Jump to content

Recommended Posts

Här duggar förslagen tätt! Superskoj! Och ni ska veta att alla förslag hittills,förutom Gato har jag kollat på! Jo, tom Metronome!

Gato var faktiskt superläcker och med träinläggen så blev den bara snyggare. Snyggt med mätare istället för display. Verkar som om danskarna har tänkt till här!

Parasound verkar en vettig spelare, den har inte Usb ingång däremot. Det som jag tycker är lite B med den är att den har en cd-rom drive.

Ayre har ju faktiskt en cd-spelare som är av samma typ som Parasound. Deras 7 emp verkar fin och kostar ännu mindre. 35K. Den är faktiskt Stereophile klass A rated dessutom.

Amr har jag också kollat in. Den mindre. Kan vara ett alternativ det med!

Svårt detta, men jag fick betydligt mer attt tänka på nu. Tack för det!

Link to comment
Share on other sites

..den har inte Usb ingång däremot. Det som jag tycker är lite B med den är att den har en cd-rom drive.

Jag är inte helt övertygad om att inbyggda USB-portar är en optimal lösning, det är viktigare att det finns S/PDIF koaxial eller AES/EBU digital ingång där man ansluter ett galvaniskt avskilt USB-interface!

Min erfarenhet är framförallt svärtan blir bättre! Så häng inte upp dig för mycket på USB! ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Vad tror herrskapet om Luxman då. Lite mini Accuphase över dom tycker jag. Är sedan gammalt

lite svag för Luxman men har inga erfarenhet av de nya. D-5 är iaf oxå testad i både sixmoon och Stereophile

med goda omdömen.

Jag tror inget om Luxman. I detta sammanhang finns vissa märken som känns hetare på pappret som jag ser det. Tex Esoteric, om det nu skall vara Japanskt och det verkar vara en tung faktor i detta val. Skulle man ha en Luxman vore det efter ett test mot några andra.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror herrskapet om Luxman då. Lite mini Accuphase över dom tycker jag. Är sedan gammalt

lite svag för Luxman men har inga erfarenhet av de nya. D-5 är iaf oxå testad i både sixmoon och Stereophile

med goda omdömen.

Men den passar ju inte till Pass med sin gula text...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inget om Luxman. I detta sammanhang finns vissa märken som känns hetare på pappret som jag ser det. Tex Esoteric, om det nu skall vara Japanskt och det verkar vara en tung faktor i detta val. Skulle man ha en Luxman vore det efter ett test mot några andra.

Jag vet inte om det måste vara japanesiskt. Lika lite som det inte ska vara franskt. Det är dumt att begränsa sig pga det. Luxman tror jag är bra faktiskt. Om den är i Esoterics klass vette tusan.

T+A är ju tysk och ordnung must sein. Har inga invändningar om Tyska prylar och kvalitet. Ja, förutom Opel då. Men det är inte bilar vi snackar om här! ;)

Den hade ju en jäkla massa lull lull. Kanske Suomela är inne på nått där? :Thinking:

Förresten så tror jag inte att den där Esoteric spelaren finns längre.Sa-10 menar jag. Deras minsta verkar vara K-07 nu.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det måste vara japanesiskt. Lika lite som det inte ska vara franskt. Det är dumt att begränsa sig pga det. Luxman tror jag är bra faktiskt. Om den är i Esoterics klass vette tusan.

T+A är ju tysk och ordnung must sein. Har inga invändningar om Tyska prylar och kvalitet. Ja, förutom Opel då. Men det är inte bilar vi snackar om här! ;)

Den hade ju en jäkla massa lull lull. Kanske Suomela är inne på nått där? :Thinking:

Förresten så tror jag inte att den där Esoteric spelaren finns längre.Sa-10 menar jag. Deras minsta verkar vara K-07 nu.

