Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2021-09-21 in all areas

  1. Daniel

    Hemma hos Daniel

    På plats i bänken. Jag är över förväntan glad över hur odominant en så dominant pjäs tog plats i bänken.
    22 points
  2. Audionet

    Audionet...

    Efter 18år i samma rum är det dags att sätta tänderna i ett nytt projekt. Att leva med sitt rum under lång tid gör att man lär sig hur det uppför sig. Det är med stor nyfikenhet och en del skräck som jag står på tröskeln och försöker skapa mig en bild av mitt nya rum. Jag skall nu för första gången in i ett rum som består av betong i alla vädersträck. Hur kommer det att uppföra sig? Genom åren har jag varit sparsam med byte av hårdvara. Jag försöker jobba med det jag har och forma ett ljud som gör mig nyfiken på mer musik. Det innebär för min del att jag har förändrats i mitt lyssnande i takt med mina referenser har utökats. Mina prioriteringar har gått från attack och driv till klang och tajming. Båda sätten att uppleva musiken har varit rätt för mig. Börjar med en bild från 2015. Mina älskade Acapella Violon MKIII som jag levde med i många år och som jag aldrig trodde att jag skulle sälja. Just denna dag den bilden är tagen så drevs de med en modifierad Exposure integrerad förstärkare, dCS Scarlatti, Bergmann Magne samt Audio Research PH7. Exposure förstärkaren var fruktansvärt rolig tillsammans med Acapella. Kanske inte den bästa uppsättningen jag hade rent hifi-mässigt, men absolut den roligaste just då.
    20 points
  3. Audionet

    Audionet...

    När jag sålde mina Acapella så fick jag möjligheten att nyfiket fortsätta med Marten. Jag har följt deras utveckling genom åren och alltid haft ett gott öra till deras konstruktioner. Efter några lyssningar där jag jämförde Coltrane och Mingus Quintet så föll valet slutligen på Mingus Quintet. Varför det då? Jo, jag skall väl inte sticker under stolen med att prislappen hjälpte till i valet. Coltrane är en bättre högtalare, men för mig var det svårt att motivera skillnaden i ljud kontra pengar. Mingus Quintet är oerhört nära samma välljud i många fall. Jag upplevde att den stora skillnaden är att Coltrane spelar ut lättare (kräver mindre effekt) samt att Coltrane klarar av att bena ut mycket instrument och energi med bättre kontroll än vad Quintet gör. Men för mig som spelar mycket singer/ songwriter passade Quintet väl så bra samtidigt som den då är en vänligare last för plånboken. Så här såg det ut ett tag i april 2017.
    20 points
  4. Dags att sätta upp stereon igen. Damma av och fukttorka. Kolla fas och vrida på kontakter. Bättre ordning när jag kopplar ihop allt från scratch. Högtalarna står betydligt mer stadigt utan att svaja när man går förbi stereon. Hela processen tog fem veckor, så lite dåligt ljudminne har jag hur det lät innan. Men det låter mycket bra idag, samt tillfredsställelsen att gå på golvet och känna hantverket, var väl värd mödan och kostnaden.
    20 points
  5. Daniel

