Jump to content

Från Dynaudio Excite X12 till ??


Hifi_Perrra

Recommended Posts

Hejsan!

Jag funderar på att uppgradera mitt ena par högtalare från dom jag har idag, ett par Dynaudio Excite X12 i vit highgloss

till ett par X36 i samma färg.

Jag undrar då om basen i X36 tar över rummet eller om det passar bra eller till och med bättre med dessa än X12?

Tidigare högtalare i detta rum har varit Sonus Faber Cremona M, Audio Physic Scorpio 2, Final Sound 400i med dubbla S110 subbar,

Dynaudio Focus 220 mk1, Acoustic Energy Aelite 3 och QRS Merkurius 2. Dessa har fungerat mycket bra skall sägas.

Mitt rum är 15m2 med burspråk och 250cm upp till taket. Anläggningen kommer att stå i burspråket.

Rummet finns i länken nedan. Det är bilderna med dom vin-röda gardinerna. Väggarna är av sten.

På golvet har jag en rya-matta och mot bakre vägg står en läder-soffa. I rummet har jag också ett soffbord

och en till två fåtöljer. Musiken körs via Sonos och laptopen, Youtube klipp, J-River osv.

I väggen är det jordat och grendosan är utan filter.

http://www.minhembio.com/hifi_perra

Jag kommer att kunna välja mellan två förstärkare.

Min Bladelius Thor Mk3 Novitas eller min Krell S300i, kanske också en Primare I30.

Vilken förstärkare bör jag välja i så fall? Eller ska jag kika på någon annan högtalare?

Max priset på högtalarna får vara 30k.

Musiken som spelas är allt utom Jazz och barock musik.

OBS! Är endast intresserad utav nya högtalare. Skall inhandlas i denna butik.

http://www.balance.se/leverant%C3%B6rer-9301341

Tack så länge!

Mvh

Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar då om basen i X36 tar över rummet eller om det passar bra eller till och med bättre med dessa än X12?

Jag förstår att du är en man med många våndor, Hifi Perra. Lite mycket hit och dit, till salu och inom ett dygn inte till salu osv. Hifi kan uppenbarligen vara frustrerande... ;)

Med tanke på alla de högtalare som har vandrat ut och in så borde ju du vara en expert nu på vad som låter bäst beträffande golvare eller stativare. Dynaudio och Sonus Faber delar i många stycken samma ljudkaraktär och skillnaderna emellan dem menar jag är så subtila att den enskilda smaken får avgöra. Det finns ingen sanning om vad som är bäst av dessa. När det gäller designen så tycker jag Sonus Faber är för pråliga, ungefär som konstgjorda antikmöbler medan Dynaudio har en renare form "i tiden" - lite Dux-stuk om du så vill. Men även detta är ju personligt.

Jag kan inte se att X36 skulle ha problem att spela i ditt rum, men det är ju inte säkert du tycker så i alla fall? En del faller för stativare och andra för golvare. Såväl Dynaudio som Sonus Faber gör fantastiska högtalare och du måste välja.

Om du väljer Dynaudio i slutändan, så tänk på att de kräver lång inspelning innan du får ut max. Ett par nya Dynaudio låter lite pressat i presensområdet och det tar uppemot 200 timmar innan de spelar som de skall. Så är det kanske med SF också?

