Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-05-20 in all areas

  1. 6 points
    Daniel

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag gillar att du reflekterar så mycket över tingens tillstånd. :-) Om man håller på med något tillräckligt länge och med stor passion blir man oundvikligen i slutändan filosofisk. Vilket gör livet lite mer spännande i mina ögon. Just högtalare är ju av naturen en kompromisskonstruktion, där man måste välja väg som konstruktör. Under åren har jag pratat med flera av de "stora" konstruktörerna. Alla mäter och alla lyssnar. Frågan är hur fördelningen ser ut, och hur stor vikt man lägger vid varje moment. Och i slutändan, som med alla saker som närmar sig det subjektiva och konstnärliga, är det först när skapelsen möter betraktaren som magi kan uppstå. Vissa gillar Claude Monet, andra gillar Marcel Duchamp. P.S. Ett grymt fint reportage. Känner igen flera av dina iakttagelser. Även om jag bara han med en bråkdel av vad du lyckades med. Fast du har färre möten än jag. :-)
  2. 6 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Den "luriga" resan fortsätter! Som jag beskrev för bara några veckor sedan trivdes jag förvånansvärt bra med Sennheiser HD800, ffa när de drevs balanserat, via Moon 430 HAD. Nyfikenheten pockade på och jag vågade lägga nån lusentapp till på ett par HD-800S som ju har en försiktigt varmare karaktär. Jag upplevde INTE HD-800 som kalla eller kantiga, bara högupplösta, men visst kommer 800S med termostaten på snäppet högre värme. Jag tycker de behåller den underbara ljudbild som faktiskt inte någon av mina andra lurar mäktar med. Sennheiser HD 800S Spelar just nu en underbar platta, som verkligen utnyttjar det stora frekvensomfånget och ljudbildens egenskaper. Fantastisk bas och underbara detaljer och "krumelurer" som verkligen tydliggörs med bra lurar! Det gör inget att detta är DSD utgåvan från High Vibration boxen, rippad till fil. En klart underskattad pärla i Yes katalog, om nån skulle fråga mig! Jag har haft mycket bra lyssningstid de senaste veckorna, och nästan bara med lurar. Alla lurarna får lyssningstid, utom de Philips Fidelio X2 som också hittas i skåpet hemma, men å andra sidan är de mina "öron-kuddar" på arbetet, när jag behöver fokusera på mina mera komplexa uppgifter. Det skall väl sägas att det inte är så mycket lyssning i det fallet iofs. De övriga lurarna har alla sina fördelar och i nån mån nackdelar men man hittar alltid någon ny aspekt i musiken när man byter till ett annat par! Lite som att ha ett flertal lyssningsrum med olika högtalare, vill jag påstå! Oerhört lyxigt!
  3. 5 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Som alltid är jag intresserad av att försöka förstå varför jag gillar en viss ljudåtergivning från ett system. Vad jag gillar och att jag gillar det känner jag i hela kroppen så det är den lätta saken i detta. Det tar sällan många takter även långt från sweet spot innan jag vet om jag gillar det eller inte. En inte oansenlig del i varför jag ägnar tid åt att lyssna på olika system beror på att jag försöker hitta gemensamma nämnare för system jag gillar förutom just att jag gillar dem. Ofta är akustiken bra och ofta är det ordning på strömmen. Men ganska ofta är det olika tekniska lösningar. Olika typer av elektronik, olika kablar, olika typer av högtalare, men oftast analog signalkälla även om det kan låta bra med digitalt också. Högtalaren är ofta den viktigaste vattendelaren för vad jag gillar och inte. Jag har ägnat lite tid åt att fundera över hur olika konstruktörer beskriver sitt arbete. Det finns så klart en flytande skala, men gör jag det enkelt är det två typer. De som fokuserar på tekniken och har visioner om tekniska "nya" lösningar med outstanding teknisk prestanda som lätt kan visa sig i specifikationer. Och det som har beslutat att man inte vet hur bra en lösning/komponent är innan man lyssnat på den. Jag har märkt att de system jag gillar har högtalarkonstruktörer som naturligtvis är duktiga ingeniörer, men de avgör just kvaliteten i deras produkt genom att lyssna när de gör val av konstruktion. De system jag rankat högst här i denna tråd har alla sådan approach. Jag gillar helt klart de produkter som konstruerats så. Detta är så klart en smaksak, min smak.
  4. 5 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Blev mycket musik i dag, avslutar med Yazoo (Yaz, US). För mig är detta en klassiker. Grymt bra musik tycker jag. Alison Moyet på sång och piano är bländande bra. Tur att hon svarade på Vince Clarks (fd Depeche Mode medlem) annons om "sångerska sökes". Han ville ha någon som kunde sjunga "Don't go" och det kunde hon med den äran. Alison skrev låten "Midnight" som inte många skulle kunna sjunga lika bra eller på det viset vill jag lova. Resten är historia...
