Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-05-17 in all areas

  1. 5 points
    Bebop

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare. Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel. Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart. Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.
  2. 5 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Aha... Tune Audio!!! Då lyssnade jag ju på Avaton. Sorry. Kommer ihåg detta rum. Ett av de rum som förstärkte min uppfattning om att jag inte går igång på horn generellt. Vi tyckte inte om det. Det var en tydlig färgning av instrument som störde min avslappning av musiken. Det var nog därför jag inte ens tog med dem i tråden från början. Luftigt och fritt och så men men inte min grej. Vidhåller att @tipo901C ' s spioner har ett annat ljudideal än det jag har. Kändes som om de stora hornen spelade med. Jag gillar lite kropp i ljudet, värme och storlek, samtidigt luft och dynamik och max måttlig färgning av ljudet. Detta var betydligt mer än måttligt om man skall jämföra med hur jag tycker instrument låter live. I mina öron är tex Keiser, Verity, Sf, Wilson, YG, Magico, Focal, Living Voice i grunden relativt ofärgade men de har andra skillnader värm, dynamik, storlek på ljudbild etc, men som sagt relativt ofärgade. Men det kan låta annat i någon annans öron och det är ok med mig. Tune Audio hörde jag tidigt på torsdagen och det kanske blev bättre efterhand, så är det ju inte så sällan på mässor.
  3. 4 points
    I samband med Sweden Rock Festival 5-8 juni i Norje utanför Sölvesborg så håller Amatören öppet hus för intresserade att inspektera och avlyssna mina två anläggningar. Anmälan görs till: Fjorgyn_1@outlook.com Medtag kaffebröd så bjuder jag på kaffet! (Moderator: Om detta är postat i "fel" forum, var vänlig flytta till rätt)
  4. 4 points
    calle_jr

