Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2019-01-09 in all areas

  1. @Bebop! Spännande historia! Att lära sig och få erfarenheter om musikåtergivning och hifi tar tid och kräver nyfikenhet och att men testar mycket. Då kan man komma dit du är nu. Du har hittat ditt ljudideal, lyckats trimma systemet dit och haft en kul resa på vägen dit.
    2 points
  2. Lite cherrypicking hos FNAC i Paris som fortfarande kör fullsortiment i tre filialer i stan. Blandad kompott med mycket mediakomplettering i vinyl på redan ägda album på CD. T.ex. The Wall, högaktuellt tema , på remastrad vinyl, likaså Glenn Gould 1981 års version. Michael Wollnys Oslokonsert är en höjdare liksom Blue waltz, Enrico Pieranunzi (p) och Thomas Fonnesbaek (b). Liveinspelning på Gustavs Bistro i Köpenhamn. Riktigt bra! ! Calm
    2 points
  3. Jag har uppenbarligen varit otydlig... Kablar är viktigt, vilket jag skrev. Även för mig. Dit jag kommit nu är inte ett verk gjort under en kafferast. En period använde jag Monitors kablar rätt igenom. Det var i början när kablars betydelse lyftes fram under slutet av 80-talet. Därefter körde jag med Van den Huuls kablar som fick ge vika för Purist Audios Elementaserie ca 1996-97. Jag satt nöjd med dem 5-6 år tills jag fick möjlighet att prova Siltechs kablar som jag föll direkt för. I mitten av 2000-talet då jag bodde i Kanada tog jag hem ett fullt set av Transparent Ultra MM och Super MM-kablar plus enstaka signalkablar från Cardas (Golden Cross) och Nordost (Freya). Dels var jag nyfiken plus att priserna var betydligt lägre än i Sverige. Cardas tyckte jag var lite för "mörka" så de åkte bort. (Av @calle_jr fick jag senare lära mig att just Cardas har väldigt olika ljudsignatur i sina modeller). Nordost Freya åkte ut för jag tyckte musiken inte blommade ut riktigt som jag vill höra den. Däremot fick deras tonarmskabel vara kvar. Det var ett riktigt lyft. Däremot föll jag för Transparent Ultras kablar. Men till högtalarna valde jag Transparent Super då jag inte hörde någon skillnad mellan dessa och Ultra. Delvis, antar jag, för att de hade en liknande ljudsignatur som de Siltech-modeller jag hade (SQ-88 tror jag de hette). Hela tiden pratar vi då om RCA-kontakter. När jag senare köpte fullt balanserade steg ville jag prova XLR-kablar. Först testade jag med Tellurium balanserat mot RCA. Det var så pass bra att jag bestämde mig för att gå linan fullt ut men med Transparent. Jag köpte Transparent Ultra, nu i MM2-upplaga mellan all elektronik. Jag är mycket nöjd med vad de presterar hos mig. För några år sedan fick jag möjlighet att testa Kubala Sosna-kablar vilket ni kan läsa mer om här https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/11374-tonkraft/&do=findComment&comment=190495 Elkablar har jag också valt ur Transparents sortiment men jag har börjat byta kontakterna som jag tror det kan förbättra dem. Det har börjat bra. Så när jag skriver att skillnaderna är relativt små mellan kablar så utgår jag ifrån de kablar jag har nu och märken som t ex Siltech, Kubala Sosna, Tellurium, Kimber (som jag också testat grundligt). Jag har även testat Au24 (som jag gillar) och Chord. Nordost sticker ut lite men inte alltid till sin fördel hos mig i mitt tycke. De skillnader som trots allt finns mellan dessa kablar tycker jag är för små för att ägna mer kraft åt dem. Jag tycker jag har gjort bra val som jag är nöjd med. Det finns väl i vart fall ett 50-tal kabeltillverkade till som säkert gör bra produkter, kanske t o m bättre, men jag är inte så säker på att det är så mycket grönare på andra sidan. Det finns intressantare saker att fördjupa sig i idag. Det är det som är min "hållning/inställning" till kablar just nu.
