Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-09-14 in all areas

  1. 9 points
    Peo

    Peo's prylar

    Eftersom ingen vågade sig på en gissning så får jag avslöja det själv. Jag har bytt försteg. För några år sedan fick jag låna ett Krell 222 försteg och ett Krell 402 slutsteg. Givetvis testades kombinationen 222 tillsammans med mitt FPB400cx slutsteg och mitt KCT-försteg tillsammans med 402. Jag gillade verkligen vad 222 och FPB400cx kokade ihop tillsammans, men KCT och 402 föll mig däremot inte alls i smaken. Ett år senare fick jag möjlighet att jämföra försteget Krell 222 med Krell 202 tillsammans med två EVO 600 monoblock i en hyfsat välkänd anläggning och att en minskning med 20 kunde göra så stor skillnad gjorde mig överraskad. Jag köper sällan/aldrig hifi-prylar utan att först provlyssna hemma i min anläggning, men denna gången blev faktiskt ett undantag. Eftersom jag hade hört vad ett 222-försteg kunde göra här hemma och jag hade hört vilken skillnad det var mellan ett 222 och ett 202 kände jag mig relativt säker. Jag fick krok på ett 202 till "rätt" pris, men det fanns ett "litet" problem. Det visade sig att min bänk inte var djup nog för att en 202 skulle få plats och jag var nära att dra mig ur. Jag lever ihop med en kvinna som saknar all insikt om hur mycket jobb den typen av projekt innebär och i hennes värld är det ju "bara" att köpa ett par nya bänkskivor, så är det klart. Hon lyckades övertala mig att gå vidare och lagom till semestern dök det upp en låda. Det var en stor låda för att bara innehålla ett försteg och med en fraktvikt på nära 30 kg är det inget man tar under armen och går hem från utlämningsstället med. Först fick den befintliga bänken rensas från apparater och vinylskivor. Bänken innehåller 860 skivor och bara det tar ett tag att baxa undan dem till en säker plats. De nya bänkskivorna ska kapas, hål för kablar sågas, undersidan målas och benen monteras. Efter det att den undre skivan har monterats på stommen är det dags att placera ut undervåningens apparater och dra kablarna, det är enklast att göra detta innan bänken har tryckts in mot väggen. Här är toppskivan är på plats och övervåningens apparater uppställda. Nu fick försteget plats med gott mått för kablarna. Skivspelaren fick en ny placering i mitten av bänken, den har alltid stått till höger innan. Den nya bänken sticker ut mer och jag ville ha skivspelaren på en lite mer skyddad plats. Tyvärr var längden på signalkabeln mellan RIAA-steg och försteg anpassad till den förra placeringen och RIAA-steget fick placeras under försteget eftersom kabeln inte räckte för att ha det under skivspelaren som jag ville. Ingen som har en 1,5 m Valhalla XLR liggandes? Tillbaka med skivorna och äntligen var det dags för en första lyssning. Och??? Jag är glad att frugan övertalade mig, det kostade stora delar av första semesterveckan, men det var det helt klart värt. 202 är utan tvekan ett kompetent försteg och just kombinationen 202 + FPB400cx är mycket lyckad. Det är som att dörren till en helt ny dimension har öppnats.
  2. 9 points
    Bebop

    Vinylskivor miljöproblem? Vad tycker ni?