    De största kompositörerna

    De största kompositörerna Jag spelade en sacd igår när @Bebop var här, och jag sa att det var tidigare än Mozart. När jag berättade att det var Hummel så kisade Bebop. Det var fel. Jag var övertygad att Mozart snott en massa från Hummel, men det har i så fall varit tvärtom. Det är inte så lätt att få ihop tidsepokerna, och jag tror att det underlättar om man har några milstolpar klart för sig. Det gör det åtminstone för mig. Dels kan man koppla det till olika musikperioder, dels kan man få ett sammanhang ihop med andra samtida kompositörer. Om man får tag på en inspelning med tex Corelli, så blir det mer begripligt att den låter som den låter när man vet att han verkade innan både Händel och Bach. De hade inte ens de instrument som Beethoven, Schubert och Mendelssohn hade, och upplägget i tex en symfoni utvecklades först i mitten på 1700-talet. Jag gjorde en illustration med de mest kända kompositörerna (klicka för förstoring): Om man nu tar Hummels trumpetkonsert som det handlade om här, så får man ett tydligt sammanhang om man vet lite när/var/hur. Den moderna trumpeten med klaffar uppfanns av trumpetaren Anton Weidinger, och Hummel skrev trumpetkonserten till honom och för det nya instrumentet. Konserten är skriven i E-dur, men spelas normalt i Ess-dur eftersom det komplexa fingerspelet underlättas något på en modern trumpet. Hummel hade både Mozart, Händel, Bach, Telemann och Vivaldi i bagaget när han komponerade. Pusselbitarna faller på plats. Österrikaren Johann Nepomuk Hummel, 1778 - 1837. Vi pratade även om ifall Mozart hade gjort en liknande trumpetkonsert, och Bebop kisade igen. Det har han (kanske inte för solo trumpet), men det är väl hans hornkonserter som är kända:
  5. 4 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag fortsätter rullbandssnacket eftersom jag för egen del tycker det är det absolut bästa sättet att njuta av musik om man till äventyrs gillar bra musikåtergivning och tycker det är viktigt för maximal njutning av musik. För att undvika missuppfattningar som understundom visar sig, så gillar jag musik från det digitala mediet och vinyl också. Musiken är lika bra och jag kan njuta mycket. Eftersom jag har ett intresse i välljud och upplever musiken mer involverande och verkligt nära mig med rullband så försöker jag lyssna så ofta det går på rullband. jag föredrar ljudet från rullband, men spelar mest vinyl hemma och bara digitalt på arbetet. Musiken är målet. Rullband är ett lite mer opraktiskt media att handha, men jag kan inte blunda för dess fördelar får musikåtergivningen som i mina öron är fullständigt överlägset andra medier. Har man inte hört vad masterbandkopior kan åstadkomma i ett system som klarar dynamik kan man ha svårt att förstå denna skillnad. Det är i alla fall vad en mängd musikälskare i min närhet givit uttryck för när de bokstavligen golvats av rullbandsljudet först gången på ett system som kan hantera dynamik bra. På HighEnd-2019 i München nyligen kunde man höra detta i många rum. Jag har nu vant mig vid vad rullband kan prestera och kan skilja bra inspelningar från sämre. Från början lät allt bra jag hörde från rullbandsmaskiner. Eftersom alla rullband jag hört låtit bättre än både vinyl och CD var jag inte kalibrerad för denna återgivningsnivå. Nu kan jag skilja både rullbandspelare, inspelningar och olika kopior på samma titel på rullband åt ljudmässigt. Det tar lite tid att lära sig detta medie eftersom det är så hög nivå på det mesta band jag hört. Men som sagt börjar jag nu, om än amatörmässigt, kunna sortera intryck av olika ljudkvalitet i detta medie bättre. Liksom inom andra områden i denna hobby blir det intressant att försöka trimma även rullbandsljudet. Men för att förstå vad jag menar med det kan det vara bra att tänka på ett en rullbandspelare som inte är kalibrerad och inte speciellt bra genomgången, av de jag hört i alla fall, låter jättebra och ett rejält kliv upp mot tex vinyl... ändå. Efter att jag nyligen gjort en kalibrering av min tidigare okalibrerade Lyrec så höjdes nivån igen. Det finns således mer info i magnetbandet som går att plocka fram och som ytterligare förbättrar musikupplevelsen. Trimma trimma trimma om man vill. ------------------------------------------- En ide har vuxit fram i en liten grupp människor där alla drar sitt strå till stacken för att detta skall bli möjligt. ------------------------------------------- Det är 2 rullbandare jag använder mest. Av dessa är det Lyrec Frida som rullar allra mest. Den andra, en A807, skall få nya tonhuvuden eftersom jag har stereohuvuden och vill ha Schmetterling istället. Planen har funnits i över 6 månader men det har dragit ut på tiden av omständigheter jag inte rår över. Det har nu efter olika kringelikrokar landat en ny sk. brygga som vänta på montering. ("Any day now"... sure.) Varför drar dessa tekniker ut på allt så himla länge jämt? Man är ju otålig och vill ha det gjort. Min kontakter vidhåller att det är bäst att ha Schmetterlinghuvuden. Jag har ju kvar den gamla bryggan och om stereohuvudbehovet pockar på är det bara att lossa några skruvar och montera. Jag är glad att kunna få hjälp över huvud taget i alla fall. Hjälp finns att få av överbokade tekniker när de hinner... I väntan på det drar jag och Kristian igång ett nytt projekt. STUDER B67-overkillrenovering... kan vi kalla det. (Hur lång tid kommer det att ta?) B67or skall bli som smycken både inuti och på ytan. Exempel: Det skall monteras vackra Studer original Vu-mätare, bytas alla lager, bromsar och ev annan mekanik som kan optinmeras, smörjas etc, nya träsidor i teak av högsta kvalitet (möbelsnickare av högsta klass), byta alla kondingar och i stort sätt all annan elektronik med kablar etc. som kan ha betydelse för ljudet (hur mycket avgör kunnigt folk, men det som kan trimmas och bli bättre skall bli det) De skall bli som nya och pimpade B67or. Bättre än någonsin funktionellt och ljudmässigt. Hur detta faller ut och kommer att se ut får vi se. De kommer inte se ut som andra B67or i gott skick. Den sköna vintage känslan kommer nog inte finnas kvar. Detta blir en annan grej, men det bygger på B67an. Förhoppningsvis blir de vackra för ögat och ruggiga återgivningsmaskiner med finfin inspelningsfunktion med hjälp av Vu-mätare. Här är en bild på offren som anmält sig till "total makeover".
  6. 4 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    @tipo901C Ok. Då är ju saken klar. Svårt att förstå varför inte alla producerar fulländade hornsystem. Det finns ju uppenbarligen fakta om hur det skall göras och då borde det finnas en marknad och uppenbara möjligheter att bli rik på att göra detta. Jag vet dock inte vad honky är för ljudkaraktär.
  7. 4 points
    tek

