Jump to content

Recommended Posts

Hej new order

Har intresserat följt din tråd de senaste månaderna och får lov att säga att det ser verkligen trevligt ut!! Det går inte ta miste på hur nöjd du verkar. Stort grattis.

//Richard

Tack för ditt intresse.Det har varit en rolig och lärorik resa.Men har lärt mig att njuta av den.Resan är lika viktig som målet.

Har även följt din tråd med intresse och sett ditt imposanta musikrum.Har funderat så smått att kanske ersätta mina hemmagjorda absorbenter till någon slags diffusionshistoria.

Något du har i ditt rum.I Akustikums stora sal är diffusion som gäller också och där låter det verkligen naturtroget och behagligt.Så Någon form av diffusion skulle vara intressant att mixtra med.

Får se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Har nu lyssnat in mig på proffsen från stylus uppställning.Mycket är bättre än min egna.Men...det var något med den inställning som jag hittade som fascinerade.

Den inställning som de från stylus hittade var dynamisk och rapp.Nu har jag suttit och lyssnat på musik genom den ett par veckor och mina intryck har börjat att sätta sig.

Med skivor jag lyssnat på massor med gånger så kan jag tycka att den nya inställningen har tappat lite i detaljeringsgrad och skönhet.Den grymma dynamiken liksom dränker allt annat.

Så ett beslut har långsamt växt fram.Jag vill testa lite egna inställningar.Sagt och gjort.Efter att nogsamt mätt upp proffsinställningen och skrivit ner den på papper så provade jag att flytta Sophiorna

igen, :blush:o .Måste erkänna att estetiskt sett så såg den nya inställningen lite konstig ut :blush .Och det är ju jag som ska leva med anläggningen.Ingen annan.

Orsaken att jag ville prova var enkel.Det är jag och bara jag som vet hur jag vill det ska låta och hur mina preferenser är.Man måste våga testa!

Så jag hittade den ungefärliga inställningen som jag hade innan de ställt in dom.

Sen testade jag dom med ungefär Stylus inställning mot bakvägg (ca 50cm från bakkant)men med mina inställningar av högtalarna,alltså längre in från sidoväggarna.

Jag tyckte att basen blev lite oartikulerad med den inställningen,men hade lite bättre och stabilare ljudbild och bättre detaljeringsgrad.Så de flyttades fram en aning och då kom en

bättre artikulerad bas med bibehållen ljudbild och detaljeringsgrad.

Så nu har jag en grundinställning som är bra att utgå från.Sen får jag se hur jag flyttar dom.Jag tycker detta är intressant och en del i tjusningen av att ha nya högtalare.

Om det inte riktigt lirar är det som att mitt undermedvetna säger ifrån och då får man prova igen.

Vill verkligen inte uppfattas som otacksam,jag uppskattar verkligen Stylus riggning!Men jag har ju kvar den om jag skulle gå bet.Det är bara roligt att testa.

För mig är det en del av resan att försöka optimera allt så gott jag kan.Inget är roligare än när man fått till det på egen hand.Så resan fortsätter.

Kommer att testa lite kablar framöver oxå!

Peace!

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Har nu lyssnat in mig på proffsen från stylus uppställning.Mycket är bättre än min egna.Men...det var något med den inställning som jag hittade som fascinerade.

Den inställning som de från stylus hittade var dynamisk och rapp.Nu har jag suttit och lyssnat på musik genom den ett par veckor och mina intryck har börjat att sätta sig.

Med skivor jag lyssnat på massor med gånger så kan jag tycka att den nya inställningen har tappat lite i detaljeringsgrad och skönhet.Den grymma dynamiken liksom dränker allt annat.

Så ett beslut har långsamt växt fram.Jag vill testa lite egna inställningar.Sagt och gjort.Efter att nogsamt mätt upp proffsinställningen och skrivit ner den på papper så provade jag att flytta Sophiorna

igen, :blush:o .Måste erkänna att estetiskt sett så såg den nya inställningen lite konstig ut :blush .Och det är ju jag som ska leva med anläggningen.Ingen annan.

Orsaken att jag ville prova var enkel.Det är jag och bara jag som vet hur jag vill det ska låta och hur mina preferenser är.Man måste våga testa!

