Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-12-28 in all areas

  1. 3 points
    Hej, Jag fick inspiration från Bebop att skapa en ny tråd kring mätningar för att inte blanda olika ämnen i samma tråd. Bra kommentar! Mätmetoder kring ljud och akustik är även det ett område som jag måste skära lite i för att i diskussion kunna komma ner till ett tillräckligt djup, som sedan förhoppningsvis kan leda till något steg framåt i riktning mot musikalitet. Vad menar jag då med musikalitet? För mig handlar det om upplevelsen att komma så nära känslan av riktiga akustiska instrument eller sångröster som möjligt inom de ramar man har för att återskapa det som spelades in en gång i tiden. Alla vet vi att det är ett svårt område av många skäl. Lyssnaren inte vet hur det lät vid inspelningstillfället. Det är väldigt många parametrar som påverkar och inte minst samverkar med varandra. Hur rummet och högtalarna samverkar är kanske den största och tydligaste samverkansfaktorn. Men det beror förstås på... Som väldigt mycket inom denna värld blir svaret - det beror på. Jag har fått en känsla av att Ingvar Öhman, en av våra gurus i landet i området ofta svarar - det beror på. Och visst gör det det. Men jag vill bryta ner problem för att reducera komplexitet. Därför tar jag bort många delar från denna tråd och fokuserar bara på den analog signalvägen efter DAC/skivspelare fram till högtalaren. Vilket i och för sig kanske ändå är väl brett. Men vi får se. Jag har som ett an mina fritidsintressen att konstruera olika lösningar för den analoga signalbehandlingen. Jag utger mig inte alls för att vara någon expert, men jag vill lära mig hela tiden och testa nya och ofta egna lösningar eller kombinationer av principer som jag kanske inte sett kombineras. I konstruktionsarbetet blir simuleringar en stor och central del. jag använder MicroCap 12. Ett verktyg som är gratis numera och som jag verkligen gillar. Sen jobbar jag med CAD-verktygen Designspark för schemor och mönsterkort. Även det gratis, enkelt och riktigt bra för denna typ av kretskort som vanligen har 2-4 lager. Mönsterkorten låter jag tillverkas i Kina, men montering av både hål- och ytmonterade komponenter gör jag själv. Klara ner till 0603 och finepitch men inte BGA-kapslar. Jag har en Rohde & Schwarz ULP16 audioanalysator som mitt huvudverktyg för mätningar. Om det är väl här någonstans jag ser de större utmaningarna. Dels är jag ingen expert på mätningar, men jag får ändå en allt tydligare bild, genom mina egna konstruktioner att avståndet mellan mätning och upplevelsen är stort. En del av utmaningen ligger förstås i tolkningen av mätresultat, men även att jag inte hittar bra mätmetoder för det jag vill se. Mätningar ger en grund att stå på men sen handlar det idag mycket om designprinciper, ett iterativt arbete och inte minst erfarenheter för att navigera i riktning mot målet. Jag tror ingen än har lyckats svara fullt ut på frågan vilka mätningar förklarar varför många inklusive jag själv tycker om ljudet från bra rörsteg. Visst har det med distorsion och övertoner att göra. Men hur kritiska är olika mätbara egenskaper? Vad borde vi fokusera på mest? Själv tror jag det handlar om kombinationen av övertoner tillsammans med transienta egenskaper. Övertoner är ju vardagsmat (även om det behöver diskuteras mer i termer om upplevelse) men att mäta relevanta transienta egenskaper... Jag vet egentligen inte alls hur man borde göra detta. Det finns något som vissa kallar minnes-distorsion (Lavardin) eller lite tydligare termiska fördröjningseffekter i transistorer. Ett sätt att hantera den aspekten i konstruktioner är att hålla effekten i transistorer i signalvägen så konstant som möjlig. Lätt att simulera, men hur mäter man detta som ett exempel? Jag har själv tagit fram ett försteg (eller håller på..) som bland annat syftar till att öka min förståelse kring detta. Jag har i det försteget möjlighet att välja signalväg för olika klang. Transparent, rörsteg eller rörsteg med H2-distorsion som jag kallat det. Jag gjorde detta efter att ha läst en del om vad Nelson Pass gjort och hur han resonerar, men jag gjorde en helt annan teknisk lösning.
  2. 3 points
    När den här realiseras kommer vi aldrig mera behöva ödsla tid på diskussioner kring hur bra en komponent är! Tänk va... ...tråkigt?
