Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2018-12-03 in all areas

  1. 5 points
    Jag har ofta blivit bjuden på kaffe från en espressomaskin vid "hemma-hos" och det smakar så förbaskat gott varje gång. Hittade ingen tidigare tråd här på forumet där det finns samlade kunskaper och erfarenheter kring ämnet, så därför tänkte jag att jag starta en tråd i ämnet. Hoppas att det fungerar i ett forum som egentligen är till för oss som gillar Hifi och musik i första hand? Jag chansar att tråden går under radarn och att moderatorerna ser lite mellan fingrarna då även de får kaffe vid "hemma-hos" besök. Den största anledningen är den att jag är sedan många år tillbaka är förbaskat sugen på att skaffa mig en egen espressomaskin, det blev aldrig av och jag tror att anledningen till det var att det krävdes både tid och lite meckande (vård). Men nu tror jag att tiden är inne för egen del att kunna sätta mig in i tekniken för att kunna göra lika goda koppar kaffe som jag fått hos många av er. Är det en tillfällighet att hifi-personer också har någon typ av kaffemaskiner i sina hem? Nja jag undrar det…….? Ni som inte dricker kaffe eller inte är intresserade av att kunna veta mer så är denna tråd förmodligen en ganska tråkig läsning, men för oss andra hoppas jag att den blir desto roligare. Ni kan kanske lägga upp en bild på den maskin/utrustning ni har och berätta varför ni valde just den maskinen/utrustningen? Själv kör jag idag med en Moccamaster och Nespressomaskin som fungerar men kanske inte fullt ut till en som vet hur det kan smaka. /byZan
  2. 5 points
    lindome

    Tar resan slut.....

    Hifisporten för oss analog-idioter kan innebära vissa problem.... Plats t ex Till o med CD skivor tar en del plats, för att inte tala om några tusen LP. Det står vinyl överallt i vardagsrummet om man frågar min fru - Jättefint tycker jag Dock inte hennes favoritinredning.... I fredags kom ett rejält paket adresserat till mig. Tur att inte alla band var mina... eller synd, beror på hur man ser det. Band med tillhörande lådor tar betydligt mer plats än dito vinyl och här gäller det att hitta lämpligt utrymme att härbergera dessa på. Ständigt dessa utmaningar
  3. 4 points
    string

