Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2017-05-10 in all areas

  1. Kunskapen finns nog kvar men för 100 år sedan började kvinnorna ta sig friheter. 1919 fick de rösträtt i landet snart började de tycka till om både ditt och datt
    2 points
  2. Det där med DSD är lite förädiskt har jag erfarit. Jag har ca 30-40 DSD-album nu och börjar se ett mönster. Formatet är det inget fel på. Problemet är vad man får när man köper DSD-filer, framför allt på nyinspelad musik. Nästan all musik idag spelas in med 24/96 upp till 24/192. Dessa mixas i samma format (ibland även upp till 32/384). Den färdiga mastern anpassas sedan för 16/44.1, för 24/96-nerladdning eller för vinylöverföring. Ibland även till DSD-filer som ofta kostar mer. I dessa fall tycker jag att DSD inte tillför något som helst i jämförelse med 16/44.1 eller 24/96. Däremot när om vi pratar om överföring av analoga masterband. Ett problem med DSD är att det inte är ett mixningsformat. Men med masterband är denna processen redan gjord (analogt). Om man överför dessa masterband till DSD-format behövs ingen mixning. Det blir i princip 1:1 från mastern. Dessa släpp låter fantastiskt och hamnar väldigt nära det analoga masterbandet. Problemet är bara att väldigt få är villiga att sälja denna typ av filer. Jag känner bara till Chandos och Highdeftapetransfer. Om ni känner till fler, tipsa gärna. Det HDTracks och Highresaudio säljer är oftast DSD-filer från PCM. Jag säger "oftast" eftersom det finns undantag, t ex Bill Evans "The Lost Sessions". De flesta gamla masterband (95% av de stora bolagen, enlig Hi-Fi News) är idag överförda till digitala format. Men till vilket? PCM eller DSD? Är de överförda till PCM menar jag att då finns ingen anledning till att köpa dem som DSD-filer. Det är de som är överförda till DSD som är intressanta att köpa i DSD-format. Det hade ju varit fantastiskt om branschen kunde upplysa oss vilka format som använts. En del gjorde faktiskt det förr, t ex Telarc. I CD-skivornas barndom använde de t ex ADD (Analog recording, Digital mixing, Digital transfer) eller AAD och DDD. Men en öppen konsumentupplysning minskar möjligheten för att lura konsumenter och det är dessvärre en kraft som har större drivkraft i en på många sätt rutten bransch (tycker jag). Det känns befriande att läsa varje nummer av Hi-Fi News som testar och visar lurendrejeriet på några album var månad. Samtidigt lyfter de fram ett antal album där informationen är korrekt.
    1 point
  3. Verkar vara fina byggen. Börjar det att rycka i uppgraderingsnerven @calle_jr ?
    1 point
  4. 1 point
  5. Jag har hittade en Decca Box, Decca Sound - 6 Classic Analogue LPS. Jag har hört på en del av dessa plattor hos en kompis och även några hos mig och de låter riktigt bra och är bra musik. Våroffer versionen är brutalt bra. Kan vara i klass med det bästa jag hört hemma hos mig... men frugan tog på sig Peltor. Hittade ett obrutet nytt ex i England som landade i dag. Kan rekommendera denna box.
    1 point
  6. Tror Alexia kom Q4 2013 . . .så det är en rätt kort livslängd för att vara en högtalare. Men Wilson har alltid uppgraderat sina modeller i hyffsat snabb takt . .. i all fall några av modellerna
    1 point
  7. Mycket intressant! Synd att man inte är i München nästa helg då. Ni som åker får mer än gärna rapportera om just dessa.
    1 point
  8. Mig veterligt så har de inte gjort det tidigare. Men det är rätt smart att bredda sig, tror jag.
    1 point
  9. Christian hos Audioactive som importerar Raidho, Aavik och Ansuz till Sverige har skrivit ihop några rader som sammanfattar vad som gör dessa produkter så speciella. ------------------------------------------------------------------------------------ Jag skulle vilja passa på att förklara varför Ansuz produkter förbättrar ljudet så markant, eller minskar försämringen av ljudet vilket egentligen är en mer kurrant beskrivning. För det första så jobbar konstruktören Michael Børresen framförallt med materials egenskaper för att finna sätt att minimera störningar, resonanser och förvrängningar så att det är musik som man hör och inget annat. Kablarna Om man konstruerar en kabel där ledarna ligger