Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-01-11 in all areas

  1. Peo

    Peo's prylar

    Tack. Det är inte så många riaa-steg som klarar +60dB utan att använda stepup och att göra det med en brusnivå motsvarande ett lågbrusigt MM-riaa är utan tvekan en bedrift. För mig är det ingen tvekan. Det stämmer. Marten var generalagent när detta utspelade sig, men verkar ha släppt eller eventuellt tappat agenturen. Nu är det alltså fritt fram att göra affär direkt med Whest igen och James Henriot är en mycket sympatisk herre att ha att göra med. När jag köpte mitt första Whest-riaa fans det heller ingen distributör i Sverige, inga problem svarade han, jag skickar ett till dig för provlyssning. Några dagar senare dök det upp ett paket och i paketet låg förutom riaa-steget en "pre paid" fraktsedel tillbaka till England. När vi senare gjorde upp affären frågade jag honom om varför han t.o.m. bjöd på returfrakten, och fick svaret: "No problem, no one has ever used it".
    7 points
  2. Valverec

    Ny bas-skiva

    Imorgon påbörjar vi inspelningen av en ny skiva. Jag tänkte jag skulle göra en bas-feature innan man blir för gammal :-) Det är rätt länge sedan vi spelade in The Natural Way och The Nearness Of You som såldes genom HIFI & Musik i flera år. Det blir två mikrofoner och en Nagra iv-s. Dom tidigare skivorna var inspelade i Mölnlycke Kulturhus, men denna gången undersöker vi akustiken på Hvitfeldska i Göteborg, som sedan ett par år har en utmärkt Steinway-flygel. Basen är min Alessandro Nollet som byggdes 1810 i Frankrike. Första inspelningsdagen blir med Tommy Kotter piano, och Anders Söderling trummor. När projektet är klart, kommer musiken att finnas som LP, som högupplösta filer och som analogband. Eftersom HIFI-världen är viktig, med människor som lever för musikupplevelsen, skulle vi vilja bjuda in Dig redan från början, för synpunkter på inspelning, förslag på musik eller andra önskemål. Bästa hälsningar Peter Axelsson
    6 points
  3. Sällskapet utgjordes av undertecknad som under lång tid haft en inbjudan att bevista det Panska hemmet och det numera utökade och dedikerade lyssningsrummet som verkligen var inrett på ett mycket smakfullt sätt med både plats för lyssning och umgänge. Stort och luftigt och ett innertak som sluttar ner mot väggen bakom systemet. Från 2,80 ner till 2,20. Inredningen består mycket av gedigna bokhyllor fyllda med vinyler och CD. Ett riktigt musikrum! Upplevde rummet en smula rektangulärt och med anläggningen spelande inåt rummet från ytterväggen som är den lägre. Det omedelbara akustiska intrycket är att här har vi ett balanserat rum med både reflextion, diffusion och absorption. Något torrare en det angränsande vardagsrummet. MBL-högtalarna ut en bit från väggen och sannolikt placerade för bästa basljud. Systemet utgörs förutom av en Aavik integrerad förstärkare av en C.E.C.drive, en Brinkmann Bardo och en mängd kablar i testbänken Detta var utgångspunkten för dagens test. Calm
    2 points
  4. Peo