    Dynavox TPR-1 - Hacka grisen

    Jag har ett Dynavox TPR-1 som var tänkt som en tillfällig lösning men har hittils hängt kvar hemma. Detta då mitt förstegsprojekt somnade då jag tenderade att blåsa mina microcontrollers vid programmering av okänd anledning, och jag ledsnade på att löda nya kort. Nån gång ska jag ta itu med det... TPR-1 är ett försteg som brukar beskrivas som prisvärt hos handlarna, och det kan jag nog hålla med om. Det har dock några egenheter som visade sig bli otrevliga när jag fick tummen ur och skaffade mig en transport+dac för ett tag sen. 1. Hög förstärkning - 13 gångers förstärkning är väl tilltaget 2. På mitt exemplar är volympotten obalanserad vid ena ändläget (max dämpning) 1 har inte inneburit problem då jag endast lirade vinyl, men med CD tvingas jag använda volympotten nära max dämpning vilket då tar fram 2 i ljuset. Så vad göra? 1. Köpa nytt försteg 2. Modda steget. Byta pot och/eller modda försteget. Jag valde punkt 2. Det är ju ingen större skada skedd om det går sönder, priset är väldigt lågt. Jag är dessutom notoriskt velig när det gäller införskaffande av hifiprylar och jag vill lyssna på CD idag och inte om ett år.
  8. 4 points
    Personligen fick jag även några sköna besked och insikter. Vi diskuterade i nån tråd för ett tag sedan om långlivad support på högtalare. PMC vars högtalare jag har lanserade en ny 'Signature' modell av Fact serien, och det bästa med det hela är att de kommer erbjuda det som ett uppgraderings-kit som man tydligen enkelt ska kunna byta ut på egen hand. Vem vet, kanske landar mina högtalar-bytes-planer i en simpel uppgradering?! Jag tycker hur som att det känns fantastiskt att man tar hand om sina äldre modeller och kunder på det här sättet istället för att bara köra på och lansera nytt. En annan av "mina" tillverkare är ju LampizatOr, i år hade de faktiskt ett (om än ganska litet) rum, tillsammans med högtalare från AudioNec. På detaljrikedom, holografisk ljudbild och ren och skär naturlighet tycker jag de var i en klass för sig. Jag har ju fortfarande inte sålt min Lampi DAC, men jag har ju kopplat ur den ur anläggningen och jag undrar om jag verkligen kommer kunna låta bli att investera i ett styck strömkabel och signalkabel och faktiskt behålla den. Det grusar verkligen mitt nerskalningsprojekt, men som DAC har de verkligen en speciell känsla som jag inte hör eller känner någon annanstans. Mmmmmm, tåls verkligen att funderas på. Kan bara rekommendera alla att bege sig till München, det är en riktigt trevlig mässa....
  9. 3 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Ingen konstig fråga. Varför skulle man veta det? Oftast blir det hela sidor eller album på både vinyl och tape. Men det går att hitta låtar rätt bra när man spolar. Jag har sällan ont om tid när jag lyssnar så att ägna någon minut till att ladda och spola band stör mig inte. Vad som uppfattas som extremt bökigt är nog individuellt. Jag upplever inte proceduren stressande och bökig. Jag uppskattar handhavandet. När jag har kompisar hemma blir det mer låtar här och där på olika album och då får jag spola mer men inte heller det stör mig. Jag hoppas inte det stör de som är här och lyssnar heller. Jag har aldrig fått indikationer på att det skulle vara störande. Jag tror till och med att proceduren kanske gör lyssnandet än mer fokuserat . Bara att lyssna på ett album från början till slut är roligare än enstaka låtar. Jag kör oftast album från start till mål även när jag spelar från CD.
  10. 3 points
    Perfect sense

    Mickes Musikrum

    Du får be Akkelis att be oss att be Schenker att skicka ner en större modell ifrån Lumin till dig nästa gång . Grattis till din G2 ska dock sägas - ett mycket värdigt alternativ. / Marcus
  11. 3 points
    Peo

    Vad lyssnar du på just nu?

