Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-03-21 in all areas

  1. 16 points
    lindome

    Tar resan slut.....

    Efter ca 5 veckor var det leverans av nya hyllsystemet. Elva paket och nästa 200 kg. Det blev en del bärande och man kan lugnt säga att jag har haft att göra de senaste kvällarna... En sak att sätta ihop hyllan - vilket var väldigt smidigt, inte en insex nyckel eller skruvmejsel så långt ögat når. Bara att klicka ihop de olika delarna. Man monterar den på golvet och sen lyfter man hela hyllan i ett stycke... Tur att grannens son var hemma och kunde hjälpa till Sedan följde en övning som innebar ännu mer bärande. Nu LP skivor från olika platser på nedervåningen. Hur många maxisinglar behöver jag egentligen Hur som helst så känns det bra att ha all musik samlad på samma våningsplan.
  2. 9 points
    Apexorca

    Hört hos Akkelis!

    Det ryktades om att det kommit en ny nivå High-End mot vad Akkelis brukar ha inne i butiken. Det är altid kul att höra på extrema produkter, så jag tog mig dit och lyssnade koncentrerat en knapp timma. Det var kul, så jag tänkte dela med mig av det. Jag vill nog påstå att alla de gånger jag hört Dan D'Agostino så har det imponerat på mig. De har varje gång lyft högtalarna en nivå till. Jag har hört det flera gånger på för mig bekant högtalare. Vi har ju en importör i Sverige, men i alla fall på Västkusten saknar jag dem i butiker. Enligt mig så tillhör de det absoluta toppskiktet av elektronik. De förbättrar ljudet hos såväl lättdrivna som tröga och på annat sätt kräsna högtalarkonstruktioner. Dessa monoblock Progression har fått en konstruktion som gått tillbaka till den gamla goda tiden då FPB serien hos Krell betraktades toppklass. Kraften, den enkla fjäderlätta brutala kraften som bara flödar utan ansträngt ur systemet är påtaglig. Det så kallade släppet är grymt. 500watt i 8Ohm och sedan dubblas detta neråt till 4Ohm osv... Progression Preamp är så klart en bra matchning. Jag har hört YG Acoustics - Hailey 1.2 hos Akkelis flera gånger men inte imponerats helt. Massa goda egenskaper med fin upplösning och kontroll, men de har låtit för ljust och tunt och för mig har jag inte gripits tag av musiken. Jag har hört YG i andra system som låtit riktigt bra dock. Senast jag hörde YG Acoustics - Hailey 1.2 hos Akkelis var med Krell FPB 350MC och då var det annat ljud i skällan. De passade YG jätte bra enligt min smak. De lossnade och spelade mer dynamisk stort med mer värme än jag tidigare hade hört. Otroligt bra kontroll i hela registret och mellanregistret silkeslent och naturlig klang och upplöst. Tycker fortfarande at jag skulle vilja ha mer storlek i basen även om den är upplöst och finns där så är det roligare om den griper tag mer i mig, fyller ut rummet mer. Jag skulle säg att det är neutralt åt det kalla hållet ändå. Med denna d'Agostino rigg blir allt ett snäpp