  3. 3 points
    Mycket intressanta synpunkter kring mätning och lyssningsupplevelser @Bebop och @Anders65. Har själv gått igenom en mycket lång hifi-resa från i princip 12 års ålder tills idag som relativt nybliven pensionär och känner mycket väl igen vad ni beskriver. Min egen resa skulle jag beskriva som från teknikfreak till lyssningsfreak, med hifi-bibeln med mätvärden som rättesnöre till att våga lita på vad jag hör och ha en egen vilja hur jag vill att det skall låta. Gick i 4-årigt tekniskt gymnasium och jobbade varje lördag och loven i radio- och stereoaffärer och jobbade även ett år på Ericsson med elektronikapplikationer. Men blev med tiden allt mer klar med att det är skillnad mellan vad jag borde höra enligt mätvärlden och vad jag faktiskt hör. Den skillnaden ligger till stor del i rumsakustiken och den riktiga aha-upplevelsen var när jag insåg vad den betyder för slutresultatet. Dessförinnan har jag lagt en förmögenhet på att jobba mot en faktor som jag egentligen varit omedveten om dess stora effekt för slutresultatet. Det var när jag träffade Matts Odemalm som jag fick bort fjällen för mina ögon och det är jag honom evigt tacksam för. Sedan dess har elektronik, högtalarteknik egentligen bara blivit bättre utan att en krona lagts ner på detta. Allt som skett investeringsmässigt är egentligen akustikdelen den tunga delen de senaste 10 åren och resten handlar om 5-10%-igt finlir för att putsa på grundkonceptet och att köpa musik och musikupplevelser som varit huvudsyftet med hela hobbyn. Så om man kunde finna mättekniker som kunde avläsa slutresultatet så nära örat och hjärnan som möjligt så vore det en välsignelse och skulle tjäna massor med onödigt slösat kapital för oss konsumenter, till marknadsfolket och tillverkarnas säkerligen stora besvikelse. Det är lätt att säga halleluja, men att göra det är svårare! Calm
  4. 2 points
    Jag vill bara med ett par exempel illustrera hur svårt det är att relatera till "hörselsanningen". Jag tycker inte att vi kan ta för lätt på den . Eftersom jag själv ofta uttalar mig om hur något är eller fungerar får jag ofta frågan om "hur låter det då?", "hörs det?" eller om det är bättre eller sämre. Hur ska jag kunna veta det? Ingen annan vet det. De tror baserat på det de har hört. Följande exempel ger en liten förklaring till varför, hoppas jag. EXEMPEL 1 Tag fram några godtyckliga recensioner eller inlägg från medlemmar som uttrycker hur en produkt låter. Man uttalar sig om klangneutralitet, färgning, transparens, klarhet, sibilanter, svärta, hårdhet, kornighet, dynamik, djup, rytm osv. Om man anlitar den mest skicklige mätingenjör på planeten så kommer han mäta upp effekt(tålighet), känslighet, impedans, frekvens- och fasgång, impulssvar, distorsion och brus. Ingen av dessa egenskaper har direkt koppling till det vi uttalar om hur produkten låter. Varenda sak vi uttrycker om hur något låter är kopplat till flera olika mätningar, och hur färgad eller transparent eller hård en klang är har inte ett mätvärde på en skala i någon mätning. I bästa fall kan man säga "att", inte i någon grad. EXEMPEL 2 Morten Jørgensen, Christopher Ickler och Kenneth Jacob på Bose utvecklade en modell för att utvärdera ljudsystem, och metoden beskrivs i "Using Subject-Based Testing to Evaluate the Accuracy of an Audible Simulation System" i AES Convention paper 1993. I den psykoakustiska domänen, alltså där vi befinner oss när vi hör och där rimligtvis hörselsanningen befinner sig, så anser de att följande primära faktorer finns: I den fysiska domänen anser de att följande primära element finns: Det Bose är ute efter är hur kopplingarna mellan dessa domäner ser ut och hur de påverkar varandra. Dvs "vad händer i den psykoakustiska domänen om jag ändrar något i den fysiska?". De har med mycket omfattande forskning byggt simulerade system baserat på denna modell (och gör fortfarande) och försökt kalibrera mellan dessa och aktuella system. Själva grundbulten i autentiseringen är alltså lyssningstest. Det enda jag har sett och hört såhär långt är att man klarar av att hitta fel. Man kan inte använda systemen för design, dvs man kan inte vare sig skapa eller definiera välljud, bara missljud eller brist på missljud. Men brist på missljud är som sagt inte detsamma som välljud.
  5. 1 point
    Tänkte resonera lite kring harmonisk distorsion och exkluderar för tillfället intermodulationsdistorsion och transient distorsion. Idag används ju THD vid 1kHz som ett mått på en förstärkares distorsion. Det jag tror vi kan vara ganska överens om är att kopplingen mellan den siffran och hur ljudet kommer att upplevas är väldigt svag. All forskning och tester säger i princip samma sak. Mot bakgrund av det jag läst och egna lyssningar så är jag mycket mer intresserad av distributionen av övertonerna och förhållandet mellan udda och jämna övertoner. Det finns forskning (Daniel H. Cheever, 2001) som pekar på att distributionen av övertoner bör följa samma kurva som den distorsion som skapas av vår hörsel/hjärna när vi hör toner. Tester har visat att om distributionen av övertonerna följer den kurvan så hör vi inte den. Men om distributionen skiljer sig hör vi övertonerna som nya toner. Ett av de stora problemen relaterat till distributionen är negativ feedback (ursäkta att jag använder engelska uttryck ibland, men jag tycker det är enklare). Negativ feedback ger en helt annan distributionskurva eftersom lägre ordningens övertoner reduceras kraftigt medan högre ordningens övertoner till och med kan öka. Detta är tvärt emot vad denna forskning visar att man bör göra. Men negativ feedback ger potentiellt mycket låg total harmonisk distorsion - THD. Ett ytterligare problem som potentiellt skapas med negativ återkoppling är att högre ordningens övertoner inte maskas bort av vår hörsel. Det jag gjorde med min så kallade H2-funktion i försteget var att införa positiv återkoppling. Detta skapade en distribution av övertoner som ligger mycket närmare hörselkurvan (om vi kallar den så) än den "transparenta" signalvägen utan H2 och rörsteg. Jag ligger på 0,0004% distorsion med den transparenta signalvägen. Men låter den bättre än H2 med 0,5% THD? Nej, inte alls. Tvärt om. Men intressant är ju att om man har ett steg med väldigt hög open loop förstärkning och därmed mycket negativ feedback så kan man justera distributionen av övertonerna med ett steg som har positiv feedback. Kanske inte så smart eller bra lösning, men det fungerar bra för lyssningstester i alla fall. Sen har vi ett annat problem som inte heller adresseras med THD. Det är förhållandet mellan distributionen av udda respektive jämna övertoner. Jag tror att både den och hur nära man ligger "hörselkurvans" distribution spelar avgörande roll för vad vi tycker låter bra. Det låter nog som jag vill kasta THD i papperskorgen - och ja, det stämmer verkligen. Kanske inte THD med 10kHz eller 20kHz grundton dock, men det är en annan historia...