    Hemma hos Daniel

    🦁 🦅 Mephisto Stereo Både @Bebop och @Apexorca har varit inne på det, stora slutsteg med större motor spelar med en nästan otäck lätthet. Det är så att man blir lite rädd att använda gaspedalen i början. Visst ger Mephisto lite mer av allt, en större ljudbild, en enorm bas, med både stadga och djup. Men inget av det där är ju så viktigt egentligen. Inte i längden. Det som betyder något är hur vi naglas fast framför musiken och försvinner in i upplevelsen. Det var helt uppenbart att Mephisto hade de kvaliteterna från dag ett. Så först några ord om inspelning. Mephisto och Essence uppförde sig mer eller mindre likadant. Första dygnet lät de båda bra men lite beslöjade och ofokuserade. Lite murrigt, Efter ytterligare några dygn försvann murrigheten och ett tydligare fokus började träda fram, som att en dimma försvinner. Vid det laget har en viss vasshet börjat infinna sig. Det låter jättebra, men det är lite stökigt i toppen. Det är nu man inte ska bli förtvivlad och börja försöka tweaka bort detta. Det är bra, för det betyder att det finns energi även uppåt, det är alltså bara att spela på. Efter en vecka är det så gott som helt borta. Jag är ingen bas-junkie, eller rättare sagt, jag tycker att för mycket lådbas ofta skadar mer än det tillför. Därför är det kul att höra när basen blir så där knasdjup, men med stadga och textur. Jag har vid flera tillfällen vänt mig om för att jag trott att det varit något i rummet bakom mig, men det har varit inspelat material, ofta akustiska inspelningar med mikrofoner i rum. Inte den där knasiga basen som finns på tex Hans Zimmers senaste verk Dune. Den ligger under parketten och morrar. Det är ofta denna baskontroll som jag tycker gör att inspelningsrummet blir så mycket större med en stor förstärkare. Den bara blåser upp rummet, utan att blåsa upp instrumentkropparna så att de blir oproportionerliga, det är bara rummet, och luften runt instrumenten som upplevs luftiga. Vidare spelas allt med ett otroligt lugn och med en Italiensk mammas stadga och trygghet. I de övre registren får cymbaler en tydlig metallkaraktär, tung metall, inte ett vimsigt fnissel i fjärran. Jag gillar när det finns energi i toppen, så som det gör live, och en avrullad förlåtande diskant är inte min grej. På konserthuset är det drag och det låter inte alltid smooth, viss musik är skapad för att skrämma publiken oavsett om det är Beethovens idé om Napoleon, eller Berlioz March to the Scaffold. Då vill jag bli skrämd. Hifi är inget för fegisar! Men en av de mest slående effekterna av Mephisto är att den fullständigt trollar bort högtalarna från rummet, det är bara att bära ut dem helt enkelt. De spelar bakom, framför, utanför, under och över rummet på ett väldigt odramatiskt vis. En god vän som är moderat hifi-intresserad, men som brukar lyssna ofta kommenterade detta fenomen direkt. Han så att jag bara kunde ta bort dem, Musiken kommer att vara där ändå. Nästa sak ha sa var att vi aldrig pratat så lite som när vi satt sent och lyssnade i lördags, vi bara vände skivor och var tysta. Och det har aldrig varit tydligare att den största skillnaden mellan filmen Bladerunner och Bladerunner 2046, illustrerat via respektive soundtrack på vinyl är att det i allt mörker och all melankoli finns något otroligt vackert och hoppfullt som alltid är närvarande i Vangelis mästerverk, och som också lyser igenom i filmen mer eller mindre okommenterat av berättelsen. Det här är Mephistos storhet. Trots alla häftiga saker som den klarar av när den ställs under luppen, så är det vad som hände för länge sedan som är intressant, ögonblicket då musiken spelades in. Man vill bara veta mer, höra mer och spela mer, och efter man lyssnat så stannar de stycken man spelade kvar i huvudet. Och det brukar för mig vara ett gott tecken, när man fortsätter lyssna när musiken är avstängd. En av akilleshälarna med en del stora förstärkare brukar vara att de blir lite av Mike Tyson på konståkningsskridskor. Även om jag tycker att det var ett problem från förr och att många tillverkare lyckats bygga bort det problemet idag, särskilt i de övre prissegmenten, så är Mephisto en av de mest dansanta förstärkarna jag hört. Får många år sedan diskuterade jag med en handlare i San Fransisco det då nya släppet av Wilson Watt Puppy 8. Han ville veta hur jag upplevde skillnaderna mellan 7'an och 8'an. Jag kommer inte ihåg vad jag svarade, men jag kommer ihåg hans svar. "They really moved it down on this one". Vad menar du sa jag. Att den går djupare i basen?. "No, they moved the center of gravity from the chest to the hips!" En skön beskrivning tycker jag. WP8 var mycket mer boogie an WP7. Kanske den roligaste Wilson vid sidan av Sophia 2 i min mening. Den beskrivningen stämmer otroligt bra på Mephisto. det är en boogie-maskin av rang. På nya Billie Eilish plattan finns spåret My Future. Det är så sagolikt svängigt att det till och med skulle kunna få en inbiten audiofil att börja spontandansa. Vi är trots allt ett släkte som gärna sitter ner och ser allvarliga ut. Det funkar inte med Mephisto. Det sista jag vill säga är en varning till mig själv att inte spela för högt, även efter några glas vin. Distorsionen är så låg och kontrollen så hög att man gärna vevar på. Högt i kombination med att man gärna sitter länge är inte bra för öronen har doktorn sagt. Vet i fan hur det ska gå med det. Jag lär ligga i riskzonen. Tack för allt visat intresse så här långt. @Apexorca jag tar den under armen och cyklar ner till västkusten. Klart vi måste kolla vilken som blir varmast.
    18 points
  6. Ett stort tack till Pär, @Engelholm Audio, för en trevlig resa. Det här gjorde du riktigt bra!
    17 points
  7. P-pan

