Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2022-08-29 in all areas

  1. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Nu har vi bott in oss ett tag i det nyrenoverade vardagsrummet. Ny skön soffa har tillkommit som gör längre lyssningspass och umgänge till ett sant nöje. Det har även skett lite förändringar på baksidan av några apparater. Mer om detta strax.
    25 points
  2. Storstädning av racket i dag med dammsugare, olika dammvippor och microfiberdukar. Jag skulle göra en förflyttning av enheter och flyttat fram rullbandaren Lyrec Frida till sin plats igen så nu blir det mer rullbandslyssning. Då passade storstädning. Jag har nu rippat ca 3000 av mina CD skivor till Antipodes k50 och de är de jag vill ha och lyssna på. Det tog ca6 månader. Resten får vara tror jag. Det var ett jäkla jobb och därför ville jag ha den på en praktisk plats under detta arbete och det var där Frida står. Hur sakerna skall stå är lite av ett pussel men tillslut blev det en stapel med Antipodes K50 underst med 4 st HRS Nautilus under. Över det 3 st HRS Nautilus och en Sten av svart granit sedan MSB Premiere nätdel och DAC. Tänkte ta bort ripperenheten men den får sitta kvar tills vidare. Lyrec Frida står i mitten med en plexiglashuv över sig. Bilden tagen ca 1 m bakom sweet spot så högtalarna ser ut att vara mer toe in än det är från sweet spot. Nu är systemet på plats som målsättningen var för ca 9 månader sedan med uppgradering av puppa och digitalsidan och jag ser nu fram mot att slippa hålla på med allt fixande runt det hela och bara kunna spela på. Det är lite kul med inställningarna och fixandet, man vill ju få ut så mycket det går ,men det finns en gräns för när jag tröttnar och bara vill lyssna. Jag är där ungefär nu... Hifi tar tid... Tycker nu jag fått ordning på puppa och arm och det låter riktigt bra och det är tydligt bättre än tidigare. Nöjd så. Nu kommer jag sluta plåga er med makrobilder på marginella skillnader i vinklar och vrår. Nu får jag, puppan och systemet vila och bara spela på.
    20 points
  3. Så, nu är testandet klart och jag kan skillnaderna. Systemet som skall vara på övervåningen har nu 2 fasta punkter som kommer bli navet. Audio Research Vsi75 och Sonus faber Guarneri Memento. Strömmen fördelas av Nordost Thor. Bra att jag inte sålt för mycket gamla bra produkter. Den kommer väl till pass nu. Till Thor är en Isotek Evo3 Syncro-nätkabel med likströmsfilter. Sedan är det en Nordost Brahma som jag hade över och som passar till Vsi75, resten är "original" lakritssnören till Moon 300D DAC och Riaa Gold Note Ph-7. Och mycket enkla nätklabler och signalkablar tex Nordost Black Knight, men jag har en Nordost Heimdall digitalkabel mellan MSB-drive och Moon DAC'en. Vinylsvarven Technics 1210 skall få min snart nyrenoverade Brinkmann EMT-ti puppa. Nu kör jag på Ortofon Quintet Bronze, (men orange är den).Tror inte jag är helt förtjust i den till min anläggning. Har ägnat stor del av dagen att bära upp allt från undervåningen till sin mer permanenta plats på övervåningen. Har haft problem med detta rum när jag testat att spela tex på Sonusd faber Toy och Acoustic Energy AE 109, men nu med Guarneri Memento och VSi75 funkar det mycket bättre. Jag hittade relativt fort ett läge för högtalarna som funkar. flyttade ut soffan några dm från bakväggen/fönstret så blev det riktigt bra. Rummer är som en tub och högt i tak. och öppningar på båda sidoväggarna som är stora. Det är rikligt möblerad och mycket mjukt fluff i soffa och fåtölj och fotpall. I sweet spot är det nog en liten akustisk höjning i basen. Gött. Det blir klart bättre rymd i ljudet i detta rum än det jag gjorde testet i. Trodde inte det skulle fylla och mätta så bra som det gör och det går att trycka på ordentligt om man vill och det är nog en del tur, men inget sticker ut akustiskt som stör. Det lilla extra basstöd som finns är mycket trevligt när man spelar svagt. Man känner kraften i återgivningen även på låg volym. Det ser jag som ett stort pluss eftersom detta är ett system som kommer att puttra på på ett annat sätt en mitt stora dynamiska och högljudda system ni alla sett på undervåningen. Klang, takt och tajming och i övrigt karaktären på återgivningen är mycket lik. Inte konstigt jag har ju samma ljudideal i grunden, men med 2 olika typer av system. Stora högtalare tusentals Krell-Watt i förstärkeriet mot stativare med rör och mycket färre Watt i ARC Vsi75. Blir billigare i elprisrallyt nu i vinter... Det blev riktigt bra tycker jag och bättre än väntat så här tidigt i denna process. Här kommer lite bilder på rummet så ni ser hur det ser ut. Här ser man det rundade taket. Öppning till rummet på höger sida med glasdörrar trodde jag skulle kasta hårda reflexer men första reflexen sticker ut i det rummet när man öppnar så det hörs inte av några hårda störande första reflexer. Här sitter man i sweet spot med fönster bakom, men det finns rätt tjocka mörkläggningsgardiner i fönstret man lätt kan dra ner som dämpar reflexen effektivt. Flyttade fram soffan mot högtalarna en bit och det blev bra. Nästan hela vänstra sidoväggen är en öppning bort mot en övre hall som leder till trappan och andra rum. Inga reflexproblem på den sidan. Högtalarna ser löjligt små ut med tanke på all luft i detta utrymme, men de fyller ut mer än väl. Strax vänster om sweet spot. Subbasen är en gammal aktiv Qln 12' portad bas som jag försökte integrera med mina gamla QLN HD2 Splitfield, men fick aldrig till det trots mycket trixande, så nu funkar den för att fylla på soundbaren för tv-ljudet. Subbasen är rätt bra och praktisk till det. Man kan ställa delning och volym från en fjärr så det är lätt att hitta rätt nivåer och delning. Men som sagt extra subbas till Hifi har inte jag lyckats med fullt ut. Snodde grabbens rack... Bra att jag inte sålt dessa prylar. MSN Diamond Power Base , Signature Data CD IV Drive och Nordost Thor visar sig göra god nytta. Jag tycker mycket om dessa stativare och i detta rum har de stativarnas fördelar, men det låter mycket större och med mer kraft än så. Bättre än väntat. Pathos Classic One får vara med som statist... Det första jag får göra framöver blir nog att nosa rätt på lite strömkablar, helst från Nordost. De passar med Sonus faber och mitt ljudideal.
    14 points
  4. Tänkte berätta att jag fått tillökning i kabelsortimentet. När jag gick in i detta med kablar trodde jag inte att jag skulle ta fram en strömkabel. Men att se vad som kommer att hända i framtiden går ju inte. Sen är det ju så att jag gärna försöker se om jag kan göra det som efterfrågas. Och jag lovar inget förrän jag vet om jag klarar det och att jag kommer kunna stå för det jag gör. Och för mig är en strömkabel mer än en vanlig sladd med kontakter. Jag ser ingen poäng att göra det, utan skulle jag göra en strömkabel så måste den bidra till en förbättrad elmiljö för apparaten. Sen finns det begränsningar i vad som är möjligt med en strömkabel. Jag kan inte minska den harmoniska distortionen i elnätet. Det är omöjligt i en nätkabel. Men det det finns en del andra saker som jag sett borde kunna göras. Även om det finns en del som säger att kablar inte har betydelse så började jag testa själv och upptäckte snabbt hur förvånansvärt stor skillnad det ändå kunde vara mellan olika signalkablar. Jag började gå in på djupet i det teoretiska kring vad det som många upplever beror på kring signalkablar. "Allt" påverkar sägs det, men jag ville veta vad som är viktigast. En insikt på resan är att det är väldigt olika saker för olika kablar. För att en signalkabel ska vara bra är vissa saker mer centrala än andra. Jag började titta på högtalarkablar och såg att det finns viss överlappning i vad som är kritiskt för en högtalarkabel, men mycket är väldigt olika. Detsamma gäller skivspelarkablar och inte minst signalkablar för digital audio/klocksignaler. Och nu strömkablar. En insikt är att det har varit och är enormt mycket arbete att utveckla kablar som verkligen är optimerade för respektive tillämpning. Bara för att jag har Zero teknologin betyder inte det att alla kablar ska vara baserade på den. Den tar hand om specifika problem som uppstår vid överföring av analoga audiosignaler. Så när jag gör en strömkabel är det helt andra förutsättningar som gäller och helt andra problem som behöver lösas. Så det är som att börja med ett vitt papper där jag tar med mig teoretiska kunskaper, det jag hör från andra och lyssningserfarenheter förstås. Som alltid när jag utvecklar en produkt eller kanske bara testar en idé använder jag mycket simuleringar. I fallet strömkabel så gör jag dels en förenklad modell av elnätets karaktär som ex förimpedansen. Nästa steg är att jag gör en modell av en verklig last som strömförsörjs via nätkabeln. Jag bygger en linjär nätdel i simuleringsmiljön. En modell som bygger på en toroidtransformator jag mätt upp tillsammans med likriktning, glättningskondensatorer och efterföljande last. Först nu kan jag börja testa olika typer av filter mm för nätkabeln. För mig är det extra viktigt med en realistisk simuleringsmiljö för strömkablar, eftersom jag dels vet vad jag vill uppnå och dels för att det är svårare att lyssna till sig den sista biten. De positiva effekterna av en bra strömkabel beror på så mycket olika saker. Hur mycket störningar finns det i nätuttaget och hur ser frekvensspektrat ut? Hur ser strömförbrukningen hos ansluten apparat ut spektrummässigt och inte minst hur känslig är apparaten för störningar via nätsladden? Bilden nedan visar frekvensgången i den första strömkabeln jag tagit fram (ligger i Momentum-serien). Den har ett inbyggd differential mode LC-filter samt en tillhörande urladdningsresistor. Filtret har sin induktiva del i stickproppen och sin kapacitiva del i apparatuttaget. Därimellan en partvinnad kabel samt skyddsjord. Varför jag gjort just så är av goda skäl som relaterar till kabelns sammantagna EMC-egenskaper. Både avseende ledningsbundna störningar och emission samt immunitet avseende elektronmagnetiska fält. Detta är hur kabeln fungerar i en miljö som efterliknar en verklig inkopplingsmiljö, om än något förenklad sådan. Bilden nedan visar hur resultatet blev. Den är ett litet hantverk att tillverka - som alla andra kablar jag gör, vilket gör att den kostar en slant. Men precis som andra kablar är den till för att ge bästa möjliga förutsättningar för den utrustning den används tillsammans med. Och att den inte ska ha någon negativ inverkan på den så viktiga dynamiken. Kabeln bidrar tvärt om till att bättre kunna leverera ström vid snabba strömtransienter - om apparaten behöver det. Kommer förstås visa den på Göteborg HiFi show.