  6. 1 point
    Det är väldigt likt hur jag ser på och relaterar till mätningar. Jag får ofta en känsla att detta missuppfattas i diskussioner ”mätningar vs lyssning”.
  7. 1 point
    Bolstad

    Vad lyssnar du på just nu?

    Tungt möte och en riktigt tung dag på jobbet. Här behövs det rensas i de grå cellerna en hel del. Underbart befriande med fart, fläkt, garagekänsla, skitigt och en iver att framföra sitt alster. Lyssna via tuben : https://www.youtube.com/watch?v=rmYyPcEQKU4
  8. 1 point
    Engelholm Audio

    Nyheter på halvfabrikat!

    För Cms ligger ju en klassiker bra till, Scan Speak 18w/8545 https://www.hifikit.se/media/attachment/file/1/8/18w-8545-01.pdf Cms på 2.3! 🤩
  9. 1 point
  10. 1 point
    Mycket intressant tråd! Jag kommer att tänka på en mängd olika saker när jag läser det som skrivits i tråden På tal om marknadsföring. För något år sedan pratade jag om min flickvän om drömmar. Vart skulle vi resa om vi vann... och så vidare. Jag har "inte tur i spel", ett uttryck som även om jag egentligen inte tror på det gäller för mig ändå. Det finns många exempel som jag o mina barn kan skratta åt nu. När jag gick ifrån lotterihjulet och lät barnen spela själva så vann de. Men tillbaka till min flickväns diskussion. Hon har ett per lotter i postkodlotteriet som har fått lite mindre vinster över åren. Så mycket att det håller intresset vid liv över tid. Jag spelar nästan aldrig (förstås...) men varför inte? En lott i månaden är ju inte så mycket pengar att förlora tänkte jag. Så jag gick med. Jag har förstår inte vunnit något, men jag är inte besviken på något sätt, för jag "vet" att jag inte har tur i spel. Men för ett par veckor sedan ringde en trevlig tjej från postkodlotteriet. Herre gud - ringer något från ett lotteri man är med i måste man ju svara tänkte jag. Kan jag ha vunnit något trots allt? Jag ska tillägga att jag är en person som aldrig köper något vid dörren eller när någon ringer o vill sälja något. Jag är den googlande typer som läser på först. Men hon var trevlig i telefon och utnyttjade det faktum att det inte gått så bra för mig. Hon ville hjälpa mig med ett riktigt bra erbjudande. Som jag senare skulle kunna backa ifrån om jag ville. På något magiskt sätt fick hon mig - den oftast omöjlige kunden att tacka ja. Efter telefonsamtalet kände jag mig som en idiot. Hur kunde jag ta detta? Jag tar ju aldrig ett erbjudande på så sätt. Men jag blev manipulerad. På ett utstuderat och skickligt sätt. Efter en dag mailade jag postkodlotteriet och sa att jag tackat ja till något jag inte ville. Måste säga att de var väldigt schyssta och fixade det hela i god ton och dessutom erbjöd att se till att deras telefonförsäljare inte ska ringa mer. Så trots att jag blev lurad av skicklig marknadsföring tycker jag att de är bra. Intressant hur man får kunden nöjd oavsett vad som händer i köpprocessen. En reflektion blir att den som är duktig på förstå och utnyttja mänskliga egenskaper kan få väldigt många av oss dit man vill. När jag läser på olika forum, gå på mässor, ser reportage och så vidare blir man rädd ibland. Det vi håller på med här är på detta utmärkta forum är tycker jag att försöka förstå och lära oss mera om vårt gemensamma intresse. Komplexiteten i vårt område gör att det inspirerar mig att lära mig mer hela tiden. Ju mer man lära sig desto mer inser man hur lite man kan. Men personer som bara vill njuta av återuppspelad musik - dom åker ju dit hur lätt som helst av all "snake oil" i denna bransch. Kablar är för mig det kanske allra tydligaste. Men ibland så tänker jag såhär. Å ena sidan är det ofta rent lurendrejeri, men åt andra sidan handlar det vi håller på med om att skapa upplevelser. Om en person upplever att en dyr kabel låter bättre - är det fel även om den tekniskt kanske är precis lika bra som en lampsladd? Sen skulle jag vilja skriva om en annan sak som jag såg i tråden. Om mätningar. Jag själv jobbar nu på hobbynivå rätt mycket med mätningar på elektronik då jag tar fram egna kretslösningar för att testa nya tankar och designprinciper som jag får under min resa att lära mig mera. Jag är långt ifrån en expert i området, men jag ser ett problem i att dagens traditionella mätningar ofta har en alltför svag koppling till vad vi (eller i alla fall jag) upplever vara bra ljudkvalité. Kort beskrivet handlar det för mig i alla fall om att komma så nära upplevelsen av riktiga instrument som möjligt inom de ramar jag har i form av kunskap, rummet jag spelar i och ekonomin. Visst det finns många olika metoder att mäta distorsion med som exempelvis THD vid olika frekvenser, udda vs jämna övertoner, SMPTE, DFD och så vidare. Men hittills har jag mest sett mätningar som täcker upp statiska förhållanden. Finns väldigt lite kring olika typer av transienta egenskaper, vilket gör att man måste mäta till en viss nivå, men ser är det blir en väldigt lång väg kvar. Nu tänker jag ändå bara på förstärkardelen :-)
  11. 1 point
