Jump to content

Recommended Posts

Förutsätter inte ångerrätten att varan är obegagnad? ;)

Säkert är det så men så länge produkten kostar mer än de nämnda 200' och är köpt via handlare som ny eller kanske t.om. som demoex så ska väl ångerrätten ändå anses få gälla ?

Mycket kan ju missbrukas i form av "förtäckta lån" men när investeringen är av denna dignitet som M2 är inne på

så får man väl ändå anse sig kunna utnyttja de försäljningsvillkor som är beskrivna :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Stereophiles recensenter är ibland närfältslyssnare och kan då i större omfattning bortse från rummets inverkan på lyssningsintrycken.

Calm

Det her er ett interessant poeng! som ofte burde vært løftet frem, hvordan vi lytter, og hvor vi har sweetspot, er det nærfelt eller annet! og ikke minst ett viktig moment å ta med seg i bakhodet når noen uttaler seg om ett gitt system vi selv finner interessant å lese om.

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Säkert är det så men så länge produkten kostar mer än de nämnda 200' och är köpt via handlare som ny eller kanske t.om. som demoex så ska väl ångerrätten ändå anses få gälla ?

Mycket kan ju missbrukas i form av "förtäckta lån" men när investeringen är av denna dignitet som M2 är inne på

så får man väl ändå anse sig kunna utnyttja de försäljningsvillkor som är beskrivna :)

Perfekt med lite fakta. Vore intressant att veta om denna butik tillåter returer av så pass dyra produkter. Beställer jag nya Sophia3 för 200' och returnerar efter test så kan de säljas som demo-ex i bästa fall. Om jag inte får begagna produkten för att kunna utnyttja ångerveckan så är ju enda möjligheten att häva köpet vid missnöje och då gäller ju min fråga fortfarande om jag har goda grunder för mitt missnöje. :)

Apropå förtäckta lån, Mediamarkt hade ett tag öppet köp i 30 dagar på mobiltelefoner som man kunde använda under tiden. De tog inte så länge innan krav på obruten förpackning infördes på just mobiltelefoner. :)

Edited by mikael2
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Mikael2 har rätt i det exempel han tar upp.

Om en tillverkare anger en specifikation och det skiljer 12dB i en oberoende mätning så är man förd bakom ljuset.

Det lika fel som att få en vit högtalare när man har beställt en svart.

Jag var först tveksam, dels eftersom Mikael2 valde uttrycket att det skulle "fungera". (En Ferrari som saknar 1:ans växel fungerar ju också att köra med...)

Dels eftersom jag inte tycker om ofrivilliga påslag. Alternativet minskad täckning har jag svårt att tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det är fel.

Ett tänkbart scenario är att en mindre modell finns hemma för lyssning. Den låter bra men ger inte det sista i bas. Den större modellen är intressant och köps bland annat baserat på teknisk spec -3dB vid 20 Hz. Eftersom orgel och stora orkest-stycken är viktigt för kunden är det relevant på riktigt.

Efter leverans upplevs djupbasen svar och mätningar visar enligt vårt scenario.

En analog till bilvärlden är väl att få (inga) bilhandlare har alla motor-alternativen hemma, har alla olika utrustningsnivåer, alla olika inredningar/stolar, etc. Alltså provar man en sort, beställer en annan och lever med vad det råkade va (jaha...inte mer krut i denna större motorn som jag betalade så mkt extra för?).

Link to comment
Share on other sites

Den siste av mina hifi intresserade vänner var förbi igår för sitt första möte med mina Sophior och Wilson Audio överhuvudtaget.Inte de bästa förutsättningar eftersom jag hade dragit ur strömmen kvällen före eftersom det gick åska.

Hazard som han kallar sig här är "mannen som jagar bollen",alltså Von Schwekert ägaren jag nämnt tidigare i post 187.

Så med lite kall elektronik fick han lyssna och jag tror även han gillade det han hörde.Han brukar vara ärlig i sina kommentarer och vad han gillade var att det lät så lite högtalare och hur de försvann ur ljudbilden.Lite som Magnepan och

Martin Logan kan göra sa han.