    Sverige mot USA

    Okej, då ska vi se om jag kan hålla fingrarna i styr och beskriva lite om vad jag har upplevt med dessa fina signalomvandlare. Om jag börjar med Marten Mingus Quintett så har jag ju haft dessa under en längre tid vid det här laget. I.o.m denna modell har Marten verkligen fått fram en högtalare med pondus. Riktigt gott om bas och den går förhållandevis djup, vid mätningar i "rummet" så har mätkurvan sprattlat lite under 20 Hz med marginal. Den ligger helt klart på den mörkare/sötare sidan om neutralt, i min värld, och har en ren, klar diskantåtergivning som jag aldrig upplevt påträngande eller vass. Basens fylligheten kan faktiskt vara av det slaget att mellanregistret drar sig undan en aning om man nu jämför med lite andra högtalare. Detta kan jag tycka visar sig på så sätt att jag upplever att vokala insatser i återgivningen hamnar lite längre in i ljudbilden, lite så där lite skymt av övre basåtergivningen. Ett inte helt allround-aktigt spelsätt för min del då jag lyssnar på väldigt skiftande musikaliska genrer. Men det är väl också här som kompromissandet börjar komma in i bilden. Över det hela taget så har detta spelsätt ändå passat mina ideal på ett bra sätt... så här långt, eller åtminstone före tiden innan hemlånet av Rockport Atria II. Det här med mellanregistrets och sånginsatsers lite mer återhållna presentation var inget jag stört mig på i överhuvudet taget före Rockport stod och spelade i lyssningsrummet, jag hade ju vant mig såklart. Så vad fick jag då för upplevelse med Rockport Atria II ? Det mest påtagliga blev att det blev väldigt mycket större ljudscen med gott om luft mellan varje instrumentalist och vokalister tog ett ganska stort steg fram mot mig som lyssnare. Alla sånginsatser blev på något sätt mer intimt och "nära" ... vilket kanske kan vara lite mysigt om det nu skulle råka vara en kvinnlig sångerska i fråga. Men, det blev också lite ljusare och tunnare återgivning, åtminstone jämfört vad jag var van vid. Nu ska man inte som läsare tro att det ligger någon sorts spatial spinkig värdemätare i detta. Rockport är ju tillverkade i Usa och har säkert ett sorts "släktskap" med både Wilson, Rockport, Magico och Yg m.f.l, sett till vilken ljudkaraktär dessa nu eventuellt kan ha gemensamt. Jag är lite ute på djupt vatten här då jag inte lyssnat till samtliga av dessa tillverkare men det får bli min kill-gissning tillsvidare att dessa tillverkare lägger ganska stor vikt vid ett detaljerat och rent ljudåtergivande ? Oavsett mina antaganden så tycker jag ändå att Rockport har något "organiskt" över hela sitt spelsätt... trots att jag saknade lite bas... såklart. Diskanten får jag lov att säga uppförde sig väldigt stilrent och harmoniskt trots hela högtalarens slankare framtoning jämfört med Marten M-Q. Basproblemet var ju lätt fixat genom att koppla in Mingusarna igen, skönt. ... men blev det inte lite väl mörk återgivning nu ? Jo det blev det såklart med tanke på att jag spelat på Ataria II i så pass många dagar att jag vant mig vid Atria II:s lite lättare ljudsignatur. Och så blev det ju naturligtvis tvärtom 4-5 dagar senare när jag böt igen. Så här i efterhand, nu när Rockport Atria är återlämnade sedan ett par veckor, så kan jag andas ut och slippa "bekymmret" med att våndas inför frågeställningen om jag ska hoppa på eller av tåget med att byta högtalare. Hade jag satsats på Rockport så hade det väl antagligen gnagt i mig angående basåtergivningen men jag sitter ju fortfarande här och saknar den fantastiskt fina och öppna ljudscen som Atria II var kapabel till att återge. Jag var väldigt nära att byta bort mina Marten Mingus Quintett men grundstommen i mitt musiklyssnande har alltid kretsat runt basåtergivningen, likt ett fast fundament, så jag får försöka ta till andra knep för att få mina Mingusar att spela ut sitt mellanregister på ett lite öppnare sätt. Sökandet efter den perfekta "musik-avkopplingen" går vidare och hittar jag inga knep för att lura fram lite mer luft och rymd i mina Marten MQ så vet jag ju vart jag hittar ett par Rockport Atria II som jag antagligen i värsta fall får komplettera med att par kompetenta subbar Jag har säkert glömt beskriva något annat dessa två emellan men detta får väl bli stommen i hur jag uppfattar skillnaderna av ljud och musikupplevelsen av det här lilla hemlånet. Marcus på Perfect Sense ska ha ett riktigt stort tack för att jag fick möjligheten till att lyssna på Rockport i min egen lyssningsmiljö. Jag har höjt både ögonbryn och öron under testets fortskridande så nu vet jag lite mer vad jag behöver leta efter innan jag börjar leta. Det blev ett långt inlägg det här så tack för att du/ni orkade läsa ända hit.
    16 points
  8. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Kommer posta intryck senare-kan bara konstatera att både SUT och Riaa är mycket välbyggda och tunga! Detta kommer bli spännande!
    15 points
  9. Jäklar vad det pulas i stugorna - rolig läsning (även om jag inte förstår allt) - inspirerad till att göra något ”själv" blir jag och har funderingar som snurrar runt i knoppen och då menar jag verkligen snurrar runt. Exempel på sådant som får igång funderingar hos mig är några som redovisas nedan; @octavia rs, den kabeldragning man ser är bara för grym och om jag bara kom en liten bit på vägen mot kabeldragnings nirvana skulle jag bli klart nöjd. @AlfaGTV, att kunna förstå en bråkdel av vad som sker i det musikrummet vore en högvinst. @VoicesInMyHead, testande och byten i parti och minut som jag iofs själv gjort under åren men aldrig med datorer etc, härlig entusiasm. Alla tekniska trådar som @calle_jr, @MatsT, @Peo m fl skriver i läses, men jag förstår inte mycket förrän rapporten om slutresultatet delges, men klart imponerande kunskaper som jag respekterar. Det var några exempel och här är några till som gillas; @Govinda och hans länkar till youtube. @Apexorca, om resan och som fortfarande pågår. @Bebop, kunskaperna om klassisk och jazz musik vilket inspirerat mig genom åren. Ingen nämnd ingen glömd ………det var några exempel tagna bara sådär rakt av och nu undrar jag varför jag inte bara skrev….. Tack för att jag får vara med i Euphonia med medlemmar som inte alls behöver tycka lika - men talar om vad man har för egna erfarenheter, upplevelser, kunskaper etc etc. Det finns mycket givande saker att läsa för mig och det oavsett ämne eller kunskapsnivå. /byZan
    13 points
  10. Audionet

    Audionet...

