Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-05-15 in all areas

  1. 5 points
    Jag tänkte sammanfatta mina tankar och intryck om årets mässa i München. Jag och Kristian ville fokusera på att få musikupplevelser och välljud. Eftersom det ganska omgående visade sig finnas i många rum han vi inte med mer än en korridor första dagen trots 9 timmar aktivt lysnande första dagen. Vi tog det helt enkelt som det kom. Många jag pratade med tyckte också att det hade varit mycket bra rum generellt. I år blev det några rum som stod för spektakulära upplevelser utöver det vanliga. Det är nästan så jag flyttar ut dem från kategorin HighEnd. - Silbatone med sina Western Electric är längst ut på kanten i denna kategori. - YG/Nagra rummet var mer som ett event, ett spektakel, som en konceptbil. - Living Voice är mer åt HighEnd men ändå lite åt Western Electric hållet. - Naim och Focal var SuperHighEnd som var så tight att inte ens Hulken hade orkat spräckt skjortan. Galen kontroll och klipp i ljudet och frukttansvärt högt utan distorsion. Men trots detta är de inte de system jag skulle välja om jag fick välja fritt till mitt lyssningsrum. De var på något sätt over the top. Vilka system skulle jag själv välja och kunna leva med. Dessa system spalade musik utan att jag försökte förstå hur det lät. Musiken tog över. - Jag hade valt Kaiser än mer övertygande i år med deras nya större högtalare. Varför? Jo för nu spelar de all musik jättebra. De tidigare Kawero, som de spelat på och som är mindre hade lite problem med att dra på med rock etc. Det har inte dessa stora nya. - Verity Audio Lohengrin är den mest silkeslena musikförmedlare jag hört. Oantastlig, men kanske är den något lite för snäll för ett brett musikintresse. Jag tycker kanske Kaisers nya gör det lite bättre. - Sonus faber Aida har ett grymt fundament och efter första dagen var det en stor upplevelse men eftersom de inte hade fått ordning på vinyljudet dag 2 och att det blev en för Sf ovanlig hårdhet i mellanregistret på vissa spår halkade de ner lite. Men efter första dagen var de hack i häl på Verity och Kaiser. Aida är mer allround tycker jag den kan riva till som en T-Rex om det behövs och samtidigt vara silkeslen när det behövs. Den kan spela något tyngre. Det är också min erfarenheter från tidigare gånger jag hört den i system som inte givit den hårdhet jag hörde i mellanregistret här. - Einsteins lilla stativare med resten av systemet i rummet var ett starkt minne. En av de bästa musikförmedlarna tyckte jag. I HiFi-parametrar har den så klart vissa brister mot de stora, men ändå, den lät så härlig att lyssna på att jag på riktigt blev intresserad. - Fink team för deras sagoliga fokus på bara musik. Glöm HiFi-parametrar och bara häng med in i musiken. - Martens nya Mingus Orchestra. Otroligt upplöst och tight. Bra drag i botten. Jag tycker nog de är de mest organiska jag hört hos Marten. Av det vi hörde funkade tight studiomusik otroligt bra. Det enda jag tänkte jämfört med de absolut bästa i mitt tycke är att de är lite åt studio hållet i ljudet och inte lika livligt live som tex Keiser och Living voice eller Fink Team gör. Mingus Orchestra är aningen mer tekniska i sitt ljud. De har en utvecklingskurva åt rätt håll för varje ny modell tycker jag. Det är viktigt att poängtera att detta är mina upplevelser under en hel mässa när jag lyssnat på olika rum, olika länge, olika hungrig, olika trött och olika färgad av det ljud jag hörde i rummet innan. Jag var sååå förvånad när jag hörde Aida dag 2 och hörde ett helt annat ljud än hur det lät på branschdagen dag 1 då jag älskade det. Vad berodde det på? Det har hänt förr tex i Nagra/Wilson ALEXX rummet för 2 år sedan. Det är mycket som kan hända, men de grova linjerna generellt tycker jag liggar fast år efter år för hur jag upplever olika märken och olika rum. Mina örons smak håller i sig.
  2. 1 point
    Double A

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Ja du skulle bara veta . Tack för ett toppenrepotage, högsta kvalitet som vanligt.
  3. 1 point
    plind

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Härligt reportage
  4. 1 point
    Tack för en mycket bra sammanfattning Apex! Kul att få ta del av dina upplevelser och få dina intryck! Mvh Claes
  5. 1 point
    calle_jr

    Nyheter på halvfabrikat!

