Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-01-17 in Posts

  1. Peo

    Peo's prylar

    Jag avrundar med del 5. Sist i kedjan, men inte minst. Sen första gången jag hörde dem, jag tror det var 2016, har de funnits där i mitt undermedvetna. Det sa bara klick, eller hur det nu var Kungen uttryckte sig. Jag talar inte om Silvia, utan Sabrina, Wilson Sabrina. Sedan dess har jag aldrig missat ett tillfälle till en ny provlyssning. Det har varit omväxlade mäss- och butiksbesök och ofta har det låtit riktigt bra, nästan så bra som jag upplevde det första gången, men ibland har det bara varit tråkigt, platt och allmänt omusikaliskt. På en mässa går man kanske tillbaka efter några timmar med förhoppning om att problemet är fixat, men nej, det låter fortfarande lika illa. Tydligen är högtalarna känsliga för antingen rummet eller elektroniken. Jag har för vana att dokumentera lyssningar som kan ha något värde för framtiden, mest för att kunna gå tillbaka om/när minnet sviker mig. Vid en sammanställning av de lyssningstillfällen jag haft med Sabrina visade det sig att i samtliga fall som jag inte har gillat ljudet, har de drivits med elektronik från en och samma tillverkare. Rummens storlek och form har varierat i hög grad, från 10-12 m2 till >50 m2 och det har inte spelat någon roll. Jag tror därför att det beror på elektroniken. Rätt eller fel tänkt? Jag är kanske lite för snabb med att dra slutsatser, men samtidigt tycker jag att mina anteckningar talar sitt tydliga språk. I bland kan det bra att vara en dokumentationsnörd, men samtidigt är det lätt att dra felaktiga slutsatser om de är baserade på för lite information. 8 lyssningar är kanske lite för lite för att döma. Det fanns alltså bara en lösning, lyssna hemma. Mitt problem var länge att få en möjlighet att lyssna på dem i hemmiljö. Det är inte så många butiker som har Sabrina hemma och att få till en provlyssning på hemmaplan verkade helt omöjligt. Bor man i en avkrok av Sverige, får man väl kanske räkna med det. Jag köper ju inte en bil utan att provköra den först och jag köper definitivt inte några högtalare utan att lyssna på dem i min anläggning först. Jag har testat tillräckligt många högtalare i mitt liv för att veta att alla inte passar här och om jag är kritisk i det här momentet behöver jag inte byta ut mina befintliga prylar så de matchar högtalarna, eller bygga om bostaden. Till slut kom äntligen tillfället att få provlyssna ett par Sabrina hemma, i min anläggning, och jag var inte sen att haka på. Det tog inte många minuter att konstatera att de trivdes riktigt bra ihop med min elektronik och att de inte vantrivdes i mitt lilla rum. Placeringen var väldigt grovt inställd vid provlyssningen, men det lät ändå lika bra som jag hade hoppats på (drömt om). Resultatet blev att det idag ingår ett par Sabrina i min anläggning. Wilson Sabrina är en 3-vägs högtalare men en 8" bas, en 5 3/4" mellanregister och en 1" diskant. Impedansen är 4 ohm och känsligheten är 87 dB @ 1W @ 1m. Stolek (HxBxD) 96,48 (+ spikes) x 30,48 x 38,55 cm Det är alltså en relativt liten högtalare, rent fysiskt, men den spelar som en stor. De verkar kräva en hel del effekt, men jag har så det räcker till och de levererar ett ljud som passar mitt ljudideal och mina behov perfekt. Det går att spela väldigt tyst och det går att spela ohälsosamt högt utan några tillkortakommanden. De vinner över mina gamla högtalare på alla parametrar, utom två. Spendors diskant är bättre och Spendor D9 går djupare i basen. Jag vill definitivt inte påstå att Wilson's diskant är dålig, absolut inte, bara att jag tycker Spendor's diskant är snäppet bättre. Den absolut lägsta basen offrar jag gärna för den snabba och nyanserade basen som Sabrina levererar. Mina högtalare är lackerade i nyansen Galaxy Gray med svarta fronter. Den stora frågan är front på, eller front av? Det lutar nog åt front på. (Spendor D9 i bakgrunden) Jag behövde få upp högtalarna 25-30 mm för att soffbordet inte skulle påverka för mycket. Tjockleken på en hockeypuck var perfekt, men