Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-04-21 in all areas

  1. 2 points
    Ja, men det är jag van vid. Det ingår i det lokala systemet för att beskriva membranet. Man hanterar det genom beräkningen av kn i mittersta figuren, givet att man får tag på data från tillverkaren. En annan lurighet är att ingen av ränderna på membranet (kopplingen mellan membran och spider samt membran och surround) kan utgöra referens. Det är förvisso inte heller oöverstigligt att hantera, men jag kan tänka mig att det sätter de grundläggande sambanden för strålning ur spel. Ja, helt klart. Men om vi nu skulle få till vad som händer med delningsfilter... så behöver man beskriva frekvensgången för en driver i hela sitt register. Det blir konstigt att anta att en driver har rak output i hela registret, tycker jag. Delningen och den naturliga avrullningen samverkar ju. Jag har egentligen inte kommit till högfrekvent beteende än. Där är minst ett par andra faktorer att ta hänsyn till Sant. Om impedanskurvan är rätt så är ganska säkert modellen av högtalaren rätt. Jag har ju helt snöat in på utstrålningen de senaste veckorna. Kanske måste back to basic Just nu är impedanskurvan inte helt rätt, så jag ska nog fortsätta felsöka i grundkretsen. Den blir mer rätt i teks simuleringar, men då har han använt strömkälla. Tack, Alfa.
  2. 2 points
    Jag provade sladdar från Kjell&Co och det kändes som sandpapper i mina öron vilket resulterade i migrän. Det är inte hälsosamt att lyssna på dåliga sladdar. Det måste låta silkeslent så man slappnar av i hjärnan. Man ska inte bli spänd och grimasera för att ljudet låter så grovt och skarpt p.g.a. flerkardelig kopparkabel. Men ljudet ska inte låta suddigt heller så man anstränger sig för att höra detaljerna. Det är därför audiofiler uppgraderar kablar hela tiden för att hitta det magiska ljudet. Jag ger min fru mycket maskrosblad som jag plockar på våren och hösten. Det liknar ruccola som man köper från affären, men är färskare. Efter man har plockat något från naturen börjar vitaminerna försvinna. Det är bäst att äta dem direkt efter plockning, helst böjer man sig ner och äter direkt från marken som djur gör.
  3. 1 point
    Jag tillhörde de som nonchalerade balanserat ända fram till för cirka 10 år sedan. Innan dess valde jag att tro på de som menar att RCA är bättre (som en generell sanning). När jag köpte VTL så var de full balanserade konstruktioner liksom min Aesthetix-CD. Jag provade enstaka balanserade kablar utan att direkt kunna påvisa några större skillnader. Jag blev rekommenderad att snöra ihop allt balanserat och då blev det ordentliga skillnader. Det blev tystare bakgrund, inte minst via phonodelen. Jag fick ut ca 6 dB starkare signal och det var nog den viktigaste skillnaden plus att en del "fnitter" försvann. Jag bytte mina Transparent RCA Ultra MM2 till Ultra XLR MM2. Senare har jag testat betydligt billigare XLR-kablar, bl a Tellurium och jag kan inte höra några som helst skillnader. Min slutsats är att det var rätt att byta till XLR men fel att köpa "dyrkabel". Tesen att det är mindre viktigt med vilken kabel man köper när det gäller XLR tror jag på. Det är den balanserade kopplingen som gör den stora skillnaden om man har prylar som är fullt balanserade. Det finns ju en del förstärkare som har XLR-kontakter men som inte är balanserade. Jag ägde förr BOW Technologies och när jag pratade med konstruktören så menade han att balanerade kablar inte tillförde något "men om jag skall kunna sälja till japanska audiofiler så är XLR-anslutningar ett måste".
  4. 1 point
    Jag saknar förmågan att följa med i alla matematiskt beskrivna resonemang men kan inte undvika att imponeras av ambitionsnivån här! En eloge till @calle_jr i synnerhet och andra bidragsgivare i allmänhet! Och som ni vet, "även en blind höna..." så jag tackar för kunskapsspridningen!
  5. 1 point
    Kablar kan vara känsligt ämne även på Euphonia. Det gäller att lägga orden "rätt" och det finns också en märklig överkänslighet att blanda in kostnader i sammanhanget.
  6. 1 point
    Jag tror också att det är svårt att skapa en tillförlitlig modell av det. För att göra det ännu svårare är det i regel inte fråga om homogena material i konerna utan det är förstärkningar och dämpande material. Huvudregeln när man bygger högtalare med flera element är att inte använda dem utanför det området de jobbar någorlunda linjärt i. Bortsett från det är det förstås intressant att lära sig mer om utstrålad energi kontra insignal så jag fortsätter att följa dina tankar men har inte haft tid att tänka så djupt än. En sak som jag tänkt på är dock att man borde kunna se en förändringar i impedanskurvan när man lastar elementet olika akustiskt och kanske dra någon lärdom från detta?
  7. 1 point
    Hur en styv kolv strålar har både Lord Rayleigh, Stapanishen, Thompson, Greenspon, Sherman, Pritchard, Malecki, Morse & Ingard, Svensson och många fler studerat. Och det finns massor av studier av hur plattor/skal/membran beter sig (Timoshenko är en favorit). Men ganska lite om hur de strålar. Modformerna för ringformade membran har presenterats av tex Jabareen och Eisenberger, medan direktivitetsmönstret för cirkulära membran har utforskats av Malecki, Morse & Ingard och Rdzanek. Hur horn strålar är också mycket väl utforskat och dokumenterat, jag rekommenderar läsning av Webster, Kyouno, Shinichi och Shigeru. Men när det gäller ljudeffekt och direktivitet (dvs utstrålning) från ett koniskt membran som rör sig som en kolv så finns det väldigt lite att hämta. Än idag. Den som vet mer är välkommen att redovisa Man kan mäta och beräkna en drivers impedans med mycket hög precision, men därefter är det faktiskt ganska mycket tjolahoppsan. Vi är ju normalt inte så intresserade av en högtalares impedans. Vi är intresserade av hur den låter (dvs utstrålningen). Men jag får en stark känsla av "don't go there" när jag luskar i detta. Här är en illustration som jag satt ihop för att förklara de fenomen som inverkar enbart pga ett högtalarmembrans utstrålning till Fraunhofer-zonen:
  8. 1 point
    Här är en tentativ graf över SPL, som jag beräknat genom att stega frekvensen och ändra komponentvärdena efter varje steg: Här är den aktuella modellen av 22W/8534G00 i infinit baffel: Här är samma modell i EWB: (Funktionsgeneratorn simulerar 1V sinus, så strömmen jag beräknar i EWB multipliceras med 4.0 V0-P (2.83VRMS), så att det motsvarar 1W utbildad effekt.) @tek hjälper till att simulera samtliga resultat (inkl impedans och fasgång) i NL5 Circuit Simulator, men det är bra om jag kan avbugga det mesta under tiden. Så ställ gärna frågor, för det finns många fallgropar. Det stämmer inte ännu. Trots ett ganska tidsödande arbete framför allt med beräkning av utstrålningen, så har vi hittills endast betraktat drivern som en vibrerande rigid kolv. Vi kan inte få perfekt överensstämmelse högfrekvent med mindre än att vi hittar ett sätt att korrigera för membran- och hornverkan. Membranverkan gör att utstrålningen fladdrar vidare upp till frikoppling, där halva våglängden blir mindre än membrandiametern. Konhöjden påverkar utstrålningen pga hornverkan, dvs konens höjd i förhållande till halva våglängden. Jag har en fråga som någon som mäter kanske kan svara på: Måste jag inte ha med en källimpedans? Vad har man vid högtalarmätningar?
  9. 1 point
    calm