    Nu börjar jag närma mig att packa ner och förbereda för flyttgubbarna. Inför visningen av huset var jag tvungen att rensa upp i racket lite och plocka ner akustikreglering. Det som förvånade mig var hur ljudet kom än mer till liv. Jag var helt övertygad om att det skulle bli en obehaglig upplevelse, men det skulle visa sig att jag upplever ljudet trevligare nu när det är livligare. Det är väl egentligen mitt eget fel. När jag hade Marten högtalarna så gjorde jag alla justeringar för att passa de högtalarna. Och när de senare gick vidare till en forumskompis och mina Contriva G2 fick ta plats så gjorde jag ingen ny utvärdering av rummet i förhållande till de nya förutsättningarna, väldigt korkat så här i ett retropersperspektiv. 😃 För att anpassa mig till rummet så kör jag med en convolution file i Roon. Det kan jag varmt rekommendera till de som kör digitalt och använder sig av Roon. Jag har skurit lite på topparna från 200Hz och ner, allt över det är orört. Så här såg det ut i augusti.
    12 points
  11. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Jag skulle vilja börja med att för bara ett par år sedan var jag helt säker på att jag aldrig skulle vandra denna väg, med horn och fleawatt, även om det alltid fascinerat mig så har jag alltid dragits åt låg verkningsgrad och muskelsteg. Kanske är det åldern… Avantgarde är troligen Hifi-forumens absolut mest hatade och älskade högtalare. Så, nu har de varit uppe ett par dagar. Det kommer att ta ganska lång tid innan jag kan utvärdera fullständigt. Tillverkaren säger att de bör spelas 40 timmar innan seriös lyssning. 200 brukar ju vara något slags standard. Sen är det många erfarna Avantgardister som påstår att de släpper riktigt efter först ett par tusen timmar, vilket spontant känns orimligt, men jag har ju tvivlat förr… Dessutom är mitt steg inte bra matchning då det är alldeles för högljutt på tomgång vilket gör ”enkel”, naken musik i princip olyssningsbart pga surr. Dsp/x-over är på 0 etc. Varning! Risk att låta som en försäljare nu Slänger på Trentemöller för att värma upp systemet lite. Jag har många oj och wow genom åren, men inget riktigt haktapp sedan jag hörde Linn’s tyngsta system på tonläget och själv ägde Mirage, perreaux och McGormack. Men där var det. Det berömda haksläppet. Enormt och massivt. Botten jag tidigare gnällt på att den saknats..nu skakar rummet. Men det som slår mig mest, eftersom jag bara lyssnat på AG i butik och jag läst såå många som klagat på hård/vasshet, är hur sammetslent ljudet är, samtidigt som mängden av detaljer är slående. Detaljer jag bara hört en förnimmelse av är nu självklara. Killgissar lite nu men mjukheten är snarare renhet. Har nästan bara lyssnat på elektronisk musik hittills då jag inte kan sluta + att akustisk musik inte funkar lika bra pga surret, tänkte köra lite rock idag. Med Responsen hade jag en fantastisk ljudbild, nu har jag en hel ljudvärld. Hittills är de väldigt grandiosa i ljudet och trots renhet/mjukhet finns oerhört med dynamik när det behövs. Inga blyga violer direkt. De spelar stort, rent och väldigt detaljerat och oerhört luftigt, samt dynamiskt. Lyssnade på ”Grimasch om morgonen” med Vreeswijk efter ca 1 timme. Gitarren fantastisk, men rösten hård, vass och kantig(blir nervös, älskar denna genrer). Lyssnade igen nu imorse efter 10-12 timmar och nu låter även rösten fantastisk(puh). Jag har som sagt en resa innan jag kan utvärdera och landa ordentligt. Innan kände att systemet fick jobba lite för hårt när jag spelade högt. Spelar jag högt nu känns det totalt effortless. En spontan och grov jämförelse mellan dessa och response är att med responsen är musiken hemma i vardagsrummet, och nu är jag framför scenen på konsert. På gott och på ont.
    11 points
  12. En bra och befogad fråga, som inte är helt lätt att svara kort på. Jag skulle säga att det var flera parametrar som sammanföll. Under förra vintern lärde jag känna Pär på @Engelholm Audio genom att jag anlitade honom för att hjälpa mig med akustiken i mitt lyssnings/vardagsrum. Jag lärde mig då om hans sätt att se på ljud och akustik, och även lite om hans filosofi när det gäller högtalarbyggen. Strax efter akustikbehandlingen av rummet så började jag kolla runt efter högtalare med lite mer tyngd i än vad som finns i mina annars underbara TAD, och jag insåg ganska snabbt att det skulle bli dyrt med de egenskaperna jag ville ha. Då började tankarna om basar att gro. Jag skannade av marknaden efter bra musikbasar som gick att dela lågt, men jag tyckte inte att det fanns så mycket som man kunde tro. Många går inte att dela lägre än 50Hz och nästan inga har dsp. I alla fall inte för vettiga pengar. I samma veva höll Pär precis på att färdigställa sina nya skapelser RAW. Som av en händelse så råkade de vara uppbyggda av just en aktiv 10" bas, driven av ett Hypex Plateamp, samt en fastskruvad top med mellanregister och diskant. Dessa kom han hem till mig med och demade. Både för att lyssna på dem som kompletta högtalare, men även för att testa bara basen ihop med mina TAD, som ett experiment. Resultatet var tillräckligt imponerande för att jag skulle känna mig trygg med att han kunde bygga precis det jag ville ha, i rätt finish och för rätt pris. Dessutom kände han redan till mitt rum och dess egenskaper samt högtalarna som basarna skulle komplettera. Jag skulle vilja påstå att i det här fallet var just det faktum att han inte är en av de "stora drakarna" en av hans stora styrkor.
    11 points
  13. Daniel

    Hemma hos Daniel

    11 points
  14. Det var före. Nu är det klart och jag är hemma och sippar ett glas vin. Jag var i Karlskrona, en gång Sveriges tredje stad efter Riga och Stockholm. På scen var det turnépremiär för Ale Möllers Xeno Manía-band där de framförde helt nykomponerad musik med influenser från några av Ale Möllers stora förebilder. Det blev en resa till Afrikas horn och vidare till Greklands övärld, Indien och självaste Rättvik i Dalarna. Ale Möller är en världsmusiker och blandar friskt mellan kulturer men där man hela tiden kan höra starka influenser från svensk spelmanstradition. Ale säger själv att hans viktigaste influens har varit Röjås-Jonas i Dalarna som i år skulle fyllt 100 är. Det var stor spelglädje och härligt sväng med fina soloinsatser, inte minst från blåssektionen med bl a Jonas Knutsson och Karin Hammar men alla gjorde det till härlig helhet. Ale binder ihop allt med kul mellansnack. Detta var första framträdandet med den nykomponerade musiken som också släpps på CD som såldes i foajén. En sådan inköptes också. Imorgon spelar de i Lerum och sedan drar de till ytterligare sex spelatser i landet. Jag avslutar med några bilder till...
    11 points
  15. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Det var dags, behöver ju lite omväxling? Jag tycker dock att det här fungerar riktigt bra, som kombination alltså: Lyra Etna med Ekos och Sondek LP12 (Cirkus, Lingo2, Trampolin)
    11 points
  16. Nu har lyssningsrummet blivit än mer transparant Men hur fotograferar man något som nästan är osynligt?? Försökte iallafall så gott det gick. De små ekfärgade Wing-diffusorerna har lämnat plats till genomskinliga S-Wings. Även de från SMT. De är lite för tunga för att stå på fönsterbrädan så tillsvidare står de på en smal hemsnickrad bänk. Då kan jag även centrera dem mellan högtalarna. Fönstret är nämligen inte i mitten av väggen.
    10 points
  17. Jag har gjort mina första egna kablar, efter att ha inspirerats av @octavia rs. Nu ska jag bara ha nånting att fästa dem i också..
    10 points
  18. Daniel

