Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-08-16 in all areas

  1. Nu börjar snart hifi-säsongen på allvar för min del, semestern är slut och även om augusti är en sommarmånad så är det skönt att dra igång elektroniken för lite värmande musik och kalla fötter. Ser fram emot att få testa lite av de prylar vi testade i stugan i hemmet, undrar om de kommer att höras lika tydligt, eller? Ska i vart fall bli kul att testa och få en erfarenhet till att stoppa ner i ”ryggan”. Jag glömde paddan i stugan och blev såklart förbannad på mig själv för det, hur skulle jag nu kunna streama? Iofs så har jag ju både vinyl och R2R att tillgå, så ingen större fara egentligen, men klart irriterande att inte kunna leta lite nytt som kommit i sommar……jaja, jag spelade både vinyl och R2R! Var hemma hos ena yngsta sonen i går för att hjälpa honom med lite montering av nya hyllor etc. Då jag kom så stod det en oupppackad Marshall Woburn Multi Room på soffbordet och jag frågade; vad ska du med den där till och svaret blev; streama lite musik! Jag vill inte ha en massa dyrbara elektronikprylar som tar plats och kostar hutlöst och lägger hellre pengar på annat. Okej, men hur låter den då? Det blev uppackning och installation av app i hans telefon, den hittade nätverket och han började spela en gammal Spotifylista som han och jag tillsammans hade gjort för många år sedan. Det första som strömmade ut ur maskinen var "Keith dont go” och det lät väl som förväntat av mig och han tyckte det var okej för ändamålet?! Sedan blev det lite musik-quiz vilket var kul. Då vi satt där kom jag på följande: jag behöver ju heller ingen padda, jag borde ju oxå kunna använda telefonen! Glad över min tanke och smarthet åkte vi hem och jag testade direkt och det fungerade, man får inte vara dum /byZan
    4 points
  2. LasseJ

    Gissa musikern

    Dave Grohl?
    3 points
  3. Det blev en liten ändring av planen för helgen men jag har börjat prova lite. Jag hade glömt att jag köpt 6SN7EH så jag installerade dessa istället för Psvane 6SN7 och samtidigt stoppade jag i nya EH-300B Gold. Förstärkaren är långt ifrån original, kretslösningen är min egen men låda och nätdel är original. Fungerar det då? Det fungerar fint. . Rören lät bra direkt ur förpackningen och utan uppvärmning men efter ett par timmar är det ännu bättre. Jag har spelat ett par nyare alster med Jennifer Warnes och Sophie Zelmani, deras senaste låter rätt bra trots att de är moderna inspelningar. Med nya rör låter det bättre än det gjorde förut och förut lät det bra - bättre än bra alltså... När jag satte på den här CD'n förstod jag hur stor skillnad det hade gjort. Det lät helt fantastiskt och musiken sorterades fram på ett sätt som jag inte hört förut. Så här långt är jag nöjd med helgens övning.
    2 points
  4. Apexorca

    Fototråden

    Det har varit en del fyrfotografering i sommar. Hållö en morgon sent i Juli. Tistlarna in förmiddag i början av Juli.
    2 points
  5. calle_jr

    Nya Gryphon Essence

    Insteg? Det är ju en god idé om man vill skrämma livet av folk.
    2 points
  6. bigblue

