Jump to content

Recommended Posts

FE är normalt sett inte hokus pokus...

Tror kanske deras "förklaringar" är förenklade för att vanliga hifinerdar utan fysikutbildning skall fatta. De verkar sitta inne på kompetens och jag har faktiskt hört förbättringar med deras produkter på apparater som man skulle tycka vore tillräckligt bra för att inte behöva dylika anpassningar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
@mikael2

Men jag är villig att testa när Calle och Calm säger att de gör skillnad. Musicus rekommendation från Quadraspire verkar även den intressant.

/n.o

For ordens skyld så har jeg selv også gode erfaringer med Finite E, har testet både pucs og balls, det gjelder å ta seg tiden å teste lite selv, og kanskje ikke kaste seg over det første som faller en i smak men ha tålmodighet å teste seg gjennom ens kandidater, Finite står for en hard avkobling, de som sverger til mjuk avkobling har igjen sin forsamling, QX7 er en kombinasjon av både mykt og hardt :) ....ta deg tiden å teste de forskjellige kandidater når du er der, prisen på QX7 er heller ikke så alvorlig i sammenhengen.....

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Jag hade Cerapuc under mina mycket tunga Usher Be10 med gott resultat. När jag sålde Be10 satte jag dem under cd och försteg. Störst skillnad gör de under mitt försteg som stod på sd fötter innan. Jag har Sort Kones under tungt slutsteg. Har inte hört om att ha dem under högtalare men det borde väl gå att få till.

Sort Kones är de fötter jag hört störst förbättring på.

Annars borde ju kolfiber vara ett bra material. Det används ju i flera prylar för att minska vibrationer. Själv har jag inte testat men det borde jag nog.

Använder inte Timbre en kolfiberpuc med gott resultat?

Link to comment
Share on other sites

En sak som slår mig är att få högtalartillverkare förefaller göra det mer komplicerat än att sätta på spikes som fötter. Sonus Faber undantaget.

Varför?

I fallet S.F så är det (vad jag vet) två modeller där de aktivt gjort något för att koppla från högtalarna från underlaget.Futura.Aida.Sedan är det

likadant med de andra modellerna som för andra tillverkare.

En del tillverkare kanske anser att det inte behövs.Kan ju vara en enkel anledning.I Wilsons fall så har dom en diametralt annorlunda approach till hur en högtalare

ska konstrueras än vad S.F har.Wilsons filosofi är att allt ska vara stumt.Materialet högtalarna byggs av är hårt,fast med hög dämpfaktor.Det är endast

konerna som ska röras.Att ställa ett par Wilson på mjuka kuddar vore nästan ett helgerån.Det motverkar allt som deras konstruktionsfilosofi bygger på.Det anser åtminstone jag.

Så mina Sophior ska stå på något stabilt.Som inte ger sig eller flexar.

Sonus Faber har mer gått på att lådorna ska spela med elementen.Att lådorna blir avstämda.Sedan är Futura och Aida gummiupphängda och på det sättet frånkopplade

från underlaget.Ganska sinnrikt.

Vad som är rätt eller fel vet jag inte.Tycker att bägge har sina poänger,eftersom de trots så skilda principer och uppbyggnad låter bra.Det kanske inte finns ett rätt

eller fel sätt att konstruera en högtalare.Bara olika sätt att ta sig an samma problem?

Futura ägarna har här en fördel.Det enda spikesunderläggen är till för här är att skydda golven från spikarna.Vi andra får ta till andra medel.Men det kan vara kul det med! :)

/n.o

Link to comment
Share on other sites

En del tillverkare kanske anser att det inte behövs.Kan ju vara en enkel anledning.

Tycker man ser fler och fler som jobbar med avkoppling. På senare tid har man sett det som grundutförande på modeller från Sonus Faber, Marten, Peak, Verity, Engelholm, Dynaudio m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Tycker man ser fler och fler som jobbar med avkoppling. På senare tid har man sett det som grundutförande på modeller från Sonus Faber, Marten, Peak, Verity, Engelholm, Dynaudio m.fl.