till. Mer värme, otrolig upplösning och kontroll, otroligt spelglatt, men jag vill fortfarande ha mer och större effekt av högtalarna i basen. (Jag är kräsen där). Detta är dock inget man kan last elektroniken för. Högtalarna gör nog det jobb de kan med tanke på baselementets storlek. Jag vill betona att de är strålande bra och man blir berörd av musiken och imponerad. Att jag önskar mer bas är bara en smaksak och jag skulle njuta varje sekund av detta system om jag hade det själv. Ett i all mening verkligt High-End system som spelar musik i absoluta toppklass. Jag tror faktiskt YG är lite kräsna för att verkligen blomma ut, men när de får rätt elektronik så presterar de otroligt bra. Men man får nog matcha det väl som sagt. Detta var en sådan matchning. Bilder... Snyggt system, som sattes upp strax innan jag kom. Man kan nog trimma lite till för att få ut allt ur det. Lite samma känsla som ett ur från Schwitz. Lite coolt tycker jag nog det är. Bra fjärr. Nätdel underst. Tackar Akkelis för denna upplevelse som kommer leva kvar i minnet.
  3. 8 points
    P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Då jag i en annan tråd redan tidigare varslade lite om att ta hem ett par Tidal Piano för utvärdering så är det ju naturligtvis ett par sådana som står och "spelar till sig" lite i lyssningsrummet. Det skulle förvåna mig om dessa har mycket mer än 50 timmars speltid, men jag kan ha fel... det har hänt förr är jag rädd, så jag tänkte låta det hela få chansen att sätta sig i några dagar innan jag gör några mer ingående jämförelser med mina gamla trotjänare. Dagen har mestadels bestått av pysslet med att packa upp och att lite grovt försöka hitta en position för vidare tester. Finishen är helt makalös, alltså utan skyddsplasten, och kan jag få dessa att spela bara halvvägs till den nivån så kommer det antagligen att sprida sig ett mer än belåtet leende på undertecknad
  4. 7 points
    calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Fortsätter med mitt dykande i Jan Johanssons jazzinspelningar med lite annorlunda musik än den rent folkmusikanknytna och det finns mycket att hämta in i skivinspelningar. Jan var flitig engagerad som studiemusiker men också som medlem i Radiojazzgruppen där många skivor finns utgivna utöver hans egna trios och andra konstellationer. Suget efter Jans skivor verkar öka, då prisnivån stiger till ganska höga nivåer, ca 400 kr + för dessa tre som knappast är ens är i närheten av Mint. Lyckades också hitta den av @Bebop tipsade boken om Jan Johansson skriven av musikforskaren och professorn Erik Kjellberg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Kjellberg och den tidigare refererade videon https://www.svtplay.se/video/19863554/jan-johansson-en-liten-film-om-en-stor-konstnar som @JWE tipsade om. Nu skall jag läsa och lyssna och återkommer med intryck och reflexioner. Calm
  5. 7 points
    Peo