    13 points
  5. Några reflektioner... Nu har jag 2 system i huset. Olika system. Olika rum. Det har givit några för mig nya insikter jag inte reflekterat över på ett så tydligt vis jag gör nu när jag byter mellan systemen. Det ena är utvecklat under decenier bit för bit från starten med mid-fi och sedan uppåt, sakta men säkert uppåt. Trissor och klass A har varit kärlek länge för förstärkeriet. Analogtiden avbröts av en 10 års period helt utan vinyl och sedan åter vinyl och dessutom rullband. Ja det är rätt mycket jag varit igenom. För det mesta tycker jag det varit en utveckling som gått åt rätt riktning i det stora hela, men så klart finns det saker i systemets utveckling som jag lärt mig. Det som varit bra och sådan jag trimmat bort till något jag gillar bättre. Alla olika system jag hört vid sidan av mitt eget genom åren har så klart givit insikter som jag haft nytta av. Saker jag gillat och själv velat få till i ljudet och sådant som jag inser att det inte är min grej. ARC är tex ett märke som var mycket nära att det blev fullt ut får snart 10 år sedan, men det blev annat då... Krell Evo men med ARC försteg till att börja med. Allt har sina förtjänster och nackdelar. Även om jag hissar saker som jag gillar bäst i mitt system så finns det mängder av andra bra produkter, både som skulle passa mig eller i helt andra typer av system. Något som ideligen återkommit när jag lyssnat runt är naturligtvis fantastiskt rörljud. Varför det inte riktigt blivit investerat med rör i mitt stora system är därför att jag lyssnar så mycket både konsentrerat och jag har systemet till slölyssning för stora delar av huset. Bakgrundsmusik. Dessutom ingår det i mitt biosystem. Bränna rör på det viset känns lite som att vaska fin skumpa. Men som sagt, jag har varit sugen på ett litet system med rörljudets skimmer och nerv. Utan att ljuga kan jag säga att det tagit mer än 10 år att landa i det för mig. Att skrida från konkret plan till aktion alltså. Jag har vilat på hanen och väntat på rätt tillfällen. Plötsligt hände det... Detta system skull byggas upp med tydlig träffbild med ffa högtalare och förstärkare, som jag anser sätter grunden i återgivningen. Naturligtvis har det funnits alternativ både på högtalare och förstärkare, men när det gick att få till både Sonus faber och ARC som jag känner väl och vet kan spela fantastiskt ihop blev det ett klockrent och för mig ett säkert val. Resten med källor, både analoga och digitala, kablar, fötter mm blir sekundärt. Även om jag har lite planer för en kul vinylrigg... vi får se om jag får till det... även dessa vinylideer har flera år på nacken... Alltså, jag har nu både ett fintrimmat system med trissor i klass A och massa watt och ett litet rörsystem. Frågan kanske bör ställas igen... varför? Jo det är ju för att det finns något i röråtergivningen som är härligt och engagerande och närvarande på ett eget sätt. Allt i hur det låter är inte bäst men jättekul att lyssna till. Systemen är båda i min smak och har kanske en ryggrad som ligger i mitt ljudideal och samtidigt är de ändå olika. Iden till detta inlägg har vuxit fram under några veckor. Jag hamnar ibland först i det stora systemet och senare på kvällen då jag går upp till det lilla systemet. Ibland tvärt om. Det tvistar skallen, öronen, upplevelsen och kräver tillvänjning. Det låter bra, men går jag från stora systemet till det lilla tror jag först att någon kabel åkt ur. Basen finns men lågmäld, mkt mer fokus på mellanregister i fysiken. Mellanregistret är mycket bra i båda, men betonas mer i det lilla systemet. Det är bara ett exempel och inget annat. Det intressanta är hur man anpassar sig till det man lyssnar på. När man byter system, ffa till ett mindre, även om det är bra så förstärks skillnaderna. Efter ett tag är mycket av de negativa skillnader borta och man hör bara fördelarna eller det som är är det bästa med systemet. Det stora är komplett men det lilla fullt lika magiskt ändå... utan bassfysik i samma omfattning eller andra egenskaper. Börjar upplevelsen med att något saknas, så saknar man det inte lika mycket efter 20 minuter om det finns andra strålande kvaliteer. Karaktären är förnämlig i det lilla systemet . Stativares egenskaper är härliga med släppet och precisionen och med rör blir det berörande och luftigt och jag kan leva utan en del bas då. Nu skall sägas att det lilla systemet kan spela en del bra bas så den saknas inte, bara mindre framträdande. Det funkar att få gåshud ändå. Med detta sagt så är en del av mina tankar pga detta att det är svårt att bedöma andras system eller system på mässor och demonstrationer hos handlare. Det är rätt självklart, men jag tycker det är värt att påpeka att alla system har en karaktär och inget är rätt eller fel, men man blir präglad av vad för typ av system man lyssnar mest på. Bias kommer vi inte undan ffa inte om vi lyssnar mycket på ett system. Så klart har de flesta nog trimmat sina system som man gillar bäst, men när man kommer till ett annat system så kommer man alltid att ha sin referens i sitt eget system. Det är en medveten eller omedveten referens och man kanske inte förstår sig på det andra systemet. Jag tror kanske att man kommer gilla sitt system bäst även om man gillar det man hör hos andra system. Jag tror detta är något man kanske har olika fallenhet för att hantera och man kan helt klart träna på det. Något jag tagit upp är vikten av att lyssna på många olika system i olika skepnader och i olika akustiska miljöer. Får man inte utmanat sin referens tror jag det blir än svårare att höra förtjänster i andra system som man själv skulle kunna ta efter. Eftersom jag blir mer och mer övertygad om att HiFi handlar om att skapa sin egen twist på återgivning subjektivt och att det inte finns ett system som gör allt "rätt" i en musikåtergivning så "behöver man" (blink blink) lite olika system. Jag har hört dåliga men skitroliga och musikaliska system där det inte går att sitta still och hifi-korrekta system med alla egenskaper på plats som jag somnar till. Jag har hört system med lite bas som låter asbra och system med mycket bas som låter kass. Det är bara så. Ett systems attraktionskraft är svår att ta på (ej mätbar), det är något man bara kan känna. Magnepan-system har extremt unika egenskaper och de låter inte som Wilson som intre låter som Verity Audio, som inte låter som Sonus faber, som inte låter som Stenheim, som inte låter som YG, Magico, XXX osv. Men ofta låter alla kalasbra om de matchats rätt.
    13 points
  6. Helmut Brinkmann fixade 10.5 armen med vändande post så jag fick den redan i måndags. Hela Armen blev nerplockad och rengjord av Helmut. Han har servat lager och bytt till nya kablar i armen. Den skall vara helt som ny säger Helmut. Jag vet inte om det är något jag kan höra, men jag hör ju att jag har ljud i vänster kanal igen och det är ju bra. Jag har inte riktgt hunnit montera och ställa in den förrän i dag. Det är verkligen ett hantverk att montera puppa och ställa in den. Det går mycket lättare och fortare nu. Det svåraste är nästan att pricka rätt på nåltrycket. Om man är petig och vill ha på 100-delen som man tänkt sig kan man nästan bli tokig. Jag träffade nog alla tall från 0-9 flera gånger utom just 2an jag ville ha. 8an och 6an var vanligast... Började nåltrycket på en 1,72 som jag vill ha, flackade den sedan över till tex 1,73. Spelar kanske inte så stor roll ljudmässigt men ändå. Man ger ju sig inte så lätt. Nu blev det till slut 1.72gram som jag siktade på. Nu fick jag till det och tror alla andra geometrier förutom VTA är klara. Brinkmann Protraktorn är ett helt nödvändigt verktyg för att det skall bli smidigt. Det går då bra att syfta med ögonen längs olika stödlinjer etc. VTA påverkar så klart nåltrycket men ytterst marginellt. (Bilden är tagen när nålen är i spåret och med 33.3rpm) Tror nog jag skall höja lite till. Bilderna ovan avslöjar damm. Man ser det inte lika bra med bara ögonen men med macro-optik på kameran är det olidligt tydligt. Jag kan ha gjort ren skivan på alla möjliga vis utan att se ett enda dammkorn och sedan sänker jag ner puppan, tar upp kameran och tittar och så sitter där ändå ett jäkla damstrå runt nålen. Fattar varför NASA har slussar och speciella kläder där de bygger rymdprylar. Det är nästa steg för oss audiofiler... att bara spela vinyl i helt dammfri miljö och nakna eller med NASA overaller. NASA är ju dessutom ofta en referens bland bolag som bygger HiFi. Har man jobbat på NASA kan man bygga hifi bättre än alla andra - jodå!
    12 points
  7. Vox

