Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-11-08 in all areas

  1. Hehe, i detta sällskap så känner man sig som amatör så "Amatören" får nog stanna ett tag till Tackar för alla glada tillrop från medlemmarna Det värmer i höstrusket!
    2 points
  2. 1 point
  3. Återkommer ofta till denna platta. Fantastiskt bra musik som man har många tonårsminnen till. Det var en härlig tid.
    1 point
  4. Men du!!! FF innebär väl FF!!! Foo Fighters. Öl. Och luftgitarr!??
    1 point
  5. Egentligen inte AES/EBU är designat för att klara långa längder säg 100m med rätt sorts kabel utan att de blir för mycket fel i överföringen skulle du ta "fel" sorts kabel så skulle överföringen bli lidande kanske inte fungera överhuvudtaget. Men i en normal stereo installation där man sällan har mer än ett par meter kabel kommer den digitala överföringen troligtvis fungera utan större fel med mer eller mindre vilken kabel som helst (kanske inte vad som helst men en analog xlr kommer fungera). Man kan enkelt säga att allt har med längden på kabel att göra vad som fungerar, har du väldigt långa kablar så kommer impedansen vara viktig för en AES/EBU kabel och kapacitansen vara viktig för en analog signal kabel (väldigt förenklat )
    1 point
  6. Den här bilden sammanfattar en hel del vad som är mer eller mindre viktigt vid olika signaler @byZan https://www.belden.com/blog/broadcast/cable-substitution "One of my favorite jokes is about Belden 1800F. This cable is our top-of-the-line for microphone cable. The reason is simple. With analog cable, the key parameter is capacitance. The lower, the better. And Belden 1800F is 13 picofarads per foot (pF/ft.). That's even lower than Category 5e or 6 or 6a (15 pF/ft.). However, Belden 1800F is also 110 ohms impedance for use with digital audio. In fact, this cable started life as digital audio patch cable. It was a high quality cable that is very flexible, and came in many pretty colors. It says right on the cable, "digital audio". If your customer says, "I can't use this on my analog mics because it says 'digital audio’," there's no problem. I will personally send you a bottle of rubbing alcohol. With that you can rub off the word "digital" and the cable works PERFECTLY after that. It's not what it says on the cable, it's what is required to run that signal."
    1 point
  7. Nej de är rätt stort spann. Men de lär ju vara bra om de digitala håller sig så nära sin tänkta impedans som möjligt. Det beror nog på flera omständigheter så jag kan inte säga nått exakt tal men bakom ett rack tror jag de är lugnt.
    1 point
  8. Ok, vi ska väl ha lite elektronik att driva skapelserna i källaren med: Försteg, DAC, mediaströmmare (ex. Tidal), tuner och MM-försteg är ett Yamaha CX-A5200 fullt balanserat hembioförsteg, vidare via XLR till 2 st BSS-3088 processorer. Dessa klarar också att processa 8 kanaler in/ut. En processor går till huvudhögtalarna där en Emotiva XPA-DR2 på 2x550W (8ohm) driver diskanthornen. Mellanregister, bas och subbas drivs av 3 st Yamaha T5n som ger 2x3400W i 2ohm, 2x1350W i 8ohm. Den andra processorn sköter centern, där tre kanaler från Yamaha MX-A5000 (11 x 150W) används för drivning. De övriga 8 stegen i MX-A driver suorrundarna, där även fyra takhögtalare ingår. Allt som allt är man omgiven av 11 högtalare! Vidare en Oppo UDP-203. Fantastisk burk, sväljer allt man stoppar i den. Denna funkar även som CD-drive och mediaströmmare (i mitt fall mest som filmvisare) via NAS eller Internet. Vidare så ingår en Panasonic DMP-UB400 mest för möjligheten att se Netflix i högsta kvalitet, då både Oppon och Yaman saknar denna app. För att få den riktiga biokänslan så ger en Sony VPL-HW55 en riktigt bra bild på en 2.35:1 Grandwiew 114" (265x213) ramspända filmduk. Som vanligt så är slutstegen och högtalarna ihopsnörade av egenbyggda sladdar av renaste koppar För HDMI-överföringen svarar Kinabyggda kablar av högsta kvalitet. Hur det spelar nu detta? Detta låter jag Bebop svara på då jag är part i målet!
    1 point
  9. Tråden går fram med myrsteg, vilket jag beklagar, men ju mer man gräver ju mer hittar man. Har nyligen varit på besök hos Svenskt Visarkiv i gamla Bonnierhuset på Torsgatan i samband med min startade universitetskurs "Swedish Music" som i den första övergripande föreläsningen med överblickar av svensk musik under 1800-talet och framåt, innefattande all sorts svensk musik även jazz. Här nämns naturligtvis Jan Johansson som en av portalgestalterna. För att fortsätta i tråden så var 1962 ett omväxlande år för Jan Johansson med mer eller mindre fast engagemang med Arne Domnérus Orkester, men också med andra arbeten som medmusiker i andra än egna produktioner. Här är ett exempel: Sonya Hedenbratt var en välbekant sångerska från tiden på Chalmers som gärna var med i de musikövningar som gavs på Gasquekällaren där. Här sjunger hon tillsammans med Jan Johanssons Trio i fyra låtar med växlande kompositioner. Gemensamt är att Jan ges stort utrymme både i intron, improvisationer och solon på skivan. Här kan man verkligen höra att det numera är en driven och säker pianist bakom tangenterna och spelet är omväxlande starkt ackordspel och avancerade melodislingor och inte minst skickligt utfört. Sid 1 Pia; skriven av Eric Nordström tenorsaxofonisten som Jan tidigare samarbetat med. Svensk text Bo Blide Så nära som nu; ( The Nearness of you, H.Charmichel) Svensk text av Olof Ernebo Sid 2 Kors i taket; av Sonyas bror Östen Hedenbratt En bra sabla du; ( Embraceable you, G.Gershwin) Jan Johanssons Trio består denna gång av Sture Nordin (b) och Egil Johansen (tr.) Inspelat i Stockholm den 27/8 1962 mellan kl. 13-15.20! Låtarna tillsammans är ca 10 minuter så det lär väl skett en del omtagningar kan jag tro? Tekniker Bengt Runsten och omslag Tor Alm Megafon MFEP 11 Calm
    1 point
  10. sprudel