De lät faktiskt inte dåligt trots dåligt uppvärmd elektronik,jag hade trott det.Även om jag bor i lägenhet och borde vara rätt bra skyddad från åska,så drar jag alltid ur min elektronik vid minsta tecken på åskrisk.

Tror inte att det finns ett överspänningsskydd som klarar av den,så för min del gäller säkerheten först.Detta är faktiskt på den enda punkten vintern är bättre,obefintlig åskrisk vid minus 25.... ;)

n.o

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter att bekanta mig med mitt nya "husljud".Är ju mer än van Cremonornas signatur.Och är mer än välbekant med hur allt lät med dom.

I helgen drabbades jag av mitt första bakslag.Det lät skit.Har ju mixtrat med placeringen lite och trodde mig ha hittat en bättre.Men när jag lyssnade i Söndags så var det något som inte riktigt stämde.Det lät lite vasst och spretigt.Inte alls som tidigare.Det var på en ny skiva,Bonnie Raitts senaste,så jag var inte bekant med materialet.Men hörde senare på mer inlyssnat material och intrycket bestod!! :black:

Blev dock inte allt för oroad.Bakslag hör ju hifin till.Dessutom kan man ju ha en dålig-hifi-dag när allt låter dynga.Speciellt innan en förkylning bryter ut kan det bli så.

Så under kvällen tog jag mig en sittning med mina vänner Shawn Colvin och Robbie Robertson.

Jag kan på en gång säga att Söndagen var en dålig-hifi-dag.Det lät bättre nu utan att jag gjort något!

Man kunde andas ut lite.Under Robbie Robertson sessionen så ändrade jag placeringen en aning.

_MG_0981.JPG

Den lilla uttiltningen gjorde det.Allt satt som en smäck.Helt plötsligt var Sophiorna de fantastiska skapelserna jag fastnade för.

Börjar med ens inse fallgroparna som kan finnas.Hur otroligt viktigt placeringen kan vara.Och vilken press detta sätter på

folk som demar.Jag menar,en dålig riggning i ett dåligt rum ger dåliga betyg av de besökande.

Jag måste erkänna att även jag kan döma ut ett system lite för fort,trots att jag bör veta bättre.

Ska skärpa mig på den punkten från och med idag!

_MG_0982.JPG

Ja,det var väl allt för denna gången.Det går framåt i små steg och bakåt med ibland.Men resan är ju målet.Det gäller bara att

njuta av det hela!

/n.o

Link to comment
Share on other sites

New Orders erfarenheter är viktiga att ta till sig!

Millimeteranpassningar kan vara helt avgörande och det är bra att man markerar positionerna så att man kan gå tillbaka till ursprunget när det blir fel.

Jag föreställer mig att Wilsonhögtalarna är lite mindre förlåtande än Cremonorna, men att man blir rikligt belönad när man får till det.

Ktêmorna fungerar lite på samma sätt eftersom de är nog de mest upplösta som Franco Serblin presterat hittills och lite fel vinklade kan bli åt det hårda hållet. Med rätt vinkling blir ljudet luftigt, pregnant men aldrig hårt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

I helgen drabbades jag av mitt första bakslag.Det lät skit.Har ju mixtrat med placeringen lite och trodde mig ha hittat en bättre.Men när jag lyssnade i Söndags så var det något som inte riktigt stämde.Det lät lite vasst och spretigt.Inte alls som tidigare.Det var på en ny skiva,Bonnie Raitts senaste,så jag var inte bekant med materialet.Men hörde senare på mer inlyssnat material och intrycket bestod!! :black:

/n.o

Så har jag också haft det. Men inte av det svåra hjärtskärande slaget med mina Futura. Små steg fram och tillbaka var det ju. Den stora förändringen med större steg fram och tillbaka, (som en dramatisk tango) likt det du skriver om, fick jag dock när jag bytte Plinius mot Krell slutsteget. När jag först lyssnade var jag hänförd och så plötsligt en kväll undrade jag vad som hänt. Var inte nöjd och hade också en viss vasshet i ljudet. Den gången var det ffa pga att fasen hamnat fel. När jag fixat den blev det bra/bättre men hade kvar en del jobb. Högtalarplaceringen jobbades det med och till gjorde de sista centimetrarna att det blev bra. Dock kom pricken över i'et som en förlösande engel med betydligt bättre strömförsyning. Alla mina gamla kära nätsnokar från SR byttes till allt ut mot numera något mer kära Nordostsnokar.