    Peo's prylar

    Nu var det ett tag sedan jag skrev något om mina förehavanden och hur min anläggning har utvecklats. För mig innehåller den här hobbyn två viktiga ingredienser, musiken och tekniken. Musiken och upplevelsen av densamma är huvudskälet till att jag håller på med hifi, men tekniken och framförallt viljan att försöka förstå tekniken bakom god/bra musikåtergivning är också en stor del av hobbyn. Många av de tester och experiment som jag sysslar med handlar inte nödvändigtvis bara om jakten på det perfekta ljudet, det är minst lika mycket jakten på kunskap och förståelse som driver mig. Det blir förvisso många blindskär, mycket baxande på prylar, många timmars pluggande, knepiga beräkningar att tampas med, otaliga mätningar och f.f.a. många jämförande tester för att komma vidare, men tillfredsställelsen när polletten ramlar ner och allt faller på plats är både berusande och beroendeframkallande. Denna "kick" resulterar i att det händer lite smått o gott på hifi-fronten mest hela tiden och jag tänkte presentera några av de mest avgörande händelserna sen jag senast uppdaterade tråden. Några direkta lyssningsintryck kommer jag däremot inte att förmedla här och jag hoppar över alla de apparater, kablar, högtalare, fötter och övriga små tweaks som som bara har passerat, men inte har tillfört något positivt till min anläggning. Del 1: Riaa-steget Jag citerar mig själv från ett inlägg som jag skrev här på Euphonia 2013. När det skrevs var det min fulla övertygelse, men nyfikenheten tar ibland överhand och resan får en annorlunda riktning. Jag har länge varit nyfiken på om nästa pinnhål upp i Whest Audio's hiraki skulle innebära några större förbättringar, men det är tyvärr ont om sådana riaa-steg i det här landet. Det jag syftar på är ett PS.30RTD SE (Special Edition) Whest Audio saknade länge en generalagent här i Sverige och den som tog upp bollen verkar tyvärr inte prioritera marknadsföringen av de här produkterna speciellt högt. Jag tycker det är synd, för enligt mitt tycke tillverkar de bland de mest välljudande och i mina ögon (öron) bland de mest prisvärda riaa-stegen på marknaden. Prisvärt så tillvida att inget annat riaa-steg som jag har testat har haft en chans, oavsett prislapp. Så småningom dök ett PS.30RTD SE upp på radarn och nu har jag äntligen fått svar på min fråga. Testen pågick några dagar, men det hade egentligen räckt med 5 minuter. Under testtiden var det ett flertal intresserade hifi-kompisar som kom på besök och vi var ovanligt överens om utfallet av jämförelsen. Att Whest Audio är duktiga på att göra Riaa-steg, det visste jag sen tidigare, men att mitt hittills oöverträffade PS.30RTD skulle bli besegrat med så stor marginal var oväntat. Jag kan inte annat än lyfta på hatten för James Henriot och hans skapelse med suffixet SE. Nu gällde det bara att hitta ett PS.30RTD SE som var till salu också. Modellen hade nyligen utgått, men Whest Audio erbjuder begagnade och uppgraderade enheter till hyfsat pris, s.k. "B-graded deals", i mån av tillgång. Det är alltid en framkomlig väg om man vill bekanta sig med ett Whest-riaa. Lite teknik. Steget är uppbyggt av diskreta bipolära transistorer, men är extremt lågbrusigt. Whest's så kallade DBPM (discrete bipolar module) är ett arv från deras referensmodell. En detaljbild av innehållet. Kondensatorn med blå gavel är från ClarityCaps. Förstärkningen är valbar mellan 43, 50, 55, 60, 65 och 72 dB och belastningsimpedansen är valbar mellan 100 Ω, 220 Ω, 470 Ω, 1,6k Ω, 15 kΩ och 47 kΩ med dip-switchar. Man kan även parallellkoppla dessa resistansvärden för att fintrimma impedansen. Vill jag ha t.ex. 150 Ω väljer jag in 220 Ω och 470 Ω. Väljer man in samtliga får man 56 Ω. Det finns såväl RCA som balanserade utgångar. Nog med teknik, vill ni ha mer tekniska data så finns det en hel del information på nätet. Det tog några månader, men idag står det ett PS.30RTD SE på hyllan. Jag anser att riaa-steget är den, eller åtminstone är en av de enskilt viktigaste komponenterna i vinylkedjan och möjligheten att kunna anpassa sitt riaa-steg till den pickup man vill ha, i stället för tvärt om, är för mig en självklarhet. Ett annat av mina grundkrav är det gör sitt jobb utan att tillföra något irriterande brus, brum eller andra olater typ frekvens och/eller dynamikbegränsningar. Jaha, vad har jag lärt mig av detta då? Jo, som jag ser det vinner man mer med ett riktigt bra riaa-steg och en halvmedioker pickup, än tvärtom. Slut på del 1, del 2 kommer så småningom.
    2 points
  5. P-pan

    Trådarna tenderar till att...

