Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2022-04-18 in all areas

  1. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Precis som några av er redan gissat så blev det till slut en Accuphase E-800 En lång resa är nu klar. En stabil pjäs på 36kg som kräver sin plats, en plats jag mer än gärna låter den ta. Mycket intryck att ta in än så länge men den tiden jag har haft förstärkaren så kan jag säga att den spelar enormt stort, luftigt med grym botten och helt oansträngt iaf på mina lyssningsvolymer. Jag har ett rum på 39kvm med stora öppningar till andra delar av huset och den har inga problem med att fylla hela rummet och närliggande rum med välljud. Om jag skulle välja ut en enskild parameter som sticker ut lite extra så måste det vara den totala närvaron i musiken, den är stundtals kuslig. Man åker helt och hållet med in i musiken och alla känselspröt är på helspänn. Njutbart till max! Jag inser väl också att jag får se över min nuvarande bänk den står på nu och försöka rita en ny möbel så att förstärkaren och skivspelaren får en riktigt värdig plats i rummet. Det tog lång tid men äntligen är den här. Är mycket nöjd
    23 points
  2. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Anledningen till hela den här spacklingsövningen var att ge YG mer plats att andas. Med den förra centrumpunkten kunde jag inte få ut mer bredd. Vänster högtalare vill inte bo närmare fönstret, snarare tvärtom Fönstret ger reflexer, men viktigast är att det äter energi. Så vänster högtalare upplevs lite kallare i mellanbasen. Bredden är viktig för precis på samma sätt som att det ibland klan uppstå ett ”hål i mitten” om högtalarna står för brett, kan det i ett stort system med stora högtalare och stora förstärkare bli alldeles för trångt på scenen. Musikerna får inte plats och rummet blir rörigt. Med förra positionen blev scenen något hopklämd när jag till exempel spelade Pierre Monteux Enigma variationer på realistisk konserthus-nivå. Jag vet att den inspelningen har enormt mycket luft, precision och energi. Nu har jag fått ut bredden mellan högtalarna ca 30 cm till, vilket inte bara ger plats åt London symfonikerna, utan också ger mullret från tunnelbanan mer plats rent fysiskt. :-) Scenen blev jättebra och den tonala balansen jämnare, mer tryck i mellanbasen och en bättre trycksättning av rummet där det spelar ut riktigt fint. Sammanfattningsvis, ett lite bökigt projekt som har dragit ut på tiden, men väl värt det. Nu låter det riktigt härligt och realistiskt.
    23 points
  3. Jag fick möjlighet att vara med 2 dagar när Marten spelade in musik. Det rörde sig om två första klassens jazzmusiker från den gamla goda tiden. En hade med en skönsjungande dotter. Det var också en svensk ung stråkkvartett och en gediget kunnig och erfaren svensk pianist med fingra snabba som Oscar Petersens... och en basviolinist och tillika studiotekniker och microfonkonstruktör. De numera gamla, urgamla, men mycket spänstiga och vitala musikerna Chuck Israels på ståbas och trummisen Jimmy Madison glänste ikapp i studion. Ingen gammal såsighet så långt ögat nådde. Lite rynkor kanske men det var allt. Jimmy Chuck Chuck stod för arrangemanget och han hade med sin dotter som är sångerska och hon arrangerar och undervisar i musik. Samspelet och samarbetet mellan ffa Chuck och Jimmy var nästan telepatisk. De kunde varandra så bra att ord var överflödiga. Makalöst att se på hur de skapade musiken när de repade och spelade in. Minsta vink eller uttryck snappades upp av Jimmy som levererade 100%. Chuck hade en vision om spela jazz med en stråkkvartett. Det kan vara svårt erftersom stråkkvartetter mest kan klassisk musik. Chuck fick verkligen trimma in nyanser och betoningen i deras spel för att det skulle svänga som han ville. Det var imponerande att se och höra hur han gick tillväga för att de skulle förstå hans intensioner. När de repade vissa avsnitt med små nyansskillnader i anslag och avslut av tonern blev upplevelsen helt olika trots dessa små små skillnader. Chucks ideer funkade och det svängde som tusan där inne i studion. Jag fick tillfälle att hör hela processen i repandet och alla de tagningar som gjordes på flera låtar. Det var mycket intressant och lärorikt att se dessa mästare jobba. Inte minst var det en stor musikupplevelse. Att få tillfälle att prata och umgås med dem var också mycket roligt. Chuck Israels är en vig, kvick och sylvass 85 åring och Jimmy Madison en smidig bergsklättrande och skidåkande 75 åring. Nämn några dessa båda inte spelat med... Jimmy Madison ansågs vara ett musikaliskt underbarn när han växte upp han har spelat med James Brown, Chet Baker, Nina Simone och många fler. Chuck Israels fick väl sitt stora genomslag i Bill Evans Trio på 60 talet, men spelade med Billie Holiday, Benny Goodman, Coleman Hawkins, John Coltrane, Stan Getz och Herbie Hancock mfl. Så man fick lite sköna vibbar och kände historiens vingslag i studion. Chuck drog till med lite referenser under inspelningen för att belysa något han ville uppnå. Att pianisten Tommy Kotter inte hade en spelstil som Bill Evans blev tydligt. Chucks sjungande dotter Jessica Israels var med och stöttade pappas ideer och formade också resultatet med diverse instick och goda ideer, förutom sin egen sång på vissa låtar. Den svenska pianisten Tommy Kotter fick kämpa hårt med Chucks mycket precisa instruktioner. Spelstilen passade inte det Chuck ville åstadkomma. Massa Anekdoter om pianister i New York som spelar på samma sätt och Chuck fattar inte varför. Men till slut fick Kotter till det och Chuck blev nöjd. Stråkvartetten som kallar sig Stråkkvarteret fick enormt mycket beröm av Chuck. Han berättade för mig hur svårt det är för stråkkvartetter att spela som han vill och att Stråkkvarteret var bland de bästa han jobbat med. Han bestämde efter inspelningen att han skulle komma tillbaka och göra mer musik med denna stråkkvartett. Han var nöjd. I kvartetten ingår Amelie Evmark Violin 1, Emelie Molander violin 2, Alma Möller Viola och Maja Molander Cello. De var som en enda varelse när de spelade. Mycket duktiga. När vi snackade lite musik och jag nämnde Shostakovich 2a Cellokonsert som en av mina favoriter fick jag medhåll och vipps fick jag höra en bit på den... så grymt kul att kunna spela så. Jag var impad och knäsvag. Chuck hade hört talas om en svensk kvinna, Elinore Morris, som är instrumentmakare som lyckats bygga några extremt bra ståbasar. Han fick låna en till denna inspelning och blev överlycklig. Han beskrev det nästa som att han blev kär. Han hade nästan aldrig spelat på en som gav sådan bra klang sa han. Han har två ståbasar hemma och tänkte försöka få tag i en som denna. Snacka om framtidsvisioner hos en 85 åring. Fantastiskt. Jimmy Madison var mycket social och ville gärna berätta om allt möjligt. Ffa snackade vi om skidåkning och lockade varandra med olika bra platser att åka till. Det blev också en del dramatisk berättelser om hans ibland ganska farliga äventyr till världens högsta bergstoppar. Det var frostskador och andra händelser som en mamma inte vill veta om. Jimmy var den mer yvige och coola killen och Chuck ordningsmannen verkade det som. Jimmy's mycket väl reparerade cymbalfodral är sedan 1973!!! Cool gubbe! Mellan tagningarna var det en tur ut till kontrollrummet för att höra på resultatet. Sedan eventuella justeringar av mikrofoner eller nivåer och konstruktivt gnäll på hur man själv och andra presterat. Kaffe och bulle blev det när folk började bli ofokuserade, men det gällde inte Chuck. Han hade en örns fokus hela tiden. 