Jump to content

Recommended Posts

ag inbillar mig att New Order också behöver en initialperiod för att gå in skorna ordentligt.

Min erfarenhet är att när skorna är som bäst är det dags att slänga dom. Men jag har besvärliga fötter och dom fullkomligt hatar nya skor och gillar inte ingångstiden ;)

När det gäller inspelningstid och intryck så håller jag med om att lyssna själv och skapa sig sin egen uppfattning innan andra påverkar mig i någon form. Men jag har också svårt för att inte få dela med mig till forumister tillräckligt fort.

n.o - du gör din resa och ska naturligtvis göra den så som du vill - jag följer med spänning på fortsättningen oavsett vägval.

Rummet ser f ö förbaskat trevligt ut :app:

Lycka till!

Jag kan vänta på intrycken. men inte alltför länge bara ;)

Link to comment
Share on other sites

När GÖK-medlemmen Gles-Naimet köpte sina Dynaudio 5,4S fick han högtalarna inspelade från fabrik. Fantastisk service!! Om jag inte minns fel hade de spelats i fyra hundra timmar. Detta kan nog ge en fingervisning om när man tidigast ska börja göra sina första kritiska bedömningar.

das Boot

Link to comment
Share on other sites

Inspelningen är viktig. Det är säkert.

Jag skall försöka klargöra en grumlig tanke som vuxit sig starkare och starkare och klarare och klarare i min hjärnas hifi-centrum.

Många högtalare jag hört visar sitt rätta jag efter bara ca 100h. Sedan fortsätter ofta förbättringarna. Det blir luftigare, mjuknar till och blir mer naturligt.

Förbättringar som hörs med tex Futura upplevde jag upp till 1000h. Tror jag...det var i alla fall tills då jag upplevde nya förtjänster i ljudet. Hade jag bara inte hörd dem innan eller fanns dom inte? Svårt att utröna.

Jag kommit på det efter mitt ganska omfattande testande senaste åren. När jag lärt mig ett företags ljudideal jag redan från början gillar tex Sonus Faber, Wilson, Usher, BoW eller Dynaudio, tycker jag att det blir bättre och bättre med tiden. Jag tror med all säkerhet att högtalarna blir inspelade och bättre med tiden, men jag har själv upplevt och är rätt säker på att man även vänjer sig vid, och lär sig det nya ljudets förtjänster.

Jag uppskattar tex tidigare Sonus Faber modeller ännu mer än tidigare. Jag hör ljudutvecklingen i olika märkens nya modellerna och i de flesta fall är den positiv.

Sammanfattar:

Högtalare blir bättre med tiden ffa de första 100h. Sedan vänjer man sig och lär sig uppskatta kvalitativa förtjänster i högtalarens ljud.

mvh

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Hej

En skoj dag i hifins tecken är över.Stargazer och Steffo är på väg hem,och jag ordnar upp lite i skivhögen som växt under dagen.Vi har faktiskt inte pratat särskilt mycket om hur vi tycker det låter,utan de får säga vad de

tycker direkt i tråden.Bir bättre så.Av vad jag hörde så verkade de dock rätt nöjda,men jag ska inte föregå de och lägga ord i deras mun.

Jag kan däremot berätta lite om anläggningen.Strömmen är dragen från egen fas på säkringsskåpet.Strömkabeln är jormas gamla jpc 2,5 som jag fick köpa på lösmeter.Sen har jag Jormas jpc 2,5 fram till strömrenaren.

Chang Lightspeed Euro 300 heter den.S.R strömkablar.Active AC coupler till förstärkaren,Reference AC coupler till cd-spelaren.Elektroniken är en Moon Supernova cd-spelare och Moon I-7 integrerad förstärkare.

De bägge månarna står på Rollerblocks jr.Rollerblocks är en av de få isolatorer som verkligen förbättrat något av de jag testat.S.R Looking Glass ph.2 xlr heter lågnivåkabeln.Sen har jag S.R Resolution reference fx som högtalar

kablar kopplade till nytillskotten.

Kan ju ge er en liten initial rapport över vad jag kan säga så här i början.De kanske har ca 40-50 timmar på sig nu.Jag började lyssna på dom direkt :blush .Det är kanske inte rättvist mot högtalarna men jag kunde bara inte hålla mig :) .De har även fått stå och gå med OS sändningar under dagarna.

Oroade eller rättare sagt väntade mig för att jag skulle initialt bli lite besviken jämfört med Cremonorna.De var ju inspelade sedan länge och placeringen var optimerad efter bästa förmåga (vilket kanske inte säger mkt men ändå).

