Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-01-16 in all areas

  1. 13 points
    Peo

    Peo's prylar

    Jag avrundar med del 5. Sist i kedjan, men inte minst. Sen första gången jag hörde dem, jag tror det var 2016, har de funnits där i mitt undermedvetna. Det sa bara klick, eller hur det nu var Kungen uttryckte sig. Jag talar inte om Silvia, utan Sabrina, Wilson Sabrina. Sedan dess har jag aldrig missat ett tillfälle till en ny provlyssning. Det har varit omväxlade mäss- och butiksbesök och ofta har det låtit riktigt bra, nästan så bra som jag upplevde det första gången, men ibland har det bara varit tråkigt, platt och allmänt omusikaliskt. På en mässa går man kanske tillbaka efter några timmar med förhoppning om att problemet är fixat, men nej, det låter fortfarande lika illa. Tydligen är högtalarna känsliga för antingen rummet eller elektroniken. Jag har för vana att dokumentera lyssningar som kan ha något värde för framtiden, mest för att kunna gå tillbaka om/när minnet sviker mig. Vid en sammanställning av de lyssningstillfällen jag haft med Sabrina visade det sig att i samtliga fall som jag inte har gillat ljudet, har de drivits med elektronik från en och samma tillverkare. Rummens storlek och form har varierat i hög grad, från 10-12 m2 till >50 m2 och det har inte spelat någon roll. Jag tror därför att det beror på elektroniken. Rätt eller fel tänkt? Jag är kanske lite för snabb med att dra slutsatser, men samtidigt tycker jag att mina anteckningar talar sitt tydliga språk. I bland kan det bra att vara en dokumentationsnörd, men samtidigt är det lätt att dra felaktiga slutsatser om de är baserade på för lite information. 8 lyssningar är kanske lite för lite för att döma. Det fanns alltså bara en lösning, lyssna hemma. Mitt problem var länge att få en möjlighet att lyssna på dem i hemmiljö. Det är inte så många butiker som har Sabrina hemma och att få till en provlyssning på hemmaplan verkade helt omöjligt. Bor man i en avkrok av Sverige, får man väl kanske räkna med det. Jag köper ju inte en bil utan att provköra den först och jag köper definitivt inte några högtalare utan att lyssna på dem i min anläggning först. Jag har testat tillräckligt många högtalare i mitt liv för att veta att alla inte passar här och om jag är kritisk i det här momentet behöver jag inte byta ut mina befintliga prylar så de matchar högtalarna, eller bygga om bostaden. Till slut kom äntligen tillfället att få provlyssna ett par Sabrina hemma, i min anläggning, och jag var inte sen att haka på. Det tog inte många minuter att konstatera att de trivdes riktigt bra ihop med min elektronik och att de inte vantrivdes i mitt lilla rum. Placeringen var väldigt grovt inställd vid provlyssningen, men det lät ändå lika bra som jag hade hoppats på (drömt om). Resultatet blev att det idag ingår ett par Sabrina i min anläggning. Wilson Sabrina är en 3-vägs högtalare men en 8" bas, en 5 3/4" mellanregister och en 1" diskant. Impedansen är 4 ohm och känsligheten är 87 dB @ 1W @ 1m. Stolek (HxBxD) 96,48 (+ spikes) x 30,48 x 38,55 cm Det är alltså en relativt liten högtalare, rent fysiskt, men den spelar som en stor. De verkar kräva en hel del effekt, men jag har så det räcker till och de levererar ett ljud som passar mitt ljudideal och mina behov perfekt. Det går att spela väldigt tyst och det går att spela ohälsosamt högt utan några tillkortakommanden. De vinner över mina gamla högtalare på alla parametrar, utom två. Spendors diskant är bättre och Spendor D9 går djupare i basen. Jag vill definitivt inte påstå att Wilson's diskant är dålig, absolut inte, bara att jag tycker Spendor's diskant är snäppet bättre. Den absolut lägsta basen offrar jag gärna för den snabba och nyanserade basen som Sabrina levererar. Mina högtalare är lackerade i nyansen Galaxy Gray med svarta fronter. Den stora frågan är front på, eller front av? Det lutar nog åt front på. (Spendor D9 i bakgrunden) Jag behövde få upp högtalarna 25-30 mm för att soffbordet inte skulle påverka för mycket. Tjockleken på en hockeypuck var perfekt, men jag gillade inte att ha den lösningen. Originalspiksen var inte tillräckligt långa, så det fick bli en hemsnickrad variant tillverkade i rostfritt stål. Högtalarna väger 50 kg så jag ville ha lite stöddigare doningar än bara en spetsad skruv och det krävdes en bricka under för att de inte skulle sjunka ner till grannen. Så, nu har jag dokumenterat de mest avgörande händelserna under den gångna perioden. Min hifi-resa fortsätter förhoppningsvis med oförändrad entusiasm och rätt vad det är så kanske jag dyker upp igen med en ny uppdatering av min tråd. Tack för alla kommentarer och alla . Ha en god fortsättning på 2019. /PEO
  2. 9 points
    rikard