parallellt (skruvat eller helt parallellt /platt) så vill kardelerna inducera ström vilket ger en hög induktion, vilket i sin tur ger resonanser och störningar, vilket i sin tur därför dämpar dynamik och klarhet och ger mer hörbara störningar i bakgrunden, alltså en lägre svärta. Och det vill man ju inte ha.....:) Om man har 0% induktion i en kabel så får man inga störningar, vilket ni förstår ger motsatt effekt på ljudet mot ovan beskrivna. Om man korsar kardelerna i exakt 90 grader med samma avstånd och med rätt avstånd mellan varje kors så får man 0% induktans. Detta är ju givetvis omöjligt! Ansuz strävar i sin kablar efter detta koncept och har uppnått en extremt låg induktans. Detta är den stora orsaken till att det blir så stor skillnad på den strömkabel som man har mellan väggen och strömlisten. Ansuz bygger inte sina kablar med "mjuk plast" utan "hård plast" för att minimera skineffekten, vilket annars ger störningar. Strömlister & Sparkz-pluggar Sparks finns i två olika varianter, Sparkz och Sparkz TC (Tesla Coil). Den vanliga Sparkz minimerar störningar på växelströmskurvan genom att lägga till en liknande störning i motfas mot den värkliga störningen, alltså INTE dämpa/filtrera bort störningen. En Sparkz tar inte bort hela störningen utan ju fler Sparkz ju mindre störningar. Sparks TC jobbar aktivt och är mer effektiv, klart mer effektiv än två stycken Sparkz. Stömlisterna har dessa Sparkz inbyggda, t.ex. så har Mainz 8D nio stycken Sparks och tolv stycken Sparkz TC, vilket blir Sparks-pluggar för cirka 125.000kr, men priser på Mainz 8D är 30.000kr (Ansuz har strömlister från 9.500kr). Dessutom så har alla strömlisterna stjärnjord, vilket minskar störningar markant. Alla strömlister är byggda i en låda av trä, vilket de gör för att minska Hysterese-effekten, som bl.a. aluminium har gott om. Det är samma effekt/energi som man får när talspolen i ett högtalarelement är lindad på en bobin av aluminium. Hysterese ger störningar! Darkz (apparatfötter) Alla material kan innehålla resonanser, både internt (lägre frekvenser) och på ytan (höga frekvenser, Skin-effekten). Innehåller en CD-spelare mer material så kan den också innehålla mer resonanser. Ansuz strävar med sina fötter efter att leda bort resonanser och reducera dem. Ett mjukt material minskar resonanser till viss del, men stöter också tillbaka en hel resonanser från det håll de kom ifrån. Ansuz jobbar med hårda material i sina fötter för att leda bort resonanser. De behandlar Aluminiumytan i de olika nivåerna för att minimera Skin-effekten, plus att det ligger keramiska kulor i 2 lager per fot (1 lager i de justerbara), vilket är det näst hårdaste materialet i världen. Diamant är det hårdaste vilket ligger på ytan av Darkz Diamond. På eventet hos Perfect Sense tog vi bort och bytte fötter under en CD-transport som sände vidare en digital signal till Aavik U300 och som ni hörde så var det stor skillnad i dynamik, klarhet och svärta. Hade vi även tagit bort alla fötter på resten av anläggningen så......... Darkz till kablarna är egentligen inte kabellyftare, utan en mekanisk jordning (bortledning och minimering av resonanser). Det gör inget att kablarna ligger på golvet där man inte har fötter. Michael Børresen vill bl.a. uppnå är att det skall bli så störningsfritt som möjligt så att endast musiken skall spelas upp i framför lyssnaren. Michael stävar efter detta i all Hifi-produkter som han gör, vilket är orsaken till att en Aavik/Raidho/Ansuz-anläggning målar upp en stor ljudbild i både höjd, bredd och djup, utan att man hör det minsta av vad högtalarna står. Den stora anledningen till att det blir så mycket bättre dynamik med Ansuz är framförallt för att "störningsgolvet" har minskats markant så att det tystaste blir tystare (högre svärta). Dynamik är ju skillnaden mellan det lägsta ljudet och det högsta ljudet! De som följer denna tråd men missade eventet hos Perfect Sense är mycket välkomna att kontakta Marcus på Perfect Sense eller mig Christian på Audioactive för en enskild demo och genomgång av Ansuz & Co. Även ni som var där men som kanske inte fick sitta i sweetspot är givetvis välkomna att kontakta oss.
    1 point
  10. jaxho

