Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-02-26 in all areas

  1. Lasse

    Youtube favoriter

    Det här är bra, det är riktigt bra.
    2 points
  2. Bra låt, sönderspelad på mässor? Men ponera att man t ex har den låten som en referens och när man då är ute för att köpa något nytt till anläggningen så är det ju kanon om den spelas. Men tråkigt om man nu hamnade i samma rum som spekulanten och får sitta och lyssna på den varje gång, inte lika kul kanske. Jag själv har ingenting emot välkända låtar som spelas på mässor utan tycker att det kan vara bra många gånger, men visst är det extra roligt om man får höra något nytt i musikväg som tilltalar. /byZan
    2 points
  3. Angående musikers intresse för HiFi så är det nog ganska varierande. Det finns de som bara spelar själva och är nöjda med det och de som också gillar att lyssna via en stereo. Jag har mött sådana olika synsätt hos musiker. Dock tror jag att de som spelar mycket får närvaron, klangen, dynamiken, trycket och slår an den musikaliska nerven ända in i hjärnan på ett sätt som mättar behovet en del. Inte ens världens bästa stereo i världens bästa rum kan mäta sig med det. Jag är ju inte i närheten av en riktig musiker, men när jag spelar tex trummor eller piano och går direkt från det till min stereo och lyssnar låter det först otroligt tamt och det tar lite tid att kalibrera om sig till stereo-lyssning. Det låter bra, visst, men att lira själv med riktiga instrument är en annan sak. Musiker kan gilla musik och att spela den, men kanske struntar i att jaga välljudet för det blir ändå inte något som berikar på samma vis som när de spelar själva. Det blir tamt via Stereo och lite andefattigt kanske man kan säga. Ändå gillar jag/vi det mycket. Jag tycker att det alldeles för ofta används musiker som referens i om något är bra i HiFi-sammanhang. Tex att de tycker si eller så om vis utrustning och väljer det ena eller det andra och då måste det ju vara bra. Jag tycker nog de ofta är sämre på att höra och värdera HiFi än HiFi-folk. De lyssnar på musik när de spelar själva på sätt som inte är samma sak som en åhörare hör det. Dessutom har de ofta inte samma vana att lyssna på HiFi som HiFi-nerden. Liksom att vi kan ha synpunkter på hur vi vill höra ett instrument vi stereon som de säkert tycker är infantilt och helt fel. Keith don't go är visst inspelad med mängder av mikrofoner på gitarren som gör att det låter som om man sitter inuti den. Effektsökeri tycker jag och inte så kul att lyssna på annat än just för effekten som kan bli imponerande, men musik??? Men vad vet jag? Det kanske är så en gitarrist känner igen ljudet när han har gitarren i knät och nästan sitter på gitarrförstärkaren. Hmmm. Det är något coolt med den och den imponerade första gången, men jag tröttnade fort. Jag har den i gömmorna, men spelar den aldrig.
    1 point
  4. Kanonbilder som vanligt P-pan. Detta var av en händelse den sista, men jag fastnade speciellt för den utan att riktigt kunna förklara varför. Det är något illusoriskt över den
    1 point
  5. shifts

    RIP Mark Hollis

    Har redan spelat genom Spirit of Eden och It's My Life. Spirit of Eden är så där bra som endast ytterst få skivor lyckas vara, den får i princip ett eget inneboende liv.
    1 point
  6. Du har fått bra svar, men rent semantiskt är kanske ordet följsamhet en bra beskrivning. Tänk "to comply with" eller "in compliance with", dvs "i enlighet med". I mina kretsar har vi alltid använt styvhet i stället, vilket är inversen av komplians. På samma sätt som konduktans är inversen av resistans. Men jag tycker det finns en viss skillnad i sättet att uttrycka sig. Om man använder styvhet är det för att motstå något. Om man använder komplians så är det för att man vill att något ska "följa med". Fastän de båda i praktiken innebär samma sak. Hur som helst behöver varken styvhet eller komplians vara linjära. De kan vara material-, geometri-, deformations-, frekvens- eller temperaturberoende med mera. Men ofta beskriver man en komponents arbetsområde utifrån det område inom vilket komponenten är linjär. Det betyder inte att den går sönder utanför det området, utan att den börjar bete sig olinjärt. En del innefattar även dämpning i komplians, men det är synd när detta görs eftersom man lätt blandar ihop saker. Det är en mycket bra beskrivning.
    1 point
  7. Samma för mig men min musik lär jag nog få stå för själv. Ett par andra standardlåtar på mässor står väl Stevie Ray Vaughan, Chris Jones och Dire Straits för. Förr om åren var Frank Zappas Bobby Brown och Dave Brubeck med Take Five vanliga. Jag demade en gång i Malmö och envisades med att varva en halvtimme pianojazztrio och en halvtimme stråkkvartetter. Jag förvånades över hur populär den klassiska halvtimmen var. Många satt kvar hela halvtimmen och vi diskuterade lika mycket musik som högtalare. För rockivrarna erbjöds goda möjligheter att lyssna i andra rum.
    1 point
  8. Keith don´t go är en klassiker som såklart tilltalar många. Och de första XXX gångerna jag hörde den spelas på mässor så räknade jag mig själv dit. Men vid det här laget har jag kanske "förätit" mig :-) Är det inte för lättköpta poäng att köra en sån låt? Men men, har man aldrig hört den tidigare så kommer kanske att bli imponerad och tänka "sådär låter inte en gitarr i min anläggning, dessa produkter mååååste jag köpa". Och det är ju det som är hela tanken. Hade det varit för att utvärdera utrustning så hade jag dock valt andra låtar...
    1 point
  9. Nytt från Dream Theater släppt idag. Känns så här långt som en återgång till de klart tyngre rötterna av progressiv, melodisk metall, snanare än det förra albumets ”rockopera”. Tidal står för bitströmmen tills vinylen dyker upp
    1 point
  10. Lyssnar inte på nåt. Yngste sonen och en kompis till honom skulle prompt se på nån skitfilm.
    1 point
  11. Måste bara få tacka för all inspirerande musik, det är här den mest inspirerande tråd när det kommer till att introduceras för ny musik jag någonsin stött på under mina 19 år på diverse olika forum. Den här skivan har snurrat friskt sedan den släpptes för några dagar sedan. https://www.jsondara.com
    1 point
  12. Ledsen att höra om bortgången av Mark Hollis, en av de drivande bakom Talk Talk, genresprängande musik med början på 80-talet. Prova gärna soloalbumet Mark Hollis också!
    0 points
×
×
  • Create New...