  5. 4 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag fortsätter rullbandssnacket eftersom jag för egen del tycker det är det absolut bästa sättet att njuta av musik om man till äventyrs gillar bra musikåtergivning och tycker det är viktigt för maximal njutning av musik. För att undvika missuppfattningar som understundom visar sig, så gillar jag musik från det digitala mediet och vinyl också. Musiken är lika bra och jag kan njuta mycket. Eftersom jag har ett intresse i välljud och upplever musiken mer involverande och verkligt nära mig med rullband så försöker jag lyssna så ofta det går på rullband. jag föredrar ljudet från rullband, men spelar mest vinyl hemma och bara digitalt på arbetet. Musiken är målet. Rullband är ett lite mer opraktiskt media att handha, men jag kan inte blunda för dess fördelar får musikåtergivningen som i mina öron är fullständigt överlägset andra medier. Har man inte hört vad masterbandkopior kan åstadkomma i ett system som klarar dynamik kan man ha svårt att förstå denna skillnad. Det är i alla fall vad en mängd musikälskare i min närhet givit uttryck för när de bokstavligen golvats av rullbandsljudet först gången på ett system som kan hantera dynamik bra. På HighEnd-2019 i München nyligen kunde man höra detta i många rum. Jag har nu vant mig vid vad rullband kan prestera och kan skilja bra inspelningar från sämre. Från början lät allt bra jag hörde från rullbandsmaskiner. Eftersom alla rullband jag hört låtit bättre än både vinyl och CD var jag inte kalibrerad för denna återgivningsnivå. Nu kan jag skilja både rullbandspelare, inspelningar och olika kopior på samma titel på rullband åt ljudmässigt. Det tar lite tid att lära sig detta medie eftersom det är så hög nivå på det mesta band jag hört. Men som sagt börjar jag nu, om än amatörmässigt, kunna sortera intryck av olika ljudkvalitet i detta medie bättre. Liksom inom andra områden i denna hobby blir det intressant att försöka trimma även rullbandsljudet. Men för att förstå vad jag menar med det kan det vara bra att tänka på ett en rullbandspelare som inte är kalibrerad och inte speciellt bra genomgången, av de jag hört i alla fall, låter jättebra och ett rejält kliv upp mot tex vinyl... ändå. Efter att jag nyligen gjort en kalibrering av min tidigare okalibrerade Lyrec så höjdes nivån igen. Det finns således mer info i magnetbandet som går att plocka fram och som ytterligare förbättrar musikupplevelsen. Trimma trimma trimma om man vill. ------------------------------------------- En ide har vuxit fram i en liten grupp människor där alla drar sitt strå till stacken för att detta skall bli möjligt. ------------------------------------------- Det är 2 rullbandare jag använder mest. Av dessa är det Lyrec Frida som rullar allra mest. Den andra, en A807, skall få nya tonhuvuden eftersom jag har stereohuvuden och vill ha Schmetterling istället. Planen har funnits i över 6 månader men det har dragit ut på tiden av omständigheter jag inte rår över. Det har nu efter olika kringelikrokar landat en ny sk. brygga som vänta på montering. ("Any day now"... sure.) Varför drar dessa tekniker ut på allt så himla länge jämt? Man är ju otålig och vill ha det gjort. Min kontakter vidhåller att det är bäst att ha Schmetterlinghuvuden. Jag har ju kvar den gamla bryggan och om stereohuvudbehovet pockar på är det bara att lossa några skruvar och montera. Jag är glad att kunna få hjälp över huvud taget i alla fall. Hjälp finns att få av överbokade tekniker när de hinner... I väntan på det drar jag och Kristian igång ett nytt projekt. STUDER B67-overkillrenovering... kan vi kalla det. (Hur lång tid kommer det att ta?) B67or skall bli som smycken både inuti och på ytan. Exempel: Det skall monteras vackra Studer original Vu-mätare, bytas alla lager, bromsar och ev annan mekanik som kan optinmeras, smörjas etc, nya träsidor i teak av högsta kvalitet (möbelsnickare av högsta klass), byta alla kondingar och i stort sätt all annan elektronik med kablar etc. som kan ha betydelse för ljudet (hur mycket avgör kunnigt folk, men det som kan trimmas och bli bättre skall bli det) De skall bli som nya och pimpade B67or. Bättre än någonsin funktionellt och ljudmässigt. Hur detta faller ut och kommer att se ut får vi se. De kommer inte se ut som andra B67or i gott skick. Den sköna vintage känslan kommer nog inte finnas kvar. Detta blir en annan grej, men det bygger på B67an. Förhoppningsvis blir de vackra för ögat och ruggiga återgivningsmaskiner med finfin inspelningsfunktion med hjälp av Vu-mätare. Här är en bild på offren som anmält sig till "total makeover".
  6. 4 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    @tipo901C Ok. Då är ju saken klar. Svårt att förstå varför inte alla producerar fulländade hornsystem. Det finns ju uppenbarligen fakta om hur det skall göras och då borde det finnas en marknad och uppenbara möjligheter att bli rik på att göra detta. Jag vet dock inte vad honky är för ljudkaraktär.
  7. 3 points
    AlfaGTV