    En hifinörds bekännelse

    T2 - Uppackad och inkopplad, har inte riktigt hunnit lyssna så mycket mer än att jag hört att det kommer ljud ur den... och att det låter VÄLDIGT lovande! I'll be back....
  3. 8 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    HIGH END München 2019 "A true reproduction of the Original" Så skall det låta. Wester Electric visste något och återskapade musik och ljud på ett för dagen unikt sätt. När nästan 100 åriga högtalare gör många viktiga saker för det reproducerade ljudet, som många nya produkter tappat bort, funderar jag på varför? Jakten på det perfekta ljudet ekar vidare. Allt går inte framåt men mycket. Skall vi hitta det i München i år? Vill vi hitta det? Är det ens möjligt? Oavsett svaren på dessa frågor är denna mässa fantastisk. Mycket lärorik, berikande och trevlig. Klart jag skall försöka undvika allt som kan stoppa denna trevliga resa i år. Jag laddar kameran och blädderblocket, rensar vax och lägger upp en rutt. Utan rutt ingen sprutt och man blir "stuck in the middle". Vi får se var jag hamnar i detta. Men kul kommer det bli i alla fall, riktigt kul.
  4. 7 points
    P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Helt klart min uppfattning också. Basåtergivningen de två emellan skiljer sig, enligt min mening, på så sätt att TAD-uppsättningen ger lite fastare och hårdare bas, därav att den blir mer markerad och dynamisk i sin presentation. Aavik U-300:ans bas tycker jag fyller ut bättre i bredd och dessutom fastnade jag rätt snart också för den väldigt mjuka fina upplösningen i de övre registren. TAD's diskant är en aning mer hissad i mina öron och den ville jag helst slippa med tanke på att jag har en liten defekt sett till min hörsel. Aaviken passar nog dessutom min genomsnittliga musiksmak lite bättre sett till detta med mjukheten. Dessutom tycker jag att riaa-steget presterar väldigt bra vilket ju eliminerar ett separat sådant och det blir mer "luft" och plats i racket Sett till kapitalinsatsen för TAD's båda enheter så vinner ju Aaviken också en del mark i min ekonomiska värld. Cd-transport har jag ju redan och den gör precis vad jag tycker den ska göra så där förlorar jag ju lite plats i racket i.o.f.s. ( med tanke på TAD,s transport/dac/volymkontroll-combo). M.a.o så blev det en Aavik U-300 som fick mitt fortsatta förtroende efter alla dessa mycket kompetenta apparater jag haft förmånen att kunna testa i mitt eget lyssningsrum Man kan säkert vänja örat och sinnena till vilken som helst av dessa men då det kommer till en sådan lyx att där går att testa olika tillverkare sida vid sida så framträder ju de små skillnaderna lite lättare. Oavsett så tog detta hela sommaren + delar av hösten att genomföra och jag behöver väl kanske inte avslöja att jag inte direkt satt och frös under testperioden Just ja, jag fick även tid att prova lite med ett MBL 6010D-försteg... Ett erbjudande om köp var naturligtvis också inbakat i lånet. Det föll p.g.a att den höll sig inom mitt gamla ljudsignum vilken jag ju från början ville styra i annan riktning... dessutom så var det ju det här med att spara in på plats och gå en lite mer minimalistisk väg. Jag tror den fortfarande är till salu så om någon är intresserad kan jag förmedla kontakten via p.m. Efter en lång och intensiv utvärderingsperiod så gick jag äntligen i mål. Aaviken tjänar mig mer än väl och jag är väldigt nöjd med mitt nya "multiverktyg" Det är ju efter sådana här perioder man inser vad ens hobby har att ge och saknaden efter att få jämföra grejer gjorde ju att jag straxt före jul började att se över kabelhärvan men den resan har jag ju redogjort för i en separat tråd. Jag återkommer eventuellt i den när de nya kablarna har anlänt, beställningen är lagd... inget är som väntans tider, brukar det ju heta...
  5. 7 points
    Daniel

