Jump to content

Recommended Posts

Hej Som många av er vet så har undertecknad under lång tid varit ute efter nya högtalare.I denna tråd kan ni finna mina och Stargazers funderingar runt de högtalare vi lyssnade på under en Stockholmsresa i fjol våras.Fröet till att byta högtalare såddes nog när Stargazer och jag var ner på Arken 2010.Resultatet av min resa kommer att visas här.I lugnt tempo som det sig bör i en Euphonia tråd! Men vilka högtalare blev det då?

 

images?q=tbn:ANd9GcTCerOsXL5yla3xAiGlGU1

  Den som följer tråden kommer att få veta!Stay tuned! mvh /n.o

Link to comment
Share on other sites

new order said:
Hej

Som många av er vet så har undertecknad under lång tid varit ute efter nya högtalare.I denna tråd kan ni finna mina och Stargazers funderingar runt de högtalare vi lyssnade på under en Stockholmsresa i fjol våras.Fröet till att byta högtalare såddes nog när Stargazer och jag var ner på Arken 2010.Resultatet av min resa kommer att visas här.I lugnt tempo som det sig bör i en Euphonia tråd!

Men vilka högtalare blev det då?

images?q=tbn:ANd9GcTCerOsXL5yla3xAiGlGU1

Den som följer tråden kommer att få veta!Stay tuned!

mvh

/n.o

Fantastiskt spännande.

Jag antar bilen gått några mil med "ny beställning" och några intergalaktiskt starka armar.

Varför skall trådar gå i lugnt tempo?

Mvh Apexorca

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt spännande.

Jag antar bilen gått några mil med "ny beställning" och några intergalaktiskt starka armar.

Varför skall trådar gå i lugnt tempo?

Mvh Apexorca

Inget är som väntans tider säger dom ;) .Men "dom" ljuger!Att vänta är överskattat! :)

Måste fixa med bilder och texter och dessutom njuta av den näst sista veckan av semester.

Men fortsättning kommer i morgon.Jag lovar!

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Att döma av dina tidigare uttalanden och funderingar så är det nog en lågoddsare vad det blev. ;)

Grattis till ditt nya förvärv! :mm:

Långa leveranstider kan ibland vara enerverande men karaktärsdanande. Det gäller att inte vackla under tiden och gå stärkt i övertygelsen om det rätta valet.

Skall bli spännande och följa denna tråd.

Än en gång grattis!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Se där, så kommer tråden då till sist! Mycket kul och spännande. Har följt "hämtningsresan" via SMS, så jag är nyfiken på lite mer uttömmande reportage och massor med feta bilder :)

Grattis n.o., det här blir en milstolpe i din Hifi-karriär! Mycket kul. Bra val (jo jag vet vad det blev). Fast i den här ligan så finns det ju många bra val iofs.

Så nu är det bara att vänta, och trycka på den därna jämrans uppdateringstangenten.... :D

F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5

Link to comment
Share on other sites

Alltid lika roligt med trådar av det här slaget, roligt att få andras funderingar till varför det blev just X.

Att det sedan finns personer som kan få till fina bilder gör ju att det blir än roligare.

Får gratulera till X och väntar med spänning på fortsättningen :mm:

:) /byZan

Link to comment
Share on other sites

Kanske new order överraskar oss ordentligt :?:

Jag är minst sagt imponerad av hans tålmod.

Två års utvärdering! :o

Något som flera borde göra?

För att slippa hamna i det "eviga sökandet" efter sitt eget ljudideal. Med många och dyra felinvesteringar.

Link to comment
Share on other sites

Det behöver ju inte vara felinvesteringar. Det kan ju vara ett positivt sökande efter det perfekta ljudet även om det kan bli ruskigt dyrt.

Jag har själv gått den vägen. Det är extra roligt då det ger en bredare erfarenhet av olika märken och inte bara erfarenhet av några få.

Jag tycker bara att det är ett roligare sätt och givetvis mer spännande sätt :D

Något som flera borde göra?

För att slippa hamna i det "eviga sökandet" efter sitt eget ljudideal. Med många och dyra felinvesteringar.

Link to comment
Share on other sites

003.JPGJag kanske har rätt bra tålamod.Men visst kan tålamodet brista även hos mig. :) Nu försöker jag bara att njuta och ta det "on the fly".