100% närvarande tills han somnade vid bordet på Jazzklubben på kvällen när allt var klart. Stråkkvarteret var tagna och lite stela av Chuck och Jimmy's närvaro i början, men lyckades efter hand ta sig ton på mer än ett sätt för att förbättra resultatet. Särskilt när de märkte att Chuck responderade positivt på deras synpunkter, såg jag hur de växte och slappnade av. De är begåvade heltidsmusiker, men att prestera på hög nivå med världsartister pirrar lite så klart. Något jag såg och pratade med dem om var att de från början satt stilla när de spelade, men i slutet jazzade de med i hela kroppsspråket under inspelningen. Chuck lämnade ofta sin ståbas för att med olika fysiska uttryck beskriva den känsla han ville att det skulle spela med. Det lättade nog på pressen och stämningen eller så var det bara det att de tillslut fick rätt känsla för jazzens gung. Det var en tydlig utveckling hos dem som jag såg och hörde. Chuck berömde dem ju seden och det var inte av artighet. Det skall bli en skiva till pga av att de funkade så bra ihop. Jimmy tyckte inte han fick tillräckligt mycket utrymme i ljudbilden och sa surt till Chuck: " Chuck! Have I travelled all the way to Sweden for this? You can't hear me in the recording!!!" Jimmy fick rätt. Han fick höras mer. De vred upp hans kanal. Något som diskuterades mycket var de komplexa partierna där det var svårt för ffa stråkkvartetten och pianisten att hitta samma tajming och rätt rytm. Det blev nästan alltid så att rytmikens mästare Jimmy fick underlätta detta genom delikata inspel och tappanden på sitt trumset. Små skillnader i hur han hanterade detta gjorde underverk och även som åhörare föll allt på plats. Det lät bättre och mer medryckande. Det är svårt som amatör att ens inse vidden av deras förmågor. Jag kan höra när det stämmer och blir rätt, men att använda den musikaliska verktygslådan som dessa båda herrar gjorde var ren magi faktiskt. Det var oerhört lärorikt, intressant och fantastiskt att få denna inblick när det skapas musik på detta sätt. Det är en synnerligen välplanerad process, men då med ett stort kreativt och skapande utrymme för att nå dit. Chuck har sin vision, men han kan bara skapa den med andra och får då ge allt för att de skall förstå och han får ibland anpassa sig och sin ide för att nå dit. Resultatet är hela gruppens. Peter Axelsson ansvarade för inspelningen. Han har konstruerat en mycket bra mikrofon för just ståbasar. Chuck har fått denna modell namngiven efter sig och spelar så klart med den, Den är uppskattad bland musiker på ståbas. Att gå ut med dess gubbar på Jazzklubb när allt var klart var också rätt coolt. Där spelades det många låtar av Coltrane. Gissa om Chuck och Jimmy hade synpunkter. Subtila men tydliga. De har ju spelat med John Coltrane... De flyttade sig längre bort i lokalen efter ett tag. Det saknades känsla och finess var nog omdömet. De rev bara av det för lätt hörde jag Chuck säga... Jag förstår vad de menade, men tyckte ändå det var bra, det tyckte inte Jimmy och Chuck om man får tro ansiktsuttrycken. Men de hade ju också varit igång i 18 timmar vid det laget... och vid den åldern... lite trött blick är nog helt ok då. De gick innan det var klart. Dagen efter satte Chuck sig på ett plan till Sibeliusakademin i Helsingfors för att undervisa några dagar. Han hade också tankarna på en ny ståbas.
    22 points
  4. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Nåväl, lika bra att dra plåstret! Jag har ju ifrågasatt @bigblue mentala hälsa, men vem är jag att ifrågasätta? Den gode mannen har nämligen spelat en roll i denna rockad! Jag älskar skivspelare! Det har ni kanske uppfattat tidigare, men nu har det antagit oanade proportioner. Hur go än min Nagra var så fick den inte så mycket speltid och jag har ju tidigare också deklamerat hur små skillnader jag uppfattar mellan olika digitala lösningar. Men, en skivspelare till finns det alltid plats för: Visst är det en Brinkmann Bardo med 10.0-armen. En bit bort befinner sig också RöNt II så i praktiken har gått från ett rör i anläggningen till 3st! 😉 Efter lite inkörning och fintrim av inställningarna så låter det nu riktigt, riktigt trevligt! Brinkmann Pi som sitter monterad är dock inte min, den är lånad av @Daniel för provsmakning. Och det smakar riktigt bra!
    21 points
  5. Sänkte ner puppan. Det började spela. Jag måste erkänna att jag inte viste vad jag kunde vänta mig. Jag tyckte det låter bra med EMT-ti om än den är början till sliten. Och hur låter en helt ny Lyra Atlas Lambda? Säkert lite grumpy, tillknäppt och hårt??? VA??? Levereras den inspelad??? Det var så det lät. Jag har inte ens bytt last i Riaa't. Kör på samma som jag hade med EMT-ti. Lyra rek. 100-900 Ohm. Jag kör på 500 Ohm från start. Kommer trixa med det lite, men det lät fantastiskt från start. Jag vet, det verkar orimligt, men det var ett stort lyft. Det var luft på en ny nivå i återgivningen, struktur dynamik och en bedårande klang i röster och instrument jag inte haft innan. Allt var bättre från start. Kommer spela ett tag nu och sedan testa olika VTA och olika last för att optimera, men just nu känns det inte som det kan bli bättre och det är en ju en lögn. Det vet jag och ni att det alltid kan bli. Jag får erkänna att det gnagt en viss oro om hur bra den skulle stå sig i mitt system. Återkommer med detaljer av upplevelsen efter lite mer inspelning, men för mig står det klart att i med min vinylrigg i mitt system så låter Atlas Lambda mycket bra. Riktigt kul.
    18 points