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Tycker ovanstående är klokt. Det finns ingen magisk ingrediens som kan skapa njutning hos alla. Och inga ord som kan övertyga någon att ändra åsikt. Till exempel kommer jag nog aldrig att överge det analoga, oavsett hur mycket jag bombarderas av argument om den digitala teknikens överlägsenhet. Med det sagt kan jag även njuta av ettor och nollor, men inte riktigt lika mycket. ;-) Vi ses i München!
  6. 6 points
    Ja, det var kanske inte så svårt att gissa för dem som kan sin Studer-historia. Med lite tur har jag den levererad hem till mig nästa helg. Jag har under en period funderat på att komplettera med en bandspelare till och det naturliga har för mig varit att kika på 800-serien. Hur coola A812, A816 och A820 än är så blir de alldeles för stora i mitt rum och har en massa funktioner jag inte behöver, så det naturliga valet blev att kika på A807 och A810. Jag hade egentligen nästan redan valt en A807, men efter lite diskussion med den trevlige italienaren Fabio så slog jag slutligen till på en fullständigt genomgången och justerad A810 med VU-mätare. - Men din B67a då? Jo, den har börjat visa lite ålderskrämpor på senare tid i form av lite mekaniskt missljud vid avspelning, obalanser vid snabbspolning plus att den har kvar alla ursprungliga Frako-kondingar, så jag tyckte att det var dags att erbjuda den en fullständig TLC innan den går upp i rök
  7. 6 points
    rikard