    Jag köpte BBC's månadsmagasin Music för att bl a få lite tips på bra nya album med klassisk musik. Det fanns massor men även en helsida med en intressant artikel om musikens bidrag till "carbon footprint". Det behandlas flera aspekter av det hela inklusive turnéers bidrag och publikens dito för att ta sig till och från konserter. Mest intressant för oss är kanske är vad forskare på universitet i Oslo och Glasgow kommit fram till vad det gäller olika medias påverkan. De skriver att när det såldes som mest LP-skivor så bidrog dessa med 140 millioner kg i skadliga växthusgasutsläpp (vinyl plus omslag) per år. När CD-skican stod i topp hade motsvarande ökat till 157 millioner kg år 2000. Det som är det skrämmande är produktionen av all den elektricitet som krävs för nerladdning/streamig/datahantering/lagring bedöms ligga på 350 millioner kg redan idag, alltså uppemot 100% mer än fysiskt media. Och eftersom streaming inte ger tillräckliga intäkter för musikerna måste de turnera än mer vilket ökar utsläppen ytterligare. Kanske dags att stänga ner era streamingtjänster och ge fan i att gå på konserter och återgå till att köpa LP och CD. Musiker kan då åter leva på sin musik, framför allt de som inte lever på topplistorna. Dessutom bidrar vi till ett bättre klimat. Inte illa.
  3. 8 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Lördagen ägnades åt rullbandsservice och modifikation. Det var riktigt spännande. Efter många omvägar och en del återvändsgränder under nästan ett år har jag nu fått bytt headstack till min Studer A807. Bytte till schmetterling/butterfly-huvuden. Dessa huvuden ökar bandbredden med nästan 1/3 om det är inspelat så. På de senare Studermaskinerna är det så stabilt gjort att du kan ha olika headstack vid behov och bara skruva av och på dem utan att du behöver justeras mekaniskt. Här lossas den. Dock behövde vi ställa in azimut på Lyrec Frida visade det sig. Spänningen i tryckrullen kunde också justeras, det är visst en svag länk på Frida och om det blir fel kan det svaja. Studer är visst mycket mer okänslig för det pga att de har en starkare kapstanmotor. Displayen skall visa 15.0 (farten på bandet) men när kapstan belastas fel kan farten sjunka, som vid testet här till 13.3. Vi fick det optimerat så tryckrullen får perfekt belastning. För att Frida skall kunna vara liten och smidig blev kapstanmotorn det också. Den är inte lika stark som tex på en Studer. Fridas kapstan drivs dessutom via en genomskinlig rem från motorn. Enligt min studiokompis, som har Nacksvingstudion i Göteborg, och som ägnar stor del av tiden åt att åka runt till olika studios i norden och fixa allt från mixerbord till rullbandspelare är det mycket viktigt med fina friska referensband. Att kopiera ett sådant och sedan kalibrera duger inte. Det finns en firma i USA som säljer sådana band som han menar är referensen. Dessa band kostar multum men är nödvändiga. Han menar att detta band är som meter-referensen i Paris. Man måste altid utgå från en perfekt referens. Studer A807 har inställningar som styrs via en för mig komplicerad meny. Massa olika frekvenser spelas och nivåer kalibreras. Höga frekvenser är rullbandsteknikens akilleshäl. Det visar sig att min nya headstack glädjande är i extremt bra skick. Det märks visst just i de höga frekvenserna och hur högt i frekvens de kan kalibreras med rätt nivå och utan at Vu-mätaran flaxar omkring utan är stabila. Jag tror min lyckades vara stabil upp mot 35kHz. Det är visst ovanlig bra. Schmetterling-headstacken köptes från Asien. Han har också med en VU-mätare som referens så de på mina maskiner kan kalibreras. Då vet man att man mäter rätt. Vi kalibrerade Lyrec för uppspelning och Studer A807 för uppspelning och inspelning. Här ser man skillnaden på huvuden på A807. De nymonterade schmetterlinghuvudena är underst. Det är kul att se duktiga yrkesmän arbeta. Hantverket i felsökning, service och modifikationer går snabbt och ledigt. Allt handlag ser vant och precist ut. Eftersom service utfördes på plats hos mig saknades ju möjlighet till alla tillbehör som finns på studion. När vi stötte på ett oväntat problem och behövde en mono-signal till en ingång dit vi saknade kabel så tog det inte många minuter med lödkolv innan det var gjort en provisorisk ombyggnad av diverse delar så löste sig det i ett navs. Då kunde en speciell kalibrering göras och sedan återställas igen. Jag hängde inte med till 100%, men jag var hantlangare och assistent.
  4. 7 points
    calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    Första lyckade försöket! I´m a hacker, I´m a hacker!!!!!!! Calm
  5. 7 points
    octavia rs

    De är ju ändå fredag...