jag gillade inte att ha den lösningen. Originalspiksen var inte tillräckligt långa, så det fick bli en hemsnickrad variant tillverkade i rostfritt stål. Högtalarna väger 50 kg så jag ville ha lite stöddigare doningar än bara en spetsad skruv och det krävdes en bricka under för att de inte skulle sjunka ner till grannen. Så, nu har jag dokumenterat de mest avgörande händelserna under den gångna perioden. Min hifi-resa fortsätter förhoppningsvis med oförändrad entusiasm och rätt vad det är så kanske jag dyker upp igen med en ny uppdatering av min tråd. Tack för alla kommentarer och alla . Ha en god fortsättning på 2019. /PEO
    4 points
  2. Inget som testat kaffe från Åre Kafferosteri? Jag besöker deras café på Åre Torg någon gång per år och får alltid espresso av hög klass. Den jag drack där precis före årsskiftet rankar jag som den bästa jag druckit, någonsin. Nu är jag ingen expert men jag har lärt mig att uppskatta välsmakande kaffe. Det var etiopiska bönor som en av delägarna själv tyckte hade blivit 2018 års bästa espressorostning - det berättade han efter mitt beröm så det var m a o nästan ett blindtest från min sida utan alltför mycket yttre påverkan.
    3 points
  3. HIGH END München 2019 "A true reproduction of the Original" Så skall det låta. Wester Electric visste något och återskapade musik och ljud på ett för dagen unikt sätt. När nästan 100 åriga högtalare gör många viktiga saker för det reproducerade ljudet, som många nya produkter tappat bort, funderar jag på varför? Jakten på det perfekta ljudet ekar vidare. Allt går inte framåt men mycket. Skall vi hitta det i München i år? Vill vi hitta det? Är det ens möjligt? Oavsett svaren på dessa frågor är denna mässa fantastisk. Mycket lärorik, berikande och trevlig. Klart jag skall försöka undvika allt som kan stoppa denna trevliga resa i år. Jag laddar kameran och blädderblocket, rensar vax och lägger upp en rutt. Utan rutt ingen sprutt och man blir "stuck in the middle". Vi får se var jag hamnar i detta. Men kul kommer det bli i alla fall, riktigt kul.
    2 points
  4. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Det har jag men bara till 50% Jag återkommer angående det... Den här kombinationen spelade på ett sätt jag aldrig tidigare fått mig till livs hemmavid. Musiken strömmade så snabbt och spirituellt att jag knappt hängde med i svängarna. Dynamiken var så explosiv och direktverkande att det nästan gick att ta på strängarna när Andy Mckee plockade bland dessa på sin gitarr. Hela musikpresentationen stod rakt ut i rummet på ett imponerande sätt... minst sagt. Det här var något helt nytt för undertecknad, trodde aldrig att mina högtalare var i stånd till att återge en dynamik av detta slag. Att det här spelar med en superdetaljerad och transparent återgivning är inget understatement... som sagt... det imponerade väldeliga. Men var det kanske ett lite väl stort steg från min vanliga "ljudsignatur" med gott om kött, blod och kroppighet som följde med långt upp i mellanregistret ? ... jepp, det var vad jag kom fram till. Dessutom fick jag aldrig ordning på appen som möjliggjorde avspelning via riaa't. Vare sig min Ipad, mobiltelefon eller android-platta fungerade som styrmedel så jag kom aldrig till skott med vinylspisandet i den här uppställningen. Antar att mina kunskaper i "datavetenskap" är av en nivå under medel så det var bara att ge upp. Vid mitt testtillfälle så fanns det ingen systemfjärr att tillgå, moderna saker som appar ska väl ersätta dessa nu för tiden antar jag, så det gick inte att falla tillbaka på någon sådan heller... men jag hakade inte upp mig så värst på det. Dessutom hade jag vid det laget redan insett att det var något annat jag behövde sett till min smakinriktning för ljud och musikpresentationer. Men skam den som ger sig... Telefonen ringde en dag och en bekant röst uppenbarade sig i andra änden... -Du som håller på och testar och har dig kanske behöver lyssna på något riktigt bra också ...? Skönt med ett styrdon man bara behöver tummen till...
    2 points
  5. fredrik