De verkar passa mycket bra i mitt system. Prova om du får tillfälle. Det är alltid kul och lärorikt även om det inte faller på läppen.

Håller med om att inspelningstiden kan lösa en del av detta. jag upplevde, tror jag, förbättring av luftighet och mer mjukhet ffa uppåt i registret till ca 1000h inspelningstimmar. Jag förde logbok med vissa låtar vid olika tillfällen upp till 600 h, men upplevde förbättringar även om det ej noteraders i logboken.

Sedan har vi ju vanefaktorn. När jag snöar in på tex vasshet tappar jag helheten ibland. Jag tror att av flera orsaker kan detta vara en del. Det är att tex dina nya högtalare presenterar en klarare mer utmejslad diskant. Det kan vara en ovana att höra det som faktiskt skall höras och man uppfattar det som vasst.

Mvh

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Otroligt läckra högtalare de där :icon_smile_angry: :icon_smile_angry: :icon_smile_angry:

Hoppas mina nästa också är ett par vackra Sophior.

Tack.Det är ju några års sparande som står i vardagsrummet nu.Men jag klarade det!Det var inte tänkt att det skulle stå ett par Wilson där heller,men

man är ju inte sämre än att man kan ändra uppfattning.

Calm och Apex,ni har ju gjort nästan samma resa som jag.Intressant.Det kan vara en himmel eller helvete.Det verkar ju precis som Calm är inne på att det blir

allt mer kritiskt med rätt uppställning ju mer högupplöst en högtalare kan vara.Gudskelov har jag inga basproblem.Det kan ju vara lite mer svårlöst att få till.

Sophiorna är känsligare än Cremonorna på vissa delar,men de är bättre på andra.Har exempelvis hur jag än ställt dom aldrig fått ett hål i mitten av ljudbilden.

De verkar ha en grym spridning sidledes i jämförelse.

Visst kan även hjärnan spela ett spratt.Men känns det fel när man lyssnar så är det fel,tycker jag.Man har ju liksom inget annat att gå på.

Funderar lite på kablaget.Som Apex är inne på kan det finnas mer att hämta där.Om man kollar internationellt så har jag fått intrycket att många Wilson Audio

ägare kör med Transparent.Det har säkert mycket att göra med att Dave själv använder dom (även internkablagen är transparent) och verkar ha ett samarbete

med dom.Men det verkar också som att han använder mit kablar av döma av bilder från hans ljudrum.

Jag gillar ju S.R men tycker att de på senaste tiden blivit lite flummiga med diverse konstiga tillbehör.Kimber hör också till mina favoriter,men har ingen aning om

hur matchningen till W.A är.Det jag nästan mest av allt skulle vilja testa är Jormas kablar.De är grymt bra,men till ett pris förstås.

När det gäller inspelningen så är jag nu nästan halvvägs.200 timmar är minimitiden när de börjar anses rätt så färdiginspelade.Så jag är knappt halvvägs nu,klingan.

Så det finns fortfarande mycket att se fram emot!

Ser verkligen fram emot den dagen de står på spikes och skyddsfilmen är borta.Och den dagen är inte allt för avlägsen nu.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är pianofantast så är skillnaden som jag upptäckt hur man fångar övertonerna och därmed får närvarokänslan på plats.Där är invinklingen och placeringen som känsligast. En annan aspekt är hur klangbotten fångas. Tyvärr har jag fortfarande en eftersläpning i 48 Hz som gör att det ibland känns lite tjockt. Har tyvärr inte lyckats få bukt med det problemet trots ganska omfattande akustikåtgärder. Omflyttning av högtalarna eller lyssningsplatsen hjälper inte.

Får väl bjuda in Magic Matts igen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Först vill jag av egen erfarenhet säga att när man uppgraderar sin utrustning och ffa med högtalarna utvecklas man nog ofta mycket i sin förmåga att lyssna och ställa diagnoser på ljudet. Mycket mer än när man lyssnar hos andra då och då, ev i butiker och på mässor. Det gör så att man blir rätt kräsen och upptäcker "fel" efter ett tag även på de nya högtalarna, för det finns ju ingen helt optimal lyssningssituation där det inte finns någon förbättringspotential.