    Den långa vägen tillbaka.

    Längst nere till höger på Tidal finns det en justering av volymen (högtalarsymbolen). Jag har den på ca 75-80% och den påverkas inte av volymen på förstärkaren. Jag har provat låten med Alpha Blondy och jämfört med annat (Wasa Express) och för mina öron känns ljudtrycket ungefär lika starkt. Så det kanske är ett sätt att minska ev överstyrning. Vänligen Jaxho som hoppas att det hjälper Bra gung i den låten förresten
    1 point
  11. osgorth

    Den långa vägen tillbaka.

    Testade precis här också med låten som nämns ovan. Ingen superinspelning direkt men det låter helt okej och inget sprak eller dylikt. Kör samma som AlfaGTV, dvs Roon med Tidal (hi-fi) kopplat, och streamar via dator -> USB -> DAC -> hörlurssteg -> lurar. Spontant på felbeskrivningen låter det som tillfälliga "drop-outs" i nätverksflödet som orsakar jitter och/eller en defekt bitstream, men du säger att det bara är vissa skivor/låtar, @juha ? M.a.o. felet är reproducerbart, dvs det upprepas varje gång du spelar en viss låt? Om det inte är det utan slumpmässigt stärker det definitivt teorin om nätverksproblem. Särskilt när du säger att det funkar fint vid uppspelning från HD.
    1 point
  12. AlfaGTV

    Den långa vägen tillbaka.

    Letade på låten du nämner, Alpha Blondy alltså. Med headroom management påslagen i Roon ser man tydligt att nivån är snorhög med duktig digital klippning som följd. Din DAC kanske är extra känslig för överstyrning i den digitala domänen? Kan du justera ner nivån på Tidal innehåll på något sätt?
    1 point
  13. Nu är vi i kontakt Juha mot en lösning där även Aurender kommer att stötta upp. Det är ett märkligt och för mig helt okänt problem detta. Att ett fåtal låtar påverkas vid Tidal-streaming och inte andra är onekligen lite av ett mysterium. VI får jobba vidare mot en lösning helt enkelt. / Marcus
    1 point
  14. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Tackar! Här är en bild på Kteman i helfigur! Kommer att ta ordentliga bilder när jag får mer tid tog denna bild snabbt.. Har lite småsaker att göra med väggen som täckflik till eluttagen och har ett nytt bord som jag inte hunnit få på plats.
    1 point
  15. Jag sätter på huvar på högtalarna varje kväll på min jobbanlägging. De ser fortfarande ut som nya efter många år. Huvar är bra. Det blir aldrig dammigt om de alltid används när man inte lyssnar.
    1 point
  16. Western Electric fattade detta för ca 100 år sedan. Vad hände med den kunskapen??? Mer 50 tummare åt folket.
    1 point
  17. new order

    Musiktråden

    Det här var bara så jäkla coolt!
    1 point
  18. Hittade ett par till dokumentärer också som kanske nämnts i andra sammanhang, men med det gemensamma ämnet ljudåtergivning: "Snålkodning" - http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/859527?programid=4112 LoudnessWars - http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/859538?programid=4112
    1 point
×
×
  • Create New...