Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-12-04 in all areas

  1. Jag är inte så hemskt missnöjd heller ska medges, jag har både skickat och tagit emot med dem för läskigt många tusenlappar genom åren. Jag är snarare ganska imponerad av att post faktiskt hittar fram till mottagaren i de flesta fall. Eftersom jag bor lite på landet så är de dessutom väldigt trevliga och kör upp med stora paket till dörren och knackar på. Ibland kommer de in på en kopp kaffe och vi sitter och pratar om de gula bilarna och svunnen tid. Det sista var kanske en liten överdrift, men annars så!
    6 points
  2. Jag ska gå mot "strömmen" @rikard @AlfaGTV och säga jag har haft minst problem med Postnord.
    2 points
  3. Precis, och jag är rätt säker på att de gula postbilarna var bättre på att få paketen till sina destinationer i tid! Med andra ord är det som så att blå bilar och nätverkskablar är sämre transportmedel!
    2 points
  4. Jag fyller pension nästa år, jobbar hårt 3-4 dagar i veckan och fixar såklart middagen, inga problem /byZan
    2 points
  5. Syftet med mina konstiga övningar är att visa att format ≠ prestanda. Det vet vi och det är trivialt, men vi tycks negligera det till vardags. Vi tror på nåt sätt ändå att cd-avspelning = cd-kvalitet. Exemplen jag visar ovan har kanske en viss skrämseleffekt, och då har mitt mål infriats. Inte för att pcm 16/44 eller något relaterat är dåligt, utan för att lyfta några problemställningar med att dribbla med musikfiler. Mer och mer material förekommer i form av nedladdad musik och rippning. Den hanteras på diskar i hemdatormiljö, och importeras till olika bibliotek i musikspelare, dsp managers, eq, converters, filter osv. Jag vet att jättemånga känner att de behärskar detta och det stämmer kanske, jag vet inte. För mig personligen är detta ett minfält. Jag tycker att jag alltför ofta ser funktioner som bara är en checkbox i en meny och man har ingen aning om vad den egentligen innebär. Å ena sidan; om det låter bra så kan man strunta i det. Men jag gillar inte det. Jag får krupp av sådant när det gäller musik. Sorry. Men exemplen kanske ännu mer sår ett mått av tvivel på om det stämmer. Jag kan inte garantera att det stämmer, men jag tycker inte det ser suspekt ut och jag kan inte hitta något fel. Hur som helst; anledningen att jag valde pcm 16/44 är att det är intressant att utgå från eftersom det finns så mycket sådant material i omlopp genom cd-skivor. De som ger ut fysiska digitala media idag väljer antingen pcm16/44 eller (i liten omfattning) dsd64, många gånger hybrid cd/sacd. Man ser aldrig DVD-audio längre, tror inte någon ger ut i det formatet. Däremot ser man en del bluray audio, vilket också är linjär pcm samplat i 24/96 eller 24/192, och kodat med MPEG-4 AVC. Men det finns såklart en ständigt växande utgivning för nedladdning, och speciellt intressant i detta sammanhanget är högupplöst material utgivet i pcm24/96. Så, det borde vara intressant att gå vidare och studera lite högre upplösning på källmaterialet med samma metodik som ovan. @AlfaGTV har förtjänstfullt hjälpt till att skapa ljudfiler från den syntetiska fyrkantvågen. Han har använt EZ CD Audio från Poikosoft. Transkodningen har skett helt utan både vikning och brusformning. Om jag studerar dessa filer i Audacity så blir motsvarande resultat som nedan. Först har vi den syntetiskt skapade 1kHz fyrkantvågen (skapad i 24/192-miljö i Audacity med 0.8 x FS): Därefter samma fil sparad som pcm 24/96: Sedan pcm-filen konverterad till dsd64: Och därefter dsd-filen konverterad tillbaka till pcm 24/96: Vi ser här ett helt annat resultat! Man vågar påstå att en konvertering av pcm24/96 till dsd64 och vice versa fungerar mycket bra. Men även om detta resultat är mycket bra tycker jag att man ska uppmärksamma