    Inte "Just nu" men väl de senaste 20 plattorna (Vinyl). Frank Zappa ‎– "Apostrophe" (Discreet ‎– DS 2175) Jane ‎– "Jane Live" (Brain ‎– 80.001-2) Sophie Zelmani ‎– "Everywhere" (Oh Dear Recordings ‎– ODRVA02) A Perfect Circle ‎– "Thirteenth Step" (Virgin ‎– VUSLP 247) Supertramp ‎– "Crime Of The Century" (Mobile Fidelity Sound Lab ‎– MFSL 1-005) Pink Floyd ‎– "Atom Heart Mother" (Harvest ‎– SHVL 781) Gov't Mule ‎– "Life Before Insanity" (Evil Teen ‎– 10015-1) Tom Waits ‎– "Bawlers" (Anti ‎– 7549-1) Roger Waters ‎– "Amused To Death" (Columbia ‎– 468761 0) Gojira ‎– "L'Enfant Sauvage" (Roadrunner Records ‎– RRCAR 7651-1) Jan Johansson ‎– "Jazz På Svenska" (Heptagon Records ‎– HELP-030) Manfred Mann's Earth Band ‎– "Nightingales & Bombers" (Bronze ‎– ILPS 9337) Peter Green ‎– "In The Skies" (PVK Records ‎– PVLS 101) Sólstafir ‎– "Berdreyminn" (Season Of Mist ‎– SOM 412LP) Sinne Eeg ‎– "Dreams" (Stunt Records ‎– STULP 17111) Armaggedon ‎– "Armaggedon" (Kuckuck ‎– 2375 003) Sun Preachers ‎– "Walking Towards The Tower" (Nasoni Records ‎– Nasoni 162) Liquid Sound Company ‎– "Exploring The Psychedelic" (Rockadelic Records ‎– RRLP 25) The Band ‎– "The Band" (Capitol Records ‎– STAO-132) Jethro Tull ‎– "Heavy Horses" (Chrysalis ‎– 0190295757311) Porcupine Tree ‎– "Lightbulb Sun" (Tonefloat ‎– TF 56)
  12. 3 points
    Det blev en massa masterbandkopior köpta i München Dessa två titlar kan jag redovisa. Davide Pannozzo Trio - A portrait of Jimi Hendrix på Hemiolia Records. Naturligtvis inte som Jimi själv men s-n så bra inspelning och fantastiskt duktiga musiker. Toppkvalitet skulle jag säga!! 2 st rullar och ca 60 min musik. Rosa King - King of the train på STS Analog. Levereras på en liten rulle och 7,5 ips, men det låter också mycket bra. Nästan 40 min speltid. Sedan var väskan hem fullpackad med allehanda band från mindre kända leverantörer
  13. 3 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Mäktig och vacker, denna symfoni nr 10 från dec -53. För mig är detta en stor symfoni som tillhör mina favoriter. Ödesmättad. Stalin dog detta år i mars. När symfonin komponerades är nog inte helt klart, men Shosta själv menar under sommaren samma år, men det finns uppgifter om skisser från -46 och att den var färdig -51. Det var mycket politik för musiker och tonsättare i Sovjet under denna tid, även om den enda yrkesgrupp Stalin inte mördade var musiker och dansare, men alla var nog rädda. Shosta var visst mycket rädd. När man kan den ryska Stalinerans kommunistiska och diktatoriska historia så hör man i detta stycke de umbäranden befolkningen gick igenom under de ca 30 år Stalin skötte i stort sätt allt... på sitt sätt. Det var medveten svält, mord, tortyr och Stalin skydde inga medel alls för att skapa den "bästa av världar" och det var fullskalig kommunism ända ut i Sovjets alla hörn, det var inte lätt och det kostade. Jag tycker mig höra detta. Kraften i Stalins maskineri hörs ödesmättat i 1a satsen. Här byggs allt upp och det är lugnt men det går inte bra. I sats 2 blir det Shostakovich-kaos i musiken som det kan bli, men det är en arg snabb takt i det hela som är mycket målmedveten. Rasande målmedveten. Jag ser kollektiviseringen framför mig då Stalin på slutet av -20 talet tvingade landsbygdens verksamheter och gårdar in i staten med mord på de som motsatte sig eller bara lite slumpmässigt på vaga indikationer och ineffektivitet i jordbruket med våldsam matbrist och svält i början av 30-talet som följd. Kanske en av de största humanitära katastroferna någonsin. Oförtrutet fortsatte Stalin trots uppenbar oduglighet i systemet. Han tittade på och var mycket nöjd. Kommunismen segrade i hela Sovjetunionen. Det är så här genomförandet av Kollektiviseringen låter. Kommunism till varje pris. Inget människovärde/människoliv var överordnat Stalins dröm. 3e satsen är ljuvt ledsam och lugn. Sorg. Övergår i lite marsch. 