    I gubbskrubben hos Vox

    Nu har jag äntligen fått ordning på rörstrulet i riaa-delen. Så här bra ljud har det aldrig tidigare varit i gubbskrubben. Thöress försteg med inbyggt riaa spelar helt fantastiskt. Att sedan Thöress slutsteg förvaltar signalen på ett ypperligt sätt får det hela att låta mumma.
    11 points
  8. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Igår fick jag förmånen att provlyssna en Linn-anläggning av lite bättre snitt! Eller egentligen två, om man räknar de aktiva högtalarna i familjens stora gemenskapsrum, som drevs lite nonchalant av en Klimax DS Renew dold i ett skåp! I det mindre lyssningsrummet huserade följande anläggning: Jag har ingen jättekoll, men LP12'an hade Karousel-lager, Lingo 4, Kore-subplatta och en Ekos 2 utöver den fina ek-plinten och Trampolin2 bottenplattan. RIAA tror jag hette Uphorik (?) men det satt iaf en Adikt pickup på Ekos 2:an. Streamer och försteg Klimax DSM, men inte ännu uppdaterad till senaste DAC-teknologi. Linn Kaber aktiva med varsina 3-kanalssteg i botten. Gott om vinyler i hyllan till höger och för att förekomma er, de liggande plattorna var utsorterade för lokal återvinning eller bulk-försäljning. Ljudmässigt var det... ...annorlunda de första minutrarna och spåren. Men det var lätt att vänja sig och faktum är att diggarfoten gungade med och ett o annat luft-trummslag utdelades! Kul upplevelse som jag stoppar i erfarenhetsryggan!
    10 points
  9. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Igår var det dags för den årliga storstädningen av riaa-steget. 😁 Som alla rörförstärkare, i synnerhet de som har många rör så behöver det lite vård och ömhet emellanåt. Aesthetix Io har 32 rör så den är lite extrem. Vi har fått höra av några kunder att vissa säljare av andra märken gärna talar ner Aesthetix som opålitliga. Det är de inte, det är rör som är opålitliga. Och ju fler rör, desto mer risk för att något krånglar. Så om ni hör sådana rykten, kontakta oss så berättar vi hur det är. Den integrerade Aesthetix Mimas är t ex helt okrånglig, det sitter bara 2 rör i den, samma med Romulus, och Calypso, bara 4 rör. Men i Rhea, Io och Janus sitter det många rör. Så det kräver lite mer av sin användare. Det är lite som en Formel 1 bil. Man måste kunna köra och man behöver mer kunskap än vanligt, eller en hifi-handlare som kan och gärna hjälper till. Jag har nu kört Io i ca 4 år med i stort sätt samma rör. Jag har bara rullat ett par 6922. Resten är som följer: I varje nätdel sitter det: 2 st Philips EL34, double O-getter. 6 st Philips ECC83 Så det är dubbelt upp av dessa om man har 2 nätdelar. I linjedelen sitter det: 12 st Telefunken ECC83, smooth plates. 2 st Sylvania VT-231 2 st Siemens E188CC (6922) Trots denna mängd är Io tystare än de flesta transistor riaa jag testat och efter en genomgång av alla rör så bytte jag bara 2 rör i nätdelarna, mot några som mätte lite bättre, alla andra rör mätte så gott som nya. 4 år har alltså inte påverkat dem nämnvärt. Däremot rengjorde jag alla pinnar och alla socklar, för det är ofta en källa till missljud. Och visst blev det ännu lite tystare efter fix. Men framförallt så känns det bra att ha mätt upp alla rör och veta att de mår bra i många år till.
    10 points
  10. lindome

    En analog utmaning

    En översiktsbild för att se hur man(jag) eventuellt skall få plats med multipla analoga medier,,, Lencon fick ta Studers gamla plats i racket. Nu har 810:an legat på golvet framför anläggningen i några månader då jag funderat över huruvida jag skall bygga ut befintligt rack eller ev byta ut hela racket mot något annat Just nu en får så kallad interimslösning från Ikea duga medan jag funderar. inte optimalt men det funkar iaf
    10 points
  11. AlfaGTV