Så jag hittade den ungefärliga inställningen som jag hade innan de ställt in dom.

Sen testade jag dom med ungefär Stylus inställning mot bakvägg (ca 50cm från bakkant)men med mina inställningar av högtalarna,alltså längre in från sidoväggarna.

Jag tyckte att basen blev lite oartikulerad med den inställningen,men hade lite bättre och stabilare ljudbild och bättre detaljeringsgrad.Så de flyttades fram en aning och då kom en

bättre artikulerad bas med bibehållen ljudbild och detaljeringsgrad.

Så nu har jag en grundinställning som är bra att utgå från.Sen får jag se hur jag flyttar dom.Jag tycker detta är intressant och en del i tjusningen av att ha nya högtalare.

Om det inte riktigt lirar är det som att mitt undermedvetna säger ifrån och då får man prova igen.

Vill verkligen inte uppfattas som otacksam,jag uppskattar verkligen Stylus riggning!Men jag har ju kvar den om jag skulle gå bet.Det är bara roligt att testa.

För mig är det en del av resan att försöka optimera allt så gott jag kan.Inget är roligare än när man fått till det på egen hand.Så resan fortsätter.

Kommer att testa lite kablar framöver oxå!

Peace!

/n.o

Detta bara ytterligare betonar vikten av högtalaruppställningen och att du faktiskt testar dig fram till olika resultat. Jag gjorde ungefär samma resa när jag köpte mina Ktêma, då ville jag att Matts och Gurkan skulle hjälpa mig med uppställningen vilket de också gjorde. Sen har jag nog gjort några ändringar sedan dess, men inte avgörande förändringar. Vi hamnade i samma härad, men jag ville vidga stereobilden lite mer och flyttade ut högtalarna något och var då tvungen att justera invinklingen. Nu har jag haft samma uppställning i ett halvår, men det betyder inte att detta är för alltid. Man skall ha god tid på sig och inte ha för bråttom.

Proffs i all ära men det handlar om den personliga hörseln och smaken. Om Franco Serblin kom hem till mig och ställde upp högtalarna på sitt sätt så skulle jag nog av pietetsskäl låta markera inställningen som ett huvudalternativ. :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Har nu lyssnat in mig på proffsen från stylus uppställning.Mycket är bättre än min egna.Men...det var något med den inställning som jag hittade som fascinerade.

Den inställning som de från stylus hittade var dynamisk och rapp.Nu har jag suttit och lyssnat på musik genom den ett par veckor och mina intryck har börjat att sätta sig.

Med skivor jag lyssnat på massor med gånger så kan jag tycka att den nya inställningen har tappat lite i detaljeringsgrad och skönhet.Den grymma dynamiken liksom dränker allt annat.

Så ett beslut har långsamt växt fram.Jag vill testa lite egna inställningar.Sagt och gjort.Efter att nogsamt mätt upp proffsinställningen och skrivit ner den på papper så provade jag att flytta Sophiorna

igen, :blush:o .Måste erkänna att estetiskt sett så såg den nya inställningen lite konstig ut :blush .Och det är ju jag som ska leva med anläggningen.Ingen annan.

Orsaken att jag ville prova var enkel.Det är jag och bara jag som vet hur jag vill det ska låta och hur mina preferenser är.Man måste våga testa!

Så jag hittade den ungefärliga inställningen som jag hade innan de ställt in dom.

Sen testade jag dom med ungefär Stylus inställning mot bakvägg (ca 50cm från bakkant)men med mina inställningar av högtalarna,alltså längre in från sidoväggarna.

Jag tyckte att basen blev lite oartikulerad med den inställningen,men hade lite bättre och stabilare ljudbild och bättre detaljeringsgrad.Så de flyttades fram en aning och då kom en

bättre artikulerad bas med bibehållen ljudbild och detaljeringsgrad.

Så nu har jag en grundinställning som är bra att utgå från.Sen får jag se hur jag flyttar dom.Jag tycker detta är intressant och en del i tjusningen av att ha nya högtalare.

Om det inte riktigt lirar är det som att mitt undermedvetna säger ifrån och då får man prova igen.

Vill verkligen inte uppfattas som otacksam,jag uppskattar verkligen Stylus riggning!Men jag har ju kvar den om jag skulle gå bet.Det är bara roligt att testa.