Min rekommendation är att välj SF eller Dynaudio och håll dig till ett och samma märke men övergå sedan att jobba med andra parametrar som kan ge mer än själva högtalarbyten i sidled. T ex högtalarplacering, kabelpaket, ljudkällor och elektronik så att du säkerställer att du får ut max. Ett byte uppåt kan t o m bli sämre än tidigare om man inte hänger med i övrigt. Det fick jag erfara när jag bytte från Dynaudio C4 till Dynaudio Temptation. Det krävdes en rejäl makover i lyssningsrummet innan jag kunde materialisera potentialen i högtalarna. Ny pickup, nytt gramofonsteg och akustikanpassning av rummet. Och nu låter det fantastiskt. Högtalarna är viktiga, men trots allt bara en del i ekvationen.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Guarneri Memento är inspelade först efter 600 timmar om man låter dom stå på ett och samma ställe. Nu blir det svårare då dom för tillfället ligger i trä-lådan och vilar :D Memento var tänkta att sparas tills jag trillar av pinnen men jag tröttnade fort och nu vet jag inte riktigt längre. Känns som om man kan ha kul för mindre pengar även om dom inte låter dåligt. Svårt det där :39: Ett alternativ är ju att sälja dom och uppgradera inom Dynaudio familjen genom dom olika serierna. Min andra idé är att lägga undan dom ett tag på vinden och packa upp dom till jul när tomten kommer för att se om jag blir gladare av att se dom om ett halvår. Nu är dom mest i vägen. Tanken var ju ny bostad men iom att jag inte behöver leta för tillfället så behöver jag heller inte sälja dom just nu. Har just skrivit en lista på högtalare som jag kan tänka mig för att se om det kanske hjälper en smula. QRS har jag haft tidigare. Cirrus har jag flera gånger snöat in på men sen tog det stopp där också. Iom att jag har testat mig fram tidigare så borde jag ju kunna fortsätta på dom märkena som är bekanta inom en prisnivå som är lagom. Memento ligger väl på gränsen egentligen även om jag tidigare letade i 200-300k klassen. 30k just nu verkar som ett bra max pris och för dom pengarna får man ju rätt mycket ändå så jag borde kunna hitta något som passar :) X36 kanske är i största laget. Det borde nog ändå räcka med X32. X36 är nästan lite overkill om man säger så :D

Jag förstår att du är en man med många våndor, Hifi Perra. Lite mycket hit och dit, till salu och inom ett dygn inte till salu osv. Hifi kan uppenbarligen vara frustrerande... ;)

Med tanke på alla de högtalare som har vandrat ut och in så borde ju du vara en expert nu på vad som låter bäst beträffande golvare eller stativare. Dynaudio och Sonus Faber delar i många stycken samma ljudkaraktär och skillnaderna emellan dem menar jag är så subtila att den enskilda smaken får avgöra. Det finns ingen sanning om vad som är bäst av dessa. När det gäller designen så tycker jag Sonus Faber är för pråliga, ungefär som konstgjorda antikmöbler medan Dynaudio har en renare form "i tiden" - lite Dux-stuk om du så vill. Men även detta är ju personligt.

Jag kan inte se att X36 skulle ha problem att spela i ditt rum, men det är ju inte säkert du tycker så i alla fall? En del faller för stativare och andra för golvare. Såväl Dynaudio som Sonus Faber gör fantastiska högtalare och du måste välja.

Om du väljer Dynaudio i slutändan, så tänk på att de kräver lång inspelning innan du får ut max. Ett par nya Dynaudio låter lite pressat i presensområdet och det tar uppemot 200 timmar innan de spelar som de skall. Så är det kanske med SF också?

Min rekommendation är att välj SF eller Dynaudio och håll dig till ett och samma märke men övergå sedan att jobba med andra parametrar som kan ge mer än själva högtalarbyten i sidled. T ex högtalarplacering, kabelpaket, ljudkällor och elektronik så att du säkerställer att du får ut max. Ett byte uppåt kan t o m bli sämre än tidigare om man inte hänger med i övrigt. Det fick jag erfara när jag bytte från Dynaudio C4 till Dynaudio Temptation. Det krävdes en rejäl makover i lyssningsrummet innan jag kunde materialisera potentialen i högtalarna. Ny pickup, nytt gramofonsteg och akustikanpassning av rummet. Och nu låter det fantastiskt. Högtalarna är viktiga, men trots allt bara en del i ekvationen.

Lycka till!

Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Jag är nog benägen att hålla med Bebop när det gäller högtalarval.

På något sätt så gäller det att välja en långsiktig linje och hålla sig till den om man tror att just det märket och deras ljudfilosofi stämmer överens med mitt eget sätt att tänka och lyssna.