    En hifinörds bekännelse

    Så kom den då äntligen, helt oannonserat och utan förvarning dessutom, jag hade ju "förutspått" att en uppdatering inte kunde vara långt borta och har väntat på den, frågan var väl bara när den skulle anlända. Jag älskar när nya produkter bara dyker upp från ingenstans, istället för att de annonseras och sen får man gå och vänta i ett halvår och hinna tröttna innan de ens har släppts. Som innehavare av förmodligen en av de första enheter som levererats till kund i världen så förpliktigar det väl att jag måste säga några väl valda ord om den. Och hur mycket jag än lovordat instegsmodellen D2 i tidigare inlägg, så sent som för bara några dagar sedan, så var första intrycket efter att precis kopplat in T2 och de första tonerna spelades, att det här är en annan nivå. De klassiska och kanske förväntade skillnaderna när man klättrar uppåt på stegen som större ljudbild, mer holografisk, mera detaljer, bättre baskontroll osv är där, men det som kanske slår mig allra mest är hur enkelt och obehindrat musiken framträder ur en knäpptyst bakgrund, det är ett enormt lugn över hela ljudbilden, något som är väldigt lätt att uppskatta. Det här är fortfarande tidiga första intryck dock, jag minns från D2 att den växte med tiden, oavsett vad man anser om inspelning så är iaf min personliga erfarenhet att Lumin mår bra av det och att det bara kan bli bättre. Min nuvarande Roon-server klarar att upsampla till DSD256 utan problem vilket är det jag gör för tillfället, men en ny server är beställd som även ska kunna hantera DSD512, vilket jag är övertygad kommer leda till ytterligare dimensioner av välljud. Apropå Roon så är installationen busenkel och klaras av på några sekunder, Roon hittar den direkt och det är bara att lägga till den och börja spela. Kan inte bli enklare. Lumin som företag fortsätter att imponera på mig, allt ifrån hur man hanterar en produktlansering, paketering, support och närvaro på forum till högkvalitativa produkter och hur man verkar göra allt rätt just nu. Jag gillar även att man till skillnad från många andra "high-end" märken har en instegsmodell i D2 som inte enbart ligger bra till prismässigt, men även levererar på väldigt hög nivå och är en fantastisk inkörsport till Lumin världen. Där det trots allt finns utrymme att klättra uppåt med stor belöning om och när man har möjlighet. Pris vs prestanda så känns det verkligen som att denna T2 modell ligger perfekt i sweet spot, vilket deras egen marknadsföring vill påtala, men jag håller med! Om man dessutom kommer ifrån en setup med separat DAC och streaminglösning med kablar av hög kvalitet till och mellan dessa burkar så kan den snudd på nästan betala sig själv. Streamer + DAC = kärlek! Nu börjar det nästan kännas på gränsen till att jag kanske får betalt av både Lumin och dess återförsäljare för det här inlägget, om det bara vore så väl, men jag är tyvärr bara ännu en väldigt nöjd användare...
  8. 6 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag hade rätt mycket nostalgi i band-lådan! Tyvärr är ett par av fodralen tomma Men det finns ändå en hel del kul däri. Detta var mitt portabla musikbibliotek runt 90-92! Flera av banden köptes på diverse segelrutter runt om i Europa och USA och gick många varv i kassettspelarna på båtarna och givetvis även i bilen på land.
  9. 6 points
    Just det här var en jäkligt onödig jämförelse och helt obegriplig i detta sammanhang.
  10. 5 points
    calle_jr