  6. Stort tack för en fantastiskt trevlig kväll igår. Suveränt sällskap, suverän mat och dryck. Och en musikupplevelse bortom vad jag var beredd på. (Och då hade jag höga förväntningar från start..) Grymt kul att få träffa lite likasinnade igen. Om jag ska skriva något om ljudet. Digitalt; Förbannat fin återgivning. Vinyl; Men va fan… Rullband; Men lägg av!! För att utveckla ngt mer.. Digital källa lirade fantastiskt bra. Rytm, känsla, närvaro, medryckande och jäkligt trevligt att lyssna till. Inget som saknades eller stack ut. Riktigt bra sammansatt helt enkelt. Sedan åkte vinyl på.. samma känsla i grunden men med ytterligare lager av realism, närvaro, timing och ännu mer kött och blod. Älskade dynamiken och hur oansträngt allt återgavs. Anslagen bara satt där när de skulle. Röster kändes så naturliga. Volymen åkte upp och det var hela tiden behagligt och njutbart och känslan av att det lirades musik ”på riktigt” där i rummet. Makalöst bra!! …Sedan nämnde jag efter ett antal timmar att jag strax behövde rulla hemåt. Det fick effekten av att ”då måste vi ansluta rullbandspelaren först så du får lyssnat till den med” Tack för det du.. Jag såg ju tydligt att en ytterligare pryl kopplades in. Men när musiken startade så upplevde mina öron det som om man hade kopplat ur och stängt av anläggningen. Och istället lyft in ett helt band som lirade musik precis framför mig. På plats där i rummet. Fan vet hur de rymdes men på plats och lirade var de i alla fall. Detta var det sjukaste jag har upplevt i form av musikåtergivning från en anläggning. Ingen mening att försöka beskriva det mer än att det var musik på riktigt. Så jävla dynamiskt och mjukt på en och samma gång. Hade jag kunnat så hade jag gärna stannat många timmar till. Före jag åkte gick jag fram och tackade alla i bandet för en fantastisk upplevelse. Åtminstone i mitt huvud. Hatten av för ett sanslöst välkomponerat system @Apexorca Ser fram och hoppas på ytterligare träffar i ditt fina hem. Igen, stort tack för en magisk avslutning på veckan.
    18 points
  7. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Då är det dags nu för här kommer lite bilder. Spelaren är på plats men får inte plats... ... men det kommer att åtgärdas under veckan. Som framgår av första bilden så består min hylla av en ovanpåliggande hylla. Den står på höj och sänkbara spikar. Under extrahyllan så har det översta hyllplanet ett runt hål i storlek som en handboll. för att bryta av resonanser. Ni ser att det blir lite väl tight i sidled. En 18 mm's eklimfog har inhandlats, plus en oljelasyr, som jag skall över till grannen och fixa till i helgen. Han har en full maskinpark i källaren för precisionssnickerier. Jag kommer att limma den i dubbelt skikt med 90 graders förskjutning mellan planen för stabilare konstruktion i skiftande RH. Ek kan normalt röra sig 6-8 mm per breddmeter i RH mellan 20-80%. Den risken minskar om man krysslimmar. Allra bäst hade varit att ha 3 skikt men jag tycker det blir lite överspel utan "pay-off" i detta sammanhang. Det gäller nog även att göra som jag tänkt, men det känns riktigt. Min Ortofon Windfeld-pickup har legat i träda i ca 1,5 år. Den har spelat 1,700 LP, dvs ca 1,100-1,200 timmar. Den klarar lika många timmar till. När jag och min kompis Nisse besökte Köpenhamn på en demo med Leif Johanssen så diskuterades detta en del. Han säger att 2,000 timmar klarar du utan att du förmodligen reagerar alls. Därefter kan den börjar falla lite i ytterområdena men troligtvis inte så att man bör vara orolig för ytterligare 1,000 timmar. Dels innehåller skivor så väldigt mycket information över 15,000 Hz och dels vänjer man sig också lite över det man hör. En viktig aspekt är att skivorna inte skadas. MEN, och ett stort MEN. Förutsättningarna är att man är noga med montering av den här typen av slipningar (Replicant 100) och att man sköter sina skivor och helst drar av nålen efter varje spelning med deras borste eller motsvarande. Dock ingen vätska. En Replicant-slipning 100 ser nästan ut som eggen på en skruvmejsel och skall hela tiden ligga så när 90 grader mot spårsidorna som möjligt. Om inte blir slipningen mer som ett skärverktyg. Allt enligt Ortofon. Om man tar den andra ytterligheten på slipningar, den sfäriska slipningen, så är den minst känslig i det avseendet. Den är ju rund och som vi vet av Lindeman så finns det inga hörn i runda torn. Här ett par andra vinklar...
    17 points
  8. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Det är 305 cm mellan högtalarna, CC mått. Jag sitter 308 cm mätt från centrum mellan högtalarna och baffelns nederkant, vid basen. Så lite längre till diskant/mellanregister. Rummet är 6.70 m brett, 9,5 långt till höger på bilden och 8,5 m till vänster på bilden, väggen bakom tavlan döljer en trappa upp och allt är öppet. @calm @Terminator
    17 points
  9. Lite fler bilder. Kotter samlar tankarna. Lite personliga noteringar Så var det tänkt. Lite strategi. Låter detta bra? Det svänger. Stämmer om.
    16 points
  10. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Har nu haft några dagar intressant speltid med Brinkmann Bardo och vi är nu på "samma våglängd"! Jag tror mig inte vara speciellt känslig för absolut tonhöjd, alltså hastigheten en skivspelare roterar skivan med, men då Bardo landade hemma ursprungligen tyckte jag faktiskt att jag upplevde "avvikelser". Och det var inte med pianomusik eller liknande instrumentklanger utan med southern rock & blues typ Black Keys. En smula förbryllad mätte jag hastighet med app och den visade mycket riktigt på oväntat höga värden på wow & flutter. Via Daniel kontaktades Hr Brinkmann själv som granskade graferna och önskade få se över spelaren fysiskt! Det hela gick väldigt kvickt och på en vecka så hade spelaren plockats upp hemma hos mig, transporterats till södra Tyskland, analyserats och korrigerats med rengöring av lager och byte av "thrustpad" i lagret, och returnerats med UPS (till min förskräckelse! Men det gick bra!). Efter några dagars spelande har den nya PTFE-plattan i lagret satt sig och och rotationen är nu utan anmärkning och även mätvärdena återspeglar denna förbättring. Den utmärkta service som både handlare, märkesrepresentanter och tillverkare bidragit med är rent ut sagt häpnadsväckande och föredömlig! Så ett stort tack till @Perfect sense, @Daniel och @Stylus Audio och inte minst till hr Brinkmann själv som framstår som en stolt och ansvarstagande tillverkare av "nöjesmaskiner", även denna som snurrat sedan 2014 om jag inte missförstått något! Kontentan av det här är att jag idag har en spelare som kommer förgylla min fritid under lång tid framöver med massor av goda egenskaper utöver det fantastiska ljudet den erbjuder. Gårdagskvällens lyssning med Jojje66 hade en stor musikalisk spännvidd med mycket inlevelse, ståpäls och stampa takten. Musiken som spelades var allt möjligt, , , , och mycket annat... En sak som Brinkmann verkar ha landat i sin konstruktion är den mekaniska jordningen. Jag provade knacka försiktigt på skivklämman med nålen i spåret men det hörs knappt i högtalarna, inte heller om jag knackar på den rejäla Nero Azzoluto-plattan som spelaren står på? Jag har andra spelare som inte alls är lika immuna mot den fysiska åverkan utan återkopplingen hörs tydligt i högtalarna. Jojje66 har vid tidigare besök ganska tydligt föredragit Transfiguration Axia/Viella/TEAD Mastergroove mot den aktuella kombattanten till höger på skivspelarplatsen, oavsett vilken det varit. Igår roade jag oss/mig med att spela två lika pressningar på båda spelare samtidigt för att kunna snabbt skifta till Ortofon 2M Blue/Bardo + 10.0/Grandinote Celio. & Vi har provat liknande saker tidigare och det har alltid varit ett tydligt försprång för Viella men nu är skillnaderna inte alls lika iögonenfallande och lätta att prioritera! Det behöver inte handla om vilken som är "bäst" heller utan bara mervärdet i att kunna välja "smak" på desserten! Och, då har ju Bardo begåvats med en 2M Blue, en billig MM-pickup. Givetvis kommer den utrustas med andra pickuper framöver som säkerligen kommer förändra spelplanen i sin tur! Det jobbiga med det här är att Bengans har en ny storkund på vinylinköpen!