För mig är det en del av resan att försöka optimera allt så gott jag kan.Inget är roligare än när man fått till det på egen hand.Så resan fortsätter.

Kommer att testa lite kablar framöver oxå!

Peace!

/n.o

Visst är det en del av hobbyn att våga testa, förändra o s v. Men tidigare (längre tillbaks i tiden) så var det nog ibland lite för mycket av den varan för egen del? Jag tog emot allas råd och rön och måste bara testa, idag tror jag nog att jag för erfaren/luttrad för att gå på det eller kanske snarare så att jag tycker det är onödigt att behöva uppfinna cykelhjulet en gång till.

De där små tweaken du pratar om är så personliga och de kan man endast själv avgöra om de blir bättre eller sämre, så fortsätt du :D

Sitter själv just nu i stugan och utvärderar försteg och vips så måste jag förändra högtalarplaceringen, inte mycket men ett par centimetrar är det alltNail%20Biting.gif

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med, Grattis till de nya högtalarna. Finns inget som slår när man skyndar långsamt och sen får ordentlig utdelning.

Sophiorna e faktiskt en av de högtalare jag fått riktig aha upplevelse av. Tror det va på Stockholmsmässan för 2 år sedan. Det spelades bla The Doors så man fick gåshud. Sällan hört ett par högtalare låta så mycket som en riktig orkester.

Sen tycker jag ju faktiskt också att de e riktigt snygga.

Angående ditt flyttande av burkarna; bra där! Precis så ska man göra, lyssna på proffsen men sen ändå tweaka till det där sista efter sina egna öron.

Har faktiskt varit med om en liknande situation när jag hade hemma min vinylspelarhandlare. Han tyckte ljudbilden va lite diffus och lite för laidback. Så vi flyttade fram lyssningspositionen och drog ihop högtalarna något. Mycket bättre. Mer dynamik, direktare ljud, mer av allt.

När han gått satt jag och spisade plattor och efter ett par skivor började det krypa lite i mig. Det va väldigt på, var va det där avslappnade behagliga, stora ljudet??

Flyttade isär lådorna mitt emellan hans och min gamla position,bättre.

Började backa bak lyssningspositionen centimer för centimeter och plötsligt, Aaaah där va ju den där ljudbilden jag gillade så mycket. Tittade efter bakom soffan och då stog den precis på mina gamla markeringar igen.

// Tweeter

Link to comment
Share on other sites

Tack för ert stöd! :)

Tack för det tweeter.Jag känner igen mig av din beskrivning.Även det vad byZan och Calm säger känner jag igen från.

När jag hade Cremona så tog det lång tid innan jag hittade en för mig optimal inställning.sa jag lång,jag menar lååång! :D

Sen förändras förutsättningarna med byte av kringutrustning också.Det sa även grabbarna från Stylus.Nya kablar?Bara att börja leta igen....

Men det är inget annat att vänta heller.Med nya arbetsbetingelser förändras förutsättningarna.Så enkelt är det.

Jag hade tänkt använda mig av Oscars metod genom att skriva minnesnoter för var inställning.Sedan ska en intressant uppställning få

stå och gå och sjunka in s.a.s.Man ska inte underskatta vad det undermedvetna säger,och det brukar ta en stund innan det kommer till tals.

Åtminstone för mig.

Link to comment
Share on other sites

Har under kvällen beväpnat med mig ett stycke maskeringstejp,tumstock,kollegieblock och penna.Referensskivan blev Eva Cassidy-Live at Blues Alley,spår två stormy monday.En kanna kaffe.öppet sinne och öron och testat på :)

Tyckte det gick förvånansvärt lätt!Men ska inte gå händelserna i förväg.

Den referensinställning jag gjorde under förra sessionen fick vara utgångspunkten.Sedan testades den mot en position 15cm längre in mot bakvägg.Allt medans minnesnoter tecknades.

Från mina noter

Startläge.Referensen hade bra släpp,hög detaljeringsgrad.Väldefinierad bas.Men kanske lite monitoraktigt?

-15 cm Mer bas,bättre dynamik.Ett intimare ljud med bättre koppling till rummet.Rumsklangen i inspelningen och detaljeringsgraden var sämre dock.