    Allo Sparky USBridge

    Allo Sparky USBridge Jag skaffade en Allo tvåkortsdator från Indien för $183, för att se om man kunde få lite raga i hemmet. Det är ett Allo Sparky SBC moderkort och en USBridge transport, 16GB eMMC för operativsystemet Volumio, samt en 5V psu. Allo USBridge stödjer upp till DSD512 eller åtminstone DSD256 (beroende på dac), vilket duger gott till mig. Men spelar den musik
  11. 5 points
    AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    I dessa "snurriga" tider är det väl lika bra att provsmaka det utbud som finns? Jag har inte slängt mina gamla köpekassetter, och den du ser på bilden hittade jag på loppis för något år sedan! Det är en reklam-historia med mellansnack om olika Alfa Romeo-modellers fantastiska egenskaper, t.ex. Alfa 33 1.7 Quadrofoglio Verde. Med tanke på mitt "nick" tyckte jag det kunde passa! Spelaren fick jag av en vän, som tänkte slänga den! En inte oäven spelare, en Onkyo Integra R1 med tilläggsbeteckningen TA-2600. Låter det bra? Jadå, för sjutton. Har jag hört bättre? Jadå, för sjutton! Den fick en mindre rengöring, välbehövlig, likväl som lite olja och rengöring av drivremmar. Nu snurrar det på fint!
  12. 5 points
    P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Det har jag men bara till 50% Jag återkommer angående det... Den här kombinationen spelade på ett sätt jag aldrig tidigare fått mig till livs hemmavid. Musiken strömmade så snabbt och spirituellt att jag knappt hängde med i svängarna. Dynamiken var så explosiv och direktverkande att det nästan gick att ta på strängarna när Andy Mckee plockade bland dessa på sin gitarr. Hela musikpresentationen stod rakt ut i rummet på ett imponerande sätt... minst sagt. Det här var något helt nytt för undertecknad, trodde aldrig att mina högtalare var i stånd till att återge en dynamik av detta slag. Att det här spelar med en superdetaljerad och transparent återgivning är inget understatement... som sagt... det imponerade väldeliga. Men var det kanske ett lite väl stort steg från min vanliga "ljudsignatur" med gott om kött, blod och kroppighet som följde med långt upp i mellanregistret ? ... jepp, det var vad jag kom fram till. Dessutom fick jag aldrig ordning på appen som möjliggjorde avspelning via riaa't. Vare sig min Ipad, mobiltelefon eller android-platta fungerade som styrmedel så jag kom aldrig till skott med vinylspisandet i den här uppställningen. Antar att mina kunskaper i "datavetenskap" är av en nivå under medel så det var bara att ge upp. Vid mitt testtillfälle så fanns det ingen systemfjärr att tillgå, moderna saker som appar ska väl ersätta dessa nu för tiden antar jag, så det gick inte att falla tillbaka på någon sådan heller... men jag hakade inte upp mig så värst på det. Dessutom hade jag vid det laget redan insett att det var något annat jag behövde sett till min smakinriktning för ljud och musikpresentationer. Men skam den som ger sig... Telefonen ringde en dag och en bekant röst uppenbarade sig i andra änden... -Du som håller på och testar och har dig kanske behöver lyssna på något riktigt bra också ...? Skönt med ett styrdon man bara behöver tummen till...
  13. 5 points
    byZan

    byZan - Nytt i stugan #7

    Ja det ska bli väldigt spännande att följa hur det blir och ni kan följa arbetet med detta i denna tråd som jag tror många kommer tycka är värd att följa. Hoppas att utföraren håller tungan rätt i munnen nu bland alla pinnar och pinaler så det blir blir bra, själv litar jag fullt ut på att det kommer att bli ett kanonjobb som utföres. /byZan
  14. 4 points
    Dags att avslöja innehållet! En god början för att byta ut nuvarande "dedicated line" som är en vanlig installationskabel på 3x2,5 kmm. Nu skall den äntligen ersättas med en lite kraftigare på 3x4,0 kvmm av hifikvalitet från Gigawatt. En tanke som legat och gnagt i bakhuvudet under många år, men dragit mig för dragningen som tarvar lite krypande och spikande då den nya precis som den gamla måste förläggas utvändigt. Bor i ett äldre hus utan så grova rör i väggarna. Calm
  15. 4 points
    rikard

    En hifinörds bekännelse

    Det hör väl till på något sätt att vi låter oss övertygas om det ena eller det andra, vi människor gillar att kunna placeras i fack som t.ex rör älskare, eller Class A fanatiker. Sen vore ju framtiden oerhört tråkig om dagens sanningar aldrig blev osanningar, saker och ting förändras ju, och då får man göra sitt bästa för att försöka vara så pass open minded att man inser att det är dags att släppa sargen och ändra sin uppfattning. Eller att man kanske bara kommit till insikt om att man haft fel hela livet. Nu t.ex när jag äntligen kan lyssna till ljuva toner i DSD512 så förstår jag inte hur det jag lyssnat på tidigare ens kan kallas musik, allt annat är ju HELT olyssningsbart!
  16. 4 points
    rikard

    En hifinörds bekännelse

    Min erfarenhet säger att man inte ska underskatta förstegets betydelse i kedjan... även om Lumin och många DAC:ar är kapabla att kopplas direkt till slutsteg så finns det ofta mer att hämta med ett bra försteg.
  17. 4 points
    octavia rs

