Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-02-12 in all areas

  1. I’m The Man Jag han inte mer än hem från jobbet förrän jag satt med telefonen i handen och fick ett samtal från @Audionet där han bad mig dubbelklicka på både paddan och telefonen för att få bort alla appar eller vad det heter som låg bakom och jobbade. Sagt och gjort och vips så märkte jag att något hände men Tidal startade inte, hmm? Klurig som jag är så hittade jag i någon meny någonstans att Tidal inte var aktiverad i paddan längre så jag var tvungen att logga in. Efter att ha testat några användarnamn och lösenord så började det hända grejer och jag förstod att JAG hade fixat problemet Så nu lirar det av bara f*n men mina mungipor är uppe över öronen så det filtrerar alla micro-detaljer i musiken, men det skiter jag i för jag stampar takten och kör mina moves. Hipp hurra för Bamsefar han är så ”hackers" bra Tack för denna gång alla ni som lagt ner tid på mina förehavanden, jag bjuder på kaffe eller en öl när vi ses, TACK! /byZan
    7 points
  2. Super HM-CD eller SHM-CD är en utvecklad produktionsmetod för CD-skivor som togs fram av JVC-Kenwood 2007. Förkortningen står för Super High Material CD. Det har nämnts något om det i någon tidigare SACD-tråd här på forumet. Jag köper lite CD från Japan då och då och i leveransen från igår var det några SHM-CD med och de låter makalöst bra. Bl a köpte jag Chick Corea Trios nya dubbel "Trilogy 2" som bara ges ut i Japan; i vart fall nu. Enligt informationen är det inte beslutat ännu om den skall släppas i väst. Jag antar att det har att göra med att det säljs allt färre CD i Euoropa/USA. I Japan är dessbättre marknaden fortfarande stor liksom för SACD. En anledning till ljudkvaliteten skall vara produktionsprocessen. Jag har en inneboende skepsis till marknadskommunikation men jag blev lite nyfiken på vad SHM-CD är så jag läste vidare. Så här skrivs det hos http://www.cdjapan.co.jp där jag handlar. Om man tittar på en stack CD vs SHM-CD så är det ju en uppenbar skillnad. Den bilden illustrerar att det är frågan om ett annat material. Det är fortfarande samma mixning som används till "vanliga" CD-skivor och processen följer Red Book-standarden. Skillnaderna ligger i hur man gör pressmatriser, självs pressningsförfarandet, CD-lagren och i matrialvalet. Så här illustreras processen. Följande påpekande från tillverkaren känns naturlig: At JVC KENWOOD, we take pride in this meticulous production process, and prioritize quality over quantity. Det börjar bli lite mer intressantare när de redovisar mätdata. Jag utgår ifrån att de inte är helt fabricerade "out of the blue". Dubbelbrytningsfel ... eller den engelska termen Birefrigence är en av de problemområden som den menar att de förbättrat. De innebär kort att i vissa vinklar av kristallinet eller i det reflekterade materialet så kan det uppstå brytningsfel av ljuset vilket leder till felavläsning. Idealt skall detta fel vara "0" men så är inte verkligheten, enligt JVC-Kenwood. De redovisar en kurva som visar SHM-CD visavi CD där SHM-CD har ett jämnare förlopp. Produktionsförutsättningar visavi CD Tekniken skall också ge bättre grundförutsättningar till höja specifikationen av en färdig SHM-CD vilket de redovisar i följande graf. Den enda punkt som avviker negativt mot CD är produktiviteten; man får ut färre skivor på samma tidsenhet i jämförelse med CD-skivor. Om optik- och signalkaraktäristiken är bättre känns det ju logiskt att det finns förutsättningar för bättre ljud. Ljudegenskaper visavi CD Slutligen redovisar de det ljudliga resultatet jämför med en CD-skivor. Hur de har jämfört redovisas inte men förhoppningsvis har de använt samma album men med de olika produktionsmetorderna. Att döma av den grafen så ges betydligt bättre förutsättningar för att få ut ett bättre ljud om ens utrustning har den kapaciteten. Jag har för få album gjorda med SHM-tekniken för att med säkerhet säga att det är bättre. Jag har ju heller inte dubletter med vanlig CD-skiva... Men om jag skall döma efter albumet med Chick Coreas Trio så låter det fantastiskt bra. Klangen är öppen och kristallklar (högupplöst men inte vass). Dynamiken är enorm (DR 15) och den akustiska basen gräver djupare än vad jag är van vid men den är inte hissad. Känns faktiskt lite mer som från rullbandare. Jag spelade också ett par andra album jag köpt tidigare som SHM; bl a Joe Henderson på Blue Note som jag jämförde med vinyl. Båda mycket bra och i samma liga. Chick Corea är noga med ljudet och han har med sin gamle trotjänare Bernie Kirsch bak kontrollbordet så grundmaterialet är säkert bra. Men frågan är om det låter lika bra om det varit en vanlig CD? Om det är effekterna av själva SHM-CD-tekniken så är det ett stort steg framåt. Jag det blir till att handla mer. För hugade spekulanter att handla från Japan så kan jag informera om att ni slipper inte undan moms på inköpet inklusive frakt samt en administrationsavgift på ca 125:- (DHL) så det gäller att göra nogranna val. Varorna brukar komma inom en vecka. Jag har inte kollat alla rader men jag tror att det är en tullavgift på 5 % men den försvinner snart. Japan har tecknat tullfritt samarbete med EU. Minns inte när den går igång. Och nu blir det sweet-spoten igen...