    Ett besök på Studio Blue

    I en söderförort till Stockholm, inrymt i en anonym byggnad, ligger ett Mecka för den som vill lära sig ljudteknik och musikproduktion. Ansvarig eldsjäl för verksamheten, med mottot att riva de olyckliga gränser som finns mellan musik och ljudteknik, är Claes Wettebrandt. Tillsammans med ett antal kollegor bedriver Claes utbildning i olika ämnen inom musik, musikproduktion och ljudteknik. Efter en 2-årig yrkesutbildning på heltid, Ljudtekniker/Producentlinjen vid Studio Blue, är man en kompetent ljudtekniker/producent. Förutom ett antal klassrum finns också 6 inspelningsstudior, så att teori och praktik kan varvas. Alla studior har monitorsystem från Ino Audio. Nedan syns högtalarbestyckningen i kontrollrummet till Studio Blues A-studio: Studio Blues A-studio, som är den största, används inte bara för utbildningsändamål utan går även att hyra för skivbolag och övriga intresserade. Monitorsystemet har ett större dynamikområde och frekvensomfång än den mänskliga hörseln, tillika med neutral klang och försumbar distorsion. Därmed är det möjligt att spela upp även de starkaste ljudkällorna som används i musik – som trummor, slaginstrument, brass, Marshallstackar, Stradivariusfioler med flera – vid realistiska ljudtryck. Som kuriosa kan nämnas att 15’’ basarna på bilden har en linjär slaglängd på 3 cm. Sidosystem och basmoduler drivs av 4 modifierade Rotel RB-1090. Kontrollrummet har en kompromisslös akustiklösning med golv, väggar och tak utformade för att optimera de akustiska förutsättningarna. I den uppnådda målbilden finns ett helt opåverkat direktljud vad gäller de icke önskvärda tidiga reflexerna från monitorernas närområde, frånvaro av resonanta stående vågor samt en subjektivt behaglig miljö att vistas i – inte olik ett vanligt vardagsrum men utan de akustiska fel dylika typiskt brukar vara behäftade med. Claes ger några exempel på den akustiska utformningen: Total frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak, gälabsorbenter som eliminerar väggreflexer från ljudbildens direktljud men ger reflexer från rummet i övrigt, diffusion på motsatt sida om monitorerna samt basabsorption så att rummet uppvisar en välbalanserad frekvensrespons från de lägsta basfrekvenserna på olika lyssningsplatser i rummet. Observera dock att målbilden inte är en identisk frekvensrespons på alla platser eftersom vi psykoakustiskt förväntar oss mer bas närmare en bakre vägg än mitt i rummet eftersom rum typiskt fungerar så. Inspelningsstudion i sig är också ett under i perfektion. Precis som i kontrollrummet råder frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak. Och även här hittar vi gälabsorbenter med huvuduppgiften att balansera väggreflexerna och öka flexibiliteten för olika kvoter mellan direktljud och önskvärda tidiga reflexer: Gälabsorbenter Väggar, golv och tak är så konstruerade att ljudet vid inspelningen kan optimeras, beroende på placering av instrument och mikrofoner i studion. Reflektion och absorption samt kvoten mellan direktljud och tidiga reflexer kan härmed väljas med maximal flexibilitet och kreativitet. Nedan Claes, i full färd med att peka och förklara: Vad det hela handlar om är möjligheten att ge ljudkällor akustisk förankring genom tillskott av önskvärda tidiga reflexer, företrädesvis 6–15 millisekunder efter direktljudet. Häri ingår att de tidiga reflexerna behöver ha rätt ankomsttid, önskvärt antal, önskvärda riktningar och subjektivt välljudande spektrum. För att uppnå detta måste teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet samverka så att utformningen av samtliga begränsningsytor optimeras för detta redan från början. Äkta stereo Genom att studion är utformad på detta rigorösa sätt blir det extra mycket att vinna på att spela in i äkta stereo. Inspelningarna kan då få en unik närvarokänsla genom det medvetna utnyttjandet av de tidiga reflexerna. Ren tidsskillnadsstereo (AB-teknik) har ett rykte som är negativt präglat av vanföreställningar, felaktigt genomförda inspelningar och akustiska miljöer som inte har tillräckligt hög grad av akustiska välljudskvaliteter. I Studio Blues inspelningsrum är det möjligt att nå önskvärda kvaliteter från förekommande musikinstrument och de sättningar som får plats. Mikrofoner, typ och placering Men det är inte bara rummet som är avgörande, lika stora krav ställs på mikrofonerna. Musiker/sångare spelas vanligen in med kulor, alltså rent tryckkännande mikrofoner som därmed kodar detsamma som våra mänskliga öron. Alla andra mikrofontyper (njurar, supernjurar och åttor samt blandformer av olika slag) kodar mer eller mindre partikelhastighet vilket medför klangfel vid alla avstånd utom ett på grund av proximityeffekten. Den som vill koda ljud från flera avstånd – som det ju av lätt insedda skäl blir även med endast en ljudkälla som reflekteras av bakomliggande begränsningsytor – kommer därmed att få hörbar klangförvrängning med alla andra mikrofontyper än kulor. Typiskt låter små kapslar bäst när ljudet våra öron hör från det som ska spelas in låter subjektivt extremt bra. Detta för att de är mer klangneutrala i alla riktningar och därmed spelar in de tidiga reflexerna maximalt klangneutralt. Samtidigt brusar de mer varför det blir en avvägning mellan kapselstorlek och brus; och även mellan olika specifika modeller. De bästa 1/4-tumskapselmikrofinerna kommer från Earth Works. På Studio Blue används bland annat flera olika par från dem, optimerade för olika ljudtryck. Earthworks QTC40 (matchade par) De bästa lågbrusiga mikrofonerna är fortfarande Sennheiser MKH 20 som har 1/2-tumskapsel men trots det ändå har extremt lågt brus. Även dessa används ofta vid inspelning på Studio Blue. Vad gäller mikrofonpositioner är det svårt att kortfattat beskriva. Det är en hel vetenskap i sig och avhandlas förstås ingående i Ljudtekniker/Producentlinjen. Man kan dock säga att äkta AB-teknik fungerar bäst med kapselavstånd på 20–65 cm. Vanligaste lämpliga avstånden brukar vara från ungefär 25–52 cm. Trots att kulor används bör mikrofonerna vinklas ut något beroende på kombinationen av mikrofonens olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar, människans örons olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar samt stereosystemet med två högtalare som strålar ljud in i våra öron där de är extra diskantkänsliga. Forskning och föreläsningar Förutom kursverksamhet och inspelningar bedrivs också egen forskning och forskning i samverkan med externa aktörer inom områden som musikalisk interpretation, sång, objektiv prestandaverifiering av ljudteknisk utrustning, psykoakustiskt förankrad metodik vid inspelning, akustik, mm. Denna forskning utgör en del av grunden i utbildningen och kan därmed förhoppningsvis bidra till branschens kompetenshöjning. Studio Blue har ofta återkommande gästföreläsare som antagligen tillhör de främsta i världen när det gäller erfarenhet och kunskap inom sina respektive områden, och allt ingår givetvis i Ljudtekniker/Producentlinjen som utgör ett undantag i sitt slag också med sitt utpräglade hifi-perspektiv. Butiken Många av de produktioner som gjorts på Studio Blue finns till försäljning. Det finns en webbutik på Studio Blues hemsida, men enligt Claes är inte alltid lagerstatus uppdaterat – bäst att skicka ett mail till info@studioblue.se och kolla av. Nu när julen närmar sig har jag själv införskaffat nedanstående alster, låter helt underbart. Härligt när både performance och teknik är av yppersta klass: Konserter och live-evenemang Bor ni I Stockholmstrakten eller har vägarna förbi, så glöm inte att kolla in vad som händer på JANO. Jazzklubb Nordost (JANO) bildades 1979 i Täby och har sedan dess anordnat mer än 800 jazzkonserter. 2015 flyttade de till Vallentuna Teater och i samband med flytten dit fick JANO också ett lyft i tekniken. Detta kan vi tacka Mats Blomberg för. Mats är ljudteknikansvarig och webbredaktör på JANO. Sedan ganska många år samarbetar Studio Blue med JANO. På Mats förslag får två av andraårsstuderande vid Studio Blue praktisera som ljudtekniker på JANO. Som sådana genomför de det praktiska ljudtekniska arbetet vilket internationella artister specifikt uttryck särskild uppskattning för, som de bästa liveljud de upplevt trots årtiondens turnerade runt världen. Jag var själv på JANO i våras. Jag hade då ingen aning om jazzklubbens samarbete med Studio Blue. Det enda jag insåg efter konserten var att jag aldrig tidigare upplevt ett mer välljudande framträdande. Så ett litet tips: varför inte passa på att avsluta jazzåret 2018 med ett storband på JANO. Sista konserten spelas 9 december. Denna gång är det med SOS Big Band (Lasse Lindgren och Berit Andersson). Jag kommer definitivt att ta mig dit, var så säker! Epilog Det är sent, mitt i natten, när jag tar mig hem. Det har varit ett omtumlande och öronöppnande besök hos Studio Blue. Förutom gästfrihet, med kaffe och bullar, har jag fått massor av tips på skivor och konserter. Samt en fenomenal ljudupplevelse, hur det kan och ska låta. Det är bara att hoppas att Claes fortsätter att utbilda och fostra kommande ljudtekniker och musikproducenter under lång tid framöver. Vi musikälskare och ljudnördar kommer därmed alla att kunna njuta och ta del av hur artisten vi lyssnar på, egentligen ville förmedla sin konstart. På CD, High-Res-filer eller på livekonserter.
  4. 3 points
    Apexorca