riskerna med att dribbla med musikfiler. Det är inte ettor och nollor som bara flyttas runt*) och kan återställas till sitt ursprung. Räkna med att en transkodning för alltid har förändrat strukturen på ljudmaterialet. Väldigt mycket av den mjukvara som förekommer har en rad andra funktioner som kan likställas med konvertering. Det behöver inte vara en regelrätt formatkonvertering, utan alla filter innebär en transkodning, vilket innebär att originalet förändras. @Bebop har nyligen varit i kontakt med BIS (en mycket intressant kontakt som han själv får berätta om). Men som exempel använder de pcm24/96 och Merging Technologies Pyramix för mastring till hybrid sacd. Förvisso är den hårdvaran av yppersta klass och skräddarsydd för uppgiften, men framför allt är mastringsingenjören otroligt kompetent och jämfört med oss hemmapulare har de en helt annan body kring vad verktygen gör, vad som händer med ett material under bearbetning och hur ett specifikt material behöver bearbetas för att ge ett minimum av biverkningar. Vid olika tillfällen när jag träffat inspelningstekniker och mastringsingenjörer märker man att de har en extrem fördjupning i det material de ska arbeta med, även på en musikalisk och musikteoretisk nivå. Jag har en stor respekt för deras arbetsmetodik och det hantverk de håller på med. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag biaserad. Jag vaccinerades med ett grammofonstift i unga år. Så om någon annan vill kåsera kring en apokalyptisk framtid när hela vår digitala musikskatt har konverterats sönder... please go ahead *) Jo, det är det. Men ni förstår vad jag menar.
    2 points
  6. Morgondagen ser jag fram emot då jag ska testa lite tweaks /byZan
    1 point
  7. calm

    UNIK INSPELNING

    @SMTMatts! Undras om hon inte till och med skulle kunna beveka den salige Sten Broman med den "i skogen" inspelningen. Antar att den finns på någon av hennes skivor, men eftersom hon inte finns på Tidal så är det bra och veta vilken. Dessutom verkar man behöva beställa direkt, eller? Vore kul att lyssna på den i systemet hemma. Länge leve diffusionen!! Calm
    1 point
  8. Om vi skall skapa några absoluta "sanningar" så tror jag det är en av dem. Den meningen är jag mer tveksam till och det baserar jag på att det finns så olika meningar om det. Jim White (Aesthetix) säger t ex att hans dac är optimerad för 24 bitars djup. JRiver är inne på samma sak så där går en rippad cd ut som 24/44,1 (i DSP'n kör de 64/44,1 innan de skickar ut signalen 24/44,1). De har alltid rekommenderat att köra ut direktformatet tidigare men har svängt i takt med bättre CPU i datorer tillsammans med att Windows 10 är så mycket bättre. Så här uttrycker JRivers utvecklare idag: I believe in doing everything you can in software using your computer. In most cases the hardware just runs code too, but that code has a tiny fraction of the performance available to it. Modern CPUs are awesome. (Jim H) Jussi Laako på Signalyst (HQ Player) har drivit det ännu längre som menar att dsp'n i dacar har alldeles för skrala prestanda i jämförelse med en pc av idag så hans spelare bygger på uppsampling så mycket som möjligt i pc'n som "slår ut" FIR-filtren i dacen och ger en digital signal som möter dacen bästa prestanda. Jag har laddat ner spelaren men inte kommit igång ännu. Den är inte alldeles enkel att få till. Han har många följare men som vanligt, även kritiker. På Audiophilestyle utvecklar han sina teorier och tillämpning i detalj och avslutar... DAC chips cost around 10€ per piece and contain a very small DSP - also because of very close proximity to sensitive analog parts. So they cut corners in many ways. In a computer you have a lot of inexpensive DSP power… Så finns det de som menar att man skall göra så lite som möjligt