-10 cm Bra!Bäst hitills!Dynamik,släpp,detaljer.

-5 cm Intressant.Bra detaljeringsgrad,harmoniskt,inte lika bra som -10 cm.

Så jag testade ett mellanläge mellan -10 och -5 och där var det jag sökte.Det känns som Sophiorna är väldigt ärliga och talar om vad som händer på ett tydligt sätt.

Så där satt avståndet från bakvägg.Samma procedur i sidled och när de stod 5 cm bredare än referensen blev jag nöjd.Lite mer Stylus stil i dynamik men med det släpp och detaljer jag sökt.

Till sist prövade jag intiltningen.Har i mina egna tester haft aningen mindre intiltat än vad de kör med.Så jag prövade med en där man ser minimalt av insidan på högtalaren och sedan min.

Skillnaden är kanske 1-2 cm.Jag fortsätter att ha dom lite mindre intiltade.Tyckte det lät bättre,mer harmoniskt.

Testade sedan att köra Yello-Pocket Universe.Spåret One track.Och visst.Där var det omslutande ljudet jag upplevt tidigare.Det verkar som att jag lyckats.

Ska inte ropa hej än.Det ska få sätta sig så får jag se om det är något som retar mig undermedvetet.... ;)

Jo Apex.Kabeltestandet ska bli skoj.Fasar lite bara för att kanske måste börja ställa om högtalarna igen..... :black: Men det är smällar man får ta.

Men trots sina 75 pannor går de flytta ganska lätt.Hemligheten är att klippa sönder en plan hårdplastförpackning och sätta den mellan spikesskydden och golvet.Funkar superbra.

Link to comment
Share on other sites

Har under kvällen beväpnat med mig ett stycke maskeringstejp,tumstock,kollegieblock och penna.Referensskivan blev Eva Cassidy-Live at Blues Alley,spår två stormy monday.En kanna kaffe.öppet sinne och öron och testat på :)

Tyckte det gick förvånansvärt lätt!Men ska inte gå händelserna i förväg.

Den referensinställning jag gjorde under förra sessionen fick vara utgångspunkten.Sedan testades den mot en position 15cm längre in mot bakvägg.Allt medans minnesnoter tecknades.

Från mina noter

Startläge.Referensen hade bra släpp,hög detaljeringsgrad.Väldefinierad bas.Men kanske lite monitoraktigt?

-15 cm Mer bas,bättre dynamik.Ett intimare ljud med bättre koppling till rummet.Rumsklangen i inspelningen och detaljeringsgraden var sämre dock.

-10 cm Bra!Bäst hitills!Dynamik,släpp,detaljer.

-5 cm Intressant.Bra detaljeringsgrad,harmoniskt,inte lika bra som -10 cm.

Så jag testade ett mellanläge mellan -10 och -5 och där var det jag sökte.Det känns som Sophiorna är väldigt ärliga och talar om vad som händer på ett tydligt sätt.

Så där satt avståndet från bakvägg.Samma procedur i sidled och när de stod 5 cm bredare än referensen blev jag nöjd.Lite mer Stylus stil i dynamik men med det släpp och detaljer jag sökt.

Till sist prövade jag intiltningen.Har i mina egna tester haft aningen mindre intiltat än vad de kör med.Så jag prövade med en där man ser minimalt av insidan på högtalaren och sedan min.

Skillnaden är kanske 1-2 cm.Jag fortsätter att ha dom lite mindre intiltade.Tyckte det lät bättre,mer harmoniskt.

Testade sedan att köra Yello-Pocket Universe.Spåret One track.Och visst.Där var det omslutande ljudet jag upplevt tidigare.Det verkar som att jag lyckats.

Ska inte ropa hej än.Det ska få sätta sig så får jag se om det är något som retar mig undermedvetet.... ;)

Jo Apex.Kabeltestandet ska bli skoj.Fasar lite bara för att kanske måste börja ställa om högtalarna igen..... :black: Men det är smällar man får ta.

Men trots sina 75 pannor går de flytta ganska lätt.Hemligheten är att klippa sönder en plan hårdplastförpackning och sätta den mellan spikesskydden och golvet.Funkar superbra.