Jag kollar också av beg. marknaden då jag sålde min McIntosh MCD1100 tillsammmans med övrig elektronik. En bra drive som helst är bättre än den gamla vore bra tänkte jag, sen får den också vara billig, hmm! Har tittat runt och läst lite ute på nätet och läste att bl. a. Esoteric P-01 och P-03 kunde uppfattas som vassa, någon som hört något sådan och kan bekräfta eller dementera? Sedan finns det en uppsjö av andra intressanta märken men liksom du så vill man ju att det ska passa in också.Nu har jag ingen brådska och tänkte gå på mässa och spela in övrig elektronik innan jag bestämmer mig för vad det kan bli för något.

/ byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag kollar också av beg. marknaden då jag sålde min McIntosh MCD1100 tillsammmans med övrig elektronik. En bra drive som helst är bättre än den gamla vore bra tänkte jag, sen får den också vara billig, hmm! Har tittat runt och läst lite ute på nätet och läste att bl. a. Esoteric P-01 och P-03 kunde uppfattas som vassa, någon som hört något sådan och kan bekräfta eller dementera? Sedan finns det en uppsjö av andra intressanta märken men liksom du så vill man ju att det ska passa in också.Nu har jag ingen brådska och tänkte gå på mässa och spela in övrig elektronik innan jag bestämmer mig för vad det kan bli för något.

/ byZan

Har du fått leverans?

Link to comment
Share on other sites

Esotericens hölje var slipat och polerat i samma riktning som monoblockens ;)

Du vet ju hur petig han kan vara med sina prylar :26:

Vadå petig :dry: :Shame On You:

emm-Lab är en alldeles utmärkt spelare förutom transporten som inte föll mig i smaken som kändes

sladrig och lät betänkligt mycket.

Då är Esoteric sju resor bättre med mycket högre kvalitetskänsla.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollar också av beg. marknaden då jag sålde min McIntosh MCD1100 tillsammmans med övrig elektronik. En bra drive som helst är bättre än den gamla vore bra tänkte jag, sen får den också vara billig, hmm! Har tittat runt och läst lite ute på nätet och läste att bl. a. Esoteric P-01 och P-03 kunde uppfattas som vassa, någon som hört något sådan och kan bekräfta eller dementera? Sedan finns det en uppsjö av andra intressanta märken men liksom du så vill man ju att det ska passa in också.Nu har jag ingen brådska och tänkte gå på mässa och spela in övrig elektronik innan jag bestämmer mig för vad det kan bli för något.

/ byZan

Philips cd pro mekanism borde vara en bra början för en drive, enligt min erfarenhet av dessa så läser de det mesta i skivväg. En självklarhet kan tyckas men så är inte fallet alla gånger.

Hur kan en drive uppfattas som vass? Känner mig väldigt tvivlande till sådana påståenden.

Link to comment
Share on other sites

Philips cd pro mekanism borde vara en bra början för en drive, enligt min erfarenhet av dessa så läser de det mesta i skivväg. En självklarhet kan tyckas men så är inte fallet alla gånger.

Så är det. När man slutade tillverka dedikerade CD-drivers och gick över till CD-rom så blev det en hel del problem för många. Missljud och "skrangliga" slädar är inget ovanligt. Ännu värre är att många av dem inte klarar att läsa CD med Copy Conrol vilket även inkluderar Teac/Esoteric-tillverkade. Copy Control användes framför allt 2001-2006 av EMI och Sony.

CD-plattor med Copy Control loggan får inte bära Compact Disc märkningen eftersom det inte följer Red Book standarden. Skyddet togs fram för att skydda kopiering i datorerna så när man börjar använda disc drivers från PC (CD-rom) så blev det problem att spela många plattor, vilket även jag erfarit. Aesthetix kommer att byta min disc drive av den anledningen.

Med Philips Pro driver existerar inte dessa problem. Den är gjord för CD och inget annat. Jag kan inte bevisa det men i min skalle är det mesta andra därute skräp, inklusive Teac/Esoteric trots att deras slädar hypas som de gör.

Link to comment
Share on other sites

Philips cd pro mekanism borde vara en bra början för en drive, enligt min erfarenhet av dessa så läser de det mesta i skivväg. En självklarhet kan tyckas men så är inte fallet alla gånger.

Hur kan en drive uppfattas som vass? Känner mig väldigt tvivlande till sådana påståenden.

