Jump to content

Recommended Posts

Visst vore det rätt intressant om man kunde vara lika säker på något som man var när man var yngre!Då var allt svart eller vitt.Rätt eller fel.

Ju äldre man blir desto mer börjar man se gråskalorna emellan.Kanske som Robban Broberg sa.

Det är när man fattar att man ingenting begriper som man äntligen förstått

Den mannen kan verkligen vränga ord.Genialt på sitt vis.

Link to comment
Share on other sites

Har efter en tids tillvänjning börjat proceduren att optimera placeringen.Vilken mardröm det kan vara.Visst svarar dom på placeringsändringar.Men det låter bra från de flesta positioner.Det är det som gör det svårt.

Så det blir mer tycke och smak än sämre/bättre nästan.

Har satt en massa maskeringstejp på golvet och labbat med det hela.Ursprungspositionen var aningen för nära bakvägg så jag testade att flytta fram dom en decimeter.Normalt blir väl basen lite slankare då man gör det.

Märkte inte av det.Den blev däremot bättre definierad och lättare att följa.

Jag tyckte mig också märka att de låter bättre om de är lite bredare isär.Fick tipset att man ska se lite av insidan av högtalaren från lyssningsposition.Nu står dom ungefär 7cm längre fram från bakvägg,lite bredare och

lite mer intiltat.Kollade på mitt märke där jag (tror mig) den neutrala zonen är,och den nya placeringen är bättre överensstämmande med detta.

Inser att det här kommer att bli en lång och mödosam process.Tur att jag kommer att få hjälp från Stylus med optimeringen av placeringen.Kan förstå att den servicen ingår!

Det är troligen den enskilt viktigaste parametern som man kan påverka själv.

Fortsättning följer...

/n.o

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Har satt en massa maskeringstejp på golvet och labbat med det hela.Ursprungspositionen var aningen för nära bakvägg så jag testade att flytta fram dom en decimeter.Normalt blir väl basen lite slankare då man gör det.

Märkte inte av det.

/n.o

Det är också min erfarenhet. För nära bak väggen kan förstöra basen och det upplevs tunnare ca 1 m ut brukar ge ett bra stöd-

Jag lärde mig av Ludwig att stå vid basväggen och tala med kraftfull stämma, gå långsamt långsamt ut från väggen och där man känner att man får ett bra stöd för rösten, ca 1m ut ofta är det även bra för högtalarna. Bra om någon sitter på lyssningsplatsen och hör också. Jag har testat det själv och kan hålla med.

Vinklingen har mycket att göra med bredden i ljudbilden att göra och fokus likaså.

Link to comment
Share on other sites

De flesta moderna högtalare är byggda för att stå fristående ut från bakväggen. Hur långt ut som blir aktuellt i det enskilda fallet är helt beroende på rummet och lyssningsplatsen. Metoden att lyssna sig fram genom att prata och avgöra när rösten låter mest neutral ligger i Peter McGraths utvecklade metod för högtalarplacering och på motsvarande sätt kan sidoplaceringen bestämmas grovt.

När jag själv installerade mina Ktêmor så var utgångsläget ungefär samma placering som Amatin, men det blev ändå skillnad med de bakåtriktade basarna. Resultatet blev att basen kom ungefär där den gamla baffellinjen låg och diskant och mellanregister ligger då ca 30-40 cm längre fram. Motsvarande förändring av lyssningspositionen var nödvändig för att optimera ljudbilden. Stor hjälp hade jag av måttband i papper från Ikea som jag tejpade på golvet så att jag hade full koll på förflyttningarna både i djupled som sidled. En halv centimeter kunde förändra kraftigt märkte jag i de känsligaste områdena.

Högtalarplacering är en tålamodsprövande övning och man ledsnar snabbt på att spela samma musikstycke om och om igen. ;) Men den är lönsam.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Högtalarplacering är en tålamodsprövande övning och man ledsnar snabbt på att spela samma musikstycke om och om igen. ;) Men den är lönsam.

