Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-05-25 in all areas

  1. 7 points
    tek

    Maria - ett RIAAsteg

    För ungefär 7-10 år sedan, jag minns inte exakt så började jag skissa på ett RIAAsteg utav av intresse av brus i elektriska kretsar. Det stannade på beräkningstadiet då jag vid den tiden var säker på att jag aldrig skulle skaffa en vinylsvarv. Det resulterade dock i en hörlursförstärkare. För några år sedan, troligen på grund av att jag hjälpte @calle_jr och @Peo att simulera/modellera några mindre delar till artikelserien om vinylavspelning blev jag intresserad och min första svarv införskaffades. För ett tag sedan så återupptogs grävde jag upp mina anteckningar igen och projektet startades igen. Det är nu på slutspurten och jag tänkte redovisa intressanta delar här. Jag hade ganska löst formulerade tankar angående steget från start: - väldigt lågt egenbrus - I huvudsak diskret uppbyggt - Fast förstärkning (MM). Jag trodde vid starten att jag endast skulle använda MM pickuper till min vinylspelare. Återigen, saker förändras med tiden. Att jag nu använder en MC pickup förändrar inget då jag gett mig in på att linda SUT:ar, det kanske blir en tråd utav det med. - låg mängd återkoppling, dvs lite 'sladdrig' feedbackloop. Lite som ett rörsteg Detta enkla blockdiagram visar min plan i början. - steg 1 med riaakorrektion med all förstärkning - steg 2 är ett rumblefilter, där man kan styra gränsfrekvensen på högpassfilter med några switchar. Man skulle kunna lägga rumblefiltret som en del av ingången på steg1 men jag ville hålla ingången så 'ren' som möjligt. - steg 3 är ett drivsteg för att driva kabeln till försteget, och ge hög impedans så att rumblefiltret får samma beteende oavsett kabel och ingångsimpedans på förförstärkaren. Det är således ett rent buffersteg. Allt blev kanske inte som tänkt i detta läge men detta var huvuddragen när detta startade. Nästa steg är val av RIAAkorrektion
  2. 6 points
    Daniel

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag gillar att du reflekterar så mycket över tingens tillstånd. :-) Om man håller på med något tillräckligt länge och med stor passion blir man oundvikligen i slutändan filosofisk. Vilket gör livet lite mer spännande i mina ögon. Just högtalare är ju av naturen en kompromisskonstruktion, där man måste välja väg som konstruktör. Under åren har jag pratat med flera av de "stora" konstruktörerna. Alla mäter och alla lyssnar. Frågan är hur fördelningen ser ut, och hur stor vikt man lägger vid varje moment. Och i slutändan, som med alla saker som närmar sig det subjektiva och konstnärliga, är det först när skapelsen möter betraktaren som magi kan uppstå. Vissa gillar Claude Monet, andra gillar Marcel Duchamp. P.S. Ett grymt fint reportage. Känner igen flera av dina iakttagelser. Även om jag bara han med en bråkdel av vad du lyckades med. Fast du har färre möten än jag. :-)
  3. 6 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Den "luriga" resan fortsätter! Som jag beskrev för bara några veckor sedan trivdes jag förvånansvärt bra med Sennheiser HD800, ffa när de drevs balanserat, via Moon 430 HAD. Nyfikenheten pockade på och jag vågade lägga nån lusentapp till på ett par HD-800S som ju har en försiktigt varmare karaktär. Jag upplevde INTE HD-800 som kalla eller kantiga, bara högupplösta, men visst kommer 800S med termostaten på snäppet högre värme. Jag tycker de behåller den underbara ljudbild som faktiskt inte någon av mina andra lurar mäktar med. Sennheiser HD 800S Spelar just nu en underbar platta, som verkligen utnyttjar det stora frekvensomfånget och ljudbildens egenskaper. Fantastisk bas och underbara detaljer och "krumelurer" som verkligen tydliggörs med bra lurar! Det gör inget att detta är DSD utgåvan från High Vibration boxen, rippad till fil. En klart underskattad pärla i Yes katalog, om nån skulle fråga mig! Jag har haft mycket bra lyssningstid de senaste veckorna, och nästan bara med lurar. Alla lurarna får lyssningstid, utom de Philips Fidelio X2 som också hittas i skåpet hemma, men å andra sidan är de mina "öron-kuddar" på arbetet, när jag behöver fokusera på mina mera komplexa uppgifter. Det skall väl sägas att det inte är så mycket lyssning i det fallet iofs. De övriga lurarna har alla sina fördelar och i nån mån nackdelar men man hittar alltid någon ny aspekt i musiken när man byter till ett annat par! Lite som att ha ett flertal lyssningsrum med olika högtalare, vill jag påstå! Oerhört lyxigt!
  4. 5 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Som alltid är jag intresserad av att försöka förstå varför jag gillar en viss ljudåtergivning från ett system. Vad jag gillar och att jag gillar det känner jag i hela kroppen så det är den lätta saken i detta. Det tar sällan många takter även långt från sweet spot innan jag vet om jag gillar det eller inte. En inte oansenlig del i varför jag ägnar tid åt att lyssna på olika system beror på att jag försöker hitta gemensamma nämnare för system jag gillar förutom just att jag gillar dem. Ofta är akustiken bra och ofta är det ordning på strömmen. Men ganska ofta är det olika tekniska lösningar. Olika typer av elektronik, olika kablar, olika typer av högtalare, men oftast analog signalkälla även om det kan låta bra med digitalt också. Högtalaren är ofta den viktigaste vattendelaren för vad jag gillar och inte. Jag har ägnat lite tid åt att fundera över hur olika konstruktörer beskriver sitt arbete. Det finns så klart en flytande skala, men gör jag det enkelt är det två typer. De som fokuserar på tekniken och har visioner om tekniska "nya" lösningar med outstanding teknisk prestanda som lätt kan visa sig i specifikationer. Och det som har beslutat att man inte vet hur bra en lösning/komponent är innan man lyssnat på den. Jag har märkt att de system jag gillar har högtalarkonstruktörer som naturligtvis är duktiga ingeniörer, men de avgör just kvaliteten i deras produkt genom att lyssna när de gör val av konstruktion. De system jag rankat högst här i denna tråd har alla sådan approach. Jag gillar helt klart de produkter som konstruerats så. Detta är så klart en smaksak, min smak.
  5. 5 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Blev mycket musik i dag, avslutar med Yazoo (Yaz, US). För mig är detta en klassiker. Grymt bra musik tycker jag. Alison Moyet på sång och piano är bländande bra. Tur att hon svarade på Vince Clarks (fd Depeche Mode medlem) annons om "sångerska sökes". Han ville ha någon som kunde sjunga "Don't go" och det kunde hon med den äran. Alison skrev låten "Midnight" som inte många skulle kunna sjunga lika bra eller på det viset vill jag lova. Resten är historia...
  6. 4 points
    Engström, Verity.
  7. 3 points
    calle_jr