    Vad lyssnar du på just nu?

    Oj, jäklar i min låda vilken pipa! Tacka Roon Radio, för tipset!
  8. 3 points
    lindome

    Vad lyssnar du på just nu?

    Olika är bra! Vad passar bättre än lite Hendrix så här på mors dag Hittade en amerikansk original utgåva och den låter riktigt bra!! Vinyl är grymt
  9. 3 points
    Apexorca

    Mästarmöte har en vinnare!

    Ingen konstig fråga. Varför skulle man veta det? Oftast blir det hela sidor eller album på både vinyl och tape. Men det går att hitta låtar rätt bra när man spolar. Jag har sällan ont om tid när jag lyssnar så att ägna någon minut till att ladda och spola band stör mig inte. Vad som uppfattas som extremt bökigt är nog individuellt. Jag upplever inte proceduren stressande och bökig. Jag uppskattar handhavandet. När jag har kompisar hemma blir det mer låtar här och där på olika album och då får jag spola mer men inte heller det stör mig. Jag hoppas inte det stör de som är här och lyssnar heller. Jag har aldrig fått indikationer på att det skulle vara störande. Jag tror till och med att proceduren kanske gör lyssnandet än mer fokuserat . Bara att lyssna på ett album från början till slut är roligare än enstaka låtar. Jag kör oftast album från start till mål även när jag spelar från CD.
  10. 3 points
    Perfect sense

    Mickes Musikrum

    Du får be Akkelis att be oss att be Schenker att skicka ner en större modell ifrån Lumin till dig nästa gång . Grattis till din G2 ska dock sägas - ett mycket värdigt alternativ. / Marcus
  11. 2 points
    I samband med Sweden Rock Festival 5-8 juni i Norje utanför Sölvesborg så håller Amatören öppet hus för intresserade att inspektera och avlyssna mina två anläggningar. Anmälan görs till: Fjorgyn_1@outlook.com Medtag kaffebröd så bjuder jag på kaffet! (Moderator: Om detta är postat i "fel" forum, var vänlig flytta till rätt)
  12. 2 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Sovmorgon, vackert väder, kaffe, smörgås och musik. Sibelius inleder. Denna gigant... Esbjörn Svensson genialitet avslutar.
  13. 2 points
    På denna Youtube kanal finns nu flera filmer med bra kvalite och de lär komma fler vad tiden lider. https://www.youtube.com/channel/UCrqva7JT_35j4zNcgan47bQ/videos YG och Nagra Gryphon Marten. Kharma. Fink team.
  14. 2 points
    Apexorca

    Vad lyssnar du på just nu?