    2 points
  4. Jag läste någon annanstans, tror det var på Mac-orienterade Bitstreams, som behandlade samma ämne. Där lyftes fram att många dacar använder dsd i omvandlingen utan allas vetskap. Om ens mjukvara kan göra detta on the fly kan det vara bättre eftersom datorernas CPU är betydligt mer kraftfulla än dacarna i detta avseende. Däremot är man ändå tveksam till att göra det men då handlar det om dsd i sin helhet då man menar att 1-bitstekniken är betydligt svårare att behandla för många dacar (instabilitet). Underförstått, det krävs bra dacar. Det är inte datorerna som är den svaga länken. Så tolkar jag det. Svaret till fråga 3 är ju inne på samma spår om jag läser det rätt. Att det är en lättare match för pc'n/macen att konvertera än i hårdvaran (dacen) där det görs synkront. Man ger alltså dacen bättre förutsättningar genom först konvertera i datorn. Det är en grundfilosofi som jag också köper. Min dac är byggd kring Burr Brown 1792A som har många kopplingsmöjligheter och arbetar i en balanserad koppling. Vad den är bäst på i teorin vet jag inte. Den efterföljande analoga delen har ju också betydelse liksom klocka och annat. Jag tycker att det är hårfint mellan pcm och dsd och i de flesta fall hör hag ingen skillnad, framför allt inte mellan 24/xx och dsd. Däremot tycker jag det blir något bättre med convertering on the fly från 16/44.1 > dsd64, men det krävs verkligen koncentrerad lyssning och jämförelse. Det kan t o m vara så att det är ett önskvärt resultat och att skallen ställer om sig för det. Vi är lättpåverkade där även "alternativa sanningar" kan påverka det vi upplever så länge vi tror på dem. Små skillnader är det hursom. Jag dristar mig t o m att säga att de är minimala.
    2 points
  5. @lindome! Du är helt inne på rätt spår. Du leder in mig på orsaken till detta stolleprov. Det gör att jag skriver av mig lite ideer som blir liiite OT. Det finns ju patienter på jobbet också. Jag höll på att glömma det. ... så klart inte, de skall så klart ha kaffe. Jag tänker göra världens trevligaste vårdmiljö för patienterna och naturligtvis värdens bästa vård och omhändertagande dessutom. Det är dit jag siktar. Kliniken och väntrum i avslappnad och behaglig stil. Men inte så att man somnar. Inte som det brukar vara i väntrum där obehagskänslorna späds på. Jag var på en helt ny Capio vårdcentral nyligen. Jag blev illa till mods. Väntrummet var som en gate på en flygplats. Fastskruvade bänkar av hårdplast. Ekande miljö. Anpassad för att folk som gör hur som helst eller går bärsärkargång utan att det skall bli en skråma på något. Sterilt som tusan. Inte välkomnande, inte visat förtroende för de som kommer, utan mer fientligt... - Vi litar inte på dig. De mänskliga mötet börjar då med mil av avstånd mellan vårdgivare och patient och det måste överbryggas innan man kan börja med riktig vård. Distorsion hade vi sagt om det skulle jämföras med vår hobby. En perfekt miljö för att inte bli avslappnad när det egentligen är det som verkligen behövs. Jag vill göra precis tvärt om. Försöka vårda med en mer redo och avslappnad patient, bla miljön påverkar detta i stor grad. Varm presentation med mycket timbre och textur. Inspirerande och medryckande utan distorsion. En del i detta kan vara fri tillgång på kaffe, mineralvatten och stilla vatten med gurka/citron/äpple/kanel eller liknande kommer vara där... liksom Apexorca photo fotografier på väggarna kanske. Jag har fortfarande lite diskussioner med personalen om vikten av extrembra HiFi i väntrummet. Än så länge blir det bara så i ett av behandlingsrummen. Lite mer normal hifi i väntrummet blir det nog. Vård är inte bara för sjukdomar. Ofta glömmer man det viktigaste. Själva patienten, den måste tas omhand minst lika mycket som sjukdomen/krämpan hon bär. Å vipps... till och med genom hifi kan man förbättra vård. I alla fall genom många bäckar små där tex kaffe, musik, bilder etc kan vara en del. Detta blir lite utanför ämnet med HiFi, musik och kaffe, men det hänger ihop i hela tänket för mig. Detta är något jag verkligen brinner för. Hade jag fått bestämma hade hela vården fungerat på ett annat sätt, som jag vet hade varit bättre för patienter, personal och för allas ekonomi. Jag kan bara mycket lokalt försöka genomföra det själv på vår klinik.
