Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-11-02 in all areas

  1. Har inte kvar T2:an då jag tyckte min Burmester DAC var strået vassare T2:an är en väldigt kompetent spelare för pengarna men dCS för nästan 3 ggr pengarna som du skriver är ju som sagt en annan liga. Skulle gärna jämföra den mot X1:an vid något tillfälle Det som man iaf skall tänka på och göra är att utvärdera i sitt eget hem och sin egen utrustning
    2 points
  2. Joker är en av de bästa filmerna jag sett på länge, jag passade dessutom på att se den i 70mm på Rigoletto i Stockholm medans det fanns möjlighet till detta, vilket kändes som det var väldigt passande för filmen. Ljudmässigt så är det minst lika bra med Hildur Gudnadottir, ett mäktigt, dramatiskt men samtidigt väldigt vackert och avslappnat soundtrack med mycket stråkar och härlig atmosfär.
    2 points
  3. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Fram och baksida av mönsterkort samt monterad prototyp för testning.
    2 points
  4. Nej, jag har inte fått någon AK4490EQ. Dock har jag precis kommit i underfund med att jag har 4st AK4493EQ överst i mitt rack, vilket är nära nog kan man tycka
    1 point
  5. LasseJ

    Vad lyssnar du på just nu?

    Härlig lördag! Lek med barnbarn & DIF Svenska mästare. Nu är även nattning (efter att ha läst favoriterna Pettson & Findus) avklarat och det är dags för lite avkoppling igen. Ibland är det bra härligt att leva! Börjar kvällen med något jag inte har spelat på länge.
    1 point
  6. Hej! Så var det dags för en liten uppdatering. Beställde precis mönsterkorten från Kina. Känns alltid lite osäkert innan man trycker på beställningsknappen. Är tillverkningsfilerna 100% korrekta? Det finns väl inga fel i schemat? Har jag kört alla kontroller? Har jag dubbelkollat allt? Och så vidare... Men nu är i alla fall beställningen på 5st mönterkort och stencil på ram för att kunna lägga på lödpasta skickad :-) Kan rekommendera https://jlcpcb.com/. Billiga och bra kvalitet - i alla fall med den teknologi och spec jag normalt använder för mina kretskort. Har alltid levererat bra mönsterkort på kort tid.
    1 point
  7. Jag vill (ännu en gång ) påpeka att vi är inte så känsliga för fel hastighet. Inte ens en människa med absolut gehör kan höra skillnad på så små avvikelser i hastighet som vissa gadgets pådyvlar oss att mäta. De flesta hör inte skillnad på 1000 Hz och 1007 Hz ens om de upprepat spelas efter varandra. Det har gjorts omfattande forskningsstudier på det. Det innebär grovt att allt mellan 33.1 och 33.6 rpm är OK även om du har absolut gehör. Däremot är de flesta av oss extremt känsliga om hastigheten varierar. Speciellt om vi har hört musiken förut. Man bör därför i första hand se vad man har för spänningsmatning till motor eller motorstyrning.
    1 point
  8. Ibland glider man in på helt oväntade spår som att först lyssna på Jojje Wadenius och Kettil Björnstad och sedan låta Roon välja. För mig både helt okänd genre och nabo fra Norge, men bra och okomplicerad rock! Calm
    1 point
  9. Muffin

    Vad lyssnar du på just nu?

