Hifi_Perrra Posted August 11, 2012 Author Posted August 11, 2012 (edited) Ska nog satsa allt på en enda anläggning istället. Mina Memento och min Thor Mk3 Novitas, Sonos osv. Krellen kommer jag att fortsätta med på bottenplan till mina B&W CM7, Atacama Europa Ref 6.5, Samsung LCD-tv osv. Ska se om jag kan få tag i ett par Superdiskanter till mina Memento. Om det nu går? Kanske att jag kan köra ett par Elac FS 609 CE Superdiskanter till mina Memento. Går det? Eller kanske ett par från Tannoy Ska även köpa en Furutech nätlist och uppgradera mina Purist Audio Musaeus 2x3m högtalarkablar till ett par NordOst Blue-Heaven eller om jag hittar ett par begagnade single wire på 2x2m eller 2x2.5m i någon butik. Varför ha tre mid-end anläggningar när man kan ha en highend? Instämmer helt med detta. Använd dina kunskaper på att få det låta på toppnivå. Min gissning är att X12 + Primare I30 skulle funka bäst i det rummet. Men det baserar jag på hur jag själv skulle tänka med en andrasetup, där man inte eftersträvar all-out-assault-slabang utan en mer intim lyssning. Edited August 11, 2012 by Hifi_Perra Quote
Hifi_Perrra Posted August 11, 2012 Author Posted August 11, 2012 En superdiskant från Elac eller Tannoy borde man väl kunna placera på vilken högtalare som helst nästan eller? Vad bör man tänka på i övrigt? Hur kopplar jag osv? Tacksam för svar! Mvh Quote
Bebop Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 En superdiskant från Elac eller Tannoy borde man väl kunna placera på vilken högtalare som helst nästan eller? Vad bör man tänka på i övrigt? Hur kopplar jag osv? Mitt råd är att glöm bort superdiskanter. För 10-15 år sedan blev det en fluga som dog lika snabbt som den uppstod. KEF hade superdiskant på sina ref-högtalare men Mk II var de borta igen. SF och Dynaudio (och de flesta andra gick aldrig med i det tåget). Och varför skulle det? Vad är det du räknar med att uppnå som inte SF's och Dynaudios ingenjörer begripit? Lite nya plattor ger garanterat mer. Quote
Hifi_Perrra Posted August 11, 2012 Author Posted August 11, 2012 (edited) Bra att du berättar detta Det var endast om det skulle bli en förbättring rent ljudmässigt men om det inte är någon hörbar skillnad så är det väl som att kasta pengarna i sjön. Då får jag istället välja en annan väg. Ska iaf köpa en nätlist till mina Memento i vilket fall. Något har hänt med min Primare, kras i högtalarna och ingångar som det är stendött i. Måste ha att göra med att jag kör med ojordat på vissa ställen i huset. Säkert något sådant så jag ska äntligen ta tag i saken så det inte händer samma med den dyrbara elektroniken. Vill vara på den säkra sidan och inte vänta tills det händer något med Thoren och Krellen också. Säkert sådana där strömspikar som håller på att förstöra min elektronik Mitt råd är att glöm bort superdiskanter. För 10-15 år sedan blev det en fluga som dog lika snabbt som den uppstod. KEF hade superdiskant på sina ref-högtalare men Mk II var de borta igen. SF och Dynaudio (och de flesta andra gick aldrig med i det tåget). Och varför skulle det? Vad är det du räknar med att uppnå som inte SF's och Dynaudios ingenjörer begripit? Lite nya plattor ger garanterat mer. Edited August 11, 2012 by Hifi_Perra Quote
Ekman Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 (edited) Mitt råd är att glöm bort superdiskanter. För 10-15 år sedan blev det en fluga som dog lika snabbt som den uppstod. KEF hade superdiskant på sina ref-högtalare men Mk II var de borta igen. SF och Dynaudio (och de flesta andra gick aldrig med i det tåget). Och varför skulle det? Vad är det du räknar med att uppnå som inte SF's och Dynaudios ingenjörer begripit? Lite nya plattor ger garanterat mer. Men herregud var du kör med dina "argument by authority" hela tiden, har du helt tappat förmågan att tänka själv? Öhhh men Dynaudio ööööhhhh Luke Manley öööööhhhh..... Edited August 11, 2012 by Ekman Quote
Hifi_Perrra Posted August 11, 2012 Author Posted August 11, 2012 (edited) Ursäkta men detta är min tråd. Om du ska ha något att klaga på så får du skaffa dig en egen klaga tråd någon annanstans. Men herregud var du kör med dina "argument by authority" hela tiden, har du helt tappat förmågan att tänka själv? Öhhh men Dynaudio ööööhhhh Luke Manley öööööhhhh..... Edited August 11, 2012 by Hifi_Perra Quote