Calm

Gode samsvarende observasjoner, jeg holder på å plassere mine WB Vertex også, en uunværlig hjelp er lånet av en lasermåler for min del, (en slik skal innhandles) noen få cm kan utgjøre forskjellen mellom bra og meget godt i denne øvelsen :) ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag lärde mig av Ludwig att stå vid basväggen och tala med kraftfull stämma, gå långsamt långsamt ut från väggen och där man känner att man får ett bra stöd för rösten, ca 1m ut ofta är det även bra för högtalarna. Bra om någon sitter på lyssningsplatsen och hör också. Jag har testat det själv och kan hålla med.

Vinklingen har mycket att göra med bredden i ljudbilden att göra och fokus likaså.

Det du beskriver där är nästan en redovisning av W.A sätt att hitta bästa stället att placera högtalaren på!Så du är redan halvt om halvt Wilson follower utan att veta det!! ;)

Det är deras s.k "zone of neutrality" teori.Det ställe i ett rum där högtalarna låter minst färgade av rummet.

Men om du läser Wilson manualen,som f.ö går att ladda hem från deras hemsida,så beskrivs processen ungefär att du ställer dig kloss mot bakvägg.När du står med ryggen mot

bakväggen och pratar,märker du att den är onaturligt basförstärkt.Börja sakta att gå framåt medan du pratar för dig själv,då kommer du märka att bashänget i din röst sakterligen släpper för att

vid en viss punkt låta naturlig.Där sätter du första märket på golvet.Alteftersom du fortsätter att gå framåt märker man att rösten slår om blir vassare,ju närmare motsvarande vägg man kommer.Precis innan detta inträffar

har du nästa märke.Mellan dessa två märken är den neutrala zonen.Upprepa samma sak från sidoväggarna.Ungefär så beskrivs det.

@ calm

Jo,det kan bli tröttsamt att lyssna på samma stycke om och om igen.Om man testar a/b mellan två högtalarplaceringar så tror jag att det är bra att köra små snuttar på nån minut på vardera position.

Om man hittar en bättre kan det sedan vara en ide´att testa den positionen någon dag.Stämmer det inte riktigt så får man det i bakhuvudet "det är något som saknas".Korta snabba a/b tester varvat med

lite längre sittningar är nog bra.Tror jag.

Att ha tålamod är något som kommer bra till pass i sporten hifi och speciellt högtalarplacering.

En kompis med Von Schweikert VR4 jagar en "boll".Albert Von Schweikert beskriver det så.Man ska lyssna på rosa brus och när högtalarna är optimalt inställda så ska ljudbilden vara som en boll! :unsure::)

Kompisen brukar ibland beklaga sig och säga att den där jäkla bollen är omöjlig att hitta.Kanske är det lite som den heliga graalen hifi style? :D

Måste dock säga att Wilsons metod är lite mer pedagogisk om inte annat.Men kanske slutar det med att jag också sitter och lyssnar på brus och jagar bollar...Vem vet! :):blush

/n.o

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

@N.O

Ett stall tips er boken/dvdène "Get better sound" av Jim Smith, den tar for seg rett mange faktorer og mye av såkalte hifi sannheter får seg ett skudd for baugen, man tror det helt enkelt ikke før man hører det ;) ..

GBS%20DVD%20lo%20res%20drop%20shadow.jpg

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Alteftersom du fortsätter att gå framåt märker man att rösten slår om blir vassare,ju närmare motsvarande vägg man kommer.

Det har jag också märkt. När jag flyttar ut högtalarna lite för långt tappar jag lite av det fantastiskt mjuka sköna flygande skimmer som finns i röster till något lite vassare hårdare anslag i rösterna.

En av de utmaningar jag jobbat mest med att hitta den perfekta mixen av artikulerad ljupbas och mjuka röster och höga frekvenser.

Jag vill också har en stor djup, bred och "hög" ljudbild. En stor scen helt enkelt. Jag kallar detta scenen i brist på annat. Någon kanske har ett bättre ord.

Det begreppet förstod jag första gången till fullo när jag hörde The Sonus Faber på Hifi-Stället. När den delen av musikreproduktionen gick upp för mig blev det ett nytt mål för mig i mitt sökande efter det perfekta ljudet. Jag hör det numera tydligt i olika anläggningar. Det har till viss del med högtalarplacering att göra, men mest med förutsättningarna som ffa högtalarna ger.