    För att hitta albumet på Tidal, måste man söka på Nigel Stanford - Timescapes! (Skivbolaget heter John Stanford)
    1 point
  10. Om du menar i dCS senaste uppdateringen så finns det att läsa här. https://dcs.community/t/dcs-mosaic-1-0-2-release/772
    1 point
  11. Om jag kom ihåg rätt så får man väl brus även vid PCM som ligger 6 dB under "nyttosignalen" vid en bit. Men avståndet till bruset ökar/förbättras med 6 per bit. 16 bitar blir då 16x6dB=96dB. Om det stämmer innebär det då att avståndet till bruset även för DSD är 6dB och att det därför man flyttar det utanför det hörbara vilket är möjligt pga av högre bandbredd. Har jag fattat rätt eller blandar jag ihop det med dynamik
    1 point
  12. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Topp och bottensida för likriktning, glöttning och reglering. Samt ett monterat kort. Det behövs ett kort per kanal.
    1 point
  13. Det här är ett sidoprojekt av Maynard James Keenan, motor i Tool, A Perfect Circle med mera. Puscifer är deras mera ”dansanta” sida kanske man kan säga! I like!
    1 point
  14. Jag kommer fortlöpande att visa lite bilder från bygget av L2 och L3 Phono. Fortlöpande är nog fel ord för det kommer säkert att ta en del tid innan allt är färdigt. Förra helgen hann jag med detta. Inte helt förvånande att man skulle börja med fötterna på apparatlådan. Det är likadana lådor för L2 och L3 Phono. Detta är L3 Phono och det är onödigt många hål för anslutningar. Dessa täcks över av medföljande bakpanel som har hål upptagna för att frigöra lämpliga hål. Mer detaljer för chassimontaget. Och efter en del skruvande och lödande hade jag fått ihop det här.
    1 point
  15. Jag tror säkert att Marantz SA-10 är en fin maskin och jag skulle gärna prova en själv. Vad beträffar MMM så är det knappast så nydanande men kanske bra? Sony lanserade i grunden samma teknik på SCD-1. Sony SCD-1 Super Audio CD/CD player Direct Stream Digital Att det inte finns någon DAC eller digitala filter stämmer inte heller. Då PCM omvandlas brukar den först filtreras med något väl valt digitalt filter och SA-10 har valbara sådana så filter finns. Det spelar egentligen bara roll vid CD-upplösning eller liknande. Här är exempel på filter i Sony SCD-1. Att det bara behövs ett enkelt analogt LP-filter för att få ut DSD-signalen i analog form ligger i DSD-tekniken och det blir enklare att göra filtret ju högre frekvens det är.
    1 point
  16. Vad kul. Även jag är ett Twin Peaks fan och om jag hade vinylsvarv hemma skulle den där skivan vart ett attraktivt kap. Dock har jag CD-versionen och håller med dig. Musiken är riktigt bra på detta album! Och tack för ett mycket trevligt och väl utfört reportage!
    1 point
  17. I söndags blev det en utflykt till Danmark för lite hifi-inspiration. Copenhagen Highend kallas visst mässan nu för tiden och den hålls på Clarion hotell vid flygplatsen. "Skandinaviens största hifi-show" stoltserar man med på hemsidan (https://cph-highend.com/), men jag är tveksam. Eller är det helt enkelt så att mässorna är mycket mindre nu för tiden? Jag är ingen flitig mässbesökare, men minns det tidiga 2000-talet när det var många rum och trångt i korridorerna. Så var det inte här. Kanske var det fler besökare på lördagen. En trevlig utflykt blev det i alla fall, och en del fin hifi-utrustning fick man se, och även höra. I första rummet (som vi hädanefter kallade för bergodalbansrummet) såg det ut så här:
    1 point
  18. Ett tack även från mig. Jag uppskattar framför allt att du ger dina kommentarer till hur du upplevde rummen. Det klarar inte enbart bilder av.
    1 point
  19. Ja jo men rent krast, vilken HiFi nörd har någonsin nöjt sig med den sista och optimala och slutgiltliga inställningen
    1 point
  20. Colin Stetson - SORROW. a reimagining of Górecki´s 3rd Symphony (Vinyl)
    1 point
  21. calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    Nu finns e.s.t live in gothenburg på Tidal Men vinylen låter bättre! Calm
    1 point
  22. Det sistnämnda handlar mest bara om att vänja sig. Det finns ju inget egenvärde (inte för mig iaf) i att hantera och lagra skivor. Men det är ju individuellt och jag respekterar allas metoder och tillvägagångssätt. När det gäller streaming så handlar det mer om att köpa konceptet. Det är inte alla som gör, men för min del så har övergången gått förvånansvärt smidigt. Jag ser inget egenvärde i att inneha musik fysiskt. På den punkten är jag kanske lite avvikande. Bara den är tillgänglig och det låter bra så är jag nöjd. Tidal är faktiskt bra på den punkten och tickar för alla mina kravrutor. De har kanske inte all musik. Men varje lyssning kan sluta precis var som helst, musikaliskt sett. Och det har för mig gjort att jag fått tillbaka lite av upptäckarglädjen. Mina husgudar och gudinnor i all ära, men visst är det spännande med ny musik och det är uppfriskande att inte bara nöta Radiohead och Tori Amos.... När jag började att dabbla i streamat och datalagrat, så var det som komplement till silverskivorna. Men nu har det blivit den nya normen.
    1 point