    15 points
  11. Nya vägguttagen på plats, så nu är det bara säkringen som fattas. Ja, en funktionskontroll oxå för att förvissa mig om det finns ström Det blev 2 dubbeluttag från Furutech. Det ena med guldpläterade kontakter och det andra med Rhodium. Finns visst NCF oxå i kontaktkroppen., Kanske lite overkill med 4 vägguttag men hellre 1 för mycket... Min Shunyata Denali strömdistributör ska ha 1 uttag och sedan kan jag om jag vill använda de resterande 3 till slutstegen om det visar sig att de låter bättre direkt från väggen än via Denalin. Ett av uttagen på Denalin används till en fin grendosa där småprylarna ska sitta( Router,switch o.dyl.) Streamer, DAC och försteg kopplas till Denalin.
    15 points
  12. Vi kikar väl in. Vi är lite förtjusta i Quad-högtalare och det är anledningen till resan. Här syns ett par ESL-2805 och ett par ESL-2912.
    15 points
  13. Jag brukar inte vilja visa en helhetsvy då det egentligen inte är någon optimal lösning eller ett ordentligt hifi rack, men jag kan väl göra ett undantag och bjuda på denna. som ett vardagsrum med lite kompromisser så funkar det ändå ganska väl tycker jag. bänken är en riktigt massiv och stabil sak, jag drömmer fortfarande mardrömmar om hur jag och min svåger på något sätt lyckades forsla upp den för två trappor när vi bodde inne i stan. att saker och ting lite störande inte är centrerade i skåpen beror på håltagning i bakänden för kablar som urpsrungligen är gjorda för nånting annat, men som bekant så måste man byta lite grejer ibland och då får man försöka pussla ihop det så gott det går om man inte vill göra nya hål. Ser ut som att Lampin eventuellt skulle kunna må bra av ett par nya fötter? På bänken: - Absolare Integrated Signature v2 (Amperex 7316, Tungsram E80CC), SR Purple, Sablon Audio Prince - Röcklinger PHA2, Furutech FP-314 Ag II Vänster lucka: - Min hembyggda server/streamer - Sean Jacobs Unregulated ARC6 PSU, SR Purple, Vertere Redline Mitten luckan: - LampizatOr Baltic 3 DAC (GEC U52, RCA VT99/6F8G, Mullard Boxplate), SR Purple, Sablon Audio Prince, Sablon Audio Evo signalkablar - Innuos PhoenixNET och PhoenixUSB, SR Purple x2, Vertere Redline x2, Sablon Audio 2020 Ethernet x2, Sablon Audio Evo USB x2 Höger lucka: - MoFi Ultradeck med Audio-Technica ART9XI - Ansuz Mainz8 D-TC strömdistributör, Vertere HBs Utanför bild: - Kroma Audio Thais högtalare, Sablon Audio Evo högtalarkablar
    14 points
  14. Arbete pågår, obehöriga äga ej tillträde! Fy f*n vilket slit och mycket grejer och skruvande är det. Tur att jag har ett par månader på mig innan leveranser av beställda grejer kommer. /byZan
    14 points
  15. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Mycket tack! Av olika anledningar kunde jag inte stilla min nyfikenhet avseende ytterligare en skivspelare! Ingen idé att ni ifrågasätter min mentala hälsa, alla tvivel ÄR redan undanröjda! Den har fått så pass mycket god kritik att jag inte kunde hålla mig från att ge den en god chans i Mickes Musikrum: Anländ idag, så den är bara inkopplad med standard nätbula och med sin originalpuppa, en Elys 2. Trots min skepsis till Elys 2 (gammal fördom om Regas puppor) så måste jag säga att det här inte är något dåligt instegskit! Bra driv, sammanhållen återgivning och en trevlig tonalitet om än givetvis inte den detaljering och dynamik jag är van vid riktigt. Men jag är riktigt imponerad ändock, och det ska bli riktigt spännande att prova både strömförsörjningen Neo TT PSU och något pickup med lite mera "driv o liv" framöver! Jag har den nu kopplad till Grandinote Celio på sin MM-gain med 47KOhm och det fungerar fint! Jag har flera MM jag vill prova och vill även se vad den kan göra med lite exklusivare puppor!
    13 points
  16. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Tonarmen som levereras med verket är den "gamla" SME 309 men i uppdaterat skick. Om jag tolkat det jag läst och vad @Daniel och Karl Liander sagt så är det numer samma knivlager som som i SME V. Upphängningsoket är också samma vilket betyder en kraftig rostri stållegering och bättre lager i upphängningen. Som framgår finns den även nu i helsvart. Den gamla krom/svart finns kvar som val och även en grå. Anslutningen mellan arm och det avtagbara skalet skall vara tajtare. De har övergett Van den Huls interna kablage och ersatt det med silver-litzkablar från Siltech eller Crystal (i manualen står Siltech, på hemsidan står Crystal). Jag gissar att det är samma kabel som ju kommer från samma ställe. Inte så konstigt att de satsar på dessa kablar då de numer ägs av SME's huvudman. Jag har haft en SME 309 tidigare och där provade jag lite olika kablar istället för standardkabeln mellan arm och riaa. Standard då hette Van den Hul M.C.D. 501 Hybrid . Det var faktiskt ingen höjdare. Jag fastnade då för Nordost Frej. Jag skrev så här på Euphonia för 14 år sedan: I sopsäcken åkte originalkablarna till min SME 309. Beteckningen på dessa är van den Hul M.C. D 501 Hybrid. Enligt HiFi+, så är det en 20 år gammal konstruktion som betingar ett pris av 45 £ där enbart kontakterna förmodligen står för hälften. Jag åkte ner till "min butik" och lånade hem Nordost Heimdal, Frey och Tyr. Oj, oj, oj ... sicken skillnad. Redan Heimdal förbättrade återgivningen ordentligt. Högfrekventa detaljer fick en helt annan sprödhet och klarhet. Basen betydligt fastare och renare. Nästa i hierarkin är Frey. Samma resultat men nu ännu större ljudbild. Ljudpanoramat växte. Annars tyckte jag att klangen i sig var samma som på Heimdal. Tillbaks igen till van den Hul för att få bekräftelse. Jag hörde rätt. Van den Hul har gjort sitt i min anläggning för den här gången. Tillbaka till Frey och sedan den nästan dubbelt så dyra Tyr. Möjligen har jag inte tillräckligt bra guldöron, men jag kunde inte påvisa någon större skillnad mot Frey. Hur som helst, det blev ett par Frey ... Denna gång hoppade jag över testfasen. Jag gick direkt på ett par Heimdal 2 denna gång. Jag är ganska övertygad om att de ligger t o m på en högre nivå än de gamla Frey. Jag behövde faktiskt två par. Det ena går från tonarmen till min SUT och det andra från SUT till riaa som elektriskt blir som en MM-pickup. En liten finess som jag aldrig sett är att det följer med ett par extra "minijordkablar". Det är väl därför de heter