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Helt klart. Erfarenhet innebär att man redan på förhand vet hur något kommer mäta eller låta. Jag glömde lägga till val av konstruktionsprinciper, komponentval, materialval och hantverksskicklighet i föregående inlägg. Många krav för att få till en bra högtalare Andemeningen med mitt inlägg var att vi ofta har en diskussion om "mätning kontra lyssning". Ingen av dem är egentligen tyngdpunkt i konstruktion. Det finns en gammal konflikt/lägerdelare mellan om man ska mäta eller lyssna, ungefär som mellan analogt och digitalt. Helt onödiga konflikter egentligen. Det som jag tycker är intressant är om man prioriterar att presentera snygga standardmätningar eller fin klang, och det kanske var detta @Daniel avsåg. Ingen mäter allt vi hör och ingen hör allt vi mäter.
  8. 3 points
    AlfaGTV

    Vad lyssnar du på just nu?

    Oj, jäklar i min låda vilken pipa! Tacka Roon Radio, för tipset!
  9. 3 points
    lindome

    Vad lyssnar du på just nu?

    Olika är bra! Vad passar bättre än lite Hendrix så här på mors dag Hittade en amerikansk original utgåva och den låter riktigt bra!! Vinyl är grymt
  10. 3 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Ingen konstig fråga. Varför skulle man veta det? Oftast blir det hela sidor eller album på både vinyl och tape. Men det går att hitta låtar rätt bra när man spolar. Jag har sällan ont om tid när jag lyssnar så att ägna någon minut till att ladda och spola band stör mig inte. Vad som uppfattas som extremt bökigt är nog individuellt. Jag upplever inte proceduren stressande och bökig. Jag uppskattar handhavandet. När jag har kompisar hemma blir det mer låtar här och där på olika album och då får jag spola mer men inte heller det stör mig. Jag hoppas inte det stör de som är här och lyssnar heller. Jag har aldrig fått indikationer på att det skulle vara störande. Jag tror till och med att proceduren kanske gör lyssnandet än mer fokuserat . Bara att lyssna på ett album från början till slut är roligare än enstaka låtar. Jag kör oftast album från start till mål även när jag spelar från CD.
  11. 2 points
    Det är det redan på fredag då fotbolls-vm damer börjar. Kika vet jag för du gillar ju fotboll och det kommer bli välspelat med förhoppningsvis få tekniska misstag.
  12. 2 points
    octavia rs

    Vad lyssnar du på just nu?