Jag är farligt nära en generalisering här. Det skall man ju inte göra såklart, men jag gör det ändå. Stora högtalare har större scen än små. tex Så har Guarneri mindre scen än Futura som har mindre scen än The Sonus Faber. The SF har den störst scen jag hört och dessutom den pampigaste.

När jag bytte min Plinius till min Krell blev scenen större och några av de tidiga kandidaterna i förstärkartestet som var kostsamma hade mindre scen än Pliniusen som var billigare. Så åter igen . Att testa så gott det går kommer man inte undan om man vill optimera sin upplevelse. (Ursäkta sidospåret).

Ang att lyssna mycket på en eller ett par låtar när man testar produkter eller högtalarplacering:

Jag har ju testat rätt mycket olika produkter ffa förra vintern. Jag har valt låtar jag gillar men har konstigt nog inte tröttnat på dem. Jag kan dem till mycket nära 100%.

Vad jag däremot märkt är att ibland blir jag för fokuserad på något i ljudet att jag inte hör allt annat och missar något annat när man byter eller flyttar runt. Då har jag fått ta lite ny musik som jag inte kan till 100% för att mer höra helheten.

Så nu praktiserar jag en ny teknik. Lyssna med mina 100% invanda låtar för att höra igen vissa delar i musiken jag kan utan och innan och värdera dem, samt lite musik jag gillar men inte kan lika bra för att höra helheten.

N.O! Lyssna inte på bar en låt. Risken blir ännu större att du inte ser skogen för alla träd.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

För att hitta rätt avstånd mellan väggen bakom högtalarna och sidoväggarna så har jag använt samma metod som McGrath, men jag slår ihop händerna istället för att tala. Det har funkat bra.

När det gäller invinkling så handlar det lite om vad man vill uppnå. Bred ljudbild för flera lyssnare i bredd eller bäst ljud i sweat spoten. Men invinklingen påverkar också ljudbilden i stort. Jag vill precis som Apexorca ha stor ljudbild. För detta har jag praktiserat en metod som jag tappat bort namnet på, men den går ut på att en rät linje från högtalarna skall korsas i en tänkt punkt bakom mig som är lika med dubbla avståndet mot lyssningsavståndet till högtalarna. Alltså om jag sitter 3 meter från elementen så skall denna tänkta linje korsas 6 meter bakom mig (även om den punkten hamnar utanför huset).

När detta väl är gjort så får man kolla att man inte upplever ett ljudhål i mitten vilket mycket väl kan hända eftersom olika högtalare har olika spridningsegenskaper. Om det är så får man vinkla in lite mer.

Sedan jag fick mina diffusorer så upplever jag att jag kan ha bredare mellan högtalarna än vad jag hade tidigare.

Link to comment
Share on other sites

@Apex

Nä,jag lyssnar inte på samma låt hela tiden.Skulle bli galen!Roligare att testa olika för de kan framhävda olika parametrar.Men när jag snabbtestar så kör jag ett kort stycke och lyssnar då 1-1-2.Alltså två ggr på den första positionen för att sen byta.Sen måste man njuta av en hel skiva emellanåt.Det går inte att sitta och utvärdera placeringen hela tiden.Tycker f.ö att det är svårt att lyssna analytiskt med Sophiorna.Det är för skoj att lyssna på musik.Inget man ska klaga på!

@Musicus

Var går en sån där att få tag på?

@Bebop

Det borde bli ett liknande resultat.Men är det inte lite enklare att använda rösten?Den hör man ju hela tiden och har olika referenser hur den låter i olika miljöer.Klappar gör man ju inte lika ofta menar jag.

Min kusin var på besök under kvällen.Han är lite äldre än jag och den som är skyldig till att jag blev intresserad av välljud när jag var liten.Vi snackar unga år här.

Han har bland den bredaste musiksmaken av någon jag känner och han hade idag med ett gäng skivor med kända och okända artister.Alltid lika skoj att se vad han

ska spela för nått.Jo,blandat blev de även denna gång.Lite Bach orgelmusik,Toccata and Fugue in D minor tror jag den heter.Mäktig som bara den!

