Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2020-07-05 in all areas

  1. 19 points
    Simon76

    D'Agostino Progression Integrated

  2. 16 points
    lindome

    Tar resan slut.....

    Dags att avslöja hur tankarna har gått. Man är ju alltid nyfiken på att se vad som eventuellt kan förbättra återgivningen här hemma. Riaa, pickup och skivspelare var ett rejält kliv för några år sen. Likaså med de nya monostegen Ref 210. Vänner runt omkring har annan elektronik och ibland har jag varit sugen på att byta märke helt o hållet. När det gäller rör så har Ear och Balanced Audio Technology pockat på uppmärksamhet. Pratar vi transistorer så kanske Mark Levinson, Moon eller Gryphon. Alla mycket bra tillverkare som levererat välljud på många mässor resp hembesök. Sedan pratar jag regelbundet med Reidar Persson som bygger Respons och använt Audio Research under lång tid och då inser jag att det är enklare att följa inslagen väg För nån månad sedan när vi snackade så nämnde Reidar att han lyssnat på Audio Research Ref 6 och Ref 160 hos en kund. Han tyckte båda produkterna var bra, men att Ref 6 var särdeles bra. Försteg är viktigt i anläggningen Ett tillfälle öppnade sig och jag sålde min Ref 5 till en entusiast i Stockholm. Sedan vill jag rikta ett stort TACK till @musicus som hjälpt mig med frakten Audio Research Reference 6
  3. 12 points
    calle_jr

    Hos mig

    Kul att höra. Detta är väl ett tydligt exempel på att små förändringar kan vara skillnaden för just dig eller mig, i just denna setup i just ditt eller mitt rum med din eller min musik osv. Rör är förvisso en aktiv komponent, men här handlar det trots allt om samma specifikationer, och grunddata för konstruktionen är desamma. Jag förespråkar själv att få de övergripande (basala) delarna rätt främst, med signalkälla, för- o slutsteg, högtalarartyp, placering, rum mm. Att alltid göra detta innan man börjar med finlir. Men inte sällan är det finliret som ger "klicket", och det kan vara ett rörbyte, en rackuppställning, 1cm högtalarflytt eller en kabel. Det går inte att köpa sig till bra ljud. Man måste kämpa
  4. 12 points
    Bebop

    Peter Green har gått bort :-(

    Peter Green är och var en av mina största idoler och inspirationskällor när jag drömde att bli mästergitarrist. Jag har inte kläm på vad dagens generationer känner till om Peter Green så här följer en kort resumé. Om vi går tillbaka till andra halvan av 60-talet så fanns det en ”strid” mellan popen/r&b där framför allt Beatles och deras efterföljare hade täten. I en andra ringhörna rådde soulen med frontfigurer som Artetha Franklin och Wilson Picket. I ringen fanns också en tredje ringhörna som hade den amerikanska city-bluesen som ledstjärna. Den leddes av John Mayall som lockade över Eric Clapton från Yardbirds och gav ut albumet Blues Brakers with Eric Clapton. Det fanns också en fjärde hörna där Frank Zappa dök upp min sin avantgard-rock. Det var en milstolpe som blev inspiration för många grupper och som också blev en språngbräda för Eric (han med serietidningen). Han hoppade dock av snabbt och gick vidare med att skapa den första supergruppen Cream. Eric ersattes med Peter Green som först lanserades på albumet A Hard Road Med på detta fantastiska album fanns också basisten John McVie och trummisen Aynsley Dunbar som ibland ersattes av Mick Fleetwood på turneer. Sessionen hos Mayall blev kort även för Peter Green som efter ca ett år ersattes av Mick Taylor som sedan hamnade hos Rolling Stones efter Brian Jones död, men det är en annan historia. Peter Green startade en egen grupp tillsammans med John McVie och Mick Fleetwod som bas med namnet Peter Green’s Fleetwood Mac. Ytterligare medlemmar tillkom snart och gruppen blev kort och gott Fleetwood Mac. Jag törs hävda att Peter Greens inflytande på alla gitarrister i rock och bluessvängen under denna tid är oöverträffad. Han hade ett enormt stort inflytande på ”elektriskt sound” på elgitarrerna under sin höjdpunkt. Han blev lite av musikernas musiker och gjorde stöpte om amerikansk blues till en helt ny engelsk variant med en unik ton. På 70-talet kom flera hits signerade Peter Green. Bland dessa ”Black Magic Woman” (senare hit med Santana), ”Albatross”, ”Oh Well” och ”Man of the World”. Karriären blev dock tämligen kort då Peter fastnade i LSD-träsket och mental ohälsa. Fleetwood Mac levde vidare men orienterade sig mot en annan stil som också skördat stora framgångar. Peter Green försvann från scenen drygt 20 år i två omgångar och skapade Splinter Group som gav utmärkta album 1997-2003. Dessförinnan gav han ut fem mycket bra album några år omkring 1980 i eget namn. En bra samling av Splinter Groups finns i följande box som jag kan rekommendera om man inte vill söka efter vinylplattorna men ännu bättre är hans 80-talsalbum, tycker jag. Peter Greens sweetspot i 1967 - 1970 i det absoluta rampljuset var kort och intensivt men han gav ett oerhört avtryck i samtiden och än idag är han en stor förebild för gitarrister runt om i världen. Det finns mycket om Peter Green på Youtube, både låtar, intressanta dokumentärer och om hans gitarrer. Peter Green är en av de största och mest inflytelserik legenderna i musiklivet som nu lämnat oss. Han är en av mina stora hjältar.
  5. 12 points
    Bebop

    Dags för pickup-byte

    Koetsun är på plats- Nåltryck, VTF, Azimuth är justerat. Det är dags att spela. ... och det låter utmärkt och kommer bara bli bättre och bättre de första 30-50 timmarna. Det blir mycket vinyl nu ett tag. För den som eventuellt undrar lite kring Simon Yorkes skivspelare så var de lite av en referensprodukt för audiophiler på 90-talet med kända figurer som Michael Fremer på Stereophile och Ken Kessler på Hifi News som främsta exponenter. Simon Yorke gjorde också lite sensation när han tog hem en stor och viktig order från federala biblioteket i USA då man köpte in några Simon Yorke för att arbeta med arkivinspelningar. Det är tunga pjäser. "Klumpen" där skivtallriken sitter väger tillsammans över 20 kilo. Den är tillverkad helt i "speciallegerad" stål och är oerhört robust. Det är den enda skivspelare jag känner till där man kan slå med knytnäven på skivpucken under spelning utan att tonarmen rör sig. Endast ett litet "bump" kommer till högtalarna. Den som vill lära sig lite mer om Simon Yorke rekommenderas följande länkar. https://www.stereophile.com/turntables/598yorke/index.html https://www.kenkessler.com/hi-fi/simon-yorke-s7-turntable/ Via Simon Yorkes hemsida kan du hitta mer om bl a historiska produkter. https://recordplayer.com/ Simon Yorke är också en stor personlighet. Konstnär, fotograf och konstruktör. Jag rekommenderar följande klipp från YouTuber där Simon berättar om sina tankar kring ljudåtergivning. (Han låter nästan som @Apexorca vilket skall ses som en komplimang). https://youtu.be/yQrXvYZv1zQ https://youtu.be/vXe1Ll-6z_s Det blir allt knepigare att få tag på hans spelare i bra kondition och jag såg på tyska Audiomarkt att det finns samlare som söker bl a min modell som betalar ordentliga summor. Framför allt om man har ett signerat ex, vilket jag har. Men den stannar där den är. Det är nog den komponent som jag känner mest för på flera sätt. Jag var i kontakt med Simon Yorke för ett par år sedan och beställde en ny tonarmslift och jag frågade då lite om en eventuell uppgradering till S10. Glöm det, sa Simon. Du har en maskin som varar minst 3 generationer. Njut av det du har och som jag lagt ner min själ och hantverk till glädje för både dig och dina barn och barnbarn. Några avslutande översiktsbilder...
  6. 12 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Oooops! Var kom den ifrån??? Den sved lite. Tror du att det är så? Kan jag inte sitta ner och lyssna på musik? Fråga min fru hur hon ser på det? Jag kan inte svara för andra än mig själv och de jag umgås med på detta forum. Vi har genuina musikintressen vid sidan av att vi vill ha bra ljud. Du är inne på ett HiFi-forum just nu. Då är det rimligt att just den hobbyn får nära nog 100% av uppmärksamheten. Är alla på Biltema bara intresserade av bilar och att meka med dem bara för att de är på Biltema??? Jag blir lite stött när du i förklenande ordalag drar vissa slutsatser om mig du omöjligt kan göra genom det jag skriver om HiFi på detta forum. OM det nu skulle vara så att jag inte lyssnar på musik och njuter av det utan bara analyserar ljud och tycker det är jätteroligt. Varför tycker du då synd om mig för det??? För de som är i denna HiFi-hobby utan att gilla musik så är det väl inte per automatik synd om dem??? Den slutsatsen köper jag inte. Eftersom du tar upp det så kan jag beskriva det lite för dig. Det verkar behövas. Du behöver helt klart förstå varför jag gillar detta. Det har att göra med musiken. Musiken är en stor glädje, min terapi, min känsloinjektion både när jag är glad och ledsen, en trigger, ett socialt smörjmedel, en avslappning, väcker minnen, inspirerar, stärker, den ger mig historisk perspektiv, politiska perspektiv, den förundrar mig, den lindrar, den är ett språk. Själva musiken ägnar jag mig mer åt än Hifi-hobbyn (du kan andas ut) . Ofta själv, men med mina polare till stor del också. Musiken lyssnar jag hellre på än skriver om på detta forum. Vet du hur mycket musik jag lyssna på? Jag tror det kan betraktas som ganska mycket. Jag strölyssnar ibland men absolut oftast mycket aktivt. Ofta ihop med att jag studerar de musiker och kompositörer jag lyssnar på. Jag läser böcker om musiker/kompositörer. Att sätta musiken i ett sammanhang höjer upplevelsen för mig. Hur levde kompositören. varför låter tex Shostakovich som han gör. Sovjetisk/rysk historia ihop med deras fantastiska kompositörers verk hänger intimt ihop. Musiken hänger ihop med livet självt. Detta upplever jag så klart inte när jag testar apparater. Jag testar apparater bara för att senare just kunna komma åt detta ännu mer. När du tycker synd om mig, vet du att jag fixat och fixar musikkvällar några gånger per termin sedan gymnasiet. Jag och en kompis fixade studiecirklar om musik utanför skoltid på gymnasiet. Jag ordnar fortfarande musikträffar med betoning på musik hemma hos mig runt 3-4 gånger per termin förutom de spontana och mindre träffar med kompisar som också blir av. Det måste bli ca 35 år nu, Jösses vad tiden går. Hur som helst. Då är fokusen på musik och jag berättar om och spelar musik enligt en genomtänkt musiklinje. Spelar olika tolkningar av klassiska verk och försöker krypa in i musikens själ. Detta gjorde jag långt innan jag hade HiFi. Då var det bergsprängare och senare enkel Yamaha stereo. Jag upptäckte dock att jag njöt än mer av bra ljud. Jag kunde dyka längre in i musiken, upptäcka mer och blir djupare berörd med hårdare gåshud. HiFi är bara medlet. Musik har varit ett av mina största intressen sedan jag var mycket liten. Gissar på 4-5 års åldern. Jag spelat en del piano själv tills jag skadade min vänstra hand rätt illa för några år sedan och spelar nu därför trummor för skoj skull några ggr per veckan istället. Min mamma tagit med mig på allt från Klassiskt till Jazz konserter flera gånger per termin så länge jag kan minnas och bjuder hon fortfarande med mig. Jag lyssnar nästan alltid på musik. Mina tonårsbarn ber mig sänka och stänga av regelbundet. Därför lyssnar jag också en hel del i lurar ffa på morgonen då de sover. Min arbetsplats får musik hela dagarna och mina arbetskompisar får stå ut med mina nya musiktips. Detta beskriver jag inte för att det är en tävling i vem som lyssnar mest, men bara för att vrida rätt din fullständigt felaktiga slutsats om min relation till musik. Analys av HiFi-prylarna är en riktigt kul bisyssla som kanske tar en handfull procent av all tid jag lyssnar på musik i anspråk. MAX!!! Detta forum passar mig bra eftersom de flesta jag träffat här är intresserade av bra musik och ofta extremt kunniga om musik vid sidan av HiFi. Jag har hittat sååå mycket bra musik via mina musikkvällar med forumvänner. Att intresset av att förfina återgivningen också finns gör inte att jag lyssna mindre på musik precis. Jag tycker inte du skall tycka synd om mig. Så det behöver du inte tynga ditt sinne med. Jag njuter av mitt stora intresse av musik och det berikar mitt liv. Jag har till stor glädje börjat se hur mina barn njuter av egen musik och till viss del inspireras av den musik jag har, men söker också upp ny intressant musik som passar deras smak. Det är en stor och viktig del för mig att också föra över musikintresset till dem. Jag tror musik är viktigt genom hela livet.
  7. 12 points
    bigblue