    4 points
  3. calm

    A clock to rule them all

    Min slutsats är att det skall bli intressant att lyssna på HEM till den setup som Hans-Tommy uppenbarligen blev så imponerad av. Den egna upplevelsen är givetvis den enda som gäller för mig. Sedan får man bedöma om det ljudmässiga är så omstörtande och nytt att det är värt en investering i denna prisklass. Men det kan man först avgöra sedan man ingående lyssnat ett antal ggr och därefter testat i den egna anläggningen. Precis så var min metodik när jag valde min MSB som investeringsmässigt ligger i samma härad. Sedan får man själv avgöra hur mycket man är beredd att lägga ner på en hifi-pryl och vilka motiv som ligger bakom. Har jag råd och tycker det är värt pengarna så finns det inget annat i livet som skänker mer välbehag än att dagligen lyssna på musik i olika former i den egna anläggningen. Ja det skulle vara live-musik på någon mysig jazzklubb någonstans i världen förstås, men då måste man resa sig från lyssningsstolen och då är inte musiken inom räckhåll och bestämd av någon annan i tid och rum. Sedan leder det också till olika slutsatser om vad som passar mitt ljudideal och hur jag utifrån mina livereferenser vill att det skall låta, vilket innebär att dessa produkter kanske inte alls passar i mitt sätt att lyssna och njuta. Där förbehåller jag mig rätten att ha en alldeles egen smak som inte alltid eller ens alls stämmer in med andras. Här förekommer en del trender som jag personligen inte köper, till exempel extrem upplösning och transparens, där varje enskild detalj blir större än i verkligheten och där harmoni och samklang väljs bort i konkurrens med enskildheter. Har själv testat produkter som jag hört och imponerats av men som väl kommit hem och testats i den egna anläggningen inte levt upp till mitt ljudideal och mina preferenser. I längden är det jag och ingen annan som skall lyssna och inte de som imponeras vid tillfälliga besök och stärker min fåfänga. Det finns inte bara ett ljudideal utan lika många som det finns lyssnare. Mitt ljudideal är inte föremål för omröstning, här förbehåller jag mig att ha en egen smak. Skall dock bli spännande att lyssna om de rätta förutsättningarna finns på plats på HEM och musiken gillas. Men varför byta något i den egna anläggningen som man i grunden är nöjd med? Grupptrycksoffer? Nä knappast! Håller med Mats T uppfattning i frågan om vad jag väljer för egen del, dvs det jag själv gillar. Egoistiskt, ja visst jag erkänner! Calm
    3 points
  4. 3 points
  5. CMB

    Det ständiga sökandet

    Jag testade några rostningar med en lånad Gene café och måste nog erkänna att kaffet smakade blää & så rök det så brandvarnaren startade flera ggr. Jag tror jag lämnar denna idén och köper kaffe ifrån dom som kan istället. Mina nya favoriter är gringo rosteriet. Testar nu Basic espresso från gringo? Fantastiskt gott☕️
    2 points