Hej hej,

Först av allt. Tack för den respekt du visade Karls och Oscars uppställning. ;) Hoppas att du sparar den ett tag, så att du kan jämföra någon gång.

Syftet med uppställningen är att visa dig som Wilson-ägare hur vi jobbar och vad vi söker efter vid en högtalarplacering. Hur olika frekvenser svarar i rummet och hur högtalaren samspelar med rummet. Vissa saker är självklara, bra dynamik och en tajt men följsam basåtergivning. Men det finns några saker som handlar om personliga preferenser, vilket du har upptäckt. :) Så nu när du vet metodiken och vilken noggrannhet som krävs är det bara att släppa de sista hämningarna och flippa ut totalt. ;) This way madness lies som Roy Gregory på Hifi+ brukade säga.

Lycka till, och tveka inte att höra av dig om du vill prata ut med någon likasinnad. :)

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hej hej,

Först av allt. Tack för den respekt du visade Karls och Oscars uppställning. ;) Hoppas att du sparar den ett tag, så att du kan jämföra någon gång.

Syftet med uppställningen är att visa dig som Wilson-ägare hur vi jobbar och vad vi söker efter vid en högtalarplacering. Hur olika frekvenser svarar i rummet och hur högtalaren samspelar med rummet. Vissa saker är självklara, bra dynamik och en tajt men följsam basåtergivning. Men det finns några saker som handlar om personliga preferenser, vilket du har upptäckt. :) Så nu när du vet metodiken och vilken noggrannhet som krävs är det bara att släppa de sista hämningarna och flippa ut totalt. ;) This way madness lies som Roy Gregory på Hifi+ brukade säga.

Lycka till, och tveka inte att höra av dig om du vill prata ut med någon likasinnad. :)

/Daniel

Tack för det.Ska ta dig på ordet och höra av mig någon dag så får vi tjata lite hifi i allmänhet och kanske Wilson i synnerhet! :)

Karl och Oscars uppställning är minutiöst uppmätt från spikesbrickornas ytterkanter mot golvlisterna.Ner på milimetern.Tycker det varit respektlöst annars :):black: .För de var verkligen noggranna och

metodiska i sitt tillvägagångssätt.Kudos till det.

Men vi nere vid Piteälva är van att göra allting själva för att travestera Euskefeurat.Tror det ligger något i det,för visst är det något speciellt att kunna klara av det på egen hand?

Jag läser en del utländska forum och kan tycka att folk är ganska dåliga på att ens ge sig själva chansen att ställa in sina högtalare eller att ens pröva.Jag menar det är ju att förta lite av nöjet för sig själv.

Självförtroende kan det ju inte bero på för det är oftast jänkare det handlar om ;) .

Ska definitivt testa Karl-Oscars inställning mot min egen så småningom.För jag tyar... :) .

mvh

/n.o

Link to comment
Share on other sites

cd-cover.jpg

Tori Amos-Scarlets Walk är en skiva som snurrat mkt hos mig.Tycker den hör till hennes bättre och även om den är lång så känns skivan aldrig tråkig att lyssna genom.

Nu är det ett tag sedan jag lyssnat på den så under lördagskvällen så blev det av igen.Den kom ut 2002 så jag har nu hört den genom tre olika högtalarpar och diverse förstärkare

och cd-spelare.Detta var första gången sedan högtalarbytet,och visst var det med viss spänning över hur en gammal favorit kunde låta genom mina nya favorithögtalare.

Visst hade jag rätt höga förväntningar över vad som väntades.Det låter kanske konstigt att jag fortfarande kan förbluffas över hur stort och mäktigt och realistiskt Sophiorna kan återge musik!Det är skitskoj!Beroendeframkallande!

Det lät väldigt bra genom Cremonorna.Men jag kan utan att överdriva säga att så bra som jag hört skivan låta som nu har jag aldrig tidigare varit ens i närheten av.Ljudbilden är väldigt direkt och intim,det är nästan som att ha Tori sittande i knät och sjunga.Inte helt fel... ;)

Nu måste jag plöja genom alla mina Tori skivor.Ha henne sittande i knät kan jag lätt vänja mig med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ahhh intressant, Element :mm: . Är det Copper eller Tungsten tro?