    Mästarmöte har en vinnare!

    För egen del så delar uppfattningen att kablar drar ifrån/filtrerar. Men jag är tveksam till om en DSP/tonkontroll kan återskapa allt det som ett mindre lyckat kabel-val åstadkommit. Bas och diskat - säkert. Men vilken knapp vrider man på när man, efter byte från kabel A till kabel B, upplever försämrad 3D-bild av den musikaliska presentationen? Eller saknar de nästan ohörbara nyanserna som gör att man uppfattar rummet där musikerna befinner sig? Själv har jag ingen som helst teknisk kompetens att uttala mig om vad i en kabels konstruktion som leder till X eller Y. Så jag har valt en annan väg :-). Jag lånar hem ett antal olika kablar och lyssnar. Byter och lyssnar lite mer. De som blir kvar när övningen är avslutad är kablarna som på bästa sätt fyller min skivsamling med ytterligare ett uns med välljud och därmed mig själv med välmående. Är resultatet en helt neutral återgivning? Nä, troligtvis inte. Spelar det någon roll? Inte för mig då jag inte prioriterar neutralitet framför en presentation där jag upplever att musiken känns äkta. För mig är det viktigare att jag fullt ut "tror" på den musikaliska presentationen som jag bjuds på. Det är säkert inte ett tankesätt som alla håller med om - men det funkar för mig.
  8. 11 points
    zood

    Hos mig

    Nu du! @calle_jr Bytet av dessa smårör som du tipsade om gjorde en sådan skillnad att jag blev rätt ställd. Jag har haft rörförstärkare i ganska många år även före jag bytte till nuvarande från T+A. Då har jag också testat lite olika smårör där det absolut uppstått skillnader, men mer subtila sådana. Nu när jag bytte till dessa från Ei så vart min första reaktion när jag lyssnade en smärre chock… En bra chock. Det som hände var att mellanregister tog ett satans kliv fram och även diskanten åkte med på det tåget, i botten vart det enbart en subtil skillnad (vilket var bra, då jag inte gärna skulle vilja ändra något i det området) Men… efter ett par timmars första lyssning så började det där ”satan vad här händer grejer” nästan bli för mycket och jag började skruva lite på mig och misstänkte att detta kanske är lite mer än vad jag skulle önska… Dock så hade rören bara fått gå ett par timmar och av erfarenhet så vet jag att det kan hända allt möjligt när saker fått lira in sig ett tag. Så jag ville inte döma för hårt redan första kvällen. Musiken fick därför flöda många långa timmar följande dagar och ganska snabbt var jag uppe i 50 speltimmar och då var det dags att lyssna lite mer kritiskt igen. Saatana perkele! Var ungefär min första tanke när Leonard Cohen åkte på, detta var en av artisterna som jag upplevde bli nästan lite för på i början av veckan. Men nu! Nu jäklar, det lirade bara magiskt, mellanregister o diskant hade lugnat ner sig en liten nypa, alldeles lagom för att det skulle bli fullständig balans igen. Fortfarande så att alla register spelar så man kan få en fysisk upplevelse, nästan som att ljudet i vissa stunder verkligen projiceras mot en. Bästa liknelsen här är nog en blandning av riktigt bra horn och elektrostater. Efter Cohen så var det dags för Roffe Wikström - Live 2005, en platta jag lyssnat otroligt mycket på och där jag älskar hur rått det verkligen kan låta när Roffe går loss med gitarren. Och igen, satan! vad det lirade. Det spelade med ett driv, en råhet, en storskalighet (där den bästa jämförelsen nog blir att det var som en våg av ljud bara sköljde genom rummet.) Så att när det blev tyst efter sista låten - Som vattnet Flyer i floden satt jag nästan andfådd av upplevelsen och bara log. (detta är verkligen en låt som ger råhet ett ansikte, och stämmer inte systemet här så kan den bli duktigt jobbig) Lirade vidare med Agnes Obel och låten Familiär och samma här, röster kom fram på ett nästan kusligt sätt och ljudbilden bara växte och växte tills det nästan kröp i kroppen. Mumma! Samma upplevelse med Angus & Julia Stone och låten Draw your smords - Magiskt! (detta är en låt som jag bjudit många på en resa med under de år som jag själv jobbade i branschen) För att inte nämna Mighty Sam & Mahsa Vahdat - Silent song från albumet Scent of reunion. Bara lyssna och dröm er bort:-) Freddie Wadling, ja - makalöst bra. Skulle kunna skriva hur långt som helst känns det som, men det känns lite konstigt att sitta och ösa ur sig superlativ om sitt eget system, men det är precis detta jag strävat efter under alla år. Jag har haft en tydlig bild av vilket ljud jag verkligen älskar och ja, på något sätt har jag lyckats knåpa ihop den upplevelse jag har idag. Sedan hänger ju inte allt detta på ett par smårör såklart, har tusan bytt ut allt i anläggningen bortsett från Högtalare och en signalkabel under senaste året. Så varje del har bidragit med just sin signatur och helheten vart som det vart. Det finns egentligen ingenting som jag skulle vilja ändra på längre, men… jag tror det finns en möjlighet att få ännu lite mer av allt…efter att ha lusläst omdömen o upplevelser från andra musikälskare. Återstår att se om det är något som på sikt kan realiseras eller om det får stanna vid en tanke.
  9. 11 points
    Svävande högtalare Kroma Audio Thäis - Judgement day Jag tänkte bara förtydliga att det aldrig rådigt några som helst tveksamheter från min sida om Kroma Audio högtalarna skulle bli kvar här hemma eller inte, även om jag har haft dem under inspelning och "beklagat" mig över ditt och datt, så lät det redan från första tonen väldigt övertygande. Det jag får ljudmässigt från dem är en dimension till från vad jag hade tidigare och jag är väldigt nöjd med dem, både ljudmässigt och utseendemässigt, där de dessutom smälter in i omgivningen på ett ypperligt sätt vilket långt ifrån alla högtalare gör på samma sätt. Tills de är betalda och allt är klart så vill man ju inte dra för stora växlar eller ta ut något i förskott, men nu är det väldigt nära efter att semestrar börjar lida mot sitt slut. Det är klart att de är här för att stanna, något annat finns inte. Jag började drömma lite om nya högtalare för ganska längesedan nu och för att vara mig så har det varit en ganska utdragen och lång historia som gått lite i vågor. Jag har funderat, lyssnat, läst och tänkt en massa fram och tillbaka. Jag har förutom på mässor även lyssnat på ett antal kompetenta högtalare som t.ex Kaiser Chiara, Stenheim Two, Boenicke W8 och W11, Wilson Benesch Discovery II och den nya Precision serien inte minst. Boenicke var jag väldigt sugen på men sen drog jag åt ett annat håll med min elektronik och det blev en dålig matchning för mig på flera sätt. Discovery II hade jag inte blivit ledsen av att lyssna till varje dag och överlag så har alla högtalare varit väldigt väldigt bra, men det ska ju uppstå kärlek och man ska vara kompatibla på flera plan. Det slår mig också att jag kanske inte riktigt visste vad jag ville ha utan var öppen för "nånting", men jag visste inte riktigt "vad" förrän jag hörde det. Stormförälskelse blev det sedan för ganska exakt ett år sedan med Kroma Audio Mimi! Hade vi inte levt i en demokrati så hade jag slagit till där och då, jag hade vägrat släpa ifrån mig exemplaret jag hade hemma, det var bara för sorgligt att behöva lämna tillbaka dem. Nu fanns det ju dock en massa åsikter från annat håll som behövde bearbetas. Även om Kroma Audio verkade vara väldigt flexibla och tillmötesgående och kunde anpassa vissa saker efter önskemål så kände jag till slut att det blev för mycket och började snegla ett steg uppåt mot golvmodellen istället, och efter många om och men så kunde vi förverkliga de tankarna och här är vi nu. Det här blev sjukt bra och jag kunde inte vara mer nöjd!! Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till Marcus och @Perfect sense för stort tålamod och fantastisk generositet under denna långa resa, jag har svårt att se hur det hade kunnat bli några nya högtalare på något annat sätt.
  10. 11 points
    Kilgore