2a världskriget, där Sovjetiska soldater gödslades ut i fronten och ca 20miljoner dog. Stalin vann kriget mycket pga Hitlers dumhet på slutet. Åter igen ordnat kaos skriar mot slutet av 3e satsen som slutar eftertänksamt sorgset och lugnt... Så börjar även 4e satsen. Men med en slags ljuv daggdrypande framtidstro och morgon. Trevande grynings känsla avbruten av historiens vingslag i då och då, dovt mörkt, men så nästan omärkligt börjar klangen glida över och blir ljusare och och hoppet väcks till liv och det ljusnar, solstrålar får daggen att lätta. Hela tiden med enstaka tillbakablickar mot de mörka kall sorgsna tiderna, så att vi aldrig glömmer. En annan av mina favoriter Mahler måste varit givit inspiration invävt i ffa 4e satsen, men otvetydigt på Shostas vis. I slutet på 4 satsen känner man igen vad som skall komma i Shostas senare cellokonserter. Jazz takter. Det slutar pampigt dramatiskt. Så på något vis samlar han historien och lyckas gör en cliffhanger på vad som komma skall. Fruktansvärt snyggt gjort. Hur tusan lyckas Shosta göra detta vackert. Balansen mellan det politiskt korrekta och det konstnärliga uttrycket plågade Shosta. Allt detta går fram... i smyg. Han lurade dem alla. Han fick fram sitt budskap. Säregen begåvning. För mig en av de största. Löp och köp.
  14. 3 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Kan hända. Jag misstänker dock av våra tidigare diskussioner kring ljud att dina spioner och jag kan ha lite olika smak. Precis som det skall var eftersom detta har med upplevelser och känslor att göra och vi är alla olika.
  15. 3 points
    Jag vågar inte ens tänka på hur många timmar som har gått åt för att vi ska få oss detta reportage tillhanda, imponerande och världsklass enligt mig. Det är ju nästan så att man funderar på att inte behöva åka dit nästa gång heller, sitta framför datorn och få allt serverat på silverfat känns lyxigt och bekvämt. Men live är live, så nästa gång ska jag åka ner för att få ta del av atmosfären, maten, ölen och klämma och känna lite, kanske lyssna lite oxå?! Tack @Apexorca, verkligen ett kanonjobb du gjort, tack /byZan
  16. 3 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Att spela upp musik skiljer sig lite mellan apparna och för mig ligger hanteringen i Lightning DS närmare det naturliga. (En liten Play-symbol läggs på t.ex. Album-omslagen som ni ser i sökresultatet ovan) I Lumin har man valt "playlist"-baserad uppspelning som jag anser vara ett otyg. Fullt medveten om att många tycker tvärtom, men för mig är det bara stökigt och ger administrativt merarbete. Hela konceptet bygger på att det du väljer att spela läggs till den aktuella spelkön/listan. Denna byggs på vartefter du spelar och blir snart ganska lång och oöverskådlig. Hör har Roon gjort helt rätt i mina ögon, då de implementerat både Historik och möjligheten att titta bakåt i Spelkön, men det påtvingas inte mig i gränssnittet hela tiden. Bluesound har för övrigt samma bedrövliga idé som Lumin, med en evigt växande spellista. För mig betyder det att jag måste "kassera" aktuell spellista ofta, med bekräftelser på att jag verkligen vill städa. I Lumin finns ett flertal varianter på hur du väljer att spela låtar eller album beroende på vy, och det tog en stund innan jag faktiskt lyckades spela upp ett album, inte bara en enskild låt. Men, trägen vinner och jag skulle nog kunna leva med Lumins app också, efter lite tillvänjning! Jag har valt "Dark" theme i Lumin f.