    Det är lugnt... jag har koll på läget...
    1 point
  6. Kul att få höra om dina tester och slutsatser @P-pan.
    1 point
  7. Det trillade in ett litet tips... "Vertzus" verkade redan existera fast under annat namn... ? Hur hade jag kunnat missa det trots att jag hört dessa i andra väl konfigurerade anläggningar ... Jag får skylla på tilltagande ålder helt enkelt. Återigen, efter ett par telefonsamtal, så var det dags att ge sig ut på bilfärd. Denna gång resulterade det i att tre olika modeller, från en och samma tillverkare, fick följa med hem för test... ... det börjar bli mer än mycke' nu.... En dedikerad phonolabel + två "vanliga" signalkablar blev inbjudna. Kan det möjligen vara så att "närproducerat smakar godast" ???.... Under dagen har jag haft sällskap vid mina utvärderingsövningar och våra synpunkter och smakinriktningar verkade sammanfalla rätt bra. Han hör med all säkert av sig i tråden på ett eller annat sätt och jag får samtidig passa på och tacka vederbörande för hans väl valda referenser sett till musikvalet som medtogs.
    1 point
  8. figge

    Vad lyssnar du på just nu?

    Fredagsmusik och FF.
    1 point
  9. Här kanske: https://www.ebay.com/itm/10x-Studer-Revox-NAB-Adapter-Adaptor-replacement-O-rings-Free-Postage/223155031725?hash=item33f5138ead:g:jGkAAOSwt6NbpD1l&redirect=mobile https://www.ebay.com/itm/Studer-Revox-NAB-Adapter-Adaptor-replacement-O-rings/223129745143?hash=item33f391b6f7:g:rPIAAOSwKphb9cKt&redirect=mobile https://www.ebay.com/itm/Studer-Revox-NAB-Adapter-Adaptor-replacement-O-rings-x4/223134788490?hash=item33f3deab8a:g:LgEAAOSwmkBb9ckG&redirect=mobile
    1 point
  10. Skulle kolla med Kuntzes i Västberga Sthlm som är lite specialister på just gummi. https://www.kuntze.se Tror faktiskt inte att just gummiblandningen är så himla kritisk utan snarare att hitta rätt diameter både på tvärsnitt och omkrets. De har en butik med hjälpsam personal. I närheten ligger också Sieverts Skruv som är ett himmelrike för den som söker allt inom förskruvningar. http://www.sifvert-skruv.se/produkter/?gclid=EAIaIQobChMI366rypzk3wIV2OeaCh0csAheEAAYASAAEgL5UvD_BwE Två vattenhål som jag gärna besöker samtidigt för det finns alltid allehanda behov att lösa. Calm
    1 point
  11. Häftigt bryggställ! Me like! Slöinge verkar vara ett centrum för ett gott liv, glass och kaffe och kanske i combo? Calm
    1 point
  12. jaxho

