Jump to content

Recommended Posts

Nej, Nej , Nej.

Blanda inte ihop NAS med backup.

En Nas ökar tillgängligheten men en backup på viktiga filer måste vara bortkopplad ifrån nätet och elnätet då den inte används och helst förvaras på ett annat ställe också.

mvh/Harryup

Nej, Nej , Nej.

Blanda inte ihop NAS med backup.

En Nas ökar tillgängligheten men en backup på viktiga filer måste vara bortkopplad ifrån nätet och elnätet då den inte används och helst förvaras på ett annat ställe också.

mvh/Harryup

Även om man har flera diskar i RAID 5-konfig? Säg att man har tre diskar, om en krashar då så kan man ju bara byta ut den? Och då har man ändå en extra säkerhet, för sannolikheten att alla tre krashar samtidigt får väl ändå ses som obefintlig. Eller menar du ifall blixten slår ner och förstör hela setupen?

Det börjar att närma sig allvaret nu. Har under kvällen roat mig med (nåja) att installera en Asus router som ska klara att överföra en massa mb/s i teorin. En bra bit över 1000 mb/s. I teorin alltså. Fick strula lite eftersom jag har min ip- telefoni låda som ska sitta först efter bredbandsjacket. Men det kom igång. Nasen verkade att vara busenkel (ta i trä). Installera diskarna. koppla in till router och nät och skriva in webbadressen för att följa några enkla instruktioner och nu har den börjat att formatera diskarna. Har bara hört gott om Synologys Nas diskar och det initiala intrycket från en total nybörjare är :thumbsup: , Sen verkar den vara tyst som bara den. Det uppskattas!

Kanske kan jag börja med minidatorn till stereon redan under morgondagen. Tvivlar på det, men kanske...

Det är kanske min tråd du menar?

Gubben börjar bli gammal... i skallen var det Apexorcas "Mästarmöte-tråd", i verkligheten ditt "Mästarmöte"... ordningen återställd. Vissa galenskaper går att rätta till som väl är... :)

Edited by Bebop

Även om man har flera diskar i RAID 5-konfig? Säg att man har tre diskar, om en krashar då så kan man ju bara byta ut den? Och då har man ändå en extra säkerhet, för sannolikheten att alla tre krashar samtidigt får väl ändå ses som obefintlig. Eller menar du ifall blixten slår ner och förstör hela setupen?

Nejdå, räcker med att filen som håller reda på var allt ligger på diskarna blir trasig av någon anledning så dör raiden med friska diskar.

Vet för det har hänt mig. Åkte till jobbet och hade ≈10TB film och musik kom hem och hade en tom NAS med i övrigt fullt fungerande.

Nu har jag backup lös på ett annat ställe men backup är det inte. På jobbet där vi kör raid och spegling så får jag byta diskar nån gång då och då.

Och en Raid tål bara att en disk går sönder, går 2 av någon anledning innan du har hunnit hitta en exakt likadan (inte lätt om man inte köpte reserver) så har man ingen säkerhet alls.

Tar man sedan in i beräkning att den sitter på samma nät som man surfar på så kan man få in virus på Nasen eller att nån tar över den som det händer med Synology Nasar. Sen får man betala för att möjligen få den upplåst.

Så nä, inget konstant inkopplat på nätet eller nätverket är en backup värd namnet.

mvh/Harryup

Så nä, inget konstant inkopplat på nätet eller nätverket är en backup värd namnet.

Intressant... Jag hävdade med en dåres envishet för några år sedan att jag hellre kör separata hårddiskar. Jag kopplar in backupdisken ca 1 gång per månad och fyller på med senast ändrade filerna. Sedan åker den in i skåpet igen. Jag fick inte mycket stöd för den "stenåldersmetoden" av Raid-gänget.

Jag är också tveksam till de s k molnen. Det känns olustigt att lämna ifrån sig sina filer till okända krafter. Hur ser ni på detta ur säkerhet, tillgänglighet och bedrägeri (alltså att mina filer plötsligt blir tillgängliga för någon annan).?

För min del är det trial and error som gäller. Min nas kommer inte att innehålla omsorgsfull rippad skivsamling ,utan det kommer att bli lite av varje. Jag ORKAR inte lägga upp hela min skivsamling på nätverksdisken. Utan det kommer att

bli lite gott och blandat tills jag bestämt mig hur jag vill ha det.