ö. och så här ser "nu spelas"-skärmen ut i appen: Och motsvarande vy i Lightning DS, som blir "mörk" i just denna vy. Det här är bara två exempel givetvis, på dussintals olika vyer beroende på inställningar och preferenser. Hur låter dessa båda likvärdiga streamers då? Ja, likvärdigt kan vi väl konstatera, med små skillnader. Har haft några gäster på plats vid spelning också och vi har oftast varit ense om vad vi hört. Nu ska det sägas att detta bara är ett kort test och förutsättningarna har varit så likvärdiga jag kunnat gjort dem, men inte optimala för resp apparat. Aries och U1 Mini anslöts via coaxial digital signalkabel till min Moon 430HAD som används som DAC/försteg. Det betyder ett par saker, Aries hade en Marcus Cable digital kabel och Lumin en QED digital rca. Aries hade också en NO Heimdal 2 medan Lumin fick en WyreWorld Electra Silver. Eftersom jämförelsen gjordes via Coax (då jag har två parallella ingångar på Moon) kunde vi inte spela DSD direkt utan båda streamers fick anpassa signalen till PCM. Detta fungerar utmärkt och både Lumin och Aries kan både upp- och nedsampla samt transcoda signal till PCM. Lumin behöver instruktioner medan Aries valde själv korrekt utformat för utmatning via SPDIF. Båda apparaterna låter riktigt bra och överglänser enklare transporter som Raspberry Pi och Bluesound men även SOtM sMS-200 och Allo USBridge. Är skillnaderna dramatiska? Nänä... men både Lumin och Auralic har ju också servermöjlighet och egen vettig appstyrning så de får iaf epitetet prisvärda. I de fall där jämförelser gjorts har vi inte lyckats höra några avgörande skillnader men Aries G1 uppfattas gå en halv oktav djupare i basen med bibehållen struktur. Lumin kan uppfattas ha en nyans mera information i de övre registren men inte nödvändigtvis helt smickrande. Båda skapar en fantastisk scen med både rejält med bredd och djup men även en illusion av höjd och det sista fallet tycker iaf jag mig uppfatta Lumin som något tydligare. De är tysta och det är lätt att uppfatta mikrodetaljering samtidigt som de kan drämma till med rejäl dynamik, möjligen att Auralic uppfattas ha lite mera muskler att bibehålla ordning i crescendon och intensiva delar av rockmusik. Vid den sista lyssningen anslöts Lumin med USB till Moon och då tycker jag att skillnaden mot Aries minskar, med än mindre upplevd skillnad. Jag föredrar Lumin via USB före via coax SPDIF, men å andra sidan kan jag säga samma sak om Aries. Summering: Lumin U1 Mini vs Auralic Aries G1. Lumin och Aries låter i stort sett likvärdigt, jag kan inte tänka mig att någon skulle vara missnöjd med någon av dessa. Båda erbjuder appar för styrning som är fullt funktionella och har stöd för de tjänster iaf jag önskar. Aries erbjuder trådlös möjlighet (och till och med rekommenderar anslutning via denna, över trådad) och har även en inbyggd serverfunktion. (Som kan utnyttjas av andra apparater på ditt nät) De lyssningar jag gjort har skett blandat med Roon som källa samt med respektive apparats egen app och då via Tidal/Qobuz eller från Mimim Server och då mao via UPnP. Alla växlingar av källa har skett helt transparent och både Lumin och Aries tar också insignal via Airplay och kan Spotify Connect för de som nyttjar detta. Aries G1 kan även Bluetooth vid behov. Apparna fungerar lite olika och där blir det lite tomejto/tomaato över vad man föredrar. För egen del Lightning då jag spelar musik baserat på album, gillar få klick för att uppnå resultat och föredrar en renare vy i gränssnittet. (Vilket betyder indirekt att konfig och annat nås via menyer, snarare än direkt i gränssnittet som i fallet Lumin) Utseendemässigt är det ju en smaksak såklart, men Aries erbjuder omslagsbild och otroligt hög upplösning vid uppspelning, Lumin erbjuder mera saklig information. Jag har dock svårt att se vad displayen visar på mer än 2m håll på Lumin. Slutligen, Aries kommer inte med, men kan styras med valfri fjärk. Jag har programmerat min att svara på min gamla AppleTV-fjärr för grundläggande bläddring och uppspelningskommandon. Viktigt? Inte för mig, men kanske nån annan. Båda apparaterna har i min miljö varit helt stabila och inte krånglat eller strulat. Och det kanske är det allra viktigaste!
  17. 2 points
    thli72