    Ja. Olika punkter på membranet kommer skilja sig åt pga signalens vågutbredning i materialet. Ju mjukare (mer elastiskt) membranmaterial, desto långsammare vågutbredning och desto större tidsskillnad mellan konutslag nära talspolen jämfört med nära surround. Jag vet inte vad ljudhastigheten i vanligt membranmaterial är, men säg 200m/s för att säga något. Det skulle innebära storleksordningen 1ms delay mellan centrum och surround för en stor driver. Det innebär att det spelar roll för lite högre frekvenser, men att det definitivt är mindre känsligt för låga frekvenser. Olika punkter på membranet kommer skilja sig åt pga membranresonanser som börjar utbildas vid ka~1,5, dvs över 650Hz för en 10" och över 450Hz för en 15".
  6. 1 point
    Jo, det är som sagt var enormt många olika faktorer som spelar in när man lyssnar, och dessutom under olika tillfällen. Jag tycker ändå det är väldigt kul att läsa om folks personliga intryck. Ibland behöver man även ge det lite tid, kanske för att öronen ska vänja sig? Som exempel hade jag stora förväntningar på Wilson Benesch/CH Precision rummet, jag var där vid ett par olika tillfällen och blev nästan lite irriterad över att jag inte tyckte de utmanade högtalarna på nåt sätt, det var slätstruket, låg volym och faktiskt ganska tråkigt. På söndagen gick jag dock tillbaka en sista gång och blev sittandes en bra stund, efter ett tag var det som att pusselbitarna började falla på plats en efter en, den där basen fanns ju där, detaljerna likaså, och de började dessutom spela lite mer dynamisk musik och till slut satt jag bara och njöt och tyckte att det var så naturligt, oansträngt, mjukt och härligt på något sätt. Det fick avsluta mässan för min del och jag kände mig väldigt nöjd med den upplevelsen. Kaisers "rockkonsert" var också en häftig upplevelse. Kändes som en livekonsert medan Michael Fremer spisade skivor. Jag höll också Veritys rum väldigt högt.
  7. 1 point
    Amatören

    Hårddisk att koppla till streamern.