Jag testade Ju Esoteric UX-1. den var chanslös mot både Romulus och MSB The Analog Dac.

Karaktären var mer åt det digitala lite sterila hållet och på gränsen till vass jämfört med annat tyckte jag.

file-129.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så är det. När man slutade tillverka dedikerade CD-drivers och gick över till CD-rom så blev det en hel del problem för många. Missljud och "skrangliga" slädar är inget ovanligt. Ännu värre är att många av dem inte klarar att läsa CD med Copy Conrol vilket även inkluderar Teac/Esoteric-tillverkade. Copy Control användes framför allt 2001-2006 av EMI och Sony.

CD-plattor med Copy Control loggan får inte bära Compact Disc märkningen eftersom det inte följer Red Book standarden. Skyddet togs fram för att skydda kopiering i datorerna så när man börjar använda disc drivers från PC (CD-rom) så blev det problem att spela många plattor, vilket även jag erfarit. Aesthetix kommer att byta min disc drive av den anledningen.

Med Philips Pro driver existerar inte dessa problem. Den är gjord för CD och inget annat. Jag kan inte bevisa det men i min skalle är det mesta andra därute skräp, inklusive Teac/Esoteric trots att deras slädar hypas som de gör.

Min MSB Drive, Signature Data CD IV har kunnat läsa allt jag matat den med. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så är det. När man slutade tillverka dedikerade CD-drivers och gick över till CD-rom så blev det en hel del problem för många. Missljud och "skrangliga" slädar är inget ovanligt. Ännu värre är att många av dem inte klarar att läsa CD med Copy Conrol vilket även inkluderar Teac/Esoteric-tillverkade. Copy Control användes framför allt 2001-2006 av EMI och Sony.

CD-plattor med Copy Control loggan får inte bära Compact Disc märkningen eftersom det inte följer Red Book standarden. Skyddet togs fram för att skydda kopiering i datorerna så när man börjar använda disc drivers från PC (CD-rom) så blev det problem att spela många plattor, vilket även jag erfarit. Aesthetix kommer att byta min disc drive av den anledningen.

Med Philips Pro driver existerar inte dessa problem. Den är gjord för CD och inget annat. Jag kan inte bevisa det men i min skalle är det mesta andra därute skräp, inklusive Teac/Esoteric trots att deras slädar hypas som de gör.

Jag är inte benägen att hålla med dig förstår inte vad som skulle va dåligt med Esoteric-driven

den fungerar klander fritt och är så gott som ljudlös.

Jag har heller inte haft några problem med avläsningen.

Då tyckte jag däremot att Romulus hade mer att önska som jag lånade hem för test.

Link to comment
Share on other sites

Min MSB Drive, Signature Data CD IV har kunnat läsa allt jag matat den med. ;)

Det har inte Audio Research, Naim, Metronome eller andra heller som satsat på CD-läsare. Har du provat Copy Control-märkta album? Jag har kanske ett par hundra sådana bland de album som kom ut kring 2000-2005. De flesta är spelbara men inte alla. Det har inte så mycket att göra vilken CD-tillverkaren är. Det handlar mer om vilken CD-läsare som de har köpt in. Och de sämsta kommer från Esoterics OEM-produktion.

Det är flera CD-rom-läsare som har problem med detta bland flera CD-tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte benägen att hålla med dig förstår inte vad som skulle va dåligt med Esoteric-driven

den fungerar klander fritt och är så gott som ljudlös.

Jag har heller inte haft några problem med avläsningen.

Då tyckte jag däremot att Romulus hade mer att önska som jag lånade hem för test.

Det sitter Teac/Esoteric-drive även i Romulus. Vilken modell vet jag inte men det är inte deras värsting VRDS.

De CD-skivor som många läsare har problem med är CD-plattor som har följande märkning:

9c8w.jpg

I mitt fall rör det sig om ca 5-10 % av de plattor som har den s k Copy Control. I teknisk mening (Red Book) så är det inga CD-skivor vilket en del CD-tillverkare använder som ursäkt (dock inte Aesthetix som kommer att fixa problemet med ny drive som är på väg till Sverige).

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...