    Fototråden

    Tuborg-kvarteren, Köpenhamn
    2 points
  7. DEN DYNAMISKA HÖGTALAREN - DET HANDLAR OM UTSTRÅLNING Text o bilder: Calle_jr Malmö, juli 2019 Syftet med denna artikel är att ge en teknisk orientering om dynamiska högtalare som förhoppningsvis är mer populärvetenskaplig än den tyngre litteratur som finns i ämnet. Jag har ingen ambition att lära ut hur man bygger högtalare - bara hur de fungerar. Det finns mycket bättre litteratur för diy än vad jag kan erbjuda. Jag har ingen erfarenhet av det. Detta är ett hyfsat stort åtagande ändå, och läsaren måste ha överseende med att vi för de flesta delämnena endast skrapar på ytan, och många gånger är beskrivningarna kraftigt förenklade. En del ämnen är extremt kort hållna, och då är syftet mer att "flagga för" en viktig funktion för helheten, men som jag valt att inte beskriva pga bristande kunskap eller annan begränsning. Innehåll Vad är ljud? Högtalarens historia Dynamiska element Simulering och direktberäkning med dynamiska element Delningsfilter och dsp Kabinett Sammansatt högtalare Uppställning Placering av stereohögtalare Mysterier, spekulationer och tankar
    1 point
  8. Vill bara passa på att tacka för arbetet du lägger ner för oss andra att läsa. Älskar att läsa om teknik i alla former, av denna kanske jag hänger med på 20% men vilka % det är.
    1 point
  9. Du måste ju dokumentera med bilder annars har det aldrig hänt.
    1 point
  10. Rom byggdes inte på en dag och gubben lär sig hela tiden /byZan
    1 point
  11. 6. KABINETT Kabinett har några alldeles uppenbara funktioner som att utgöra infästning för högtalarelement och att samla hela systemet i en låda. Om de är portade ska de också fördjupa elementens basprestanda och linjera elementen tidsmässigt i förhållande till lyssningsposition. Men en viktig egenskap är också hur ett kabinett påverkar högtalarens direktivitet, och här kommer subjektiviteten in med full kraft - det finns inget rätt och fel i objektiv mening. En smal utstrålning ger mindre reflektioner och ger lyssnaren en bättre kontakt med inspelningsrummets akustik och musikernas placering, exvis vid en konsertsalsinspelning. Medan man vid en närmickad studioinspelning antagligen föredrar en högtalare med bredare utstrålning som skapar ett reflektionsmönster i lyssningsrummet vilket ger en större närvarokänsla och omslutning för lyssnaren. Kabinettutformning är helt klart en stor portion tycke och smak, och det finns ett otal typer av lådkonstruktioner och alla mellanliggande hybrider. Men när det gäller LF får huvudtyperna ändå sägas vara ÖSBH: öppen baffel, sluten låda, basreflex och horn. (jag skriver ÖSBH för att slippa skriva ut alla fyra varje gång) De stora skillnaderna mellan sluten låda, basreflex och infinit baffel kan rent principiellt visas såhär om jag använder samma figur som tidigare: Men det behöver inte se ut såhär. Precis som med drivers och delningsfilter kan man såklart tweaka till var och en av dessa huvudtyper, konstruera hybrider och superanpassa till specifika drivers eller designmål. Slavbas, transmission line, kopplade kabinett, isobarik mm är exempel på det. Exempel på detta är Naims system med kopplade kabinett, där porten mellan kabinetten är resonansfri. Vi kan säga att ÖSBH är de fyra huvudtyperna, och övriga är hybrider av dessa. Kabinettet påverkar naturligtvis en högtalares prestanda avsevärt. Hur det påverkar beror i första hand på om det är Ö, S, B eller H. Men i sin enklaste form karakteriseras lådan av en akustisk massa, akustisk resistans och akustisk komplians. Man kan bygga mer eller mindre komplicerade modeller där dessa tre egenskaper på något sätt återfinns som komponenter i modellen. Det laminerade kabinettet i TAD Model-1. Bild: Audioxpress Om det handlar specifikt om dimensionering av kabinett så är det ett renodlat strukturdynamiskt problem, och kabinettet kan då analyseras skilt från drivers och filter. FEM-analys av en kabinettsida. Vibrationsmoder där bilden till vänster är osträvad och till höger är 4st förtyvningar inlagda. Bild: David Waratuke Men det är inte meningsfullt att göra den typen av beräkningar innan man vet kabinettets grundläggande mått och form, portens utformning, fyllning etc. Så, om vi fortsätter med lumpade modeller (med syfte att koppla ihop låda med drivers och delningsfilter) så behöver man rita upp en ekvivalentmodell som beskriver lådan. Här är en typisk ekvivalentkrets för att simulera ett dämpat kabinett med basreflex: Dvs det är en samling akustiska och mekaniska egenskaper i kabinettets material, mått och form som översätts till en elektrisk krets med mobilitetsanalogi. LUA och CUA representerar komplians och massa för den del av lådvolymen som inte är fyllning. LAF representerar komplians för den del av lådvolymen som utgör fyllning. LTH och RTH representerar termisk volymändring och termiska förluster. RB utgör den absorption som finns i lådan oavsätt dämpmaterial, dvs den absorption som kommer enbart av att man monterar drivern i en låda och som är kopplad till QB (se T/S-parametrar). CMF representerar massan som fibern i fyllningen påverkar systemet med. CAF och RAF utgör massan av luften och luftmotståndet i den lådvolym som har fyllning. RP och CP är portförluster representerade med dämpning och massa. RL är läckageförluster representerade med dämpning. Som syns är det endast lådans inverkan som visas i bilden. Drivers och delningsfilter enligt tidigare redovisning ska därefter läggas till kretsen. Hur man beräknar komponentvärdena redovisas i exvis Claus Futtrup: “Losses in Loudspeaker Enclosures”.
    1 point
  12. YYZ

