Richard Posted November 29, 2024 Posted November 29, 2024 5 hours ago, new order said: Vi kör vidare. Jag testar the nightfly på cd och lp. Jag har dragit ner gain på riaat. Ändrat till original riaa kurvan. Och ändå lik förbannat trots att jag försökt att nivåreglera så är vinyl bättre. Utan tvekan. Testat med denna platta på vinyl och cd (flac på disk).. Skillnaden är så stor till vinylens fördel att det måste vara olika mastringar. Allt annat är orimligt.. väl? new order 1 Quote
figge Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 1 hour ago, Richard said: Testat med denna platta på vinyl och cd (flac på disk).. Skillnaden är så stor till vinylens fördel att det måste vara olika mastringar. Allt annat är orimligt.. väl? Låter bra på band också.😎 calm, Richard, new order and 2 others 4 1 Quote
new order Posted November 30, 2024 Author Posted November 30, 2024 11 hours ago, Richard said: Testat med denna platta på vinyl och cd (flac på disk).. Skillnaden är så stor till vinylens fördel att det måste vara olika mastringar. Allt annat är orimligt.. väl? Kanske. Men Steely Dan och Donald Fagen brukar inte svika gällande ljudkvalitet på några format. Jag får testa vidare. shaft, P-pan and AlfaGTV 3 Quote
parsifal Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 Vad kul att du fått till det så bra och upplever att Vinylen ger mest välljud i dina tester. Jag förstår att det lockar till mer men är det inte egentligen nu som du bara ska sitta still och njuta i båten istället för att jaga någon procent till här och där? Har du levt länge med en anläggning som presterat sämre än det du har nu så finns det ju ingen anledning att få börsen att svettas. new order, AlfaGTV and Shamrock 3 Quote
new order Posted November 30, 2024 Author Posted November 30, 2024 1 hour ago, parsifal said: Vad kul att du fått till det så bra och upplever att Vinylen ger mest välljud i dina tester. Jag förstår att det lockar till mer men är det inte egentligen nu som du bara ska sitta still och njuta i båten istället för att jaga någon procent till här och där? Har du levt länge med en anläggning som presterat sämre än det du har nu så finns det ju ingen anledning att få börsen att svettas. Vettiga ord. Och du har rätt såklart. Det kommer jag att göra. Sitta lugnt i båten. Men jag ska testa en sån där liten limetree streamer, tänkte jag. Den är roon ready, och som jag sedan kopplar på Esotericen via coax, och därmed slipper att ha att göra med Windows. Den lilla lådan kan räcka långt, inte minst för sinnesfriden. MBP, parsifal and P-pan 3 Quote
new order Posted November 30, 2024 Author Posted November 30, 2024 Nån timme med vinyl även idag. Men jag avslutar med strömmat i form av Kraftwerk. The man machine och Transeuropa express. Det låter faktiskt inte illa. Sedan jag lyckades att någotsånär nivå matcha vinyl med det digitala så är det lite mindre upplevd skillnad. Men det gör inte vinylens prestation sämre. har börjat leta efter der katalog på vinyl. Boxen, ni vet. Kanske man köper den i julklapp? Vi får se. En osprättad box låg på 11tkr på discogs…. figge 1 Quote
P-pan Posted November 30, 2024 Posted November 30, 2024 1 hour ago, new order said: Kanske man köper den i julklapp? Vi får se. En osprättad box låg på 11tkr på discogs…. Då lägger jag nog hellre det dubbla på en x-tra p/u. 11 papp... mamma Mia. Säljaren måste snudd på vara en lycksökare? figge 1 Quote
new order Posted December 1, 2024 Author Posted December 1, 2024 11 hours ago, P-pan said: Då lägger jag nog hellre det dubbla på en x-tra p/u. 11 papp... mamma Mia. Säljaren måste snudd på vara en lycksökare? Jo. Det var i högsta laget. Spelade exemplar i bra skick ligger på 4-5 tkr. Men då har man ju alla deras viktiga album. Quote
AlfaGTV Posted December 1, 2024 Posted December 1, 2024 2 hours ago, new order said: Jo. Det var i högsta laget. Spelade exemplar i bra skick ligger på 4-5 tkr. Men då har man ju alla deras viktiga album. Jag letade ordentligt på discogs, men hittar inte vilken box ni pratar om? Der katalog hittar jag bara som en CD-box? Quote