    Roon 2.0

    Som några av er kanske sett/hört så har Roon utlovat en ny release snart, med det "spännande" namnet Roon 2.0 Från företagets sida har det presenterats möjligheter att delta i en "early access"-grupp: Want to help test Roon 2.0? - Roon Software - Roon Labs Community Det sprids också en del teasers på Insta, Twitter o annat sånt som ungarna använder: Roon Labs på Instagram: "We’ll be releasing our biggest and most exciting update ever in no time! Any ideas? Let us know in comments! #RoonLabs #Roon #RoonMusic…" Video: Roon Labs på Instagram: "It’s not what you look at that matters, it’s what you see. A new era is about to begin - stay tuned for more details. #RoonLabs #Roon…" Gissa om spekulationerna går i taket på Roon forumet?: https://community.roonlabs.com/t/new-roon-2-0-tweet/211150 Och nu går jag Roon's ärenden, att sprida detta. Det kan jag ta, för jag har nyttjat funktionaliteten som är ny sedan i april/maj. Jag har hintat om vad det innebär för några av er som läser här, men ber er att inte sprida innehållet förrän det blir publikt. Jag känner ändå att det kommer kräva en egen tråd även här på Euphonia. PS: Synpunkter på översättningar tas fortfarande gärna emot, och det gäller även befintlig funktionalitet! Det är (mig veterligen) bara jag och en kille till som översatt hela Roon till svenska, även den kommande funktionaliteten!
    9 points
  12. Jag har haft en del Kenwoodprylar genom åren men deras bättre skivspelare mäktade inte plånboken med då. Det var några spelare som stack ut lite extra för mig. Den ena lär jag aldrig komma över. Den var dyr då och ännu dyrare nu. Den heter L-07D. Följande ligger/låg på Ebay för styvt 220,000:-. Det är den inte värd utifrån sin funktion och prestenda. Det visar mer att den blivit ett samlarobjekt. För ca 10 år sedan kunde hitta sådana i Europa för ca 30,000. Även det är för mycket för en leksak jag inte behöver. Det finns också en senare modell som jag håller ögonen efter om ett bra pris dyker upp. Den är rätt så ovanlig men lär vara väldigt bra. Den heter KD-07 som Kenwood tog fram tillsammans med Micro Seikki. Inte så snygg men ”cool” i mina ögon. (Kenwoods billigare instegsmodeller är inte så mycket att sukta efter). För några år sedan köpte jag istället den jag drömde om mest när det begav sig, en KD-500. Det är en direktdriven spelare med motor från Technics. Höljet är en polymer blandad med stendamm som dämpar mer än en ren stenskiva. Den är sedan urfräst inklusive stagen i botten för att passa verket. Den är inte så tung som sten men ändå rätt så bastant med sina 15 kg. Sedan dess har jag bytt arm från SME Series 3 till deras M2-9 som är en riktig favorit. Den låter bättre än den förra som var gjord för lätta pickuper med hög complians. Med rätt pickupval, t ex Ortofon OM 10-40, kan den låta bra men det är inte de pickuperna jag normalt har. Just nu spelar jag med Ortofons M2 Black som är riktig favorit. Mitt riaa här kommer från Clearaudio, Basic+ samt tillhörande separat nätdel. Kablage från Siltech. Högtalarna häruppe är också gamla favoriter som vi diggade skarpt på 70/80-talet. Det är ett par Carlsson OA51 med uppdaterade element och filter. De låter fortfarande mycket bra, inte minst ljudbilden som är makalös. Vad gäller upplösning, glitter och annat är de förbisprungna men helheten är fortfarande mycket bra. De skall få ny foam till absorbentvingarna vad det lider. Rummet jag har på andra våningen är 20m2 och vi använder det främst som TV-rum med ljudet via samma anläggning. Förstärkaren är ytterst prisvärd Marantz NR1608 som är en surrondförstärkare men vi använder den bara som två-kanaler till TV/film, skivspelare, internetradio och streaming över nätverket från min server eller NAS. Funkar även över wifi men jag föredrar kabelnätverk. Marantz har något som heter Heos och som stöder flera streamingtjänster, dock inte Qobuz. Men det funkar via appen mConnect. Förstärkaren är diskret uppbyggd AB-förstärkare och lämnar 2x90 watt enligt specifikation. Det räcker till gott och väl. Det låter bättre i min huvudanläggning, så klart. Men jag har annan kravprofil här uppe och de motsvaras väl av det jag har satt upp här. Här är det inte aktiv lyssning på samma sätt. Jag får snarare positiva vibbar från förr och de upplevelser jag hade då. De är fortfarande positiva minnen. Just idag när regnet vräker ner värmer det gott med Betty Carter. Men jag har skruvat en del också under de senaste dagarna…
    9 points
  13. Ja, det omvända gäller, det är en väldigt enkel demo om man har ställt upp systemet, framförallt högtalarplacering, för att funka med ett kabelmärke, dvs en viss filtersignatur och sen byta till en annan kabel. Jag har själv gjort den övningen några gånger privat, men skulle aldrig köra en sån fuling publikt. Alla får själva fundera på sin affärsetik och hur man gör saker. I det ovan nämnda fallet var det inte ens en original Nordost kabel, utan en med andra kontakter. Oavsett vad man byter i sitt sytem behöver man fundera på hur högtalarna måste justeras efter det. Det är kanske det viktigaste för att verkligen förstå den produkten. Roy Gregory beskriver det väl i den här artikeln. https://gy8.eu/blog/a-bright-shining-lie/ Och om kablar fortfarande upplevs provocerande för många så är det aldrig min intention att spä på den provokationen. Jag har ett enkelt löfte till mig själv och till alla som vill prata hifi med mig, privat eller professionellt. Jag kommer alltid säga vad jag tycker och rekommendera den väg jag tycker är bäst, om den rekommendationen landar i en kabel, en högtalare eller nya NOS-rör till förstärkaren, även om jag inte tjänar en krona på just dem, så kommer jag att rekommendera det jag tror är den vettigaste uppgraderingen. Livet är för kort för att snacka skit helt enkelt.
    9 points
  14. Efter några intensiva veckor när jobbet och höstterminen dragit igång med full kraft så har jag nu lite längre tid att lyssna på musik och testa lite i mitt lilla system jag vill bygga upp. Jag har lite kablar på olika ställen och tänkte först testa Shunyata Venom högtalarkabel som jag haft när jag testat Sf Electa Amator III och lite olika förstärkare Tex Pathos Classic One och ARC Vsi75. Jag fick lite mycket bas ffa med Vsi75. Jag trodde det var rumsrelaterat. Den var kanske lite oprecis och i mulligaste laget. Högtalarförflyttningar fixade en del men ej helt. Kopplade in en Nordost Heimdall istället. Det var en mycket bättre matchning i mitt system. Basen fick en helt annan struktur men utan att tappa djup. Takten taimingen och anslaget var det bättre sprutt i och mer medryckande. Hel presentationen blev luftigare. Ett klart bättre val. Kablarna har i princip samma prisklass och är bra men det handlar om matchning som är så viktigt. I detta fall var det mycket tydligt för mig. Jag testade också lite andra högtalare, mest för att få referenser. Dynaudio Contour s-1,4 och Sonus Faber Guarneri Memento fick testa sig mot Electa Amator III. Allt samma i anläggningen och jag körde med Nordost Heimdall högtalarkabeln jag gillade bäst. Contour är nästan 1/3 av priset mot Electa Amator III och jag gissade att den inte riktigt kunde mäta sig i jämförelse. Den lät bra, i jämförelse bättre än jag trodde. Inte tu tal om det, men det var klasskillnad. Saknade rymden de båda andra hade och lite återhållen i klangen, den lät liten i jämförelse med de båda andra. Saknade mest känslan i mellanregistret och luftigheten ffa från mellanregister och uppåt. Basegenskaperna var nog närmast i kvalitet med Electa och Guarneri, men var ändå inte lika strukturerade och nyanserade i basen. Den var i princip lika djup och nästan lika kraftfull. Electa kändes mest bastung om man kollar målfoto men inget avgörande mot Guarneri. Jag har ju spelat Contour s-1.4 med Pathos Classic One innan och de mådde mycket bra av ARC Vsi75 istället kunde jag höra. Det var ett rikgigt stort lyft för Contour S-1.4. De kom inte loss med Pathos Classic One. Nästan förvånande. Electa och Guarneri spelade förhållandevis bättre med Pathos Classic One. Det är därför Contour s-1.4 inte blivit spelade på så mycket, men nu är det något helt annat. Förstärkarvalet är mycket viktigt, men man kanske inte i normalfallet matchar Conyour s-1.4 högtalare med ARC Vsi75, men det borde man nog göra för de hoppade upp en rejäl bit på min stege i vart fall. Så vad skiljer då Sonus faber med nya moderna Electa Amator III av Paulo Tezzon och den gamla konstruktionen Guarneri Memento konstruerad av Franko Serblin? Designen är båda 100% Sonus fabersk, men ändå olika. Samma med ljudet. Det är faktiskt så att själen i dessa högtalare är både i design och i ljud mycket lik i båda. Det finns en blodslinje. Guarneri är dock högre och stativet är en helt annat sak. Tyngden och känslan i stålet och de svarta stropparna/spagettin är imponerande, även om många som testat Electa varit imponerade så är det än mer kompromisslöst bygge i Guarneri. Betyg 5 Electa och 5+ på Guarneri vad gäller bygget. Lutformen, lacken och bakstycket på Guarneri är oslagbara tycker jag. (Det var väl lutformen som Sonus faber var först ut med tror jag... fler kom efter) Men åter till saken! Hur låter Electa Amator III mot Guarneri Memento? Electa är något mer betonad i övre mellanregistret och uppåt och upplevs lite mer upplöst därifrån upp till diskanten. Jag hör mer detaljer och musiken blir lite mer fokuserad på detaljer i ffa övre mellanregister och uppåt. Intre hårt, men lite ljusare. Man leds att lyssna mer uppmärksamt till mellanregister och uppåt jämfört med Guarneri. Electa är taktfast och snabb, men det är Guarneri också . Pga att tex trumslag på kanten och på hi-hatten betonas lite blir det en pigghet i musiken hos Electa. Samtidigt blir också röster något mindre och med mindre värme och brösttoner. I Guarneri låter sångare och sångerskor mer mogna och lite större i ljudbilden. Det är ungefär samma luftighet förutom i basen. Basen betonas även den lite mer med Electa Amator III. Eventuellt är Guarneri lite mer strukturerad i basen och något torrare. Det perfekta hade varit att ta det bästa från båda. Kanske skulle köra ena kanalen med Electa och den andra med Guarneri? Man får höja lite mer med Guarneri för samma ljudvolym pga att den är någon db trögare. ------------------- Jag hade de alla 3 paren på de olika plateserna men det var inga stora skillnader som avgjorde något. Basen blev mkt mer kontrollerbar med Nordost Heimdall i detta rum och med dessa prylar.