Någonstans i en högtalare måste den energi som tillförts ta vägen. Allt borde gå till luften men det är ganska svårt. En del blir till värme och en del bli till mekaniska vibrationer.

Det vore dumt att utesluta möjligheten att koppla ner överskottsenergin i golvet eller att utesluta möjligheten att isolera mot golvet.

... så varför tar inte tillverkarna marknadsandelar med att föreslå bästa lösningen givet vissa golv. Jag menar hur svårt kan det vara? Ta några olika typer golv och ge rekommendationer helt enkelt. Parkett på trästomme, parkett på betongplatta, betonggolv, heltäckningsmatta på betong, heltäckningsmatta på trä. Typ.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Annars borde ju kolfiber vara ett bra material. Det används ju i flera prylar för att minska vibrationer. Själv har jag inte testat men det borde jag nog.

Använder inte Timbre en kolfiberpuc med gott resultat?

Jo, BDR, Black Diamond Racing (cones/pucs) de ville vært mitt andre valg etter QX7 og føre FE, marginelle forskjeller i mine tester mellom disse tre alternativene. Trial and error, helt enkelt etter sitt ideal.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tycker man ser fler och fler som jobbar med avkoppling. På senare tid har man sett det som grundutförande på modeller från Sonus Faber, Marten, Peak, Verity, Engelholm, Dynaudio m.fl.

Dynaudio ägnar 2 helsidor i sin information om avkopplingens betydelse (varav 3/4 bild) och hur de resonerar. De menar också att både plint och fötter är en del av hela högtalarens avstämning, dvs om man börjar "kladda" med andra lösningar, så är det inte en Dynaudio Temptation längre. Jag sitter i vart fall inte inne med bättre lösningar än vad de själva plockat fram.

tempfot.jpg

En del av deras avkoppling är själva plinten, som är byggd ungefär som de tidiga norska Base-plintarna (tror de hette så) i solid metall. De väger 40 kg styck. I dessa sitter själva fötterna som är frästa i aluminium med en bottenplatta som också är i aluminium är upphängda via avkopplade styrpinnar i hårdmetall (de tre små svarta "hålen". Dessa är förbundna med ovandelen så att man kan sänka och höja bottenplattan. I mitten sitter en spike som skruvas ner mot en mässingsskiva. Dynaudio hävdar att mässing tillsammans med aluminium ger en bättre avkoppling än enbart en av metallerna.

Dessutom har man en gummiring för att skona golvunderlagen. De hävdar också att hela deras lösning från element, kabinett, plint och fötter ger negligerbara nivåer i färgning av ljudet.

Låter bra gör det hur som helst.

tempfotunder.jpg

Bilder: Dynaudio

Link to comment
Share on other sites

Jag ska erkänna att jag aldrig har prövat de dyrare alternativen när det gäller avkoppling, (jag brukar åka till stugan och det räcker oftast som avkoppling) ;)

Lite SD-fötter och spikes som följt med högtalarna vid köp har däremot testats och visst har det blivit skillnad. Just nu så står mina 800D hemma på hjulen och det låter bra, i stugan så satte jag dit medföljande spikes som står på enkronor och det låter också bra. Men jag måste nog pröva om mina gamla öron uppfattar den förbättring som många av er hör. det får nog bli ett vinterprojekt, ett projekt som jag tror inte kommer att ta alltför mycket energi av mig.

Men jag följer under tiden denna tråd med spänning, blir spännande att få höra när n.o. intryck kommer :mm:

Link to comment
Share on other sites

De menar också att både plint och fötter är en del av hela högtalarens avstämning, dvs om man börjar "kladda" med andra lösningar, så är det inte en Dynaudio Temptation längre. Jag sitter i vart fall inte inne med bättre lösningar än vad de själva plockat fram.

Det tror jag också.

Seriösa och duktiga märken har säkert tänkt på detta. Därför "kladdar" inte jag heller på Futuras fötter.

Det bästa N.O kan göra är kanske att rådfråga Wilson eller dess kunniga återförsäljare om råd.