    Mästarmöte har en vinnare!

    Tacka vet jag när man var tonåring o spelade in låtar från "Tracks i P3" o sen försökte hitta en låt via sin Walkman. . det va tider det Min enda erfarenhet av den typ av band ni använder är ifrån när jag var riktigt ung o min bror spelade i rockband o dom gjorde studioinspelningar på band som han tog hem o lyssnade på. Känns som han borde behållit den bandaren, men vem kunde tro att band skulle bli mode igen 40 år senare Men han behöll gitarrerna, DET är han glad för idag
  18. 2 points
    Mata inte trollen!
  19. 2 points
    Det här var lite häftigt ändå! Kommer inte ihåg exakt men tyckte att de sa innan att de drev allt med 6.5W!? Och då var det ändå mer än dubbelt mot för vad det var "back in the days" ca 90 år sen! Kändes äkta och storslaget! Sitter ofta och tänker på hur en Hårdrock/Metal låt skulle låta på dessa system. Det lär de ju knappast spela men hade vart intressant om inte annat!?
  20. 2 points
    Hur påverkar lådan då? Det laminerade kabinettet i TAD Model-1. Bild: Audioxpress Kabinettet påverkar naturligtvis en högtalares prestanda avsevärt. Hur det påverkar beror i första hand på om det är en sluten eller basreflex/portad låda, line source eller t.o.m hornladdad konstruktion. Men i sin enklaste form karakteriseras lådan av en akustisk massa, akustisk resistans och akustisk komplians. Man kan bygga mer eller mindre komplicerade modeller där dessa tre egenskaper på något sätt återfinns som komponenter i modellen. Om det handlar specifikt om dimensionering av kabinett så är det ett renodlat strukturdynamiskt problem, och kabinettet kan då analyseras skilt från drivers och filter. FEM-analys av en kabinettsida. Vibrationsmoder där bilden till vänster är osträvad och till höger är 4st förtyvningar inlagda. Bild: David Waratuke Men det är inte meningsfullt att göra den typen av beräkningar innan man vet kabinettets grundläggande mått och form, portens utformning, fyllning etc. Så, om vi fortsätter med lumpade modeller (med syfte att koppla ihop låda med drivers och delningsfilter) så behöver man rita upp en ekvivalentmodell som beskriver lådan. Här är en typisk ekvivalentkrets för att simulera ett dämpat kabinett med basreflex: Dvs det är en samling akustiska och mekaniska egenskaper i kabinettets material, mått och form som översätts till en elektrisk krets med mobilitetsanalogi. LUA och CUA representerar komplians och massa för den del av lådvolymen som inte är fyllning. LAF representerar komplians för den del av lådvolymen som utgör fyllning. LTH och RTH representerar termisk volymändring och termiska förluster. RB utgör den absorption som finns i lådan oavsätt dämpmaterial, dvs den absorption som kommer enbart av att man monterar drivern i en låda och som är kopplad till QB (förklaras av Thiele och T/S-parametrar). CMF representerar massan som fibern i fyllningen påverkar systemet med. CAF och RAF utgör massan av luften och luftmotståndet i den lådvolym som har fyllning. RP och CP är portförluster representerade med dämpning och massa. RL är läckageförluster representerade med dämpning. Som syns är det endast lådans inverkan som visas i bilden. Drivers och delningsfilter enligt tidigare redovisning ska därefter läggas till kretsen. Hur man beräknar komponentvärdena redovisas i exvis Claus Futtrup: “Losses in Loudspeaker Enclosures”.
  21. 2 points
    calle_jr