  6. 6 points
    bigblue

    Fototråden

    Llyn Padarn, Wales
  7. 5 points
    calle_jr

    byZan - Nytt i stugan #7

    Helt klart. Man kommer bara en bit på vägen med specar. Men det kan vara en ganska viktig bit. Jag försöker ta till mig det jag kan eftersom det sparar väldigt många döda spår. Jisses vilka tokigheter man har utfört pga okunskap Så missförstå mig rätt Mitt budskap är kort och gott: försök ta reda på om din rigg är någorlunda korrekt anpassad innan du köper nytt baserat på lyssningsintryck från någon annan eller en recension. Det är så mycket som spelar in att ett tips baserat på andras lyssningsintryck är som ett skott i natten. Jag är inte själv där att jag klarar av det för elkretsar, men jag försöker och det finns hjälp på forumet. Vi bör välkomna den och försöka ta det till oss. Om någon skriver något med ohms lag så är det fem som läser. Om någon köpt en ny burk och beskriver hur den låter och vad den kostar så får det tusen läsare. Det är den balansen jag tycker vi borde tänka lite mer på.
  8. 5 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag glider lite på strax över tomgång på forumet sedan en tid. En hel del annat har tagit mycket tid och HiFi intresset med prylarna har fått stå tillbaka. Dock lyssnar jag på musik lika mycket som vanligt och mitt experiment med gamla Krellprylar har testats länge. Krell-testet har mest gjort mig HiFi-mässigt förvirrad. Det planerade och förmodade korta testet med de gamla Krell prylarna blev längre än väntat. Men de lät så oväntat bra att jag var tvungen att låta inspelningen bli rimligt färdig innan jag lade ner testet. Jag har verkligen hunnit vänja mig vid dem nu och kommit att ÄLSKA dem. Ett antal polare har också fått sina förväntningar, eller skall vi säga farhågor och förutfattade meningar om hur dessa gamla Krellsteg kan låta helt på sniskan. Jag har egentligen bara mötts av kommentarer som är av samma upplevelser jag själv fått. Mycket positiva. De spelar förbaskat bra i mitt system. Några tydliga egenskaper sticker ut. Drivet i basen, snabbheten, musikalitet och spelglädje, pondus och kontroll i hela registret oberoende av volym. All typ av musik låter bra. Upplösningen har imponerat på vissa. Det är allt annat än grynigt, hårt, vasst och onyanserat. Jag är lite förvirrad eftersom jag inte hade väntat mig denna höga nivå eller att de skulle passa så in i hoppsan bra i mitt system. Per lyssnad timma har snitt-ljudvolymen märkbart gått upp. Vad säger det egentligen? Att det låter rent utan distorsion Kan det vara så mina högtalare vinner mycket på kraft? Jag måste byta tillbaka till Gryphon igen så klart. De gamla Krell prylarna har hamnat på avbytarbänken så de inte får kramp, eller att jag får det... Gryphon har fått vila ordentligt tills för en vecka sedan. i princip i 9 månader förutom någon timma inhopp här och där som öronkalibrering. Har nu spelat nästan en vecka med Gryphon. Fortfarande ger den en något mörkare återgivning i hela registret som startar i den mest bråddjupa basen, kanske den är något mer lågmäld i sin framtoning, också kraftfull, men mer coolt och ståtligt skridande på ett respektfullt sätt för musiken. Krell kanske tar musiken mer rätt upp och ner och hånglar upp den mot väggen. Ingen katt kring het gröt här inte. Spelar jag starkt blir det än mer framträdande att Gryphon inte klarar fullskalig musik på riktigt stark volym på samma vis som Krell. Krellbasen funkar i bättre med mitt rum. D<är jag kunnat höra viss förstärkning i basen med Gryphon är den stramare utan att rummet spelar med. Spelar jag med hög volym så vilar Krell sig igenom dessa partier med ett som det känns oändligt headroom. Gryphon börjar fuska lite vid samma starka volym. Musiken tappar i perspektiv när Gryphon pressas riktigt hårt. Jag ÄLSKAR denna egenskap hos Krell. Den kompromisslösa kontrollen hur jag än belastar dem. Det blir så mycket musikupplevelse och för mig personligen är det mycket musik som känns mer äkta och berör mig mer när det närmar sig "verkliga instruments dynamik och ljudstyrka" om systemet orkar med det. Men det är ju också Klass A 150 watt på Gryphon mot 350 av Krell själva specificerade watt som är betydligt mer i verkligheten (Har hört om att det är typ minst 100 watt till egentligen). Så länge man inte är nära max på Gryphon är det faktiskt mest en smakfråga. Gryphon har nog något mer luft i mellanregistret. Och som sagt, spelar man lite svagare är den jättebra tycker jag. Tråkig slutsats med dött lopp, men det är nog där jag hamnar. Gillar båda uppsättningarnas egenskaper. Både tycker jag föder högtalarna med bra prestanda. Kul att lyssna på musik. Så detta test har verkligen gjort mig både mer erfaren och kunnig om förstärkare . Också egenskaper i musiken som kraft och dynamik i relation till luft och perspektiv har tycker jag att jag börjat fatta bättre. Har reflekterat om detta innan tex när Verity högtalare pressas hårt tappar de mycket av deras annars så fantastiska egenskaper. Har det med elektroniken att göra eller något annat? Det är inte självklara saker och den luft och perspektiv som tex Gryphon klarar av något bättre i konversationsvolym förbyts helt när man tar i lite, då är det Krell som åter vinner de egenskaperna också. Samtidigt väcks nya frågor om vad som skulle passa mitt system bäst. Jag har som ni säkert vet hört Krell Dan's nya märke Dan d'Agostino's prylar en mängd gånger i olika system och jag har ständigt imponerats. Tex är det nog Sf Amati Futuras bästa demonstration och prestation jag hört just med Dan d'Agostinos förstärkare. Då hans "lilla" integrerade. Detta med många fler härliga upplevelser från denna mans nya märke har jag njutit av. Kanske är det så att att Dan d'Agostino skulle ge mig det bästa av det jag hör av Krell FBP och KRC-HR kombon och med Gryphons något större magi i mellanregistret? Vem vet. Nyfikenheten på detta är större än behovet av bättre ljud. Vi får se vad som händer, men jag har trimmat ihop mitt system så mycket nu att jag inte jagar något avgörande i min musikupplevelse hemma nu. Jag är nöjd. Men eftersom resan är en viktig del av målet blir det säkert lite småpill för skoj skull och om andan faller på. Men nyfikenheten finns hela tiden, så kanske blir det nya tankar om förstärkare. En sak som blivit klar är att Sf The Sonus faber har väldigt mycket att ge när förstärkarna förstärks. Det har nog många välbyggda högtalare som klarar dynamik och register långt ner i frekvens. Detta pratades det en hel del om i Kaisers rum på mässan i München i år. Deras extremt välljudande och helt nya stora högtalare spelades med mycket fin Kondo-rigg, men med låg rör-effekt. Keiser-konstruktören var tydlig med att starka transistorförstärkare får dem att spela ännu bättre. Så vi kommer aldrig undan det viktiga med att olika prylar MÅSTE matchas rätt. Helt olika system tekniskt och konstruktionsmässigt kan låta mycket bra men endast om de matchas rätt. Små rörförstärkare som låter magiskt i vissa system (tex hos Eiten) kommer säkert inte att lira bra i mitt system. Jag vet att besökare här som i grunden kanske inte gillar Krell, Nordost, Brinkmann, och Sf kanske har fått en lite bättre erfarenhet av dessa märken. Visst har man sin smak och alla måste inte älska alla typer av system. Det har jag stor respekt för. Nästan alltid går det att matcha olika konstruktionsprinciper på tex högtalare med olika elektronik så det låter mycket bra. Jag har själv gjort många liknande och positivt överraskande erfarenheter under åren i olika välmatchade system med HiFi-prylar som är vitt skilda åt. De låter då mycket mycket bra. Några exempel är Listen to Music's Maggisar med svinstarka Lamm och analoga signalkällor, företrädresvis. Eitans system med några få rör-watt och digitalt, Akkelis horn Avantgarde-Trios, systemen. Hemma hos Calm, bebop, Daniel och by-Zan mfl är alla system mycket olika, men synnerligen välmatchade och enormt välljudande. Varför dravlar jag om detta nu? Jo därför att detta är något som slagit mig nu. Mer nu i mitt eget system när jag provat prylar senaste året. Jag tycker man börjar med en konstruktionsprincip på högtalare . Välj den som man gillar bäst beroende på hur man lyssnar och vad man gillar och sedan matcha detta så noga det går med övrig utrustning. Tidskrävande så klart, man måste engagera sig skaffa ett tydlig eget ljudideal, höra många system och ta hjälp. Det är både roligt och med garanterat bra resultat om man nu verkligen tycker det är viktigt. Nu skall Krell EVO 202 och Gryphon Antileon få lira ihop sedan kanske jag orkar att bara testa Gryphon med Krell KRC-HR. Vet ej vad jag har att vänta av det, men kanske lite mer starkare färger i ljudbilden tror jag kanske. Ännu lite varmare, men det vill jag nog inte ha. Lite mer driv i mellanbasen kanske, men ett försteg kan ju inte kräma ur fler watt ur slutstegen.
  9. 5 points
    P-pan