    VTF - En parameter av vikt!

    VTF = vertical tracking force Att ställa in ett korrekt VTF a.k.a nåltryck kan tyckas vara en enkel operation och så kan det mycket väl vara, men givetvis kan man driva även detta moment till sin spets. Varför är det viktigt med rätt VTF och vad händer om man gör fel? Ett för lågt VTF riskerar att förstöra både nål och skiva på grund av spårningsproblem. Risken finns alltså att nålen graverar om skivan med permanenta skador som följd om nålen helt okontrollerat hoppar omkring i spåret. Ett för högt VTF ger ett onödigt skivslitage vilket ger sig tillkänna som ett ökat bakgrundsljud (vinylbrus) och ett avslaget övre register. Det finns ytterligare en parametrar som man bör beakta, nämligen pickupens (generatorns) symmetri. Nålens viloläge (när den ligger an mot skivan) kommer att påverka hur magneten ligger i förhållande till spolarna. Ett för lågt eller ett för högt VTF gör att magneten inte ligger korrekt i förhållande till spolarna med olinjäritet som följd (MM). Samma sak gäller även för MC-pickuper, men då är det spolen som inte ligger rätt i magnetgapet. Många pickuper har ett ganska brett område för VTF angivet, men var ska man lägga sig? I de fall där tillverkarna rekommenderar ett VTF-värde så ligger det nästan alltid i mitten av det angivna området (eller något över) och det är nog där man har den bästa linjäriteten. Hur går man tillväga? Den enklaste formen av VTF-inställning är nog att använda den graderade motvikten som finns på många armar. (bild:vinylengine.com) Balansera armen med motvikten tills nålspetsen ligger i luften ett par millimeter över tallriken/mattan (en skivas tjocklek). Nollställ skalan och vrid motvikten så att skalan visar det önskade värdet. Klart. Hur pass exakt är detta då? I bästa fall något bättre än SMHI's väderprognoser. Räcker det med denna metoden? Nja. Olika pickuper har olika toleranser, t.ex. för Ortofon OM30 anges spannet 1,25 - 1,75 g, men för Lyra Kleos är det betydligt tajtare med 1,65 - 1,75 g. Det är pickupens uppbyggnad som avgör, ju mindre avstånd mellan magnet och spole, desto snävare span har man att hålla sig inom. Mitt svar på frågan ovan: Sitter det en Ortofon OMxx i nosen på armen så fungerar troligtvis den här metoden tillfredsställande, men jag hade inte litat på den om det sitter en Lyra Kleos där istället. Saknar du graderad motvikt eller vill vara lite mer noggrann bör du använda en s.k. nålvåg. Det finns många olika modeller, allt från enkla balansvågar med ungefär samma träffsäkerhet som skalan på motvikten och till digitala vågar med tre, eller fler decimaler. Bara för att det är många decimaler innebär det automatiskt inte att vågen mäter rätt. Innan mätning bör man alltid göra en kontroll mot en känd kontrollvikt som bör ligga i närheten av det aktuella mätområdet, en 2 - 5 gram's vikt är lämplig i detta fallet. Så, om jag inhandlar en digital våg med 2 -3 decimaler, är jag på banan då? Inte nödvändigtvis, det beror på din tonarm. Vågens mäthöjd är en viktig parameter att ta hänsyn till, i vissa fall är det viktigt att nålen befinner sig på exakt samma höjd över tallriken vid justeringen, som när du spelar en skiva. Varför är det så viktigt då? Beroende på tonarmens konstruktion så kan arm/pickupkombinationen den vara antingen NEUTRALT-, STABILT- eller NEGATIVT-balanserad. En neutralt balanserad arm/pickupkombination har sin tyngdcentrum (Center Of Mass) rakt igenom armens lagringspunkt (Center Of Pivot). Detta är väldigt svårt att uppnå eftersom tonarmstillverkaren inte kan förutsäga vikten på den pickup som du tänker använda. En stabilt balanserad arm/pickupkombination innebär att tyngdcentrum (COM) ligger under armens lagringspunkt (COP). De flesta tonarmar landar under den här kategorin när pickupen är monterad. Unipivot-armar är av naturen stabilt balanserade, annars hade de inte fungerat. Tyngdcentrum