Det har ju hunnit hända lite grejor hemmavid.Förutom högtalaruppgraderingen då.Så här har det sett ut.Tills i vintras.

004.JPG

Gruvade mig rätt länge innan jag fick tummen ur och målade och tapetserade om.Man kan ju inte fly bort från eländet när man bor i lägenhet,utan bo i röran.

Men till sist så sattes det igång.

016.JPG

Får fortfarande rysningar när jag ser ovanstående bild!

Men som med allt annat så bleknar prövningarna när man ser resultatet.Och jag blev rätt nöjd.Samma lägenhet,men så annorlunda ändå!

040.JPG

Min gamla soffa fick respass och en ny skön tiltbar inhandlades.

043.JPG

Nu är långa sittningar betydligt njutbarare.Det var även en hifi mässig uppgradering visade det sig.Man sitter högre i den nya soffan och förbättringen var inte liten.

Varför,VARFÖR har jag inte bytt soffa tidigare!!

Link to comment
Share on other sites

new order said:
Men som med allt annat så bleknar prövningarna när man ser resultatet.Och jag blev rätt nöjd.Samma lägenhet,men så annorlunda ändå!

043.JPG

Man ser till sin glädje Michael Green och högtalarvalet kommer sätta igång placeringsnerven...

So far, so good :mm:

Link to comment
Share on other sites

Varför,VARFÖR har jag inte bytt soffa tidigare!!

För att uppgraderingskontot tillhörande stereoanläggningen inte skulle sina såklart ;)

Det ser ut som att du har ett riktigt trevligt rum att lyssna i.

Högtalarplaceringen verkar du också ha bra koll på, före och efter renoveringen av rummet menar jag då :)

De små hörnabsorbenterna du har... hur funkar de sett till ljudåtergivningen med/utan s.a.s ?

Link to comment
Share on other sites

Man ser till sin glädje Michael Green och högtalarvalet kommer sätta igång placeringsnerven...

So far, so good :mm:

Jo,Michael Greens produkter är riktigt bra!De är diskreta och gör sitt jobb.Det finns säkert andra akustiska produkter som är bättre,

men jag tror att det är få som är lika prisvärda.Kulten runt Michael Green klarar jag mig utan däremot.

Link to comment
Share on other sites

För att uppgraderingskontot tillhörande stereoanläggningen inte skulle sina såklart ;)

Det ser ut som att du har ett riktigt trevligt rum att lyssna i.

Högtalarplaceringen verkar du också ha bra koll på, före och efter renoveringen av rummet menar jag då :)

De små hörnabsorbenterna du har... hur funkar de sett till ljudåtergivningen med/utan s.a.s ?

Rummet blir betydligt livligare utan absorbenterna,och då menar jag livligare på ett negativt sätt.Med absorbenterna är det som att

allt lugnar ner sig.Det blir betydligt mindre klappeko.Utan att det blir överdämpat.Nä,jag tycker att dom funkar finemang och har man

inga akustikfix hemma och är nyfiken på att testa så är Michael Greens tunepack

något man kan testa utan att bli fattig.

Link to comment
Share on other sites

Det behöver ju inte vara felinvesteringar. Det kan ju vara ett positivt sökande efter det perfekta ljudet även om det kan bli ruskigt dyrt.

Jag har själv gått den vägen. Det är extra roligt då det ger en bredare erfarenhet av olika märken och inte bara erfarenhet av några få.

Så sant. Det är resan som är målet och var och en kan avgöra själv vad som berikar och hur resan skall se ut för att man skall trivas med sin hobby. Folk kan tycka en massa men DU själv avgör och förhoppningsvis har kontroll över hur du vill ha det.

Herrens vägar äro outgrundliga, så också vägen till hifinirvana.

Link to comment
Share on other sites

Alltid lika roligt med trådar av det här slaget, roligt att få andras funderingar till varför det blev just X.

Att det sedan finns personer som kan få till fina bilder gör ju att det blir än roligare.

Får gratulera till X och väntar med spänning på fortsättningen :mm:

Det där med "X" kan vara lite dubbelbottnat. Det är namnet på materialet som Wilson bygger sina högtalare med.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så lyckosamt att jag slog två flugor på samma smäll menar du? ;)

Möjligen, vi får se när upplösningen kommer. Sophia 3 var en av kandidaterna. Men det kan dröja flera veckor än då New Order tillhör den grupp som prisar långsamhet i trådarna.