  23. Jag har lagt till ett nytt skivbolag i referenslista. Det handlar om franska Alpha Classics som jag fick tips av från @Mr. D vid ett besök för lite mer än ett år sedan. Framför allt har de en hel del tidig musik och albumen är fantastiska. På senare tid har de även börjat ge ut senare musik. Det som sticker ut mest så här långt är deras inspelningar av mindre sättningar, men det finns även orkestermusik. De lockar till sig bra musiker, tolkningarna är mycket bra och inte minst ljudet. Jag laddade ner en högupplöst fil från Presto Music men redan CD-utgåvorna låter fantastiskt bra så jag håller mig till dem. Här några exempel på fantastiska album i min smak. Jag börjar med Göteborgssymfonikerna under ledning av deras nye chefdirigent, Santtu-Matias Rouvali som tolkar Sibelius Symphony No 1 och En saga. 1:a symfonin har inte tillhört mina favoriter däremot En saga. Jag hörde dem i Köpenhamn för drygt 1,5 år sedan. Då tyckte jag att det lät lite tamt. Men inte här. Det här är den bästa version jag hört av båda verken. Även inspelningen ljudet är förstklassigt. Inspelningen har också fått mycket stor uppmärksamhet internationellt. Ett givet köp för Sibeliusfantaster och en bra ingång till Sibelius som inte hört så mycket av honom. Ett annat tips är att lyssna på dansken Dietrich Buxtehude som var en celebritet under 1600-talets andra hälft fram till hans död 1707. Han föddes i Helsingborg som då var danskt. Han kom att bli en av de stora i Tyskland där han under sina nästan 40 år i Lubeck blev en stor förebild i komposition och orgelspel. Bl a lockades Bach till honom som vandrade uppemot 500 km för att få höra sin stora förebild och studera för honom. Det är därför jag köpte följande album, att få höra hur Bachs förebild lät. Musikhistoria men intressant sådan för den som vill veta lite mer om var vår musik kommer ifrån. Bach med flera utvecklade sedan vidare. Buxtehude var dock en viktig inspiration. Franz Schubert är kanske den mest melodiösa av kompositörerna som verkade i början av 1800-talet i gränslandet mellan wienerklassicismen och romantiken. Hans stråkkvartetter är gudomliga och nästan plågsamt vackra men också utlämnande. Schuberts liv var ingen dans på rosor och under hans levnad var han mest känd som en "underhållare" som skrev och framförd sånger (lieder) med goda vänner, s k Schubertiader. Det mest av hans musik upptäcktes först efter hans död. Följande album innehåller hans sista stråkkvartett No 15 som skrevs 1826 ett par år före sin död. Den publicerades först 1851. Precis som Schuberts sista symfoni så är den lång. Denna version är ca 42 minuter, men vad gör det när det är så bra. På samma album har man också spelat in Mozarts 15:e stråkkvartett. Här märker man att Mozart haft stor påverkan på Schuberts stråkkvartetter. Andantet har passager som låter mycket Schubert. Samtidigt hörs Mozarts influenser från Haydn, som brukar kallas för stråkkvartettens uppfinnare. Även denna inspelning är superb och kvartetten Quatuor Voce har blivit lite av favoriter. Schubert är också känd för sin Octet in F Major som finns med på ett annat nytt album från Alpha där oktetten Anima Eterna Brugge framför den. Även detta är storartad musik där vänner av Hasse o Tages film Spader Madam kommer att känna igen något spår. Tipset till denna inspelning fick jag av radions "cd-revyn" som presenterar och bedömmer nya album var söndag. De gav den full pott så den hamnade på inköpslistan. På köpet får man svenske Franz Berwalds Grand Septett in B flat major. Han kan inte mäta sig med Schuberts musik men det är ändå intressant som svensk att få höra hans musik och jämföra stilarna då han var jämngammal med Schubert. Även här låter det makalöst bra. Ett annat favoritbolag är Harmonia Mundi och deras storstjärna, violinisten Isabelle Faust som också gett ett ut ett ganska nytt album där de tar sig an Frantz Schuberts oktett. Den är precis lika bra och att döma av kritikerkåren t o m lite bättre. Jag sätter dem på samma nivå och ger omdömet lika bra men annorlunda. Vill man ha mer av Schuberts stråkkvartetter så är ett "måste" att köpa BIS utgåva med Chiaroscuro Quartet som spelat in nr 14 (Der Tod und das Mädchen) och nr 9. Även detta är ett förnämligt album. Rekommenderas. BIS inspelningar är också fantastiska. En fördel med just BIS är att de ger ut sina album som SACD för den som har möjlighet att spela dessa. Till slut kan jag inte låta bli att rekommendera ett album jag hörde hos @calle_jr från bolaget Naxos med den rysk-israeliska pianisten Boris Giltburg. Många rynkar lite på näsan när det gäller Naxos; att de spelar in lite mindra kända orkestrar och andra klassens solister och att de gör dåliga inspelningar avseende ljudet. Jag har själv tillhört dem. Det har blivit lite av en skröna. Naxos av idag gör utomordentliga produktioner ljudmässigt och deras stall av musiker håller hög klass. I en artikel i BBC Music skrev man att om man skall göra en lista av de bästa orkestrarna idag så måste man räkna in ett 50-tal för att göra orkestrarna rättvisa. Samma sak med solister och dirigenter. Boris Giltburg är ett bra exempel på detta. Här ger han sig i kast med Beethovens sonater nr 8 (Patétique), nr 21 (Waldstein) och hans sista nr 32. Detta är bland de bästa tolkningar jag har hört, framför allt nr 8 och nr 32. Skönhet och dynamik i en bra blandning och som krävs för att göra Beethoven rättvisa. Ljudet då? Det här är toppklass. En av de bästa inspelningar jag någonsin hört av piano. Tar jag inte i nu? Nej, det här är en fantastisk upptagning. Egentligen borde jag inte bli så förvånad eftersom jag hört fler på senare tid. Engelska Grammophone listar Naxos i översta toppen när det gäller just ljudet. Det är dags att tänka om i den händelse du har en gammal bild av Naxos. Dessutom är albumen billiga, normalt under 100-lappen.
    1 point
×
×
  • Create New...