ligger långt under lagringscentrum. ett collage av några olika unipivot-armar. En negativt balanserad tonarm har tyngdcentrum (COM) ovanför armens lagringspunkt (COP). En tonarm som är neutralt balanserad i sig själv kan bli mer eller mindre stabilt balanserad beroende på pickupens vikt och pickupinfästningens beskaffenhet. Hur var det nu då med nålvågens tjocklek? Om du har en stabilt balanserad arm/pickup-kombination, vilket majoriteten av pivot-armarna i praktiken blir med pickupen monterad, kommer nålvågen att visa ett större värde ju högre upp nålspetsen befinner sig eftersom armen vill tillbaka ner mot skivan. Detta innebär att om du ställer in korrekt VTF med en nålvåg som har för hög mäthöjd kommer VTF att bli för låg när nålen ligger på rätt höjd (mot skivan). Här är nog anledningen till att så många rekommenderar högsta tillåtna VTF. Har de justerat till högsta rekommenderade VTF med en för hög nålvåg (vilket nästan alla är) kommer kanske nåltrycket att bli perfekt när nålen ligger mot skivan. På en negativt balanserad tonarm, t.ex. Kuzma 4-point blir resultatet tvärtom. Ju högre upp nålen befinner sig när du kontrollerar VTF, desto lägre värde visar vågen. Råkar du ha en helt neutralt balanserad tonarm/pickupkombination spelar det ingen roll på vilken höjd nålen befinner sig. Det påverkar inte avspelningen om arm/pickup-kombinationen är NEUTRALT-, STABILT- eller NEGATIVT-balanserad, kärnan i mitt budskap är att mäta VTF under rätt premisser. Här kommer ett rykande färskt exempel som är anledningen till att jag skrev tråden: Jag installerade en pickup åt en "kund" för någon månad sedan. Härom dagen ringde han och undrade om jag kunde titta på hans skivspelare igen, den distade på vissa skivor. En kontroll av VTF visade på 1,482 gram och jag vet att jag lämnade den med 1,731 gram (jag skriver alltid ett mätprotokoll). Har du varit här och pillat? Det visade sig att ägaren blev så intresserad av vad jag gjorde under pickup-installationen att han köpte sig en egen digital nålvåg och hade justerat VTF på egen hand. Med hans våg visade VTF hel rätt värde, 1,73 gram, men med min våg visade det bara 1,482 gram. På med en 2 gram's kontrollvikt, båda vågarna visade exakt, hans våg visade 2,00 g och min visade 2,000 g. Skillnaden är att hans våg har 8,2 mm mäthöjd och min våg har 3,1 mm. Den aktuella spelarens matta plus en standard "gammal" LP-skiva ger avspelningshöjden 2,5 mm över tallriken och med en 180 g skiva blir avspelningshöjden 3,1 mm. Han mätte alltså 5,1 mm över avspelningshöjden, därav felvisningen. Det spelar alltså ingen roll hur bra våg man köper och hur noggrann man är med VTF-justeringen om vågen inte har någorlunda samma mäthöjd som avspelningshöjd. I detta fallet blev faktiskt resultatet så illa att pickupen inte ens spårade på vissa skivor. Ju större skillnaden är mellan Center Of Mass och Center Of Pivot, desto större blir felvisningen när mäthöjden inte stämmer. Unipivot-armar brukar ha relativt stor skillnad mellan COM och COP vilket gör att VTF-justeringen kan bli helt galen med felaktig mäthöjd. Det måste givetvis inte stämma på tiondelarna, men om en 5 mm för hög våg gav en felmätning på 0,25 gram på en "vanlig" pivot-arm, vad händer då på en unipivot-arm?. Det finns tillverkare av vågar som har anammat problemet och tillverkar en vågar med samma mäthöjd som en standardskivas tjocklek. Bilden visar en våg från Riverstone Audio Glöm inte det sista steget. Efter grundinställning kan det vara lämpligt med en provlyssning för att finjustera VTF. Testskivor med spår som är inspelade med +10 till +12 dB brukar avslöja om VTF ligger rätt. Lycka till.
  6. 6 points
    MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    För yngre läsare i tråden: 8 bitar syftar inte på inspelningstekniken utan antalet musikstycken som förr i tiden ofta benämndes "bitar".
  7. 6 points
    calle_jr