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Jag har fyllt på förrådet inför kommande vinter... ... och fler lär det kanske bli...
  10. 4 points
    Peo

    Peo's prylar

    Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade tråden och här kommer några av de förändringar som skett sen senast. Det är snart ett år sedan mina Wilson Sabrina flyttade in i stugan och jag är fortfarande väldigt nöjd. I vanlig ordning har jag gått igenom ett större antal fötter för att se/höra vad som passar de här högtalarna bäst. ett axplock av olika fötter som testats. För att göra en lång historia kort: Spikes får golvet att vibrera, vilket jag inte gillar. Fötter med en eller flera kulor/spetsar får också golvet att spela med. Riktigt mjuka fötter (typ SD) löser förvisso det problemet, men tillför andra biverkningar. Valet föll till slut på IsoAcoustics GAIA II I min anläggning och mitt rum var de en överlägsen segrare. Problemen försvann och hittills har jag inte detekterat några biverkningar. Basen upplevs mer alert och det jag hör och det som jag känner i kroppen och soffan överensstämmer med det mina fötter känner i golvet. Detta gör att musiken blir lättare att förstå och det biljud som golvet alstrade tidigare och som grumlade det övriga ljudet känns befriande att bli av med. Ett klart lyft. De är lite för låga för att vara perfekta, men jag hittar nog en acceptabel lösning på det lilla problemet också. Elen har fått sig en liten uppdatering. En Nordost QX4 har införskaffats och den ligger mellan vägguttag och NO Thor. Samtliga kabeländar med flerkardelig kabel har blivit klippta, omskalade och fått ändhylsor monterade. Det blev tyvärr bara från fastighetens distributionscentral, via min elmätare, mina huvudsäkringar och upp till centralen i min lägenhet. Jag fick inte släcka ner hela kvarteret, där gick tydligen gränsen. Jag har använt mig av ändhylsor från ViaBlue i lämplig storlek. Korrekt gjort ger crimpning en gastät och homogen övergång från koppar till hylsa. Kopparn kommer därför inte att kunna oxidera i anslutningspunkterna. Samtliga kardeler är nu garanterat med i förbindningspunkten, vilket minskar övergångsresistansen. Förimpedansen minskade från 0,33 ohm till 0,30 ohm. Jag vill inte påstå att det blev någon avgörande ljudförbättring, men nu vet jag att allt är så bra det går att få det med mina medel och det ger mig frid i sinnet (för ett tag åtminstone). Jag har även haft delar av Nordost's QKore-serie på besök. En QKore 1, en QKore 3 och ett knippe gröna kablar. Jag ska villigt erkänna att jag är mycket skeptisk till den här typen av "burkar", men samtidigt måste man ha ett öppet sinne om man ska lära sig något nytt. Även här ska jag göra en lång historia kort. Först en bild på den kompletta inkopplingen. Det saknades en kabel så jag fick alternera mellan Riaa och CD-spelare. Provisorisk installation. Jag brukar gå ganska metodiskt tillväga och gjorde så även vid detta experiment. I stort sätt alla tänkbara kombinationer testades och utslaget var tveklöst. De här "burkarna" påverkar helt klart, men inte alltid som jag hade förväntat mig. Min favorit var QKore 1 ansluten till NO Thor's jordskruv och inget mer. När/om resten av min anläggning har nått den nivån att de här burkarna ger bäst "bang for the buck" kommer jag inte att tveka, jag gillade vad de gjorde. Det har även skett ett apparatbyte på bänken. Här kommer en liten teaser inför nästa del. /
  11. 4 points
    bigblue