    Hemma hos Daniel

    ...för nu måste den modifieras.
    10 points
  19. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Äntligen har jag fått hem mina slutsteg igen efter ca 8 veckor varav 3 av dessa får skyllas på vår semesterresa. Det som hände var att ett rör kortslöt på ett elakt sätt som utöver brunna säkringar skapade ett överslag i autobiasfunktionen som slog ut en transistor. Det fixade Stylus VTL-reparatör på några timmar. Det är ovanligt att ett rör lämnar in på det här sättet med VTL. Det är första gången under mina 15 VTL-år. Det normala är att steget "talar" om när det är dags att byta rör. Men här hände något mer drastiskt med röret. För säkerhets skull beslutade jag att byta alla rör i båda slutstegen. Matchade sådana (Tung-Sol) fanns i mitt "lager" inköpta för ett år sedan. Det var en helt ny version av Tung-Sols 6550-rör som introducerades under pandemin, sas det, som fått fina lovord. Det som hände var att det blixtrade till i båda stegen och säkringar, både inre och yttre gick. Båda stegen åkte till verkstaden inklusive rören som var den misstänkta orsaken. Det var en lättnad att få beskedet att slutstegen var intakta. Däremot meddelades att rören inte levde !upp mot specarna. Verkstan testade några av dem. Förstärkningsmässigt var de ok (vilket även jag kunde se med min rörprovare). Däremot klarade de inte de spänningar som krävs. De löste ut strax under 400 volt. Drivspänningen i mina steg är tydligen 590 volt. VTL rekommenderar för närvarande Elektro Harmonix 6550 och nu sitter det sådana i och det är ett jäkla drag i rummet igen. Så kan det gå när man ger sig ut på egna resor som inte har fått tummen upp av tillverkaren. Nu har jag istället en liten process med den tyska leverantören av rören. Garantin har gått ut men jag räknar med någon form av goodwill-kompensation. Idag har jag spelat musik som det var länge sedan jag hade på. Count Basies Big Band med Ella Fitzgerald från rippad remastrade cd via Lumïn på hög volym vilket är ett måste för den här typen av musik, tycker jag. Dynamik, klipp, "klarhet" och ljudbild "to die for". Nu är det gott att leva igen... Och det skall bli ännu bättre. En plats i hyllan är tom och väntar på leverans.
    10 points
  20. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Jag kommer inte så nära som @AlfaGTV, men det går ju att urskilja;
    10 points
  21. Audionet

    Audionet...

    En enkel mobilbild. Inte klokt hur hur olika man uppfattar det med möbler kontra utan möbler när allt är utflyttat. Rummet är inte så stort som jag kanske skulle önska, men det får fungera. Golvytan är c.a 22kvm, 2kvm mindre än jag trodde. Idag går golvsliparen in. Snart får jag börja leka med rummet.
    10 points
  22. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Haha! Jag hittade en kort överblick över mitt musikrum, för ganska exakt 5 år sedan!
    9 points
  23. Audionet

    Audionet...