    Dan D'Agostino...

    En tråd med bilder o tankar och intryck när det gäller Dan D'Agostino. Denna syn möttes jag av när jag besökte Ljudupplevelser i Malmö i fredags. Trots de inte var till mig kände jag mig ändå som ett barn på julafton Ni får ursäkta bildernas kvalitet, då alla är skjutna från höften med mobiltelefon... Fortsättning följer...
  11. 10 points
    D'Agostino + Sf + Lumin = A match made in heaven Lumin X1 står som vinnare! På pappret så är nog Bartoken snäppet bättre. Den har bättre upplösning, separation mm, och den vann dessutom varenda A/B jämförelse jag gjorde. Men när jag struntade i att jämföra och bara satte mig ner och lyssnade på X1 så hände nånting, plötsligt så föll allting på plats, musiken kom flytande ur högtalarna och den där upplyftande känslan av välbehag infann sig. Jag förstod att jag hade hittat min nya spelare. Kombinationen med Lumin X1, D'Agostino Progression och Sonus faber Serafino visade sig vara väldigt lyckad, ljudet är silkeslent och jag kan inte heller låta bli att undra hur bra det kommer att låta om några veckor när den är ordentligt inspelad..
  12. 10 points
    Strmbrg

    En vy över apparaturen

    Ja såhär ser det ut numera. Rummet saknar dagsljus så det är lite knivigt att fota. Jag gillar att ha det ganska skumt men har dratt på lite extra lyse för att kameran skulle bli klar med exponeringen någon gång... Accuphase A-20, Stax SRM 007T2, Chord Hugo2, Chord M Scaler och Magneplanar 3.7i. Musiken kommer numera enbart från Tidal. Inga CD eller andra fysiska fonogram.
  13. 10 points
    ...och jo, jag vet. Placeringen är direkt olämplig. Stativ beställda. Sen är det väl inte precis den här typen av prylar som är mainstream på Euphonia man man får väl retas lite ;-)
  14. 10 points
    Efter ca 150+ inspelningstimmar så har saker och ting öppnat upp sig och börjat falla på plats ordentligt. Det här med direkt ur kartong och oinspelat kan vara en känslomässig jobbig berg o dalbana för en stackars entusiastisk hifi-nörd. Efter att blivit mer eller mindre "golvad" av den mindre stativmodellen Mimi förra sommaren så var förväntningarna högt ställda. Vilket jag också tycker att de ska vara. Thais anlände som sagt i en stor trälåda vilket ger ett seriöst intryck, det är bara det att det blir så in i helsikes tungt så jag är glad att det var fint väder så pallen med lådan kunde stå utomhus eftersom jag inte hade möjlighet att ta hand om den på en gång. Uppackning skedde sedan utomhus och en högtalare åt gången fick bäras in. Jag vet att flera av er har riktigt tunga pjäser till högtalare så inget konstigt med detta egentligen. Väl på plats och inkopplade så påbörjades inspelning, det jobbiga med högtalare är ju bara att det är svårt att komma upp i mer än 8-12 timmar per dag med lite socialt umgänge, hemmajobb, tv-tittande, sovande osv, så det tar sin lilla tid helt enkelt. Det har ändå varit perfekt att kunna vara hemma med dem så mycket som jag har varit. Som synes på vissa av mina bilder så har jag något begränsat lyssningsrum, rummet i sig är inte litet, men det är L format med en del utmaningar vad gäller öppen planlösning, väggar och stora fönster. Även om min ambition alltid är att fylla rummet med musik så är det svårt att bortse från att det kan låta ganska olika på olika platser i rummet. Det värsta är väl kanske dock de begränsade placeringsmöjligheterna, det är lite vad det är helt enkelt. PMC's "transmissionsteknik" med basport framåt har tills nu underlättat detta och oron kring hur en traditionellt bakåtriktad basport skulle fungera har definitivt funnits där. Det jag möts av efter inkoppling är också mycket riktigt en enorm bas. Det är mycket bas och det är bas överallt. Men jag har ändå en viss förhoppning för det låter inte direkt dåligt, tvärtom hörs det att här finns en bas att tycka om, det känns ändå som att det här kan bli kontrollerat och bättre med lite inspelning och kanske liten justering av positioner hit och dit. Jag har också förmånen/lyxen att under alldeles för lång tid nu haft lite olika lånekablar hemma för utvärdering, jag gör mitt bästa för att inte vända dem åt fel håll och provar att byta lite under inspelningens gång. Jag tror jag nämnde tidigare att min favoritkabel till PMC blev lite väl "mycket" nu till Kroma, så jag bytte till slut tillbaka till mina egna kablar. Men efter lite mer inspelning så är jag nu tillbaka på denna favorit igen. Det är en riktigt trevlig kabel, men mer om kablar lite senare tänkte jag! Så hur låter det i övrigt då, förutom en massa bas? Såhär, jag hoppade nästan precis ur soffan och och fick feeling att dansa då jag lyssnar på en skiva som hängt med mig i 33 år (Depeche Mode - Music For The Masses), jag måste lyssnat på den tusentals gånger och ändå låter det som pånyttfött och fräscht, mer emotionellt, levande och live än någonsin tidigare! Man undrar nästan hur det är möjligt. Det här är också lite av signaturen för Kroma Audio om ni frågar mig, det låter liksom... levande, och det är fullt med känslor i musiken på ett sätt som jag inte upplevt tidigare. Jag tycker sånt här är väldigt kul, man tror man känner en skiva utan och innan och ändå så kan man bli så sjukt positivt överraskad och höra den med helt nya öron. Inspelningen fortsätter...
  15. 10 points
    ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Har nu levt med Innuos Phoenix ett tag och även lyssnat på den i ett annat system hos @Sammy så nu skall jag försöka ge mig på att beskriva vad jag upplever. Phoenix är alltså en USB Reclocker som klockar om USB-signalen med hjälp av en 3ppb OCXO klocka på 24MHz. Utöver detta så detta förser den USB-signalen och klockan renad ström från 2st olika mycket högkvalitativa nätdelar. Phoenix förvanskar inte USB-signalen på något sätt, du kan tom. Koppla in den till en datorn och koppla på en USB hårddisk och den fungerar fullt ut. Så USB signalen är helt intakt. Så vad är det då som händer när man kopplar in Phoenixen i en Hifi-anläggning? Jag har nog aldrig upplevt att någon Hifi-komponent någonsin har gjort så stor skillnad första sekunderna man lyssnar på en låt som med Phoenixen inkopplad. Det är inte några små skillnader vi pratar om här. Ljudbilden får ett enormt djup och bredd, det framkommer lager på lager med rumsinformtion som tidigare varit dolt. Det är nästan lite kusligt. Just 3D-känslan är nog den mest påtagliga, alla instrument hamnar på rätt plats, djup och får luft omkring sig. Men även basen går djupare och får bättre definition. En liten bonus jag också har märkt är att hårt komprimerad musik blir mera njutbar. Totalen av dessa förbättringar gör att man ser in i musiken på ett helt annat sätt. Beroendeframkallande och njutbart! Jag förstår faktiskt inte hur Phoenixen kan påverka såpass mycket som den gör. Jag har ingen monster DAC men Moon 380D DSD är ingen dålig DAC och Phoenixen lyfter den rejält. Samma sak hos @Sammy med hans Devialet 1000 Pro inkopplad till en Mac Mini. Och vad jag har läst mig till så lyfter Phoenixen allt man kopplar in i den oavsett prislapp. Så ännu en gång har man blivit påmind om att man aldrig skall ha förutfattade meningar om hur saker och ting är eller hur dessa överhuvudtaget fungerar eller inte. Jag kan verkligen helhjärtat rekommendera alla som är nyfikna att testa Phoenixen själva. Jag tror att ni kommer bli förvånade.
  16. 9 points
    dlundh

