Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-05-27 in all areas

  1. 7 points
    tek

    Maria - ett RIAAsteg

    För ungefär 7-10 år sedan, jag minns inte exakt så började jag skissa på ett RIAAsteg utav av intresse av brus i elektriska kretsar. Det stannade på beräkningstadiet då jag vid den tiden var säker på att jag aldrig skulle skaffa en vinylsvarv. Det resulterade dock i en hörlursförstärkare. För några år sedan, troligen på grund av att jag hjälpte @calle_jr och @Peo att simulera/modellera några mindre delar till artikelserien om vinylavspelning blev jag intresserad och min första svarv införskaffades. För ett tag sedan så återupptogs grävde jag upp mina anteckningar igen och projektet startades igen. Det är nu på slutspurten och jag tänkte redovisa intressanta delar här. Jag hade ganska löst formulerade tankar angående steget från start: - väldigt lågt egenbrus - I huvudsak diskret uppbyggt - Fast förstärkning (MM). Jag trodde vid starten att jag endast skulle använda MM pickuper till min vinylspelare. Återigen, saker förändras med tiden. Att jag nu använder en MC pickup förändrar inget då jag gett mig in på att linda SUT:ar, det kanske blir en tråd utav det med. - låg mängd återkoppling, dvs lite 'sladdrig' feedbackloop. Lite som ett rörsteg Detta enkla blockdiagram visar min plan i början. - steg 1 med riaakorrektion med all förstärkning - steg 2 är ett rumblefilter, där man kan styra gränsfrekvensen på högpassfilter med några switchar. Man skulle kunna lägga rumblefiltret som en del av ingången på steg1 men jag ville hålla ingången så 'ren' som möjligt. - steg 3 är ett drivsteg för att driva kabeln till försteget, och ge hög impedans så att rumblefiltret får samma beteende oavsett kabel och ingångsimpedans på förförstärkaren. Det är således ett rent buffersteg. Allt blev kanske inte som tänkt i detta läge men detta var huvuddragen när detta startade. Nästa steg är val av RIAAkorrektion
  2. 6 points
    Daniel

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag gillar att du reflekterar så mycket över tingens tillstånd. :-) Om man håller på med något tillräckligt länge och med stor passion blir man oundvikligen i slutändan filosofisk. Vilket gör livet lite mer spännande i mina ögon. Just högtalare är ju av naturen en kompromisskonstruktion, där man måste välja väg som konstruktör. Under åren har jag pratat med flera av de "stora" konstruktörerna. Alla mäter och alla lyssnar. Frågan är hur fördelningen ser ut, och hur stor vikt man lägger vid varje moment. Och i slutändan, som med alla saker som närmar sig det subjektiva och konstnärliga, är det först när skapelsen möter betraktaren som magi kan uppstå. Vissa gillar Claude Monet, andra gillar Marcel Duchamp. P.S. Ett grymt fint reportage. Känner igen flera av dina iakttagelser. Även om jag bara han med en bråkdel av vad du lyckades med. Fast du har färre möten än jag. :-)
  3. 6 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Den "luriga" resan fortsätter! Som jag beskrev för bara några veckor sedan trivdes jag förvånansvärt bra med Sennheiser HD800, ffa när de drevs balanserat, via Moon 430 HAD. Nyfikenheten pockade på och jag vågade lägga nån lusentapp till på ett par HD-800S som ju har en försiktigt varmare karaktär. Jag upplevde INTE HD-800 som kalla eller kantiga, bara högupplösta, men visst kommer 800S med termostaten på snäppet högre värme. Jag tycker de behåller den underbara ljudbild som faktiskt inte någon av mina andra lurar mäktar med. Sennheiser HD 800S Spelar just nu en underbar platta, som verkligen utnyttjar det stora frekvensomfånget och ljudbildens egenskaper. Fantastisk bas och underbara detaljer och "krumelurer" som verkligen tydliggörs med bra lurar! Det gör inget att detta är DSD utgåvan från High Vibration boxen, rippad till fil. En klart underskattad pärla i Yes katalog, om nån skulle fråga mig! Jag har haft mycket bra lyssningstid de senaste veckorna, och nästan bara med lurar. Alla lurarna får lyssningstid, utom de Philips Fidelio X2 som också hittas i skåpet hemma, men å andra sidan är de mina "öron-kuddar" på arbetet, när jag behöver fokusera på mina mera komplexa uppgifter. Det skall väl sägas att det inte är så mycket lyssning i det fallet iofs. De övriga lurarna har alla sina fördelar och i nån mån nackdelar men man hittar alltid någon ny aspekt i musiken när man byter till ett annat par! Lite som att ha ett flertal lyssningsrum med olika högtalare, vill jag påstå! Oerhört lyxigt!
  4. 5 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Som alltid är jag intresserad av att försöka förstå varför jag gillar en viss ljudåtergivning från ett system. Vad jag gillar och att jag gillar det känner jag i hela kroppen så det är den lätta saken i detta. Det tar sällan många takter även långt från sweet spot innan jag vet om jag gillar det eller inte. En inte oansenlig del i varför jag ägnar tid åt att lyssna på olika system beror på att jag försöker hitta gemensamma nämnare för system jag gillar förutom just att jag gillar dem. Ofta är akustiken bra och ofta är det ordning på strömmen. Men ganska ofta är det olika tekniska lösningar. Olika typer av elektronik, olika kablar, olika typer av högtalare, men oftast analog signalkälla även om det kan låta bra med digitalt också. Högtalaren är ofta den viktigaste vattendelaren för vad jag gillar och inte. Jag har ägnat lite tid åt att fundera över hur olika konstruktörer beskriver sitt arbete. Det finns så klart en flytande skala, men gör jag det enkelt är det två typer. De som fokuserar på tekniken och har visioner om tekniska "nya" lösningar med outstanding teknisk prestanda som lätt kan visa sig i specifikationer. Och det som har beslutat att man inte vet hur bra en lösning/komponent är innan man lyssnat på den. Jag har märkt att de system jag gillar har högtalarkonstruktörer som naturligtvis är duktiga ingeniörer, men de avgör just kvaliteten i deras produkt genom att lyssna när de gör val av konstruktion. De system jag rankat högst här i denna tråd har alla sådan approach. Jag gillar helt klart de produkter som konstruerats så. Detta är så klart en smaksak, min smak.
  5. 4 points
    octavia rs