    Efter lite städande i racket så landade jag på två analoga källor samt två digitala källor. De analoga källorna är VPI Aries 3 Signature uppgraderad med Heavy Platter och motorstyrning samt en Bergmann Magne. På den digitala sidan dCS Scarlatti transport samt Nano Pi. Jag har streamat musik sedan 2009 via en iMac och mjukvaran Pure Music, men det var då jag fick upp ögonen för streaming och framförallt enkortsdatorer. Med den där lille Nano pajen så var det för första gången dCS transporten fick finna sig i att inte vara första valet vid finlyssning. Jag hade så svårt för att acceptera och ta in att denna lilla paj, köpt för 18$ inkl frakt från kina presterade på denna nivå. En erkännt bra cd-transport började plötsligt samla damm i en hörna. Där i hörnan har den nu stått i fyra år. Nästan så att jag får lite dåligt samvete för att den inte får göra sitt jobb längre.
    9 points
  24. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Tack för alla glada tillrop! Tungt är inte alltid bättre, men när tungt är bättre så är det så otroligt mäktigt. Essence med sina 50 watt låter makalöst bra, mycket tack vara sina enorma resurser. 440 000 microfarad hjälper till att skapa ett ljud som minst sagt imponerat på mig. Men jag kunde inte låta bli att undra vad en Mephisto kunde göra hos mig med ganska stora högtalare och ett stort rum. Jag kan inte undvika att tycka att båda dessa slutsteg låter som rörförstärkare, otroligt luftiga och bra i toppen med en gnutta värme. Det Mephisto gör annorlunda är den där självklara förmågan att bara låta rätt. Alla instrument, förhållande mellan instrumenten och energin från dem bara är där. Basen är imponerande från båda, men Mephisto är en tungviktare, och man märker att hen inte behöver ta i lika mycket för att slå hårt. Knuffen bara kommer. Det går att spela stökig musik högre utan att det blir påträngande. Alltid en bra sak tycker jag. Viktigast för mig är inte längre den där hifi-demonstrations-imponator-effekten. Det som är helt avgörande är ur jag lyssnar på musik, om jag bli sittande, om jag vill byta låt eller inte. Är musiken intressant och fängslande? Det är svårfångade saker att sätta fingret på, men i ens eget system så vet man när det sitter och när det inte gör det. Åker axlarna ner i viloläge, och telefonen blir liggande på bordet? Att sätta ihop ett system som imponerar är inte så svårt, det svåra är att bli förförd på riktigt. Och det är individuellt. Och här ligger den största skillnaden i presentationen från Mephisto. Jag vill inte röra på någonting, bara lyssna vidare på låten, nästan oavsett vad det är så här långt in i lyssningen. Visst basen går jättedjupt och är fri från "blödningar", kontrollen är enorm i alla register, scenen är stor i både bredd och djup, separation och klang är väldigt vacker, men det är den där svårfångade förmågan att fängsla som betyder mest för mig. Om en vecka ungefär borde den vara helt inspelad. Då får vi se. Och den blir varm som bara den, men ventilationshålen verkar göra jobbet för den har gått hela dagen utan att några skyddskretsar kickat in.
    9 points
  25. Bilkörning är ok. Har just avslutat 550 mil fram och tillbaka och runt omkring Frankrike från norr till söder under tre veckor, t ex här uppe i Pyreneerna men här fick vi ta de sista 500 höjdmetrarna till fots. Vi påmindes om muskler vi glömt bort och andra som vi inte visste fanns…
    9 points
  26. musicus

    Musicus stereo...

    Morgen stemning med Marcin Wasilewski Trio`s "en attendant" nye skive på cd Mitt seneste hifi-kabel kjøp til den nette sum av 169,-....10 mtr fikk jeg for de pengene. En skjøteledning for å ta jordet ström fra kjøkkenet til stereo´n når man skal nerde ordentlig, det ligger en total (stom)renovering av leiligheten (inkl el) i när framtid, så i ventetiden blir det en slik lösning. Funker bedre med jord, som å gå fra 92 til 98 oktan... mvh
    9 points
  27. lindome

    Hemma hos JR.

    Hej alla analogfantaster Nu när många av oss är fullvaccinerade så öppnar sig möjligheten att umgås igen. Jag har träffat JR några ggr det senaste året, oftast på hans parkering eller på min garageuppfart. Ärendena har alltid varit desamma - band, band och ännu mera band För nån vecka sedan var det dags igen. Jag hade spelat in ett par band till JR och mötte upp honom på parkeringen i vanlig ordning. Denna gången fråga jag lite försynt om jag inte kunde komma upp o kolla lite på de senaste förvärven.... Jomenvisst serru JR har skickat lite retsamma bilder/filmer under vår o sommar på nyförvärven och nu fick jag se dem live. Som vanligt är allting i väldigt bra skick. En väldigt tidig Technics SL-110 utrustad med SME 3009 S2 Improved tonarm!! Thorens TD 125 med SME 3012 R. Longbase och i mint condition såklart I bakgrunden vaktar EMT o Garrard så allting går rätt till. Vänder man sedan blicken 90 grader åt höger så hittar man avbytarbänken avseende bandspelare. Dessa har Ni sett förut men de tål att studeras igen!! Från vänster till höger: Telefunken M15 Studer B62 Studer B67 Studer maskinerna har varit på Spa i Kinnahult och Telefunken väntar ivrigt på att få komma till ett liknande Spa för en genomgång. Detta besöket var kort men mycket trevligt - vi spelade faktiskt bara tape denna gång. Dels från den gamla Studer C-37 men även på Telefunken M15 som låter väldigt bra redan innan den skall på översyn/service. Stort tack till JR för en trevlig musikstund o fika!
    8 points
  28. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Efter att den initiala chocken lagt sig.....inte min då utan sambons så blev det faktiskt en väldigt konstruktiv diskussion igår kväll.....där ord kom ur hennes mun som jag aldrig hört.....men de där andra försteget du visa de var ju lite coolt kan du inte ha det överst i racket de hade varit snyggt.....sådana där låga rack på golvet kan man inte ha slutsteget mellan högtalarna, du får kanske bygga om racket så de passar de nya apparaterna. Så nu är det många idéer som snurrar i skallen hur de rent praktiskt går att lösa med håltagning i vägg för kablaget och vilka kablar som måste ändras. Skrev jag att de bara var ett test och sen var de ju det där med det "andra" försteget måste nog först och främst reda ut vad detta tillför men redan igår så med ett knappt uppvärmt försteg spela mitt system på ett sätt de aldrig gjort innan. Sa till mig själv att jag får ge de några dagar att gå till sig innan de blir någon mer kritisk lyssning D1000MK2->M2500MK2 VS. D1000MK2->C2000->M2500MK2.
    8 points
  29. Audionet

    Audionet...