Heimdal 2 Plus. Den vanliga jordkabeln jordar tonarm och chassi mot chassi på sedvanligt sett. Den extra kabeln sägs jorda isoleringen i kabelns filamentuppbyggnad som kan vara en lösning vid brum, enligt Nordost. Ännu ett pseudoargument från hifi-branschen tänkte jag. De ansluts till kabeln som bilden visar och sedan till nästa enhet. Dags att provspela... Det fungerar. Hastigheten mäter upp 33,38 rpm med försumbara avvikelser. Helt OK. Det går att justera men jag gör inget ännu. Det får bli till hösten. En avvikelse på 0,0015 % är ingen avvikelse i min bok. Efter ett par album kunde jag notera ett svagt brum som jag även haft med Simon Yorke och Ortofon PW via SUT (inte med Koetsun). Det ligger lågt och inget direkt som stör. Men jag kanske skulle prova den där extra jordkabeln och läste på. Om man har brum rekomenderas att börja så nära skivspelaren som möjligt. Så jag anslöt den extra jordkabeln till den utgående phonokabeln från skivspelarens kontakt som går in till SUT och anslöt därefter till jordskruven på SUTen enligt övre bilden på högra sidan i manualen nedan. Som framgår sitter nu en "traditionell" jordkabel mot skivspelaren som ansluts på SUT. Dessutom en från kabelns isolering. Utöver detta ytterligare en jordkabel mellan SUT och riaa i den andra phonokabeln. Hokus pokus Det funkar ju... Det blev knäpptyst och tystare går ju inte att få. Jag ser m a o ingen anledning att experimentera mer med detta enligt devisen "fixa inte det som funkar". Hur lät det då... nja... så där. Återkommer om det.
    12 points
  17. Satte fast den hjälpligt. Monterar Brinkmanns Protraktor och börja med att koppla in kablarna som visade sig sitta för löst. Fick inte ljud i vänster kanal. Klämde åt lite och fick ljud. Så ja... Fixade sedan nåltrycket som bör vara kring 1.72-1,75gram. Lite pilligt intrervall...!!! Senast jag justerade inställningarna var det utan glasögon. Såg bra nog då. Det var lätt. Nu med progressiva glasögon inser jag svårigheten att göra detta. Lupp, läsglasögon i stället, min macro-optik på kameran och @bigblue var till stor hjälp. Jag får tacka modern teknik och human resources för detta. Zenith och Azimuth satt som en smeck. Fick så klart justera nåltrycket igen och lyckades pricka 1.73g vilket jag börjar med. Jag är rätt säker på att den sitter bra efter detta. Tänker köra på ett tag och sedan börja trimma lite. Monterat och klart.
    12 points
  18. Har en solig dag i trädgården som började med en runda till den lokala plantskolan för lite kompletterande inköp av växter i rabatterna. Lite vårbestyr helt enkelt. Men jag kunde inte hålla mig från att smita från frugan (diskret utan annonsering) för en liten lyssning på vinyl. Varför? Jo. Jag hämtade ett paket på den lokala postutlämningen för Post Nord (de löste för ovanlighetens skulle en leverans av ett paket helt efter planen!!!). Somliga hävdar att källan är den viktigaste delen i en anläggning. Det stämmer till viss del, men bara om resten kan leverera vad källan har att erbjuda, som med rullband. I vinylriggen är det helheten med arm och tallrik, lager och motor mm som avgör, men det är bara nålen till puppan som läser av skivan och hur den kan röra sig i spåret och generera en ström. Helheten i vinylriggen är viktig, men puppan blir svår inte ta på största allvar. Resterande delar är stödjande för puppan. Detta kan diskuteras kors och tvärs, vända och vridas på från mängder av sidor. Hur man än gör detta så kommer en puppa att ha stort avgörande på hur det låter. Min Brinkmann EMT-ti har varit mycket bra och jag har inte suktat efter någon uppgradering. Målet var att köra på den eftersom jag gillade den. Jag har spelat på den mycket och är inne på 7e året. Jag börjar höra lite förändringar ljudmässigt tycker jag. Det låter fortfarande bra men jag hör mycket mer skrap och knäppanden än vad jag tycker jag hört tidigare samt att tex basen tappat lite definition. Det är inte saker som går att mäta, men det är en känsla av att det är så. Om jag gör en rimlig beräkning på hur mycket jag spelat den så är det säkert 10h per vecka i snitt (Jag tror det är lågt räknat) så är jag säkert över 3500timmar. Det är svårt att få ett bra svar på hur länge en pickup spelar bra, men min gissning är att min haft sin topp och är på väg utför och dessutom börjar jag höra saker som med mitt ljudminne är tydliga försämringar. Jag har genom åren lagt saker på minnet om olika märken och läst en hel del. Jag får erkänna att jag inte har testat så mycket olika i mitt eget system, men tycker ändå jag fått en viss bild av vad olika puppor gör. Helt oviktigt har heller inte varit vad erkända reviewers skrivit och valt själva eller vad jag läst på olika forum. När detta stämmer ok med vad mina små erfarenheter säger så var det ett lätt val för mig. Jag har haft den planen några år. Jag visste vad jag skulle välja när min puppa började att ta slut. När Lyra kom med Atlas Lambda och jag läste om vad den presterade så blev planen mycket enkel. Jag vet att den har en karaktär jag gillar, jag vet att den funkar bra både med min arm och spelare. Hur den funkar med Einstein The Turntables Choice Mono Riaa stegen var en chansning, om än med god prognos. Så min ganska korta och inte lika förfinade och raffinerade cliffhanger som @byZan brukar prestera mynnar ut i en presentation av min nya puppa som jag väntat på ca 6 månader efter beställning. Väl värt väntan. Det är ett litet paket. med två mindre paket i detta. Mycket information för de tekniskt intressreade. Jag bryr mig mest om hur det låter dock. Återkommer till det.
    11 points
  19. Nu börjar det bli ordning här och vi närmar oss målbilden för hur jag tänkt mig rummet. Åtminstone visuellt. Det saknas lite akustikåtgärder vid högtalarväggen, bassystemet ska skiftas till höger (ett nedrigt eluttag och utstickande kontakter lade smolk i glädjebägaren) och kablar som visuellt kan skymtas ska gömmas med någon enkel front. Men först ut blir att raden basar ska barnsäkras. Den bakre delen av rummet har fortfarande stora ingreppsplaner, men de får vara ett tag till. Filmduk ska på plats och surroundkanalerna behöver sina högtalare. Så här långt är jag mycket nöjd med förändringen, som hade betydligt större verkan på ljudet än jag trodde. Huvudhögtalarna (i14) stod längre ut förut, och tonkurvan har markant förbättras (förändrats?) med den väggnära placeringen de har nu. Upplever systemet som betydligt mer dynamiskt och klarare (ljusare/klarare/tydligare kan ju vara indikationer på en alltför förhöjd tonkurva som kan behöva kompenseras ned något) för tillfället. Förändringen är så pass markant att jag svårligen kan säga som det är enkom positivt. Utvärdering pågår. Behöver även justera ner basen en smula tror jag, då den horisontella placeringen även ökat deras nivå en hel del (de stod tidigare som två staplar intill huvudhögtalarna i14).
    11 points
  20. plind