    Själv eftersträvar jag inte att det skall låta som IRL. Det känns utsiktslöst. Jag nöjer mig med att det skall låta bra. Många gånger tycker jag faktiskt att det låter bättre hemma än live via PA. Hemmalyssnandet ger en annan intimetet som kan förstärkas med närhet till andra njutningsmedel. Det är liksom en annan grej i min värld. Live-event ger andra vibbar. Så tänkte jag inte heller. Jag håller med dig att det är svårt eller rent omöjligt att definiera vissa adjektiv. Det blir ett fikonspråk bara för oss, sas, på motsvarande sätt som vinprovaren som använder liknelser som "jord" och "tegel". Vem fan vill dricka vin som smakar jord. En del ord som vi/branschen använder har jag lite problem med, t ex "neutralt", "vasst", "snabb bas"... Neutralt i förhållande till vad? Menar man högupplöst när man säger "vasst" eller menar orent och distorderad diskant eller täcker det även högupplöst som är rent som en porlande fjällbäck? I verkligheten upplever jag många gånger att "live" är betydligt mer upplöst än hemma men då får det tummen ner Tony Williams och Jack DeJohnettes cymbaler från livekonserter ringer forfarande i mina öron. Vi får helt enkelt lära oss att förstå varandra vad vi menar i brist på absoluta referenser. "Hifi" är lika diffust som "Live" tycker jag. "Livekänsla" är för mig mer "precist" (men be mig inte förklara).
  12. 1 point
    Man kan i viss mån säga att om man inte hittar några fel, så kan det vara rätt. Men hur definiera tex ”livlöst”? Är det när proppen går eller är det när <50% tycker det låter ”spretigt”? Jag hade ingen avsikt att leka med ord, utan anser kort och gott att det inte finns en sann referens. Den enda som kan definiera den är man själv, och då inkluderar den allt annat också som inte är själva hörselsanningen. En intressant aspekt är att de ”fina” spelställena börjar eftersträva en klang som liknar hifi-klangen. Och i andra änden finns det inspelningar som strävar efter garageljud och lofi. Trohet mot inspelningen brukar tas upp, och det är väl ok, men både luddigt och förrädiskt om man skärskådar det tycker jag.
  13. 1 point
    Jo, sanning är ett klurigt begrepp. 2+2=4 är sant men om jag upplever att svaret är 5 är det då sant? Är det ens sannolikt? Nej, då är det ett uttryck för en upplevd synergieffekt på 25% som är en annan sorts sanning... det blir mer en lek med ord. När jag pratar om marknadsföring så tänker jag mer på det företag sysslar med. Därför pratar jag hellre om kommunikation som inkluderar även oss här på Euphonia när vi berättar om våra erfarenheter. Den innehåller ju inte enbart faror, den är också fylld av mycket bra information. Knixet är att sortera ut vad som är vad. För att inte gneta ner oss i alltför ödesmättad ton vill jag också lyfta fram lite av den positiva sidan. Jag är säker på att de som läser och följer diskussionerna här på forumet är vinnare totalt sett i bättre ljud än den grupp som inte följer oss (eller andra motsvarande forum). På individnivå finns större variationer, naturligtvis. Möjligen har vi blivit fattigare ekonomisk än de som står utanför... Jag exemplifierar igen med mig själv om saker som bidragit positivt för mig och som helt klart bidragit till min egen upplevelse av välljud här hemma. @calm bidrog till att öppna mina tankar för rumspåverkan. Min metod innan var att skaffa ny elektronik för att få bättre ljud. Det har i förlängningen lett till att jag istället fokuserar mer på att få ut ännu mer av det jag har istället för ständiga nyinköp. Här har även @calle_jr och @Peovarit stora influenser med sitt envetna arbete med detaljerna. @Engelholm Audio var den som gav Calms startskott full insyn för mig om hur rummet inverkar och hur man kan fixa det. Den investering som följde är nog den parameter som bidragit mest till mitt ljud sedan vi flyttade in i huset och dessutom billigare än en ny rigg som inte hade löst problemen. @Peo öppnade upp ögonen för mig kring elens betydelse. Han sa: Ta först reda på hur det ser ut innan du går ut och handlar nätrenare som kanske inte riktar sig mot det du verkligen behöver. ”Först doktorn, sedan apoteket.” Han kom hit och mätte och konstaterade att jag behövde inga nätrenare typ de som var i ropet då. Problemet var bara att det var för sent. Jag hade redan köpt en ”burk”. Hans artikel om den smutsiga elen är en klassiker här på forumet. @calle_jr har jag haft många diskussioner med och vi hamnar många gånger i nästan animerade diskussioner kring mätfakta och vad som faktiskt hörs. Men jag har lärt mig oerhört mycket om ”fundamentala” kring skivspelare, upphängning, massa, resonanser... Han går som ni vet ofta ner på ”nano”-nivå som ligger utanför min uppfattningsförmåga, men resan dit och resonemangen har varit ytterst givande för mig. En ledstjärna från honom är att ta reda på så mycket fakta i ”målet” som du kan så du sedan kan fokusera på det subjektiva. Det tycker jag är klokt. @eliot och @Torkel har också varit ögonöppnare för mig kring fundamentala fysiska samband om vad som kan påverka elektronik och dess prestanda. @MatsT och @AlfaGTVhar också kommit med en många intressanta inspel på en nivå som t o m jag kan ta till mig. @octavia rs har varit oerhört inspirerande för mig kring digital återgivning och dessutom varit ett direkt stöd. Även @AlfaGTV, framför allt att få liv i det jag köpt. Lite ofint klumpar jag ihop alla ni andra som bidragit med era erfarenheter, tester och upplevelser som både inspirerat, fått mig både att tveka och glädjas... hit räknar jag också forumets branschfolk. För en ”beteendeknodd” som jag så är det naturligt att jag fått mest inspiration och ”aha” av våra mer tekniskt bevandrade inom det vi sysslar med. Jag tror även ni andra kan lista liknande erfarenheter. Kontentan av detta är att jag tror vi som grupp betraktat är ganska välinformerade, vilket några av er varit inne på. En del mer än andra som alltid. Ibland kan ”frågan” vara lika inspirerande som ”lösningen”. Helt fria från påverkan som kan ifrågasättas eller där vi kan höja vår medvetenhet och reflektera över dess effekter är vi dock inte.