    Stockholms Musikmecka

    Nästa stopp inte långt därifrån ligger Skiv Högen. Passande nog liggande på Högbergsgatan. Här var inga speciella aktiviteter kopplade till Record Store Day, men jag var ute efter att fylla ett hål i min Jan Johansson-samling. Tyvärr inget napp denna dag men de är relativt välsorterade på både svensk och utländsk jazz. Inte långt från Skiv Högen ligger Record Mania, där jag hade en beställning liggande. De driver en ganska omfattande internethandel och har därför god ordning i sitt system. Också välsorterade vad gäller jazz. Den här skivan låg och väntade på mig. Bobo Stensons tidiga släpp Underwear. Hittade också dessa EP skivor. Som faktiskt är lite speciella. De första från 1959 och en av Jan Johanssons första inspelningar och under de två EP som tillsammans med en tredje blev den omskrivna Jazz på Svenska. Dagens fynd faktiskt. Calm
  10. 1 point
    calm

    Stockholms Musikmecka

    Startade en liten promenad på Söder i Sthlm på självaste Record Store Day, för att se om jag kunde fånga något intressant. Hade en länge efterlängtad beställning väntande på mig i en affär. Första stopp blev Pet Sounds. Här var det en del folk redan kl 11 vid öppningsdags. Utanför affären hade man en del fyndbackar för 10 kr st. Tittade aldrig i backarna, var mest intresserad av vad man hade för specialsläpp under Record Store Day. Vana fingrar bläddrar supersnabbt igenom en back. Inne i affären var nyheterna presenterade på en vägg och en lista fanns på alla alster och en del var redan slut. Blev tre plattor med Pink Floyd, Fleetwood Mac och Crosby, Stills, Nash and Young. Senare kom också en Esbjörn Svensson med, som jag inte hade tidigare på vinyl. Calm