Ekman Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 (edited) Ursäkta men detta är min tråd. Om du ska ha något att klaga på så får du skaffa dig en egen klaga tråd någon annanstans. Tack! Klagar nog precis så mycket som jag känner för, men tack för din input Edited August 11, 2012 by Ekman Quote
Hifi_Perrra Posted August 11, 2012 Author Posted August 11, 2012 On Topic igen Hur som helst, ska kika runt lite på elektronik också. Audio Analogue har jag hört talas om. Har varit inne på hemsidan ett antal gånger och kikat. Dom verkar vettiga. Kan detta vara en ersättare till min Thor Mk3?. Någon som har lyssnat på deras elektronik i 30-40k klassen? Quote
Bebop Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 Men herregud var du kör med dina "argument by authority" hela tiden, har du helt tappat förmågan att tänka själv? Öhhh men Dynaudio ööööhhhh Luke Manley öööööhhhh..... Hifiperra har Sonus Faber och Dynaudio vilket jag kommenterat. Min tankeförmåga är för övrigt utmärkt men det finns områden som jag inte behärskar själv. Då tyr jag mig till de jag tycker besitter en högre förmåga inom de områden jag själv inte kan. Är det inte så du tänker kring Krell och Nordost? Hifiperra efterlyste synpunkter och det fick han. Självutnämnda censurinstanser får jag möjligen leva med. Quote
Ekman Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 Hifiperra har Sonus Faber och Dynaudio vilket jag kommenterat. Min tankeförmåga är för övrigt utmärkt men det finns områden som jag inte behärskar själv. Då tyr jag mig till de jag tycker besitter en högre förmåga inom de områden jag själv inte kan. Är det inte så du tänker kring Krell och Nordost? Hifiperra efterlyste synpunkter och det fick han. Självutnämnda censurinstanser får jag möjligen leva med. Och om du inte behärskar dom så är det väl bättre att lämna det där eller att läsa på mer och bilda dig en egen uppfattning? istället för att ständigt utgå från att dina 2-3husgudar har svaret på allting i universum och att ingen annan idé är värd att utforskas? Du är djävligt snabb att utmåla andra märken/konstruktörer som att de bara försöker tjäna pengar alternativt marknadsföra sig (se senast DCS) men konstigt nog så gäller detta inte Dynaudio till exempel? extremt konstigt hur det kan funka eller hur? Tror inte du hittar mig säga att Nordosts eller Krells lösningar är de enda tänkbara eller att saker inte kan göras bättre. Quote
Bebop Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 Och om du inte behärskar dom så är det väl bättre att lämna det där eller att läsa på mer och bilda dig en egen uppfattning? istället för att ständigt utgå från att dina 2-3husgudar har svaret på allting i universum och att ingen annan idé är värd att utforskas? Du är djävligt snabb att utmåla andra märken/konstruktörer som att de bara försöker tjäna pengar alternativt marknadsföra sig (se senast DCS) men konstigt nog så gäller detta inte Dynaudio till exempel? extremt konstigt hur det kan funka eller hur? Tror inte du hittar mig säga att Nordosts eller Krells lösningar är de enda tänkbara eller att saker inte kan göras bättre. Det är helt riktigt att jag har både åsikter men också erfarenheter och ibland förmedlar jag andras erfarenheter också. Mina inspel får mötas mot andras och så får var och en dra sina konklusioner. Det handlar inte om absoluta sanningar. Det är väl många favoriter, både märken och s k gurus, som lyfts fram på Euphonia. Det tycker jag är helt OK. Det är klart att saker kan göras bättre. Ett sätt att göra detta på är att bygga konceptlösningar som sedan spiller ner på mer överkomliga modeller. Det tror jag dCS har gjort men uppenbarligen tror inte du på det, vilket är OK. Hursomhelst låter riggen säkert utmärkt. För övrigt hoppas jag att branschen tjänar pengar, men påstår man något får man vara beredd på kritisk granskning. Det tror jag är en av anledningarna att det är ingen rusning längre efter s k superdiskanter. Quote