Jag tror att N.O liksom jag har utvecklats mycket genom senaste tidens uppgraderingar. På något konstigt vis, missförstå mig gärna rätt nu, hittade jag inte en viss del brister i mitt system förrän Krell bankade på dörren. Visst lät det bättre från start men jag hörde också en del brister som dränkts av andra fel innan. För att få ordning på detta var det mer av tuningskaraktär , lite kabelfix och placeringsfix etc så sattes pricken över i't. Jag är inte så dum att jag inte vet stt det fortfarande inte kan bli bättre men nu har jag med det system jag använder nått rätt långt. troligen kan en ny cd och nya högtalarkablar göra att jag närmar mig 100% matchning och prestande i mitt system. Jag skulle tro att jag nu ligger på ca 75% i dag av vad jag skulle kunna få ut av SF krell, audioresearch och akustikfixet. Flaskhalsar hos mig är nog cd samt högtalarkablar.

Sophiorna är känsligare än Cremonorna på vissa delar,men de är bättre på andra.Har exempelvis hur jag än ställt dom aldrig fått ett hål i mitten av ljudbilden.

De verkar ha en grym spridning sidledes i jämförelse.

Kan det då vara känsligare hur de står i förhållande till sidoväggen?

En tanke jag har: Kan det vara så att om man har långt till sidoväggen blir det lättare hål i mitten i ljudbilden eftersom inte väggen stöder/stjälper med sin reflektion. Här kan möjligen en del hårdhetsorsak ligga. En Matts vinge på var sida innan 1a reflexen skulle nog göra susen mot det.

Visst kan även hjärnan spela ett spratt. Men känns det fel när man lyssnar så är det fel,tycker jag.Man har ju liksom inget annat att gå på.

Ja, det tycker jag med. Det är ju på det man hör och vad man tycker om det som man måste utgå ifrån. Ibland när jag jobbat vidare på det har jag gått tillbaka något steg för att jag helt enkelt gått för långt. man upptäcker inte det med en gång, inte jag i alla fall.

Ett exempel: När jag upplevde lite för mycket hårdhet i diskanten mot vad jag tyckte jag skulle ha märkte jag att när jag successivt flyttade högtalarna mot bakväggen blev det bra. Jag focuserade så mycket på diskanten att jag tappade helheten. Basen blev tröttare. Då flyttade jag ut dem igen steg för steg och hamnade nära där jag ställt in dem från börja och det var inom max 10 cm. Nu vet jag inte 100% vad som är vad till orsaken men det låter inte hårt alls längre.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är inte detta någon rapport över Sophiorna,kanske mer indirekt då.Steffo gav mig ideen att jag skulle låta de stå och gå med radio när jag spelar in högtalarna.Vilket jag gjort under veckan.Min surroundreciever har ju radio,vilket jag aldrig använt förrän nu.Jag måste säga att det varit riktigt roligt att lyssna på radio,även om det oftast varit så att den stått och gått i bakgrunden.Igår var det en grym livekonsert med jazz på P2.Idag ett program på p3 med Py Bäckman som spände från Dan Hylander till svensk folkmusik som hedningarna och proggen.Det är roligt med radio,Man får en massa ideer och intryck av musik man annars kanske missar.Har faktiskt börjat grubbla så smått på en ok radio till stereon.P2 har ju även en massa program med klassisk musik och det kan vara intressant för en deb som jag är inom det området.Men först.Några rekommendationer på en bra tuner.Gjorde inte japsarna som Pioneer riktigt bra radiodelar tidigare?Tycker de äldre med ratt är läckra.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

.Har faktiskt börjat grubbla så smått på en ok radio till stereon.P2 har ju även en massa program med klassisk musik och det kan vara intressant för en deb som jag är inom det området.Men först.Några rekommendationer på en bra tuner.Gjorde inte japsarna som Pioneer riktigt bra radiodelar tidigare?Tycker de äldre med ratt är läckra.