  6. När det gäller bildkablar så kan jag säga att efter att ha ett avstånd på 5 meter hemma mellan processor och Tv så när jag bytte till 4K så blev det hoppade bild och svart ibland med 3 olika kablar som alla var 4K kompatibla och kostade i storleksordningen 1500:- st. Sen besökte jag Webhallen och kikade på deras 4K kablar och dom hade en modell som klarade 18 GB/s och kostade 189 kronor. Köpte den eftersom priset var lågt men specen var egentligen bra. Och vad händer, jo den fungerar alldeles utmärkt, inte en störning, ingen svart ruta. Så filterverkan kan hamna lite här och där i en anläggning och har inte alltid med priset att göra. En anledning till att tonkontroller inte fungerar så bra är att dom är lite för grova. Både i bredd på ingreppsområden och i storlek på höjning eller sänkning. Quads ser jag mera som en tonbalanskontroll och den fungerar i regel utmärkt. Men problemet med vanliga är att man hör t.ex. bumlig bas eller kanske vass diskant. För att få bort bumlet som kanske är en höjning på 10-15dB vid vissa problemfrekvenser så kommer man vrida bort all bas när man fått den toppen att inte störa så mycket. Och vass diskant kanske är i allra översta diskanten och för att få bort den så kommer man vrida bort det mesta av lägre diskant. Vill man höja basområdet så kommer vissa toppar slå i taket innan man fått upp genomsnittsnivån till något rimligt. Men om man hade börjat med att jämna till frekvensgången vad som är möjligt utan att introducera för mycket fel i övrigt så skulle tonkontrollerna fungera helt annorlunda. Om man kan lyfta eller sänka en ganska flack eller rak kurva så fungerar faktiskt vanliga tonkontroller ganska bra. Men problemet är att man använder dom vanliga kontrollerna för att rätta till smalbandiga fel som en peq gör allra bäst och som den faktiskt är tänkt att hantera. /Harryup
    2 points
  7. PS Audio ger ett riktigt bra intryck. Deras respekt för kunder med aktiv handling borde stämma till eftertanke hos många kollegor.
    2 points
  8. @ulfsan Nej inget sim-kort i paddan. @AlfaGTV jag återkommer i kväll om svar på dina följdfrågor, det kommer alltid en massa annat som måste prioriteras, tänk om jag vore pensionär ändå /byZan
    1 point
  9. Jättebra synpunkter. Visst. Vi är ju toningenjörer allihop lite grand till mans Om det låter olika mellan två kablar så har den ena, den andra eller båda kablarna en filtereffekt i audiobandet i det aktuella systemet. Precis. Och jag tror att det är mycket lätt att överarbeta för att kunna redovisa spikrak frekvensgång för magnitud och fas. Men mitt största huvudbry är vad man egentligen gör i en dsp. I andra trådar diskuteras jittermumsare, femtoklockor och bitperfekta audioströmmar. Att koppla på ett digitalt filter här är ju som att släppa in en T-rex i rummet. Ps. Jag har gjort exakt samma reflektion som du när det gäller bildkablar. Den ena ger bild, den andra inte. Det kan man knappast kalla subtila skillnader, och att en audioström skulle vara opåverkad medan en videoström är död eller lever ser jag som ganska osannolikt.