    Hemma hos Octavia rs

    Om inte influensan hade knockat mig så hade jag redan lagt ut några skrivelser, bland annat om mitt NUC-bygge. Jag har alltså byggt en fläktlös NUC, baserad på en NUC7 i3 och Akasa Newton S7. Jag kan inte uttala mig om ljudmässiga skillnader mellan NUC med fläkt kontra NUC i fläktlöst chassi men jag kan med säkerhet säga att det blir betydligt bättre med S-booster som strömförsörjning jämfört med medföljande väggbula. Dessutom så blir det ytterligare förbättring om S-boosterns lakrissnöre byts ut mot en bättre ac-kabel. Jag vet, skitjobbigt! Naturligtvis måste ni prova själva men vid mina test tycker jag det var det lätt att uppfatta skillnaden. Jag föredrar definitivt att ansluta min Devialet via ethernet (kablat) jämfört med USB. Betydligt bättre! Vänligen Jaxho
    1 point
  13. Nästan 48 timmar klarade jag med det som inhandlades och jag gillar överlevnadskittet jag köpte, hade lätt kunnat leva detta liv några dagar till, riktigt spännande och lite kul faktiskt. Som ni förstår är strömmen tillbaka och Vattenfalls personal har gjort ett riktigt bra jobb med hjälp av häftiga maskiner. De tror att de kommer att behöva göra några mindre avbrott för att säkerställa allt, men det blir inte nu säger de. Har kollat genom allt och de elberoende sakerna startade upp utan problem och inga skador vad jag kan se, t o m bredbandet kom igång utan att behöva göra något, det gillade jag! Så nu blir det matlagning på spisen, en öl och sedan sitta vid datorn och göra lite arbetsrelaterade saker, kanske något på TV som jag kan sova till under kvällen? /byZan
    1 point
  14. När jag läste ordet som calm skrev "mörkholografiskt" kom jag att tänka på mina senast köpta svarta signalkablar. Länk till info om kabeln: https://www.holographicaudio.com/produkter/kablar
    1 point
  15. Tonkontroller ???... ... antagligen, eller ska man kalla det för "filter" ? Oavsett så gör de ganska stor skillnad enligt min nyligen uppdaterade erfarenhet på området. Om jag backar redogörelsen en aning så var ju min egna phono-kabel en vanlig rca/rca signalkabel av märket Nanotec. Dessa är terminerade med ett par "no-name" kontakter i metall med så där lagom prålig guld/silver plätering. Huruvida kontakter i sammanhanget har stor eller liten betydelse kan jag inte orda om, men någonting gör de säkert. I alla fall så lät min egen kabel lite väl tillbakadragen och grovkornig jämfört med den Vertekabel, Pulse B, jag först tog mig an att jämföra med. Så den "tonkontrollen" var inte så svår att höra. Hela den här testperioden slutade faktiskt med att jag inte en enda gång lät Nanotec-kabeln få ta plats igen. Övriga kablar lät helt enkelt mycket bättre. Visst, dessa är med all säkerhet utvecklade för en mycket svagare signal så jämförelsen haltar en hel del p.g.a det och är med största sannolikhet väldigt orättvis. Till Nanotec'ens försvar ska man heller inte förglömma att den är "senioren" bland juniorerna sett till när den utvecklades. Vertere Pulse R blev min nya referens i den fortsatta jämförelsen och den öppnar verkligen fönstret och släpper in en syrerik och frisk bris. Den ger ett ljud som är både detaljrikt, mjukt och klangfullt på ett realistiskt sätt, vad nu realistiskt är i sammanhanget får väl tas med en nypa salt med tanke på varje enskild lyssnares tycke och smak. Samtliga frekvenser hänger ihop på ett föredömligt sätt och dynamiskt är den väldigt fint balanserad. Just dynamiken upplever jag som den bästa sett till övriga kablar i denna lilla utvärdering. Den är smidig att få på plats och är inte det minsta bångstyrig sett till att den ligger kvar där man vill att den ska vara. De tunna trådarna, före det att dessa försvinner in i din-kontakten, känns lite skört vid en första hantering och kopplande men det finns en fördel med det också... nämligen att den med lite tur kan ersätta en 90 graders din-kontakt då kablarna lätt går att vika undan om utrymmet är snålt. Vertere Pulse B har i stort sätt samma egenskaper som R-modellen men med den