    9 points
  15. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Blev VAB idag så bara att passa på och lyssna på musik. Tog tag i lite saker, en del små andra lite större Testade "offline mode" på Innuosen, funka fint alla Qobuz album får ett överkryssat moln, lokala filer spelar som vanligt Backup av Innuosen inför vad som ska ske i veckan. Plocka ner lådorna, imorgon bär de av till Portugal (man skulle kanske skaffa en större låda och packa med sig själv så man fick lite ledigt ). Ja de här var nog allt jag hade att komma med idag
    8 points
  16. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Nu har jag investerat i kontorssytemet. Det blev till sist YG Carmel 2 och Gryphon Diabolo! Har även fått tillbaka min Brinkmann Edison som nu är Mk2 och har nya rör. Detta är bra! Jag kommer skriva mer in hur det låter senare men jag kan säga att jag redan lärt mig mycket!
    8 points
  17. Jag har testat två par Regal Zero signalkablar XLR Min signalkedja i denna test ser ut såhär; Sony sacd-transport - 1m Supra hdmi - Bryston BDA3 dac - 1.0m Zero xlr - A/B Källväxlare - 2.5m Zero xlr - Pass XP20 Preamp - 1m Cardas Golden Reference xlr - DIY Aktivt filter open baffle basar (passthrough) - 1m Cardas Golden Reference - Pass XA60.8 Monoblock - 1.5m Cardas Golden Reference Hgt-kablar - Verity Sarastro IIS Jag har jämfört med de kablar jag haft på denna plats en längre tid, Cardas Golden Presence 2.5 + 1.5m XLR. Jag tycker nog att de tonalt låter likadant som Cardas, inget i registret är mer eller mindre accentuerat, men Zero låter mindre dämpade vilket förhöjer upplevelsen av mikrodynamik. Jag har några CD med ganska markanta sibilanter i sången, och dessa blir nog ännu mer framträdande med Zero, men frågan är om man skulle föredra en kabel som dämpar sibilanter? Det kan även handla om mastring eller da-omvandling, jag är osäker på det. Vi är ju också överens om att en %-andel människor har detta inbyggt. Tonerna rungar behagligt när Serge Chaloff spelar baritonsax, och jag får samma känsla av dragspelet i Ksenija Sidorovas Piazzolla Reflections. Solopiano är alltid lämpligt vid utvärdering. Inget är väl då bättre än när Paul Lewis spelar Beethoven, så jag lyssnar på de tre sonaterna nr 16, 17 och 28 och mina synpunkter börjar så smått fixeras. Inte ett öga torrt. Det var lite lustigt, för jag råkade spela en gammal CD med Seal i bilen och 2:a spåret lät jättekonstigt. Det är ett ganska glest spår med Seals sång, en kör och en synt som ska efterlikna en klarinett. Spåret lät totalt felmixat, som om det var tre skilda enheter och klarinetten, som ska föra kören till Seals solosång, lät kromatiskt helt missanpassad. Trevor Horn har producerat och det gör denna upplevelse märklig. Den CDn tar vi in! (bestämde jag då) Jag spelade den hemma och det lät hur bra som helst. Jag antar återigen att det är någon ambiens i klangen som gick heeelt förlorad i bilstereon. Jag lyssnar normalt sett på album, och Hiromis Brain är ett exempel på album där det ena spåret leder till det andra och man vill höra alla - om det låter bra. Hon har, liksom Infected Mushroom på Converting Vegetarians, ett ganska komplext sound även om kompositionerna är lika väsensskilda som postbop och psytrance. Det var ingen tvekan om att båda dessa album (varav den ena en dubbel-CD) spelades från början till slut. Tempot på Cardigans Gran Turismo är väsentligt nedskruvat jämfört med Hiromi och IM. Min puls går ner, och det gör nog även grannens. Ännu hellre på Laura Veirs My Echo. Trots den till förstone magra sättningen tycker jag arrangemangen både instrumentalt och i duettsången med Jim James i Vapor Trails redovisar en mycket nyanserad klangbild. Efter många timmars spelning av varierad musik som jag känner väl till, så upplever jag mest påfallande ett luftigare soundstage. Zero presenterar ett renare, mer distinkt mellanregister och en glittrigare topp. En mycket angenäm klang med klara highend-kvaliteter. Jag ska spela med kablarna ett par veckor till och återkommer om jag har något att tillägga eller revidera. Men, so far so good!
    8 points
  18. Jag känner att jag någon gång borde skriva en längre artikel om kablar för HiFi. Om man bara titta på vad kablar är till för så är det att koppla ihop apparater elektriskt så att de får ström eller för att överföra information i digital eller analog form. Så en gemensam nämnare är att vi måste ha en eller flera ledare. Så långt är allt jätteenkelt. Men när vi har att göra med återuppspelning av ljud måste vi inte bara koppla ihop apparaterna. Vi måste även se till att informationen vi skickar mellan apparaterna inte påverkas. Vår hörsel är så otroligt känslig för vissa egenskaper i ljudet att vi kan uppfatta förändringar som ligger 40dB, 60dB eller kanske 80dB under orginalsignalen. Nu pratar vi inte bara nivå och frekvensgång utan än mer tidsmässiga differenser. Det finns fortfarande många som tror att så länge en signalkabel har rak frekvensgång så är den transparent avseende ljudet. Inget kan vara mera fel. Det finns mycket tidsrelaterad information i en ljudsignal som en transparent kabel måste bevara för att vi ska uppleva ljudet som transparent och naturligt öppet. Och den delen har mycket liten koppling till frekvensgången. Men det finns förstås mera än frekvensgång och tidsrelaterade fel. Alla våra apparater sitter i en miljö av radiofrekventa elektromagnetiska fält. Kablar fungerar mer eller mindre bra som antenner. Att koppla in antenner till känsliga apparater känns ju inget bra. Eller hur? Det finns flera anledningar till att vi inte vill ha in radiofrekventa fält i apparaterna. Några exempel är att induktiva komponenter lätt plockar upp dessa störningar. En annan är att RF-signalers modulation kan ge störningar inom audiofrekvensområdet och även halvledare som finns i våra apparater ibland är så snabba att de kan börja påverkas av radiofrekventa störningar som kommer in ledningsbundet via kablar eller via induktanser som plockar upp radiofrekventa (RF) fält inne i apparaten. Precis som VTL enligt det @Bebop skriver är bästa platsen att ha filter i apparaten i direkt anslutning till kontaktdonen. Mota Olle vid grind... Men här gäller det att vara lite tydlig. Detta gäller högfrekventa störningar. Lågfrekventa störningar (i kHz-området) är ledningsbundna och kan lika väl tas omhand i ett yttre filter. Men även om vi har bra filter mot RF vid kontaktdonen så är dessa inte perfekta. Vi behöver dessutom se till att signalerna i kablarna inte tar med sig RF in i apparaten. En väl utförd skärmning är ofta effektiv mot detta (jag undviker medvetet att skriva för mycket om skärmning här då det är ett väldigt stort område i sig). Men att filtrera signalen i kabeln för att minska risken för RF in i apparaten är ett farligt vågspel och något jag inte alls rekommenderar. Men notera att jag skriver "signalen". Det betyder att jag avser informationsbärande ledare där informationen som transporteras i kabeln kan vara analog eller i digital form. Det är INTE samma sak med strömkablar. Dessa är inte och ska inte vara informationsbärare. Ett sätt att se på strömkablar ur det perspektivet är att störningar som är oönskad information bör inte läcka in till apparaten via strömkabeln. Strömkabeln som kan ha egen filter eller anslutas tillsammans med ett yttre filter ska alltså hindra oönskad information i form av störningar att läcka in i apparaten medan signalkablar och hörtalarkablar ska förmedla information i form av digitala eller analoga signaler utan minsta påverkan. Men åter till filter i signalkabeln. Varför anser jag att filter bör undvikas? När vi pratar om digitalkablar så är korrekt impedansanpassning över ett extremt stort frekvensområde en nödvändighet för att minimera risken för reflektioner och därmed jitter i signalen. Ett filter i kabeln förstör direkt dessa egenskaper. Om vi pratar om analoga signalkablar eller högtalarkablar ska man vara mycket försiktig med filter eftersom minsta påverkan på signalen kommer att höras, och som jag skrev ligger vår hörsel väldig känslig inte minst för tidsmässiga fel, vilket man får med filter. Förutom dessa fel riskerar man signalförluster genom filtrering. Man tappar helt enkel detaljinformation i signalen. Notera att jag både pratar om filter som påverkar signalen i ledaren och de elektrostatiska fält som omger ledaren. Zero-teknologin motverkar den filterverkan som uppstår genom kabeln isolation och kapacitiva koppling till skärmen. Därför upplevs ljudet med dessa kablar mycket transparant och neutralt. Man skulle nästan kunna kalla det "Zero-filter". Men tillbaka till strömkablar. Ett skärmat filter mot RF bör placeras direkt innanför 230V-intaget. En av anledningarna är kontaktdonstypen dålig avseende skärmning vilket betyder att yttre skärmning och RF-filter inte kommer att fungera så bra. Men konstruktören måste samtidigt se till att filtret inte försämrar de dynamiska egenskaperna om applikationen är en förstärkare med slutsteg. På grund av höga dynamiska strömmar i strömkablar och därmed stor betydelse av låg förimpedans så tycker jag att man bör minimera antalet filter i serie. Varje filter adderar en serieresistans. Det är därför jag bara vill ha ett DM-filter i strömkabeln och inget annat. Att filtrera för mycket ger bieffekter som inte är bra. Men jag tror att ett riktigt bra filter som är effektivt mot ledningsbundna störningar via elnätet upp till åtminstone några hundra kHz hjälper apparater att prestera så bra som möjligt. Baserat på mätningar på prototypfiltret för en strömkabel så tror jag att samma lösning kommer fungera bra både för ett slutsteg och en DAC som exempel. Så längre filterfunktionen är tillräckligt bra och strömkapaciteten räcker ser jag inget behov av olika lösningar för olika apparater. En "sjuka" som jag tycker mig se i området strömkablar är att tillverkare verkar vilja ärva in tekniker och material från signalkablar. Kanske för att kunna höja priserna på strömkablar? Men jag tycker det är en bedrövlig metod som bara lurar in kunder att tro att det är samma egenskaper som är viktiga för en signalkabel som för en strömkabel. Nu kanske jag riskerar att få kritik här, men att silvertråd eller OCC skulle förbättra en strömkabel så att apparaten presterar bättre har jag mycket svårt att tro på. Kanske tills någon ger en hållbar teoretisk förklaring... Det är även så att Zero-teknologin inte har någon poäng varken i digitalkablar eller strömkablar. Det blev ett väldigt långt inlägg.. skulle nog någon gång vilja skriva en artikel eller mindre bok i området...