    1 point
  10. Personligen så ser jag kablars skillnader mer i önskvärda störundertryckningar. Bästa kabeln borde inte låta alls, och de som är sämre kan färga ljudet. Fast ibland så kan jag tro att bra passande kontakter är kanske viktigare än kabeln. Det man på ett lab hanterar är ju typ XLR och BNC som båda är standarder då det gäller impedanser, men inom HiFi så kör man en hel del med RCA som verkligen inte har någon standard alls när det gäller impedanser. Ju högre frekvenser man kör i kabeln ju svårare blir det med dåliga kontakter. Har kört en del olika uppställningar av 4K tv med 4K AppleTV och 4K Marantz receiver och det är ett elände, men där kan man ju lätt se skillnader. En kabel kan ge bild i en uppställningen men inte nästa som är identisk. Om vi kunde se de hörbara skillnader som finns så vore det lite lättare men tyvärr går ju inte det, utom om man mäter. Men då måste man ändå tolka mätningarna och det ser jag som svårare än att mäta. Så att få fram hörbara skillnader som varierar mellan olika uppställningar med hjälp av kablar är ju snarare troligare att det är än att det inte är, men jag ser det inte som det ger bevis som går att ragnordna kablar efter. Och med filter ser jag det lite som saker. Man åstadkommer filter som låter på ett visst sätt men man får också betänka att i filter med mera möjligheter så går det att ställa in fas, delayer, och en massa annat inklusive temperatur som man lyssnar vid. Även om det senare nog passar bättre att justera på en konsert om det regnar eller är fullt solsken osv. I PA-sammanhang har det väldigt länge varit standard att kunna justera en massa parametrar då man ju spelar över större avstånd och man hör samma ljud ifrån flera olika ställen vilket ger ekon och utsläckningar och diverse toppar. Så att lyssna på och jämföra olika filter är verkligen inte lätt att göra då det inte är så lätt som att man lägger in samma värden i olika digitala filter och får samma ljud ut eftersom det är olika programvaror och processorer i filtren som tar olika lång tid för sig för att göra samma saker. Personligen så fastnade jag för digitala filter för mer än 15 år sedan och det har ju hänt en hel del inte minst på sättet och möjligheterna att justera in filtren efter adekvata mätningar och där finns det ju tyvärr helt olika system. Livet vore mycket enklare men bara ett sätt. mvh/Harryup
    1 point
  11. Tack Double A för dina fina ord om mitt system Men det är tackvara din konfiguration av Lab steget som Tympani panelerna blev så bra! Det är A och O för integration mellan Magnepan 20.7 och Tympani baspanelerna att både filter och dsp är inmät och justerat av en person som har känsla för ljud och teknik
    1 point
  12. Ibland får jag intrycket av att kablar används som en typ av fasta tonkontroller. I studio är det ett naturligt verktyg men bland audiofiler är det en styggelse.
    1 point
  13. Av någon anledning är det uppenbarligen så mycket mera utmanade och känsligt att diskutera priser inom vår hobby, men är det alla gånger relevant? Att ifrågasätta pris/prestanda kan man göra på så otroligt många områden: Den första färskpotatisen som plockas upp på Bjärehalvön kostar 100 gånger mer än ett kilo till midsommar men smakar knappast bättre. Prisvärt? En flaska Château Pétrus är marginellt godare än en valfri pava för 150 kr från systemet, men kostar 100 ggr mer. Prisvärt? En diamantring kostar 100 gånger mer än en ring med en cubic zirkonia men glittrar bara marginellt mer. Prisvärt? De första humrarna som dras upp i september kostar 100 gånger mer än motsvarande en vecka senare men är knappast godare. Prisvärt? Ett hekto Beluga-kaviar kostar 100 gånger mer än stenbitsrom, men smakar bara marginellt bättre. Prisvärt? En Rolexklocka kostar 100 gånger mer än en Swatch i plast men mäter knappast tiden bättre. Prisvärt? En Blaser R8-studsare med mycket gravyr och en högklassig stock i valnöt kostar mångdubbelt mer än en billig i komposit, men du blir absolut inte en bättre jägare. Prisvärt? En handväska från Louis Vuitton kostar 100 gånger mer än en no-name från Åhlens, men rymmer inte mera läppstift och puder. Prisvärt? Det går lika bra att laga mat i ett kök från IKEA som ett från Kvänum som kostar 10 gånger mer. Prisvärt? En pikétröja från Ullared skyddar lika bra mot solen som en från Lacoste som kostar 10 gånger mer. Prisvärt? osv osv... Man måste acceptera att vi alla är olika och prioriterar på olika sätt. Jag är den första att erkänna att mina val i livet inte enbart beror på "bäst" funktion utan jag kan också värdera andra egenskaper som byggkvalitet, design, känsla, tillverkarens renommé osv utan att skämmas. Kalla mig gärna fåfäng - det bjuder jag på
    1 point
  14. Om man nu är intresserad av hur man mäter klockor så kan man läsa mer här. https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/3359 Finns en hel tråd på Audiophilestyle forumet med just klockor där detta tex dök upp idag. Bra klock kristaller kostar en slant. https://audiophilestyle.com/forums/topic/37530-clocks-what-should-we-look-for-in-next-generation/ BTW, here's the plot for an eye-poppingly great OCXO we have been looking at. Have no idea the cost yet--likely $600 a piece. But check it out: -110dBc/Hz at 1Hz, -143 at 10Hz! (this is 10MHz part, but even in the mid-twenties audio clock range these are spectacular).