Jag oroas också lite över hur högtalaren reagerar på förändrat avstånd till golvet. Golvet är ju den enda "vägg" som högtalartillverkaren vet avståndet till och jag skulle bli förvånad om inte avståndet till denna "vägg" är taget stor hänsyn till. Höjer vi tex högtalaren förändras mycket. Man skall nog akta sig för det.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag fick rådet av Daniel på Stylus att börja med originalspikesskydden.Så då kommer jag att göra så.Jag upplever inte att golvet sjunger med eller något liknande.Det kanske ändras när de kommer på fötter men

då får jag ta det då.Den enda nackdelen jag kan se att använda originalen är att det inte går att skuffa högtalarna lite om man skulle vilja flytta på dom en aning.Inte när brickorna är under iaf.Brickorna är taggiga undertill så

där de blir satta blir de kvar... :)

Link to comment
Share on other sites

Mina intryck, lite kort:

Det första som slog mig när vi lyssnade i onsdags var basen. Maken till rapp och snabb bas har jag aldrig hört!!! Både New Order och Stargazer kan intyga att jag "tjatade" mycket och ofta om hur tight basen var!! Imponerande är bara förnamnet! Så långt ifrån "amerikanskt ljud" man kan komma… HA!

Jag var ärligt talat lite rädd att rummet skulle vara för litet för Sophia 3, jag sålde själv mina 2or när jag flyttade till en lgh med ungefär lika stort (litet?) v-rum. Men jag hade inga problem med basen som levererades här. Tvärt om (och jag är allergisk mot basbummel!) var det bara makalöst bra! Jag upplevde aldrig att det var för mycket bas.

Iofs hade jag en betongvägg bakom lyssningsplatsen i min lgh och här var det öppet ut mot hallen. Kanske det som var räddningen? (+ div andra förbättringar jämfört med mina 2or, naturligtvis!)

De övre registren är det som jag gillar bäst med Wilson. Röster, speciellt kvinnliga, låter sååååå bra! Jag har en soft dome i mina, och upplever samma sak här hemma. Gissar att Dave vet hur man fixar till det i toppen, oavsett titanium eller soft dome!

All musik, minus Green Day då, lät faktiskt bra. Naturligtvis lät det bättre ju bättre inspelat det var, men även mina "vanliga", ej superduper inspelade audiofilskivor, lät bra. Till och med Cure! :D

Sen om det är "rätt eller fel" att utvärdera en högtalare som är oinspelad, står på hjul och ej optimalt uppställt struntar jag faktiskt i. Om det låter så här bra nu så kan det bara bli (ÄNNU) bättre om några månader!!!! För mig är detta den perfekta högtalaren!

Det enda minus som jag kan komma på är priset. 200K är fruktansvärt mycket pengar för ett par högtalare (enl mig), men det har ju inget med ljudet att göra...

Link to comment
Share on other sites

Så var det min tur.

Mina intryck är av kategorin "provsmakning" eller sneak preview; detta då högtalarna faktiskt stod på hjul (!) och sannolikt inte är 100% inspelade.

Ändå - lät det väldigt bra. Ordet "tajt" är nog det som jag skulle använda som bäst beskrivande ord på återgivningen. Musiken låter bara så himla tajt genom Sophia 3, all musik - rappt, tajt, musikaliskt och med ett härligt "flow". Ljudet känns så homogent från topp till botten, sömlöst och fint.

Jag gillar inte personligen att lyfta fram någon enskild parameter, men det är svårt att komma runt detta med basen. Djup, rapp, tajt (där kom det igen!) - men samtidigt homogen och musikalisk utan att vara "imponator". Mums :app::mm: !

Missförstå mig inte, S3 är inte bastung och jag är ingen Infected-Musrooms-basknarkare, det är bara så skönt när musikens "botten" fungerar så här bra (det är tämligen sällsynt tycker jag). Det förtar på intet sätt den homogena karaktären som S3 har.

Jag gillar då en högtalare bara är, inte försöker vara något den inte är eller imponera på något särskilt, utan bara låter musiken tala för sig själv. Sådan är Sophia 3.