    Tar resan slut.....

    Tur att jag befriade dig från några. Är garderoben du visade mig full redan? Jag har rivit ut ett helt skåp som var fullt med filmer som förpassats till källaren och flyttat in rullband med tillbehör där istället. Men det fylls ju på och snart får jag hitta mer plats någon annan stans. Rullband tar plats. Men det är inget som står i vägen för hur kul det är att lyssna på dem. Rullband måste få ta ta plats. Jag har flyttat upp alla tusentals CD-skivor till övervåningen och det står ca 3-400 vinyl där också. Undrar hur många timmar musik man har egentligen. Streamat tar inte plats och ändå har jag inte det. Jag har en kompis som sa ungefär så här om detta. "Kommer jag till ett hem utan tecken på att det finns musik i hyllorna blir jag lika oroad som om det saknas böcker"
  5. 2 points
    När jag känner att jag har tid över gör jag mitt kaffe med en mokabryggare från Bialetti, maler kaffet för hand med en keramisk kvarn från Hario. Brukar använda Zoega's Mezzo eller Johan & nyström's espressoblandningar. Använder oftast mjölk på 3%/helmjölk och värmer till lite mer än fingervarmt (~50-60 gr) och skummar med enkel skummare. Svårt att få bra crema med mokabryggare men om man maler det just rätt går det relativt bra. Drömmen är en espressomaskin men min setup är enkel att städa bort när den inte används, vilket är en fördel. Annars kör jag med perkulator (vad annars i norrland?? ).
  6. 2 points
    Jag använder Moccamaster, men en lättskött espressomaskin skulle smaka bra. Det finns även så kallad sleep safe tape, eye ball stickers som man klistrar på ögonlocken:
  7. 2 points
    string