    10 year challenge

    Kul idé. Jag byter grejer väldigt sällan men inom de se senaste cirka två åren är allt bytt förutom en elsladd, högtalarkabeln samt apparatfötterna. 2009 & 2019
    2 points
  6. Taxmannen

    10 year challenge

    Har någon missat denna virala utmaning på sociala medier? Vad kan vara lämpligare än vår egen dito för att visa något hifirelaterat av idag och för tio år sen. Jag har i alla fall en komponent kvar som har varit med i tio år 2018 2008
    1 point
  7. Ett stort problem med folks erfarenheter och tyckande baserat på datorer är att datorer är individuella. Sätt upp 10 st och en del kommer av någon anledning bete sig aning olika på nätverk t.ex. Sen är det en uppsjö av olika firmwares på diskar, moderkort, drivrutiner, sladdar, chassien, nätdelar versioner på OS etc etc. Och som inte det räcker så kommer ett dator successivt gå sämre och sämre. Så de som uttalar sig väldigt säkert på hur saker ligger till och vad som är bättre och sämre bör ha det i åtanke. Däremot så kan ju fortfarande en jämförelse stämma helt och hållet hos en person men motsatsen kan uppstå hos en annan. /Harryup
    1 point
  8. Nu har jag och @calm varit på barista kurs och blivit lite berikade men vän med mjölkkannan blev ingen av oss idag för att göra lite latte-art som inte ser abstrakt ut. Men träning ger nog färdighet så än har jag/vi inte givit upp. Vi konstaterade också att våra smaksinnen inte är speciellt kompatibla vilket iofs inte är ett måste för att utvärdera vad man gillar eller inte gillar. Kursen var inte en höjdare när det gäller upplägg kan jag tycka men så pass bra att jag fick lite tips som ska testas när jag ger mig på maskinen nästa gång. Den som tror att detta med espresso etc skulle vara lätt är ute på hal is om personen ifråga inte är en naturbegåvning (vilket jag trodde att jag var men som så många gånger tidigare fick man bekänna att självförtroende är en sak och verklighet en helt annan. Men för en espresso eller cappuccino för vardaglig bruk så kommer det att duga, ska bara hitta rätt bönor och öva lite så tror jag det blir bra i slutändan. /byZan
    1 point
  9. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Med en sådan i huset skulle man ju antagligen kunna känna sig hemmasTADd... ja.
    1 point
  10. Taxmannen