Lovande är att den låter så här bra på hjul och utan att vara helt inspelad.

Ser fram emot återbesök då den står på det sätt den ska och är inspelad.

I'll be there :D .

Link to comment
Share on other sites

Verkligen roligt att höra att det låter bra hos New Order.

Det var ju inte oväntat. Jag har ju följt hans resa noga på forumet hans topp kandidater låter ju bra och och det är roligt att han valde Sofia 3. Då vi får lite mångfald bland alla välljudande märken.

Grattis igen! :)

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha.

Roligt att läsa Steffo och Stargazers kommentarer.Få feedback utifrån,man blir lätt hemmablind.

Ändå är detta bara början,nu går lyssnandet in i en annan rolig fas.Att försöka ställa in Sophiorna efter bästa förmåga.

Det är också spännande att få hjälp med detta,det är en del av Wilsons service.Jag gillar ju att mixtra själv,men tackar självfallet inte nej till hjälp när den

servicen ingår i köpet :) .

Jag tycker också det är skoj att det blir lite fler olika märken som representeras här.Lite mångfald.Apexorca valde Futura,Calm Ktema,Calle Verity och jag nu (till slut) Sophia 3.

Jag har följt Calm och Apexorcas och även Calle jrs resor med intresse.Vi har varit på likande resa och kommit till olika beslut.Visst är det skoj med HiFi! :)

mvh

n.o

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det är skoj att det blir lite fler olika märken som representeras här.Lite mångfald.Apexorca valde Futura,Calm Ktema,Calle Verity och jag nu (till slut) Sophia 3.

Jag har följt Calm och Apexorcas och även Calle jrs resor med intresse.Vi har varit på likande resa och kommit till olika beslut.Visst är det skoj med HiFi! :)

mvh

n.o

Det är väl den egentliga grejen med hifi att man kan finna sin egen linje och följa den. Här är det egentligen mer en smakfråga än något annat.

Har också med intresse följt de trådar där man bytt högtaleri och/eller jobbat med akustikfrågor. Enligt min uppfattning de två mest avgörande faktorer för välljud i slutänden.

När det gäller dina spikesunderlägg så är frågan om man inte skulle testa ett glättat bakplåtspapper under. Finns en typ som är lite tjockare där plattan säkert kan glida utan att repa golvet. Alternativet är att sätta på lite tejp under. Mina Finite Cerapucer är helt släta under så jag har inte haft några problem att försiktigt skjuta dem på golvet. Däremot är urgröpningen relativt grund vilket gör att man får vara försiktig så att inte spikesen halkar ut.

Ser nu att underlagen ser ut som en spikmatta och då är nog bäst att förse dem filt av den typ som finns i möbeltassar. Finns som ark att klippa i lämplig storlek.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Det är väl den egentliga grejen med hifi att man kan finna sin egen linje och följa den. Här är det egentligen mer en smakfråga än något annat.

Har också med intresse följt de trådar där man bytt högtaleri och/eller jobbat med akustikfrågor. Enligt min uppfattning de två mest avgörande faktorer för välljud i slutänden.

När det gäller dina spikesunderlägg så är frågan om man inte skulle testa ett glättat bakplåtspapper under. Finns en typ som är lite tjockare där plattan säkert kan glida utan att repa golvet. Alternativet är att sätta på lite tejp under. Mina Finite Cerapucer är helt släta under så jag har inte haft några problem att försiktigt skjuta dem på golvet. Däremot är urgröpningen relativt grund vilket gör att man får vara försiktig så att inte spikesen halkar ut.

Ser nu att underlagen ser ut som en spikmatta och då är nog bäst att förse dem filt av den typ som finns i möbeltassar. Finns som ark att klippa i lämplig storlek.

Calm

Edit tillägg.

En mycket bra lösning är att använda overheadplast, eller någon annan plast i liknande tjocklek. Det glider bra och går inte sönder. Fötterna till Wilson skadar inte golvet, om man inte flyttar omkring dem mycket utan skydd.