Lite Miles Davies,King Crimson,Frank Zappa,Yellos senaste (ett måste köp märkte jag),Jan Johanson-Jazz på svenska.Visa från utanmyr är i hans version magisk.

Sen var det en massa som jag inte har en aning om vad det kan ha varit.Jo,just det,filmmusiken från Round Midnight,Bobby Mcferrin härmar en trumpet.Skön låt.

Måste skaffa en bra version av Bach.Det var så nackhåren reste sig.Musik kan vara magisk!

Fick faktiskt hans godkännande angående högtalarinköpet.Han gillade dom och kanske har vi en Wilson vän till i skaran!

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

@Bebop

Det borde bli ett liknande resultat.Men är det inte lite enklare att använda rösten?Den hör man ju hela tiden och har olika referenser hur den låter i olika miljöer.Klappar gör man ju inte lika ofta menar jag.

Mitt inlägg gick iväg lite för snabbt så om du går tillbaka har kompletterat lite kring invinkling ...

Om jag förstått McGrath rätt så handlar det inte om att rösten skall låta bra i sig, utan det handlar om att få bort efterklangen/ekot från bak- och sidoväggar. När man nått en viss punkt så låter rösten eller handklappningen lika. Den bakre gränsen för högtalarna är där ljudet inte ändras längre oavsett om det är tal eller handklappning. Längre bak än så skall inte högtalarelementen stå. Längre fram är mindre känsligt men kan ge för lite basstöd.

Jag tycker det hörs bättre med handklappning som slår som ett pistolskott mot väggarna.

Link to comment
Share on other sites

Metoden kallas WASP. Och den utvecklades av David Wilson. Kort beskrivet så identifierar man 2 stycken neutrala zoner i rummet. Man går både från bak ock sidoväggarna. Man lyssnar först efter positionen där rösten släpper från de färgningar som väggarna ger. Vilket hörs som en överdriven resonans av röstens djupare frekvenser. Det låter för mycket bröstkorg. När går vidare in i rummet träffar man en punkt då rösten blir diffus och svår att placera. Det är den motstående väggen som stör och ger eko. Detta kan man göra/höra själv med lite övning, men det är lättare om man är två. När de två rutorna är identifierade börjar jobbet att metodiskt flytta högtalarna inom rutorna. Det kan ibland ta många timmar. Men noggranhet ger belöning. Det är centimeter som gäller på slutet. Vi kan prata mer om detta på nästa mässa. ;)

Link to comment
Share on other sites

@N.O

Ett stall tips er boken/dvdène "Get better sound" av Jim Smith, den tar for seg rett mange faktorer og mye av såkalte hifi sannheter får seg ett skudd for baugen, man tror det helt enkelt ikke før man hører det ;) ..

GBS%20DVD%20lo%20res%20drop%20shadow.jpg

mvh

Kan rekommendera denna bok som jag köpte av författaren själv på Denvermässan för några år sedan. Trevlig herre med mycket erfarenhet av att förbättra ljudkvalitet med rätt installerade system.

Lite audiofil allmänbildning skulle man kunna säga. :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Kan rekommendera denna bok som jag köpte av författaren själv på Denvermässan för några år sedan. Trevlig herre med mycket erfarenhet av att förbättra ljudkvalitet med rätt installerade system.

Lite audiofil allmänbildning skulle man kunna säga. :D

Calm

Der ser man, hyggelig at det er fler her som kan nyttig gjøre seg tipsene, det er jo tross alt små penger det er snakk om i totalen :)

Jeg får nok kjøpe en egen etterhvert som den jeg låner skal leveres tilbake.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har efter en tids tillvänjning börjat proceduren att optimera placeringen.Vilken mardröm det kan vara.Visst svarar dom på placeringsändringar.Men det låter bra från de flesta positioner.Det är det som gör det svårt.

Så det blir mer tycke och smak än sämre/bättre nästan.

Har satt en massa maskeringstejp på golvet och labbat med det hela.Ursprungspositionen var aningen för nära bakvägg så jag testade att flytta fram dom en decimeter.Normalt blir väl basen lite slankare då man gör det.