    8 points
  19. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Ovanligt länge sedan det hände nåt här va? Men igår anlände en apparat "to rule them all"! Nä, det kanske inte är sant, men det är ett steg på vägen att ta ett steg tillbaka i antalet digitala lösningar. Sen är det ju inte alls säkert att det lyckas, men om nån är sugen på en SOtM sMS-200/sPS-500 combo så hojtar ni! Eller en Denafrips Ares II för den delen! Hursom, Auralic postade om ett "trade in" program på sitt fora och jag tog chansen att byta in en av mina gamla Femto mot en ny Altair G1. Det är alltså en streaming DAC med serverfunktionalitet. Även hörlursuttag, vilket jag inte provat ännu. Jag envisas ju med att skillnaderna är förhållandevis små mellan digitala ljudkällor och transporter och vidhåller detta fortfarande. Ljudmässigt är denna väldigt lik Audiobyte Black Dragon, men den är faktiskt ännu lite mera putsad i toppen. Jag vågar nog erkänna att jag aldrig skulle kunna skilja dem åt blint, och då återstår att utröna om man trivs med återgivningen under längre tid. Jag tror jag kommer vara nöjd med denna "instegsapparat"!
    8 points
  20. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Är i Malaga på ”business” och blev helt chockad på Corte el Ingles där de hade kanske 10-15 vinylspelare och rörförstärkare och en fin Vinylsektion! Shoppade 2 Chet Baker och en live Fleetwood Mac jag inte hade!
    8 points
  21. En sak som slår mig i detta test totalt är hur mycket förstärkaren och kablarna jag bytte ändå lyfte återgivningen. I kablarnas fall bör det vara matchningsbetonat men förstärkeriet är en nivåskillnad på ett annat sätt. Classic One är mycket billigare och prisvärd men en bra bit efter ARC Vsi75. Det gick från att var ok men småtråkigt och ingen ville lyssna så mycket här med Contour s-1.4, Shunyata venom och Pathos Classic one till att systemet med Contour s-1.4 blev riktigt bra med vanebildande ljudåtergivning där man bara vill höra mer och mer. Då iofs med lite finare förstärkare än man skulle välja normalt. Men det kan absolut vara en väg att gå om man prioriterar. Matchning och att fintrimma ger bra effekt och då har jag bara skrapat på ytan i detta test för detta system. Det skulle gå att göra ännu mer med alla olika kombinationer, men detta gav mig en bra vink om vilken riktning jag skall gå hur jag kan gå vidare. Lite svårt val om jag skulle välja mellan Amator Electa III och Guarneri Memento. Men jag fastnar lite mer i musiken med Memento denna kväll. Det beror på mellanregistret som jag tycker är magiskt närvarande och härligt. Eller vill jag ha den mer upplösta Electa III i de övre registren? Hur mycket påverkas skillnaderna av att jag spelade CD och inte Analogt? Hmmm.
    8 points
  22. Då var det klart! Regal kommer att finnas med på HiFi-mässan i Göteborg den 1-2 oktober Jag kommer visa version 2 av Zero RCA och Zero XLR som vi släppte nu på sensommaren. Även den nya skivspelarkabeln kommer att visas. Ta gärna chansen titta förbi på plan 2 i Scandic Opalen och prata kablar, om vad vi har på gång eller om du bara vill bolla dina tankar med mig. Ser fram emot att ses i Göteborg! /Anders
    8 points
  23. Ensam ett par timmar idag på dagen och vad gör jag då? Oj vad tråkigt! Men jag kanske skulle kunna sysselsätta mig med lite lyssning för ovanlighetens skull Nu skulle jag lyssna på några gamla referenser och samtidigt skriva vad jag upplever för skillnader/likheter, börjar väl med……. 1. Bobo Stenson - Natt - intro med ståbasen är fortfarande strax innanför höger högtalare men låter inte lika pinpointad som tidigare utan mer live i mina öron, anslag i pianot bättre än tidigare och likaså cymbalerna, gillar att både klarhet och klang har hoppat upp ett par snäpp och diskanten lite mjukare. 2. Monica Z - Ska nya röster sjunga - visar att bas, mellanregister, rösten...ja allt är mer organiskt för att använda ett populärt uttryck. Blev efter de två låtarna så inne i musiken och blev så sugen på att lyssna på sådant som jag vet att jag gillar och berör. Inget mer analyserande här inte för nu ska det njutas fullt ut. Här följer några axplock….. - Ray Brown Trio - Exactly Like You - Låter det bra så är det omöjligt att hålla fötterna stilla... - Ben Websters sköna sätt att spela saxofon är ofrånkomligt en höjdare oavsett låt - SRV - Rude Mood - ska spelas högt och det gjordes det - Joe Bonamassa Live At Royal Albert Hall - High Water Everywhere - tycker jag är lite rolig att lyssna på och den ska oxå spelas högt, nu 98,3dB i topparna och medel 93,5dB, man hör hur ljudet liksom studsar runt i Royal Albert Hall, typ! Clarence Clemons - Into the Blue Forrest - är grymt rogivande - Lara Fabian - Adagio är storslagen, gåshud direkt när jag blundade, en favoritartist som verkligen kan fånga en, kolla på tuben….. Som sagts tidigare så var detta bara ett axplock av artister, album och låttitlar som spelas idag, jag är allätare när det gäller musik och det är oftast humör och dagsform som avgör låtvalen. En kul övning i min ensamhet tills dörren for upp och frugan frågade om jag spelade för hela kvarteret? Kan bara konstatera att det aldrig har låtit bättre från det digitala än det gör nu och då är ändå inte allt inspelat! Så ni förstår att jag är nöjd med hela projektet, allt från ax till limpa /byZan
    7 points
  24. En andra espresso intagen! Grejerna stod på hela natten vilket har gjort lite nytta för jag börjar gilla det jag hör spelas nu, ljudminnet säger att det är så iaf. Lika förvånad varje gång att det måste till uppvärmningstid för att det ska börja låta riktigt bra, det gäller iaf på de digitala enheterna, i övrigt så tycker jag att det inte är lika känsligt. Vad säger mina öron och mitt hjärta så här långt? - Det låter bra och att det borde inte bli sämre med tiden. - Investeringskostnaden för akustik, dac och streamer har inrymts i den tänkta budgeten. - Mer plats i racket trots ombyggnaden av racket till ett lägre mittenparti. - ”Städat" bland kablar och prylar som förmodligen inte ska behövas längre. Tidigare i morse så klappade jag mig själv på axeln och sa till mig själv - resultatet blev i princip som tänkt från början och det med ett gott tålamod med tanke på vattenskador - byggledarjobbet - fadäsen med dac’en och sist men inte minst så fixade du det digitala fast du inte förstår hur det fungerar, bra jobbat! /byZan
    7 points
  25. Det finns något konstnärligt med att sätta ihop ett system. Jag tycker det ibland är lite som att laga mat. Liknelserna är många. Det finns de som köper alla de dyraste råvarorna på saluhallen och lyckas ändå bara duka fram något mediokert. Även om de valde det "bästa" Men en duktig kock kan skapa magi med det enkla. För några år sedan åt jag ofta lunch på Rolfs Kök i Stockholm. Några tior dyrare än en fullunch, men sååååå mycket bättre, och man fick en soppa som förrätt. Vid ett tillfälle hade de en tunn men redd sparrissoppa på vit sparris, Jag frågade hur de gjort den. Bara på skalen från sparris samt en god fond, som de givetvis kokat själv. Ren magi. Och enkelt på i huvudsak rester som de flesta slänger bort. Och där kommer en ny liknelse. En bra fond är fundamentet i alla kök, så som kablar och fundament för att hantera vibrationer är i ett hifi-system. Utan en bra grund blir det svårt. Du kan köpa hummer, men med burkmajjo är det kört. Och med bra grunder och planering i köket kan du skapa fantastiska saker av enkla, och dyra råvaror. Vissa är duktiga på detta, men många får inte till det hur dyrt det än blir. Däremot gäller inte det motsatta, med bra grunder och en stor budget kan man komma oändligt långt. Som alltid är kunskap och erfarenhet viktigt. Tur att det finns generösa forum med medlemmar som vill dela sin kunskap med varandra med stor respekt och gemenskap för varandra. Btw, det är jätteenkelt att göra sin egen majjo. :-) (Sorry för utsvävning)
    7 points
  26. Ja, Pick upp-träffar....
    7 points