Som jag berättade för New Order så kan man få andra resultat om man använder tex Cerapucs, inte nödvändigtvis bättre. Jag provade Cerapucs med specialgänga till mina Sophia 2. Vilket ändrade karaktären till det lite mer analytiska och tajta. Innan jag byggde om mitt rum (och golvkonstruktion) så påverkades högtalarna mer av olika fötter, efter ombyggnad tycker jag att det spelade mindre roll. På Sasha kör jag originalen. De låter bäst. På Sasha kan man även laborera med höjden. Två mellanläggsbrickor följer med fötterna, och de avstämmer hur mellanbasen fungerar i rummet. Om man upplever återkoppling, ostadighet eller konstiga resonanser så kan man börja exprimentera. Men Wilsons originalfötter är ganska genomtänkta. Skruvar och spikes i rostfritt, dioder i aluminium och brickor i mässing verkar fungera fint. Min erfarenhet är att det även spelar roll vilken avkoppling man har på elektroniken. Alltså om man vill koppla allt till rummet, eller försöka avkoppla. Får många olika lösningar brukar resultera i ett ljud med dåligt sammanhang och en sämre attack. Som vanligt så finns det inga patentlösningar. Testa och lyssna gäller. :)

Link to comment
Share on other sites

En mycket bra lösning är att använda overheadplast, eller någon annan plast i liknande tjocklek. Det glider bra och går inte sönder. Fötterna till Wilson skadar inte golvet, om man inte flyttar omkring dem mycket utan skydd.

Som jag berättade för New Order så kan man få andra resultat om man använder tex Cerapucs, inte nödvändigtvis bättre. Jag provade Cerapucs med specialgänga till mina Sophia 2. Vilket ändrade karaktären till det lite mer analytiska och tajta. Innan jag byggde om mitt rum (och golvkonstruktion) så påverkades högtalarna mer av olika fötter, efter ombyggnad tycker jag att det spelade mindre roll. På Sasha kör jag originalen. De låter bäst. På Sasha kan man även laborera med höjden. Två mellanläggsbrickor följer med fötterna, och de avstämmer hur mellanbasen fungerar i rummet. Om man upplever återkoppling, ostadighet eller konstiga resonanser så kan man börja exprimentera. Men Wilsons originalfötter är ganska genomtänkta. Skruvar och spikes i rostfritt, dioder i aluminium och brickor i mässing verkar fungera fint. Min erfarenhet är att det även spelar roll vilken avkoppling man har på elektroniken. Alltså om man vill koppla allt till rummet, eller försöka avkoppla. Får många olika lösningar brukar resultera i ett ljud med dåligt sammanhang och en sämre attack. Som vanligt så finns det inga patentlösningar. Testa och lyssna gäller. :)

Jag tror precis som du säger så har golvets beskaffenhet betydelse. Vid normala golv som inte lever sitt eget liv eller stökar till det ordentligt så skulle jag satsa på orginalen. Funkar inte det så kan man börja testa annat. Själv kan jag bara relatera till mina egna erfarenheter av ett synnerligen besvärligt golv och då hjälpte Cerapucerna till att lösa problemet. Med ett annat golv kan man få andra oönskade effekter. Som vanligt är det trail and error som gäller.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

new order said:
002.JPG

Så här ser brickorna ut.Jo,ett badlakan eller handduk borde det funka med.

Smart av dem att utforma brickan så.

Med en slät bricka av den dimensionen skulle det vara stor risk att den rider på ett ojämnt golv.

Min gissning är dock fortfarande att du skulle få ca 18% förbättring med FE Cerabase :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Smart av dem att utforma brickan så.

Med en slät bricka av den dimensionen skulle det vara stor risk att den rider på ett ojämnt golv.

Min gissning är dock fortfarande att du skulle få ca 18% förbättring med FE Cerabase :icon_smile_cool:

18%!! Hur får du fram den siffran?..... ;)

Jo,kanske testar sen någon gång.Fast det skulle vara skoj att prova göra egna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...