Märkte inte av det.Den blev däremot bättre definierad och lättare att följa.

Jag tyckte mig också märka att de låter bättre om de är lite bredare isär.Fick tipset att man ska se lite av insidan av högtalaren från lyssningsposition.Nu står dom ungefär 7cm längre fram från bakvägg,lite bredare och

lite mer intiltat.Kollade på mitt märke där jag (tror mig) den neutrala zonen är,och den nya placeringen är bättre överensstämmande med detta.

Inser att det här kommer att bli en lång och mödosam process.Tur att jag kommer att få hjälp från Stylus med optimeringen av placeringen.Kan förstå att den servicen ingår!

Det är troligen den enskilt viktigaste parametern som man kan påverka själv.

Fortsättning följer...

/n.o

Högtalarköp är ganska chansartat i denna division. Inget "öppet köp" gäller gissar jag. Ganska unikt att man(även jag) köper en produkt för 200k som man inte med säkerhet vet fungerar optimalt där den ska användas. Man kan oftast bara gissa att det fungerar. Funkar det inte som man tänkt sig så kan det kanske bli betydande kostnader(elektronik/akustik) som man inte räknat med. Kommer inte på några liknande produkter på rak hand där man som konsument får ta så stora risker vid ett inköp.

Vid köp av andra grejor så anpassas hemmet tills produkten fungerar som tänkt dvs den levererar enl produktblad. För högtalare brukar finnas en frekvenskurva, ska man vid köp då kräva att högtalaren ska leverera enligt produktblad +/- 2dB hemma hos mig innan jag godkänner leveransen eller hur ska jag gardera mig? :)

Finns kanske någon enstaka stark butik som erbjuder hemlån men möjligheterna brukar vara kraftigt begränsade.

Vad händer om jag är missnöjd? Vad gäller vid köp av en dyr högtalare, har man inget skydd alls som konsument? Kan man reklamera en produkt som inte producerar en bra frekvenskurva i hemmet? Hur garderar sig butikerna om jag kommer tillbaka dagen efter missnöjd med en Sophia3 under armen? Jag har aldrig sett något finstilt i något avtal om just högtalare. Som kund kan jag ju bevisa med mätningar om den kraftigt avviker från produktbladet, ni förstår kanske hur jag tänker :blush

Bara en reflektion eller fundering så här i efterskott och kanske hör det inte hemma i denna tråd? :o:D

Link to comment
Share on other sites

Högtalarköp är ganska chansartat i denna division. Inget "öppet köp" gäller gissar jag. Ganska unikt att man(även jag) köper en produkt för 200k som man inte med säkerhet vet fungerar optimalt där den ska användas. Man kan oftast bara gissa att det fungerar. Funkar det inte som man tänkt sig så kan det kanske bli betydande kostnader(elektronik/akustik) som man inte räknat med. Kommer inte på några liknande produkter på rak hand där man som konsument får ta så stora risker vid ett inköp.

Vid köp av andra grejor så anpassas hemmet tills produkten fungerar som tänkt dvs den levererar enl produktblad. För högtalare brukar finnas en frekvenskurva, ska man vid köp då kräva att högtalaren ska leverera enligt produktblad +/- 2dB hemma hos mig innan jag godkänner leveransen eller hur ska jag gardera mig? :)

Finns kanske någon enstaka stark butik som erbjuder hemlån men möjligheterna brukar vara kraftigt begränsade.

Vad händer om jag är missnöjd? Vad gäller vid köp av en dyr högtalare, har man inget skydd alls som konsument? Kan man reklamera en produkt som inte producerar en bra frekvenskurva i hemmet? Hur garderar sig butikerna om jag kommer tillbaka dagen efter missnöjd med en Sophia3 under armen? Jag har aldrig sett något finstilt i något avtal om just högtalare. Som kund kan jag ju bevisa med mätningar om den kraftigt avviker från produktbladet, ni förstår kanske hur jag tänker :blush

Bara en reflektion eller fundering så här i efterskott och kanske hör det inte hemma i denna tråd? :o:D

Mycket intressant reflektion. Jag diskuterar den gärna vidare (kanske i en egen tråd?), men kan kort instämma i oförståendet inför de begränsade möjligheter till hemlån som ofta erbjuds vid kontakt med handlare i vårt avlånga land. Jag har försökt och misslyckats flera gånger, vilket givetvis leder till att jag letar mig vidare. Som kontrast så skickade en återförsäljare nere i Europa upp 100 kg förstärkare till mig helt kostnadsfritt för utvärdering i mitt eget system, vilket till slut ledde till ett större inköp av ett par monoblock. Oslagbart för mig, men också för en säljare som verkligen tror på sina produkter.