    P-Pans Musikhörna

    Ser ut som en sTADig fjärrkontroll
    1 point
  11. Peo

    Peo's prylar

    Ja, just den upplevelsen delar vi bevisligen och vi ger i stort sätt samma betyg också. Detta var ett av de "mindre bra" lyssningstillfällena som jag refererade till. Jag är väl medveten om att det kan vara svårt att "få till det" på kort tid och i ett okänt rum på en mässa, men ibland blir jag tveksam till att man ens har provkört prylarna tillsammans innan avresan (det gäller inte bara den aktuella anläggningen). Jag får intrycket av att man bara ställer upp de prylar man vill promota, helt utan hänsyn till om de lirar bra tillsammans, eller inte. I just detta specifika fall hade det garanterat gynnat produkterna mer om man hade nöjt sig med en torrdemo.
    1 point
  12. Hej, Först - hej alla på forumet - mitt första inlägg! Har mest läst era, oftast mycket väl genomarbetade inlägg, som t.ex. "Vinylspelare - en fråga om inställning" som jag återkommit till flera gånger, när jag fixat med min spelare. Superfin sammanställning! Jag har ägt SF Amati Futura under ca ett års tid och kan verkligen rekommendera densamma. Underbar högtalare, som efter en relativ lång tids inspelning och precis som andra i tråden fört fram, klarar att återge det mesta i musikväg på ett bra sätt. De mår, som de flesta högtalare, bättre om de får hjälp av ett strömstarkt slutsteg även om specifikationen talar om hyfsad känslighet. Enligt mig är Amati Futura lättplacerad, har bra upplösning utan att bli för analytisk och har ett härligt driv i musiken, mer än t.ex. den äldre Amati Homage. Amati Futura är i mitt tycke bländande vacker och utstrålar gedigen byggkvalitet. Varför jag inte har kvar dem? Jo, min väg korsades av ett par SF Stradivari, som vid direkt jämförelse (samma rum och hårdvara) med Amati Futura ger mig en ännu större musikalisk upplevelse, inte minst på klassisk musik. Lycka till i valet! Berätta gärna hur det gick. mvh
    1 point
  13. För egen del blev jag lite snurrig av Krells olika modeller i FPB-serien. Jag försökte ta reda på hur det hänger ihop. Grundkonceptet tex 350M blev 350Mc och sedan 450Mcx. Att de bytte till benämningen 450Mcx beror bla på att effekten ökades och några förbättringar i andra delar också. Dock är det möjligt att uppgradera tex 350Mc till 450Mcx utan större svårigheter. Mina är tex uppgraderade till 450Mcx men med bättre komponenter, förutom effektökningen. Effektökningen behöver jag inte tycker jag det verkar som. De sägs ändå vara mkt lågt specade jämfört med vad de klarar . I 8ohm skall de visst putta ur sig 470watt. Jag läste detta och för andra intresserade av Krell kan detta vara intressant. Det gör saken lite klarare. Jag Citerar Rob nedan. "Krell continually improved the FPB series over time and the part number evolved along with the improvements to the basic design. There are basically 3 stereo amps and 3 Mono's as follows:Stereo - FPB200,FPB200C,FPB300CX (Transformer 1700VA)Stereo - FPB300, FPB300C, FPB400CX (Trans 3000VA)Stereo - FPB600, FPB600C, FPB700CX (Trans 2X3000VA)Mono - FPB250M,FPB250MC,FPB350MCX (Transformer 1700VA each)Mono - FPB350M, FPB350MC, FPB450MCX(Trans 3000VA Each)Mono - FPB650M, FPB650MC, FPB750MCX (Trans 2X3000VA Each)All the FPB amps were known to put out far more than their given rating, for Example the FPB350M would easily put out over 470 watts stock into 8 ohms. The "C" amps added a few driver improvements and the CAST connection (Input Board) in place of the single ended connection. The C amps had a noticeably improved mid-range presentation. The "X" amps were a complete redesign of the driver board with added capacitors and further improved drivers for a sizable increase in bandwidth, Sustained Bias improvements, Higher "rated" output closer to it's actual output. The X amps had tighter and faster bass, smoother more liquid mid-range and an obvious extension in the treble with increased clarity and imaging, the treble was more extended but more natural and effortless. The "X" series was also more dynamic. I currently have 1 FPB200C, 1 FPB400CX and 2 FPB750MCX amps. I modify these in several ways, the design is terrific but now days there are some higher quality better sounding parts available. I can make these amps sound better than the originals not to say anything negative about the original sound but mine are much smoother, more dynamic and far more detailed, the most amazing part is how neutral and natural they have become, they are so balanced sounding now. The treble is even more extended but sweeter and the mid-range is very natural sounding, the bass is stronger and more extended too, but more effortless. The bass initial attack is a little stronger but you notice more how it extends naturally past that initial attack. My FPB200C sounds much more effortless, detailed, it just does not do anything to call attention to itself, it's smooth and graceful no matter what is going on where the original could get flustered at times and lost focus. My FPB200C sounds more like a FPB450MCX but more articulate and light on it's feet, it has a top to bottom competence that is just amazing.I use the Apogee Diva Ultimate as my reference speaker from Rich Murray. I think Rich's speakers are the best on the planet or the best I have ever heard if you have the room for them.With the larger amps you are getting what you pay for, more of everything, drivers, caps, transistors and so on. The circuit boards are pretty much the same mono or stereo but the Transformer size is DOUBLED for the mono set-up, plus the increased separation from completely separate supplies and you do hear this easily.Keep in mind people on here compare amps that are different ages with different states of health. For FPB amps the wall power is critical, 220V is ideal with a 20-30 amp circuit. I run a Torus 100 transformer with individual dedicated 20amp circuits for each amp on 120V(Each circuit can handle 40 amps Short term). The detachable power cords are a common weakness of the earlier amps, the cable manufacturers are the ones that want detachable cords, the simple direct (attached) stock cord is the best I have heard. I hope some of this info is helpful to you, good luck.Rob"
    1 point
  14. Peo