    Gissa musikern

    Härligt LasseJ! Helt rätt där @Bolstad med det brutna benet som hände när han ramlade av scenen på Ullevi. Kom tillbaka efter en andra paus gipsad.
    1 point
  13. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Njaaee. Det kan man säga, om du menar att om du mäter upp varje enskild komponents brusspänning och använder det som en spänningskälla/strömkälla. Man ska snarare se det som att eftersom olika komponenters brus i mångt och mycket är kända, och eftersom brus inverkar på kretsen som en spänningskälla/strömkälla som genererar en slumpmässig spänning/ström i serie/parallell med varje komponent som genererar bruset, så kan man modellera det som en spänningskälla alternativt strömkälla på komponentbasis och faktiskt se vad det har för inverkan på SNR. Annars kan vi inte säga hur stor inverkan en enskild komponent har i slutändan. Alltså så varje komponent har en spänningskälla och/eller en strömkälla som avspeglar dess beteende angående brus. Så för ett motstånd: V,nRx= 1+2 1. Johnson Brus - sqrt(4*k*T*R) där R -motståndsvärdet i ohm, T temperatur i Kelvin, k är Boltzmanns konstant. 2. Excess noise - biasberoende/teknologiberoende Om vi tar motståndet Rf så kommer den endast generera Johnsson-Brus då den inte har någon DC-Bias, dvs Idc=0. Det är flera fenomen som är komponentberoende. Jag tänkte gå igenom vilka halvledare jag övervägt i nästa inlägg och då kan vi ta upp det. -------------------: Jag har översatt Thermal Noise till Termiskt Brus i alla inlägg ovan, vilket är en felaktig/klantig översättning så hädanefter med start i detta inlägg kommer jag skriva engelskan Thermal eller Johnson Noise/Brus. Man får läsa 'Thermal' där jag skrivit 'termiskt'. Jag tänker inte ändra inläggen.
    1 point
  14. Om du har en Android eller iPhone så kan du alltid köra Roon på telefonen tills vidare... inte samma upplevelse, men funkar. EDIT: Vilket du såklart kom på själv till slut...
    1 point
  15. Nej, den succén ska man inte ta ifrån henne. Den är imponerande. Kul att du gillar hennes musik. Överhypad? Vet ej men hon har ju verkligen hittat något som tilltalar väldigt många. Att hennes musik kan vara bra testmusik debatteras även det. Samma som klagar på kvaliteten hävdar samtidigt att det är dålig musik för att testa anläggningar med tanke på distorsionen. Kan ju vara så enkelt att de har för dåliga anläggningar... Jag tycker hon verkar vara en rätt smart ung tjej som verkar veta vad hon vill. Hon var tydlig i intervjun att hon bestämmer hur det ska låta så hon verkar inte vara ett "offer" för dåliga tekniker/skivbolagsbossar vilket då flera verkar tror. Hoppas att hon står pall för all framgång och får en lång karriär.
    1 point
  16. bigblue

    Fototråden

    Soluppgång över Onsalafjorden
    1 point
  17. Har nu spelat mitt nya masterband ett antal ggr och även jämfört med mina tidigare utgåvor av Companion. Har en dubbel LP och en CD från Premonition Records respektive Blue note. Båda från 1999. Finns ytterligare versioner från Mofi i en SACD- och en dubbel LP som jag tyvärr inte har. Om jag jämför med de versioner jag har så är masterbandet något bättre upplöst och dynamiskt, men torde utgå från samma digitala master. Något diffust kring vad denna utgår ifrån eftersom det står att de utgår från analoga källor? Jonathan Horwich har inte så mycket att tillföra i ämnet, jag har ställt frågan tidigare och fått svävande svar. Så jag kan bara konstatera att masterbandet ger lite mer rumskänsla och närvaro, men rent musikaliskt tillför det knappast något. Jag gillar Companion sedan tidigare och särskilt hennes humoristiska drapa, If This Isn´t Jazz, som genmäle mot en artikel i NY Times som sågat henne som jazzartist. Så också hennes mycket egna tolkning av Miles Davis So What. Klubbkänslan är påtaglig och någon gång måste jag nog besöka Green Mill om vi nu inte kan få hit henne istället, vilket verkar svårt. Får nöja mig med de livekonserter jag bevistat i Paris och NYC. Calm
    1 point
  18. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Kan jag få ett litet rosa sugrör då'rå... ... så det matchar med kräftorna tänkte jag ? Edit: Tillägg bild
    1 point
×
×
  • Create New...