/n.o

Behövs det egentligen så bra tuners nuförtiden då det sällan spelas skivor utan mest från de "digitala arkiven". Inte nog med att ljudkvalitén blir lidande, även utbudet blir ju kraftigt förminskat då mycket musik (bl.a Pink Floyd´s "längre stycken" inte är överförda :diss:

Link to comment
Share on other sites

Pioneer har inte utmärkt sig för de bästa radiodelarna. De mest klassiska hittar du från Kenwood, Sansui, Accuphase och några till. I följande länk hittar du en mängd tuners dueller och längst ner deras rangordning http://www.fmtunerinfo.com/shootouts.html Själv har jag en Kenwood KT-1100 som såldes i huvudsak Tyskland där modellen toppade de tyska hifi-pressen. Här hamnar den på plats 23.

Det går fortfarande få tag på fina tuners till hyggliga priser men var beredd på att deras livslängd är begränsad och man kan ha otur. Min har gått nu i 10 år utan problem men en kompis ex tog slut efter 5-6 år. Men var gör det när det går få tag i nytt ex för någon tusenlapp på Ebay.de Just idag finns det inga bra ex på Ebay av KT-1100 (obs KT-1100SD är inte samma). Men där finns KT-615, t ex denna http://www.ebay.de/itm/Kenwood-KT-615-/190...ae8a&_uhb=1 Där finns också KT-817 som också är en klassiker. En KT-615 i hyggligt skick kan man få under 2,000, skulle jag tro. Men ibland drar det iväg.

Link to comment
Share on other sites

Behövs det egentligen så bra tuners nuförtiden då det sällan spelas skivor utan mest från de "digitala arkiven". Inte nog med att ljudkvalitén blir lidande, även utbudet blir ju kraftigt förminskat då mycket musik (bl.a Pink Floyd´s "längre stycken" inte är överförda :diss:

Det gäller inte P2, Hasse som sänder livekonserter och egna upptagningar som låter fantastiskt. En bra radio kan jag inte leva utan och då menar jag inte det skräpet som säljs nytt för några tusenlappar. Tuners slutade man tillverka i början av 90-talet. Klassikerna från Kenwood, Sansui, Accuphase, McIntosh ... de spelar med en helt annan tyngd.

Några undantag tillverkas även idag, men då kostar det också en slant...

Link to comment
Share on other sites

Det gäller inte P2, Hasse som sänder livekonserter och egna upptagningar som låter fantastiskt. En bra radio kan jag inte leva utan och då menar jag inte det skräpet som säljs nytt för några tusenlappar. Tuners slutade man tillverka i början av 90-talet. Klassikerna från Kenwood, Sansui, Accuphase, McIntosh ... de spelar med en helt annan tyngd.

Några undantag tillverkas även idag, men då kostar det också en slant...

Nej P2´s livekonserter är lysande undantag, men resten :dead:. Minns när man drömde om en Sequerra.....

Link to comment
Share on other sites

Först vill jag av egen erfarenhet säga att när man uppgraderar sin utrustning och ffa med högtalarna utvecklas man nog ofta mycket i sin förmåga att lyssna och ställa diagnoser på ljudet. Mycket mer än när man lyssnar hos andra då och då, ev i butiker och på mässor. Det gör så att man blir rätt kräsen och upptäcker "fel" efter ett tag även på de nya högtalarna, för det finns ju ingen helt optimal lyssningssituation där det inte finns någon förbättringspotential.

Jag tror att N.O liksom jag har utvecklats mycket genom senaste tidens uppgraderingar. På något konstigt vis, missförstå mig gärna rätt nu, hittade jag inte en viss del brister i mitt system förrän Krell bankade på dörren. Visst lät det bättre från start men jag hörde också en del brister som dränkts av andra fel innan.

Kloka ord och slutsatser!

Link to comment
Share on other sites

Jag avbryter lite trevligt tuner snack och återgår till Sophia.

Det är inte utan att en sådan här tråd gör en "lite" nyfiken. Det hade varit jätteroligt att höra hur det låter hemma hos N.O. Men det är låååååångt dit för mig.