  14. 1 point
    Mycket bra! Tack. Själva frågeställningen i trådtiteln gnager i mig eftersom den antyder att om vi inte hör en slags sanning så är vi lurade av marknadsföring. Men för det första: Vad är sanningen? Redan sanningen är personlig, individuell, den är inte universell. Om jag ändrar mina preferenser till någon annans "äkta" sanning, så är ju även detta en avdrift från sanningen, likväl som marknaspåverkan ger en avdrift. För det andra: Jag tycker inte att mekanismer som styr utöver min personliga hörselsanning enbart är marknadspåverkan. Jag styrs av input som jag får till mig genom litteratur, artiklar, vänner, experiment mm. Mycket av det har ingen strikt koppling till min hörselsanning. Svårt att avgöra vad som är höna och ägg, men det finns garanterat en avdrift, dvs alla val kan inte grundas i min hörselsanning. Själva sanningen, vad vi hör, är alltså inte deterministisk. Den kan inte stå för sig själv. Inte ens Beranek kunde definiera sanningen med annat än statistik och medelvärden. Det finns de som tror att det finns en definierad sanning, men de är lika goda hedonister som vi andra tycker jag. Utan tvekan. Det faktum att sanningen i sig är grumlig ökar möjligheterna för bullshit.
  15. 1 point
    En riktigt intressant tråd (tack @Bebop och andra som bidrar) och ämnet väl värt att stretcha de grå uppe i knoppen, såhär i mellandagar och som reflektion på året som gått såväl som framåtblickande för 2020. Branschen lider ju av brist på både signifikanta framsteg och dito utveckling, där dessutom miljön är sådan att objektiva förbättringar lätt grumlas av omständigheter; allt från aktuella rummet (akustikproblem) till placeringskrav (tänk Carlsson/ortofoniskt) och inte att förglömma - en traditionalistisk syn på "hur det ska vara" från kunderna (passiva högtalare är ett exempel). Vi ser också hur illa den digitala domänen hanterats av bransch och industri...där man (såklart) är sugen på nya affärsmodeller, tex "subscription based" eller att komma med nya (och ibland proprietära) format varje år för att motivera uppgraderingar. Jag har på sista tiden bantat ner runt-ikring-prylarna i Engelholm Audio: annonsering, marknadsmaterial, tester i tidningar, med mera är nere på ett minimum...och inte sällan får jag frågor från hugade spekulanter: "finns det mer information, tester, eller så kring EA modell X?". (Självklart svarar jag på specifika frågor eller pratar fritt om modellen i fråga, för den intresserade...men för mig, med flera modeller topptestade i nationell och internationell press, så är det ju inte så att jag slutat bygga bra högtalare...jag vet hur man gör, jag släpper inget jag inte är nöjd med...men väljer att helt enkelt inte lägga pengar på annonser och tidningstester). En annan intressant aspekt är hur hifiägare å ena sidan erkänner sig som otekniska, som att inte bryr som om tekniken, alltid "lyssnar själv" men ändå kan redogöra för hela den tekniska storyn kring sina apparater. Likt finare restauranger, där kypare/servitör ingående berättar hur vinet (/druvorna) vuxit upp, jordmån, klimat, vad kossan heter, dess stamträd och favoritmusik när hon idisslar så brukar fin-hifi sällan bara sättas på. Det är en story som ska berättas. Materialval. Referenser för att relatera. Jag mins ett hemdemo hos mig där 3 signalkablar och 3 strömkablar skulle demas. Säljaren ställer sig framför mig, med de tre kablarna på golvet. De billigare pekas på med foten. Den dyrare tas upp och berättas mer om. När jag vid lyssningstestet (efter förspelet, såklart) säger att jag inte hör nån skillnad så ska det testas igen och den andra säljaren kryper närmre och spelar luftbasgitarr bredvid mig med förklaringen att rytmiken är bättre nu. Kan säga att jag fick en viss kräk-smak i munnen. Ovan tre "exempel" lämnar mig med tankar att hifi är mer än bara hifi (som i kvalitet och återgivning) och "så jag kan lyssna och njuta på musik". Lägger man in de kommersiella krafterna och svårigheten att via R&D nå framgång, så blir det klart viktigare och attraktivare att via story, materialval och marknadsföring positionera sig. En annan aspekt är att vi har en del rätt framstående, skickliga, underhållande, egna och duktiga säljare i Sverige! Relaterat till trådens ämne, så finns det mycket intressant att diskutera, men det blir svårt utan att klampa på tår eller i praktiken hänga ut personer - vilket inte är min önskan.