    Sibelius symfoni nr 2. Storslagen symfoni. Verket är på något vis själva essensen för en symfoni.
  15. 2 points
    Dina upplevelser stämmer bra överens med mina. Jag satt ju på första demon innan ni kom :-) Ja, det lät väldigt bra redan med "lakritssnörena". Hade kunnat leva med det ljudet 200000kr. extra för finkablar och filter är en ansenlig summa, men det ger ger ju som du sa det där lilla extra! Farbror Barbro har rätt, det finns inga genvägar..
  16. 2 points
    thli72

    Mästarmöte har en vinnare!

    Tacka vet jag när man var tonåring o spelade in låtar från "Tracks i P3" o sen försökte hitta en låt via sin Walkman. . det va tider det Min enda erfarenhet av den typ av band ni använder är ifrån när jag var riktigt ung o min bror spelade i rockband o dom gjorde studioinspelningar på band som han tog hem o lyssnade på. Känns som han borde behållit den bandaren, men vem kunde tro att band skulle bli mode igen 40 år senare Men han behöll gitarrerna, DET är han glad för idag
  17. 2 points
    Bebop

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag spelar nästan enbart hela album aktivt, dvs sitter i min sweet-spot och lyssnar. För strölyssning av musik lyssnar jag på P2 (beroende lite på vad de sänder) eller som igår, ett par CD med 140 minuter Lester Young från 30-50-talet som lite skön bakgrundsmusik medan jag gjorde annat. När jag har musikkvällar med inbjudna blir det lite mer axplock. Jag har de senaste månaderna köpt på mig en hög nya band men de är ännu olyssnade. Så här års har jag lite svårare för koncentrerad lyssning. Det är för mycket annat som lockar, t ex sjö-/båtliv småprojekt kring hus och trädgård... Då blir det mer radio än lyssning via "finsystemet" för min del. Att spela band som bakgrundsmusik är att elda för kråkorna, tycker jag.
  18. 2 points
    Mata inte trollen!
  19. 2 points
    Hej Per! Det är nog fler än A/Wing som läser denna tråd men som väljer att inte kommentera. Säkerligen skulle flertalet kommentarer bryta emot forumets regler så därför undviker dom att svara. Vad är det du försöker uppnå med allt skryt om prylar, hur mycket du lagt på olika högtalare ifrån Hifi Klubben och Balance Audio? Utöver det så blandar du in klockar, cyklar, fotbollar, "brand'ade" Discovery Channel-knivar och kaffebryggare. Du skulle haft kvar dina Sonus Faber-stativhögtalare och nöjt dig, kanske testat att spela upp mjukvaran på något annat än Sonos och diverse CD-spelare ur det segmentet ett par tre pinnhål ner ifrån dina Sonus Faber. Det är fint att du lånar ut/skänker dina högtalare till din släkt men jag tyvärr så handlar nog din shopping om kickar mer än att använda dom till att lyssna på musik. Därför är det jättebra att du cyklar, motionerar och spelar fotboll istället för att beställa nya produkter. Sömn är viktigt, testa att logga ut och sova en stund!
  20. 2 points
    A/Wing.

    Mästarmöte har en vinnare!