    Arne och Timo var förbi en sväng...

    Förra veckan var ingen höjdare, infektioner och läkarbesök Jag mår minst 6dB bättre denna veckan och kunde lära känna Arne lite bättre. Arne är en mycket balanserad och välintegrerad herre i ettårsåldern. Han transpirerar 20 W och äter bara 300B, men drivs av D3A-trioder. Samtalsnivån kan kontrolleras i 48 steg och jag började med att lasta på honom min digitala rigg:
  8. 5 points
    lindome

    Tar resan slut.....

    Trevligt med alla tummar upp för en post som sätter fokus på det jag gillar mest - musiken, skivorna och numera banden Kanske blir det fler bilder allt efter hyllan fylls på. Det är viktigt att artisterna får bo bra och inte vara instängda i nån seg server
  9. 5 points
    P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Kablarna anlände så småningom och det landade i ett par Ansuz A2 högtalarkablar och en Ansuz C2 phonokabel. Har inte riktigt hunnit bränna/spela in dessa... om det nu har någon betydelse... men jag är väldigt nöjd med hur dessa redan nu presterar. Annars är det för stunden en riktigt behaglig söndag... Något att dricka... Något att lyssna på... Och något att vara rädd om...
  10. 5 points
    lindome

    Hemma hos JR.

    Fin tråd som jag tittat igenom igen eftersom jag var på besök hos JR igår. Det var säkert mer än 10 år sen jag var där. IMF var det som gällde på högtalarsidan den gången, mycket vinyl bl a Audiomecan och Garrard på den tiden. Har för mig att det fanns en del Air Tight även då När nu JR varit hemma hos mig o lyssnat på band, samtidigt som det kommer små retfulla mms med olika bandspelare så hitta vi en tid med väldigt kort varsel. Ibland funkar det. Precis som många av Er andra beskrivit så spelade vi både vinyl och band. Alla maskiner fick vara med o leka. Bandspelarna var som vanligt ett strå vassare men jag gillar även starkt hur Garrard 401 presterar - oavsett mono eller stereo. Det finns ett sound som genomsyrar hela anläggningen tycker jag. Och det låter förbannat bra. Lyrec Frida(på lån) spelade upp först. Klanderfritt sånär som att maskinen låter en del när den är igång. Näst på tur C37 från Studer, sicken läcker maskin o mekanik Jag förstår att JR gillar den mest, kanske inte alltid helrätt men kropp, kött o blod finns i överflöd och gillar även jag skarpt. Cyndee Peters på Opus3 lät mycket bra. Det slirade förbi nån Cannonball LP galant på Transient spelaren innan vi åter vände blicken bakåt i tiden. Nu var det dags för Telefunken M15 och jag lockade JR att spela ett av mina medhavda band - Oscar Peterson We get requests. Telefunken maskinen tycker jag spelade fantastiskt o JR gillade bandet oxå. Vi spelade ett kort stycke på B67:an oxå, men den har jag hört förut.... Studer B62 ser inte mycket ut för världen. Lite mindre i storlek än de andra maskinerna men naggande god skulle det visa sig. Även här fick jag spela ett annat band jag hade med mig - The gifted ones. När Dizzy börja tuta ordentligt och Ray Brown knäpper på basen svänger som som f-n rent ut sagt. JR ler och säger: Jag skall nog spela lite mer på B62:an Man kan inte annat än att hålla med, maskinen är helt tyst och hanterar banden med den äran! Stort tack till JR för en trevlig onsdagskväll.
  11. 4 points
    Bebop

    P-Pans Musikhörna

    Du får ha med lite Schubert. Här ett par fantastiska inspelningar. Jag har flera tolkningar av hans stora piano sonat i B-dur (hans sista) och den som sticker ut mest för mig är Mitsuko Uchidas. Det är en mästerlig tolkning och inspelningen är makalöst bra och med en dynamik som visar hur bra CD-mediet kan vara när det hanteras på rätt sätt. Piano när det är som bäst. Khatia Buniatishvili har precis släppt sin version. Bra ljud men alldeles för sävligt framfört, tycker jag. Stråkkvartetter är också avslöjande för vad ett system kan prestera från det mjukaste innersta ljuden av stråken mot strängarna till dynamuska krevader. Kräver både bra anläggning och bra inspelningar. Denna utgåvan är rätt så ny och har fått mycket fina omdömen i alla aspekter. ... och vill du ha 100 % mer instrument så har Schubert skrivit även för oktett. Denna rekommenderas varmt. Jag spelade denna för några "guldöron" förra sommaren som har svårt för klassisk musik. Den ena utbrast "fan va bra, jag tycker kanske om klassisk musik trots allt".
  12. 4 points
    AlfaGTV

    P-Pans Musikhörna

    Ok, nåt annat nytt då; Mycket speciell röst och en spelstil o berättande som leder mina tankar till B Dylan (en idol till Ondara f.ö.) Massor med rymd o djup i dessa inspelningar!
  13. 4 points
    JWE

    Vad lyssnar du på just nu?