new order Posted December 1, 2024 Author Posted December 1, 2024 2 hours ago, AlfaGTV said: Jag letade ordentligt på discogs, men hittar inte vilken box ni pratar om? Der katalog hittar jag bara som en CD-box? Der katalog är vit som cd-box. Men när jag sökte på vinyl så var boxen röd. https://www.discogs.com/master/1185775-Kraftwerk-3-D-Der-Katalog AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted December 2, 2024 Posted December 2, 2024 On 2024-12-01 at 15:27, new order said: Der katalog är vit som cd-box. Men när jag sökte på vinyl så var boxen röd. https://www.discogs.com/master/1185775-Kraftwerk-3-D-Der-Katalog Den röda boxen har jag, men trodde att den vita var "icke-Live-versioner", alltså remastrade versioner av studioalbumen. Den röda är "live-versionerna" av albumen, men utan publikljud och livekänsla. Jag gillar den absolut och jag tycker de är roliga, men de är inte original om man söker detta. Quote
new order Posted December 2, 2024 Author Posted December 2, 2024 2 hours ago, AlfaGTV said: Den röda boxen har jag, men trodde att den vita var "icke-Live-versioner", alltså remastrade versioner av studioalbumen. Den röda är "live-versionerna" av albumen, men utan publikljud och livekänsla. Jag gillar den absolut och jag tycker de är roliga, men de är inte original om man söker detta. Ok. Jo, den vita är studio versionen. Då är de röda inte de jag söker. Tack för det!👍 Quote
new order Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 Min kusin har nu varit förbi. Hans utlåtande har jag inte riktigt fått annat än att vinyl lät bättre. Utan konkurrens. Vid en A/B test så gillade han vinyl över sacd versionen av Gaucho. Men han tog även med några skivor som han hade dubbletter av. En Frank Zappa, som lät fantastiskt bra. Och en annan med Greven som också lät jäkligt bra. På Verve. På hans inrådan köpte jag detta album i Umeå när jag köpte skivspelaren. Haksläpp! Duke Ellington och Johnny Hodges back to back. 1963. Bra skick. Denna Verve krossade allt annat vi hörde förutom Zappan och Greven. Detta är bland det bästa inspelningsmässigt som jag hört på min system. Någonsin! Bett i trumpet och sax utan att gå över till hårt. Ett album från 1963 slår allt annat jag har! Hade jag inte varit så imponerad så skulle jag varit deprimerad. Med det menar jag bara att utvecklingen knappast gått framåt. Digitalt låter digitalt. Även om det kan låta jäkla bra så har det hittills fått stryk i alla direkta jämförelser. Hands down. Jag säger som Di Leva. Vem kan man tro på? byZan, torbjorn, triomio and 4 others 7 Quote
Bebop Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 4 minutes ago, new order said: Haksläpp! Det gläder mig att du inte är vaccinerad mot jazzbacillen. Till skillnad mot de flesta baciller så ger den förutsättningar för hög livskvalitet. byZan, new order and musicus 3 Quote
triomio Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 Ja, välproducerad jazz låter alltid bättre på vinyl. Det kan jag hålla med om utan förbehåll. new order 1 Quote
new order Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 7 minutes ago, Bebop said: Det gläder mig att du inte är vaccinerad mot jazzbacillen. Till skillnad mot de flesta baciller så ger den förutsättningar för hög livskvalitet. Det där albumet var skitbra! Och att ett album som är gjort 1963 spöar det mesta från de senaste 60 åren både inspelningsmässigt och musikmässigt är kanske inte förbluffande, utan sorgligt. Vad hände? Quote
new order Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 3 minutes ago, triomio said: Ja, välproducerad jazz låter alltid bättre på vinyl. Det kan jag hålla med om utan förbehåll. Visst är det märkligt ändå? På äldre plattor låter det oftast bättre på vinyl, och som du säger speciellt jazz. Men även plattor som låter halvkasst, en mögig 80 tals inspelning till exempel, låter ändå trevligare på vinyl. Det är liksom en digital hinna som tom mina öron och hjärna kan uppfatta. P-pan 1 Quote