    Ett besök på Studio Blue

    Finns en underbar story som Claes berättade för mig om just denna inspelning: När sångarna var uppställda i kyrkan och Claes skulle rigga mickarna framför kören fick han inte till det. Vilka avstånd han än använde gentemot sångarna så studsade ljudet "hej-vilt" bakom honom. Bakom honom fanns också en enormt stor kyrkport och framför den en upphängd gobeläng, upprullad i taket. Claes fick kyrkvaktmästaren att öppna portarna och hissa ner gobelängen. Och se nu lät det perfekt, nästan var man än placerade mickarna. Eftersom studsen bakåt nu var eliminerad (det är denna som nästan alltid påverkar soundet mest negativt) kunde man nu rikta in sig på andra faktorer när mickarna skulle placeras ut. Och hur slutresultatet blev vet ju både du @shifts och jag. Det är en underbar skiva!
  8. 2 points
    plind

    Youtube favoriter

    Well, how about that?!! Goosebumps <3
  9. 2 points
    calm

    Har inte du heller fått någon AK4490EQ?

    Jag tillhör nog en av de mest konservativa på detta forum. Har inte en enda nedladdad låt, köper papperstidningar, läser böcker, men känner mig modern då jag ökar i digital information från diverse sighter. Köper fysiska musikmedier i affär, LP, CD och utrustningsdetaljer begagnat. Köper fortfarande mycket i CD som bara sjunker i pris. Går gärna på demos för att vidga referenser, men har grejor hemma som inte bytts på många år. Gillar att tweaka. Gillar att gå på livekonserter så ofta det går. Har sett många av de stora rock- och jazzlegenderna live. Gillar att läsa musik- och teknikhistoria. Fattar nada vad gäller datafikonspråk och svär varje gång datorn låser sig. Använder mobilen som telefon inte som dator. Deltar inte i sociala medier utöver detta. Det är fråga om jag tillhör en utdöende släkte eller hoppas på en renässans för mitt omoderna beteende? Vem vet ? För 10 år sedan var LP:n och bandspelartekniken död, nu är CD:n snart död? Vad är nästa steg? Att vi slutar att träffas IRL? Calm
  10. 2 points
    Bebop

    Mästarmöte har en vinnare!