    Lugn o fin jag har så mycket annat på gång Men vi får väl se i framtiden och så är jag nyfiken på hur era projekt blir
  21. 2 points
    rikard

    På jakt efter ny digitalkälla

    Som före detta ägare av Lumin D2 (numera T2) så kan jag bara hålla med, D2 är en grymt trevlig streamer med inbyggd DAC till en överkomlig och prisvärd summa. Om det ska löna sig med separat DAC/streamer nu för tiden så behöver man nog allt steppa upp ett par nivåer, de integrerade lösningarna har blivit så pass bra. Dessutom är det ganska bekvämt och smidigt med mindre prylar... Tänk på att den inte har någon intern lagring dock, du behöver en NAS eller extern hårddisk för lagring av eventuella filer. För egen del så blir det helt klart mer och mer Tidal och allt mindre (nya) lagrade filer. En ganska tydlig och stegrande trend skulle jag säga.
  22. 2 points
    Peo

    Vad lyssnar du på just nu?

    Inte "Just nu" men väl de senaste 20 plattorna (Vinyl). Frank Zappa ‎– "Apostrophe" (Discreet ‎– DS 2175) Jane ‎– "Jane Live" (Brain ‎– 80.001-2) Sophie Zelmani ‎– "Everywhere" (Oh Dear Recordings ‎– ODRVA02) A Perfect Circle ‎– "Thirteenth Step" (Virgin ‎– VUSLP 247) Supertramp ‎– "Crime Of The Century" (Mobile Fidelity Sound Lab ‎– MFSL 1-005) Pink Floyd ‎– "Atom Heart Mother" (Harvest ‎– SHVL 781) Gov't Mule ‎– "Life Before Insanity" (Evil Teen ‎– 10015-1) Tom Waits ‎– "Bawlers" (Anti ‎– 7549-1) Roger Waters ‎– "Amused To Death" (Columbia ‎– 468761 0) Gojira ‎– "L'Enfant Sauvage" (Roadrunner Records ‎– RRCAR 7651-1) Jan Johansson ‎– "Jazz På Svenska" (Heptagon Records ‎– HELP-030) Manfred Mann's Earth Band ‎– "Nightingales & Bombers" (Bronze ‎– ILPS 9337) Peter Green ‎– "In The Skies" (PVK Records ‎– PVLS 101) Sólstafir ‎– "Berdreyminn" (Season Of Mist ‎– SOM 412LP) Sinne Eeg ‎– "Dreams" (Stunt Records ‎– STULP 17111) Armaggedon ‎– "Armaggedon" (Kuckuck ‎– 2375 003) Sun Preachers ‎– "Walking Towards The Tower" (Nasoni Records ‎– Nasoni 162) Liquid Sound Company ‎– "Exploring The Psychedelic" (Rockadelic Records ‎– RRLP 25) The Band ‎– "The Band" (Capitol Records ‎– STAO-132) Jethro Tull ‎– "Heavy Horses" (Chrysalis ‎– 0190295757311) Porcupine Tree ‎– "Lightbulb Sun" (Tonefloat ‎– TF 56)
  23. 2 points
    Hur påverkar lådan då? Det laminerade kabinettet i TAD Model-1. Bild: Audioxpress Kabinettet påverkar naturligtvis en högtalares prestanda avsevärt. Hur det påverkar beror i första hand på om det är en sluten eller basreflex/portad låda, line source eller t.o.m hornladdad konstruktion. Men i sin enklaste form karakteriseras lådan av en akustisk massa, akustisk resistans och akustisk komplians. Man kan bygga mer eller mindre komplicerade modeller där dessa tre egenskaper på något sätt återfinns som komponenter i modellen. Om det handlar specifikt om dimensionering av kabinett så är det ett renodlat strukturdynamiskt problem, och kabinettet kan då analyseras skilt från drivers och filter. FEM-analys av en kabinettsida. Vibrationsmoder där bilden till vänster är osträvad och till höger är 4st förtyvningar inlagda. Bild: David Waratuke Men det är inte meningsfullt att göra den typen av beräkningar innan man vet kabinettets grundläggande mått och form, portens utformning, fyllning etc. Så, om vi fortsätter med lumpade modeller (med syfte att koppla ihop låda med drivers och delningsfilter) så behöver man rita upp en ekvivalentmodell som beskriver lådan. Här är en typisk ekvivalentkrets för att simulera ett dämpat kabinett med basreflex: Dvs det är en samling akustiska och mekaniska egenskaper i kabinettets material, mått och form som översätts till en elektrisk krets med mobilitetsanalogi. LUA och CUA representerar komplians och massa för den del av lådvolymen som inte är fyllning. LAF representerar komplians för den del av lådvolymen som utgör fyllning. LTH och RTH representerar termisk volymändring och termiska förluster. RB utgör den absorption som finns i lådan oavsätt dämpmaterial, dvs den absorption som kommer enbart av att man monterar drivern i en låda och som är kopplad till QB (förklaras av Thiele och T/S-parametrar). CMF representerar massan som fibern i fyllningen påverkar systemet med. CAF och RAF utgör massan av luften och luftmotståndet i den lådvolym som har fyllning. RP och CP är portförluster representerade med dämpning och massa. RL är läckageförluster representerade med dämpning. Som syns är det endast lådans inverkan som visas i bilden. Drivers och delningsfilter enligt tidigare redovisning ska därefter läggas till kretsen. Hur man beräknar komponentvärdena redovisas i exvis Claus Futtrup: “Losses in Loudspeaker Enclosures”.
  24. 2 points
    lindome