    Jag instämmer i NAS-kören men kör på billiga Western Digital RED eller motsvarande, varar mååånga år! Köp två NAS-ar och använd den ena som back-up. Gör så själv... Glöm inte att köpa till extern strömförsörjning för 50kkr och lite dyr-sladdar så ettorna och nollorna trivs!
  8. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Koreanen förklarar hur detta fungerar medans han tog sig en öl. Avslappnad och självsäker. Ölen kan ju inte gjort just det sämre. Han spelade en del rullband och hade valt en dammig Lyrec Frida. Han hade en annorlunda skivspelare. Tandem??? Det såg ut som om remmen var en röd lead tape från ett rullband!
  9. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Silbatone och Western Electric spelade med 90 år gamla högtalare på 120db. Den enträgna och givmilde Koreanen förser oss år efter år men fullständigt unika musikupplevelser. Det har kommit att bli lite kontroversiellt och alla håller verkligen inte med mig. Men jag uppskattar detta sååå mycket. För egen del är det lätt att ta till mig storheten i detta system. Just storleken på återgivningen är i en klass för sig. Man kan inte jämföra detta med något annat på mässan. Det har en helt egen spelplan. Det är gjort för att få 1000 pers att höra musik/tal eller vad det kan vara som om det var live. Enligt Koreanen är det mindre distorsion i detta systm än något annat på mässan. En av flera förklaringar tycker han är att magneterna till membranen väger enstaka gram istället få enormt mycket mer i moderna system. Det gör den lätta snabba luftiga och distorsionsfria presentationen överlägsen andra system. Vi satt ovanligt länge här i år. Vi hörde en kör som lät som om man verkligen var på plats i kyrkan. Djup bredd höjd. Klar, ren och skär musikupplevelse så gåshuden spreds från underarmarna ut i övriga kroppen. Ett solopianaostycke, som jag tror var Chopin ,var helt fantastiskt. Enormt med övertoner gjorde upplevelsen verklighetstrogen. High Fedelity... verkligen. Jag gillar detta och om det är rätt eller fel struntar jag i för det är jätteroligt och ger stor stor musikupplevelse. Komstigt nog låter det inte tratt trotts att det är trattar. Hur kommer det sig? Living Voice låter inte heller tratt trotts att jag ser trattar i det systemet. Living voice är närmast i karaktären till detta system. De andra bra systemen är skitbra men på ett annat sätt. Mer som man kan ha hemma... Western Electric är liiite stora och kräver gaaaanska stora rum. Bilder...
  10. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Och Nagra. lite olika lådor... 4 av dessa... lite rullband... Relativt välbyggda produkter...
  11. 1 point
    Täten om mässans bästa ljud är olidligt jämn. Tänkte nu ta mig an mässans mest harmoniska system. Allt var rätt, en mer avslappnad återgivning får man leta efter. Inte tam, men självklar, avslappnad, utan minsta förmåga att stressa åhöraren eller trötta ut öron. Man bara sjunker djupt in i musiken utan att tänka på varför. Axlarna åkte ner och vi bara njöt. Verity Audio Lohengrin at your service. Hela uppenbarelsen är estetiskt stram, stolt, lugn, harmonisk, avslppnad, pampig och respektingivande. Inget trams. Seriöst. Kristian hittar basen. Bra med bas bakåt. Egen elektronik. Musiken flödade otvunget men några biljud hördes. Var kommer det ifrån. Kontrollerade saken och fick svar... Zzzzzzzzzz. Kanske det bästa betyg ett system kan få. Totalt rogivande återgivning. Jag kan inte nog berömma denna musikåtergivning. Vi fick oss ett snack med konstruktören och ägaren Julien Pelchat. Inte helt oväntat var hans fokus på musikupplevelsen. Ett viktigt mål han har med sina konstruktioner är att ljudet aldrig får låta ansträngt eller hårt. Det skall bara flöda lätt in i öronen och hjärnan skall lätt hantera det den får utan att tröttas ut. Det är lika mycket ett hantverk som teknikkunskap. Tack Verity Audio för denna stora upplevelse.
  12. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    CAD gör som Nordost. Fixar bra ström. I detta fall också med signaljordning. ' Verity Sarastro II spelar så bra så bra. Gåshud i detta rum, men Verity har både ett bättre och ett sämre rum. Engström till vänster och Bibacord till höger.
  13. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Och nu till den mest påkostade vinylsvarven på mässan förmodar jag i vart fall. TechDAS Air force ZERO på några hundra kilo, rätt stor och kostsam. Tror det var runt 4 miljoner. Konstruktören börjar bli gammal och vill göra det bästa han kan. Första omgången spelare är redan sålda. Man får ha långa armar om man skall nå tonarmen. Intresset var stort. Här visar en man hur man gör för att strax efter kunna blåsa med båda näsborrarna. CH-Precision och Vivid var också där men fick på något vis en nedtonad uppmärksamhet.