För min del är det trial and error som gäller. Min nas kommer inte att innehålla omsorgsfull rippad skivsamling ,utan det kommer att bli lite av varje. Jag ORKAR inte lägga upp hela min skivsamling på nätverksdisken. Utan det kommer att

bli lite gott och blandat tills jag bestämt mig hur jag vill ha det.

Vadå orkar inte... :o envisa och sträva norrlänningar... Varför måste allt vara klart på en gång? 5 Rippningar om dagen i snitt blir nästan 2000 på ett år. Jag rippade nästan 4000 cd-plattor. Det tog ca 8-9 månader. Elefanter konsumeras företrädesvis bit för bit. Då klarar man käka upp den.

I helgen började jag arbetet med att rippa alla mina boxar. 60 st Living Stereo fredag tills om någon timme. Återstår ca 1000 cd. Jag skall bli klar till våren tänkte jag. Däremellan behöver jag köpa större diskar. Jag har 2st à 2 TB varav en för back-up. De börjar bli fulla nu trots jag kör med FLAC. Samtidigt blir det allt fler högupplösta filer och tar duktigt med utrymme.

Här är min gamla dator. Jag byggde den på en mdf-skiva efter att jag blev av med en bra plats att ha lådan på.

DSC_6288.JPG

Nu finns det fina mini-itx-lådor som med lätthet får plats i ett Expedithyllfack.

På tal om backup... Nu finns det 2TB usb-hårddiskar med inbyggd wifi. Är de bra?

Kanske kunde funka om man vill rippa från en dator som är ansluten till Internet och sedan kopiera (exvis flac + omslag) till en spelare via wifi.

På tal om backup... Nu finns det 2TB usb-hårddiskar med inbyggd wifi. Är de bra?

Kanske kunde funka om man vill rippa från en dator som är ansluten till Internet och sedan kopiera (exvis flac + omslag) till en spelare via wifi.

Tycker att det låter som en utmärkt ide´!

Jag fick igång min lilla Nuc under kvällen. Lite småstrul men inget som inte gick att få till efter lite grubblande. När jag drog igång den så var tv-skärmen död. Ingen signal. Men eftersom min surroundförstärkare också agerar som en slags

hdmi hubb så misstänkte jag att felet låg där. Vilket det mycket riktigt gjorde. Sedan gick det relativt bra att ansluta den till det nya trådlösa nätverket. Bara mindre väghinder. Däremot fick jag inget ljud på tv´n via datorn. Även det var rätt lätt avhjälpt. På Intels hemsida finns det en egen avdelning för dessa Nucs och det var bara att installera ett program som kände av programvaran i datorn och uppgraderade den. Sedan funkade det!

Har tagit hem lite drivrutiner till Usb dacen på Esotericen och installerat det. Sedan plockade jag hem XBMC och det programmet verkar vara riktigt jäkla bra för en sådan här liten htpc lösning. Jag kan också nämna att efter lite testande med att streama film och hd klipp på youtube så är jag supernöjd med ljudnivån på denna lilla låda. Den är i stort sett knäpptyst!

Ska lägga upp lite bilder på det hela under veckan tänkte jag.

Nu är den största utmaningen att lära mig att ladda upp media på nasen och dela ut det hela. Man måste lära sig att krypa innan man kan gå..... Men allt är igång nu. Den nya stationära. Nätverket och Nasdisken. Och htpcn. En lättnad!

/n.o

Ok. Dags för lite rage. Ni som tror att norrlänningar är lugna människor som sörplar kaffe på bit och säger tjoo genom inandning kan sluta läsa nu om ni inte vill bli en illusion fattigare.

Just nu hatar jag datorer. Jag hatar Bill Gates. Jag hatar mannen som skrev instruktionsboken till Yamaha rxv-665. Läser du det här så måste jag säga ( och det kommer från hjärtat) Fuck You!!

Allt jag har är nu ihopkopplat och funkar. Men inte på ett bra sätt. Det senaste var att jag skulle importera bilder från min kamera till den stationära. Har aldrig någonsin varit ett problem med Win 7.

Nu är det ett problem :diss: . Vet fan inte vad som orsakar detta problem. Datorn klarar inte att importera bilderna pga någon löjlig jävla konflikt som jag trodde var löst. Tydligen inte.