    Nytt hos Plind. Nya kablar.

    Shoppingtur idag 😋
    10 points
  21. Byggandet av Magicos rum på drygt 3 minuter, snabbt och enkelt 👍 tommy
    10 points
  22. Daniel

    Solceller och hifi.

    Nu är systemet uppe och rullar. Och jag har lyssnat både på ren solenergi mitt på dagen och senare på kvällen då växelriktaren behöver ta energi även från nätet. Och jag hör ingen som helst skillnad. Det låter fint oavsett vad. Däremot bytte jag fötter på försteget. Från original till Gryphon Black Spikes. Det blev rätt mycket bättre.
    9 points
  23. lindome

    En analog utmaning

    En liten uppdatering kring PTP6-projektet. Jag har fått tallriken polerad av Pac - Stort tack för det Egentligen något som skulle gjorts i ett tidigare stadie, men nu blev det inte så.... Bättre sent än aldrig. Samtidigt har jag testat lite fram och tillbaka med underlag och koppling. Från början med klassiska SD fötter. Nu kör jag med sten på grön sylodyn som grund och sedan vilar plinten på 3 st Strange Attractors. Det är inga milsvida skillnader men det spelar med ytterligare bättre attack kan jag tycka. Sista orden eller testen är nog inte klara här minsann, det skulle behöva dämpas lite bättre. Bara att jobba på och testa mer Tack för input/hjälp av bl a @calle_jr o @bigblue
    9 points
  24. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Det råkade bli "rätt tillfälle" att plocka in den gamla trotjänaren i några dar! Det här kan vara den spelare som utseendemässigt är den bästa!
    9 points
  25. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Ibland är högtalarplacering bara högtalarplacering. Ibland blir projektet lite större. Det hela började egentligen med att jag bytta högtalare till YG för många år sedan. Så det är ett projekt som har tagit lite tid. Jag har länge velat ha lite mer bredd mellan högtalarna, men det betyder att alla akustikpaneler och tv måste hängas om. Mitt rum är inte symmetriskt så det är grunden till problemet. Jag började med att göra en rimlig approximation var jag kunde hitta en ny centrumpunkt, där jag får bredd men inte för mycket reflektioner från fönster. Så först fick jag leta efter punkter där högtalarna trycksatte rummet bättre än tidigare. med ocentrarade positioneringar kan man ibland få problem med bland annat trycksättning. Bara att sätta igång med andra ord. Högtalare som väger 130 kg är inte helt oproblematiska.
    9 points
  26. Intressanta tankar @24U En sak man inte alltid tänker på är att kabelns induktans ger en reaktans (se formeln för XL nedan) som tillsammans med kabelns resistans vid en viss frekvens ex vid 20kHz (på grund av skinneffekten) ofta ger en impedans som är flera gånger högre än kabelns DC-resistans. Jag har inte skrivit så mycket här på ett tag. En av förklaringarna är att jag lägger en del tid på att läsa in valda delar av kvantelektrodynamik. Området handlar om vad elektromagnetiska fält egentligen är. Och detta är relevant här eftersom elektromagnetiska fält har stor betydelse av kablar. Jag hoppas så småningom kunna tillräckligt för att göra ett försök att förklara hur åtminstonne delar av detta fungerar.
    9 points
  27. bigblue

    Mickes Musikrum

    Kan bara hålla med. Det här kan ju inte vara ett helt friskt beteende 😂. Brinkmann Bardo är en skapelse som ger livet njutning och mening. För egen del hade jag ett behov av att smalna av min breda tekniska uppsättning. Det fanns både CD, streaming, vinyl och rullband på menyn. Varje gång man upptäckte ett nytt favoritalbum var det 3-4 nya medier som man skulle (försöka) införskaffa. Istället fokuserar jag på två källor: den breda, lättillgängliga, nyfikna digitala leveransen. Och den hantverksmässiga, nerdiga och analogt magiska rullbandspelaren. Tillsammans blir det, det bästa av två världar - för mig.
    9 points
  28. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Det är sällan jag besöker min hifibutik numer men jag påverkas av alla "pryltokiga" Euphoniamedlemmar och därtill en del fåfänga. Jag la en beställning. Efter ett par veckor pinglade det till i mobilen 25 minuter senare var jag på plats... Och nu har jag hittat hem igen. Det blir tidigast på söndag som jag får utrymme att "leka" lite så får vi se hur det går...
    8 points
  29. Nu börjar det närma sig en utökning sortimentet med kablar för överföring av digitala signaler. Kablarna är handbyggda av noggrannt utvalda material för att möta höga krav på lågt jitter i signalöverföringen. Allt i linje med min filosofi att såväl analog som digital signalöverföring ska vara så transparent som det är fysiskt möjligt. Med transparent medan jag att kabeln inte ska påverka signalen. I den digitala domänen handlar det mycket om reflektioner som kan orsaka jitter och därmed påverka ljudkvalitéen. Det är ofta svårt eller omöjligt att rätta till problem som kablar kan ställa till med. Syftet med min filosofi är att få ut så bra värde och upplevelse av utrustningen som möljigt - till en rimlig kostnad. Det är precis samma filosofi jag har när vi kommer till högtalarkablar så småningom. Jag tror dessa kommer "ruska om" i vad som många trott vara möjligt. Simuleringarna ser nu fantastiskt bra ut - men det är fortfarande en bit kvar tills alla produktionstekniska utmaningar är lösta. Jag tror kanske teknologi som de baseras på kommer kallas Zero2 technology. Det är två lösningar som samverkar på ett helt nytt sätt. För kablar som överför seriell digital audio eller klocksignaler är bra ögondiagram så viktigt för att minimera jitter. Jag använder en 75ohms-kabel med mycket bra impedansanpassning och låg dämpning samt guldpläterade BNC/RCA-kontaktdon. Ledaren i kabeln är silverpläterad av solid koppar. Isoleringen är gasinjecerad PE vilket ger en kapacitans på låga 53pF/m. Kabeln är designmässigt lik Zero-serien för att matcha fint. Jag kommer börja med 1,5m längd med BNC-BNC, BNC-RCA och RCA-RCA.
    8 points
  30. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    När man har bestämt sig för att följa sin målbild så tar det ibland lång tid och ibland får man ta omvägar för att nå dit. Men plötsligt en dag så är man där Enligt mig så är Japaner väldigt duktiga på många saker. Lite extra duktiga enligt mig är de på Whisky och...
    8 points
  31. Snackar mest som snackar bäst... Talk Talk - Spirit of Eden
    8 points
  32. Det är lite märkligt att ibland när jag håller på och spelar in nya grejer så är det med det mest digitala och onaturliga som finns, Kraftwerk, som jag brukar reagera på att det låter ännu mer naturligt, levande och "analogt" än tidigare, och dessutom gärna utan att jag sitter i sweetspot utan bara spelar musik medans jag gör annat. Det är något som jag observerat sedan tidigare att jag spelar musik och reagerar på att det låter annorlunda utan att jag lyssnar koncentrerat. Jag kanske inte kan alla korrekta termer och är ganska dålig på att förklara vad jag hör i ord, men jag vet vad jag gillar och vart jag vill, och för mig är ovan nämnda beskrivning riktningen jag alltid strävar efter. Även om jag nästan uteslutande lyssnade på elektronisk musik när jag var yngre så var Kraftwerk inte mina största favoriter (även om de såklart fanns med i bilden också), men ju mer jag investerar i hifi anläggningen desto mer spelar jag dem tror jag. Framförallt så är det de nya mixarna som återfinns på "3-D The Catalogue" (båda tyska och engelska) som gör sig allra bäst och som låter riktigt riktigt bra. Även om jag försöker lyssna varierat när jag testar nya grejer så är nog det här helt enkelt min Stevie Ray Vaughan eller Alan Parsons... När jag testade olika VT99/6F8G rör för ett tag sedan så hittade jag ett lite roligt inlägg från en som gjort samma men ännu mer omfattande jämförelser och han använde en "Adele skala" för att beskriva karaktären på de olika rören med hjälp av låten "Hello", framförallt ifrån refrängen då hon tar i "Hello from the other siiiiiii-IIIIIIIDEEEE!". En skala från 1-10, där 10 är den mest kraftfulla och direkt översatt "magslitande" (gut-wrenching). Det stämde faktiskt ganska bra in på de rör jag hade att tillgå och jag förstod definitivt vad han menade. Nu är jag ingen stor Adele fantast egentligen, och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det heller, men något jag reagerade på nu när jag återigen skulle testa Adele skalan med lite nya kablar igenom hela anläggningen var att jag nu verkligen upplevde det som att hon befann sig i en riktigt riktigt stor konsertlokal, helt klart annorlunda mot tidigare hur som helst och där detaljer runt rösten framträder på ett annat sätt än vad jag minns och närvaron är så mycket större. Om jag generellt sett var 8 på Adele skalan tidigare så var jag helt klart på en 10:a nu. Från att bytt USB kabel, så har jag alltså adderat signalkablar, strömkablar och nu högtalarkablar. Det känns komplett och som att cirkeln är sluten, visst har jag fortfarande ett gäng Vertere strömkablar på olika platser i anläggningen (fyra för att vara exakt), men annars så har det blivit den nya Sablon Evo serien rakt igenom vilket jag kanske inte riktigt trodde det skulle bli själv, men efter att en kabel efter den andra imponerat så var det bara att ge efter för den fortsatta nyfikenheten. Jag har som jag förmodar många andra också tröttnat på överpriser på kablar och den mer "innovativa" och "revolutionerande" lösningen efter den andra. Jag har därför sökt efter ett prisvärt alternativ som inte skulle kompromissa med ljudet utan ändå vara så bra som möjligt och så nära mina preferenser som möjligt men inte kosta både skjorta, byxor och kalsonger på samma gång. USB kabeln imponerade både på egen hand och sedan i jämförelse med betydligt dyrare och hajpade kablar, den blev definitivt startskottet för att prova fler modeller. Signalkabeln gjorde om möjligt ännu större skillnad och var den stora överraskningen, strömkablarna förfinade allting ytterligare och högtalarkablarna blev lite som grädde på moset, det är nog de som jag hittills upplevt minst skillnad med, men på nåt sätt så känns det som att allting hänger ihop bättre. Kalla det synergieffekt om ni vill? Det kan ju även sägas att mina tidigare högtalarkablar var på en högre nivå än mina signalkablar så därför kanske skillnaden upplevdes som mindre, men missförstå mig inte, det är fortfarande ett bra lyft! Mark som är Sablon Audio anser själv att hans kablar kanske inte nödvändigtvis är de bästa på marknaden, men tillräckligt nära och i allmänhet mer känslomässigt tillfredsställande till en "dramatiskt" lägre kostnad. Eftersom de är mer organiska kan man justera sitt system för högre upplösning någon annanstans, t.ex. säkringar eller rör osv. Sedan kan man ju fråga sig vad som är "bäst", bäst för mig behöver inte vara bäst för någon annan då vi alla har olika tycke och smak. Han är också förespråkare för att hålla saker och ting enkelt och inte göra saker och ting mer komplicerat än nödvändigt, något som jag tycker ofta passar in i de flesta sammanhang. Ju mer man lär sig om nånting, desto enklare vill man hålla det. Det brukar inte råda brist på saker att uppgradera, tweaka eller byta ut här hemma, men för tillfället måste jag säga att jag känner mig väldigt nöjd. Lite som den där cirkeln som slutits som jag nämnde ovan, jag ser inga direkta grejer som behöver "åtgärdas" för tillfället. Visst finns det alltid något man KAN göra, men ingenting som jag behöver göra just nu. Det skulle väl kanske isåfall vara att..... men jag får se!
    8 points
  33. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Jag är oerhört nöjd med min Lumïn U1 Mini. Det låter bra, appen är suveränt bra med bra struktur, sorterings- och sökmöjligheter och dessutom snabb. Flexibla val för anslutningar och tar inte så stor plats. Streamingsdelen är den samma som i övriga modeller. Det som saknas mot dem är dacen, men den har jag separat. Tycker också den ser bra ut. Nu släpps version två med det eggande namnet Lumïn U2 Mini. Beställning lagd. Jag tror inte att det kommer att låta så mycket annorlunda men jag vill ändå hänga med och växa i modellens utveckling. Det säkerställer också att jag får de senaste uppgraderingarna av framtida firmwares. När jag hittat något bra så brukar jag hålla mig kvar på samma bana. Hoppas få den inom ca en månad.
    8 points
  34. JWE