Link to comment
Share on other sites

Högtalarköp är ganska chansartat i denna division. Inget "öppet köp" gäller gissar jag. Ganska unikt att man(även jag) köper en produkt för 200k som man inte med säkerhet vet fungerar optimalt där den ska användas. Man kan oftast bara gissa att det fungerar. Funkar det inte som man tänkt sig så kan det kanske bli betydande kostnader(elektronik/akustik) som man inte räknat med. Kommer inte på några liknande produkter på rak hand där man som konsument får ta så stora risker vid ett inköp.

Vid köp av andra grejor så anpassas hemmet tills produkten fungerar som tänkt dvs den levererar enl produktblad. För högtalare brukar finnas en frekvenskurva, ska man vid köp då kräva att högtalaren ska leverera enligt produktblad +/- 2dB hemma hos mig innan jag godkänner leveransen eller hur ska jag gardera mig? :)

Finns kanske någon enstaka stark butik som erbjuder hemlån men möjligheterna brukar vara kraftigt begränsade.

Vad händer om jag är missnöjd? Vad gäller vid köp av en dyr högtalare, har man inget skydd alls som konsument? Kan man reklamera en produkt som inte producerar en bra frekvenskurva i hemmet? Hur garderar sig butikerna om jag kommer tillbaka dagen efter missnöjd med en Sophia3 under armen? Jag har aldrig sett något finstilt i något avtal om just högtalare. Som kund kan jag ju bevisa med mätningar om den kraftigt avviker från produktbladet, ni förstår kanske hur jag tänker :blush

Bara en reflektion eller fundering så här i efterskott och kanske hör det inte hemma i denna tråd? :o:D

Ja,det tåls att fundera på.Så är det i många branscher.Köp en ny bil och den inte funkar till belåtenhet är det också svårt att häva ett köp.Ska man där då tolerera att den tar mer i bränsle än enligt bränsledeklarationen.Problemen där är dessutom mer problem handfasta."Detta krånglar hela tiden" osv.

En Ljudupplevelse är kanske inte lika handfast.Hur en högtalare mäter i rum,som dessutom varierar mellan rum.Det är svårare att påvisa.Jag vet inte.Svårt detta.

Link to comment
Share on other sites

Ja,det tåls att fundera på.Så är det i många branscher.Köp en ny bil och den inte funkar till belåtenhet är det också svårt att häva ett köp.Ska man där då tolerera att den tar mer i bränsle än enligt bränsledeklarationen.Problemen där är dessutom mer problem handfasta."Detta krånglar hela tiden" osv.

En Ljudupplevelse är kanske inte lika handfast.Hur en högtalare mäter i rum,som dessutom varierar mellan rum.Det är svårare att påvisa.Jag vet inte.Svårt detta.

Nja en bil kan du i de flesta fall testa på hemmagatan i Piteå innan köp, bör inte vara några överraskningar att t ex garaget måste byggas om eller gatan asfalteras om för att det ska fungera tillfredsställande :)

Själva produkten är ju felfri i båda fallen men jag menar att butiken säljer en produkt utan att ta ansvar för att den fungerar hos just dig. Om du tänker på andra produkter t ex bastuaggregat, el-pannor etc som någon levererar/installerar så har ju säljaren ett ansvar att det fungerar i din bostad, något annat skulle du aldrig acceptera som konsument. Särskilt inte om du betalt 200k för ett bastuaggregatet och du får max 40 grader varmt i bastun på vintern :)

Link to comment
Share on other sites

:D

Håller med.

Begreppet "fungerar" är mycket vanskligt i hifi-sammanhang.