    Myshörnan

    Jag är ny på forumet och hittade hit när @AlfaGTV postade om Raspberry Pi på Roons forum och länkade hit. HiFi är trots min höga ålder (jag är snart 50) ganska nytt för mig. Jag har kommit hit genom intresse för främst datorer och film. För det mesta tycker jag att en ljudanläggning är helt okej om den ger ljud ifrån sig. Jag har ännu inte haft en riktig "aha-upplevelse" med bara musik. Att filmljud blivit bättre i hemmiljö har däremot bjudit på såna ögonblick. Jag har samlat på film i många år och har en respektabel samling VHS, LaserDisc, VCD, DVD, HD DVD, Blu-Ray och UHD Blu-Ray. Jag kör Roon via deras ROCK-dist på en NUC5i7RYH som inte är certifierad för ROCK men fungerar utmärkt. Roons media ligger på en Synology DS1812+ med 24TB utrymme. Det oroar mig inte att jag har musiken på en NAS, jag har streamat film via Plex i många år och aldrig haft problem med liknande uppsättning där och film är ju som bekant en betydligt större bandbreddsätare. Jag är musikalisk allätare med en viss förkärlek för svåra saker. Min hörlursrigg: Uppifrån och ner: SMSL M100, RPi4 med RopieeeXL, Dell Windows 10-tablet (Roonfjärr, topp), Zenco hörlursförstärkare (mitt), dvd-spelare som cd-transport (underst) och en Pro-Ject Head Box S2. Stenen på RPin är för att hålla den på plats och har (mig veterligen) inga magiska soniska kvaliteter. Det är här jag lyssnar för det mesta, finlir via Roon och kvantitet via Spotify. Jag har ännu inte hittat den soniska signatur (får man väl kalla det) som jag gillar bäst eftersom jag fortfarande har begränsad erfarenhet av HiFi. Jag letar hörlurar som är "perfekta" för just mig.
  17. 9 points
    Spännande det här! Bartoken och jag har blivit bättre och bättre kompisar under veckan som har gått, den har gonat in sig i mitt system(och i mina öron) och spelar nu riktigt bra! Därför tänker jag försöka hålla mig från att skriva några fler kommentarer här tills alla spelare har fått minst en veckas speltid var..
  18. 9 points
    Bebop

    Från linjesignal till musikalitet

    Var sommar vid den här tiden brukar jag ha ett litet Euphoniamöte och så även i år. Med tanke på de epidemiologiska omständigheterna begränsade jag i år antalet gäster till 4 personer. Det var varannat stol som gällde plus ett extrabord. Mesta tiden höll vi till utomhus men det blev lite spelning också där jag också arrangerat för ca 2 meters avstånd mellan oss. Årets deltagare var från vänster fru Bebop (som ganska snart smet ut), undertecknad @Torkel, @calle_jr, @Anders65 och @eliot. Anders65 var speciellt inbjuden gäst. Övriga tre har varit med alla år som nu passerat 10-årsjubileum. Anders65 har i denna och andra trådar berättat om att han höll på med att bygga en integrerad förstärkare. Han vill gärna ha lite andra referensmiljöer än sin egen och erbjöd sig därför komma ner och spela med den i min anläggning. Så här ser den ut. Det är en liten elegant pjäs som kan pytsa ut ca 50-60 watt. Anders65 kallar det än så länge en prototyp. En titt på baksidan visar att den har två RCA-ingångar och ett par högtalarutgångar, vilket täcker Anders65's behov. När man tar en titt inuti så ser den inte ut som vanliga förstärkare. Bl a saknas en transformator som brukar ta stor plats liksom kondensatorpack. Då skulle det ju kunna vara en D-klassförstärkare men det är det inte heller. Det är en AB-förstärkare som drivs av ett par mosfetar per kanal och med ett passivt försteg. Det som är udda är det gröna paketet i mitten som består av 20 batterier (av speciell sort) som ersätter både traditionell transformator och kondensatorbank. Kraften tas kontinuerligt från batterierna som också laddas upp kontinuerlig. Jag har aldrig sett någon liknande. På fronten syns två lysdioder till höger om volymkontrollen. Den vänstra visar att det ligger spänning på och den högra när batterierna laddar. Här fanns mycket att prata om... Jag kunde se en vissa anspänning i Anders ansikte inför spelningen. Hur skulle dessa 50-60 watt klara sig mot mina 450 watt per kanal? Över förväntan påstår jag. Det var ett jäkla drag från den här lilla "burken". Några skillnader kunde vi höra och Anders antecknade... Arbetet går vidare men jag är imponerad över det han byggt så långt där en hel del av teorierna och målen diskuteras tidigare i denna och andra trådar från Anders.
  19. 9 points
    musicus

    Musicus stereo...

    Apropo resa! en gäst er på inkommande Accuphase E-650 mvh
  20. 9 points
    Att göra: Ladda upp de gamla bilderna istället för länkar till photobucket. --> (KLART) Nya bilder på rummet. --> (BÖRJAT) ...men jag arbetar långsamt.
  21. 8 points
    Om det krävs noggranna, tokkoncentrerade lyssningar fram och åter under närmast vetenskapligt genomförda testsessioner för att avgöra om skillnader alls föreligger - ja då menar åtminstone jag att det visar att den skillnad man försöker finna är högst oväsentlig. Åtminstone för den som primärt är intresserad av musiklyssnandet. Den som är road av skillnadssökandet i sig, kan såklart ha en annan syn på detta. Även den som primärt vill bevisa något för andra (skillnaden finns/finns inte) kan ha nytta av dessa noggranna tester.
  22. 8 points
    lindome

    Tar resan slut.....

    @byZan Tankarna har snurrat om att byta elektronik helt och hållet... Men det är inte helt enkelt tycker jag iaf Denna landade i racket förra veckan Ett helt fantastiskt försteg och föregångare till Ref 10 Audio Research Ref 40 Anniversary Edition med separat power supply.
  23. 8 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag har spelat med Gold Note ytterligare idag, och jämfört den ljudmässigt med Oppo BDP-103 och efter ett par timmar kopplade jag in min Auralic Aries Mini som ju är betydligt mer lik DS-10 ur ett funktionsperspektiv. Den app som GoldNote tycker man ska styra DS-10 med heter som sagt GN Control och är en version av mConnect Control som låser betraktningsperspektivet till porträtt-läge och slösar enormt med utrymme på en iPad Pro 12.9": Det lite tråkiga med appen är att den inte är så anpassad till just DS-10. Vissa funktioner som hade varit enklare att styra med en app, än med den rotera/tryck-knapp som fronten utrustats med, fungerar helt enkelt inte tillfredsställande. Jag säger så här, kör den som nätverks-DAC till ett Roon-system och det kommer fungera alldeles utmärkt, och stabilt. Vill du ge dig in i mConnect/UPnP-djungeln rekommenderar jag både myggmedel, machete och ett rejält tålamod. Jag har inte provat DS-10 som ren DAC (alltså med SPDIF-ingångarna) eller USB-DAC men i det läget kan den hantera de allra flesta ljudformat, av okänd anledning fungerar t.ex- inte DSD med Roon? Och från USB-ansluten disk kan den bara läsa DSD64, trots att den kan hantera DSD512 via USB med rätt drivrutiner. Hursom, den låter finemang i olika sammanhang och har en riktigt funktionell hörlursförstärkare som kan hantera även lite besvärligare lurar. Dock inte strömsugande planarmagnetostater, men t.ex. Focal Utopia och Sennheiser HD-800S låter fint. Den är helt stabil som Roon endpoint, med smolket att DSD inte kan hanteras, men i övrigt finemang. Airplay låter också finemang, men jag upplever en något större fördröjning i ljudet än vad jag är van vid. Tråkigt om man t.ex. kikar på någon musik-video på YouTube och vill peta ut ljudet i stereon. Jag hade trassel med den trådlösa uppkopplingen först, då den tydligen inte kunde komma ihåg uppgifterna till mitt trådlösa nätverk, men efter "gör om, gör rätt, igen" så har det funkat. Förvånande att den inte klarar 5Ghz-bandet dock? Här är det nog läge att rekommendera trådad anslutning i de flesta fall. Jag tycker det är en vettig och mångsidig produkt, men det finns en del mjukvaruskavanker som behöver putsas på. Kan man undvika de fallgropar detta innebär, eller leva med dem, så tycker jag ändå att det är en vettig apparat. I rätt sammanhang är den dock helt optimal! Jag glömde jämförelseobjekten, och hur de låter i förhållande till denna. Oppo BDP-103 hänger inte riktigt med i svängarna ljudmässigt, men dess app är betydligt mera mogen och funktionell. Ljudskillnaden är dock så liten att jag utan Roon skulle välja Oppo, för sinnesfridens skull När det gäller Auralic Aries Mini så kör den över de båda andra nämnda i perspektivet mjukvara, appstyrning och mognadsgrad. Lightning DS är en riktigt bra mjukvara. Ljudmässigt, med en linjär strömförsörjning, gillar jag Aries bäst. Här vill jag poängtera att Gold Note enligt uppgift skall fungera utmärkt som digitalt försteg, direkt anslutet till aktiva högtalare eller slutsteg. Jag provade inte detta tyvärr. Men som nätverks-DAC gillar jag Aries Mini bäst, med dess filter på Balanced blir den lite mjukare och passar min smak bättre. Men, det är enbart Gold Note som driver ett par hörlurar med gott resultat!
  24. 8 points
    MatsT