    Dryckestråden

    Prövar för första gången min äppelcider gjord av egna äpplen 2019. Silva och Transparente blanche, Norrbottens resp. Västerbottens landskapsäpplen. Jäst först i damejeanne, slutjäs i flaska. Smakade riktigt bra, rik äppelsmak, torr, kolsyran on point. 10/10
    8 points
  35. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Det lät faktiskt inte rent i övre registren, nästan överstyrt. Basen kändes också lite fattig. Jag växlade över till Simon Yorke som kändes mer balanserad i sin tonbalans; renare med mer värmeinnehåll. Till viss del skall det vara så. Koetsu har en ”snällare” klang än t ex Ortofon och Lyra. Den upplevelsen jag fick med SME/Windfeld har jag också upplevt med Simon Yorke/Windfeld så jag hade lösningen klar för mig. Det var bara att göra om och göra rätt med VTA-inställningen (vertikala vinkeln mellan nålen och spåret). Den skall vara 23 grader på Winfeld. Det skall man åstadkomma om man håller de stödlinjen på tonarmen i våg och med rekommenderad anliggningskraft på 26 mN (2,6 g). Detta under förutsättning att pickupen inte är defekt vilket är svårt att ha koll på. Jag hade haft lite för bråttom med detta. Det räcker inte med ögonmått för att ha koll på detta. Man får mäta nertill och uppåt för att säkerställa att linjerna är helt i våg och det var de inte. Baktill var tonarmen drygt 3 mm högre än nertill. Som jag varit inne på tidigare så är Ortofons Replicant 100-slipningar ytterst känslig för fel spårvinkel. Det är fixat och nu är det helt annat ljud. Bra balans, djup bas och en glittrande diskant. Dynamiken är också på ett helt annat plan. Nu låter det Winfeld (som för övrigt har mycket gemensamt med Lyra Kleos som jag också ägt).
    7 points
  36. Jo, jag ”skruvade” några timmar igår och en timme idag. Jag har varit fullt upptagen med helt andra saker i veckan och i helgen. Det stavas ”familj” inklusive barn, barnbarn, åldrig svärmor och trädgård samt ett ordförandeskap i hamnföreningen där det råder full aktivitet just nu. Fr o m tisdag blir det lite lugnare (hoppas jag). Musik och hifi passar inte bra under stress men däremot när det är dags att stressa ner…
    7 points
  37. Hej, det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall. Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage. Med vänlig hälsning, Marten gänget
    7 points
  38. Precis framtagen ur sin låda. Plastskyddet känns relevant!
    7 points
  39. Grattis @zood Ytterligare en som sett ljuset och hört ljudet
    7 points
  40. Govinda

    Hemma hos Ishoot

    Bara lite gamla vintagegrejer
    7 points
  41. Ett fint paket från Italien har anlänt, uppackat och klart så fungerar det fint. Provkörning av steget i den nyaste generationen gav habegär, men priset, 150 000 kr känns tokigt och då fick det bli ett begagnat av förra generationen. Lite nervöst med import på detta viset, men via handlare kändes det tryggare. Nu ska det lyssnas!😊
    7 points
  42. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Mitt kontorstereoprojekt spårade ur…låter mycket trevligt dock. Med hjälp av Bengt på SoundbyVinyl har köpt och lånat ihop detta system. Palmer med The Wand och Phasemation pu har jag köpt men LFD och Harbeth är lånad. Jag tog Luna och Nordostkablar hemmifrån och även Consolidated step-up och Entreq jordbox. Kul resa så långt…Naimarna längst ned är urkopplade.
    7 points
  43. Daniel

    Hur vill ni ha det?

    Tanken var i vårt Showroom i Stockholm, på Östermalm. Men nu kanske vi flyttar till Göteborg! 😂
    7 points
  44. För två veckor sedan blev det ett spontan köp av en ny USB kabel egentligen delvis för att jag retat mig på att den jag hade behövde tvinnas runt sig själv för att få kontakterna i rätt läge. Kabeln är tämligen styv så det blev rätt mycket påfrestningar i kontakterna vilket inte kändes helt optimalt. Efter lite snack med ägaren av Tubulus så beställdes det en Concentus kabel den jag använt innan är en Argentus V3 så ett steg upp blev det när jag ändå skulle byta. För att få kontakterna i rätt läge så får han reda på hur de sitter i apparaterna så byggs kabeln så kontakterna hamnar i rätt läge. Enkel skiss över mina apparater skickades med beställningen och sen var det bara att vänta leveranstiden brukar vara runt 1-2 veckor. Igår dök den upp skickade dagen innan med DHL Express (skulle vara hemleverans men DHL tyckte den skulle till utlämningsställe). Blev riktigt bra detta, nu passa kabeln perfekt och behövde inte vridas eller tvingas på nått vis. Buntbanden sitter bara där för att hålla kabeln på plats så den inte kan flytta sig de är alltså inte åtdragna mer än precis nödvändigt.
    7 points
  45. Audionet

    Audionet...