skillnaden att jag upplever en livligare och mer energirik diskant. Detta märks lite extra då källmaterialet är av en lite mindre nogräknad kvalité. Med det omvända, lite mer audiofil-producerad källa, så tar Pulse B sig upp en bit på skalan igen. Båda modellerna ser väldigt lika ut i sin konstruktion men vid en mer okulär besiktning så skiljer antalet enskilda kablar i uppbyggnaden. Pulse R har fler kablar/kardeler, större "låda" på magen och mer påkostade och lite större rca-kontakter. Om detta enskilt gör att de låter lite olika har jag inte kunnandet till att avgöra men då R-kabeln är rejält dyrare så kan jag inte annat än att tycka att Pulse B är väldigt mycket mer prisvärd... dock vinner Pulse R sett till endast ljudpresentationen. Nordost Frey 2 Här blåser det också friska syrerika vindar men på ett lite annat sätt än vad jag fick smak för med Vertere-kablarna. Mellanregistret känns en aning i skymundan eller också är spridningen av dynamiken lite annorlunda ? Här öppnas det m.a.o upp för en annan sorts "tonkontroll" och smakinriktning. Just denna kabel var terminerad med rca/rca vilket skapade en extra kontaktövergång innan riaa-steget som till viss del kanske kan påverka ? Signalföljden blev m.a.o från tonarmens din-kontakt via skivspelarens rca-utgång till riaat's rca-ingång. När vi ändå är inne på rca-kontakter så märkte jag att Nordost använder en liten fjäderbelastad "hylsa" som skydd runt stiftet på kontakten. Mycket smart att skydda sig mot oförsiktighet där eventuell kortslutning riskerar att uppstå. Kabelns smidighet att få på plats bakom apparater och hyllplan var det heller inga problem med. Att man lätt vänjer sig vid den ena eller andra kabeln var påtagligt då jag körde en längre testperiod med bara en av modellerna. Började jag med Nordost Frey 2 så lät Vertere-kablarna nästan lite väl "på". Det intrycket blev ganska påtagligt då nästa kabeltillverkare fick ta plats, nämligen... Audience Au 24 SX Helt klart den kabeln som fick "tonkontrollen" att gå åt en mer "laid back" känsla. Nu var denna kabeln helt ny och ospelad och tid till att försöka "bränna in" den fanns inte riktigt till mitt förfogande. Sen vet jag inte om jag riktigt tror på det här med inbränning/inspelning av kablar ? I min värld handlar det nog lite mer om tillvänjande skulle jag vilja påstå... rätt eller fel kanske man kan testa sig fram till den dagen både ny och välspelad kabel av samma "kvalisort" finns tillgängligt. Oavsett, om jag vid bytet efter Au 24:an kopplade in Vertere Pulse R så var det inte längre tal om en tonkontroll utan nästan som en volymkontroll. Nu känner jag mig nästan elak mot Audience men samtidigt kan jag inte låta bli att bli glad över att jag kunde höra en så pass stor skillnad kablarna emellan, och jag som inte ens topsade öronen före lyssningen. Sen kan man ju också dra nytta av egenskapen, i ett annat system med annan elektronik, där jakten om det bättre ljudet går i en annan smakriktning än vad jag själv försöker uppnå... och vad det är har jag, trots denna test, inte riktigt fått kläm på än... tror jag... eller kanske. Jag testar vidare helt enkelt och frågan är om jag har sparat den bästa till sist ? Ansuz A2 Som en del av er säkert märkt så svänger det en del mellan vad respektive kabel kostar men jag vill för egen del ha en hyfsad höjd på det området för att lättare få en känsla för vad det kan ge i eventuella ljudligare skillnader men kanske mest för att jag ska kunna höra skillnader i över huvudet taget Minns jag rätt så befinner vi oss i prisspannet 10-30-tusen med ev. avvikelser beroende på kontaktdon och kabellängder. Men, som sagt vi var ju inne på Ansuz bidrag... Helt klart är att detta är testets bångstyrigaste kabel dessutom med en rak och ganska lång din-kontakt. Detta fick till följd att jag fick skjuta skivspelaren sidledes så att tonarmsplattan hamnade utanför bänkskivans kant så att jag fick dit kontakten på undersidan. Med en vinklad motsvarighet torde där inte uppstå några problem om nu inte kontaktens