    Alla de stora märkena var/är bra maskiner och då tänker jag främst på Studer, MCI, Ampex, Nagra, Lyrec, Otari, Philips och Otari. En ddl använde den ena och andra avände den andra. På live-inspelningar användes ofta Nagra pga av sin mobilitet. I USA mer Ampex, i Japan fler Otari och MCI/Sony, i Europa säkert fler Studer, Telefunken och Philips. De använde också flera modeller, t ex Otari 24-kanal och mixade med andra maskiner och gjore mastrar på en tredje. Ofta gjordes mixningen av andra bolag med sina maskiner. Det finns massor av trådar på nätet där de tjabbar om vad som är bäst. Den diskussionen tycker jag säger inget. Mer viktigt är hur de användes, hur det mickades, inspelningsrum och liknande. Om det gjordes bra har det förmodligen väldigt liten betydelse vilken bandare de hade. Ett inlägg på gearslutz.com tycker jag ger en bra sammanfattning över vilken maskin som är bäst när det handlar om gamla bandare. Their are many great machines: Ampex, MCI, Studer, 3M, Stephens, but the best tape machine is1. The one that works consistently2. has parts that are relatively easy to find3. Is fairly easy to punch in and out of. 4. And the one that complements your input the best - maybe if you have a clean console, then a gooier tape machine might be good. If you have gooey console, then maybe a cleaner tape machine is the ticket.
  11. 1 point
    Så dök det upp en till nörd i tråden Jag vet att det finns fler av er sort för jag har varit där och provsmakat och de gossarna kan sin sak de me´ Ett jättebra och informativt inlägg @plind, tack för det /byZan
  12. 1 point
    Då är du nog en Arabica-man? MoccaMaster är bra till irishcoffee. Själv har jag inte druckit vanligt kaffe på många år. Min mage har tyvärr drabbats för mycket av sunkigt snut-kaffe och automatdito, espresso funkar klockrent. Calm
  13. 1 point
    En utrustning för espresso och en för bryggning är bra! Finns många fina halvautomatiska maskiner att välja på. De enklaste av de "bra" kostar 5-6000kr. Exempel; http://www.kaffegrossisten.se/espressomaskiner/rancilio/rancilio-silvia-e-halvautomatisk Den gör jättegod espresso men vill man skumma mjölk måste man aktivera ångfunktionen och vänta lite innan den kommit upp i tryck o temp. Går man upp ett snäpp i pris o kvalite hittar man de s.k. värmeväxlarmaskinerna(HX) som kan både brygga kaffe o skumma mjölk samtidigt. Pris runt 12-16000kr. Sedan har vi dubbelkokarmaskinerna, t.ex. de som CMB och Apex har. De har som namnet antyder separata kokare för bryggning och ånga. Har själv en sådan maskin. Izzo Alex "Duetto"; https://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/izzo-alex-duetto-iii-v5/ Pris strax över 20000 och uppåt.. :-) Som sagts tidigare är en bra kvarn A och O. Den måste kunna mala riktigt finmalet med jämn precision och på kort tid. Satsa på en med minst 58mm. malskivor. Exempel; https://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/espressokvarnar/macap-m4d/ För "vanligt" bryggkaffe funkar en Moccamaster utmärkt men än godare tycker jag det blir med de manuella metoderna. Bistrokannan är enkel och ger bra resultat. Själv har jag nördat ner mig och skaffat en Hariobrygg utrustning:-) Kul och jättegott när man lärt sig knepen :-) Till detta rekommenderar jag en dedikerad kvarn av enklare modell. Det blir krångligt om man ska använda samma kvarn som till espresson eftersom det är helt olika kaffen med helt olika malningsgrad. När man väl hittat rätt inställning på kvarnen för en perfekt espresso vill man inte rucka på den! Till bryggkaffet duger en enklare kvarn, t.ex. den här; https://bagarenochkocken.se/kaffe/kaffekvarnar/wilfa-wscg2-kaffekvarn/?vat=1&amp;gclid=Cj0KCQiAxZPgBRCmARIsAOrTHSbeyINlfmLhKOvUYr3JJUf60mLOH73nGdKptp6uYbZadEjFgaLFbnMaAkuzEALw_wcB
  14. 1 point
    Vilka livsnjutare! Själv är jag inte så begistrad i espresso/cappu så jag sitter jättenöjd med de Moccamaster som gör dagen trivsammare för mig och gumman! (jag maler gärna bönor dock, Zoegas Mezzo är böst, ingen protest! )
  15. 1 point
    Att gå till italienaren för att inmundiga en god espresso brukar aldrig vara fel. Har faktiskt tröttnat på Nespresso själv efter många års användande och tycker att det blivit väl dyrt och en massa konstiga smaksättningar på senare år. Appropå dyrt så tror jag inte att en maskin med kvarn etc kommer att betala sig men det kommer förhoppningsvis ge mig bättre valuta för smakupplevelsen. /byZan
  16. 1 point
    @lindome är en jäkla typ tycker jag! Du bjöd mig på en espresso för många år sedan och den smakupplevelsen sitter kvar än. Du släpar med dig prylar till mina kompisar som gör så att de inte kan stå emot och senast bjöd du på två espresso och lyssning via R2R, vilken jäkla typ du är Jag kanske kan stå emot både R2R och kaffemaskin men vad ska jag då kunna bjuda dig på som är värt ett besök hos mig? Nu blev det jobbigt! /byZan
  17. 1 point