    Hemma hos Ishoot

    Jaha, det var den som var lite Zen.
  25. 7 points
    dlundh

    Myshörnan

    Hifimannen har anlänt. Jag får väl ändra mig från mitt originalinlägg: det här är en wow-upplevelse!
  26. 7 points
    SMT

    Ingemar Olsson

    Fantastiskt fin utmärkelse till Sveriges Studio Maestro Ingemar Olsson The one and only Ingemar Olsson recieved the very prestigious AES Fellowship Award 2020 Its given to a member who had rendered conspicuous service or is recognized to have made a valuable contribution to the advancement in or dissemination of knowledge of audio engineering or in the promotion of its application in practice. lss
  27. 7 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag har funderat en tid över mitt system. Hmmm, de thar jag faktiskt sedan min första bergsprängare jag kopplade en egen skivspelare till runt 1980. Jag behövde inte längre spela bara kasettband (små rullband!!!) och då och då låna familjens DUX-stereo. Jag har det intresset helt enkelt. Jag får musikaliska kickar av att jag kan komma närmare musikens innersta väsen och eftersom det till stor del handlar om hur den återges blir HiFi-intresset den oundvikliga lösningen, när jag inte spelar själv eller lyssnar live vill säga. Jag kan inte låta bli att fundera när jag hör välljud och blir berörd av musik. - Vad är det som gör denna starka upplevelse i det jag hör? Så klart musiken själv, men det har även med återgivning att göra. Jag har hört musik jag aldrig fattat förrän den låtit bättre än jag hört det innan. Musiken behövde att man skalade av ett antal lager som tekniken bromsade. Det finns nästan inget tak på detta och det gäller väldigt mycket olika musik. Jag kan förstå att oinvigda i HiFi och kanske en del andra också medlidsamt snörper på munnen när de ser våra prylar, de bara hör de tekniska diskussionerna kring dessa prylar och de pengar vissa är benägna att med glatt humör satsa för att köpa burkar och kablar. Skulle de förstå "oss" om de känner det vi känner i våra kroppar och hjärnor när vi njuter av musik och kanske förstå och höra det vi tränat skitmycket på att höra? Det är enslags sport, man behöver tränas i musiklyssning. Vi hör ju det vi hör och njuter på vårt sätt av musik och är glada för det. Det spelar oss ingen roll att vissa inte njuter av reproducerad musik på vårt sätt, men det är inte fel att se det lite från det hållet. Då kan vi verka tokiga... på ytan. Varje nivå som jag tycker en anläggning tar till det bättre uppdagas potentiella förbättringar som inte varit möjliga att ta till sig och uppfatta innan. De är ofta små skillnader och så fort man lämnar HiFi/"Mid-Fi" och kommer in mot High-End-återgivning blir förbättringarna mindre och mindre. Dock viktiga för att musiken skall bli mer levande. Jag vill påstå att det enda som jag upplevt som stor skillnad de senaste 10 åren vad gäller mitt system är när jag bytte till The Sonus faber och senare införde signalkällan som kallas rullbandspelare, R2R, i systemet. Båda dessa utgjorde en helt ny nivå. Jag vet att många inte upplever så stor skillnad med rullband. "Visst, det blir lite bättre". Så utrycker sig vissa som testat milt. Min uppfattning är att många moderna system i dag inte är anpassade för den realistisk dynamik som akustiska instrument har. "Alla" system klarar upplösningen så att man hör vad som spelas, men de har sällan inte dynamiken och de transienter som måste till för att musikenåtergivningen skall närma sig High-End-ljud. I min värld är detta det som skiljer mest mellan live instrument, röster mm, jämfört med HiFi/High-End. Har man ett system som klarar dynamik mm, då släpps rullbandens krafter fram och då blir skillnaden STOR. Grunden i detta behöver inte heta "dyr-högtalare", men den skall vara dynamiskt kompetent. Det finns sådana. Men inte ens de bästa systemen jag hört i hela världen är immuna mot förbättringar. Extremt kompetenta signalkällor som tex en rullbandspelare av god klass kommer att avslöja var förbättring kan finnas i de bästa systemen. Hemma hos mig är det oftast bara rätt små skillnader när jag byter saker numera, förutom när rullbandspelarna kom in i mitt liv, men på något konstigt sätt kan små förbättringar ge en stor skillnad i upplevelse av musiken. Tar man en handfull väl valda delar i ett utvecklat system som tex ett antal strömförsyningsförbättringar eller hela kabelhärvan eller akustikens alla åtgärden man arbetat med genom åren, så kan skillnaden bli mycket tydlig och kanske betraktas som "stor". Det tycker jag i vart fall. Rullbandens upplösning, dynamik, frekvensomfång ger en stor skillnad, men bara i system som kan hantera rullbandens unika egenskaper. Så stor att mitt systems svaga delar upplystes på ett sätt jag aldrig kunnat provocera fram innan. Akustiken fick plötsligt lite negativa effekter på återgivningen ffa i dynamiken i mellanregistret och en bit upp. Bristen på kraft när man spelar starkt visade att Gryphons klass A, 150 Watt knäade lite och tappade lite kontroll och komprimerade. Alltså bara när man spelar med mer realistiskt ljudtryck för akustiska instrument, vilket man sällan gör. Och det beror ofta på att systemet inte klarar det. Akustik står ej mot, kraft och kontroll från förstärkare och kontroll från högtalare knäar. Ett för mig verkligt kompetent system kan spela rullband med realistiskt ljudtryck, upplösning, klang och dynamik. Det är det ultimata testet och allt som inte är bra kommer att visa sig när man drar på lite bra rullband. Så för mig rent generellt, inte på precis alla titlar, men ändå, så är det STOR skillnad när man spelar rullband. En annan sak som gränsar till "stor skillnad" i mitt system är den rena bottenlösa kraften från Krell. (De är inte ensamma om denna som egenskap, men de är en av de märken som klarar sådant). När jag även inför mig själv helt utan rimlig anledning köpte Krell 350MC Krell KCR-HR, med bara nostalgi som anledning, trodde jag inte att dessa kraftverk från ca år 2000 kunde klara matchen mot modernare saker. Jag har tidigare beskrivit hur överraskad jag blev. Upplösning? Strålande. Klang? Strålande. Värme, botten, snabbhet, klart och friskt och utan antydan till hårdhet eller grovhet i ljudet, mindre hårhet än i Gryphon när jag pressar lite faktiskt. Så slutsatsen blir i mitt system att kraft till i alla fall till en viss gräns är en viktig faktor. På lägre volym är Gryphon lika bra, men med marginellt annan karaktär, något djupare botten och mindre betonad mellanbas med Gryphon är 2 exempel. Annars mycket lika. Det är när det blir dynamiskt och kraftigt ljud som Krell springer iväg och blir bättre och bättre. Mycket lättdrivna högtalare klarar sig så klart med mindre kraft, men till och med Kaiser-konstruktören sade på demon i München 2019 att deras nya stora högtalare släpper loss bättre med stora transistorsteg jämfört med det underbara Kondo-stegen de spelade på och som lät ruggigt bra ändå... Med deras demonstrationshistoria var det en aning oväntat uttalande. Jag hade själv den tanken eftersom Kaisers något år tidigare inte lyckades spela ut med Pink Floyd. Jazz och känslig pianomusik var dock en extremt bra kombo med Kondo. Kondo hade så klart klarat det bra med mer lättdrivna högtalare. Så jag pratar inte om att detta är en universell lösning utan bara systemspecifikt. Bra ljud kan uppnås på många vis, men i absoluta toppen av ljudåtergivning dras snaran åt. Det räcker inte att spela viss musik bra. Klarar man inte allt blir det tillkortakommanden även där man minst anar det. Jag säger inte att det är lätt. Jag vill bara beskriva hur jag ser på det ur ett strategiskt perspektiv för att ett system skall bli komplett och klara av all musik med bravur. Demomusik, gärna gles och närmickat kan imponera även med dåliga system. Små rörförstärkare... knappast med mina högtalare. Då hade jag fått göra större systemförändringar där högtalarbyte var en nödvändighet. Jag har inte en sådan plan. Att göra det lättare för signalen genom att göra det lättare för slutstegen i mitt system, kanske är en väg att gå. Att bi-ampa? 2st Krell monoblock till, blev tanken som växte fram. Vad tror jag att jag kan vinna på bi-amping? Ytterligare ökad kontroll, ännu mer perspektiv, ännu mer luft i presentationen, kanske ännu mer definition i hela registret. Det är intressant detta med att detektera skillnader i ljudet. Man kan oftast demonstrera detta genom att först byta i olika steg mot en bättre lösning och de flesta tycker det blir lite bättre varje gång. När man sedan tar bort allt från det bästa läget och för höra på det sämre läget upplevs skillnaden mycket större. Att byta ner upplevs ofta som ett större steg än att byta uppåt, även om det är exakt samma skillnad. Jag vet inte riktigt vad det beror på men för mig är det tydligt. Man hör lättare det man saknar av kvalitet i återgivningen. Samma med vin. Dricker man mot bättre och bättre vin är det klokast. Gör man tvärt om blir det sämre vinet ofta ej värt att dricka. Detta vet ju varje återförsäljare. Lånar man hem något som man tror kan bli bättre och som är bättre efter ett gediget test är det riktigt svårt att bära tillbaka det. Gör man det kommer man sakna återgivningen. Det är en egen erfarenhet som jag gjort flera gånger. Min fru har hamnat där. Hon har blivit grym på att höra förändringar och har svårt med system som inte spelar bra. Hon är på ett sätt skoningslös mot dålig återgivning. Det kan nästan bli pinsamt om man är hos någon kompis som vill spela musik och hela hennes kropp visar reflexmässigt om det inte låter som det skall även om hon verbalt är neutral. Hon har ju rätt, men jag lyckas dölja det bättre... tror jag. Så ett tips blir. LÅNA INTE HEM OM MAN INTE ÄR BEREDD ATT KÖPA. Annars måste man bli förberedd...
  28. 7 points
    Det är jobbigt när man både gillar sparsmakad och fullbombad möblering. Ännu svårare blir det om man samtidigt vill ha bra ljud. Jag har testat att spela både på längden och på bredden i rummet. När jag spelar på längden får jag en ordentlig utsläckning i basen med Snell J2. Det låter helt klart bäst på bredden. Sen vill jag kunna variera med mina OA50.2 och då är det väl inget snack om saken. Stereon får stå mot långväggen. Sofforna från Kartell hittade jag på blocket. Lägg märke till hur nice sofforna matchar Quadraspireracket som jag nyligen köpt. Jag hittade en quadraspiredel på Blocket, och därefter köpte jag nästa del från Takt o Ton. Redan när jag köpte soffan visste jag att det förr eller senare skulle bli ett akrylrack till hifin. Jag är väldigt glad för mina möbler =). Möbler är kul! Bordet är lokalproducerat (Blå station). Stolen har hängt med ett tag. Belysning har jag inte börjat med än. Det får väl bli det kommande projektet.
  29. 7 points
    Ranefjord