    Peo's prylar

    Del 4. fortsätter på strömtemat. Stömförsörjningens infrastruktur: Det var länge sedan jag experimenterade med hur anläggningen ska matas för att varje enhet ska prestera så bra som möjligt. Skicket på den nätspänning som finns i mitt hifi-uttag idag har förändrats till det bättre under de senare åren och därmed borde det vara dags för en ny kontroll. En del teorier om vilken burk som borde vara känsligast för nätstörningar och valet av nätkabel har cirkulerat i huvudet på mig under lång tid och nu det dags att testa dem. Först en beskrivning på hur min hifi-matning ser ut idag. I centralen avsäkras hifi-matningen med en s.k. klangmodul (16AT) och matningen från centralen till hifi-uttaget sker via en 8 m lång kabel från GigaWatt med det "sexiga" namnet LC/Y (3x4 mm2) . Matningskabeln avslutas med ett dubbelt vägguttag från FuruTech. Bilden nedan visar hur anläggningen matades innan jag började. Från vägguttaget via en NordOst QX2 vidare till en NordOst THor som agerar den förgreningspunkt som övriga hifi-apparater är matatade från. Samtliga kablar är NO Brahma. QX2 tillsammans med Thor (och en liten QV2 i det tomma vägguttaget) är den enda formen av "rening" som finns och jag verkar inte behöva något tyngre artilleri. Hittills har ingen konventionell strömrenare gjort det bättre, det blir för mycket biverkningar hos mig. En av mina teorier är att den apparat som borde vara känsligast för nätstörningar är den apparat som behandlar den minsta signalen, vilket i mitt fall är riaa-steget. Jag började därför med att mata Thor direkt från vägguttaget och lägga QX2 i serie med bara riaa-steget i stället. Bredvid nätbrunnen på QX2 sitter en brytare, men den stänger inte av utspänningen, den styr "reningen". Stäng av och reningen upphör, starta och reningen går igång. Smidigt när man ska testa om den gör någon nytta, eller inte. Konstigt nog blev det inte någon större skillnad, på eller av. Riaa-steget är tydligen inte känsligt för den typen av nätstörningar som QX reducerar. Nästa steg var att testa QX2 till enbart försteget. Något större skillnad, men fortfarande väldigt lite. Närmast försumbart. CD-spelare och DAC är ointressant att testa på, eftersom jag inte använder dem för lyssning. Då var det bara slutsteget kvar. Nu hände det saker, här blev det en tydlig skillnad och jag & frugan roade oss med en enkel blindtest en kväll. Inga problem att höra om den var på eller av. Full pott för oss båda. Det hade nog gjort den mest inbitna skeptiker nöjd. Tillbaka med QX2 mellan vägguttag och Thor igen. Visst tusan gör den nytta i den positionen också, men den ska utan tvekan vara dedikerad till slutsteget Detta resultat resulterade i följande koppling. Varför slutsteget skulle vara den känsligaste apparaten för den typen av nätstörningar har jag bara en svag teori om. Varning! Följande text kan upplevas flummig och har kanske inte så mycket med verkligheten att göra. (texten är relativt teknisk och kan med fördel hoppas över) Det blir först en liten omväg innan jag kommer till själva kärnan. Om vi tittar på t.ex. ett halvledarförsteg så är ofta spänningsmatningen väl reglerad/stabiliserad. Nätdelen med sin/sina spänningsregulatorer har till uppgift att vara förstegets leverantör av spänning och ström och har som regel en hyfsad god störningsundertryckning. En reglerad nätdel genererar alltid värme, men i ett halvledarförsteg är både spänningarna relativt låga (~15-20 V) och strömmarna små (< 1A), så det ställer sällan till med några större värmeproblem. Om man hade byggt ett slutsteg på samma sätt som ett försteg, d.v.s. att alla spänningar, även spänningen till slutstegstransistorerna är reglerad, hade effektförlusterna och därmed också värmen varit ett hett problem. Jag tar mitt eget slutsteg som räkneexempel. Steget är klassat att ge 400W vid 8 ohm vilket kräver en tillgänglig spänning på omkring +/-60 Volt ( plus 5-10 V för stabiliseringen). Vid 400W / 8ohm blir strömmen som nätdelen ska leverera omkring 7 A per kanal och vi får då en värmeutveckling i spänningsregulatorerna på storleksordningen 35-70W/kanal (beroende på konstruktionslösning). Nu är mina högtalare nominellt på 4 ohm och uppvisar 2,2 ohm som lägst. När slutsteget levererar 60 Volt till en högtalare på 2,2 ohm blir det en ström på styvt 27 A (1600 W uteffekt). Denna ström kommer att generera en effekt på ~250 Watt som blir till ren värme och nu talar jag bara om den värme som utvecklas i själva nätdelen, inte om den värme som utvecklas i själva slutsteget och detta är bara för en kanal. Och nu kommer jag äntligen till själva kärnan i mitt resonemang: Slutstegens effektdel är väldigt sällan spänningsstabiliserad just på grund av värmeutvecklingen och det gör samtidigt att den inte är speciellt immun mot störningar i nätspänningen heller. Man kan tycka att t.ex. en 6 mV (0,006V) störning på en 60 V spänning inte borde spela någon roll. Översätter vi det till dB så ligger störningen på -80 dB. (6 mV är inte taget rakt ur luften, det var den störningsampliud som jag mätte på mitt slutstegs utgång när det var matat direkt från ett standard vägguttag) -80dB-värdet relaterar till full signalamplitud, men om jag spelar på låg volym ligger uteffekten kanske bara på max 1 W vilket gör att signaltopparna ligger på -36dB relativt slutstegets spänningskapacitet på 60 V. Musiken har kanske en dynamik på 60dB och då kommer de minsta signalerna att ligga 16 dB under störningsnivån (80dB - (60+36dB) = -16dB). Störningarna borde rimligtvis degradera en signal som ligger så långt under. En oreglerad nätdel bestående av transformator, likriktare och glättringskondensator(er) kommer inte att kunna filtrera bort alla störningar. Stora glättringskondensatorer är avsedda för att filtrera den pulserande likspänning på 100 Hz som likriktaren levererar, men stora kondensatorer är erkänt dåliga på högfrekventa störningar. Man brukar därför parallellkoppla med ett antal mindre kondensatorer för att försöka filtrera bort lite högre frekvenser, men det finns ganska komplexa störningsmönster som är svåra eller närmast omöjliga att filtrera bort med en helt passiv lösning. Den kapacitiva kopplingen som alltid finns mellan transformatorns primär- och sekundärsida kan leda en del högfrekventa nätstöriningar och snabba transienter direkt över till sekundärsidan och klarar då inte nätdelens kondensatorbank av att filtrera bort dessa, ja, då har vi dem ofelbart på effektdelens ostabiliserade matningsspänning. Detta är som sagt bara en teori, tolka dem som du vill och hittar ni några tankevurpor skulle jag uppskatta ett påpekande. Det är ju så man lär sig. ..nu är vi tillbaka till tråden När resultatet blev så här bra kände jag ett oemotståndligt behov att testa med någon annan nätkabel än NO Brahma. En låda kom och i den fanns en.. Efter en rejäl kamp (den är väldigt bångstyrig att få på plats) hade jag testat den på samtliga positioner (utom CD och DAC) och den gjorde tveklöst mest nytta mellan vägguttag och NO Thor, inte så förvånande kanske. Den här testen var fysiskt jobbig och genererade många svordomar, men den gav också många "aha" och "de va som f_n" tillbaka. Det var helt klart en vinstlott att byta ut QX2 mellan uttag och Thor mot den här kabeln. Flytten av QX2 till slutsteget och utbytet av 1:a kabeln känns som att 1 + 1 = 3. Mycket vill ha mer, som ordspråket säger, så ytterligare en liten trälåda knackade på dörren. Nu fick jag börja om igen och resultatet var otvetydigt även denna gång. Den hamnade till riaa-steget. Den placeringen hade jag definitivt inte förväntat mig, jag trodde mer på för- eller slutsteg. Jag väljer givetvis att använda kabeln där den gör mest nytta, inte där jag tror att den ska vara och mitt tips är att testa med era kablar på olika positioner, den kanske inte alls ger bäst resultat där den sitter idag. Med min möblering är det ett rent he..te att skifta bångstyriga nätkablar och tiden mellan de olika alternativen var lite för lång för att jag säkert kan avgöra om det var för- eller slutsteg som vann mest. Det får väl bli nya kablar till båda två, så småningom. så, nu är det bara ett avsnitt kvar av denna uppdateringspentalogi.
    1 point
×
×
  • Create New...