    Vad lyssnar du på just nu?

    Efter en dag med trädgårdsarbete, stranden, grillat och lek med barnen så avslutar man den med lite skön musik på uteplatsen och åskan mullrandes i söder
  6. 4 points
    Engström, Verity.
  7. 3 points
    tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Att "killgissa" är helt okej i denna tråd. Får du för dig att "gubbgoogla" är är det också okej i om andan faller på. Jag har endast gjort en del snabba lyssningstester tester och har märkt ganska liten eller ingen skillnad, på båda skivspelarna jag äger. Mina dipoler LX521 spelar heller heller inte avgrundsdjupt, vid 20Hz hör jag knappt nåt, jag upplever det som de faller brant runt 30Hz-40Hz. Det skulle kunna vara en anledning till att jag inte upplever problemet. Även om mina spelare skulle ha en del rumble så kanske jag inte hör det ändå. De spelare där rumble faktiskt specas brukar vara runt -60dB till -70dB vilket är lågt, troligtvis inte hörbart. Med slitna lager bör det öka. Vad menar du att det inte går att filtrera eller inte finns?
  8. 3 points
    byZan

    Vad lyssnar du på just nu?

    Uppstigning 04.30 och på med kaffemaskinen samt göra några mackor, ut på altanen och insupa en riktigt fin sommarmorgon. Sedan blev det lite klassisk musik med bl a dessa två, samtidigt som jag ser ut på ett kav lugnt vatten, denna morgon ska jag ha i minnet och ta fram när vintern är som strängast härnäst. /byZan
  9. 3 points
    calle_jr

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Helt klart. Erfarenhet innebär att man redan på förhand vet hur något kommer mäta eller låta. Jag glömde lägga till val av konstruktionsprinciper, komponentval, materialval och hantverksskicklighet i föregående inlägg. Många krav för att få till en bra högtalare Andemeningen med mitt inlägg var att vi ofta har en diskussion om "mätning kontra lyssning". Ingen av dem är egentligen tyngdpunkt i konstruktion. Det finns en gammal konflikt/lägerdelare mellan om man ska mäta eller lyssna, ungefär som mellan analogt och digitalt. Helt onödiga konflikter egentligen. Det som jag tycker är intressant är om man prioriterar att presentera snygga standardmätningar eller fin klang, och det kanske var detta @Daniel avsåg. Ingen mäter allt vi hör och ingen hör allt vi mäter.
  10. 3 points
    AlfaGTV

    Vad lyssnar du på just nu?