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Coolt reportage som vanligt Apex Känns som att vi uppfattat kvaliteterna på samma sätt i många av rummen! "Zellaton-rummet är normalt inte min favorit. I år lät det bättre än jag hört trots at det var mycket mindre prylar och tweaks" Lite roligt med just Zellaton - vi var på väg förbi då jag hörde Remote Control med The Reddings.... Jag tvärstannade och sa till Pac att här måste vi gå in Gick direkt fram till killen som langat vax och sa till honom: - Du måste vända plattan till sidan 2 !! - Jaha svarade han och gjorde precis så utan att sänka volymen När sen Dexter Redding smattrar igång med basen tätt ackompanjerad av Mark Lockett på trummor så åker mungiporna upp på de flesta i rummet och demokillen tackar oss för tipset med The Awakening. Jag tyckte det spelade riktigt bra här - dock så uppfattar man ju inte direkt några problem med s-ljud när det spelas instrumentalt elbas o trummor
  25. 2 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Att spela upp musik skiljer sig lite mellan apparna och för mig ligger hanteringen i Lightning DS närmare det naturliga. (En liten Play-symbol läggs på t.ex. Album-omslagen som ni ser i sökresultatet ovan) I Lumin har man valt "playlist"-baserad uppspelning som jag anser vara ett otyg. Fullt medveten om att många tycker tvärtom, men för mig är det bara stökigt och ger administrativt merarbete. Hela konceptet bygger på att det du väljer att spela läggs till den aktuella spelkön/listan. Denna byggs på vartefter du spelar och blir snart ganska lång och oöverskådlig. Hör har Roon gjort helt rätt i mina ögon, då de implementerat både Historik och möjligheten att titta bakåt i Spelkön, men det påtvingas inte mig i gränssnittet hela tiden. Bluesound har för övrigt samma bedrövliga idé som Lumin, med en evigt växande spellista. För mig betyder det att jag måste "kassera" aktuell spellista ofta, med bekräftelser på att jag verkligen vill städa. I Lumin finns ett flertal varianter på hur du väljer att spela låtar eller album beroende på vy, och det tog en stund innan jag faktiskt lyckades spela upp ett album, inte bara en enskild låt. Men, trägen vinner och jag skulle nog kunna leva med Lumins app också, efter lite tillvänjning! Jag har valt "Dark" theme i Lumin f.ö. och så här ser "nu spelas"-skärmen ut i appen: Och motsvarande vy i Lightning DS, som blir "mörk" i just denna vy. Det här är bara två exempel givetvis, på dussintals olika vyer beroende på inställningar och preferenser. Hur låter dessa båda likvärdiga streamers då? Ja, likvärdigt kan vi väl konstatera, med små skillnader. Har haft några gäster på plats vid spelning också och vi har oftast varit ense om vad vi hört. Nu ska det sägas att detta bara är ett kort test och förutsättningarna har varit så likvärdiga jag kunnat gjort dem, men inte optimala för resp apparat. Aries och U1 Mini anslöts via coaxial digital signalkabel till min Moon 430HAD som används som DAC/försteg. Det betyder ett par saker, Aries hade en Marcus Cable digital kabel och Lumin en QED digital rca. Aries hade också en NO Heimdal 2 medan Lumin fick en WyreWorld Electra Silver. Eftersom jämförelsen gjordes via Coax (då jag har två parallella ingångar på Moon) kunde vi inte