    When I was a kid...

  12. 4 points
    P-pan

    De är ju ändå fredag...

    @JWE , @octavia rs ... Snart är det måndag grabbar, och ni är tillbaka på jobbet. Ska det vara en blå, röd eller... ?...
  13. 4 points
    AlfaGTV

    Vad lyssnar du på just nu?

    Återanknyter några tidigare favoriter efter ett bastubad med svinkalla pils! Låter fint, denna debut av JS Ondara, vinnare i ett Green Card-lotteri i sitt Kenya som tillät honom besöka sitt drömland, med alla de artister som danat hans musikerambition; Bob Dylan och Neil Young. En udda röst med inlevelse och skön känsla för melodier. Denna har jag @Bolstad att tacka för, grymt underhållande musik med lite vaudeville-känsla, antagligen tack vare dragspelet som hörs frekvent! Tre bröder, söner till John Kongos från Sydafrika med hiten "He's Gonna Step On You Again". Och gillar man detta, låna Kaizers Orchestra ditt öra en stund!
  14. 4 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Billie Eilish - When we all fall asleep, where do we go Denna platta är bästa popen sedan Daft Punk - Random Access memories skulle jag tro. 17 åriga Billie Eilish är hur cool som helst - When we all fall asleep, where do we go är allt från Lilly Allen via Eminem till Robyn, men med en edge som är fullständigt unik. Brorsan som har varit gediget inblandad i detta album är musiker och producent. Han och Billie spelade in plattan i hans gamla pojkrum hos föräldrarna. Jösses vad de måste dragit i spakarna. Fräckare basdist har jag nog aldrig hört. Dist blir det i hela registret och en grym bas. Detta vill jag lova sätter anläggningens resurser på prov. Dessutom är det grymt bra musik att lyssna på tycker jag. Frugan skriker "HÖJ" från köket. Huset skakar. Bille måste ha en säreget unik begåvning för detta sticker ut och det på ett för mig mycket positivt sätt. Sedan jag fick tag i detta album har det snurrat jättemycket och de jag presenterat det för har fallit pladask. Superbra start på fredagskvällen.
  15. 3 points
    Idag kom de nya TAD R1-TX i finishen Emerald black in i butiken. Sen tidigare finns CD/SACD/dac, försteg och slutsteg på permanent demo.
  16. 3 points
    Bebop