    Resan fortsätter. Efter det att Mingus kom in i huset så blev jag nyfiken på ny elektronik. Samtidigt började det växa fram en känsla av att vilja förenkla och minimera. dCS är fantastiska apparater, men möjligheterna blir så stora att antalet påverkbara parametrar blir mäktiga att hantera. Mitt val föll till slut på ett försteg som nästan är som en allt i ett maskin, Tidal Audio Preos D. I mina öron en fantastisk liten maskin. Det är uppbyggt som tre maskiner i en med fyra nätdelar. Det är ett RIIA med en nätdel. Ett försteg med två nätdelar, dual mono uppbyggt. Samt en R2R dac med egen nätdel. Tre separata maskiner i ett skal. RIIA steget var vid första lyssningen absolut en öronöppnare för mig. Det har passerat några RIIA steg i mitt rum och de har alla haft sina förtjänster. Men det här är på en helt annan nivå än mina tidigare erfarenheter. Efter att ha lyssnat på en del R2R dacar så insåg jag att denna teknik tilltalar mig. Men att gå från ett dCS flaggskepp till ett försteg med inbyggt RIIA och dac gav mig en osäkerhetskänsla. Det skulle visa sig att oron var obefogad. Jag vill inte påstå att den inbyggda dacen i Preos D är bättre än dCS Scarlatti. De presenterar musiken på lite olika sätt. dCS är bättre på alla hifi-parametrar, men... så har vi det här med känslor som är så svårt att sätta ord på.
    8 points
  30. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Men denna kan man väl inte kalla skäggig
    8 points
  31. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Som sagt. Nu är allt förberett för att den här älsklingen ska flytta ut.. Och den här ska flytta in... Men det får vänta tills imorgon kväll, då det kommer mer bärhjälp.
    8 points
  32. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Lyra har lanserat en vidareutveckling av delar i upphängningen till den teknik de kallar "New Angle". New Angle innebär att kompliansen är avpassad geometriskt till när pickupen spelar (dvs nålen blir ortogonal i spåret med nåltryck). Det man har gjort i denna vidareutveckling som kallas "Lambda" är att även elastomererna som sådana hamnar i "nolläge" först när pickupen är belastad. En slags mekanisk kalibrering kan man säga. Det gör att spolarna får ett mer linjärt förhållande under gång och jag antar att även den dynamiska kompliansen blir mer linjär. "New Angle" har funnits ett tag på Lyra Delos, Kleos, Etna och Atlas. "Lambda" finns i dagsläget på Etna och Atlas. Detta är Lyra Atlas Lambda.
    8 points
  33. Arbetet fortgår :-) Lite mer wings har kommit in i rummet och V-4:an har trimmats in på drygt 60hz . Nu ser det riktigt skapligt ut, och det viktigaste av allt, det låter bra oxå!
    8 points
  34. Lånade hem ett First Watt F7 mest på skoj. På papperet är det en galen ide att driva mina 4-vägs högtalare (4 Ohm, 89 dB) med detta enkla lilla slutsteg. Hur lät det då? Kan inte säga annat än att jag blev lite överraskad över hur bra det lät. Jag har tidigare kopplat in en klen intergrade förstärkare och det blev riktigt pannkaka jämfört med mina nuvarande slutsteg som krämar ut 500 W i 4 Ohm med bra punch i botten. First Watt har sidor som jag verkligen gillar och jag upplever inte att det saknas såå jättemycket p.g.a. effekten som jag trodde det skulle göra. Jag tycker att detta var intressant och kvaliteten på Watten är verkligen viktigare än antalet.
    7 points
  35. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    I detta fallet @byZan tror jag du har de rätt förspänt på den fronten vad gäller elektroniken med ditt Momentum försteg för mitt egna testande dök denna upp idag. Har en tid funderat på vad ett försteg skulle kunna tillföra istället för att använda volymkontrollen i min TAD D1000 DAC. Olle på Ljudupplevelser Malmö hade ett TAD C-2000 som ska testas. Att flytta steget på 43kg ut ur racket och in på sin nya plats är inget vidare, försteget klockar in på 23,5kg så något lättare att manövrera in. Jag hade ju gärna sett att de varit helt svart men nu är de ju ett test och ja jag vet att nu syns hålet i baksidan igen @AlfaGTV
    7 points
  36. Bengans fyller på med jazz. Jag nyper dem gärna. Fina nypressar, tillfixade från mastertapen. Nisse Landgren Live är kul. Det är med tidig Funk Unit. Detta är drygt en genaration nyare musik än jazzen från USA på övrig album. The Gill Evans Orchestra - Out of the Cool är faktiskt riktigt cool jazz, störtskön och riktigt bra ljud. Det är 15 personer i orkestern och de spelar på ett delikat sätt. Där ju stort som ett storbandsjazz-band men på ett coolt, lugnare och mer nyanserat vis.
    7 points
  37. Efter ca en timme av intensivlyssning kan jag validera min hypotes: jag föredrar Frey 2 framför Heimdall 2. Skillnaden var inte särskilt stor men viktig då det gällde värme, lugn och organisation/kontroll. I min testrigg vad skillnaden i bas inte så stor. Heimdall hade något mer bas men Frey var mer kontrollerad. Linns switchade nätdel är nog mindre känslig för strömkablar än normala apparater men de spelar roll. Heimdall hade Furutech NCF slimline och Frey 2 hade guld. Kände att Heimdall med NCF var lite mer ”hifi” och Frey 2 mer avslappnat musikalisk. Testade bara lite med att växla signalkablar och Valhalla gav en ofantlig ljudbild med öppet klart ljud men jag tror att Linnen föredrar obalanserat (apparaterna är inte balanserade) som lät mer flytande och musikaliskt. Mer som Linn skall låta. Min dotter föredrog faktiskt Heimdall denna gång men hon gissade att Frey var dyrare då den lät mer ”precist” men hon gillade det lite ”luddigare” ljudet från Heimdall. Man kan tycka vad man vill om Linn men jag tycker att deras Klimaxgrejer är bland de snyggaste och mest välbyggda jag känner till.
    7 points
  38. Bild på Wood on wall som jag nämnde tidigare.
    7 points
  39. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Efter ca en veckas hårdkörning har det visat sig att hålen i bänken gör jobbet. Mephisto blir varm, riktigt varm... Som tur är kan man välja vilken körstil man vill. Low, Medium eller High (Bias) High Bias betyder fullt drag. 175 watt i klass A Medium Bias ger 50 watt i klass A Low Bias är bra för bakgrundslyssning och för att förstärkaren redo för att växla upp till High. På Low Bias blir slutsteget knappt varmt, och låter ändå riktigt bra, men...
    7 points
  40. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Jag har spelat en vecka och det finns inget med Atlas Lambda som går att opponera sig mot. I min värld är den fulländad. Men jag tyckte ju likadant innan Lambda och då blir det kanske en trovärdighetsfråga att tala om förbättringar. Jag kan tänka mig att det visar sig med tiden. Det finns ett tjog LP ytterligare som jag behöver spela innan jag får en klar uppfattning. Det som Lambda-tekniken potentiellt kan göra med klangen är ju ganska sofistikerat finlir, för att inte säga subtilt. Både Skala och Kleos är suveräna pickuper, och Kleos är (var?) väl den mest "prisvärda" pickup som Lyra har gjort. Men för dessa finns det ändå ett tydligt steg till Atlas / Atlas Lambda, tycker jag. Men okej då, en populär sammanfattning; Atlas Lambda är bäst, Atlas är nästsämst och Kleos är klart sämst Ja. Jag är öppen för att byta allt i min anläggning förutom 4Point. Den är för tung att lyfta ut. Stabi M kräver palltruck och togs in för 7 år sedan. Här är jämförelse från det tillfället;
    7 points
  41. Ibland har man tur, de här ek-lådorna har hål som mina kablar verkar passar perfekt i.
    7 points
  42. 30Hzbone