    Klart du skall ha en espressomaskin, det höjer upplevelsen av musiklyssning att ta en espresso samtidigt. Dubbel njutning. Hade en manuell maskin under några år men den var svår att hantera och krävde lite för mycket tid och energi. En baristakurs är nog inte fel väg att gå, så får man säkert goda råd om val av kaffe, kvarn och malning och maskin. Själv tröttnade jag på allt meck och skänkte apparaten till sonen. Kör numera Nespresso, men tröttnat på utbudet av kaffe och att de har matat kapslarna med alldeles för lite kaffe 5 gr. Så antagligen kommer jag att köpa en ny manuell så småningom. I mellantiden går jag på min italienska kaffebar i kvarteret bredvid och får lite italienska och en utmärkt espresso till livs. Det är också en njutning. Calm
  18. 1 point
    Rocket R58 & Rocket mini mazzer En stark rekommendation
  19. 1 point
    Klart du ska ha en riktig espressomaskin Byzan Frågan är väl mer: vad kommer först? Bandare eller kaffemaskin. Klart du skall ha en manuell och en kvarn från Mazzer!! Min espresso kommer från italienska La Vibiemme.
  20. 1 point
    Så klart handlar det om tycke och smak. Visst är maskinen viktig, men kanske är kvarnen viktigare, men kanske är bönorna viktigare, men kanske är färskheten på bönorna viktigare, men kanske är en ren maskin ännu viktigare, men kanske är mannen bakom spakarna på maskinen ännu ännu mera viktig. Det blir inget bra om inte hela kedjan funkar. Jag gick en "baristakurs" på ca 6 timmar som var bra. Jag behövde verkligen det. Mitt råd. Gå en baristakurs och få en inblick i hantverket, kika på maskin och kvarn och köp en kvarn som är bättre än maskinen om du förstår vad jag menar. Om du inte orkar det så välj ett känt märke på maskin och kvarn och fråga mig hur du skall göra. Kort kurs som aptitretare. - Ha bönor som är nyrostade och som du gillar. - Mal bönorna lagom grovt. Det kan ta tid att ställa in. Fyll filtret och jämna till ytan längs kanten, tampa det du malt i filtret med 15kg och kör ca 92gradigt vatten i 20-25sek genom filtret så har du en krämig god espresso. Skumma mjölk är inte heller lätt om man vill ha det i.
  21. 1 point
    Samma här. Inte jag heller. Jag har hyllorna fyllda av andra inspelningar på andra media. En DAC är ju inte enbart teknik. Det handlar också om musik och då är det lätt att beröra även närliggande områden beroende på hur vi värderar olika saker. Vi håller ju en god ton och då kan man prata om det mesta. F ö tycker jag som du och @calle_jr varit inne på. Vi har gjort tydligt olika infallsvinklar och åsikter kring musikdistribution. Skall bli intressant att läsa vidare om @calle_jr digitala resa.
  22. 1 point
    Jag tycker diskussionen är bra, det finns utrymme för tyckande och tänkande åt alla håll. Känner dock lite som dig, min poäng är framlagd, jag skall inte tjata ytterligare. Det var en knepig analogi, jag förstår inte riktigt hur du menade? Jag ser en bra DAC som en prenumeration på de bästa konsertsalarna i världen, inklusive resor. Varje kväll kan jag uppleva en konsert eller framträdande från vilken arena eller scen som helst. Det kräver ju ett media dock och det kan vara en inköpt CD eller en stream från Qobuz. Investeringen i en god DAC gör ju upplevelsen lite mera intensiv och "äkta" Liknelsen med masterbandkopior var mera ett ifrågasättande från min sida om nyttan och poängen med att åter betala upphovsmännen (vilka de nu är) för en alternativ version av en inspelning som förmodligen redan utgivits på både LP, CD, kassett och vad det kan vara. Jag skulle för övrigt ha svårt att sitta nöjd med 25 inspelningar som troligen är över 50 år gamla redan. För övrigt har den här tråden tagit många oväntade kringelikrokar! Jag uppfattade den ursprungligen som en presentation av erfarenheter kring en specifik DAC och konstruktörens val av lösningar. Det halkade in på musikformat och vidare in på streamingens vara och inte vara och även produktionsteknik och ekonomiska aspekter för de stora bolagen! Man tröttnar liksom inte på Euphonia!
  23. 1 point
    P-pan

    Vi tar det en gång till...

    Jag har inte så mycket mer att tillägga så jag ska bara be att få framföra ett stort tack för denna mycket trevliga tillställning. Bra musik, fantastiska "återgivningsredskap" och inlevelsen och kunnandet hos de två herrarna som delgav oss lite angående sina produkter gjorde ett strålande jobb. Perfect Sense (elller är det frun i huset som ska tackas ?) får väl ett x-tra varmt tack för... Säsongsbetonade kakor som aldrig riktigt går ur tiden antar jag ? Lite som kvalitén på den elektronik/högtalare vi fick tillfälle att avlyssna Nu ska jag försöka "tråda" vidare med lite annat... ///Pan
  24. 1 point
    CMB

    Det ständiga sökandet

    Nu snurrar första plattan med nya nålen
  25. 1 point
    calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    Hush! The Angels Are Singing Täby Church Choir * Conducted by Karin Winter. En FIM DSD inspelning dock avspelad som vanlig CD. Producerad av Jacob Boethius för Propius 1996 men remastrad 2001. Fim Sacd 049 Calm