Link to comment
Share on other sites

Saktfärdighet i denna sommartid är något lovvärt. Stress hinner man med så det räcker och blir över resten av året. Så ta det lugnt, new order :D

Kul att se mina "gamla" Michael Green-kuddar i ett så stiligt rum! Jag har nu provat MGs "TunePak" i totalt 6 rum, new orders inklusive, och i samtliga fall har de gett en tydlig förbättring.

Särskilt "Corner Tunes" (trekanterna längst upp i hörnen) ger den största effekten, men även totalt sett ger hela paketet en enkel, smärtfri och billig biljett till en klar akustisk lösning för "normala" rum.

Price-performance är det den bästa uppgradering jag gjort någonsin.

Dock; vacker utsmyckning - nej. Kvalitet i material och utförande - nope. Premiumkänsla - nono.

Sedan betackar jag mig för MG-kulten med "tunees" som under sektliknande former hyllar Den Store Ledaren.

Nej tillbaka till topic.... nu är även jag ruskigt sugen på bilder och intryck :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Mina fantastiska Cremonor har varit med mig under lång tid.Drygt 7 år har de varit i min ägo,och med råge de högtalare jag ägt längst.En liten hyllning till dessa!

043.JPG

De har växt med uppgiften och bara mognat med åren.Men även denna saga har ett slut... :Cry:

044.JPG

Så jag hedrar dom med att fotografera nedpackningen.Det var med splittrade känslor.Vemod för det gamla och upprymdhet för vad som komma ska.

045.JPG

"Avtassningsceremonin"

046.JPG

Tillbaka där allt började för dryga 7 år sen...Tack för lång och trogen tjänst!

049.JPG

Ett tomrum som snart skall fyllas..... ;)

Link to comment
Share on other sites

058.JPG

Efter att ha väntat.Och väntat.Och väntat,så kom äntligen samtalet.Underverken hade kommit!Hyrbilen lastad med ett par Cremonor och ett glatt humör trots den tidiga timmen.

059.JPG

Resan söderut gick bra och efter en dryg arbetsdag i bilen så kom vi fram till destinationen.Mör i benen?Ja!

061.JPG

Känns skylten igen?

Quote
Där är ju X på sista bilden, jag visste väl det :Thinking:

:)

Link to comment
Share on other sites

Ett riktnr som tillhör Uppsala och då måste det vara Esoterisk HiFi som resan gick till.

Då tror jag att jag vet vad som ska lastas in för trpt hem till dig och fylla hålrummet.

Kör försiktigt och akta ryggen :)

Link to comment
Share on other sites

byZan said:
Ett riktnr som tillhör Uppsala och då måste det vara Esoterisk HiFi som resan gick till.

Då tror jag att jag vet vad som ska lastas in för trpt hem till dig och fylla hålrummet.

Kör försiktigt och akta ryggen :)

Esoterisk Hifi var det ja!Är man på sådana hifi marker måste man ju gå husesyn.Så är det bara!

065.JPG

En Guarneri Evolution i all sin prakt... :mm: Guarneri i alla sina reinkarnationer är fantastiskt vackra.

066.JPG

Lite närmare...

Link to comment
Share on other sites

En trappa upp var det himmelrike signerat Sonus Faber.......

068.JPG

Mäktiga pjäser!Dom ser inte så stora ut på bild,men i verkligheten blir man förbluffad över hur stora de är!175 cm och liknande siffror när det gäller tyngd!

072.JPG

Mellan bjässarna så stod en pjäs signerad Dan D´Augustino.Badrumsvåg har jag hört folk kalla den!Badrumsvåg!!

Jag tycker den är läcker :mm: ...

Jag hann inte lyssna på detta system tyvärr,men det kanske var bra för sinnesfriden?Troligen.Aida är precis som futura upphängda på kuddar och trycker man lite

på kabinettet(jo,jag vågade)så gungar dom lätt.

Ett baselement är placerat så det spelar rakt ner,så den där upphöjningen är inte bara design.Det är basöppningen!Smart!och snyggt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...