  27. Jag tror jag har kommit fram till vad jag skulle vilja har för egenskaper hos en strömkabel. En kabel ihop med ett filter som har mycket låg resistans för fas och nolla. Med ett filter som både tar hand om en stor del ledningsbundna störningar från elnätet men som också hjälper till att leverera ström till förbrukare med snabba strömtransienter. När jag pratar med andra och tittar på hur olika strömkablar görs blir jag mer förvirrad än klok. Det verkar ofta vara ord och fina material mer än väl underbyggd kunskap som gäller. Och inte blir jag klokare när jag läser en tester om diverse strömrenare. Många av dessa verkar inte alls mäta bra även, om en del av problematiken antagligen ligger i att man inte mäter på rätt sätt eller relevanta saker. Jag känner tyvärr igen detta från "någon annan på en välkänd site" som mäter utan egentlig kunskap i vad som faktiskt har betydelse vid återuppspelning av musik. Men jag ska ändå göra ett försök att se om jag kan göra en lösning som faktisk har egenskaper som jag menar verkligen kan ha betydelse för hur väl en apparat presterar. Det handlar om att minska några av de problem som kan finns via nätspänningen, som ledningsbundna störningar eller hög impedans vid snabba transienta strömmar. Problem med hög förimpedans eller höga nivåer på lägre ordningens övertoner kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Men trots det finns det en hel del man kan göra. Så jag tror det är värt ett försök. För att kunna testa lite idéer och verifiera simuleringar har jag beställt en strömprob som mäter DC - 800 kHz AC. Tanken är att koppla den till min DSO som jag ansluter till dator för FFT och distortionsanalys. Tror jag måste ha en sådan tillsammans med den prylen jag har för att mäta distortion på 230VAC.
    7 points
  28. Jag skriver helt under på att vi alla har olika preferenser, det har nästan ett helt liv av hifi och high end lärt mig. Och ofta har jag blivit förvånad över hur olika preferenser vi kan ha. Men oftast är vi inte så långt ifrån varandra. Men det är något som skaver i mig, som jag har svårt att ringa in tankemässigt, och det är det där med neutralitet, och låg färgning, eller mindre påverkan på musiksignalen. Jag tror jag känner så här. Om ett system presenterar all musik på ett liknande sätt, t ex med en rik varm och fluffig mellanbas som får allt att låta glödande och fuktigt, så färgar systemet mycket. Men om alla olika inspelningar upplevs helt olika, dvs den ena är kall och tunn, och en annan fluffig och varm, så är det systemet i mitt sinne mer neutralt, dvs det lägger inte till så mycket karaktär. Och när man kommer upp på en viss nivå av prestanda på apparaten så kräver jag mer neutralitet, dynamik, förmåga att spela med skala osv. Med det sagt så kan jag njuta något helt otroligt av en pre-Cirkus LP12 från sent 80-tal, med en MOON Ace och ett par Spendor Classic. Ett system som kostar mindre än en vettig strömkabel. ;-) Så det handlar givetvis om vad man gillar och budget. Men om man köper produkter i den övre skalan, så tycker jag att de ska presentera musiken på ett sätt som närmar sig en live-upplevelse, även om det målet är ouppnåligt. Men strävan är på något sätt en del av resan för mig. Men jag säger vad jag alltid sagt. Man borde ha ett franskt slott med 4-5 olika system i olika rum. :-)
    7 points
  29. Jag tycker svaren på den frågan osar lite för mycket politik än vad som är hälsosamt för forumet när jag tänker på alla möjliga svar/åsikter som politiker luftat i valdebatten i ämnet. Inte ointressant men jag ber er hålla den diskussionen utanför Euphonia.
    6 points
  30. Många som verkar tveksamma till att uppgradera till 2.0 tycker jag? Om det är hårdvarumässiga begränsningar eller Internet access som är anledningen att låta bli så må det väl vara så. Men att av någon annan anledning "hänga kvar" på en äldre version som inte supportas längre eller får nya uppdateringar har jag svårt att förstå. För egen del tycker jag dessutom att Roon 2.0 låter bättre än 1.8 och läser man runt på lite andra forum verkar det som de flesta delar den upplevelsen. Roon ARC är väl trevligt att ha tillgång till ibland, men den stora behållningen blev ändå en förbättrad ljudkvalitét, vilket jag INTE trodde på förhand. Alla har vi olika preferenser och smak, men för mig så förändrade Roon streaming, det finns ingen mjukvara som ens är i närheten av Roon rent användarmässigt och det är Roon alla de andra tittar på och försöker komma ikapp numera. Sen kan man alltid hitta något att klaga på som inte fungerar som man vill, men i det stora hela tycker jag Roon är svårslaget.
    6 points
  31. Det som händer i världen just nu och som påverkar kostnader och köpkraft kommer att få en effekt på alla branscher i skiftande omfattning och intensitet. Som importör och återförsäljare så krävs det ännu mer långsiktighet i de val och satsningar som man gör. Det krävs också en flexibel affärsmodell där man kan hålla nere de fasta kostnaderna och snabbt ställa om för att möta och anpassa sig till eventuella förändringar. Hos mig så har jag inte märkt av någon nedgång i försäljning hittills i år, däremot så ser jag ett visst skifte mot begagnat vilket är naturligt i ett skede där många känner sig osäkra gällande den kommande utvecklingen. Som kund så ser förutsättningarna och målsättningarna väldigt olika ut. Om man är ute efter produkter att leva länge med och har tillgängligt kapital så är mitt råd att ta den tid som krävs för utvärderingar och sedan satsa ordentligt och långsiktigt. Man kan sedan sitta lugn och bortse ifrån hur marknaden och priserna utvecklas. Om man istället tillhör kategorin som ofta och gärna byter produkter i sitt system eller har ont om tid under beslutsprocessen så är det klokare att köpa begagnat med mindre tapp som följd vid ett kommande inbyte eller en vidareförsäljning. Ett köp av premium-produkter kan sällan eller aldrig ses som en "investering". I stort sett allting tappar i värde bortsett ifrån väldigt specifika bilmodeller och klockor exempelvis över tid vilka blir rariteter eller antikviteter. Att utgå ifrån ett tänkbart andrahandsvärde om/när man säljer produkt x någon gång i framtiden leder väldigt lätt till felaktiga val och beslut som jag ser det. I slutändan så handlar det om livsglädje och njutning med målet att skapa starkare musikupplevelser. Det är där värdet i hobbyn ligger. / Marcus, www.perfect-sense.se
    6 points
  32. Måste och måste - det finns inga måsten om man ska må bra Det är nog inga fel på Roon i mitt fall utan det är nog jag som tror och gör för att jag måste må bra. Mitt tålamod när det gäller datorer är nästintill obefintlig och är därför oftast lite för snabb att trycka på tangenter och klicka på saker som dyker upp på skärmen - sedan är jag bortkollrad upp på läktaren Men nu lirar det och jag har plockat bort lite pinaler och kablar i och kring systemet som jag förmodligen inte behöver i systemet framöver? Ett stort tack till @VoicesInMyHead för att du kom förbi och hjälpte mig och tack för att du förstår att jag inte förstår ”allt" Nu när frugan kom och sa att hon tar ”barnvakteriet" själv så blev jag ännu gladare, nu snart ska det lyssnas på musik via Statement NextGen -> Lampizator Baltic 3 och på lite högre volym än brukligt. /byZan
    6 points
  33. 95 år fyllda, still going strong! Herbert Blomstedt Kungliga Filharmonikerna, Konserthuset, Stockholm Honegger 3:e & Brahms 4:e
    6 points
  34. Hej Plind! Jag får va ärlig att säga att detta projekt är satt på paus så länge. Det kom ett par kund projekt emellan som har tagit mycket tid, men dom börjar gå in i slutfas nu så äntligen kan jag få börja med egna modeller igen😊 Men först ut blir inte Amazon, utan något helt annat! (Och vad jag har hört så här långt blir det nog betydligt bättre/häftigare och mindre än Amazon😳 Vill nog inte prata så mycket mer om detta tills jag har allt på plats. Men så fort alla elementen är på plats och lirar tillsammans så lovar jag berätta mer😊👍
    6 points
  35. Äsch, på Rapport kommer de säga... (spoilervarning!) * Riksbanken kvadrupelhöjer styrräntan * Elpriserna skenar mot rekordhöjder * Bensinen blir dyrare * Maten blir dyrare * HiFi blir dyrare * Inflationen stiger ytterligare Och slutligen kommer väderleksrapporten att bjuda på regn, regn och mer regn. Bänka familjen i soffan istället, tänd några värmeljus, häll upp lite champagne, släck belysningen och låt er sugas in i Roon's magiska nya värld....
    6 points
  36. En hel del spelandes och hgt flyttande har det åstadkommits sen April. Akustik och annat har testats och testats. Det verkar som att mina högtalare nu blivit inspelade efter alla dessa månader. Vet inte om det är därför men de vill ha helt andra placeringar samt akustikfix. Eller så är det jag😂 Just nu testar jag kablar från Oephi. Nät signal högtalarkablar i 2 olika prisklasser. Mycket skoj måste jag medge. Tycker de presterar bra. Börjar få ett hum hur det ska låta så här efter ett års ägande av Z5. Verkligen nöjd. Men det har varit sökande och släpande. När det börjades spela lite högre så vart det som en kran av välljud öppnades. Bara på några veckor så det släppt. Galet detaljerat men underbart sväng snabbhet musikaliskt. Dessutom på allt verkar det som. Oansträngt och ej påfluget.
    6 points
  37. Höstkänsla och andra smaker från köket. Igår fick vi till en fantastiskt god fisksoppa för två med många fina smaker. Ett smakrikt torrt vitt vin tycker vi passar. Lax, hälleflundra och räkor med tärnade 2 fasta potatisar, 1 morot, 1 röd paprika, 1 msk tomatpure, 1 gullök, 2 vitlökar samt 1 fänkål kryddad med ett pkt saffran, 1/2 msk krossade fänkålsfrön, 2 stjärnanisar, en bunt timjankvistar (i snöre), 2 lagerblad och en piri piri. Värm och rör om på medelvärme i rikligt med olivolja i ca 10 minuter så att smakerna dras ur. Därefter koks/småputtrar allt i 2 dl torrt vitvin och en halvliter vattnet i 30 minuter. Fisken läggs i sista fem minutrarna samtidigt som grytan tas från spisen. Räkorna läggs samtidigt med serveringen. Serverad med hemslagen ajoli, hackad persilja och vitlöksbröd (en baguette som skärs upp i skåror som fylls med en blandning med smör och vitlök och in i ugnen i 250 grader i ca 5-6 minuter. Ajolin är gjord på ett ägg, 1,5 msk dijonsenap, en riven vitlöksklyfta, salt och ca 1/2 msk vinäger. Allt körs med en mixerstav samtidigt som jag droppar i ca 1 dl neutral olja och lika mycket rapsolja tills det blir "lagom" tjockt. Smaka av soppan innan du lägger i fisken och komplettera eventuellt med t ex salt, peppar, cayennepeppar och/eller pressad apelsin innan du lägger i fisken. Supergott!
    6 points
  38. Grattis! Kul liten stereo på kontoret. ... I alla enkelhet.
    6 points
  39. fredrik