    Amen! Trodde denna skulle bli en riktig flopp när jag köpte den i veckan, men riktigt bra inspelning! Jean-Michel Jarre - The Concerts In China, 2xAlbum, LP, Polydor - 2612 039, 1982
  14. 3 points
    bfjohansson

    Hört hos Akkelis!

    Nu har jag också varit nere som hastigast och lyssnat lite. Har hört högtalarna med lite olika elektronik tidigare och jag tycker att det är det bästa jag hört Yg prestera. Riktigt kul. Jag tycker även designen på förstärkarna är rätt cool. Enda man kan klaga lite på är väl att 800000 för förstärkarna ligger något bortanför vad frun skulle kunna acceptera...
  15. 3 points
    calm

    P-Pans Musikhörna

    Då får du släpa med en spelare också, Panen ligger lite efter i kedjan. Calm
  16. 3 points
    Daniel

    Hört hos Akkelis!

    Kul att det blev bra med d'Agostino. Eftersom jag levt och ställt upp ett antal YG vid det här laget så kan jag säga att högtalarnas neutralitet och lojalitet mot inkommande signal är något som är ett signum för alla YG. Vilket man också tydligt ser i Devialet SAM-mätningarna, men som också hörs. Förstärkarnas karaktär blir tydlig, men lika viktigt är signalkällan och allt annat runt omkring. Det spelglada du nämner ovan tror jag har att göra med att de är så otroligt bra i både tids- och frekvensdomänen. Det som de själva beskriver som sin största och viktigaste innovation, DUALCOHERENT. Det kan låta som marknadsmumbojumbo, men är i själva verket en egenutvecklad mjukvara som används vid konstruktion av delningsfilter. Men som du säger, de kräver lite effekt. Jag skulle inte koppla upp dem mot en liten integrerad rörhäck med EL34 Däremot vet jag att ARC REF 210 och VTL MB-450 funkar vansinnigt bra!
  17. 3 points
    Apexorca

    Eitans delikata system.

    Det var ett tag sedan det hände något i denna tråd. Dock har det hänt mycket i Eitans system. Jag tycker det är dags att visa lite. Vi var ett gäng som ägnade ca 9h åt musik, HiFi , mat och umgänge. Fina tallrikar från Israel eller om det var från någon närliggande plats däromkring. Här skulle landa god mat med inspiration från samma område. Det var dock inte länge maten fick ro på talriken. Riktigt gott. Här ser vi en överblick av systemet.. Men vad är detta som står vid sidan... ... Eitans magnifika integrerade Nagra förstärkare med 300b-rör. Åter till Racket. En ny svart låda står där Nagra brukar vara. SIT 3 Det är en kompakt och stabil sak. Limited edition solid state från Nelson Pass i klass A och jag tror inte det var mer än 40Watt. Denna stereoförstärkare har fått mycket goda omdömen och Eitan föll pladask och behövde en extra förstärkare. Det var denna som fick spela i dag. Med en prislapp som är en bråkdel av den integrerade Nagra kan man ju säga att den slår ur underläge. Men det är ingen tävling eftersom Nagran skall få vara kvar. Detta är "bara" en extraförstärkare som inte slits av antal spelade timmar på samma vis som Nagrans rör gör. Nu är det ju mycket mer som bytts i Eitans system sedan jag var där så det går inte att peka ut enskillda orsaker til hur det lät, men som vanligt låter det fantastiskt. Otroligt upplöst och fritt ljud och Eitan spelar ju lågt och trots detta spelar det ut fullt micro- och macro-dynamik i fina nyanser. Klangen är härlig i instrument och röster. Jag kan alltså inte bedöma säkert on jag tycker det kommer upp i Nagrans nivå. Den har än mer härligt skimmer och nerv tror jag. Bakom SIT 3 har Eitan en ställning för att hålla fast nätströmskontakten. jag har själv aldrig testat detta men Eitan menar att det är bra, jag har hört fler som gillar detta. Tex vet jag att Respons Reidar testade, blev såld och gjorde en egen variant på detta koncept. Vi testade inte med och utan. Så här ser det dock ut. Jag kan verkligen hålla med om att strömkontakternas hane sällan sitter bra fast i sin hona. Konstigt egentligen att passformen inte är bättre. Denna ställning fixerar kontakten i ett stabilt fast läge. Det borde ju vara bra?
  18. 3 points
    P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Angående lyssnandet så har jag inte så mycket att delge än och i.s.t.f en massa mellansnack får det bli lite pausbilder... Lyssna lugnt så länge...
  19. 3 points
    Taxmannen