    Källarrenovering och lyssningsrum

    ...och som ni säkert redan har förstått förvarar jag vinylskivor i skåpet. Jag kommer inte att fylla a'dammern under min livstid. Från början hade jag tänkt använda skåpet som kombinerat hifi-rack och skivförvaring, men när allt kommer omkring föredrar jag faktiskt dedikerade hifi-rack, och så har det också blivit.
  30. 7 points
    Jag tänkte jag skulle berätta lite om mina senaste funderingar och varför det blev som det blev. Men först vill jag tacka för alla gratulationer och glada tillrop, ingen nämnd ingen glömd, men ett stort tack till er alla! Den sista resan började nog för ca ett år sedan då jag insåg att jag började gå mot pension eller iaf skulle jobba klart mindre. Vi diskuterade om vi skulle flytta (vilket vi pratat om lite då och då) för att slippa ha två ställen som behövde vår uppmärksamhet vad gäller trädgårdsarbete och underhåll. Men kan vi bo billigare än vi gör? Förmodligen inte, skulle vi kunna tänka oss att ta en större boendekostnad om vi hittade något som passade? Jo det skulle vi kunna göra, men hur vill vi bo och var blev nästa fråga? Skulle vi kunna tänka oss flytta ut till stugan som är toppmodern i jämförelse med huset vi bor i? Nja, det blev fler nej än ja på den frågan så vi skippade den tanken även om vi kommer att tillbringa fler dagar per år där än tidigare. Så en lgh vore nog det bästa ändå, i princip bara stänga dörren och bo, inga andra måsten vore nog det ultimata och hemnet luslästes dagligen, jakten på en lgh började och samtidigt så började tankarna på en mindre anläggning eller iaf en anläggning med ett mindre antal enheter. Ni kan ju tänka er hur jag våndades, vred och vände på olika scenarier, skulle det vara kunna vara så att jag t o m skulle nöja mig med anläggningen i stugan som referensanläggning och inhandla något som passade en mindre lgh, kanske t o m ge upp vinyl och R2R? Fanns inte på kartan i mer än några sekunder, tänk om och tänk rätt dök upp blixtsnabbt. Nu började hjärnan att gå på högtryck och allt omkring arbete och pension började närma sig ett lyckligt slut när nyåret närmade sig, så det kändes ganska angenämt att sitta och fundera på hur vi ville ha det med både det ena och det andra. Hemnet gav inget när det gäller lgh då vi tyckte att det kostade mer, mycket mer än om vi tog hjälp med trädgård, målare och tog taxi de gånger vi inte skulle kunna köra själva. Däremot så gav tittandet på Hemnet mig inspiration till ett annat hus med stort garage som skulle kunna härbärgera en sommarbil och någon mer bil som gillas, kanske ett garage med en mancave i anslutning, vilken dröm! Det har inte blivit något sådant hus och inte heller kommer det nog inte bli det heller, men drömma kan man ju få göra, eller hur? Åter till tankarna kring musikåtergivningen…….jo just det, jag testade ju Absolare’s monoblock och en Lumin X1 förra året. Absolare för att jag är så nöjd med hur den presterar i stugan och likaså Lumin där. Det lät riktigt förbaskat bra med Absolare och den skulle kunnat få stanna om jag inte hade downsizing i tankarna och om de hade kunnat bli billigare, lite liknade ljudet i stugan men det har sina fördelar också. Lumin X1 ställdes mot dCS Vivaldi och där var tanken i första hand att få bort 4 enheter som skulle kunna ersättas med 1,5. Inte hela sanningen faktiskt; jag var less på alla inställningsmöjligheter på dCS som jag verken klarade av att hålla reda på eller utnyttjade, den är mer lämpad för en riktig hacker och inte en amatör som jag. Hur upplevde jag skillnaderna då? Jo det fanns såklart flera möjligheter till välljud i dCS beroende på inspelningskvalitet och vilken uppspelningskvalitet man önskade, men jag pallade inte sitta och ändra beroende på detta, plug’n play och lyssna på musiken är min grej om det som spelas låter godtagbart i mina öron. Lumin X1 pekade skiten ur Vivaldi på de punkterna och spelade väl så bra ljudmässigt, kanske t o m bara en fråga om tycke och smak? Den dög för mitt tycke och smak så en sådan beställdes senare. Vivaldi skulle säljas och den gick till Lichtenstein. I samma veva fick jag en förfrågan om jag inte skulle sälja Krell/ARC, men den tanken hade jag inte tänkt klart på så det blev ett par varv uppe i knoppen och en gammal tanke dök upp som gjorde att jag beslutade mig för att den kombon fick resa till Paris. Nu blev det tomt i bänkarna och alla de funderingar jag slogs med under tiden de gamla prylarna var under försäljning måste det bli ett beslut på, men vad? Skulle jag kunna lämna rörträsket? Nja! Skulle jag gå på en integrerad? Nja! Har jag gjort något som jag kommer att få ångra? Nja! Kommer jag att bli nöjd oavsett? Nja! Ska jag verkligen köpa något för dyra pengar som inte kommer att spelas på dagligen eller ska jag satsa på att ta hem stugans prylar och göra om där? Nja! Som ni förstår så var det inte så konstigt att snurrade i knoppen. Men med hjälp av lite intryck från vänner och bekanta, recensioner och via läsning på forum world wide så började jag få lite grepp om vilken riktning jag skulle ta. Alla eller de flesta alternativ jag stod inför skulle inte göra bort sig men kanske skulle avsaknaden eller tillförande av vissa parametrar göra så att jag inte skulle acceptera valet jag då gjort. Mer lusläsning och PM till likasinnade som jag tror mig kunna lita på när det gäller ljudideal, även om de skiljer sig åt så fick jag ärliga inputs vilket skulle göra tänkta val jag hade färre. Forts följer….. /byZan
  31. 7 points
    byZan

    byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275

    Nu har det hänt! Efter en justering av en kabel (180gr) och några fler timmars lyssning (kanske 20 timmar nu) så är leendet stort, mycket stort. Jag har redan glömt fadäsen med kabeln och sitter nu och njuter för fullt och hoppas på att det inte ska bli alltför stora bakslag i återgivningen under resterande inspelningstid, blir det bättre än det är nu så har jag dragit högsta vinsten. All lyssning via det digitala än så länge men det övriga ska testas, är så nyfiken själv…... /byZan
  32. 7 points
    Kilgore

    Dan D'Agostino...