    Oj, jäklar i min låda vilken pipa! Tacka Roon Radio, för tipset!
  11. 3 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Blev mycket musik i dag, avslutar med Yazoo (Yaz, US). För mig är detta en klassiker. Grymt bra musik tycker jag. Alison Moyet på sång och piano är bländande bra. Tur att hon svarade på Vince Clarks (fd Depeche Mode medlem) annons om "sångerska sökes". Han ville ha någon som kunde sjunga "Don't go" och det kunde hon med den äran. Alison skrev låten "Midnight" som inte många skulle kunna sjunga lika bra eller på det viset vill jag lova. Resten är historia...
  12. 2 points
    MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Tiden har inte räckt till för några mer avancerade övningar trots några extra dagar med ledigt men något har jag i alla fall hunnit med på HiFi-fronten. Lite rotation på skivspelarsidan har det blivit och en spelare som stått och samlat damm (syns på bild ) ett tag har tagit steget in i huvudanläggningen. Det nya med spelaren är att jag satt på den här: Det är en tung rackare och normalt går det inte att använda med en sån här arm: Den skarpsynte kan se att det som hänger där bak inte är original. Jag beställde en tyngre motvikt för SME 3009 S2 för ett bra tag sedan och efter lång väntan dök den upp. Den räckte precis för att balansera ut en Ortofon SPU och jag har velat prova den här kombinationen länge eftersom jag har en 3009'a med oljedämpning som gör att det går att optimera avspelningen lite bättre. Jag har ägnat några timmar åt inställning och provlyssning och nu spelar det.
  13. 2 points
    new order

    Vad lyssnar du på just nu?

    Denna låt är hifi nirvana. Förutom att det är en suverän låt från ett suveränt soundtrack. Tror ni inte att tidal kan låta bra. Testa denna låt och kryp sedan till korset. Det är bara fördjävla bra!
  14. 2 points
    calle_jr

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Ja, jag håller med. Men om jag ska vara övertydlig, och därmed lite krass; "Lyssningsfalangen" kan ju inte göra något annat än lyssna. De skapar ju inget. De tillför egentligen inte heller något mer än till sig själv eftersom det alltid finns en gigantisk brasklapp kopplat till subjektiva värderingar och hela uppspelningskedjans förutsättningar. Det enda konkreta jag kan få ut av en lyssnare är om han haft en bra eller dålig upplevelse vilket långt ifrån garanterar att jag kommer få en liknande upplevelse. "Mätfalangen" skapar inte heller något. Han skulle kunna bidra med lite mer kött på benen, men i princip alltid faller detta på att man inte vet hur han har mätt. Man fastnar i rent mättekniska frågor som inte har med produkten som sådan att göra. Det brukar sluta med att det blir så komplext att man totalt tappar fokus. Lite pessimism såhär till minne av Gustav Vasa
  15. 2 points
    calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Frågan är om vi trots allt inte bara har ett gemensamt mål? Det vill säga att musiken i slutändan skall låta så som vi vill ha den och i ett sådant skick att vi känner igen den efter våra referenser.? Sedan har vi olika metoder för att komma till målet. Om vi generaliserar så tror jag "mätfalangen" kommer snabbast till målet genom att utesluta kombinationer som omöjligen kan fungera ihop, med "lyssningsfalangen" har ett långt och tålmodigt arbete med förkastande av "omöjliga" konstellationer innan man landar rätt. Det senare kostar onekligen mer pengar och det är därför man ibland kan se helt nya produkter till salu kort tid efter lanseringen. Kan inte tolka det på annat sätt eller också har man extremt gott om pengar och tid till sitt förfogande? Själv tillhör jag den senare falangen men inser att ett system inte bara handlar om komponenter men också om den miljö i vilken de skall verka. Det blir ett integrerat system som måste samverka med alla övriga delar. Calm
  16. 2 points
    Daniel

    Hemma hos Daniel

    Jepp. Ja, använder just den låten till att kolla vad i huset som behöver skruvas fast eller fogas. :-) Annars finns det några spår han gjort som är bra. Brukar rulla Joni Mitchells "A case of you" med James Blake, Prince och Joni Mitchell. Bara för att påminna mig om vilket geni Prince var.
  17. 2 points
    Det är det redan på fredag då fotbolls-vm damer börjar. Kika vet jag för du gillar ju fotboll och det kommer bli välspelat med förhoppningsvis få tekniska misstag.
  18. 2 points
    octavia rs

    Vad lyssnar du på just nu?