  14. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Lite speciell stil som följer med detta företag på olika mässor. Har hört dem förut och det är mer spelglatt än klassiskt korrekt. Kul att lyssna på tycker jag. Tusan också, kommer inte ihåg var bh står för nu på rak arm. Förstärkarmärket har jag hört förr och de är jättebra musikförmedlare. Kristian var rätt nöjd med detta rum.
  15. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Lyssnade en del på Keiser-småttingarna också. Det är bara så att detta märke passar mig. Kalasbra de också. MSB stod för den digitala delen. Kondo var så klart också med i signalvägen utan att vara i vägen.
  16. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Kaiser Kawero brukar vara en personlig favorit. Enda gången de inte låtit perfekt är med tex rock. Det har man åtgärdat nu. Med råge. Fruktansvärt bra från dessa högtalare som blev klara några dagar innan mässan. Mycket inspelning kvar men ändå. Så bra. Vi fick höra mycket och som vanligt är de makalösa på jazz, klassiskt, röster mm. Men nu vågade de dra på med Pink Floyd och AC/DC. Det var så bra att jag nästan dog. Har aldrig hört skriande rock så bra innan. Det brukar inte vara luftigt på det viset. Röster, trummor och gitarrer var mycket bra presenterade. Åter igen, i min värld är Kaiser kanske det bästa som finns för mina öron, men det finns några bra högtalare till faktiskt. Som tur är gillar jag ju mitt eget system hemma också så bytastankar har jag ej. Men skulle jag byta så skulle dessa vara med i striden. Kondo elektroniken gör så klart sitt till och med transistorer i tex klass A skulle stark volym och rock troligen bli ännu bättre, funderade jag. Demonstratören höll med (verkade inte som han vill undvika bråk utan tyckte det).
  17. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Hifi, teknik och musik fokus på dagen och social aktiviter på kvällarna. U-Bahn, Taxi, buss och promedad tog oss runt i München. Azur spelar Candy Crash! Pac och lindome har en härlig tysk restaurang på favoritlistan. Klart vi hängde på. Stylus x2 +1, Jol, Azur, Apexorca, lindome, Pac, Kristian och bigblue var alla på särdeles gott humör. Grym middag. Särskilt tack till lindome och Pac för initiativet ovh valet av krog. lindome Jol Stylus Carl Stylus Daniel På hemväg. Jag kan ju inte fota riktigt hela tiden. Så jag blev själv fotad. Apexorca med blåtira vänster öga efter idrottsolycka. (MMA ) Slutklämmen. Apfelstrudel mit schlagsahne und Vanillesoße. Sehr gut. Var man inte mätt nu så blir man det aldrig skulle jag tro.
  18. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Vi trivs alltid i EAR rummet. Ofta spelar de med högtalare från Rockport också. I år en gamal modell med 2 basar på sidorna. Tycker nästan de spelade bäst av Rockporthögtalarna i år. Även här med rullbandspelare. Härligt ljud med värme kropp, klarhet, luftighet. Inte mycket att klaga på.
  19. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Mr. SAT. (Har glömt namnet)
  20. 1 point
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag tycker verkligen att Marten utvecklar sina högtalare till bättre och bättre för varje år. Produktionstakten i denna lilla firma är makalös. De släpper nytt hela tiden. Den stora Marten Mingus Orchestra för runt 2.000.000 kr. 2 mindre, Oscar trio och Oscar Duo. (Gissa vilken Oscar...!) Hmm en STROMTANK... Här finns nu en bra start med kraft. "Lets get down to business" som Eminem skulle ha sagt. Leif travar fram till SAT vinylspelare. Laddar och startar. Signalen rusar iväg och förstärks. Stå stadigt. Jag har aldrig hört denna upplösning förut. Sinnesjuk upplösning. Finns allt detta i det svarta spåret??? Tydligen. Jag hör mer lager av detaljer i musiken på välkänd musik jag aldrig hört förut. Svärtan är brutal. Kraft botten och dynamik. En värme i ljudet jag gillar. Ytterligare en fantastisk upplevelse.
  21. 1 point
    Bebop

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Samma här. Jag har inte spelat en ton så länge jag var yrkesverksam. Men det är andra tider nu. Jag är tillbaka hos min gamla arbetsplats igen ett antal månader och det är förbluffande och för mig skrämmande hur trenden tycks vara att koppla ifrån sig från omvärlden. På tunnelbanan har var och varannan hörlurar på eller små vita "earpods" i öronen likt ett förstadie till små elfenbensutväxter och i kontorslanskapet är ca 50 % avkopplade mot omgivningen inneslutna av ett Spotifybrus. Den sociala integrationen mellan människor avtar alltmer... utvecklingen går framåt och jag tillhör dåtidens vänner som har den märkliga inställningen att interaktion mellan människor via samtal kan vara givande.