Oron var obefogad.Cremonorna gillade jag verkligen,men trots att Sophiorna ej är inspelade,står på hjul ,ch inte heller är färdigriggade var de bättre från dag 1.Något man kanske kan förvänta sig,men inget är ju säkert.

Har inga basproblem alls,de spelar jämnare över hela basregistret,på cremonorna kunde jag märka att de lät mer markerat på vissa frekvenser,och det oavsett hur långt de flyttades från bakvägg.Sedan är både kvaliteen och kvantiteten på en

annan planet.Det som är riktigt skoj är hur engagerande de är!Riktigt jäkla skoj att lyssna på oavsett material och oavsett kvaliteen på materialet.Allt är lyssningsbart!

Var även lite orolig över att jag skulle tappa magin som Cremonorna kunde visa upp ibland.De kunde verkligen låta vackert.Även där var oron obefogad.Sophiorna kan låta vackert och sprött,men det finns även en dynamik som jag aldrig upplevt hemmavid tidigare.Det kan jag sitta och fascineras av.Lyssnade på Yellos pocket universe och det var som att hela rummet var en enda stor hörlur!Skitläckert!

Lite initiala intryck bara! :)

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul med nya högtalare n.o.! :mm:

Tycker att ett högtalarbyte är den mest genomgripande förändringen i ett system och därför känns det viktigt att det både får ta tid i urvalet och att siktet är inställt på att ett långtidsinnehav. Den första lyssningen är alltid spännande och ger i vart fall känslan av grundkaraktären i nyförvärvet och sedan kan det bara bli bättre. Eftersom jag själv gått igenom processen helt nyligen så kan jag känna igen mig i din glädje med nyförvärvet och processen med placering och annat för finslipningen. Inspelningen är naturligtvis viktig men förändrar inte så dramatiskt de första intrycken, men förstärker de positiva egenskaperna i konstruktionen.

Själv fick jag proffshjälp med placeringen av Gurkan och Matts, men tyckte först att deras placering inte var helt optimal så jag ändrade. Lite skillnad hur röster låg i svalget.Men efter tag var jag tillbaka till deras ursprungliga placering, men med skillnaden att jag istället ändrade lite på mina mobila Golden Horn för att plocka förstareflexen. Vi pratar finlir i millimeterklassen. Glöm förallt inte att markera i golvet de olika placeringarna, det finns inget så frustrerande som att hitta tillbaka till någon placering som lät bättre.

Wilsons modell med hjul är riktigt smart och när man sedan ställer dem på spikes så blir det hela säkert mycket bättre.

Jag har i färskt minne både Alexandriorna, Maxx och dina. Lyssningsupplevelser utöver det vanliga. Med Moonen så blir detta ett fantastiskt system tror jag.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul med nya högtalare n.o.! :mm:

Men om!! En vitamininjektion utav bara den. :)

Tycker att ett högtalarbyte är den mest genomgripande förändringen i ett system och därför känns det viktigt att det både får ta tid i urvalet och att siktet är inställt på att ett långtidsinnehav. Den första lyssningen är alltid spännande och ger i vart fall känslan av grundkaraktären i nyförvärvet och sedan kan det bara bli bättre. Eftersom jag själv gått igenom processen helt nyligen så kan jag känna igen mig i din glädje med nyförvärvet och processen med placering och annat för finslipningen. Inspelningen är naturligtvis viktig men förändrar inte så dramatiskt de första intrycken, men förstärker de positiva egenskaperna i konstruktionen.

Precis.Om man som jag börjat lyssna tidigt under inspelningstiden,tror jag ändå att högtalaren har en grundkaraktär som inte ändras.Åtminstone inte så dramatiskt.

Själv fick jag proffshjälp med placeringen av Gurkan och Matts, men tyckte först att deras placering inte var helt optimal så jag ändrade. Lite skillnad hur röster låg i svalget.Men efter tag var jag tillbaka till deras ursprungliga placering, men med skillnaden att jag istället ändrade lite på mina mobila Golden Horn för att plocka förstareflexen. Vi pratar finlir i millimeterklassen. Glöm förallt inte att markera i golvet de olika placeringarna, det finns inget så frustrerande som att hitta tillbaka till någon placering som lät bättre.

Det där med hjälp i installationen är ju något som Wilson Audio håller hårt på.Ludwig Svanberg var den som brukade hjälpa sina kunder med det och som var utbildad av Wilson.Nu när han inte längre är kvar undrar jag hur det blir.Om jag kommer få hjälp med installationen så småningom?

Vi får väl se.

Wilsons modell med hjul är riktigt smart och när man sedan ställer dem på spikes så blir det hela säkert mycket bättre.