Bebop Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 14 hours ago, new order said: Vad hände? Det kom flerspåriga mixerbord och bandspelare. Istället för att använda inspelningsrummets akustik och klang försökte man byyga den artificiellt med flera mickar, typ 10 stycken runt trumsetet, delays, fasförskjutning o l. Och för att det inte skulle störa andra mickar så fick man bygga ett bås med ljudtäta väggar och glas och därinne satte man trummisen. Sången kunde man lägga på en annan dag. Nu var det så mycket att hålla reda på så nu skapade man även fasfel i mixarna. Sedan kom den digitala tekniken som gjorde det möjligt till än mer artificiella tekniker och företelse. Dessutom kunde man ju lätt komprimera hela mixen så att det alla kan höra allt i samma ljudnivå och utan dynamik som annars ger liv åt musiken. På köpet skapade man hifi-intresserade som tror att det är en digitala undermåligheten som skapat detta. I själva verket är det klåfingriga och undermåliga producenter som låtit detta ske. Om man ställer upp en inspelning som förr ungefär som den skivan du diggar och i samma lokal så kommer du inte höra skillnad på om den tas upp med analoga band eller via en digital bandare. Å andra sidan har ny teknik skapat helt nya möjligheter till helt ny musik, nya klanger och produktioner som inte var möjliga förr. Allt behöver inte låta som förr och målare behöver heller inte måla som förr. Det är ju utmärkt att albumen fortfarande finns kvar och nya kommer hela tiden precis som det gör med alla klassiska musikens mästare. Det spelas fortfarande in mängder av t ex Mozarts och Beethovens musik. På motsvarande sätt lär det komma ut inspelningaf av T ex John Coltrane och Dexter Gordon i alla tider. Hög kvalitet förgås inte så lätt. Men samtidigt finns det musik som spelas in rätt likt som det var förr och som månar inte bara om musiken utan av även inspelningskvaliteten. Jag tänker då främst på akustisk jazz och klassiskt där det finns flera seriösa skivbolag som värnar om helheten, i synnerhet inom den klassiska musiken. Terminator, triomio, Vox and 4 others 7 Quote
AlfaGTV Posted December 7, 2024 Posted December 7, 2024 7 hours ago, new order said: Min kusin har nu varit förbi. Hans utlåtande har jag inte riktigt fått annat än att vinyl lät bättre. Utan konkurrens. Vid en A/B test så gillade han vinyl över sacd versionen av Gaucho. Men han tog även med några skivor som han hade dubbletter av. En Frank Zappa, som lät fantastiskt bra. Och en annan med Greven som också lät jäkligt bra. På Verve. På hans inrådan köpte jag detta album i Umeå när jag köpte skivspelaren. Haksläpp! Duke Ellington och Johnny Hodges back to back. 1963. Bra skick. Denna Verve krossade allt annat vi hörde förutom Zappan och Greven. Detta är bland det bästa inspelningsmässigt som jag hört på min system. Någonsin! Bett i trumpet och sax utan att gå över till hårt. Ett album från 1963 slår allt annat jag har! Hade jag inte varit så imponerad så skulle jag varit deprimerad. Med det menar jag bara att utvecklingen knappast gått framåt. Digitalt låter digitalt. Även om det kan låta jäkla bra så har det hittills fått stryk i alla direkta jämförelser. Hands down. Jag säger som Di Leva. Vem kan man tro på? Jag har "snuskat" igenom den färska utgåvan av Hifi & Musik, och konstaterat att de har "rätt", både angående jämförelsen mellan Ortofon SPU och Denon DL-103 men såklart hyllningarna till SL-1300G! Grattis till ett bekräftat köp! Bebop and new order 2 Quote
