmens beteende när man stegar toner från 7-35Hz.
  10. 1 point
    Bebop

    Dags för nästa steg

    Så är det hos mig också. Jag harbingen graf utan får konstatera det genom att lyssna och titta på hur pickupen uppför sig vid olika frekvenser. Det är kbappt förnimbart kring 9-10 Hz med Ortofon Windfeld. Med Koetsus Rosewood är det betydligt större utslag. Min tolkning är att både din och min pickup har bra interndämpning, men det är bara vad jag tror. @calle_jr kanske vet bättre besked? Har du provat med t ex HiFi News eller Acoustic Sounds testskiva?
  11. 1 point
    Enbart positivt. Vi läsare får också en inblick i hur många variabler det är som spelar in i en så till synes enkel sak som att förstärka en linjenivåsignal. Learning by doing Shoot!
  12. 1 point
    bigblue

    Dags för nästa steg

    Jag har (precis som många andra svarv-ägare) jobbat mycket med att få vibrationerna till ett minimum. Under spelaren har jag idag 2 granitskivor á 14 kilo som i sin tur vilar på 4 skräddarsydda Sylodyn-fötter. När jag ändå vände upp och ner på hela uppställningen tänkte jag att jag lika väl kunde se om det gick att optimera detta ytterligare. När jag knackar på topp-skivan så hörs ett svagt "ping". Detta är dock betydligt svagare än om jag bara har en skiva. Jag har också provat att lägga in en tunn gummimatta mellan stenskivorna. Också detta gav en försämring och längre "ringningar" i skivorna. Så nästa steg var att gå ifrån det estetiska - dvs att skivorna kanske inte behövde ligga symmetriskt på varandra. Det kanades hit och dit samtidigt som jag ihärdigt knackade på stenskivorna. Och plötsligt hittade jag ett läge där det var helt "dött". Som att knacka på en stenbumling. Så nu ligger stenarna som ett kors - där den övre skivan är vriden 90 grader i förhållande till den undre. Och enligt Analog Magik verkar jag få godkänt. Kanske till och med VG :-). Målet här är en siffra under 3%. Under 2% är optimalt.
  13. 1 point
    Jag har gjort en sista justering av installationen och lagt till en mutter på det nya förlängda gängstiftet: Den täcker in avståndet mellan de två lättrade låsmuttrarna som levererades med IsoAcoustic Gaia II foten och som låser foten uppåt och nedåt. Det uppkommer ett minimalt "spel" som låses uppåt med den "nya" muttern mot den övre låsmuttern. Anledningen till att jag valt att göra så här är tre skäl. Det första är att jag tycker det blev snyggare att slippa se den "nakna" gängan mellan de två lättrade muttrarna. Skulle helst velat haft en slät distans emellan men denna fanns bara upp till M6 och så stor är inte frågan att det vore värt att specialtillverka en sådan. Det andra är att jag genom att sätta den extra muttern får ett exakt lika höjd på 0,5 cm mellan låsmuttrarna och kollar om detta sedan stämmer med att högtalaren står precis i våg i alla riktningar, med vattenpass. Har inte behövt att justera ytterligare. Det tredje och sista är att jag inbillar mig att det blir stabilare med den extra muttern emellan, i synnerhet som jag återmonterar "kupolmuttern" med packning från Ktêmans originalspikes ovanpå utriggaren. Nu har jag fått ett en exakt höjd på diskanten som spelar rakt mot mitt öra, när jag sitter i lyssningsstolen. Detta ger en känsla att jag gjort vad jag kan vad gäller inställningen av högtalaren och det är en särskild extra tillfredsställelse för en nörd. Man ser tyvärr också på bilden "gummibandsgrillen" som har en förmåga att bli "slapp" efter ett tag. Har gjort ett försök att sträcka upp dessa grillar genom att lägga en extra knut på trådarna på undersidan. Blev inte 100%-igt bra så jag skall se om man kan hitta en annan bättre lösning. Är nu inne på min andra omgång av grillar sedan köp, så kanske dags och se om tillverkaren hittat på någon bättre lösning? Detta gäller även andra modeller som t.ex. Memento som sonen har. Calm
  14. 1 point
    Beställer en Toast skagen och Fullkornspasta med karljohansvamp, grädde, chili, vitlök & grillade cocktailtomater.
  15. 1 point
    AlfaGTV

    Den långa vägen tillbaka.