    En hifinörds bekännelse

    Qobuz kommer till Roon 😀 nu @AlfaGTV och @rikard https://darko.audio/2019/01/roon-v1-6-qobuz-tidal-pandora-for-lossless-lovers/ https://community.roonlabs.com/t/roon-1-6-is-now-live/58657
  18. 4 points
    Harryup

    Figges ljudlåda

    1: Nä jag utesluter inte alls att du fått till det riktigt bra. Men jag utesluter att du inte kan komma längre. Det är väldigt svårt att höra att man fått det optimalt, en kombination av lyssna och mäta brukar vara nödvändigt. Trots allt så är mycket av det fysik som inte ens en hifi-leverantör rår på. 2. Nej, de använder inte öronen för att sätta upp grundinställningar. Förstås lyssnar man under tiden konserten är men man jobbar ganska slaviskt med program typ Smaart både före och live under konserten. Därifrån går det att fjärrstyra filter och anpassningar i varje eq via nätverk. Sen sitter man ju och medlyssnar men inte sällan har man egna monitorer som man lyssnar på och man går ju inte runt i lokalen när det är show. Då är det för sent. 3. Är fullständigt övertygad om att det är välspenderade pengar. Finns inte en nätkabel i världen som kan rädda det man förlorat i sitt rum på grund av suboptimala inställningar. Det är väldigt svårt att höra vad man saknar i basen, det är en aning lättare att höra var resonanserna ligger men svårt med hur breda dom är. "Man vill gärna se hur det låter." 4. REW är klart bra och det finns forum att läsa som användare. Programmet är mycket kapabelt och det man kan kika på är fas och group delay när man mäter förutom frekvensgång förstås för anpassning av basar. Kan man justera delayen så kan man kika på när övergången mellan topp och subb blir så rak som möjligt. Sen återstår ju det knepiga att tolka mätningen men även där finns det massor med hjälp att få på nätet. Det går tyvärr inte att pruta på priset eftersom det är gratis. Jag skulle gå till Youtube och leta efter videos med REW och ord som subwoofer, filter, crossover, alignment, och man kommer hitta många som har lagt ner mycket av sin själ på integration. mvh/Harryup
  19. 4 points
    Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag tycker inte det finns någon anledning att få detta till en tävling om olika högtalarkonstruktioners överlägsenhet. Alla olika konstruktioner har sina fördelar. Det är väl därför det inte bara finns en typ av högtalare. Ingen är perfekt och man får välja det som passar en bäst. Reismers hornhögtalare låter inte så mycket horn/tratt som många andra. Visst kan horn låta bra och visst har de egenskaper andra högtalare inte klarar av lika bra. Det har Magnepan också och tex Wilson. Alla med olika lösningar som gör olika saker bra. Jag har hört mängder av hornhögtalare i Tyskland. Horn kan låte jättebra på gammal jazz. Gärna med blåsinstrument i mässing. Ett test jag brukar göra med hornhögtalare som jag tycker många har svårt med är violinen. Jag har så många gånger hört hornhögtalare låta bra och så väljer jag något med fiol... ofta har den då låtit konstigt, så att jag inte känner ingen klangen. Så trots att horn har massa positiva egenskaper i dynamik och snabbhet tycker jag en svårighet för en del av dem vara klangen i vissa instrument. Liksom Magnepan har en överlägsen lätthet och transparens i ljudet saknar de makrodynamik i basområdet även om det finns visst mått av detta i de bästa systemen som tex hos Listen to Music. Och "vanliga" högtalare med elektrodynamiska högtalarelement som finns i mängder med olika konstruktioner och med olika egenskaper, bra och dåliga. Min poäng är inte att WE-hornsystem skall hamna i var mans hem, bara att det är värt att värdera de unika egenskaper dessa system besitter och att vi kan föra in lite av det ljudet i våra moderna system och enligt min mening få ett mer naturligt och något steg närmare ett verkligt ljud från livemusik. Jag hörde Paul McGowan beskriva ett live-ljud som något man aldrig skulle kunna blanda ihop med något reproducerat ljud från en högtalare. Inte pga klang och upplösning mm. Man kan nämligen höra skillnaden om man är i ett annat rum eller utanför ett hus med öppna fönster. man kan avgöra om någon spelar live där inne eller om det är från en stereo. Men med WE systemet är det mer så än på andra system att man skulle kunna fundera på om det inte är live. En Magnepanfantast och en Hornfantast och en fantast för vanliga högtalarelement kommer aldrig att kunna övertyga den andre. Man har ju valt det man valt pga vad som gör en gladast när man lyssnar. För egen del har jag inget svårt att uppskatta duktiga system från alla läger. Det är bara det att om jag skall sitta hemma och lyssna dag ut och dag in väljer jag det som jag gillar bäst. Om jag skulle ändra mig och byta smak så byter jag så klart högtalare. Att sitta hemma och lyssna på WE är otänkbart. Jag vet att du är duktig på mycket med HiFi bla horn Spiros. Vilken hornhögtalare borde jag testa med en violininspelning som kommer att låta som en violin med trälåda och inte som ett blåsinstrument av metall (om jag får ta i lite)?
  20. 4 points
    Akkelis Audio