Då tror jag att det är lättare att anpassa elektroniken till vad högtalaren behöver för att leverera fullt ut och förfina under den resan. Min erfarenhet är att det är sällan högtalaren som sätter begränsningar utan vad som kopplas till den. Jag har ibland överraskats av en högtalare som man känner väl under flera år kan leverera på nya nivåer med ny elektronik och kablage. Här kan man tweeka i all oändlighet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Om man skall säga så här. Vad skulle ni rekommendera för elektronik till mina Guarneri Memento? Om jag inte minns fel så var ni en gång ägare till ett par Memento :)

Jag är nog benägen att hålla med Bebop när det gäller högtalarval.

På något sätt så gäller det att välja en långsiktig linje och hålla sig till den om man tror att just det märket och deras ljudfilosofi stämmer överens med mitt eget sätt att tänka och lyssna.

Då tror jag att det är lättare att anpassa elektroniken till vad högtalaren behöver för att leverera fullt ut och förfina under den resan. Min erfarenhet är att det är sällan högtalaren som sätter begränsningar utan vad som kopplas till den. Jag har ibland överraskats av en högtalare som man känner väl under flera år kan leverera på nya nivåer med ny elektronik och kablage. Här kan man tweeka i all oändlighet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Om man skall säga så här. Vad skulle ni rekommendera för elektronik till mina Guarneri Memento? Om jag inte minns fel så var ni en gång ägare till ett par Memento :)

Beror naturligtvis på budget. Men som jag skrivit i annan tråd så handlar det om kraft utan vass spetsighet. Jag tror inte att man i första hand skall välja något rörsteg även om det finns säkert sådana som skulle fungera. Tror på lite muskler som ARC med trissor, Moon eller möjligen Krell. Snegla lite på Apexorcas tråd "120 kkr att spendera på hifi", så kan du säkert finna en del bra tips och idéer. Han verkar ha greppat Mementons krav.

Själv har jag testat med Pathos InPower 85 w och InControl som inte riktigt förmår "fylla ut" och naturligtvis min ASR som är klarar det hela med betydligt bättre kontroll. När jag ägde mina SF Amati Anniversio, som också var svårdrivna, så körde jag med Musical Fidelity i olika omgångar. Ett märke som jag tycker är underskattat i Sverige, men som också levererar med kraft och känsla. Senast lät jag min ASR få lite extra kraft till Amatin genom att koppla lite "efterbrännkammare" i ett par MF Supercharger 750 W efter ASR:en. Då började det hända saker!!

Skall testa vad som händer om man gör samma sak med Mementon.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Var iväg i 4 timmar på eftermiddagen och lyssnade på tre märken jag aldrig tidigare har lyssnat på.

Några budget modeller men ändå roligt att bara höra dom olika sounden.

JBL, Klipsch och Monitor Audio på BRL. Sen var jag inne på Balance givetvis som ligger vägg i vägg med BRL.

Där lyssnade jag på mina förra Cremona M som var kopplade till ett Vitus försteg och ett par Vitus monoblock.

Alla som har hört kombinationen hittills har varit riktigt imponerade till och med butiks ägaren som annars mest föredrar neutral klang framför varm.

Visst lät det bättre i butiken men då stod högtalarna 3m från varandra + att elektroniken kostade som en lottovinst. Bara kablarna från Purist Audio gick väl på runt 300k.

Känns gött att ens förra högtalare används med rätt elektronik så som det ska vara för det var skillnad, ganska stor skillnad mot hemma hos mig :mm:

Beror naturligtvis på budget. Men som jag skrivit i annan tråd så handlar det om kraft utan vass spetsighet. Jag tror inte att man i första hand skall välja något rörsteg även om det finns säkert sådana som skulle fungera. Tror på lite muskler som ARC med trissor, Moon eller möjligen Krell. Snegla lite på Apexorcas tråd "120 kkr att spendera på hifi", så kan du säkert finna en del bra tips och idéer. Han verkar ha greppat Mementons krav.