    Små aktiva högtalare?

    Teenage engineering OD11 https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/tradlos/226730-teenage-engineering-od-11/
    1 point
  11. Detta är mycket kloka ord! Kontroll och dynamik kräver rejäla doningar! Det är faktiskt en ständig fråga om att blanda hembio och fin HiFi hemma hos oss. . Svaret har för och nackdelar. Övriga familjen med frugan i spetsen älskar film och driver den frågan hårdare än jag, och jag är ganska lättövertalad... Självklart kan man ha både och! Den som inte tror mig är välkommen till mig för en lyssning och lite hembio
    1 point
  12. Nu när jag har landat i ett svårt beslut och skall ha Krell FBP 350MC (modified) och Krell KCR-HR (modified) att spela med så tänkte jag reda upp lite i den alltför långdragna oordningen. Det blev långdraget men det skulle blivit ett kort test. Krell FBP blir mycket varma och jag tänker till att börja med ha dem framför racket. Som HiFi-nerd tycker jag dessutom det ser coolt ut med slutstegen på golvet. Men det ser ännu coolare ut om de har sitt egna hyllplan. Dessutom kan man ju städa golvet under lättare och man kan testa med olika fötter för att se vad som låter bäst. Jag har grunnat på detta lite. Skall jag fortsätta med SolidTech? De italienska Bassocontinuo-hyllplanen med läder är mycket fräcka. De ser dock lite klena ut för Krell (blink blink). I bakhuvudet finns en riktigt cool specialbyggd lösning som Anders på HiFi-Stället låtit bygga får många år sedan. Jag har alltid tyckt att det ser snygga, fräcka och coola ut. Dessutom är de svintunga och det passar också med min filosofi. Det förstärker intrycket av anläggningen. Jag ringde och undrade om man kunde beställa ett par. Svaret var nej. Jag fick köpa de som Anders hade. Stort tack för det. Så många gånger har de varit med på HiFi-Ställets demonstrationer och det är nästan en ära få använda dem till mina slutsteg. Tänk så många fina prylar som stått på dessa. Nästan så man blir lite nostalgisk... Nja, inte skall jag överdriva, men jag tycker de är grymt coola. Lite vulgo på ett stiligt sätt. Här kommer lite bilder. -------------------------------------------------- Krell KCR-HR skall in i racket på något vis. Hembioförstärkaren skall jag försöka hitta en smart lösning för så att jag kan använda mina The Sf till fronthögtalare utan trubbel. En plan var att köpa ett par vägghängda Sf Olympica som är otroligt snygga, men det känns onödigt ändå. Nu lutar det nog åt att ha en RCA-XLR adapter, köra min Arcam bioförstärkare från Pre-out på frontarna och byta kablar bakom Krell FBP350MC mär jag kör hembio. Det blir ju lätt gjort när de står framme. En ny RCA kabel på 3 m bör räcka för ändamålet. Adaptrar har jag sedan tidigare när jag testade olika RIAA-steg. Krell KCR-HR skall visst ha en ingång (S4) som tar signalen rakt genom försteget och ut i slutstegen men denna lösning körde jag på Krell 202 och det var några gånger då familjemedlemmar nästan misslyckades med fjärrkontroller och olika ingångar så att allt kunde gå åt fanders. Så det vill jag undvika och då är kabelbytet mer riskfritt. --------------------------------------------------
    1 point
  13. Ibland glider man in på helt oväntade spår som att först lyssna på Jojje Wadenius och Kettil Björnstad och sedan låta Roon välja. För mig både helt okänd genre och nabo fra Norge, men bra och okomplicerad rock! Calm
    1 point
  14. figge

    Figges ljudlåda

    Snart kommer kusinbarnen, på med skydden, blir billigare för deras mamma så. Pengar kvar till jul.
    1 point
×
×
  • Create New...