    10 year challenge

    2008 hade jag för första gången horn i musikrummet hemma. Opera M12 hette modellen och det var verkligen något helt annat!!! Visst, första två låtarna lät det tratt, men snabbt glömde man detta och fascinerades bara av en grym dynamik. Alla andra högtalare lät trötta i jämförelse. Det skulle vara väldigt kul att höra dem igen, 10 år senare, för att se vad jag nu skulle tycka om dem. Sedan Opera M12 såldes har det passerat Marten Mingus, Tannoy Glenair 10, Blumenhofer Big Fun 17 och nån modell från Ascendo. Detta i ganska rask takt fram till för kanske 5 år sedan då det första paret Avantgarde, modellen Uno Fino flyttade in i källaren. några år senare ersattes de av Avantgarde Uno XD och dom lär stanna i överskådlig framtid. Dom senaste 10 åren har en mängd rörförstärkare passerat. Många okända/ovanliga som Emille, Kingrex, Conrad Johnson, Piraudio, Audio Metiere Accordance, mm. Men även här landade det stabilt i EAR för kanske 5 år sedan och det har jag spelat på fram tills nyligen då det ersattes av Luxman och First Watt. Det som kommer att bytas framöver är DAC, i övrigt känns det som om systemet nu balanserat och stabiliserat sig och kommer att vara rätt oförändrat en bra tid framåt.
  21. 4 points
    byZan