spela DSD direkt utan båda streamers fick anpassa signalen till PCM. Detta fungerar utmärkt och både Lumin och Aries kan både upp- och nedsampla samt transcoda signal till PCM. Lumin behöver instruktioner medan Aries valde själv korrekt utformat för utmatning via SPDIF. Båda apparaterna låter riktigt bra och överglänser enklare transporter som Raspberry Pi och Bluesound men även SOtM sMS-200 och Allo USBridge. Är skillnaderna dramatiska? Nänä... men både Lumin och Auralic har ju också servermöjlighet och egen vettig appstyrning så de får iaf epitetet prisvärda. I de fall där jämförelser gjorts har vi inte lyckats höra några avgörande skillnader men Aries G1 uppfattas gå en halv oktav djupare i basen med bibehållen struktur. Lumin kan uppfattas ha en nyans mera information i de övre registren men inte nödvändigtvis helt smickrande. Båda skapar en fantastisk scen med både rejält med bredd och djup men även en illusion av höjd och det sista fallet tycker iaf jag mig uppfatta Lumin som något tydligare. De är tysta och det är lätt att uppfatta mikrodetaljering samtidigt som de kan drämma till med rejäl dynamik, möjligen att Auralic uppfattas ha lite mera muskler att bibehålla ordning i crescendon och intensiva delar av rockmusik. Vid den sista lyssningen anslöts Lumin med USB till Moon och då tycker jag att skillnaden mot Aries minskar, med än mindre upplevd skillnad. Jag föredrar Lumin via USB före via coax SPDIF, men å andra sidan kan jag säga samma sak om Aries. Summering: Lumin U1 Mini vs Auralic Aries G1. Lumin och Aries låter i stort sett likvärdigt, jag kan inte tänka mig att någon skulle vara missnöjd med någon av dessa. Båda erbjuder appar för styrning som är fullt funktionella och har stöd för de tjänster iaf jag önskar. Aries erbjuder trådlös möjlighet (och till och med rekommenderar anslutning via denna, över trådad) och har även en inbyggd serverfunktion. (Som kan utnyttjas av andra apparater på ditt nät) De lyssningar jag gjort har skett blandat med Roon som källa samt med respektive apparats egen app och då via Tidal/Qobuz eller från Mimim Server och då mao via UPnP. Alla växlingar av källa har skett helt transparent och både Lumin och Aries tar också insignal via Airplay och kan Spotify Connect för de som nyttjar detta. Aries G1 kan även Bluetooth vid behov. Apparna fungerar lite olika och där blir det lite tomejto/tomaato över vad man föredrar. För egen del Lightning då jag spelar musik baserat på album, gillar få klick för att uppnå resultat och föredrar en renare vy i gränssnittet. (Vilket betyder indirekt att konfig och annat nås via menyer, snarare än direkt i gränssnittet som i fallet Lumin) Utseendemässigt är det ju en smaksak såklart, men Aries erbjuder omslagsbild och otroligt hög upplösning vid uppspelning, Lumin erbjuder mera saklig information. Jag har dock svårt att se vad displayen visar på mer än 2m håll på Lumin. Slutligen, Aries kommer inte med, men kan styras med valfri fjärk. Jag har programmerat min att svara på min gamla AppleTV-fjärr för grundläggande bläddring och uppspelningskommandon. Viktigt? Inte för mig, men kanske nån annan. Båda apparaterna har i min miljö varit helt stabila och inte krånglat eller strulat. Och det kanske är det allra viktigaste!