Själv har jag testat med Pathos InPower 85 w och InControl som inte riktigt förmår "fylla ut" och naturligtvis min ASR som är klarar det hela med betydligt bättre kontroll. När jag ägde mina SF Amati Anniversio, som också var svårdrivna, så körde jag med Musical Fidelity i olika omgångar. Ett märke som jag tycker är underskattat i Sverige, men som också levererar med kraft och känsla. Senast lät jag min ASR få lite extra kraft till Amatin genom att koppla lite "efterbrännkammare" i ett par MF Supercharger 750 W efter ASR:en. Då började det hända saker!!

Skall testa vad som händer om man gör samma sak med Mementon.

Calm

Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Jag har ibland överraskats av en högtalare som man känner väl under flera år kan leverera på nya nivåer med ny elektronik och kablage.

Instämmer helt med detta.

Använd dina kunskaper på att få det låta på toppnivå.

Min gissning är att X12 + Primare I30 skulle funka bäst i det rummet.

Men det baserar jag på hur jag själv skulle tänka med en andrasetup, där man inte eftersträvar all-out-assault-slabang utan en mer intim lyssning.

Link to comment
Share on other sites

Båda mina anläggningar ska kunna leverera det där trycket jag vill ha ut ur mina anläggningar. Jag är van vid tight rapp bas. Cremona M var mästare på detta. Jag lyssnar ofta på musik där det är dynamik men jag vill också kunna spela låtar i lugnt tempo. Dom skall klara all typ av musik samt all typ av film. Hittills har Excite X12 lyckats med den uppgiften. Detta är otroligt med tanke på storleken på dom och framförallt priset. Dessa är ruskigt billiga med tanke på hur bra dom låter. En av anledningarna till varför jag började fundera över Excite golvmodellerna var att dom står där dom står. Att välta en golvhögtalare då får man ta i. X12 på Atacama Nexus stativ är ingen dröm om någon går fram och börja fingra på dom. Jag har redan råkat ut för detta. Den gången var det endast damm-kåpan som blev mosad men ändå. Jag vill inte att mina gäster vänder på högtalarna när jag har vänner som hälsar på. För att göra historien kort.

Jag hade precis fått hem dom och min morbror hälsar på för första gången efter köpet precis har blivit klart. "Oj, är det dom? - Ja - Dom var fina!"

Så vänder idioten på dom och olyckan är framme. :Shame On You:

"Akta diskanten!!! - Ja, men jag håller bara här!" :Nail Biting:

Tråkigt nog så satte han handen för hela baffeln och vips så var den intryckt.

Detta var andra dagen med Excite X12 :(

Låt det aldrig hända igen :o Nästa gång blir det högtalare fast skruvade i stativen eller en golvmodell. Vem vill ha upp-och-ner vända högtalare? Inte jag iaf :black:

Link to comment
Share on other sites

Funderar lite på om jag ska lägga ett bud på min förra I30 som jag sålde till en kompis i vintras. Han kan ju köpa en Denon om inte annat :D

Han tackar nog inte Nej om jag ger ett bud på en tusing mer än vad han köpte den för :Thinking:

Det är ju lysande :Idea:

Instämmer helt med detta.

Använd dina kunskaper på att få det låta på toppnivå.

Min gissning är att X12 + Primare I30 skulle funka bäst i det rummet.

Men det baserar jag på hur jag själv skulle tänka med en andrasetup, där man inte eftersträvar all-out-assault-slabang utan en mer intim lyssning.

Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Funderar lite på om jag ska lägga ett bud på min förra I30 som jag sålde till en kompis i vintras. Han kan ju köpa en Denon om inte annat :D

Han tackar nog inte Nej om jag ger ett bud på en tusing mer än vad han köpte den för :Thinking:

Det är ju lysande :Idea:

Hifi_Perra, jag tror du behöver stanna upp och analysera situationen. Varför blir du aldrig nöjd? Uppenbarligen är det något du gör fel. Du kanske underskattar elektriken kontra högtalarna i viktighetsgrad?

Jag gav dig rådet en gång i tiden att köpa något riiiktigt bra, så du slipper byta grejer oftare än underkläder!

Skaffa elektronik från Mcintosh, Burmester, Conrad-Johnson, Mark Levinson eller något sådant som är riktigt riktigt bra.

Bladelius Thor och Primare I30 i all ära, men det är korpklass! De ovanstående ger magin.