    byZan - Nytt i stugan #7

    Hur tänkte jag när jag nu har påbörjat en resa med R2R? Allt började för länge sedan då jag skaffade en Teac X20R och en himla massa bra band, kopior på eget inspelade band från kompisar men aldrig ett riktigt masterband införskaffades då, spelade in mycket själv oxå. Banden blev liggande och bandspelaren blev undanskuffad den med när cd’n tog över. Tyvärr så förstördes banden då de inte tålde vindens skiftande temperatur och bandspelaren torkade väl ihop. Tog fram den vid något tillfälle för flera år sedan för att testa, men den ville inte alls gå som tidigare så jag försökte mig på en rengöring och lite annat fix men den ville inte alls prestera som tidigare, så ja la ner projektet att försöka få den i det superskick som den var i när den blev undanskuffad. Åren gick och jag lyssnade på många R2R på mässor och även hemma hos kompisar och imponerades visst av vad jag hörde men inte såpass mycket att jag tyckte att det var värt en investering, det som fanns hemma i form av källor presterade såpass bra att jag inte kände att jag behövde någon mer källa för att känna mig nöjd. När R2R sedan blev en hajp och jag blev bättre på att förstå hela grejen om masterband, olika bandspelares prestanda, etc etc så vaknade min nyfikenhet upp och jag började fundera på att kanske ändå? Men nä, dyrt och meckigt, platsbrist och varför ska jag gå på detta oxå, så funderade jag och så blev det. Men så en dag ringde en kompis och frågade om jag var intresserad av att köpa hans R2R och jag tänkte inte många sekunder innan jag sa ja. Om jag nu inte skulle tycka att det skulle vara en bra affär ljudmässigt, brist på plats eller att jag tyckte att det blev för dyrt med band så skulle jag kunna sälja den och kanske inte förlora så mycket pengar. Men tyvärr så ändrade kompisen sig och ville behålla sin maskin vilket gjorde mig mycket besviken och det mest för att jag hade ställt in mig på att bli R2R ägare och börjat googla på bandtyper, var köpa band, vilka kablar ska man ha, planering för plats etc. Men säljaren är den som bestämmer så det var bara att dra igång operation leta upp ett nytt lämpligt objekt för nu skulle jag testa R2R hemma, punkt slut! Det blev några samtal under några timmar en lördag och med goda vänners hjälp och lite fix och trix, swish och transporter så står den nu hos Pac och får sig en grundlig genomgång och byte av allt som ska göra så att jag ska få en R2R som presterar musik som gillas även hemma hos mig. Så allt gott såhär långt, även om jag är orolig att jag inte kommer att ha några masterband hemma när maskinen anländer, man vill ju provlyssna direkt eller hur? Apropå band så har jag nog i första hand alltid tänkt att ha band med klassisk musik för avlyssning via R2R i andra hand jazz och i tredje hand pop och jag tror att den tanken fortfarande är aktuell. Iofs så har jag hört andra genrer låta minst lika bra men jag njuter oftast av klassisk musik och berörs mycket av den, vet inte om det är helheten, historien bakom verk, kompositör eller vad det är som gör det, men njutbart tidiga mornar och sena kvällar när jag sitter själv i sweetspot och får gåshud och även en tår kan rulla ner på kinden, då mår jag nog som allra bäst. Så jag fokuserar nog på skaffa band med klassisk musik i första hand, jazz i andra hand och pop i tredje hand, klart jag vill ha massor av olika band men turordningen är önskad såsom skrivet. Så spänningen stiger för var dag som går och jag längtar verkligen till den dag jag får se om jag gjort ett bra val och om mina funderingar blir verklighet? Ni kommer säkert få svar och jag kommer säkert att skriva spaltmeter om ägandet av en R2R framgent. /byZan
  22. 4 points
    bfjohansson

    10 year challenge

    Kul idé. Jag byter grejer väldigt sällan men inom de se senaste cirka två åren är allt bytt förutom en elsladd, högtalarkabeln samt apparatfötterna. 2009 & 2019
  23. 4 points
    Bebop

    Kvalitetsbrist eller är jag petig?

    @Transient Design har återgett den standard som tillverkaren använt och sedan är det upp till var och en om den accepteras eller inte. Köpare har också ett undersökningsplikt. Den diskussion som kan uppstå kring detta är en diskussion som får föras mellan säljare och köpare. Euphonia är inget forum för kundreklamationer, vilket jag ber er respektera. Det behövs inte fler inlägg i denna tråd.
  24. 4 points
    Daniel

    byZan - Nytt i stugan #7

    Jag blir ständigt påmind om varför jag har så mycket LP hemma! Det är så enkelt och funktionellt. Och en smula tidlöst.
  25. 3 points
    Inget som testat kaffe från Åre Kafferosteri? Jag besöker deras café på Åre Torg någon gång per år och får alltid espresso av hög klass. Den jag drack där precis före årsskiftet rankar jag som den bästa jag druckit, någonsin. Nu är jag ingen expert men jag har lärt mig att uppskatta välsmakande kaffe. Det var etiopiska bönor som en av delägarna själv tyckte hade blivit 2018 års bästa espressorostning - det berättade han efter mitt beröm så det var m a o nästan ett blindtest från min sida utan alltför mycket yttre påverkan.