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Jag har lagt till ett nytt skivbolag i referenslista. Det handlar om franska Alpha Classics som jag fick tips av från @Mr. D vid ett besök för lite mer än ett år sedan. Framför allt har de en hel del tidig musik och albumen är fantastiska. På senare tid har de även börjat ge ut senare musik. Det som sticker ut mest så här långt är deras inspelningar av mindre sättningar, men det finns även orkestermusik. De lockar till sig bra musiker, tolkningarna är mycket bra och inte minst ljudet. Jag laddade ner en högupplöst fil från Presto Music men redan CD-utgåvorna låter fantastiskt bra så jag håller mig till dem. Här några exempel på fantastiska album i min smak. Jag börjar med Göteborgssymfonikerna under ledning av deras nye chefdirigent, Santtu-Matias Rouvali som tolkar Sibelius Symphony No 1 och En saga. 1:a symfonin har inte tillhört mina favoriter däremot En saga. Jag hörde dem i Köpenhamn för drygt 1,5 år sedan. Då tyckte jag att det lät lite tamt. Men inte här. Det här är den bästa version jag hört av båda verken. Även inspelningen ljudet är förstklassigt. Inspelningen har också fått mycket stor uppmärksamhet internationellt. Ett givet köp för Sibeliusfantaster och en bra ingång till Sibelius som inte hört så mycket av honom. Ett annat tips är att lyssna på dansken Dietrich Buxtehude som var en celebritet under 1600-talets andra hälft fram till hans död 1707. Han föddes i Helsingborg som då var danskt. Han kom att bli en av de stora i Tyskland där han under sina nästan 40 år i Lubeck blev en stor förebild i komposition och orgelspel. Bl a lockades Bach till honom som vandrade uppemot 500 km för att få höra sin stora förebild och studera för honom. Det är därför jag köpte följande album, att få höra hur Bachs förebild lät. Musikhistoria men intressant sådan för den som vill veta lite mer om var vår musik kommer ifrån. Bach med flera utvecklade sedan vidare. Buxtehude var dock en viktig inspiration. Franz Schubert är kanske den mest melodiösa av kompositörerna som verkade i början av 1800-talet i gränslandet mellan wienerklassicismen och romantiken. Hans stråkkvartetter är gudomliga och nästan plågsamt vackra men också utlämnande. Schuberts liv var ingen dans på rosor och under hans levnad var han mest känd som en "underhållare" som skrev och framförd sånger (lieder) med goda vänner, s k Schubertiader. Det mest av hans musik upptäcktes först efter hans död. Följande album innehåller hans sista stråkkvartett No 15 som skrevs 1826 ett par år före sin död. Den publicerades först 1851. Precis som Schuberts sista symfoni så är den lång. Denna version är ca 42 minuter, men vad gör det när det är så bra. På samma album har man också spelat in Mozarts 15:e stråkkvartett. Här märker man att Mozart haft stor påverkan på Schuberts stråkkvartetter. Andantet har passager som låter mycket Schubert. Samtidigt hörs Mozarts influenser från Haydn, som brukar kallas för stråkkvartettens uppfinnare. Även denna inspelning är superb och kvartetten Quatuor Voce har blivit lite av favoriter. Schubert är också känd för sin Octet in F Major som finns med på ett annat nytt album från Alpha där oktetten Anima Eterna Brugge framför den. Även detta är storartad musik där vänner av Hasse o Tages film Spader Madam kommer att känna igen något spår. Tipset till denna inspelning fick jag av radions "cd-revyn" som presenterar och bedömmer nya album var söndag. De gav den full pott så den hamnade på inköpslistan. På köpet får man svenske Franz Berwalds Grand Septett in B flat major. Han kan inte mäta sig med Schuberts musik men det är ändå intressant som svensk att få höra hans musik och jämföra stilarna då han var jämngammal med Schubert. Även här låter det makalöst bra. Ett annat favoritbolag är Harmonia Mundi och deras storstjärna, violinisten Isabelle Faust som också gett ett ut ett ganska nytt album där de tar sig an Frantz Schuberts oktett. Den är precis lika bra och att döma av kritikerkåren t o m lite bättre. Jag sätter dem på samma nivå och ger omdömet lika bra men annorlunda. Vill man ha mer av Schuberts stråkkvartetter så är ett "måste" att köpa BIS utgåva med Chiaroscuro Quartet som spelat in nr 14 (Der Tod und das Mädchen) och nr 9. Även detta är ett förnämligt album. Rekommenderas. BIS inspelningar är också fantastiska. En fördel med just BIS är att de ger ut sina album som SACD för den som har möjlighet att spela dessa. Till slut kan jag inte låta bli att rekommendera ett album jag hörde hos @calle_jr från bolaget Naxos med den rysk-israeliska pianisten Boris Giltburg. Många rynkar lite på näsan när det gäller Naxos; att de spelar in lite mindra kända orkestrar och andra klassens solister och att de gör dåliga inspelningar avseende ljudet. Jag har själv tillhört dem. Det har blivit lite av en skröna. Naxos av idag gör utomordentliga produktioner ljudmässigt och deras stall av musiker håller hög klass. I en artikel i BBC Music skrev man att om man skall göra en lista av de bästa orkestrarna idag så måste man räkna in ett 50-tal för att göra orkestrarna rättvisa. Samma sak med solister och dirigenter. Boris Giltburg är ett bra exempel på detta. Här ger han sig i kast med Beethovens sonater nr 8 (Patétique), nr 21 (Waldstein) och hans sista nr 32. Detta är bland de bästa tolkningar jag har hört, framför allt nr 8 och nr 32. Skönhet och dynamik i en bra blandning och som krävs för att göra Beethoven rättvisa. Ljudet då? Det här är toppklass. En av de bästa inspelningar jag någonsin hört av piano. Tar jag inte i nu? Nej, det här är en fantastisk upptagning. Egentligen borde jag inte bli så förvånad eftersom jag hört fler på senare tid. Engelska Grammophone listar Naxos i översta toppen när det gäller just ljudet. Det är dags att tänka om i den händelse du har en gammal bild av Naxos. Dessutom är albumen billiga, normalt under 100-lappen.
  17. 3 points
    Daniel

    Mästarmöte har en vinnare!