Nu när spenderbyxorna är på kanske det även har inköpts nya vinglas att avnjuta Amaronen i ;)

Hehe,kanske det! :) Har faktiskt vinglas,men på nått sätt blir det per automatik de där glasen.Gammal vana.

Ja,det bidde ett par element kablar.Mina Looking Glass är ju från den förrförra generationen.Ted Denney har inte vilat på lagrarna utan fortsatt

att vidareutvecka konceptet.

Link to comment
Share on other sites

Kul. Grattis.

Tackar.

Jobbar lite konstiga tider just nu,återkommer i ämnet fram emot helgen.

Kan avslöja att det är en Element Copper däremot.

Så det blev lite nya kablar här också.

E de köpta eller på hemlån?

Mm,nya kablar blev inköpet.Har länge funderat på just detta.

Det ska bli intressant för mig själv oxå! :)

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Har under dagen varit ledig och hunnit testa mina nya signalkablar.Synergistic Research har varit mitt husmärke under rätt många år nu.Jag har gillat den karaktär eller kanske hellre den brist på karaktär kablarna har.

De låter i mina öron oftast neutralt,välupplöst och luftigt med S.R inkopplade.Visst har funderingar kring andra märken gått.Men jag valde att stanna kvar.Om jag gjorde rätt visar sig väl.....

Har märkt att jag blivit rätt bekväm av mig.Att mixtra på med att byta kablar och grejor har jag inte längre samma dragning till.Nu är det mest besvärligt för att vara helt ärlig :) .Men har jag likaså köpt

kablarna måste jag väl koppla in dom!Så här ser de ut.Redan att se på dom märks det att det är en helt annan hanterbarhet på dom.Det är enbart av godo!För vissa av S.R gamla kablar var hemska att

hantera.

_MG_1434.JPG

Nyheten med element serien gentemot de gamla är förutom hanterbarheten de små kapslarna som ligger på bordet.Det följer till tre par s.k Enigma tuning bullets till varje kabelpar.De innehåller en diod och krets

för den aktiva skärmen.Fördelen med detta är fler.Skulle man som Apexorca råkade ut för att den aktiva skärmen slutar funka av någon anledning,behöver man endast skaffa en ny tuning bullet.Inga reparationer av

kablarna således!

_MG_1438.JPG

Med de olika färgerna på pluggarna så ändrar man skärmningens egenskaper och därigenom kabelns karaktär.S.R rekommenderar att man startar med den grå pluggen och om man sedan vill mjuka ner eller skärpa upp

ljudegenskaperna byter man till den svarta respektive silverfärgade.Så det finns möjligheter att justera ljudet efter tycke och smak.

_MG_1437.JPG

Ytterligare en fördel med att ha själva skärmkretsen i pluggarna är att man nu kan använda sin

Quantum tunneling teknik även på skärmen,vilket var omöjligt på tesla serien.Då hade man stekt skärmkretsen.Vad är då quantum tunneling för nått frågar sig vän av ordning?

Quantum-Tunneling.jpg

Det är en teknik som S.R började använda i Tesla serien.De använder en Tesla spole och zappar kablarna med 2 miljoner volt (fast med låga ampere såklart).

De ljudmässiga fördelarna kan läsas om här,om det är ren reklam eller en gnutta fakta får var och en bilda sin egen uppfattning om.

Jag tror att det finns rätt mkt klokt innanför pannbenet på Ted Denney.Tvivlar inte på hans kunskaper för en sekund.

 

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en fördel med att ha själva skärmkretsen i pluggarna är att man nu kan använda sin

Quantum tunneling teknik även på skärmen,vilket var omöjligt på tesla serien.Då hade man stekt skärmkretsen.Vad är då quantum tunneling för nått frågar sig vän av ordning?

Quantum-Tunneling.jpg

Det är en teknik som S.R började använda i Tesla serien.De använder en Tesla spole och zappar kablarna med 2 miljoner volt (fast med låga ampere såklart).

De ljudmässiga fördelarna kan läsas om här,om det är ren reklam eller en gnutta fakta får var och en bilda sin egen uppfattning om.

Jag tror att det finns rätt mkt klokt innanför pannbenet på Ted Denney.Tvivlar inte på hans kunskaper för en sekund.