  16. 1 point
    Jag är rätt säker på att jag skulle landa någonstans där jag är, om jag gjort min hifiresa på nytt. Min ljudpreferens har inte ändrats på något dramatiskt vis. Men att jag påverkats står nog utom några tvivel. Från Euphonia. Tidskrifter som Stereophile och liknande. Hifi kompisar. Stora inköp har för mig alltmer blivit långbänk. Jag funderar verkligen genom mina inköp, så några förhastade impulsinköp lyser numer i sin frånvaro. På ett ställe har jag nu såhär i efterhand gått lite loco. Med kablar. Tror inte att ormboet bakom stereon varit lika massivt om jag gjort det idag. Men att börja om med annat orkar jag fan inte göra! Jag är lite inne på Bebops linje. Kablar av bra kvalitet. Bra kontakter. Sunda konstruktioner. Har ni märkt att det går lite mode på olika grejor lite allmänt och även här på forumet? Influencers finns helt klart även här, även om vi kanske inte uppfattar det som det, eller ens vill uppfattas vara det. Men så är det. Först var det en Vinylsvarvsvåg, följt av R2R. Och nu är streamat på tapeten. Ingen underliggande kritik,utan jag bara nämner det. Och när det gäller streaming är jag väldigt splittrad. Här kommer väl hifigenen in och ställer till det. En dedikerad hifi-lösning smäller högre innerst inne, hos många av oss (alla?) Men det är där jag börjat vackla. Jag är inte så säker på att en hifi streamer är bättre än motsvarande datorlösning. Jag kommer nog att bli kärringen mot strömmen även här. Har ju ingen vinylrigg. Eller r2r. Skäl för uteslutning?🤔😉. Det blir vanliga datorkomponenter.
  17. 1 point
    Ja, och vår kreativitet att hitta argument för att så verkligen är fallet är stor. Ju större uppoffring desto starkare försvarstal både till sig själv och mot omgivningen för att inte betraktas som en idiot (om jag tar i lite). Grejen är inte att vi köper prylar som vi vill ha. Det som jag tycker kan vara en nyttig övning är att fundera på är varför, vilket kan ge lite bättre självkontoll och inte överlåta för mycket åt externa krafter. Jag köpte nya högtalarkablar för lite sedan av den enkla anledningen att jag vill ha allt "hopsnörat" med samma serie från samma tillverkare. Inget annat. Om det är mitt argument kan jag bortse från om det låter bättre eller inte och behöver inte bli besviken. Jag behöver heller inte slå på trumman om att jag fått ett ljudlyft och påverka andra om något som jag trots allt inte upplever. Det låter heller inte sämre. Det känns rätt för mig att köpa ett helt koncept, en personlig hygienfaktor s a s.
  18. 1 point
    Mr. D

    Ditt senaste Hifi köp!

    Indeed. You have an excellent memory. The Nagra is for a small secondary system. It will be full analogue: one turntable, one tape deck, an integrated SET amp and a pair of loudspeakers. More in the coming weeks.
  19. 1 point
    Hej, Kunde inte hålla mig från att mäta lite distorsion på förförstärkaren nu när jag fått igång H2-delen med :-) Det jag har kvar är ett envist och irriterande problem med 50Hz-surr. Det har blivit lite bättre efter en del patchande och ändringar av diverse filter men jag är inte alls i mål på den biten. Svårlöst problem, men jag behöver nog mer tid av labbande... Men lite intressanta mätresultat när det gäller harmonisk distorsion med 1kHz grundton mätt med Rohde & Schwarz UPL16: - Transparent: THD 0,0004% - Rörsteg: THD 0,03% (tror det är helt okej för att vara rörsteg?) - Rörsteg + H2: THD 0,05% (udda övertoner - kanske den siffra jag är mest nöjd med) THD 0,55% (jämna övertoner) H2-steget gav det mätresultat jag ville ha :-) Att hålla ner de udda övertonerna så mycket som möjligt, men att kunna justera den jämna övertonerna med en potentiometer. H2-övertonen ligger på cirka -45dB med denna justering. Men hur låter det då... Olika typer av mätresultat är viktiga verktyg för att kunna verifiera sina designmål och designprinciper, men de ger ändå inte alls en klar bild över hur lösningen faktiskt återger musik. Jag har inte hunnit med så mycket lyssning, men en snabb test visar att skillnaden mellan transparent och rörsteg+H2 är tydlig och mycket positiv. Men jag vill få bort de störande 50Hz-övertonerna innan jag ger mig på en mer kritisk lyssning och någon typ av recension. Kanske bjuda in till en lyssning så småningom?