    2 points
  6. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Patienten lever så allt verkar ok. När den stod och mest körde vanlig 44.1/16 så var den knappt ljummen. Tänkte jag får stressa den så jag valde att uppsampla allt till DSD128 för att se hur varmt chassit blir och efter en timme är det fortfarande bara ljummet. Jag har en 120mm fläkt under min HD Plex PSU som står på hyllan och luftströmen passerar över chassit med så de kommer göra sitt.
    1 point
  7. Så här ser de nya kopparna ut. Traditionella italiensk espressokopp och en större för cappuccino alternativt för mjölk- och kaffebaserade drycker. Loggan bryr jag mig inte så mycket om, den ger mer autenticitet åt den italienska looken. Sköna att hålla i med lite tyng och tjockt gods som håller värmen bra. Calm
    1 point
  8. Egentligen är jag inte så förvånad att utvecklingen gått i denna riktning som princip följer ett mönster, att skivförsäljning viker och tvingar i princip artister att kuska runt på turnéer för att få inkomster. Ser man till Patricias spelplan så innehåller den i princip en konsert på hemmaplan måndagar alla veckor hon inte är på resa. Sedan kommer till detta försäljning av allehanda produkter på hennes hemsida och erbjudande om specialarrangemang/privatkonserter och till och med privatlektioner. http://www.patriciabarber.com/gigs Ser att hon kommer under våren att köra en europeisk turné med sina medmusiker, Österrike, Tyskland och Frankrike. Har förgäves försökt att få henne att förlägga en turné till Skandinavien, Norge, Sverige och Danmark. Har mailat henne adresser och kontakter på olika jazzklubbar och konserthallar och också försökt att få "min" hemmaklubb Fasching att bjuda in henne, men utan resultat. Om man bara som ett exempel antar att hennes pris för uppträdande motsvarar det som anges som högsta crowdingnivå så lär det bli svårt att få det hela gå ihop. Tittar man på te.x Fasching som omsätter ca 33 mkr/år med ett resultat på ca 1 mkr fördelat på på 350 engagemang/år så måste det till att något skivbolag täcker omkostnader eller andra intressenter stöttar te.x Polska Institutet som stod som medarrangör när salige Tomasz Stanko spelade där för några år sedan. Dessutom har Fasching breddat sin verksamhet med div. "klubbar" med diskotek och ymnig sprit och barförsäljning. Patricia Barber har uppenbarligen inget skivbolag bakom sig längre. Skulle hon bo och verka i Europa skulle det nog ligga nära tillhands att hon kunde tillhöra något av stallen ACT eller ECM, men frågan är om inte konkurrensen är så mycket hårdare i USA om man i synnerhet har profilerat sig som soloartist utan ett stort antal "sitt ins" i andra konstellationer. Man kan vara en smula bekymrad för utvecklingen för en artist med en så förhållandevis smal profil och frågan hur stor hon egentligen är? Jämfört med t.ex Diana Krall som har en mer "megastar" status i synnerhet musikaliskt större kontaktyta genom maken Elvis Costello och att hon gått mer mot mainstreamjazz, så har hon nog en betydlig bredare lyssnarskara. Har man som Patricia konstnärlig integritet kan det bli tufft. Under alla omständigheter så kan det bli intressant att se vad som kommer ut av detta projekt. Calm
    1 point
  9. Jag ser det som att alla DACar har en "sweetspot" avseende vilket format och bitrate som de jobbar allra bäst vid. Precis som du nämnde själv med att : Och vissa DACar trivs nog bäst med DSD liksom vissa med PCM. Jussi Laako är förebaskat kunnig men samtidigt också part i målet, det kommer vi inte ifrån. Han är ju också en av de som förespråkar att vi ska uppsampla till stratosfäriska bitrates med superkomplexa algoritmer. Flera av hans filter och algoritmer är ju okörbara på allt annat än senaste generationens i7 vid full gas. Jag har aldrig uppfattat någon nämnvärd förbättring vid dessa extremer utan tycks föredra när både server och endpoint jobbar utan stress och med god tid på sig att transportera och hantera filmaterialet på sin väg till signal, digital eller analog. En Intel i7 på full gas drar dessutom runt 100W, minimum, vilket onekligen kommer att ge konsekvenser i form av värme och rfi och möjligen EMI. Huruvida detta är hörbart? Who knows?