Närmare är det till Göteborg och där finns en hög med Wilson att höra på. Hifistället har nu inne Maxx3, Sophia3 och Sasha. Jag tog med mig en hög skivor och lyssnade på fetare Audio Research elektronik. REFERENCE 250 MONAURAL AMPLIFIER mm. Vallhalla kablage var det också. Först på Maxx3 och sedan på Sophia3. Sasha får det bli en annan dag. Sophia imponerar stort med fantastisk pondus och driv. Slagkraftiga. Maxx3 är ju större på alla sätt men steget ner till lilla Sophia var ändå mindre än jag trott. Bra gjort.

Jag har ju också hört Wilson Maxx3 med Krell 402e, något Phantom försteg och Cipher cd. Minnet är alltid svårtolkat men jag tycker nog Maxx3 lät ännu bättre med Krell prylarna. Men det skulle möjligen krävas lite mer testande för att vara helt säker på min sak.

Jag slänger återigen in ett grattis för nu anar jag ännu mer hur N.O har det med ljudet hemma. :mm:

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju också hört Wilson Maxx3 med Krell 402e, något Phantom försteg och Cipher cd. Minnet är alltid svårtolkat men jag tycker nog Maxx3 lät ännu bättre med Krell prylarna. Men det skulle möjligen krävas lite mer testande för att vara helt säker på min sak.

Jag har bara hört Wilson tillsammans med Krell en gång tror jag och då var det Maxx2 som drevs av Evo One, fantastiskt bra ljud.

Annars är det väl vanligare med rör då Dave Wilson själv använder VTL, VTL´s Luke Manley kör Wilson och ARC har Wilson i sitt ljudrum. Även Lamm använder Wilson flitigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag avbryter lite trevligt tuner snack och återgår till Sophia.

Det är inte utan att en sådan här tråd gör en "lite" nyfiken. Det hade varit jätteroligt att höra hur det låter hemma hos N.O. Men det är låååååångt dit för mig.

Närmare är det till Göteborg och där finns en hög med Wilson att höra på. Hifistället har nu inne Maxx3, Sophia3 och Sasha. Jag tog med mig en hög skivor och lyssnade på fetare Audio Research elektronik. REFERENCE 250 MONAURAL AMPLIFIER mm. Vallhalla kablage var det också. Först på Maxx3 och sedan på Sophia3. Sasha får det bli en annan dag. Sophia imponerar stort med fantastisk pondus och driv. Slagkraftiga. Maxx3 är ju större på alla sätt men steget ner till lilla Sophia var ändå mindre än jag trott. Bra gjort.

Jag har ju också hört Wilson Maxx3 med Krell 402e, något Phantom försteg och Cipher cd. Minnet är alltid svårtolkat men jag tycker nog Maxx3 lät ännu bättre med Krell prylarna. Men det skulle möjligen krävas lite mer testande för att vara helt säker på min sak.

Jag slänger återigen in ett grattis för nu anar jag ännu mer hur N.O har det med ljudet hemma. :mm:

Mvh

Skoj att du uppskattade Wilson! Jag tror det kan bero på att dina Futura och Wilson är rätt lika ljudmässigt faktiskt trots stora principskillnader i uppbyggnad.

De är barn av samma anda på något sätt.

Jag anar allt mer potentialen som finns i Sophiorna.Skoj och utmanande att försöka få till det så optimalt det går.

Har under lång tid haft en dröm om VTL och deras 450 monoblock,sedan det stod ett par på

Bossanova.Dom var magiska.Jag skulle verkligen vilja äga ett par VTL någon gång.

Krell 402 var ju också skitbra för att säga det rakt ut.Det fanns inget man saknade med dom,sen får jag känslan av att det är lite enklare att leva med transistorer på något sätt.

D´augustino som stod hos Esoterisk har jag faktiskt börjat dagdrömma om :blush .IRL var de bland det läckraste som jag sett i slutstegsväg.När man surfar in på deras hemsida så såg jag

den svarta versionen och för mig var det kapitulation direkt...

press_stereo_black_3.jpg

Visst är dom vackra!

Får hoppas på min lottokupong...Det skulle vara skoj om ni som ska på mässorna och dessa spelar kunde ge en utförlig rapport.