  20. 1 point
  21. 1 point
    Vox

    Snurrigt hos Vox

    Några närbilder på skönheten. Enligt uppgift endast en tidigare ägare som använt den mycket sparsamt. Även servad, uppgraderad och justerad innan leverans.
  22. 1 point
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Vi håller fortfarande på med planen om hur detta skall göras. Målet formas sakta. Ingen ide att börja utan att vi vet vad vi vill. Det rent tekniska har vi kompetens till i gruppen. Reservdelar finns. Att få de snygga på ytan med träsidor och ev fixa till plåtar har vi kontakter för. Träarbeten skall komma från möbelsnickare som arbetar för Svenskt Tenn och som gör deras möbler. Alltså högsta klass av vad vi kan frambringa i hantverksskicklighet och kvalitet i Sverige. Detta är Svenskt Tenns uttryckliga mål sedan tidigt 1900-tal och det är de också erkända för och levt upp till så dessa Studer sidor i trä kommer som jag skrev vara overkill men unika och grym känsla i. De övergripande målen är: Bra ljud, pålitlig och långvarig stabil funktion, snygga. Här är några tänkbara viktiga mål. 1- De skall vara mycket bra musikförmedlare jämfört med andra rullbandare. 2- De skall vara bra att spela in på och kopiera till. 3- De skall bli snygga att se på. Inte industridesignråa som vi nerdar kan tycka är snyggt. Nej de skall var snygga så att WAF blir ok. Om det kan bli så att när man ser dem så skall man titta till lite extra bara för att de är snygga. Då är det bra. Kanske eloxera om alu-plåtarna. Guldfärgade, svarta eller annan färg på påtar. Träsidor av högsta hantverksmässiga kvalitet. 4- Mekaniskt toppskick 5- Elektriskt toppskick, där komponenter och lösningar skall ha så mycket välljud som möjligt i sikte. 6- Byta orginalkontakter till högre kvalitet 7- Vu-mätarna skall var original från Studer så man får rätta känslan. Dessutom är de coola. Vi har fått tag i en hel hög sådana. Listan kan säkert fyllas på. Detta får bli en början. De 2 Studer B67 ovan blir de första. Blir det bra kan det nog blir endel fler enheter. Gissningsvis blir det 10 till 20 sådana här maskiner och tanken är att det skall vara med garanti eftersom de kommer vara i extremt bra skick. Nu börjar en troligen lite långsamma resa mot ovanstående mål.
  23. 1 point
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag fortsätter rullbandssnacket eftersom jag för egen del tycker det är det absolut bästa sättet att njuta av musik om man till äventyrs gillar bra musikåtergivning och tycker det är viktigt för maximal njutning av musik. För att undvika missuppfattningar som understundom visar sig, så gillar jag musik från det digitala mediet och vinyl också. Musiken är lika bra och jag kan njuta mycket. Eftersom jag har ett intresse i välljud och upplever musiken mer involverande och verkligt nära mig med rullband så försöker jag lyssna så ofta det går på rullband. jag föredrar ljudet från rullband, men spelar mest vinyl hemma och bara digitalt på arbetet. Musiken är målet. Rullband är ett lite mer opraktiskt media att handha, men jag kan inte blunda för dess fördelar får musikåtergivningen som i mina öron är fullständigt överlägset andra medier. Har man inte hört vad masterbandkopior kan åstadkomma i ett system som klarar dynamik kan man ha svårt att förstå denna skillnad. Det är i alla fall vad en mängd musikälskare i min närhet givit uttryck för när de bokstavligen golvats av rullbandsljudet först gången på ett system som kan hantera dynamik bra. På HighEnd-2019 i München nyligen kunde man höra detta i många rum. Jag har nu vant mig vid vad rullband kan prestera och kan skilja bra inspelningar från sämre. Från början lät allt bra jag hörde från rullbandsmaskiner. Eftersom alla rullband jag hört låtit bättre än både vinyl och CD var jag inte kalibrerad för denna återgivningsnivå. Nu kan jag skilja både rullbandspelare, inspelningar och olika kopior på samma titel på rullband åt ljudmässigt. Det tar lite tid att lära sig detta medie eftersom det är så hög nivå på det mesta band jag hört. Men som sagt börjar jag nu, om än amatörmässigt, kunna sortera intryck av olika ljudkvalitet i detta medie bättre. Liksom inom andra områden i denna hobby blir det intressant att försöka trimma även rullbandsljudet. Men för att förstå vad jag menar med det kan det vara bra att tänka på ett en rullbandspelare som inte är kalibrerad och inte speciellt bra genomgången, av de jag hört i alla fall, låter jättebra och ett rejält kliv upp mot tex vinyl... ändå. Efter att jag nyligen gjort en kalibrering av min tidigare okalibrerade Lyrec så höjdes nivån igen. Det finns således mer info i magnetbandet som går att plocka fram och som ytterligare förbättrar musikupplevelsen. Trimma trimma trimma om man vill. ------------------------------------------- En ide har vuxit fram