NAS servern är ett annat elände som funkar men inte speciellt bra. Vet inte hur jag ska konfigurera det hela. Har lagt upp filmer och musik på den för att testa och med Nucen och trådlöst så

laggar det något djävulskt. Ingen smidig lösning känns det som f.t och jag undrar om jag inte skulle ha tagit steget över till Mac. För som det är nu så blir jag galen!!

Rant over.

Ni som tror att norrlänningar är lugna människor som sörplar kaffe på bit och säger tjoo genom inandning

:D

Har alltid haft den bilden för mitt inre... :icon_smile_cool:

Skämt åsido, du har inte funderat på en vinylspelare istället :?:;)

Annars kan jag just nu hålla med om Win 7 och speciellt i kombination med Firefox och Euphonia.

Något har hänt. :Thinking:

Edited by BTS

Jag vet inte men jag tror att jag börjar bli för gammal för det här. Istället för att känna att detta fixar jag, så blir man istället förbannad. För det är onödigt tjorvigt allt som har med detta att göra.

Nä, självfallet inte för de som kan det hela, de som har gjort prylarna. Det här handlar om avancerad form av tortyr i skepnad av diy. Jag hoppas på Karma och att de som utsätter oss för detta

får betalt för gammal ost.

Fattar inte riktigt hur jag tänkte. Jamen två datorer i ett nätverk med en Nas kan ju inte vara så märkvärdigt? Jag skaffar Windows 8.1 för att vara på den säkra sidan.... :dead:

Jaja, jag inser att jag inte kommer att få något nobelpris för en smart handling genom att tänkt så. Bättre inse det sent än aldrig... ;)

Less is moore. Borde ha hållt mig till den devisen på datasidan oxå.

Kan det vara så att datorer är djävulens påfund? eller är det Bill Gates som är oförmögen att skapa något som fungerar jämt? Jag vet inte men jag övergav själv PC för ett antal år sedan och gick över till Mac och det har jag inte ångrat. Men jag kan inte påstå att jag blev bättre med handhavande av datorer för det, men jag slipper oftast ringa en vän eller fråga publiken ;)

Kämpa på n/o! Det sägs att det inte finns några genvägar, så det är bara att ta en fika, suga på sockerbiten en stund så kommer energin tillbaka ;)

/byZan

Jag vet inte men jag tror att jag börjar bli för gammal för det här. Istället för att känna att detta fixar jag, så blir man istället förbannad. För det är onödigt tjorvigt allt som har med detta att göra.

Nä, självfallet inte för de som kan det hela, de som har gjort prylarna. Det här handlar om avancerad form av tortyr i skepnad av diy. Jag hoppas på Karma och att de som utsätter oss för detta

Fattar inte riktigt hur jag tänkte. Jamen två datorer i ett nätverk med en Nas kan ju inte vara så märkvärdigt? Jag skaffar Windows 8.1 för att vara på den säkra sidan.... :dead:

Jaja, jag inser att jag inte kommer att få något nobelpris för en smart handling genom att tänkt så. Bättre inse det sent än aldrig... ;)

Jag hoppas verkligen att det löser sig. Har full förståelse för frustrationen. Detta gör mig ännu mer övertygad om att hitta en annan lösning för att lagra min musik. Själv hade jag gått i taket.

Jag hoppas verkligen att det löser sig. Har full förståelse för frustrationen. Detta gör mig ännu mer övertygad om att hitta en annan lösning för att lagra min musik. Själv hade jag gått i taket.

Hej BigBlue,

Jag tycker lugnt du skall undersöka dina tidigare tankar om Aurender... Har själv haft Aurender i snart 3 år och kan varmt rekommendera den. Har själv inga jätteproblem med datorer men detta är en mycket välljudande och framförallt bekväm lösning.

Tyvärr verkar dock inte Aurender ha fått något riktigt fotfäste här bland övriga medlemmar, med några få undantag. Så stå på dig..

Grattis även till "Fars Dags presenten" :app:

/Pärr

Hej new order

Ja, ibland är det jäkligt...

Ladda ner teamvewer fullversion från http://www.teamviewer.com/sv/download/windows.aspx och välj för "icke kommersiellt bruk" (gratis) så kan jag försöka hjälpa dig nån kväll senare i veckan om det inte löst sig. Kan naturligtvis inte lova att jag fixar dina problem men jag är ganska van vid windows. Teamviewer är ett program med vilket man kan fjärrstyra en annan dator. Den som fjärrstyr får ett id samt ett engångslösenord av den som ska fjärrstyras och man ser helt vad den som fjärrstyr gör. Installera programmet på de datorer som behöver fjärrstyras.