stift är ställda i en höger eller vänster konfiguration sett till om man vill ha kabeln bakåt eller framåt, det senare gör att man får brotta tillbaka kabeln i en slinga för att komma åter till baksidan av all elektronik och någonstans i racket står det ju antagligen ett riaa-steg som också måste till för att ljud ska uppstå. Kan ju i.o.f.s vara så enkelt att det är justerbart i kontakten i sig ? Här dök det återigen upp en "låda på magen"... vad fyller dessa för funktion egentligen ?... för det är väl inte alla som "dekorerar" med dessa ? Ansuz har enligt min mening lyckats ganska bra med att få till "tysta" kablar lite generellt sett till övriga platser i signalkedjorna i en anläggning. En demonstration av tillverkaren själv kan ju vara nog så välmatchad, eller hur jag ska uttrycka det, men den tystheten/svärtan som jag upplevt vid dylika demonstrationer finns med i testets A2:modell också. Och den (A2 phono-kabeln) har jag inte fått prov på vid de demos jag deltagit vid. I början av jämförelsen med Vertere Pulse R tyckte jag att det saknades dynamik och en aning diskant på något vis. Efter ett väldigt kopplande mellan de två kom jag fram till att jag uppfattar A2:an som mer högupplöst och än mjukare i diskanten än vad jag tyckte då jag jämförde Vertere Pulse B med R. Dessutom gör den nästan berömda "svärtan" i Ansuz-kabeln att jag uppfattar ljudet som ett par oktaver lägre. Eller är det så att Ansuz A2 "filtrerar" elektriska orenheter på ett annorlunda eller bättre sätt än Vertere ? Vid de inledande lyssningarna tyckte jag att det skilde en del i var på scenen sången kom ifrån men det stod snart klart i att det hela berodde på att Ansuz mjukhet/upplösning antagligen inte markerar s-ljud på liknande sätt som Vertere Pulse R. Därav att Pulse R sköt fram positionerna närmare lyssnaren då det bidrog till en helt annan "närhet". Oavsett vad denna lilla redogörelse om phono-kablar har att ge en eventuell läsare så har det givit undertecknad en del a-ha upplevelser. Mina beskrivande jämförelser haltar en del sett till scendjup/bredd, basåtergivning etc. men jag har i mitt lyssnande försök att ringa in en helhet för att kunna komma till ett eventuellt skott om att finna en ny kabel jag kan ge förtroendet åt. Och favoriten är.... ... inte korad riktigt än. De var två av dessa som jag tyckte lät väldigt bra på sitt speciella och lite olika vis så jag nödgas nog att också försöka få fatt i högtalarkablar från båda dessa tillverkare. Att centrera en test runt endast en kabel i en signalkedja är ju förenat med lite risk om att det senare kan tippa åt ena eller andra hållet vid byte av nästa kabelsort som ska föra signalen vidare. Och ska man vara noga kanske det vill till att förse sig med strömkablar också för att kunna löpa linan fullt ut. Synergieffekter ska nog inte underskattas... och antagligen inte ekonomin heller... Tycke och smak är alltid svårt att orda om men jag hoppas ni finner något av värde i det ni just har läst... ... och om någon undrar om jag tog mig vatten över huvudet sett till antalet testobjekt ? Så blir svaret... Helt klart ... men det var det värt Tack för ordet så länge...
    1 point
  16. Håller med - och dom har släppt mängder av skivor så det finns en del att botanisera ibland. Hittade själv tipset i en artikel om skivbolaget kscope i tidningen Prog där just plattan med The Pinapple Thief tydligen var en av de första som släpptes på kscope. Rekommenderar för övrigt Prog om man gillar ny och klassisk progressiv rock - massor av musiktips i varje nummer!
    1 point
  17. Om nu någon har ännu högre ambitioner finns det mycket annat att välja på hos The Recorderman. Här finns mängder av Studer-spelare från den klassiska C37 till den sista A807. Här fanns en del andra märken också. Vad som var till salu respektive inne för reparation/renovering vet jag inte. Vad sägs om dessa... (där fru Bebop fått en alldeles egen kaffehörna. Här hade också en Technics RS1500 hittat en plats i skymundan...
    1 point
×
×
  • Create New...