    1 point
  15. Vi hjälper gärna till om vi kan, men det är självklart enklare om man är på plats Om du kan beskriva lite mer detaljerat hur det är kopplat så kanske vi kan komma vidare.
    1 point
  16. Amatören

    A clock to rule them all

    Jag ber om ursäkt om jag trampat på några ömma tår men min avsikt med mina inlägg var att belysa prisvärdheten, inte ifrågasätta ljudkvalitén! Givetvis så är det upp till var och en att avgöra vad man vill satsa sina pengar på, det lägger jag mig inte i. En del tycker om att resa, andra gillar bilar (en Koenigsegg för sisådär 30 mille på uppfarten, dä ni!) , en del satsar på vackra hem, andra gillar kläder osv. Valfriheten är vår! En liten anekdot. Jag är 63 år, har alltid varit intresserad och arbetat med teknik, i 25 år med sekundärkretsar i punktsvetstänger och annan utrustning, så vad gäller strömmar, material, Ohms lag, magnetfält i och omkring apparater och kablar mm så anser jag mig besitta goda kunskaper i dessa områden. HiFi som hobby har jag haft sedan ungdomen då jag hörde Simon & Garfunkel på en kompis nya B&O anläggning och ljudet från en Revox A77 på en praktikplats. Jag var fast! Drömmen var länge en Revox, en Lenco L75 med Shure pickup, Technics förstärkare och JBL högtalare. Men jag var fattig så jag började bygga eller bygga om apparater som bekanta skänkte till mig eller som jag hittade på soptippar. Åren går och ekonomin blir gradvis bättre och jag kan satsa lite mer pengar på min hobby. Cervin-Vega, Infinity Kappa 90, Luxman, Harman Kardon, Accuphase, Thorens med SME-tonarm, Pioneér, Krell, olika kablar osv. Apparater kom och gick och ljudet blev bättre och bättre...men något var fel! Högerfoten slutade stampa takten, många skivor lät vassa och oengagerande trots att man kunde höra minsta lilla "pling" från en triangel och andetag från en sångare...jag hade hamnat i "HighEnd-träsket" där musiken presenterades korrekt, detaljerat och minsta lilla "fel" avslöjades obarmhärtigt! Perfekta inspelningar lär verkligen perfekt men, tyvärr, 80% av skivsamlingen lät "skit"! Då la jag ner hobbyn under ett antal år ända tills en kompis som har en musikaffär, Berts HiFi & Music i Sölvesborg, kopplade en CD till en stor PA-rigg med brus och allt och verkligen inga "rätt" på en HiFi-skala! Men LJUDET! LJUDET! Slagkraftigt, fysiskt, engagerande...WOW! Högerfoten stampade som en besatt, flinet i ansiktet hotade spräcka kinderna! Jag hade funnit mitt ljudideal och på den vägen är det, minus brus . Det är sättet som musiken presenteras på som är det avgörande, det är det som är det viktigaste! Slut anekdot.
    1 point
  17. Arbetet fortskrider med kabeldragningen som nu är framme vid vägguttaget som förbereds inför elektrikerbesöket som skall koppla in Klangmodulen och jordfelsbrytaren i andra ändan av kabeln. Elektriker-stilleben av högsta kaliber! Hopkoppling av de dubbla uttaget Furutech FT-SWS-D NCF (R). Anslutningarna sker via Wago "sockerbitar". Det kommer att bli trångt under förhöjningsramen som väggmonteras utan bakomliggande väggdosa. Ser ut som den sitter snett, men det är speglingar och kameravinkeln som gör det hela skevt. Fyra rejäla skruvar i botten så att dosan sitter stadigt, en nödvändighet då Furutech-uttagen har ett ordentligt kontakttryck mot stickproppen. Rohdium rakt igenom både på vägguttag och stickpropp för minsta kontaktresistans och korrotionsrisk. Inget skall lämnas till slumpen i detta min förmodligen sista strömanslutning jag gör i livet. Calm
    1 point
×
×
  • Create New...