    För tillfället testas det ett par Magico A1 i systemet, men det ska testas högtalare av en helt annan dimension snart, jag kanske återkommer till det när de dyker upp... Hur låter det då? Som ni förstår är högtalarna den begränsande faktorn här, men jag har aldrig hört A1:orna spela så bra. A1 har sluten låda och gillar därför mkt effekt för att blomma ut. En otrolig upplösning i röster och instrument men utan att bli hårt. Tystheten mellan tonerna,verkligen ett tyst RIAA, och tillsammans med den skivspelaren blir det ngt i hästväg. Basen är så klart inte så lätt att betygsätta med dessa små stativare, men den bas som de kan producera blir kontrollerad. Får återkomma med lyssningsuttryck när det kommer lite mer potenta högtalare i systemet. Elektroniken hade bara några timmars speltid från låda, och jag hade inte tid att lyssna på mer än ett par låtar, men det gav verkligen mersmak. Skulle verkligen kunna tänka mig att byta mitt försteg och mina monoblock o alla kablar därtill mot denna pjäs. Det vara alla bilder jag hade för denna gången. Kanske dyker upp fler i denna tråden framöver
  33. 7 points
    Bebop

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jaså... var och när då? Jag skrev så här: Jag är tämligen ointresserad av att jämföra fler förstärkare och jag bedåras inte av hifi på grund av utseende, teknik, eller finesser Min byteskarussell är över. Sådana övningar har jag gjort i massor. Innan jag slog till med VTL jämförde jag mot framför allt Audio Researh, McIntosh, Lamm, Pathos, Moon, Mark Levinson, Conrad Johnson, Bow Technologies och lite med Shindo i sluttampen. Jag velade säkert ett par år och besökte mässor både i Sverige och utomlands. Till slut stod det mellan Lamm och VTL och det är fortfarande mina favoriter. Dessutom en massa kabeltester. Rummet är också intrimmat. Jag har landat och fokuserar på musik och den anläggning jag har underhåller jag med uppgraderingar när sådana erbjuds och jag känner mig hågad. Både mina prylar från VTL och Aesthetix tillverkas fortfarande efter ca 10 år och de är delvis uppgraderingsbara och servas fullt ut ännu. Snart klassas de väl som vintage men det är jag också. Om det är något som jag imponerats av de sista 10-20 åren så är det av dacar, högtalare, pickuper, RIAA och skivspelare och det är inom de områdena som jag satsat mest sedan 7-8 år.
  34. 7 points
    Kilgore

    Dan D'Agostino...

    Så här glad kan man bli när man packar upp ett RIAA-steg
  35. 7 points
    MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag har noterat förekomsten av apparater med märkning "Special Edition" och eftersom jag har varit inne och ändrat ganska rejält i ett par av mina apparater känner jag att det bör markeras på utsidan i någon form också. Jag ville inte använda SE utan valde att göra en ännu mer exklusiv märkning. Bilderna är tagna på fri hand och ljusförhållandena är utmanande, dessutom förekommer det lite damm så bilderna är inga konstverk precis utan bara avsedda som dokumentation. Audio Note Kits L2 Pre Amplifier har jag nyligen beskrivit tillkomsten av och den avviker ganska mycket från originalet så den förtjänar att få tillnamnet "MT Edition". Även min DAC som vid en snabb anblick ser ut att vara en Audio Note Kits DAC 1.1x förtjänar samma tillnamn eftersom den är rejält förändrad jämfört med original. Någon kvalitetsstämpel är det inte utan det indikerar bara att någon stolle varit och petat i konstruktionen.
  36. 6 points
    Varför inte ta inträde för att dryga ut pensionen? Du menar väl att man måste sitta kvar hemma hos @byZan i två veckor innan man får åka hem?
  37. 6 points
    Nu åter hemma i sweetspot och sitter just nu och lyssnar på lite blues som spelas av Roffe Wikström, sounds good! Jag har fortfarande inte lyssnat till vinyl eller band vilket kanske kan tyckas dumt? Men jag suger på detta då jag ”tycker mig höra" att det fortfarande sker något i framförandet ibland? Jag vill hur som helst bara vara säker på att allt är inspelat? Löjligt kanske någon tycker? Men jag vill köra den tänkta planen och vid ett ev framtida "hemma hos" här så ska inte oinspelad elektronik få vara en parameter som inte rättfärdigar ljudet. Märker också att semestertiderna är slut eller börjar närma sig slutet (för en del) då det kommer lite samtal, pm, mejl som önskar få till lite hemma-hos. För egen del så känner jag mig ganska trygg med att kunna träffa likasinnade då jag vet att ingen skulle utsätta oss för riskerna att bli smittade men riktigt säker kan man ju aldrig vara då man i princip skulle kunnat fått covid19 precis innan, hur ställer ni er till hemma-hos och hur tänker ni runt denna pandemi? Själv så suger det i tarmen att få lyssna hos flera av er som har förändrat era system sedan senast och några nya "hemma-hos" vore trevligt. Någon kanske t o m skulle kunna tänka sig att vilja lyssna här? Med detta sagt så är mina tankar följande; Jag avvaktar och ser om det blir ökning av smitta nu när många återvänder från när och fjärran eller om rekommendationerna förändras från de idag gällande. Men det vore lite roligt att få klämma in en och annan hemma-hos i kalendern och för att ha något att se fram emot nu när hösten kommer med mörka kvällar etc. /byZan
  38. 6 points
    Bebop

    Hemma hos Ishoot

    Fortsätt med det. Jag har har varit i precis samma situation som du. @eliot påpekade för ca 10-12 år sedan att jag bytte lika ofta som han bytte underkläder. Det har dock avtagit med åren. Min egen analys av det är bl a Jag har kommit lite till vägs ände, jag har nått dit jag strävat. Jag har insett det blir inte så mycket bättre än det jag har till kostnader jag kan försvara utan mest bara annorlunda. Bättre då att fila på det jag har. Senast med uppgradering av ingångsrör till försteg till pengar jag inte vågar nämna. Nästa uppgradering kommer jag att göra av min dac med nya NOS-rör. Har man en gång hört vad t ex NOS Telefunken från 60-talet kan göra så är det svårt att sitta still... men det finns även andra. Jag har testat kablar fram och tillbaka genom åren, bl a Monster, Purist Audio, Siltech, Nordost, Kabula Sosna, Cardas och Transparent och till slut har jag satt ner foten. Känns inte meningsfyllt att börja om. Samma sak med förstärkare. Efter många år med transistorförstärkare tyckte jag att jag inte kom längre. Jag tyckte jag testat ”allt” men till slut blev det mest byte av design. Det var då jag gav mig på rörförstärkare och jag blev fast. Under senare år har jag kommit till slutsatsen att det hade räckt med att skaffa rörförsteg där det mesta av ljudet skapas. Skulle jag börjat om idag hade det nog blivit försteg från VTL, Audio Note, Shindo, Aesthetix eller Conrad Johnson och transistor-/hybridslusteg från Lamm, Aesthetix eller Pass. Under min byteskarusell har jag fastnat för rör både för riaa och dac. Fördelen med de val jag har gjort är att det kommit fabriksuppgraderingar till varje enhet. De har tillverkats i över 10 år med samma modellbeteckning och tillverkas fortfarande med tilläggen MarkII & III eller Signature och Eclipse. En bra grundkonstruktion som hela tiden förfinas. Därmed är de inte så intressanta för hifi-pressen som vill ha helt nya produkter. Jag började med Dynaudio 1998 efter omfattande tester. Jag började med Contour 1.8 MII som var helt överlägsen på piano, tyckte jag då, och sedan Contour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan 8 år Evidence Temptation som jag kompletterade med ett par Dynaudio SUB600 för 5 år sedan. Jag har inte hört något sedan dess som motiverar byte. De leverar det jag tycker är bland det bästa som går att få. Det gör även t ex Verity, Sf, Avalon, TAD och Wilson, men jag har fastnat för Dynaudios ljudsignatur och känner noll behov att ändra på det. Viktigt i sammanhanget är rummets akustik och få en enhet som spelar bra tillsammans i mitt rum. Enligt min mening är det en större utmaning än att hitta bra prylar i sig. Hur lirar t ex en ny förstärkare ihop med min rördac? Hur funkar mina kablar om jag byter försteg? Hur funkar min akustikbehandling med nya högtalare? För mig är det en helhet man lyssnar till, inte enstaka prylar. Jag började med hifi ca 1971-72. Risken med för mycket hifi-intresse är att det tar överhand av musiken. Jag har haft perioder där ny hifi och nya skivor kändes viktigare än att lyssna på musik. Idag är jag helt fri från den bördan. De senaste 5-6 åren har jag lyssnat på mer musik än jag nånsin gjort inklusive de album jag köpte 1970-2010 som jag knappt visste jag hade och som spelats bara en eller två gånger under okoncentrerad lyssning. Jag har fler pärlor än vad jag visste men också massor av ”skräp” som jag har svårt att förstå varför jag köpt. Det är rätt kul att se hur diskussioner kommer igen i takt med att vi får nya och yngre medlemmar. Inget konstigt i det. För den nyfikne finns mycket historik att botanisera bland. Här ett 15 år gammalt exempel med kablar från Kimber Olika tider har olika prioriteter. Det är precis som med familj och barn. Livet är annorlunda med barn i 40-årsåldern mot småbarnstiden på 70-talet då jag fick smyga hem med skivor för att inte avslöja att jag tullat onödigt mycket av hushållskassan.
  39. 6 points
    Apexorca