    Intressanta funderingar Apex. Vi har ju även pratat en del under resans gång. Jag tror jag förstår precis vad du menar. Och i mitt huvud så brukar det landa i en enkel sanning. Power is fun, but power corrupts! Det är så otroligt roligt med system där man bara kan öka och öka, tills rummet slutligen börjar vibrera och kasta in handduken. Men sen när man sitter och vill släppa ner axlarna kan man börja sakna innerlighet, elegans och nerv. Ibland är skillnaden mellan dessa två världar stor, ibland subtil. Jag tror nog att "Dan the man's" nya kan minska det gapet, de gånger jag hört dem har varit minnesvärda. Det finns några andra superförstärkare som jag blivit golvad av. Jag vet att VTL Siegfried nästan stänger gapet. Det är min drömförstärkare, oändligt med kraft, och finess. Men så otroligt stora, så mycket rör och plånboksovänliga. För mig handlar det om att bli engagerad mer än imponerad. Så när jag "kompromissar" handlar det alltid om vad som får mig att inte tappa fokus på det som musiken försöker berätta för mig. Hade precis samma tankeövning när jag provade lite olika pickuper i veckan. :-) Det är nästan alltid roligt i den här världen. /D
  18. 3 points
    lindome

    Fototråden

    @bigblue Wales är fantastiskt vackert. Förra helgen spenderades i North Wales med en kompis. 5:e resan till Wales för min del då jag gärna spelar linksgolf där Tyvärr har jag ingen bra kamera utan använder telefonen, men känslan kan jag förmedla tror jag... Abersoch i nordvästra Wales!
  19. 3 points
    byZan

    Mästarmöte har en vinnare!

    Kul att du har haft att göra! Trevlig läsning och jag känner igen mig i mycket du skriver och håller fullt ut med att man måste ha ett eget ljudideal. Men tyvärr för mig så har det förändrats genom åren och delvis beroende på att jag lyssnar mer på annan slags musik idag. Inte så att jag slutat lyssna på musik som jag mest lyssnade till som ung utan mer på MUSIK. Ju mer jag läst om artister. kompositörer ju bättre förstår jag musiken och därmed så kanske ljudidealet har förändrats med åren. Men visst finns grunden av idealet kvar men det har förändrats och det säkert av fler anledningar än det jag skrivit. Mitt tyvärr - är med tanke på att det kostat en del men å andra sidan har det varit en rolig resa som förmodligen tar slut först när man kliver ner i enrummaren ett par fot ner i backen. Man lever bara en gång och då kan man väl passa på att testa, ändra, byta, tweaka etc, inga rätt inga fel. Du nämner personer (gäller väl likväl dig som många fler som jag har lyssnat på välljud hos) som har matchat ihop sina system efter sina öron, kunskaper och erfarenheter, och alla låter de olika men fantastiskt bra. Så ska det vara tycker jag, inte så kul och komma hem till någon annan och det låter lika som hos sig själv. Jag är också nyfiken och skulle vilja testa annan elektronik hemma. Varför då eftersom det låter så bra? Nyfikenhet och kul att testa andra märken i sitt hem, precis så som du gjort nu, men törs man det med tanke på vad du skriver om hifi-mässig förvirring Hörs! /byZan
  20. 3 points
    bfjohansson

    sprudels tråd, SBooster imponerar

    Känns spontant som om det inte kan ha någon betydelse och fungerar mest för att klå neurotiska audiofiler på pengar. Men jag har ej testat, dock har jag en rätt dyr ethernetkabel mellan min NAS och min router. Men det beror främst på att jag hade den liggandes. Och att jag är neurotisk då...
  21. 3 points
    AlfaGTV