och andra som räknar allt annat än dsd som olyssningsbart. Vem har rätt? Det får vi avgöra själva - det krävs bara några knapptryckningar - inget skadas eller går sönder och det kostar inget - och välj det man gillar mest. Jag har kört konvertering till dsd64 (on the fly) ett tag men nu kör jag upsampling 44,1 ->176, 48 -> 192, 96 -> 192 (jämna multiplar) med SoX-filter. Det låter definitivt bättre än både CD och okonverterat och det gör även dsd64. Det är mer tyngd i pcm och mindre "skramligt" medan dsd är mer sammanhållet på något sätt. Vad som är bäst kan jag inte bestämma mig för. Det är dock inga avgrundsskillnader. Men ändra på grundformat på filen finns inte på min karta lika lite som att gå emot det jag hör pga teoretiska resonemang om "humlor som inte borde kunna flyga". För mig är det digitala mediet lika rumsrent som vinyl - olika men lika bra. @calle_jr nämnde att jag har haft (och har en kontakt med) BIS. Deras huvudskäl till SACD är att det är det formatet som erbjuds kommersiellt för högupplösta filer (plus multichannel). Grundfilerna ligger i 24/96 som de menar är likvärdiga och de ser inga skäl till sälja dsd-filer för nerladdning av kvalitetsskäl. Det mest allmänna tipset jag fick var följande: Hörseln är så lätt påverkad av allt möjligt (Manfred Spitzer's kompendium står hemma och väntar på att bli läst någon gång), så vad som låter bättre kan vara väldigt subjektiv..Och framförallt att folk tar sig tid att sitta ner och verkligen ta in det vi ger ut, kan göra mer skillnad för upplevelsen än de sista procenten i omvandlingskvalitet. Det fina är att man inte behöver tro på någon av alla dessa experter. Vi har ju öron att lyssna med. Ungefär som på restaurang, smakar det bra så är det gott oavsett hur det ser ut i köket.
    1 point
  9. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Påverkan av själva paketet är det väl sällan frågan om då de lär komma fram oskadda i de flesta. Om sen en etherRegen stoppar de olika störningar som de säger kan överföras via en LAN kabel och om dessa störningar överhuvudtaget sen kan påverka en dac det är väl det de flesta tvistar om just nu.....Jag har ju köpt den så jag får ju "tro" att den gör nytta Annars är det fritt fram att spåna på @byZan @AlfaGTV @Muffin
    1 point
  10. Tack för kåserierna, och att du fick mig att titta på hur dessa övningar faktiskt påverkar nåt så "simpelt" som en enkel fyrkantvåg! Jag vill absolut inte påstå att jag kan redogöra för olika funktioner och benämningar inom digitalteknik, men tycker mig hittat några käpphästar inom digitalljudet. Spara alltid filer i sin ursprungliga upplösning. Konvertera dem mellan olika förlustfria format on du så vill, men ändra inte heller på bitdjupet. Och ha alltid en backup på originalet! Med detta sagt, det finns mjuk- och hårdvara som kan vinna ljudmässigt på att serveras en ljudström i ett annat format än materialet levereras i... Tycker i alla fall jag! Jag får intrycket att ganska många, på andra sidan Atlanten ffa, gillar att sampla upp vanlig CD-upplösning till ganska extrema strömmar som t.ex. DSD512 och tycker det är det bästa sedan skivat bröd... Jag kanske har lite svårt att se vinningen med detta, eller höra kanske man borde säga!
    1 point
  11. AlfaGTV

    Hemma hos Octavia rs

    Nåväl, jag ser nyfiket fram emot vidare rapporter om huruvida den förändrar ljudet under inbränningstiden, och givetvis om man upplever en skillnad mot en vanlig switch! Upplever era kommentarer som balanserade och uppriktiga, och min avsikt är inte att starta nåt krig, bara en öppen diskussion! Liksom @octavia rs kan jag tycka att många forumister målar produkters egenskaper i väääldigt starka färger, även där skillnader kanske är svåra att identifiera. Eller så hör jag bara sämre o sämre...