Jag vet inte varför jag kom och tänka på Van der Graafs Generator? Alltså inte rockgruppen. ;)

http://stormsesi.blogspot.se/2010/04/gerad...-der-graaf.html

Calm

Link to comment
Share on other sites

_MG_1439.JPG

Apexorca said:
Synergistic ligger inte på latsidan verkar det som. Intressant det där om att man kan tuna kabeln.

Jo,det öppnar för en bättre system matchning.Har man mest S.R kablage i anläggningen så bör de grå vara den plug som normalt

bör passa men eftersom det är så enkelt att testa finns utrymme för experiment.

calm said:
Jag vet inte varför jag kom och tänka på Van der Graafs Generator? Alltså inte rockgruppen. ;)

Intressant!Den generatorn verkar alstra statisk elektricitet.Påminner mycket om varann.

_MG_1441.JPG

Efter att ha haft himmelsblå kablar under låång tid var det en befrielse med svarta.För att få någon slags referens så

satte jag igång en välbekant skiva,Steel Dans Aja,och lyssnade med de gamla innan bytet gjordes.

Först trodde jag att kablarna inte passade.På förstärkarsidan gick de inte på!Men de gjorde dom såklart,till sist.De gick bara betydligt tyngre eftersom de

nya kontakterna tydligen ska vara på det viset.Men jag hann både arbeta upp lite aggression mot den nya kabeln och nymodigheter som bara är till besvär! :)

Så från start så var jag alltså inte helt övertygad om kabelns förträfflighet.Snarare tvärtom!

Men det behövdes möjligen 30 sekunders lyssnade av Black Cow för att förstå och få det att sjunka in i vilka dimensioner skillnaderna mellan de två kablarna är.

Det behövs inga mer byten.Element kabeln är förkrossande överlägsen.På ett sätt som jag finner lite förvånande.Visst trodde jag på skillnader och förbättringar,

men att de skulle vara så här lätta att höra?Nej!

Det är ungefär som när man lyssnade på ett kasettband och tryckte in dolby knappen MEN får en bättre diskant!

Det där lugnet jag hörde med Valhallan finns även här.Det blir en svärta som får instrument,röster och dessas placering i ljudbilden enklare pga detta.

Med samma volym och skiva kändes det som att volymen var sänkt en aning,man ville liksom skruva upp den.Men det var brusnivån som sänkts.

Jag är faktiskt lite förbluffad över resultatet.Har försökt att få en nyktrare syn på kablar och dess betydelse,men det jag hörde här krossar allt

jag trott på.

Detta är dessutom den billigaste varianten i Element serien.Vågar inte tänka på vad dess större syskon kan prestera :Nail Biting: .Men det struntar jag i.

Kopparvarianten är riktigt bra och kommer att bli kvar.

Link to comment
Share on other sites

Din beskrivning gjorde väl inte att mitt intresse för Element på något sätt minskade men i mitt fall ligger fokus på antingen Copper eller Tungsten högtalarkabel.

När jag bytte från Aurora E till Tesla Accelerator (båda XLR) så upplevde jag inga jätteskillnader men enligt tillverkaren skall ju instegsmodellen i Elementserien vara överlägsen toppmodellen i den förra..... :Thinking: Som jag sagt tidigare är jag skeptisk till sådana uttalanden men en viss förbättring/förändring finns säkert att finna i den nya serien.

Kul att du är nöjd, tror det är prisvärda kablar :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag är faktiskt lite förbluffad över resultatet.Har försökt att få en nyktrare syn på kablar och dess betydelse,men det jag hörde här krossar allt

jag trott på.

Detta är dessutom den billigaste varianten i Element serien.Vågar inte tänka på vad dess större syskon kan prestera :Nail Biting: .Men det struntar jag i.

Kopparvarianten är riktigt bra och kommer att bli kvar.

Jag har ju också fått denna insikt om vad kablar kan göra och det är bara att kapitulera.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
new order said:
_MG_1439.JPG

Jo,det öppnar för en bättre system matchning.Har man mest S.R kablage i anläggningen så bör de grå vara den plug som normalt

bör passa men eftersom det är så enkelt att testa finns utrymme för experiment.

Intressant!Den generatorn verkar alstra statisk elektricitet.Påminner mycket om varann.