    Vad lyssnar du på just nu?

  20. 3 points
    P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Fler som har druckit öl denna afton... ? Spegel, spegel på högtalaren där. Säg vem som vackraste ljudet bär... ? Speglingar av sällan skådat slag har under eftermiddagen uppenbarat sig i lyssningsrummet. Frågan är som sagt vilken högtalare som bär med sig den vackraste återgivningen... enligt mina öron och smak.
  21. 3 points
    calle_jr

    Arne och Timo var förbi en sväng...

    Tine Thing Helseth spelar trumpet. Hummel dessutom! Ett fantastiskt instrument när det spelas av någon som behärskar det och mycket nyansrikt. Men vi spelade även piano, Leos Janacek vad jag kommer ihåg, och säkert annat också. Och ett tag med röster och förstärkta instrument; Även tyngre musik fungerade klanderfritt till de nivåer jag spelar som högst vill jag påstå. 300B är de mustiga klangernas mästare; Vi började som synes med digital källa, och det av en anledning. Bryston BDA-3 lämnar 4 V via balanserade utgångar, och detta är självklart en faktor. Hur bra grejer man än kopplar in så går det inte att trolla.
  22. 3 points
    calle_jr

    Arne och Timo var förbi en sväng...

    Helt okej var det ja Två balanserade och två obalanserade par ingångar samt biwire-terminaler:
  23. 3 points
    A/Wing.

    Äntligen supernöjd med ljudet.

    Nu var ju trädgårdsarbetet ganska skoj faktiskt och så blev det ju en fika ute på altanen i det fina vårvädret som belöning så det gick ingen nöd på mig. Kvällen kom och stereon var uppvärmd o klar. Klart för utvärdering. Utvärderingen gick faktiskt ganska fort det blir kabel som får agera i anläggningen, trådlöst blev det för ljust och en diskant och mellanregister som blev lite jobbigt i längden. Visserligen kändes basen lite tajtare och med en bättre kontroll. Medans med kabel så kändes allt mer organiskt och med ett bättre värmeinnehåll men det var ju kul att testa så nu kan man lägga det bakom sig.
  24. 3 points
    lindome

    Vad lyssnar du på just nu?

    Earth Wind & Fire - debutplattan från februari 1971. Svänger gott. Långt innan de blev mainstream och disco(vilket också var bra).
  25. 3 points
    Jag får väl nyttja mina 116-burkar som bakkanaler helt enkelt... Oavsett vad som kommer att hända på högtalarsidan så lär det bli en långdragen process. Är det någonstans i ljudkedjan jag vill ha en 100-procentare, sett till smak och tycke, så är det högisarna. Att bara lite "sådär" hoppa av från MBL är nog inte gjort över en natt eller två... fördelar och nackdelar ska ju vägas på guldvåg minst sagt. Jag sover på saken och ser vad morgondagen bär med sig ? Men att testa och utforska nya möjligheter är ju vad som tar denna hobby framåt