    1 point
  12. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Hur vida en produkt fungerar som tillverkaren utger den för att göra kan man väl i många fall vara skeptisk till speciellt när det kommer till diverse tillbehör @AlfaGTV I Uptones fall så är det kanske även så. Ända sedan jag först hörde talas om den så tilltalades jag av designen med den ensamma isolerade porten som streamern ansluts till och att den är designad från grunden inte en moddad "off the shelf" switch. Kostnaden för den är ju rätt blygsam om man ser till vad där finns i den jämfört med mycket annat som släpps ut på marknaden idag. Just prylar som har med nätverk är ju klart kontroversiellt idag och det byts ut PSU både här och där utan att man egentligen vet vad det påverkar och det finns ju en sån mängd produkter och kombinationer att det är omöjligt att förutse hur något ska bete sig och påverka (eller inte påverka). Vill man läsa om Uptones produkt så kan man ju börja här men som sagt det är ju tillverkarens egna ord och det som John Swenson kommit fram till. https://uptoneaudio.com/products/etherregen "He is a truly brilliant engineer whose day job is designing the power-distribution networks deep inside large custom computer chips, so his knowledge and understanding of the root causes and physical factors at play in digital interfaces are formidable." De här med inbränning @Muffin och att den ändrar karaktär under flera 100h de tror jag inte speciellt mycket på när elektroniken blivit varm och den interna oscillatorn stabiliserat sig så händer det nog inte speciellt mycket mer. Jag följer vad som skrivs om den på AS forumet men jag vet inte jag tycker det ofta i min mening överdrivs en del om hur stora skillnader vissa produkter kan bidra med man får "sansa" sig lite och kanske inse att de är inte mirakel produkter utan de ger kanske det där allra allra lilla sista i ett system. Det är ju annars rätt riskfritt att prova en om man vill när de finns i lager hos Svenska agenten igen (Uptone själva har 30 dagars öppet köp). "Fri frakt och gratis retur, 14-dagars ”testa hemma”-period. För retur krävs originalemballage, alla tillbehör och såklart att produkten är i originalskick" https://www.metawave.se/produkter/tillbehor/uptone-audio-etherregen/ Nu kan ju jag bara tala för mig själv (och jag är oftast rätt skeptisk till både det ena och de andra) men jag tycker mig uppleva de som positivt när etherREGEN är inkopplad i mitt system jag har dock inte gjort några mer seriösa tester där jag skiftat tillbaka till min gamla switch och helt ärligt jag är väldigt nöjd med hur de låter just nu sen om de är etherREGEN, nya fötter under högtalarna eller de nya kablarna som bidrar mest de får vara vilket som Jag ska framöver fixa till det sista med LAN kablarna och slutföra mina nätkablar ska bara fixa material så ska jag testa en sista design sen får det bli beslut om hur jag ska bygga de fyra jag behöver till min anläggning.
    1 point
  13. En intressant artikel om just Coldplays nya, och hur de nått fram till en 24bit 96Khz master som sedan övriga format utgått ifrån! http://bobtalks.co.uk/blog/provenance/provenance-series-4-coldplay/ Det passade bra in i sammanhanget, apropå att transformera mellan olika format och domäner!
    1 point
  14. En av nutidens främste dirigenter, Mariss Jansons lämnade oss 30 november. Han blev 76 år och var aktiv in i det sista. Mariss var född i Riga men fick sin utbildning i St Petersburg. Han tillhörde Herbert von Karajans "pojkar". För nordbor är han kanske mest känd för sina många år som chefdirigent för Oslos symfoniorkester som under hans ledning hade stora framgångar. Han var också hårt engagerad för att Oslo skulle få ett nytt konserthus. Internationellt är han mest uppskattad för sina år med Concergebouw i Amsterdam och Bayerische Rundfunk Orkester i München. Mariss Jansons har spelat "allt" men mest uppskattade tror jag att hans inspelningar av de ryska mästarna är plus Mahler och Bruckner. Album med Mariss Jansons är ett måste i varje välsorterad skivhylla, tycker jag. RIP PS. Här en länk till Grammophones intervju med honom inför hans 75-årsdag ifol
    0 points
  15. Läste precis den tråkiga nyheten Han blev 72 år. Vila i frid
    0 points
×
×
  • Create New...