new order Posted December 7, 2024 Author Posted December 7, 2024 10 hours ago, AlfaGTV said: Jag har "snuskat" igenom den färska utgåvan av Hifi & Musik, och konstaterat att de har "rätt", både angående jämförelsen mellan Ortofon SPU och Denon DL-103 men såklart hyllningarna till SL-1300G! Grattis till ett bekräftat köp! Jag måste skaffa nya hifi och musik. Vi pratade ju om 1300G innan jag beställde den, minns du? Var inne på 1200G, men det verkade som att 1300G var en bra kompromiss. AlfaGTV 1 Quote
new order Posted December 7, 2024 Author Posted December 7, 2024 @stargazer var förbi idag. Fortfarande aktiv hifi snubbe. Men inte på forum. Och inte här för att han inte känner sig rikigt att platsa här, antar jag. Han har för billiga grejor tycker han nog. Och det är synd. För han skriver på ett väldigt underhållande och på ett unikt sätt, tycker jag. Hans rigg är bra, låter också väldigt bra. Han har liksom en vision över hur han vill det ska låta. Men jag tycker att han borde inse att inte alla här har en Guld Visa och toppriggar. Men det är inte heller poängen, tycker jag. Det finns såklart några som har toppriggar. Som förfinat sina anläggningar genom åren. Och de ska vara stolta och nöjda. Men jag tycker att alla som håller på med den här hobbyn och tycker det är skoj, ska om man vill dokumentera sin egen resa. Det är roligt att ta del av vad som händer hos andra. Har man något intressant att skildra är det något som tillför, tycker jag. Nog av predikantet. Han skriver kanske någon rad och jag kommer i sådana fall att publicera det. Idag blev det några timmar vinyl. Streamingen fick stå tillbaka även om jag utsatte honom för Gaucho A/B testen. Vilket utföll som väntat. Vi spelade allt möjligt. Och på en nästan grann ovänlig ljudnivå. ZZ top. Leonard Cohen. Och en massa mer. Jag tycker det låter bra hemmavid, men såklart är det viktigt att få godkänt av Rickard och Stefan. Jag hoppas och tror att de ärligt säger vad de tycker. Det tror jag är de gör. Och efter vår session så sa Rickard att min Esoteric troligen kommer att få samla damm och att det aldrig låtit bättre hos mig än via vinylen. Jag kan inte säga emot. Så är min egen känsla med. Jag hade en massa flax när jag valde dessa grejor. Men jag har fått hjälp och tips av folk som jag litar på här, och hade jag inte fått det är jag inte så säker på att jag hade fått ett så lyckat resultat. Det är en sak att ha tur. Och en annan sak att lyssna på vad folk säger och försöka dra sina slutsatser. Men i slutänden så hade jag nog också en del flax. Rickard hade med ett par skivor som var riktigt bra! Lynyrd Skynyrd,Zz top och ett Cohen albumet för att nämna några. Leonard Cohen albumet innehåller Halleluja, och både jag och Rickard insåg att även om Jeff Buckleys version är bra så är detta den sanna versionen. Den som betyder något. The Curse of the Traveller med Chris Rea avnjöts. Chris Reas gitarr spel på denna låt tillsammans med rösten är fortfarande 35 år efter den släpptes lika magisk. MBP, parsifal, Bebop and 3 others 6 Quote
Azur Posted December 7, 2024 Posted December 7, 2024 Härligt att det finns fler som uppskattar ZZ Top😊 Inte direkt audiofil-mässigt kanske men ack så bra och given Fredags-musik i bilen på väg hem från jobbet! new order 1 Quote
new order Posted December 7, 2024 Author Posted December 7, 2024 4 minutes ago, Azur said: Härligt att det finns fler som uppskattar ZZ Top😊 Inte direkt audiofil-mässigt kanske men ack så bra och given Fredags-musik i bilen på väg hem från jobbet! Det var verkligen gung i det där albumet!! Grymt! Quote
AlfaGTV Posted December 7, 2024 Posted December 7, 2024 32 minutes ago, Azur said: Inte direkt audiofil-mässigt Va?!? Deras humor, engagemang,driv och southern grime är ju helt klockrent! Och vilket suveränt ljud på flera av deras plattor: Blue Jean Blues från Fandango Cheap Sunglasses från Degüello Givna succéer! 👍🏻😊 new order, Bebop and Azur 3 Quote