  19. 2 points
    AlfaGTV

    Maria - ett RIAAsteg

    Jag sticker in en "kill-gissning"; Jag tror att de flesta, som du var inne på, helst undviker filter. De RIAA jag provat som haft möjligheten har jag generellt föredragit att lyssna till utan detta filter inkopplat. Dessutom tror jag (mycket gissningar nu! ) att där Rumble ÄR ett problem, där är det sällan man har det frekvensomfånget på återgivningen. Alltså, i samband med billigare spelare med sämre lager eller mindre fokus på att eliminera problemet är det sällan man har full återgivning i oktaverna under 100Hz vilket i sig undanröjer problemet.
  20. 2 points
    I samband med Sweden Rock Festival 5-8 juni i Norje utanför Sölvesborg så håller Amatören öppet hus för intresserade att inspektera och avlyssna mina två anläggningar. Anmälan görs till: Fjorgyn_1@outlook.com Medtag kaffebröd så bjuder jag på kaffet! (Moderator: Om detta är postat i "fel" forum, var vänlig flytta till rätt)
  21. 2 points
    JWE

    Vad lyssnar du på just nu?

    Fick upp denna för någon dag sedan. Har också Roon Radio att tacka! Har f.ö. spenderat kvällen med dsp i Roon. Vann mycket på det!
  22. 2 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Sovmorgon, vackert väder, kaffe, smörgås och musik. Sibelius inleder. Denna gigant... Esbjörn Svensson genialitet avslutar.
  23. 2 points
    På denna Youtube kanal finns nu flera filmer med bra kvalite och de lär komma fler vad tiden lider. https://www.youtube.com/channel/UCrqva7JT_35j4zNcgan47bQ/videos YG och Nagra Gryphon Marten. Kharma. Fink team.
  24. 2 points
    Hur påverkar lådan då? Det laminerade kabinettet i TAD Model-1. Bild: Audioxpress Kabinettet påverkar naturligtvis en högtalares prestanda avsevärt. Hur det påverkar beror i första hand på om det är en sluten eller basreflex/portad låda, line source eller t.o.m hornladdad konstruktion. Men i sin enklaste form karakteriseras lådan av en akustisk massa, akustisk resistans och akustisk komplians. Man kan bygga mer eller mindre komplicerade modeller där dessa tre egenskaper på något sätt återfinns som komponenter i modellen. Om det handlar specifikt om dimensionering av kabinett så är det ett renodlat strukturdynamiskt problem, och kabinettet kan då analyseras skilt från drivers och filter. FEM-analys av en kabinettsida. Vibrationsmoder där bilden till vänster är osträvad och till höger är 4st förtyvningar inlagda. Bild: David Waratuke Men det är inte meningsfullt att göra den typen av beräkningar innan man vet kabinettets grundläggande mått och form, portens utformning, fyllning etc. Så, om vi fortsätter med lumpade modeller (med syfte att koppla ihop låda med drivers och delningsfilter) så behöver man rita upp en ekvivalentmodell som beskriver lådan. Här är en typisk ekvivalentkrets för att simulera ett dämpat kabinett med basreflex: Dvs det är en samling akustiska och mekaniska egenskaper i kabinettets material, mått och form som översätts till en elektrisk krets med mobilitetsanalogi. LUA och CUA representerar komplians och massa för den del av lådvolymen som inte är fyllning. LAF representerar komplians för den del av lådvolymen som utgör fyllning. LTH och RTH representerar termisk volymändring och termiska förluster. RB utgör den absorption som finns i lådan oavsätt dämpmaterial, dvs den absorption som kommer enbart av att man monterar drivern i en låda och som är kopplad till QB (förklaras av Thiele och T/S-parametrar). CMF representerar massan som fibern i fyllningen påverkar systemet med. CAF och RAF utgör massan av luften och luftmotståndet i den lådvolym som har fyllning. RP och CP är portförluster representerade med dämpning och massa. RL är läckageförluster representerade med dämpning. Som syns är det endast lådans inverkan som visas i bilden. Drivers och delningsfilter enligt tidigare redovisning ska därefter läggas till kretsen. Hur man beräknar komponentvärdena redovisas i exvis Claus Futtrup: “Losses in Loudspeaker Enclosures”.
  25. 1 point
    Jag tror jag håller med. Och all denna teknik och fix och don - och ändå har folk basresonanser i sina rum med stående vågor som hänger kvar 500-1000ms med signifikant nivå. Sila mygg och svälja "The Meg"? Men tekniken är skitkul och intressant, så jag menar inte döda nått.