    De största kompositörerna

    Man kommer ALLTID in på Bach i denna typ av diskussioner, och Bebop hade med sig ett fantastiskt album: Det är slående hur modernt och fräscht det låter. Det lät ju garanterat inte såhär när Bach spelade, men man ska inte kalla det för transkriptioner. Det är fritt fram för tolkning. Vikingur Olafsson är en mycket skicklig pianist, och jag skulle gärna se honom på något Sverigebesök, men inspelningstekniken som sådan gör detta album speciellt.
  22. 2 points
    thli72

    Vad lyssnar du på just nu?

    Känns lite lustigt att skriva det på just detta forum, men lyssnar faktiskt på CD för första gången på över ett år. .Streaming via ROON har blivit standard. Finns en viss charm med skivor ändå, just det där att lyssna på ett album från start till slut är nått man sällan gör via streaming
  23. 2 points
    MatsT

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Det kan du absolut göra. Rätt ljud varierar och det är rätt för den personen som hör det. Musiker lyssnar ofta på ett ganska speciellt sätt och är definitivt inte representativa för resterande del av mänskligheten. De har förstås lika rätt i sin uppfattning men min erfarenhet är att musiker tenderar att prioritera detaljupplösning mer än "vanligt" folk och inte bryr sig lika mycket om totalupplevelsen.
  24. 2 points
    lindome

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Coolt reportage som vanligt Apex Känns som att vi uppfattat kvaliteterna på samma sätt i många av rummen! "Zellaton-rummet är normalt inte min favorit. I år lät det bättre än jag hört trots at det var mycket mindre prylar och tweaks" Lite roligt med just Zellaton - vi var på väg förbi då jag hörde Remote Control med The Reddings.... Jag tvärstannade och sa till Pac att här måste vi gå in Gick direkt fram till killen som langat vax och sa till honom: - Du måste vända plattan till sidan 2 !! - Jaha svarade han och gjorde precis så utan att sänka volymen När sen Dexter Redding smattrar igång med basen tätt ackompanjerad av Mark Lockett på trummor så åker mungiporna upp på de flesta i rummet och demokillen tackar oss för tipset med The Awakening. Jag tyckte det spelade riktigt bra här - dock så uppfattar man ju inte direkt några problem med s-ljud när det spelas instrumentalt elbas o trummor
  25. 2 points
    byZan

    byZan - Nytt i stugan #7

    Nu har jag spelat via R2R i några dagar och njutit i fulla drag. Idag blev det lite streamat via Roon/Tidal vilket också var njutbart även om jag höll på med lite fix och trix bland skivor och pinaler som hade kommit i oordning av någon anledning. Helt plötsligt så dök det upp en vinylskiva som jag inte spelat på mååååånga år och det var Traks en 45rpm med låten Long Train Running från 1982 inköpt på Domus tydligen. Originalet med Doobie Brothers köpte jag 1973, bandet kategoriserades som "klassisk rock" och var en tidig favorit när det gällde pop/rock. Hursomhelst så slängde jag på Traks version och jäklar vad minnen som dök upp ur det fördolda, bl a en nyårsafton då vi dansade på ett bord, bordet finns kvar och är vårt köksbord idag. Ett bord jag aldrig kommer att sälja för det finns så mycket märken på det som talar om att morfar borrade och snickrade på det, mormor spände upp stickningar, brännmärken efter lödkolv, cigaretter och ljusstakar som tagit eld. Bordet är endast ca 7 år yngre än vad jag är men har varit med om mycket så det får gå i arv (min önskan). Hur lät skivan då? Jo den lät kanon även om inspelningen var annorlunda mot originalet, kul när man rotar runt ibland! /byZan