    Bäst fas?

    Tomt där stereon brukar stå Tillfällig golvplats Dessa kablar ska förhoppningsvis få lite bättre förutsättningar framöver
    6 points
  40. lindome

    En analog utmaning

    En uppdatering från analogträsket till följd av ett så kallat byte... Tack för det @Daniel Klart bättre och betydligt mer stabilt
    6 points
  41. Ampalang

    Ampalangs snigelresa...

    Jag har aldrig haft speciellt många skivor, inte ens på CD-skivans storhetstid. Jag har alltid haft en förkärlek för att lyssna på samma plattor igen, igen och om igen, tycker verkligen om att bli intim med ett album. Kan eventuellt ha att göra med mitt förflutna som musiker där det ibland spelades samma låtar/stycken in i absurdum. Det går såklart i perioder med upp och ned även för plattor som är bra men för mig händer det något speciellt när en verkligen kan ett album/stycke musik utan och innan. Tänker att det sker någonstans efter de klassiska +1000h, när en känner stycket så bra att en har tid på sig och kan leka med musiken även mellan tonerna. När en själv spelar handlar även till viss del också om samspel med andra musiker som är på liknande nivå men jag verkligen älskar att känna musiken utan och innan oavsett om jag själv spelar eller inte. Känner att jag är på väg tillbaka till vad som är kärnan i musiken för mig nu när jag förpassat Qobuz till telefonen och endast kör CD och vinyl i anläggningen. Det handlar inte om flest plattor för mig, det handlar om att spela musik. Sedan är det alltid härligt när en hittar plattor att fylla ut den lilla samlingen med till vrakpriser, 10kr st är en ovanligt rimlig summa om ni frågar mig.
    6 points
  42. Det är väldigt kul att lyssna på denna lite mindre anläggningen. Jag blev liksom sittande med ett lite fånigt leende, och vad går detta annars ut på...
    6 points
  43. I början blev det ett par klappstolar till stativ… Men nu har det ordnat upp sig…
    6 points
  44. Tänkte bara komplettera med att rummet har en rätt bra akustik. Det är bra dämpat och lite oregelbundet. Rikligt möblerat och inget sticker ut akustiskt så det går att testa saker i detta rum.
    6 points
  45. Många kloka ord som stämmer gott med hur jag tänker. Mer och mer tänker jag att vår hobby och det sättet jag ser på den handlar om att skapa en återgivning som man/jag gillar efter egna personliga preferenser. Alla har olika preferenser. Jag tror jakten på det neutrala, på hur det lät vid inspelningen och på det som är "rätt"... BLIR FEL. Kanske till och med kontraproduktivt. Det skall bara låta bra kort och gott, subjektivt bra. Det är mitt mål. Det finns många olik anläggningar som låter bra, men på olika vis.
    6 points
  46. Jo, det jag försöker göra är att hitta vad som kan ge en koppling till ett hörbart problem. Som att en överlagrad störning på elnätet som i sig ligger utanför det hörbara frekvensområdet moduleras i apparater så att det uppstår påverkan på den interna strömförsörjningen i apparaten inom frekvensområdet vi hör. Men att därifrån säga att vi kommer att höra störningen beror på extremt många unika faktorer mellan varje ljudanläggning. Jag försöker hitta vad som potentiellt kan vara hörbart, men om problemet verkligen är hörbart i en viss anläggning är en annan sak som jag inte kan hjälpa till med här. Men i förlängningen skulle man baserat på kunskaper i ex en sådan här tråd kunna utveckla testmetoder som gör att vi kan se om en anläggning lider av problem som har sitt ursprung i nätspänningen. Men i brist på detta tänker jag mer som riskhantering. Genom att förstå vilka risker vi har som kan försämra musikupplevelsen så kan kan vi jobba mer strukturerat. Om vi inte kan bygga om elnätet hemma för att minimera impedansen o störningarna kanske vi kan vidta andra åtgärder istället. Vet vi hur saker påverkar varandra så kan vi vidta åtgärder som faktiskt fungerar istället för snake oil.
    6 points
  47. shifts

    Roon 2.0

    Vilken fantastisk release 2.0 har varit så här långt. Börjar jag lyssna i Roon ARC i hemmet med musik i lurarna och traskar hemifrån, fortsätter det bara lira (mina lokala filer). Det är ju ren och skär magi. För övrigt (kanske redan är poängterat): 1.8 har inte internetaccess som krav, men 2.0 har det.
    5 points
  48. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Jag vet, det spårade ur…Började med att kom över ett par billiga Linn Kan mk1 med orginalstativ och billigaste Naim 90-serie. De högtalarna var inte tillräckligt bra och den skivspelare jag föll för ”passade inte in”. De beggade Wilson Duette jag provade var mycket trevliga med stort fylligt ljud (kändes verkligen fullregister) men de lät klart bäst en bit ut i rummet, deras storlek plus externa filter tar mycket plats. Vidare så lät de klart bäst med de dyra Nordost Odin kablarna. Bra ljud men för utrymmeskrävande och priset med kablarna (även om de var mycket rabatterade) blev väl saftigt för så gamla högtalare. Testade ju även olika förstärkare: blev golvad av Gryphon Essence! Helt otroligt naturligt ljud med full kontroll hela vägen men för mycket värme och plats. Kanske nåt för hemmet när Linnsystemet skall bytas ut… Testade LFD som lät bra men kändes dyr för det man fick i byggkvalitet och i jämförelse med Gryphon så var skillnaden stor. Ypsilon Phaethon var den integrerade som lät bäst. Ypsilon ljudet bara känns rätt. Fullständigt naturligt och lättflytande. Jag jämförde den med Gryphon Diabolo 120 som pockade på min uppmärksamhet med sin ösiga spelstil men som inte riktigt hade Ypsilons förnäma naturlighet. Ypsilon har också en fantastik byggkvalitet. YG Carmel 2 hade jag hört hos @Daniel när jag testade Brinkmann Balance mot Taurus. De imponerade så med sin upplösning och fullvuxna spelstil. De har också en sån där byggkvalitet som jag är en ”sucker” för-känns som en dyr schweizisk klocka. De spelade också vackert ihop med de Gryphon Essence som var verksamma då. Så tröttnade på att testa och fick möjlighet på en affär med Diabolo 300 och lätt beggade Carmels så slog jag till. För mig är det bra med ett bra testsystem i Stockholm city då jag håller på med lite utvecklingsprojekt och gillar tex kabeltester. Detta system kommer nog utgöra del av framtida utveckling av hemma systemet...
    5 points
  49. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Har även testat prototyp riior till framtida förstärkarprojekt. Praktiskt med att använda kontoret efter kontorstid.
    5 points
  50. Måste ha fått nya grannar på andra sidan skogen (1km bort), ingen vidare musiksmak men nyss spelade de Dancing Queen (Abba) och nu kör de I Wanna dance with somebody (Whitney Huston). Verkar ha bra krut i stereon i alla fall, hörs klart och tydligt vad de spelar även om det saknas lite i basen på det här avståndet.
    5 points
×
×
  • Create New...