Jag har i färskt minne både Alexandriorna, Maxx och dina. Lyssningsupplevelser utöver det vanliga. Med Moonen så blir detta ett fantastiskt system tror jag.

Calm

Det verkar riktigt lovande redan nu!Ska bli skoj som den att försöka börja optimera placeringen.

mvh

n.o

PS Hoppas det är ok att jag delade upp din text som jag gjorde.DS

Link to comment
Share on other sites

Det där med hjälp i installationen är ju något som Wilson Audio håller hårt på.Ludwig Svanberg var den som brukade hjälpa sina kunder med det och som var utbildad av Wilson.Nu när han inte längre är kvar undrar jag hur det blir.Om jag kommer få hjälp med installationen så småningom?

Vi får väl se.

Det var en nyhet, har Ludwig slutat på Stylus som har argenturen eller har märket Wilson gått tillbaka till AudioNord?

När det gäller metoden för högtalarplacering så var det nog Peter McGrath som utvecklade den och om jag minns det rätt så fanns den beskriven i något nummer av Hifi +. Grunden var som jag minns det att gaffla in ett område med handklappning och röst för att hitta grov inställning och där tejpades en ruta i vilken högtalaren placerades och som sedan förfinades med mindre och mindre steg, tills den optimala bilden satt. I Malmö körde Stylus med Ludwig och Daniel lite clinic med högtalarplacering för att visa hur lite som behövs för att det skall bli fel. Vi pratar centimetrar. Hade du köpt ett par Alexandrior så hade du fått installationen gjord på plats av själve Peter McGrath på köpet. ;)

PS Hoppas det är ok att jag delade upp din text som jag gjorde.DS

Absolut inget problem!

Mvh Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja, i senaste HiFi & Musik har han två artiklar. I ledaren introduceras också Ludwig som free-lance skribent.

Blir nog tufft för Stylus att hitta en lika engagerad och kunnig "demare" som Ludwig. Jag tycker inte Audionords demos blev riktigt detsamma, för att uttrycka sig milt ;) , efter han lämnat den skutan.

Link to comment
Share on other sites

Blir nog tufft för Stylus att hitta en lika engagerad och kunnig "demare" som Ludwig. Jag tycker inte Audionords demos blev riktigt detsamma, för att uttrycka sig milt ;) , efter han lämnat den skutan.

Han kanske återvänder till moderskeppet s.a.s så småningom :) .Vi får väl se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är synd.

Ludwig gjorde Stylus och dess produkter mycket synliga på ett positivt sett för oss kunder. Utöver det vanliga. För de flesta tror jag, i alla fall för mig, var det Ludwig som var Stylus och höjde dess marknadsvärde och skapade ett mervärde med sina fantastiskt trevliga och kunniga demonstrationer.

Ludwigs energi och engagemang i sina kunder (återförsäljare) och slutkunder (sådana som vi) imponerar på mig. För mig som kund har hans kunnande och hjälpt skapat ett stort mervärde som gjort denna kostsamma hobby mer prisvärd.

Hoppas vi kommer att se mer av Ludwig i dessa sammanhang.

Jag passar på att säga tack till dig Ludwig för all hjälp och din tid på Stylus.

Hoppas naturligtvis att Stylus jobbar vidare på liknande vis efter Ludwig. Det passar mig i alla fall. Jag tror det är viktigt att dessa extra exclusiva hi-end produkter behöver den supporten, kundkontakten och demonstrationer för att väcka intresse och på tydligt vis visa på och förklara om ljud och tekniken. Visa på skillnader etc.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Coolt!

Grattis än en gång.

Jag tror dina Wilson skulle vilja stå på FE Cera :icon_smile_cool:

Tackar,börjar mer och mer kännas som att jag hittat hem.Skönt!

Någon finite elemente?Jag vill att de ska stå på spikes,men vad som är mellan spikesen och golvet är en öppen historia.Tänkte du dom där?

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
men vad som är mellan spikesen och golvet är en öppen historia.Tänkte du dom där?

/n.o

Er det en åpen fråga tillater jeg meg ett lite tips i så måte :blush

The Quadraspire QX7 utilises a stainless steel base, with an absorbtion material sanwiched between the spike absorber to neutralise the adverse effects arising from contact vibration resonance and improve sound quality and acoustic insulation.

Quadraspire_qx7(1).jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Er det en åpen fråga tillater jeg meg ett lite tips i så måte :blush

The Quadraspire QX7 utilises a stainless steel base, with an absorbtion material sanwiched between the spike absorber to neutralise the adverse effects arising from contact vibration resonance and improve sound quality and acoustic insulation.

mvh

Men absolut är det en öppen fråga! Tack för tipset.Skall undersökas.Kanske borde man testa något annat än Linn Skeetsen jag använt till nu.Men Sophiorna är rätt snälla.Inga oönskade vibrationer ännu iaf.Men är det prestandahöjande är

jag absolut med på det!