    Ny orgel i Göteborg.

    Spännande, blir väl till att boka biljett när det bjuds konsert med orgel. https://www.youtube.com/watch?v=LSRiLCT701o
    6 points
  43. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Stämmer😋. Första monterad. En kvar.
    6 points
  44. Daniel

    Aaaaaaaaah!

    Vissa säger att även de där vibrerande sakerna sliter på puppan. Men det är säkert överdrivet. Vätska kan användas men försiktigt bara på diamanten om man kan. Man vill inte ha upp vätska i de känsliga delarna. Men är man försiktig och inte har för mycket vätska så är det ingen fara. Jag brukar torrborsta på armröret då och då med Lyras mjuka vita pensel. Det blir rent. Sen kan man med mycket försiktighet använda häftmassa på pickuphuset. Det tar bort all skit. En liten dutt häftmassa som man försiktigt trycker på huset och tar bort.
    6 points
  45. Jag var så nöjd med de National Union VT-99 rören jag köpte för ett tag sedan vilket gjorde att motsvarande Raytheon VT-99 från 1944 som jag fick hem i stort sett samtidigt hamnade lite bortglömda i skåpet. De såg också betydligt mer slitna ut och inte minst kartongerna smulades mer eller mindre sönder när jag öppnade dem. Jag hade därför inga jättestora förhoppningar på dessa. På ett annat forum så har jag mailat lite med en kille som eventuellt vill köpa några rör av mig som jag inte använder så jag tänkte att det kanske vore bäst att prova dessa annars kunde jag eventuellt erbjuda honom dem också. Det tog 10 sekunder från att jag tryckte på play tills jag blev helt knockad!! Det är den i särklass största förändring med ett par rör som jag upplevt, och då vill jag verkligen fastställa att de National Union som satt i tidigare redan var på en väldigt hög nivå. Raytheon behåller samma luftiga, 3D, naturliga känsla som NU, men soundstage! Vad hände med soundstage?! Det låter som de försöker bryta sig ut ur huset! Det är ljud överallt, de låter även "kraftfullare" med mer pondus, väldigt musikaliska och väldigt roliga. Kanske att jag behöver justera högtalarna lite för basen vill också säga sitt här, men wow! Det här var en riktigt rolig överraskning. Konstruktionsmässigt så tyckte jag först de såg identiska ut till National Union, men de skiljer sig faktiskt en del åt längst upp. Jag har för dålig koll på de olika benämningarna, men det var den största skillnaden jag kunde se iaf.
    6 points
  46. musicus

    Musicus stereo...

    Man har sett det förr....men lika vackert varje gång...å några mer en andra mvh
    6 points
  47. Steely Dan är gamla favoriter. Walter Becker dog 2017 men Donald Fagen beslutade ändå att fortsätta. Detta är alltså S.D. utan Walter Becker. Det framgår inte när spelningarna är gjorda men uppenbarligen efter 2017 men före pandemins utbrott. Det första livealbumet på 25 år. Låtarna följer originalen väldigt nära men med utökade soloinsatser i både blås, klaviaturer och gitarr. Det svänger också bättre och ljudet är utmärkt. Steely Dan har alltid med fantastiska musiker. Jag såg dem i Montreal 2008 och det var magiskt. Det sved till ordentligt i börsen men det var en fantastisk konsert. $ 160 är mycket idag och då var det ännu mer. Många av musikerna är desamma idag, bl a Jon Herington,g - Jim Pugh,tb - jim beard,keyb och Keith Carlock,tr. Jag har köpt albumet den som 24/96-fil. Finns även på dubbelvinyl och CD. Nästa vecka släpps en live-version av Donald Fagens ”Nightfly”.
    6 points
  48. Somnade efter kanske bara drygt en låt, helt slut tydligen, tar på krafterna! Vaknade av att jag tydligen snarkade till och trodde att det var något fel på musiken, en mardröm tydligen för musiken flödade obesvärat, puh! /byZan
    6 points
  49. Gamla nyheter dök upp om upphävande av spritförbudet i Chicago.
    6 points
×
×
  • Create New...