Apexorca Posted August 11, 2012 Posted August 11, 2012 Hifiperra! Jag tror inte man skall tweeka på själva produkten så mycket. De duktiga (säkert ingenjörer) som utvecklar tex dina fina memento kan de flesta konsumenter inte mäta sig med tror jag. Låt därför högtalare och elektronik vara som de är. Vill du finjustera gör det med akustik , högtalarplacering, strömförsyning, ev apparatfötter och kablar eller liknande så är chansen god till förbättring. Att börja byta membran eller annat i elektroniken riskerar med stor sannolikhet att försämra ljudet. Mvh Quote
Guest Musicus Posted August 12, 2012 Posted August 12, 2012 Hifiperra! Jag tror inte man skall tweeka på själva produkten så mycket. De duktiga (säkert ingenjörer) som utvecklar tex dina fina memento kan de flesta konsumenter inte mäta sig med tror jag. Låt därför högtalare och elektronik vara som de är. Vill du finjustera gör det med akustik , högtalarplacering, strömförsyning, ev apparatfötter och kablar eller liknande så är chansen god till förbättring. Att börja byta membran eller annat i elektroniken riskerar med stor sannolikhet att försämra ljudet. Mvh Veldig enig! Ikke minst får man ha i minnet andrehåndsverdien, personlig unnviker jeg (og mange med meg) utstyr som er mekket på og 'tweaket', jeg vil ha orginalet. mvh Quote
conan Posted August 12, 2012 Posted August 12, 2012 Det är helt riktigt att jag har både åsikter men också erfarenheter och ibland förmedlar jag andras erfarenheter också. Mina inspel får mötas mot andras och så får var och en dra sina konklusioner. Det handlar inte om absoluta sanningar. De allra flesta företag brukar ha en vision eller affärsidé som säger nåt i stil med ... vi ska erbjuda bättre hälsa ... eller vi ska utveckla skivspelare typ. Men alla företag som har någon överlevnadsinstinkt kvar är i själva verket ute efter att tjäna pengar - på oss!! Det är bara att acceptera. En del företag vill tjäna mycket pengar så att dess VD, styrelse, aktieägare kan leva gott, köpa stora båtar, en lägenhet i centrala London mm, mm. Så, nog kritisk kan man inte vara anser jag. Det finns för många företag som tar alldeles för mycket betalt för det man faktiskt får. Kunskap och erfarenheter är viktigt för att inte bli lurad! Och det är inte ovanligt att försöka lura sig själv genom att intala sig att det man köpt är riktigt bra, fastän det inte är det. Jag tror att genom att vara ärlig mot sig själv och acceptera att man tycker som man gör - då hittar man snart precis den anläggning man alltid önskat sig - oavsett pris. Quote
hajen1 Posted August 12, 2012 Posted August 12, 2012 (edited) Det är helt riktigt att jag har både åsikter men också erfarenheter och ibland förmedlar jag andras erfarenheter också. Och det gör du väldigt bra! Läser alltid dina inlägg med intresse. Edited August 12, 2012 by hajen1 Quote
Hifi_Perrra Posted August 12, 2012 Author Posted August 12, 2012 Blir ett par högtalarkablar till Memento iaf Beställde just ett par NordOst Purple Flare 2x2m med bananer Alltid något Quote
calle_jr Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Alltid något That's the spirit! Ser att Bebop och Ekman har fått lite slutpåsemesternoja. Och vem har inte det? :Nail Biting: Quote
Hifi_Perrra Posted August 14, 2012 Author Posted August 14, 2012 (edited) Blir kanske ett par nya Sonusar till sovrummet också som jag tror att jag nämnde tidigare. I så fall blir det Venere 1.5. Sonus lade ut en bild på Venere 1.5 idag på sin Facebook sida. Mycket snyggare på det kortet än dom tidigare som endast var spion-bilder Edited August 14, 2012 by Hifi_Perra Quote
Hifi_Perrra Posted August 16, 2012 Author Posted August 16, 2012 (edited) Jag kopplade in dom nu ikväll Har inte lyssnat ännu men stereon går för fullt där uppe Kör musik via Sonos. Brukar spela Radio Krokom då dom har den bästa musiken, inte det vardagliga skvalet man brukar höra på Rix Fm osv. Är så trött på sådan musik och vem är inte det Här får man istället höra dragspels musik, 50 tals rock, akustisk musik, trubadurer mm. Sådant som man aldrig hör på exempelvis P3 och P4. Man blir glad av att lyssna på Radio Krokom. Ny musik är som bortblåst där även om det finns undantag men dom är inte vanliga Här kommer länken http://www.radiokrokom.se/ That's the spirit! Edited August 16, 2012 by Hifi_Perra Quote
Hifi_Perrra Posted August 16, 2012 Author Posted August 16, 2012 (edited) Nu finns bilder i galleriet på dom Nordiska Ostarna Fler kommer senare Edited August 16, 2012 by Hifi_Perra Quote
Recommended Posts