Kloka ord och slutsatser!

+1

Link to comment
Share on other sites

0031.JPGJag gör en liten avstickare.Dock en avstickare i hifins tecken.Min kusin,Vi kallar honom S för enkelhetens skull,hamnade också i uppgraderingstankar efter att varit förbi mig.

Jag misstänker att det var så,och kommer att vara oemotsagd tills han får tummen ur och registrerar sig här på forumet.Så S,vill du dementera får du helt enkelt registrera dig ;) !

Hur som hellst så pallrade vi oss upp tidigt en söndagmorgon,för att bege oss nästan 30 talet mil för att titta på ett par intressanta objekt...

006.JPG

Det var en vacker höstdag och det märktes att vi begav oss norrut.... Brrrr

 

Link to comment
Share on other sites

008.JPG

Visst är det vackert med rimfrost,men det är också ett tecken på vad som komma skall :dead: .

Tur att det finns hifi att trösta sig med.Vi snabbspolar fram ett par,tre timmar och vi är framme till destinationen.

Vad var det då för något som fick oss att stiga upp tidigt en söndagmorgon och åka långt med ett släp för ett eventuellt köp?

Jo.Dessa!

009.JPG

Klassiska bestar.Kända för att käka förstärkare till frukost.Åtminstone gör ryktet så gällande.

Får jag presentera Infinity Kappa 9! Med några slags hemsnickrade fötter.

Link to comment
Share on other sites

Det var en intressant iakttagelse att nya SF och Wilson verkar närmar sig ljudmässigt. Med egen lyssning på både Futuran och Sophian som grund kan jag nog hålla med. Kanske att de har blivit mera neutrala i sin framtoning dvs Futuran har blivit något mer upplöst i relation till sina föregångare och Wilson har gått åt ett uns mjukare framtoning.

Om man jämför dessa med Serblins skapelse Ktêman så stämmer dock också i viss mån. Ktêman är klart mer upplöst i toppen, men har på något outgrundligt sätt ändå behållt sitt något större värmeinnehåll i den delen. I bas och mellanregisterdelen är nog likheterna mer slående även om Ktêmans unika bakåtriktade bas med skölden får en mer diffuserad återgivning.

En annan intressant iakttagelse som nämnts i tråden är upptäckten av ljudliga begränsningar efter långt innehav. Det tog mig minst ett år av dagligt lyssnande innan jag insåg behovet av ytterligare kraft i mina då ägda Amati Anniversario. Det var något i behandlingen av övertonerna i pianot som inte kom ut riktigt. Jag tillförde då kraften över ett par MF Supercharger 750 som egentligen är någon form av booster utan att färga med egeninnehåll utöver det som ASR:en ger i grundtoner.

Jag har ännu inte hört motsvarande begränsningar i Ktêman, men har ytterligare jobb med rummet i 48-50 Hz där en detekterad 6 dB puckel fortfarande ligger och rullar ut ljudet på ett något onaturligt sätt. Det gör att en ståbas kan få lite fetare ljud än vad som känns naturligt.

Jag har också testat att koppla in Superchargerna i det nya systemet men finner att det inte ger något positivt tillskott.Ktêman är klart mer lättdriven och det är kanske därför den låter så lätt och luftig i toppen utan att behöva spela på den yttersta gränsen.

Däremot var Weissdacen Minerva en positiv upplevelse som gav ytterligare rumsinformation från inspelningsrummet. Det känns som ytterligare en väg att vandra sedan baspuckeln har tämjts. Det händer så mycket i toppen när man får bort rummel nedåt.

Skall bli spännande att göra ytterligare lyssningsjämförelser i Gbg till helgen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

new order said:
0031.JPG

Visst är det vackert med rimfrost,men det är också ett tecken på vad som komma skall :dead: .

Brrr...

Trots de närmare +20 som tempmätaren visar mot fönstret så är det nästan man vill tända en

brasa i kaminen när man ser sådana här bilder.

Fast å´andra sidan så vet man ju med säkerhet att den "riktiga" hifi-säsongen är här nu :)

Tänk vad med lyssningstid man kan byta mot gräsklippning och trädgårdsskötsel :app:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...