Det kommer bli billigare för dig i längden tror jag.

Eller så är det jakten du går igång på, och inte musiklysningen? Isf gör du helt rätt, kör på!

Link to comment
Share on other sites

Senast lät jag min ASR få lite extra kraft till Amatin genom att koppla lite "efterbrännkammare" i ett par MF Supercharger 750 W efter ASR:en. Då började det hända saker!!

Skall testa vad som händer om man gör samma sak med Mementon.

Calm

Det hade varit riktigt intressant, gör gärna det :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också på att välja ett märke som SF eller Dynaudio. Du gillar ju visst dem. Och som nämnts av flera, jobba lite extra med några snäpp bättre electronik. Ta det i lugn och ro efter hand som ekonomin tillåter. Då kan högtaleren växa. För det kanske inte är den du behöver byta för att hitta det perfekta ljudet.

Men som vanligt spelar detta liten roll om inte eventuell problematisk akustik justerats.

En kommentar till. Alla har olika mål med varför vi håller på med hifi. Prylarna, musiken, testandet eller själva resan. Ofta är det nog en slev av varje och för mig går det i vågor vilklet jag fokuserar på. Dock är det gåshuden från musiken som som hela tiden är en drivkraft för mig.

mvh

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen soundet i mina Memento och Thoren gör verkligen sitt jobb. Där saknar jag faktiskt ingenting. Krellen fixar också detta. Tyvärr tröttnar jag fort på utseendet och det verkar som att det måste vara något alldeles speciellt utseendemässigt för att det skall hålla i längden. Memento uppfyller ju allt förutom att jag börjar tycka att baffeln är för mörk. På Exciterna är dom ju lackade även på baffeln. Där är jag nöjd med designen. Högtalare hemma hos mig är en möbel lika mycket som det ska gå att spela musik på dom. Så endast ljudet räcker tyvärr inte. Jakten är det roligaste nästan då jag planerar många år i förväg. Kanske skulle man ha några spottar riktade mot dom. Det kanske skulle göra susen. Då slipper jag satsa på ett par Evolution om ett år :D

Hifi_Perra, jag tror du behöver stanna upp och analysera situationen. Varför blir du aldrig nöjd? Uppenbarligen är det något du gör fel. Du kanske underskattar elektriken kontra högtalarna i viktighetsgrad?

Jag gav dig rådet en gång i tiden att köpa något riiiktigt bra, så du slipper byta grejer oftare än underkläder!

Skaffa elektronik från Mcintosh, Burmester, Conrad-Johnson, Mark Levinson eller något sådant som är riktigt riktigt bra.

Bladelius Thor och Primare I30 i all ära, men det är korpklass! De ovanstående ger magin.

Det kommer bli billigare för dig i längden tror jag.

Eller så är det jakten du går igång på, och inte musiklysningen? Isf gör du helt rätt, kör på!

Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Tjaa, men om jag skall vara ärlig så blir jag nog inte lyckligare för att jag byter ut min Thor 3:a mot ett maskin som kostar 3 ggr mer. Thoren kommer man långt med :)

Hifi_Perra, jag tror du behöver stanna upp och analysera situationen. Varför blir du aldrig nöjd? Uppenbarligen är det något du gör fel. Du kanske underskattar elektriken kontra högtalarna i viktighetsgrad?

Jag gav dig rådet en gång i tiden att köpa något riiiktigt bra, så du slipper byta grejer oftare än underkläder!

Skaffa elektronik från Mcintosh, Burmester, Conrad-Johnson, Mark Levinson eller något sådant som är riktigt riktigt bra.

Bladelius Thor och Primare I30 i all ära, men det är korpklass! De ovanstående ger magin.

Det kommer bli billigare för dig i längden tror jag.

Eller så är det jakten du går igång på, och inte musiklysningen? Isf gör du helt rätt, kör på!

Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Ett annat märke som borde få vara med också är Audio Physic. Det är bland det bästa som jag har lyssnat på. Kombinationen Primare I30 och Audio Physic Scorpio 2.