    Den senaste tiden har jag tyckt att mitt ljud inte riktigt levt upp till den minnesbild jag har av mitt ljud. En svag olust till att spela musik har infunnit sig vilket är lätt frustrerande. Basen har varit lite instängd, saknat upplösning och känts lite strypt. Jag har upplevt musiken som lite trött, slö och oinspirerad. Så ikväll fick jag för mig att jag var tvungen att undersöka fenomenet lite närmare. Innerst inne visste jag vad som förmodligen ställde till det. Men ibland är det bra att få bekräfta tidigare fastställda uppfattningar. För en tid sedan fick jag för mig att jämföra lite kablar. Eftersom jag är lite lat och gillar när saker och ting är lätt och smidigt så lät jag alla kablar ligga sida vid sida för att lätt kunna skifta. När jag väl tröttna på att skifta kablar så städade jag inte upp bakom anläggning. Det här är en erfarenhet som jag har med mig sedan tidigare. Kablar som inte används skall absolut städas undan. Jag vet ju om detta och har råkat ut för detta tidigare. Varför kan man då inte förmå sig själv att anstränga sig lite och plocka undan efter sig? Nåja, belöning var stor när jag nu väl fick städat upp i min sladdröra! Så en liten påminnelse till mig själv. Är det inte inkopplat, plocka undan det!
    7 points
  46. Vattenskadan är nu fixad ringde de och sa igår så det blev till att packa för hemfärd och nu ska det letas några nya möbler säger hon…….okej då! Så det blev ett skifte i stugan en av sönerna med familj passade då på att ta över stugan då farfar lämnat den obevakad, jaja det är väl bra att den utnyttjas kan jag tycka men det hade varit kul att få träffa de minsta oxå, men det får bli en annan helg. Så nu blir det till att leta möbler i första hand tydligen medans jag vill börja med att plocka bort all elektronik för att kunna bygga om bänken, hitta bänkskiva, sätta upp akustik fix, städa garaget och sedan vara i stugan då de ska börja mura garaget som ska stå färdigt till midsommar. Men jag får nog ändå ge frugan fullt fokus då hon har haft sin garderob i utspridda högar i huset, hon ser framemot att få ordning på det och det är något som jag ”förstår” Allt mitt får m a o ta den tid det tar, även om jag tar några tag när det blir en lucka i almanackan /byZan
    7 points
  47. persve

    Besök hos persve

    Här är spelaren med originalarmen Ortofon rf 297 med SME-fäste! Den är skickad till Alfred Bokrand för renovering eftersom den brummar! Snart tillbaka på sin plats med EMT/Ortofon OFD 25 monopickup!
    7 points
  48. Vi drog vidare norrut och installerade de medhavda artiklarna hos mig i Bohuslän innan vi åkte tillbaka till Göteborg. Det blev cirka 85 mil totalt och hann förstås bli mörkt innan vi var i Göteborg. Det var ett par ESL-2912 som följde med tillbaka. Här uppställda för funktionsprov och inkopplade i min vintage-anläggning. De fungerade och hade klarat frakten fint. Ingen optimal placering med det lät förvånansvärt bra med stor ljudbild och förstås väldigt rent ljud. Beskrivning av högtalarnas vidare öden kommer att ges i min medlemstråd.
    7 points
  49. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Om jag ska ge mig på att beskriva Sigma högtalarkabeln så upplever jag att den förmedlar en svärta, upplever att instrument svävar fritt i rummet eller kanske jag skulle kalla det en holografisk känsla av att den tar vissa instrument och urskiljer dom på ett markant sätt! Svärtan känner jag igen från tiden jag hade min strömlist från Shunyata. Efter att kablarna fått sitta i ett dygn och lyssnat en hel del så upplevde jag att kabeln även levererade mer bas, men samtidigt upplevde jag och min sambo att Sigman lät lite torrare i min anläggning mot vad jag använder. Skulle nästan säga att jag upplevde ljudet lite oengagerad hmm Nästa steg var att koppla in Sigma strömkabeln och nu kändes det plötsligt att saker och ting börja vakna till liv, nu var det oengagerade ljudet borta och det börja svänga och låta riktigt trevligt och jag upplevde att basen blev mer kontrollerad. Jag hade önskat att jag hade haft två Shunyata strömkablar till mina Devialet, nu så kör jag Sigma strömkabeln till min nätlist och man funderar vilken påverkan jag fått för ljudet om man haft Shunyata rakt igenom. Något jag reagera på när jag testa var att det gjorde väldig nytta för ljudet med att använda Black Box från Synergistic Research vilket gjorde att det blev mer djup och separation så det verkar som Shunyata och Black Box är en bra kombination. Jag skulle nog beteckna Shunyata lite mörkare i karaktär då jag testa med att växla mellan att köra min Innuos Statment med Sense och som Roon Core, upplevde nog som att jag fick mer luftighet med att köra med Roon. Passade även på att flytta på högtalarna då jag upplevde att Shunyata behövde vinklas in lite och att flytta ut hötalarna lite till i rummet. Så vad är min slutsats om Shunyata jag gillar skarpt Sigma strömkabeln sedan så gör ju inte högtalarkabeln heller helt bort sig ( i min anläggning )! Men jag inser att om jag skulle frångå det jag har idag till att köra Shunyata, så skulle jag bli tvungen att byta ut allt kablage för att få en homogen ljudbild vilket inte skulle bli ekonomiskt försvarbart! Sedan kommer ju alltid frågan hur upplever jag mitt ljud efter att jag plockat bort Shunyata kablaget Faktisk så blev jag glatt överraskad med det jag redan har, upplever att jag får mer livskänsla och stampa takten känsla med Purist. Det jag kanske tappar är just att Shunyata kan leverera att vissa instrument är mer utstickande 3D att man fokuserar på dessa, medans Purist har mer av scennärvaro/nerv allt är med utan att något sticker ut. Det jag upplever just nu är nog att jag får försöka hitta en annan stömkabel till mina Devialeter och detta vare sig jag skulle köra med Shunyata eller Purist Audio som högtalarkabel, men som jag nämnde så har jag en annan högtalarkabel att testa som jag återkommer till!
    7 points
  50. Första intrycken då efter att ha spelat hela morgonen/förmiddagen, kan nog kanske ändra sig med tiden i vanlig ordning.😊 Steget spelar väldigt fint, tog inte lång stund innan den analytiska sidan gav upp och musiken tog över. Ett gott tecken. Bytte normalkablaget, tvinnad EKK 1,5 mm2 till Kimber Cable 8 CT och det var som att öppna dammluckorna för steget. Förvånansvärt vad det gjorde för upplevelsen. Olika slutsteg/högtalare harmonierar olika bra med olika kablar, finns inget bästa, allt beror på tydligen.Det är första gången Lana del Rays ”Textbook” har fått en mening för mig liksom Patricia Barbers album ”Clique” som verkligen blivit intressant. Kul!😃
    6 points
×
×
  • Create New...