  13. 2 points
    I samband med Sweden Rock Festival 5-8 juni i Norje utanför Sölvesborg så håller Amatören öppet hus för intresserade att inspektera och avlyssna mina två anläggningar. Anmälan görs till: Fjorgyn_1@outlook.com Medtag kaffebröd så bjuder jag på kaffet! (Moderator: Om detta är postat i "fel" forum, var vänlig flytta till rätt)
  14. 2 points
    JWE

    Vad lyssnar du på just nu?

    Fick upp denna för någon dag sedan. Har också Roon Radio att tacka! Har f.ö. spenderat kvällen med dsp i Roon. Vann mycket på det!
  15. 2 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Sovmorgon, vackert väder, kaffe, smörgås och musik. Sibelius inleder. Denna gigant... Esbjörn Svensson genialitet avslutar.
  16. 2 points
    På denna Youtube kanal finns nu flera filmer med bra kvalite och de lär komma fler vad tiden lider. https://www.youtube.com/channel/UCrqva7JT_35j4zNcgan47bQ/videos YG och Nagra Gryphon Marten. Kharma. Fink team.
  17. 2 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Sibelius symfoni nr 2. Storslagen symfoni. Verket är på något vis själva essensen för en symfoni.
  18. 2 points
    Dina upplevelser stämmer bra överens med mina. Jag satt ju på första demon innan ni kom :-) Ja, det lät väldigt bra redan med "lakritssnörena". Hade kunnat leva med det ljudet 200000kr. extra för finkablar och filter är en ansenlig summa, men det ger ger ju som du sa det där lilla extra! Farbror Barbro har rätt, det finns inga genvägar..
  19. 2 points
    thli72

    Mästarmöte har en vinnare!

    Tacka vet jag när man var tonåring o spelade in låtar från "Tracks i P3" o sen försökte hitta en låt via sin Walkman. . det va tider det Min enda erfarenhet av den typ av band ni använder är ifrån när jag var riktigt ung o min bror spelade i rockband o dom gjorde studioinspelningar på band som han tog hem o lyssnade på. Känns som han borde behållit den bandaren, men vem kunde tro att band skulle bli mode igen 40 år senare Men han behöll gitarrerna, DET är han glad för idag
  20. 2 points
    Bebop

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag spelar nästan enbart hela album aktivt, dvs sitter i min sweet-spot och lyssnar. För strölyssning av musik lyssnar jag på P2 (beroende lite på vad de sänder) eller som igår, ett par CD med 140 minuter Lester Young från 30-50-talet som lite skön bakgrundsmusik medan jag gjorde annat. När jag har musikkvällar med inbjudna blir det lite mer axplock. Jag har de senaste månaderna köpt på mig en hög nya band men de är ännu olyssnade. Så här års har jag lite svårare för koncentrerad lyssning. Det är för mycket annat som lockar, t ex sjö-/båtliv småprojekt kring hus och trädgård... Då blir det mer radio än lyssning via "finsystemet" för min del. Att spela band som bakgrundsmusik är att elda för kråkorna, tycker jag.
  21. 2 points
    Mata inte trollen!
  22. 2 points
    Hej Per! Det är nog fler än A/Wing som läser denna tråd men som väljer att inte kommentera. Säkerligen skulle flertalet kommentarer bryta emot forumets regler så därför undviker dom att svara. Vad är det du försöker uppnå med allt skryt om prylar, hur mycket du lagt på olika högtalare ifrån Hifi Klubben och Balance Audio? Utöver det så blandar du in klockar, cyklar, fotbollar, "brand'ade" Discovery Channel-knivar och kaffebryggare. Du skulle haft kvar dina Sonus Faber-stativhögtalare och nöjt dig, kanske testat att spela upp mjukvaran på något annat än Sonos och diverse CD-spelare ur det segmentet ett par tre pinnhål ner ifrån dina Sonus Faber. Det är fint att du lånar ut/skänker dina högtalare till din släkt men jag tyvärr så handlar nog din shopping om kickar mer än att använda dom till att lyssna på musik. Därför är det jättebra att du cyklar, motionerar och spelar fotboll istället för att beställa nya produkter. Sömn är viktigt, testa att logga ut och sova en stund!
  23. 2 points
    Perfect sense

    Mästarmöte har en vinnare!