    Intressant, själv tycker jag (generellt, inte specifikt) att uppsampling kan bli lite som hårt bröd som stått i fuktig luft för länge. Dvs lättuggat, men utan krisp.
  16. 1 point
    Hej, vi har följt denna tråden med intresse då vi har utvärderat dessa fötter under ca 2 års tid. Vi har fått en stor inblick hur dessa fungerar rent tekniskt samt praktiskt. Utan att avslöja för mycket (IsoA folket är rädda för kopior) så består de av flera olika sorters mjuka dämpningar som är delvis progressiva samt har olika dämpning beroende på hur man vrider dem. Logga framåt eller åt sidan. Idén med dessa fötter är att frikoppla/isolera hela högtalaren från underlager/golvet. Så underlaget spelar ingen roll eller i alla fall liten roll. Detta gör fötterna enl uppgift väldigt universella. Efter vår utvärdering och allt testande så stämmer teorierna väldigt bra. Oavsett underlag/golv så får vi en förbättring jämfört med alla andra fötter/material vi har testat genom alla år. Vi har testat de flesta fötterna som finns samt byggt egna varianter med olika typer sylomer, dämpskikt, fjädrar, progressiv dämpning mm. Inget har gjort det bättre än vad IsoA fötterna gör. De som kommit närmast är kombinationer med kon/puck, som vi också har använt de senaste 17 åren. Vi har även testat att vrida fötterna med loggan åt sidan istället och hört skillnader om än små. Det som gör dessa fötter så bra, förutom att de inte sätter igång underlag/golv, är att kabinett-resonanserna blir betydligt mindre när inte högtalaren resonerar med underlaget. Det hjälper inte hur välkonstruerad eller resonansfritt kabinettet är så blir det ändå vibrationer/resonanser i högtalaren i kombination med underlaget som gör att ljudet inte “släpper” från högtalaren och gör att högtalaren låter “högtalare” i stället för en fritt hängande ljudbild. Helt enkelt mycket bra produkter som vi kan starkt rekommendera till de flesta högtalare (och apparater). De är så bra så vi har tagit beslutet att inkludera dessa i alla våra högtalare förutom Oscar serien där budgeten sätter stopp. Våra Marten/IsoA fötter är dock ytterligare “tightare” specade när det gäller viktanpassning samt att de har ett annat utseende. Mvh
  17. 1 point
    Jag önskar en Moules Morney i år.
  18. 1 point
    Hej! Äntligen har jag kommit igång igen. Lite förseningar och ett strulande instrument, men kul att återuppta arbetet med justeringar och förbättringar av konstruktionen. En hel del börjar falla på plats även om jag har en den att jobba på kvar... - Touchstyrningen funkar perfekt nu. Det vad lite timing-problem, men det var enkelt snabbt fixat. - Transparent signalväg funkar riktigt bra nu :-) Nästan precis samma prestanda som första versionen. THD-1 ligger på -108dB. THD-20 på -96dB. THD-20 är total harmonisk distorsion vid 20kHz. Frekvensgången 20-20kHz ligger inom +/-0,1dB. - Signalväg med rörsteg börjar fungera okej rent lyssningsmässigt, förutom att jag har en störning från 50Hz med en drös övertoner som måste bort. - Signalväg med rörsteg och H2 är inte driftsatt ännu. Det blir när jag fått ordning på rörsteget. Men summa summarum så går det åt rätt håll nu igen. Tror att jag kommer få lite tid under julen att jobba med de två sista punkterna. Önskar er en riktigt God Jul!
  19. 1 point
    Näää! Bästa versionen är väl denna! Eller?
  20. 1 point
    En fantastisk Mezzo-sopran, Simone Kermes.
  21. 0 points
    Govinda

    Neil Peart död

    Neil Peart har gått bort vid 67 års ålder! En av dom bästa RIP
  22. 0 points
    Och så fick jag veta idag att jag dubbelbokat med en annan middag så jag måste tyvärr avboka. Men anmäler mig till middagen 2021.