Bebop Posted December 8, 2024 Posted December 8, 2024 8 hours ago, Azur said: Inte direkt audiofil-mässigt 7 hours ago, AlfaGTV said: Va?!? Jag brukar inte försöka hävda mig som en rockälskare och blir hellre aldrig beskylld för det. Men när det gäller ZZ Top så är det annorlunda. Jag gillar dem skarpt. Deras audiofila kvaliteter utöver musiken bidrog. @AlfaGTV exempel är klockrena. AlfaGTV and new order 2 Quote
calle_jr Posted December 8, 2024 Posted December 8, 2024 Det bästa album ZZ Top gav ut (musikaliskt och klangmässigt) efter upplösning av det mer psykiga bluesrockbandet Moving Sidewalks blev en samling på amerikanska London Records. AlfaGTV, MBP and new order 3 Quote
stargazer Posted December 9, 2024 Posted December 9, 2024 Helgens pilgrimsresa gick således till Piteå, och new order som numera även kan titulera sig vinylgud 😉🤘 Till att börja med så är Technics-spelaren mycket snygg, på ett cleant sätt. Handhavandet är toppen, startar ju på ett kick tycker undertecknad som är van vid remdrift. Tonarmen och jag hann inte bli kompisar riktigt, lyften är lite "knarrig" i brist på bättre ord. Säkert en vanesak. Och den låter ju så bra! Det obligatoriska format-testet gav tydlig seger till vinylen, iaf för "Gaucho". En överraskning för mig iaf var ett ljudbilden blev både bredare och bättre på vinyl, cd/sacd kändes "komprimerad". Och då är ju Esoteric'en en mycket kompetent spelare. Totalt sett låter nu new orders rigg bättre än någonsin, allt låter såklart inte bättre på vinyl men alltid annorlunda och ofta trevligare. Det här är resultatet av kontinuitet, kunskap och erfarenhet - knappast "flax" eller tur. N.o har byggt sitt system omsorgsfullt och under lång tid. Att vinylen skulle funka klockrent var ingen skräll direkt. Tack för en toppenvisit, alltid lika trevligt 💯🤘 Richard, lindvall, MatsT and 6 others 9 Quote
new order Posted December 9, 2024 Author Posted December 9, 2024 53 minutes ago, stargazer said: Tack för en toppenvisit, alltid lika trevligt 💯🤘 Tack för visiten!👍 Superskoj.🙂 Jag tycker att nu när du äntligen hittat hem till Euphonia igen, att du gör lite mer nerslag här! Det händer ju saker hos dig med. Men jag håller nog fast vid att jag hade lite flax! 😁👍 Det du säger om knarrigheten när man använder lyften kan jag känna igen mig i. Men jag har inga egentliga referenser. Även @AlfaGTV har nämnt detta om jag inte minns helt galet. Jag tror att jag vänjer mig. Har faktiskt redan börjat att göra det. calle_jr 1 Quote
Bebop Posted December 9, 2024 Posted December 9, 2024 Kul också att pickup-valet (Audio Technica) blev lyckat i kombinationen. Det är ju ytterligare ett inlägg som ger stöd för att bra pickuper behöver inte kosta skjortan. Jag funderar faktiskt på att försöka testa en Ortofon Quintet Black S (MC) som också är väldigt överkomlig i pris . Jag har bara hört den en gång och det var när jag och min kompis Nisse var på Ortofondemo- och Technicsdemo i Köpenhamn för några år sedan, där de spelade på 2M Red, Quintet Black S, SPU (minns inte vilken modell) och MC Anna. De växlade mellan Technics SL-1000R Direct och SL-1200G. Quintet Black gjorde inte bort sig på något sätt; tvärtom. calle_jr and new order 2 Quote
AlfaGTV Posted December 10, 2024 Posted December 10, 2024 11 hours ago, new order said: har nämnt detta Det är sant, är det ngn kritik jag har ang Technics SL-1210GR2 så är det tonarmslyften. Den motsvarar inte kvalitetsintrycket på spelare/arm i övrigt! Men den är hjälpligt funktionell. Och kul att se lite mer tankar från Norr @stargazer! Det är ju självklart att vi alla är nyfikna på vad som händer "uppa dännä"! 8 hours ago, Bebop said: ger stöd för att bra pickuper behöver inte kosta skjortan. Jag tror du och Calle_Jr har startat en trend! Både New Order och vissa handlare har fått upp ögonen för Audio Technica som ngt mer än en källa till funktionella instegspuppor. Jag har en 33 eller en OC9 på väg hem för utvärdering också! Jag monterade även en OC9EB till en vän för inte så länge sedan med oväntat positiv effekt! parsifal, Bebop, calle_jr and 1 other 4 Quote
Recommended Posts