Jag tror inte att jag har hört något bättre förr eller senare. Det var väl bara Krellen som slog det ljudet när jag kopplade in den sista dagen jag ägde mina Scorpio men då hade jag redan bestämt mig för Memento och köpet var redan klart i stort sett. Kanske borde jag sälja Exciterna och skaffa ett par Audio Physic igen. Tjaa, varför inte :mm: Nu har ju A-P kommit med två nya Classic modeller. Ska nog ta en titt på dessa. Men enligt mig så finns det inte många högtalare som slår Tempo 25 i valnöts fanér ;)

Jag tror också på att välja ett märke som SF eller Dynaudio. Du gillar ju visst dem. Och som nämnts av flera, jobba lite extra med några snäpp bättre electronik. Ta det i lugn och ro efter hand som ekonomin tillåter. Då kan högtaleren växa. För det kanske inte är den du behöver byta för att hitta det perfekta ljudet.

Men som vanligt spelar detta liten roll om inte eventuell problematisk akustik justerats.

En kommentar till. Alla har olika mål med varför vi håller på med hifi. Prylarna, musiken, testandet eller själva resan. Ofta är det nog en slev av varje och för mig går det i vågor vilklet jag fokuserar på. Dock är det gåshuden från musiken som som hela tiden är en drivkraft för mig.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Menar du Krell S300i? Om du menar denna maskin så är jag redan ägare till en sådan. Köpte den i Mars 2012. Nu har den gått ca: 275 av 600 inspelnings timmar.

Snegla lite på Apexorcas tråd "120 kkr att spendera på hifi", så kan du säkert finna en del bra tips och idéer. Han verkar ha greppat Mementons krav.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hahaha :D Den gås-huden har jag inte upplevt sedan jag lyssnade på Dynaudio Focus 220 Mk1 med en Nad Viso 2. Det lät ruskigt neutralt och det är en gåta än idag hur det kunde låta så bra :tv18: Det var ju ett system för max 35k med kablarna. Jag stängde av efter ett par minuter. Jag ville inte att talspolen skulle gå upp i rök. Förstärkaren var ju en dvd-reciever på 50 watt rms i 8 och 4ohm men känslan av att det kryper på armarna det har jag svårt att glömma :D

En kommentar till. Alla har olika mål med varför vi håller på med hifi. Prylarna, musiken, testandet eller själva resan. Ofta är det nog en slev av varje och för mig går det i vågor vilklet jag fokuserar på. Dock är det gåshuden från musiken som som hela tiden är en drivkraft för mig.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tipsen! :)

Jag har kommit fram till att jag ska behålla Memento och Thor 3:an ett tag till.

Sen kommer jag nog att köpa ett par nya högtalarkablar, ett par NordOst,

tycker dom ser så läckra ut + ett par nya Dynaudio av golvmodell.

Har för mig att jag läste här någonstans något i stil med.

"Innan man är riktigt säker så har man oftast redan bestämt sig."

Det passar bra in här, blir nog ett par Exciter iaf om jag skulle få gissa :mm:

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Har för mig att jag läste här någonstans något i stil med.

"Innan man är riktigt säker så har man oftast redan bestämt sig."

Ett sitat jeg kan kjenne meg ved, min egen reise etter 5 år med Wilson-Benesch, endte opp med nettopp, Wilson-Benesch, mange erfaringer har man gjort seg underveis og det har vært lærerikt og tankevekkende, på mer enn en måte, jeg ville ikke vært reisen foruten.

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Subbar behöver jag nog inga men skulle gärna kunna tänka mig att köra något från Bladelius. Funderade ett tag på att köra dubbla ask steg som monosteg så jag skickade frågan till Minja,

och svaret jag fick var att man brukar inte använda Ask som monosteg men att det var fullt möjligt :D

Idag vet jag inte. Det känns lite dyrt att göra så men det finns säkert andra steg också som är mer prisvärda :app: '

Två Ask steg har samma prislapp som en 100m2 stor lägenhet i Gislaved om jag inte minns fel även om jag inte tänker bo där, men ändå, det är en del pengar :D

Edited by Hifi_Perra
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...