Ja,man får dopa sig i sporten hifi!Faktum är att det är roligare så! ;)

mvh

n.o

Blev aningen för många utropstecken!!!!ska skärpa mig från och med nu. :)

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Tackar,börjar mer och mer kännas som att jag hittat hem.Skönt!

Någon finite elemente?Jag vill att de ska stå på spikes,men vad som är mellan spikesen och golvet är en öppen historia.Tänkte du dom där?

/n.o

Sorry för otydlighet. Jag menade någon version från Finite Elemente Cera Technology;

cera_technology2.jpg

Illustration: Finite Elemente

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Men är det prestandahöjande är

jag absolut med på det!

mvh

n.o

For meg er det absolutt det, har f.eks testet BDR, FE, Dynaudios, Naims, med mange fler, både rimelige og kostbare, myke og harde, men disse har funket best, i flere oppsett, men så er det vel ett spm om smak og behag til sist (det er jo tross alt marginelle forskjeller det er snakk om) :) ..

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Jag har testat en hel del när det gäller puckar, kuddar och plattformar. Under Amatin hade jag Base-plattformar som var utmärkta men möjligen så kom högtalaren något högt för optimal diskantåtergivning.

Jag har ett synnerligen besvärligt parkettkolv som ligger löst och som gärna spelar med. Mina Ktêma är större än Amatin och därför fungerar inte Base-plattformarna längre.

Testade Cerapuc som jag använt till elektroniken och de gör samma jobb och är mycket nättare lösning än Base-plattformarna. Tar bara bort överdelen på Cerapucen och kör spiksen i en liten fördjupning i mitten. Cerapucen fungerar utmärkt! Kan rekommenderas för test, men är tyvärr dyra.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fina högtalare men innan du lägger pengar på fötterna med ett så fint konstruerat kabinett så undrar jag en sak...

Har funderat på en grej när jag såg bilden på Cerapuc :o Varför går pilarna uppifrån och ned i nedanstående bild på Cera? Högtalaren/kabinettet genererar väl inga vibrationer nedåt till golvet? Tror inte Stereophile kunde uppmäta några resonanser i Sophias kabinett så eventuella vibrationer måste väl komma nedifrån golvet genererat av högtalarens ljudvågor på nåt sätt eller hur fungerar det? :blush

Jag tycker reklamen/informationen i bilden nedan är vilseledande om alla vibrationer genereras från golvet och inga från kabinettet eller är jag ute och cycklar :o:D

cera_technology2.jpg

Illustration: Finite Elemente

Link to comment
Share on other sites

@mikael2

Tack.Dina bryderier sätter även lite myror i mitt huvud ska jag vara ärlig :blush ? Någon som kan förklara detta för en lekman?

De verkar trots det vara en otroligt välgjord och genomtänkt produkt dessa Finite produkter,men allt kommer ju till ett pris.

Men jag är villig att testa när Calle och Calm säger att de gör skillnad.Musicus rekommendation från Quadraspire verkar även den intressant.

Ärligt talat skulle det vara spännande att testa göra något eget också.Hade jag haft tillgång till en svarv hade jag testat göra underlägg i olika material.

Är särskilt nyfiken på att göra brickor i olika träslag som man limmar ihop och svarvar till.Bebop borde kanske veta vilka träslag som har rätta densiteten

för att vara lyckade underlägg.Bara en fundering jag haft en tag.Trä med olik hårdhet borde vara bra att ta undan vibrationer eller är jag ute och cyklar här?

Mycket funderingar blev det.Jag gillar ju symposiums produkter generellt men vet inte om dom har någon bra lösning när det gäller isolatorer under spikes.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Tror inte Stereophile kunde uppmäta några resonanser i Sophias kabinett så eventuella vibrationer måste väl komma nedifrån golvet genererat av högtalarens ljudvågor på nåt sätt eller hur fungerar det? :blush

Bra synpunkt, men även om jag inte vet vad man sätter för kriterier för kabinettresonans så innebär inte sådana resultat att högtalaren är helt statisk. Jag tolkar det bara som att den är rak. Om man känner på spiken när man spelar så kommer man känna vibration taktad med musiken.

Finite Elements bilder är (till skillnad från de flesta andra aktörer) ganska bra förutom att de är dåligt översatta till engelska.

FE är normalt sett inte hokus pokus...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...