Hör av dig om du så önskar.

//Richard

Hej new order

Ja, ibland är det jäkligt...

Ladda ner teamvewer fullversion från http://www.teamviewer.com/sv/download/windows.aspx och välj för "icke kommersiellt bruk" (gratis) så kan jag försöka hjälpa dig nån kväll senare i veckan om det inte löst sig. Kan naturligtvis inte lova att jag fixar dina problem men jag är ganska van vid windows. Teamviewer är ett program med vilket man kan fjärrstyra en annan dator. Den som fjärrstyr får ett id samt ett engångslösenord av den som ska fjärrstyras och man ser helt vad den som fjärrstyr gör. Installera programmet på de datorer som behöver fjärrstyras.

Hör av dig om du så önskar.

//Richard

Låter bra det! Ska först låta min datorhandlare få ta lite ansvar. Han har ju sålt på mig allt och då får han försöka hjälpa mig med kan jag tycka. Men jag tar gärna emot din hjälp i annat fall. Tack!!

Det är just detta som fått mig att avvakta att köra digitalt från dator. Förr eller senare måste det väl bli av ändå, men jag väntar lite till.

Hoppas du får stabil ordning på det till slut.

Det kan jag förstå. Det är betydligt krångligare än att ladda en CD-släde eller en skivspelare. Däremot är det jäkligt behändigt när man väl fått till det vilket även inkluderar ljudet. Samtidigt blir prylarna snabbt obsoleta. Ett exempel på detta är t ex DSD som allt fler satsar på, framför allt inom klassisk musik där flera bolag gör sina upptagningar med hjälp av DSD-teknik. T ex Chandos från vilka man köpa filer som är det masterorginal utan omvandling till PCM. Samma sak med gamla masterband som kodas om direkt till DSD-filer. Med en PC och DSD-dac är det lätt fixat.

Men man kan leva lycklig med de format som finns redan idag. Men lite kul är det också om intresset finns. Men utan lite kunskap och intresse för datorer och programvaror så är det inte alltid så enkelt.

Det är just detta som fått mig att avvakta att köra digitalt från dator. Förr eller senare måste det väl bli av ändå, men jag väntar lite till.

Hoppas du får stabil ordning på det till slut.

Gör ni det inte för krångligt?

iMac + iTunes med Bit Perfect, USB till valfri DAC.

Enkelheten och musikglädjen är enormt stor.

Gör ni det inte för krångligt?

iMac + iTunes med Bit Perfect, USB till valfri DAC.

Enkelheten och musikglädjen är enormt stor.

Så fungerar det hos mig också men resan dit har inte varit problemfri. Där är det enklare att komma igång med en mac. Men även med Mac blir det lite trixande för att köra t ex DSD. Men Audirvana funkar bra.

Det behöver som sagt inte vara så krångligt.

Sitter just nu och lyssnar på DSD-filer via Oppon som får musiken direkt via USB-hårddisk. Inget nätverk alls.

Musiken har jag dock hämtat på nätet och filat över till hårddisken.

Kan också köra från datorn med hårddisken via den och USB-A, och JRiver, hör ingen skillnad på dessa två sätt. (Än!)

Visst. Man kan vara efterklok och säga att det är lite krångligt. Inte så lite heller, men det borde funka. Nu är detta inte en dedikerad musiklösning så det blir mer komplext då.

Jag har en Synology Diskstation DS213j nas och efter att ha lugnat mig lite så ska jag försöka tackla detta själv till att börja med. Innan jag tar hjälp av

duktigt folk som Richard.

Har fått tipset att ta en lång nätverkskabel och testa att koppla in Nucen direkt på routern. Laggar filmerna fortfarande så ligger problematiken i Nasen.

Ska också testa att dela ut en mapp på den stationära och se hur det funkar. Fick även rådet att ladda hem ett program som mäter den trådlösa trafiken.

Kanske finns det konflikter med andra routrar på samma bandbredd? Det är en lång och snårig väg som ska beträdas.

Ett fall framåt.

Lyckades att ställa in router kanalerna så att jag fick lite bättre bandbredd med hjälp av ett wifi testprogram. Resultatet är att nu så funkar det att streama film via xbmc. Ska mickla lite med xbmc så jag kan använda även den till musik.

Ett framsteg. Vi får se om det håller i sig.