_MG_1441.JPG

Efter att ha haft himmelsblå kablar under låång tid var det en befrielse med svarta.För att få någon slags referens så

satte jag igång en välbekant skiva,Steel Dans Aja,och lyssnade med de gamla innan bytet gjordes.

Först trodde jag att kablarna inte passade.På förstärkarsidan gick de inte på!Men de gjorde dom såklart,till sist.De gick bara betydligt tyngre eftersom de

nya kontakterna tydligen ska vara på det viset.Men jag hann både arbeta upp lite aggression mot den nya kabeln och nymodigheter som bara är till besvär! :)

Så från start så var jag alltså inte helt övertygad om kabelns förträfflighet.Snarare tvärtom!

Men det behövdes möjligen 30 sekunders lyssnade av Black Cow för att förstå och få det att sjunka in i vilka dimensioner skillnaderna mellan de två kablarna är.

Det behövs inga mer byten.Element kabeln är förkrossande överlägsen.På ett sätt som jag finner lite förvånande.Visst trodde jag på skillnader och förbättringar,

men att de skulle vara så här lätta att höra?Nej!

Det är ungefär som när man lyssnade på ett kasettband och tryckte in dolby knappen MEN får en bättre diskant!

Det där lugnet jag hörde med Valhallan finns även här.Det blir en svärta som får instrument,röster och dessas placering i ljudbilden enklare pga detta.

Med samma volym och skiva kändes det som att volymen var sänkt en aning,man ville liksom skruva upp den.Men det var brusnivån som sänkts.

Jag är faktiskt lite förbluffad över resultatet.Har försökt att få en nyktrare syn på kablar och dess betydelse,men det jag hörde här krossar allt

jag trott på.

Detta är dessutom den billigaste varianten i Element serien.Vågar inte tänka på vad dess större syskon kan prestera :Nail Biting: .Men det struntar jag i.

Kopparvarianten är riktigt bra och kommer att bli kvar.

Kablene, som man har sagt lenge, kan utgjøre og løfte ett anlegg fra godt til meget godt :Praying: , av mange dypt underskattad idag , imo selvsagt :D:dry: kul når det sitter...

mvh

Link to comment
Share on other sites

@Hasse,Apexorca och Musicus

Jag tror på det jag hör men har svårt att tro att det stämmer!Man får nypa sig i armen faktiskt.

Hade för en stund sedan en sittning med Yello-Touch i cd-spelaren.Den skivan låter makalöst bra redan med de gamla

kablarna.Nu var de ren och skär magi.Intrycket förstärks.Det blir verkligen en annan rymd i ljudbilden.Instrument och röster

kommer fram på ett helt annat sätt,med mer detaljer och utmejslade nyanser.Nu kanske inte allt är kabelns förtjänst.

Sophiorna verkar vara ena baddare på att verkligen visa på skillnaderna.Man får nästan intrycket att de är aktiva nu

och att en tunn hinna har hyvlats bort mellan lyssnaren och musiken.Verkligen läckert!

Nä,detta blev riktigt jäkla bra om jag får säga det själv och jag är så nöjd att jag inte skaffade ett paket utan två!

004-2.JPG

;):black::o .....

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
new order said:
@Hasse,Apexorca och Musicus

Jag tror på det jag hör men har svårt att tro att det stämmer!Man får nypa sig i armen faktiskt.

Hade för en stund sedan en sittning med Yello-Touch i cd-spelaren.Den skivan låter makalöst bra redan med de gamla

kablarna.Nu var de ren och skär magi.Intrycket förstärks.Det blir verkligen en annan rymd i ljudbilden.Instrument och röster

kommer fram på ett helt annat sätt,med mer detaljer och utmejslade nyanser.Nu kanske inte allt är kabelns förtjänst.

Sophiorna verkar vara ena baddare på att verkligen visa på skillnaderna.Man får nästan intrycket att de är aktiva nu

och att en tunn hinna har hyvlats bort mellan lyssnaren och musiken.Verkligen läckert!

Nä,detta blev riktigt jäkla bra om jag får säga det själv och jag är så nöjd att jag inte skaffade ett paket utan två!

004-2.JPG

;):black::o .....

Det er jo spot on hos deg, fra bra til meget bra :app::D ..

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...