    Fototråden

    I Roon väljer man "Dela/Share" från "tre-prickar-menyn" i nära anslutning till albumet, låten eller kompositören eller vad det nu är man vill dela. Gör din val angående vad som skall vara med på bilden och klicka sedan på Nästa. I rutan ang delningsval, välj "Skapa delningsbar länk" I denna klickar du på "Kopiera länk" Sedan är det bara att Klistra in i redigeringsrutan här på forumet, det blir automatiskt en bild. För övrigt så kan inte vi i pöbeln editera bilder och positionera dessa såsom @Bebop beskriver i steg 6 o 7. Just det, jag glömde "klistra in" länken:
  22. 3 points
    Jag har lyssnat på systemet vid två tillfällen och det är det bästa hornljudet jag hört hos Akkelis. Kanske överhuvud taget. Basarna är minst sagt potenta och hornens snabba släpp och luftighet är så klart slående. Det är sprutt i ljudet. Uppställningen är riktigt bra. Alla system kan trimmas med placering och kringutrustning nästan i det oändliga, men detta system låter redan riktigt bra. I mina öron hör jag inget uppenbart som skulle behöva vinna på att justera högtalarna speciellt mycket. Fördelarna är ju så klart hornens riktverkan så att sidoväggen ger mycket mindre effekt än hos en annan konstruktion. Att sitt en bit längre bort från högtalarna än andra konstruktioner är också bra, men det funkade att sitta lite närmare än jag hade gissat. För mig är detta ett system som i grunden är "hemma". Det går så klart att kräma ut mer välljud ur det. Tid och nerdig matchning av olika kablar och andra delar i systemet kommer ge än mer välljud, men som sagt, systemet har alla parametrar för att kunna titulera sig som komplett. Bråddjup kraftfull definierad dynamisk och stor bas där musiken kräver det, naturlighet i alla register och dynamik och klarhet i ljudet. Jag som har en viss känslighet för karaktären som horn kan ge och som ofta stör mig i ffa mellanregistret med vilolin och ibland sång ffa från kvinnor funkar bättre än vanligt, men nog hör jag det. Men det är så, jag har inte någon lång stor erfarenhet av horn och och jag/man måste lyssna in sig. Kul att lyssna är det i alla fal. Det är svårt att inte uppskatta hornens snabba kraft i musiken. Så klart ställer system med kraft och energi i alla register extremt stora krav på rummet. Överladdade akustiska effekter kan trasa sönder vilket High-End system som helst, men det funkar förvånansvärt bra i detta rum och gör systemet rättvisa. Ett klassiskt "top of the line"-system, som fokuserar mer på musik än HiFi-parametrar. Så skall det vara och då gillar jag det bäst. Detta borde alla höra innan någon lägger vantarna på det. Stefans uppmaning är klok... innan man får gratulera nästa ägare.
  23. 3 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Ludovico Einaudi är en Italiensk pianist och kompositör. Han hade i somras en otroligt uppskattad konsert i Dalhalla. Publiken var fullkomligt i extas. De flesta gillar hans musik som jag förstår det, men jag har läst recensioner där han får spott och spe. Så är det ju med konst som sticker ut. Det blir personligt. Jag fullkomligt älskar denna platta. Ludovico inspireras nog både av den klassiska musiken och populärmusiken. Läste någonstans att Eminem inspirerar honom. Jag sugs in i musiken och ett lugn sprids i min kropp. Det är melankoliskt vackert, moll så klart. Det är företrädesvis minimalistiskt och lugnt, meditativt, härliga klanger och stråkar i skön samklang med pianot. Tonerna får hänga kvar och sjunka in, konstpaus, eftertanke. Partier med driv tempo och kraft förstärker något slags allvar. Djupa toner på cello och piano känns bråddjupa och allvarsamma. Jag läste en recension där recensenten beskrev musiken som meningslöst clichéartad och plattan fick en stjärna av fem. Jag blir dock förtrollad. För mig är denna musik av den art att om man inte sitter och koncentrerar sig och slappnar av kan den kanske verka sådan men jag tycker fingertoppskänslan i utförandet är ett hantverk som skiljer agnarna från vetet. Skriver man gles musik med repetitiva inslag är det än svårare att göra något unikt. Jag tycker detta är det. Olika typer av musik skapar olika upplevelser, olika känslor i kroppen. Denna musik är mjuk, förförisk, vacker, underbar och träffar mitt lustcentra mitt i prick. Dynamiken i produktionen/inspelningen är passande och bra Ibland får man anstränga sig för att uppfatta att stråken verkligen når strängen. Svagt och känsligt. Uppbyggnad till full kraft i pianots anslag ger ett mycket bra ljudtryck som bör kännas i kroppen. Spelar man på en rätt bra volym får man med allt detta. Svagt svagt till starkt mäktigt. En av musikens viktigaste ingredienser för sitt uttryck, upplevelse och känsla är i mitt tycke DYNAMIK. Gissa om Seven days Walking - Day one får 6 uppföljare??? Helt klart ett bra album i lurarna till dagens frukost. Glömde tiden och fick springa ut till bilen.
  24. 3 points
    calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    Jan Johanssons första LP i eget namn. Analys kommer i min tråd "Den moderna jazzens utveckling" vad det lider. Calm
  25. 3 points
    MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Nu har jag drabbats av lite förändringstankar igen! Jag kanske bara borde sätta mig och vänta ett tag för att se om det går över. Hur det än blir så kan jag väl redovisa vad det rör sig om. Jag gick inte hela vägen med uppgradering av min förförstärkare och har haft tankar på att bygga en ny helt från grunden med de tekniska lösningarna jag tänkt mig. Nu har jag hittat en bra bas att utgå från som dessutom både passar ihop med andra delar i systemet och är enkel att ändra så att det blir till 100 procent som jag vill ha det. ANK Kits har en byggsats som ser ut så här: Beskrivning av byggsatsen i sin helhet finns här. Bortsett från en tråkigt hög dollarkurs just nu så ser det ganska överkomligt ut i pris trots allt och delarna som ingår är i linje med det som jag tänker bygga. Utgångssteget med 12AU7 är enkelt att bygga om på ett eller annat sätt och jag vill ha ett förstärkande steg före det steget som då får bli katodföljare istället och dessutom vill jag använda min stegade volymkontroll som det finns plats för i lådan. Röret i ingångssteget kommer att bli 101D. Det kommer att få anodlast så 2 rejäla drosslar ska rymmas också. Det är en direktupphettad triode med precis lagom hög förstärkning, god linjäritet och gott renommé. Det finns ett extra uttag på nättrafon i ANK Kit L2 Line Pre som går att använda som glöd till röret så det ska inte vara några problem att stoppa in ett sådant. Det finns plats för rejäla filmkondensatorer och jag kan få 6 ingångar som jag också känner att jag behöver. Eventuellt går det att trycka in lite fler funktioner också och då är det en tape-loop som lockar mest. Än så länge är det bara tankar så vi får se om jag väljer det här alternativet eller bygger en egen låda.