i en liten grupp människor där alla drar sitt strå till stacken för att detta skall bli möjligt. ------------------------------------------- Det är 2 rullbandare jag använder mest. Av dessa är det Lyrec Frida som rullar allra mest. Den andra, en A807, skall få nya tonhuvuden eftersom jag har stereohuvuden och vill ha Schmetterling istället. Planen har funnits i över 6 månader men det har dragit ut på tiden av omständigheter jag inte rår över. Det har nu efter olika kringelikrokar landat en ny sk. brygga som vänta på montering. ("Any day now"... sure.) Varför drar dessa tekniker ut på allt så himla länge jämt? Man är ju otålig och vill ha det gjort. Min kontakter vidhåller att det är bäst att ha Schmetterlinghuvuden. Jag har ju kvar den gamla bryggan och om stereohuvudbehovet pockar på är det bara att lossa några skruvar och montera. Jag är glad att kunna få hjälp över huvud taget i alla fall. Hjälp finns att få av överbokade tekniker när de hinner... I väntan på det drar jag och Kristian igång ett nytt projekt. STUDER B67-overkillrenovering... kan vi kalla det. (Hur lång tid kommer det att ta?) B67or skall bli som smycken både inuti och på ytan. Exempel: Det skall monteras vackra Studer original Vu-mätare, bytas alla lager, bromsar och ev annan mekanik som kan optinmeras, smörjas etc, nya träsidor i teak av högsta kvalitet (möbelsnickare av högsta klass), byta alla kondingar och i stort sätt all annan elektronik med kablar etc. som kan ha betydelse för ljudet (hur mycket avgör kunnigt folk, men det som kan trimmas och bli bättre skall bli det) De skall bli som nya och pimpade B67or. Bättre än någonsin funktionellt och ljudmässigt. Hur detta faller ut och kommer att se ut får vi se. De kommer inte se ut som andra B67or i gott skick. Den sköna vintage känslan kommer nog inte finnas kvar. Detta blir en annan grej, men det bygger på B67an. Förhoppningsvis blir de vackra för ögat och ruggiga återgivningsmaskiner med finfin inspelningsfunktion med hjälp av Vu-mätare. Här är en bild på offren som anmält sig till "total makeover".
  24. 1 point
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Spiros var nyfiken på mitt system. Så varför inte umgås lite, dricka kaffe, snacka HiFi och musik, men ffa lyssna på musik. Gemensamma intressen i rullband och Lyrec är kul. Spiros har en likadan Lyrec Frida som jag har, eller om det är tvärt om. Det var faktiskt just en spelning med Spiros Frida hemma hos JR som imponerade på mig. På lite krokiga vägar ledda detta fram till att jag själv har en Frida. Spiros åkte upp till mig från Skåne och tog JR med sig på vägen. Min gode vän bigblue tillhör mina inventarier så han är också med. (bigblue,, JR, Spiros) Det var en bra blandning av HiFi-snack och bra med tid för att spela musik. Spiros och JR är ju rör-gubbar med förkärlek för lättdrivna högtalare i hornkategorin. Därför bytte jag till Gryphon eftersom jag tror de skulle uppfatta detta ljud bättre än Krellarna. Spiros hade med ett Openreel band. Jag har inte lyssnat på dessa innan så det var en trevlig upplevelse. Det var riktigt bra ljud och jazzigt med en edge. Inte den vanliga och på det sättet förutsägbara jazzen utan lite mer fri och somliga skulle betrakta den som lite svårare jazz. Jag gillade det dock skarpt. Mycket exklusiv box med fina spolar och en hel del extra material i små häften. Allt seriöst och snyggt gjort. Spiros har en stor kärlek till bashorn och han fick genast ideer om hur jag kunde utnyttja källarutrymmet och bygga om så jag fick stora extra bashorn i mitt system. Det hade säkert blivit riktigt bra och stort basljud av detta projekt men det känns som för stor påverkan i vårt hus för detta. Som vanligt imponeras jag av alla kunskaper HiFi-kompisar besitter.
  25. 1 point
    Strmbrg

    Nätströmmen i rätt fas - hur viktigt?

    Jag har ägnat mej åt både kontaktvändningar och apparatfötter. Jag vill sammanfatta mina erfarenheter sålunda: Jag har i många år varit mer eller minde frustrerad över att ljudet inte låter tillräckligt naturligt och trovärdigt *). *)Mina musikreferenser är akustisk musik. Jag har försökt rätta till ljudet genom att experimentera med kontaktvändningar, olika apparatunderlag, rengöring av kontaktytor, kabelflätningar mm mm. Jag säger inte att dessa åtgärder är helt meningslösa. Men jag konstaterar att de inte lett till ett mer trovärdigt ljud. Det skall till enormt mycket större förändringar för att trovärdigheten skall infinna sej. Jag har krånglat med de allra mest obetydliga faktorerna i massor av år och även bytt prylar emellanåt. Tillslut insåg jag att det var rumsakustiken, möbleringen och ett radikalt byte av högtalarprincip som löste problemet. Hade jag inte insett det, så hade jag säkert suttit och vänt på kontakter och testat cellgummibitar än idag.