    Det är bara att fakturera - den kommer när den kommer sen antar jag?
  24. 2 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Vi håller fortfarande på med planen om hur detta skall göras. Målet formas sakta. Ingen ide att börja utan att vi vet vad vi vill. Det rent tekniska har vi kompetens till i gruppen. Reservdelar finns. Att få de snygga på ytan med träsidor och ev fixa till plåtar har vi kontakter för. Träarbeten skall komma från möbelsnickare som arbetar för Svenskt Tenn och som gör deras möbler. Alltså högsta klass av vad vi kan frambringa i hantverksskicklighet och kvalitet i Sverige. Detta är Svenskt Tenns uttryckliga mål sedan tidigt 1900-tal och det är de också erkända för och levt upp till så dessa Studer sidor i trä kommer som jag skrev vara overkill men unika och grym känsla i. De övergripande målen är: Bra ljud, pålitlig och långvarig stabil funktion, snygga. Här är några tänkbara viktiga mål. 1- De skall vara mycket bra musikförmedlare jämfört med andra rullbandare. 2- De skall vara bra att spela in på och kopiera till. 3- De skall bli snygga att se på. Inte industridesignråa som vi nerdar kan tycka är snyggt. Nej de skall var snygga så att WAF blir ok. Om det kan bli så att när man ser dem så skall man titta till lite extra bara för att de är snygga. Då är det bra. Kanske eloxera om alu-plåtarna. Guldfärgade, svarta eller annan färg på påtar. Träsidor av högsta hantverksmässiga kvalitet. 4- Mekaniskt toppskick 5- Elektriskt toppskick, där komponenter och lösningar skall ha så mycket välljud som möjligt i sikte. 6- Byta orginalkontakter till högre kvalitet 7- Vu-mätarna skall var original från Studer så man får rätta känslan. Dessutom är de coola. Vi har fått tag i en hel hög sådana. Listan kan säkert fyllas på. Detta får bli en början. De 2 Studer B67 ovan blir de första. Blir det bra kan det nog blir endel fler enheter. Gissningsvis blir det 10 till 20 sådana här maskiner och tanken är att det skall vara med garanti eftersom de kommer vara i extremt bra skick. Nu börjar en troligen lite långsamma resa mot ovanstående mål.
  25. 2 points
    Hur påverkar lådan då? Det laminerade kabinettet i TAD Model-1. Bild: Audioxpress Kabinettet påverkar naturligtvis en högtalares prestanda avsevärt. Hur det påverkar beror i första hand på om det är en sluten eller basreflex/portad låda, line source eller t.o.m hornladdad konstruktion. Men i sin enklaste form karakteriseras lådan av en akustisk massa, akustisk resistans och akustisk komplians. Man kan bygga mer eller mindre komplicerade modeller där dessa tre egenskaper på något sätt återfinns som komponenter i modellen. Om det handlar specifikt om dimensionering av kabinett så är det ett renodlat strukturdynamiskt problem, och kabinettet kan då analyseras skilt från drivers och filter. FEM-analys av en kabinettsida. Vibrationsmoder där bilden till vänster är osträvad och till höger är 4st förtyvningar inlagda. Bild: David Waratuke Men det är inte meningsfullt att göra den typen av beräkningar innan man vet kabinettets grundläggande mått och form, portens utformning, fyllning etc. Så, om vi fortsätter med lumpade modeller (med syfte att koppla ihop låda med drivers och delningsfilter) så behöver man rita upp en ekvivalentmodell som beskriver lådan. Här är en typisk ekvivalentkrets för att simulera ett dämpat kabinett med basreflex: Dvs det är en samling akustiska och mekaniska egenskaper i kabinettets material, mått och form som översätts till en elektrisk krets med mobilitetsanalogi. LUA och CUA representerar komplians och massa för den del av lådvolymen som inte är fyllning. LAF representerar komplians för den del av lådvolymen som utgör fyllning. LTH och RTH representerar termisk volymändring och termiska förluster. RB utgör den absorption som finns i lådan oavsätt dämpmaterial, dvs den absorption som kommer enbart av att man monterar drivern i en låda och som är kopplad till QB (förklaras av Thiele och T/S-parametrar). CMF representerar massan som fibern i fyllningen påverkar systemet med. CAF och RAF utgör massan av luften och luftmotståndet i den lådvolym som har fyllning. RP och CP är portförluster representerade med dämpning och massa. RL är läckageförluster representerade med dämpning. Som syns är det endast lådans inverkan som visas i bilden. Drivers och delningsfilter enligt tidigare redovisning ska därefter läggas till kretsen. Hur man beräknar komponentvärdena redovisas i exvis Claus Futtrup: “Losses in Loudspeaker Enclosures”.