En förstärkare kan ju i vissa fall fungera bäst som bastuaggregat...

:D

En högtalare som spelar +/-10dB från spec till exempel klassar jag som "inte fungerar".

Jag menar vidare att leverantören bör besöka bostaden innan leverans av en sån dyr produkt. Leverantören ska bedömma rummet och ge en offert baserat på det. Bedömmer leverantören att högtalarna fungerar i ditt rum utan modifikation och de sen inte gör det efter leverans så får leverantören fixa det med basfällor etc. Så fungerar det ju med alla större investeringar/ombyggnationer av hemmet. 200k är ju mycket att lägga ned på hemmet så lite garantier bör ju finnas att det fungerar.

ps.

Mina reflektioner är generella och har inget specifikt med Wilson eller New Orders köp att göra men jag börjar bli lite less på att läsa om högtalare med priser på 500k och uppåt 1 miljon börjar bli vardagsmat bland tillverkarna och ingenstans i reklamen garanterar någon att du får vad du betalar för när de står hemma hos dig. Helt vansinnigt :dead:

Edited by mikael2
Link to comment
Share on other sites

There's no such thing as a free lunch...

Om jag har ett bra rum och vet vilka högtalare som passar för mig och mitt rum så vill inte jag "sponsra" de som har dåliga rum och chansar på högtalare.

Jag skulle hellre se en frivillig "fungerar-garanti" som kunde tecknas ihop med kostsamma inköp.

Link to comment
Share on other sites

There's no such thing as a free lunch...

Om jag har ett bra rum och vet vilka högtalare som passar för mig och mitt rum så vill inte jag "sponsra" de som har dåliga rum och chansar på högtalare.

Jag skulle hellre se en frivillig "fungerar-garanti" som kunde tecknas ihop med kostsamma inköp.

Tror inte du ska behöva "sponsra" produkter som kostar 50k att tillverka och säljs för 400k i butik :D

Link to comment
Share on other sites

There's no such thing as a free lunch...

Om jag har ett bra rum och vet vilka högtalare som passar för mig och mitt rum så vill inte jag "sponsra" de som har dåliga rum och chansar på högtalare.

Jag skulle hellre se en frivillig "fungerar-garanti" som kunde tecknas ihop med kostsamma inköp.

Utan att få testa specifika högtalare i ditt hem kan du nog inte vara helt säker ändå, även om du tror dig veta :-)

Ett bra rum är ju inte gratis eller hur? Du har kanske redan gjort din chansning och fått fixa till det i efterskott. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte förstå hur man kan köpa högtalare utan att först testa hemma!

Jag har en god relation med min handlare och kan därför låna utrustning för utvärdering innan jag bestämmer mig. Något annat vore otänkbart! Men det förutsätter naturligtvis ett långt samarbete.

Vid senaste bytet stod högtalarna hemma en vecka innan jag bestämde mig och jag har haft andra par som jag inte köpt. Men detta bygger naturligtvis på ett förtroende att är jag nöjd så köper jag. Det vet min handlare och därför är han beredd att ta risken. Man kan också tänka sig att få möjlighet att lyssna hos andra om man själv är villig att ställa upp och låta presumtiva kunder komma hem för lyssning.

Bryter jag förtroendet genom att låna hem för att sedan köpa billigt över nätet så skulle samarbetet vara kört. Samarbetet kostar lite mer men är värt varenda krona i slutändan. Jag kan inte förstå hur man moraliskt kan försvara att man kör otaliga demos hos olika handlare för att sedan köpa över nätet.

Man kan aldrig lasta en handlare för ett felköp som uppstår på grund av rummet inte fungerar tillsammans med högtalaren. Skall man vara säker får man i sådant fall mäta rummet först för att se om ett visst val kommer att fungera.

Mässor och demostrationer i butiken utgör tillsammans med tester i tidningar grunden för grovgallring, men slutgiltiga resultatet är en annan sak. Så rådet är nog att skapa en långsiktig relation med din handlare och håll kvar den. Då skapas möjligheter och en ömsesidig winn/winn situation. Som i alltid är det ett givande och tagande.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...