    Dags för pickup-byte

    Så klart, varför skulle det inte det? Att Fremer inte tillhör dina favoriter är inget problem för mig. Du skall naturligtvis ha dina källor och inspiratörer som du gillar. Jag tror inte att det var det jag skrev att det inte gäller dig eller att jag har problem med det. Jag skrev ju precis tvärt om att man får sin egen sanning och att det är ok, men att "Vem skall man lita på?" gäller de flesta. Jag ville bara lyfta att Fremer inte bara snackar skit som man inte kan lita på utan att det finns mycket kunskap hos honom. Han har en viss stil, kanske lite arrogant. Det handlar om att sovra lite bara tycker jag. Som med alla i denna bransch. Jag lyfter bara en annan vinkel på fallet Fremer som du tog upp.
  40. 6 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Tyvärr har något hänt med mitt Mastergroove... Ena kanalen är död och sänder enbart ut en lätt negativ DC... Detta inträffade efter en rengöring med strutsvippan runt chassiet... Mycket tråkigt, ffa med tanke på frakter och väntan på sävliga welshare... Eftersom mitt Röckliger är utlånat, och SRX fortfarande inte är tillbaka från nämnd welshare så stod jag utan RIAA! Vad göra, jo, jag fick hämta mitt utlånade Lehmann Black Cube från systersonen, han är i flyttagen så det gör inget. Det är förmodligen nyttigt med lite "markkänning" emellanåt, men det här är bara knappt njutbart. Jag blev så ledsen att jag blev tvungen att bygga en till Roon-server! På det lokala återbruket (Ta Till Vara) som det kallas här i Falun inhandlades en fräsch Dell Optiplex 3050 SFF. Dessa kommer från kommunen, när PC-utrustning roteras där, och säljs för mycket rimliga pengar. Varför denna då? Tja, eg. enbart kuriosa. Jag köpte datorn, for direkt till Netonnet och köpte en m.2 disk för en total kostnad av strax under 3.000:- Väl hemma monterades m.2-disken på 250Gb i det outnyttjade uttaget på moderkortet, original SSD kopplades bort. Med en redan förberedd USB-sticka installerades Roon Optimized Core Kit på m.2-disken, det tog troligen under två minuter... Varför inte bara installera ROCK på den befintliga SSD*n då? Jo, jag ville kunna utnyttja dess plats till en större disk, utan att offra DVD-snurran. Ni kommer snart förstå varför! Eftersom det nu fanns plats för en "riktigt" disk, monterades en 6Tb WD Red hårddisk på platsen där SSD'n satt. Den formaterades via Roon ROCKs GUI på ett par minuter, men nösta övning tog lite längre tid; Nämligen att klona mitt musikbibliotek till denna hårddisk. Ett tips, kör man Roon skall man INTE göra stora förändringar i ett bevakat bibliotek medan Roon är aktivt (eller iaf bevakar den platsen). Så, jag stängde Roon och startade ett kopieringsscript på en dator på nätverket, knappa 5Tb kopierades över nätverket på ganska exakt 15 timmar. Efter detta anslöts en extern disk innehållande en backup av en annan Roon databas, som återställdes. Detta innebär att Roon kommer känna igen alla filer i biblioteket eftersom de är kopior av varandra. Roon startades på denna Dell och jag gick in i Inställningarna via min padda och korrigerade sökvägarna för musikbiblioteket. Då påbörjas processen att identifiera alla 150.000 filer i biblioteket, men eftersom de redan analyserats (på den andra Roon-servern, där backupen av databasen togs) så tog det inte så många minuter innan servern var klar. I vissa aspekter är detta min ideala Roon-server, den kör ROCK vilket betyder att den är helt underhållsfri. Roon OS körs på en m.2-disk vilket är blixtrande snabbt vid sökningar, filtrering och bläddring. Mediabiblioteket är lokalt vilket betyder omedelbara uppdateringar vid ändringar av enstaka album. Den är med sin Intel Core i5 6500 en jäkligt kompetent Roon Server för den som vill uppsampla och kanske köra Convolution-filter och liknande. Utöver detta är den nästan ohörbar vid drift, om man befinner sig mer än två meter bort, även om jag inte ser den som en permanent invånare i lyssningsrummet. Grädden på moset är att den inbyggda DVD-enheten identifieras korrekt av Roon, och därmed uppfylls önskemålet om att kunna rippa en o annan CD helt utan annan interaktion än att mata in nya CD och lägga dem tillbaka i sina fodral när de rippats klart och spottats ut. Jo, en sak till, den är så pass ny att dess energieffektivisering är påtaglig. Den drar under 20W i normal drift, även om man kan lura upp den i runt 35W vid uppsampling till DSD512 och filtreringar.
  41. 6 points
    ishoot

    Hemma hos Ishoot

    På begäran så kommer här en frontbild.
  42. 6 points
    Kilgore

    Dan D'Agostino...

    När vi ändå var här passade vi på att lyssna på Magnepan 20.7 som min kompis är intresserad av. Och vad passar bättre att testa dem med än en integrerad förstärkare...nämligen lillebror Danne Progression. Panelhögtalare är inte det lättaste att få att sjunga, men detta var nog en otroligt bra kombination med. Det blev otroligt bra och snärtig bas, bra driv o dynamik i musiken, inget register som stack ut. Då är varken förstärkaren inspelad (precis uppackad) och högtalarna är bara lite snabbt uppställda. Kan nog vara bland det bästa jag hört när det gäller Maggisar, har hört 20.7 och även 20.1 vid flera olika tillfällen rum och elektronik. För de som har plats är det svårt att hitta mkt bättre högtalare för pengarna. Sedan är det tycke o smak, alla gillar inte panelhögtalare, precis som inte alla gillar hornhögtalare...
  43. 6 points
    Kilgore

    Dan D'Agostino...

    Vi börjar med att öppna den "lilla kabinväskan". I den hittar vi Momentum Phonostage i silver. 2 par MM 2 par MC via RCA och XLR och en balanserad utgång
  44. 6 points
    ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Idag så anlände äntligen den sista lådan i denna utbyteskarusell
  45. 6 points
    Simon76

    D'Agostino Progression Integrated

    Tack alla! Det är en komplett streamer med DAC. Jag använder i princip enbart Tidal idag, även om jag har en hel del rippade skivor i min nas. Den lät sjukt bra direkt ur kartongen men var i början lite dämpad i övre midd/diskant. Igår em öppnade ljudet upp sig och blev luftigare och mer detaljerat. Det låter hel magiskt nu, känns nästan som att jag även bytte högtalarna. Ja jag fick lite bråttom där, stod dumt parkerad, hade en uttråkad 5-åring med mig och ville såklart hem och koppla in direkt! Jag fick med mig A2-kablar till Naimen, lutar nog åt att jag behåller den så länge och avvaktar lite recensioner. Ska försöka lägga upp några bilder, men ni får lova att inte såga mitt rum totalt. Jag har inget dedikerat lyssningsrum utan grejerna står i familjens gemensamma vardagsrum.
  46. 5 points
    Var försiktig med att erbjuda öppet hus byZan. Med din nya elektronik borde du ha ett av Sveriges bästa, och snyggaste, system. Vem skulle inte vilja lyssna på det??
  47. 5 points
    calle_jr

    Från linjesignal till musikalitet

    Det har ju varit lite glesare med träffar i dessa tider, speciellt när man ska blanda folk från fem olika landsdelar. Men monsieur och madame @Bebop hade förberett en FHM-certifierad sittning och i lyssningsrummet är det inga problem att sitta utspritt eller skiftas om i LP. Denna dag lät det suveränt, och Lumin var en upplysande erfarenhet. Jag har aldrig hört system med den tidigare. Kul att få lyssna på @Anders65s förstärkare. Här på forumet blir det ju trots allt aldrig mer än torrsim, även om vi får uppleva utvecklingen live i denna tråd. Den förtjänar definitivt en längre utvärdering.
  48. 5 points
    lindome

    Tar resan slut.....

    Hmm, ja Ref 40 är grymt bra.... Dock insåg jag att platsen inte finns att placera 2 stora enheter i racket (eller på golvet för den delen) Den fick åka tillbaka till @Akkelis Audio - stort tack för lånet Den som nyper den kommer bli väldigt nöjd. Så blev det tomt igen - en stund iaf. Sedan dök en vän upp med ett försteg till låns. First Watt Pass Aleph 1.7 Clone. Kul att testa ett transistor steg som kompisen byggt själv och som dessutom låter väldigt bra!!
  49. 5 points
    octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Nu har de gått några dagar sedan de kom lite fler Darkz på plats i min anläggning. Jag hade en plan att sätta de under DAC och streamer men efter lite snack med @Kilgore och Olle på Ljudupplevelser så valde jag att flytta de vanliga Darkz D-TC (keramiska kulor) som jag köpte av @VoicesInMyHead ifrån slutsteget till min DAC och sätta de senaste D-TC special (titan kulor) under slutsteg och nätlist (jag är väl smått skeptisk till fötter under en nätlist men men jag är inte sån utan att jag kan testa ). Bilderna är inte bra de får ni leva med (min telefon som får anses vara en Dinosaurie med sina fem år på nacken men nu lever den på lånad tid då batteriet börjat ge upp så förhoppningsvis kommer den nya jag beställt leverera bättre bilder). Tre Darkz D-TC med 6st keramiska kulor i varje fot under TAD D1000 cd/dac. Apparaten får nästan en lite svävande känsla och puttar man till den så gungar den fram och tillbaka så de är en rätt "rörlig" koppling. Under steget hamnade således "special" versionen med titan kulor. Även själva diskarna har en annan finish men jag tror de är samma typ av komposit material i dem. Stegets vikt gör att här blir de inte riktigt lika svajigt
  50. 5 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Leasingbolaget skall ju ha betalt så jag tror inte leasing blir billigare än att köpa bil /stereo privat. Om man tycker det är smidigt och lätt så är det en annan sak. Men leasing är bara ett förklätt sätt att låna pengar där man betalar ränta och avgifter för att de som administrerar leasingen skall kunna leva på det. Tycker man att tjänsten är bra och det är värt det så betalar man. Jag undviker leasing.