    1 point
  10. Stort tack till @bfjohansson för hjälp med leverans av Hugo till Huga-nde köpare!
    1 point
  11. Säkert lite lättare om du berättar mer om vilken utrustning du här för övrigt.
    1 point
  12. Försteget har bra riaa steg och dac om jag förstår rätt ska bli kul att se vad du tycker om det om du provat dem vill säga.
    1 point
  13. calle_jr

    Spotifytips

    Broken Home... det var längesen. De gjorde två album varav den första snurrade ofta. Tack för det.
    1 point
  14. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Mola-Mola som sagt... små smidiga slutsteg med class D förstärkning byggd runt Ncore-tekniken och vägandes endast 7 kg/st. 400W/8 ohm.... 1200W/2 ohm, det skulle nog räcka för mig ett bra tag. Men class D ? ... nja det kändes till en början för "modernt" för mig, hur fina mätvärden den nu än må ha så var jag tveksam till hur det skulle låta. Bruno Putzeys har ju varit med och skruvat på den här konstruktionen och med tanke på hans allehanda patent inom audio-gebitet så borde det här naturligtvis inte vara annat än kvalité ända från ritbordet och hela vägen ut ur högtalarna. Biwire-möjlighet och både rca och xlr-kontakter såg ut att fungera bra (rca-kontakten gömmer sig bakom den lilla plastpluggen). Trots sina ringa vikter så är det här ett gediget och kompakt bygge, toppkvalité helt enkelt och designen tilltalar mig väldigt mycket. Passar ju perfekt i ett modernt och minimalistiskt hem... och säkert överallt annars också där man uppskattar musik. Vid testtillfället så hade jag kopplat dessa småttingar till mitt Mbl-försteg, Noble Line 5011, och jag var beredd på att det skulle få bra fart på högtalarna, Mbl 116, och det lät inte vänta på sig. Det spelade med väldigt fast hand, som man brukar säga, och resten av superlativen kan ni ju redan. Men jag fick inte riktigt fram några förändringar sett till "ljudsignumet" Lägga så många pengar på nya steg och ändå sitta fast i sitt gamla sound var inte riktigt vad jag var ute efter. Nya investeringar tycker jag ska ge åtminstone lite nyansförändringar i ljudet, så vad göra ? Ett samtal senare och jag satt snart i bilen på väg för att hämta lite x-tra tillbehör... Mola-Mola's försteg Makua Nu skulle det väl ändå bli lite annat ljud ?
    1 point
  15. Vi verkar vara några av de abonnenter som inte får ström förrän om ca 1-2 veckor enl Vattenfalls senaste prognos. Så med ett glatt humör och ett tryck på ”gilla-läget-knappen” så har jag idag påbörjat inköp av diverse prylar för överlevnad. Varma kläder och ut på hala vägar och snömodd det bär för att sedan börja elda i öppna spisen och tända massor av värmeljus. Jag får sova framför brasan med ena ögat öppet så jag ser när det är dags att "stoppa in en pinne i brasan”. Vi hörs när jag är upptinad och när mobiltäckningen fungerar igen. ”Over and out" /byZan
    1 point
  16. Najs! Jag litar blint på Michael i vad han än påstår...
    1 point
  17. Allt beror ju på vad man använder för prylar och på vilken plats. Alla AAvik produkter har switchade nätdelar vad jag vet tex i U-300 är det Danska Pascal moduler (förstärkare och nätdel integrerade i ett) som man troligtvis även använder i U-150. I de stora M-300 monoblocken har man 4st SMPS i varje steg. För att ta ett exempel så har ju @Perfect sense en bild ifrån ett Aavik C-300 försteg med en SMPS nätdel om det inte skulle fungera så hade nog Börresen inte satt in en sådan. Sen ser ju iofs nätdelen ut som en "off the shelf" men den kan ju vara byggd efter deras spec och kretskortet efter är säkert en linjär regulator med filter.
    1 point
  18. bigblue

    Fototråden

    Höstens antågande innebär inte bara ökad hifi-aktivitet. Mörka kvällar och nätter gör att det finns möjlighet till lite astrofoto. Här vid Skallahamnsfyr.
    1 point
×
×
  • Create New...