Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har som lycklig ägare av mina VTL MB125 hittils mest njutit av musik :).... dock har ett av rören börjad att låta lite så det är dags att byta... sist jag bytte så köpte jag matchade quads så jag funderade aldrig på vilka av de 4 rören som hör i hop med varandra men eftersom jag bara tänkte att byta ett par så blev frågeställningen aktuell nu...

7689417074_310c4d1761_c.jpg

Är det någon som vet om det är 1 och 3 eller 1 och 2 som bildar ett par??????

//Nik

Edited by Nik
Posted

Jag kollade min handledning för MB-185 II men där ges inga ledtrådar. Där rekommenderas att man byter endast det rör som är trasigt (pga av den listiga autobiasen) eller samtliga efter ca 3,000 timmar eller när man märker att de yttre frekvensomfången trubbat av. Själv bytte jag efter 3,5 år vilket jag uppskattar till mellan 4,500 - 5,000 timmar (ca 20-25 timmar per vecka i snitt).

VTL brukar vara dåliga på att svara om du inte har något namn. Prova istället med Stylus Audio som är representanter i Sverige.

Posted
eftersom jag bara tänkte att byta ett par

Vet inte heller, men om det är första gången du byter i denna förstärkare så varför inte byta alla fyra och behålla det par du tror är friskt till nästa gång det är dags.

Då bryter du en "ond cirkel".

Posted

Bytte samtliga rör för ca 6 månader sedan men då till ett annat fabrikat... Har bytt fram o tillbaka och nu kommit fram till att jag gillar orginaluppsättningen bättre... Dock är det ett rör som genererar ett högfrekvent ljud (ibland) när dom blir ordentligt varma... Så ett matchat par är beställda och på väg men så insåg jag att jag ju inte vet vilket rör som hör i hop med vilket....

Har sett i en tidigare tråd på forumet att man rekomenderarat att bara byta det trasiga röret.. Men då blir jag fundersam varför det är så viktigt med matchade rör i andra sammanhang??.. Kan förstå att det funkar i mb185, men mb125 saknar autobias och och all annan form av "automatiska" finesser :) ...

//Nik

Posted

Det är rätt tänkt att byta parvis men samtidigt slöseri om rören är relativt nya. Du sätter ju inte biasen parvis. I dina kläder hade jag bara bytt det som "skramlar". Om det låter OK så behåll det andra som reserv.

Jag experimenterar aldrig med rör. Jag vet att Luke Manley har testat massor av rör inklusive de nya KT 120 som hans fru Bea (fd konsertpianist) har förkastat pga av att de inte låter lika bra som 6550C och i andra hand KT 88. Audio Research har kommit fram till andra slutsatser men det är också en annan typ av konstruktion än den VTL valt.

VTL rekommendetar Svetlanas 6550C och de har inga egenintressen av detta. När det gäller trioder så använder de en kombination av 12BH7 från Harmonix och 12AT7/ECC81 från JJ som de menar är mest lågbrusiga och stabila i VTL's slutsteg, i vart fall i mina MB-185 II. Jag ser inte att jag skulle vara bättre skickad än Bea Lamm och Luke Manley att välja rör så därför håller jag mig till deras rekommendationer. Jag inbillar mig att det blir bäst så.

Jag köper mina rör hos thetubestore.com och de säger att Luke Manley är en mästare på rör och de rekommenderar att hålla sig till vad han säger. Har fö beställt bl a ett matchat par Svetlana som de fn endast tar $57 för, alltså för paret. (Plus frakt och moms).

i

Posted

Beställde ett par El34 svetlana winged c från the tubestore för ett par dagar sedan....

Kan bara instämma att man bör följa tillverkarens rekomedationer och det visade ju sig även här att orginalrören var att föredra...

Det var dock ett test som var värt priset då det inte på något sätt blev dåligt med TAD el34b, men väldigt annorlunda...

Fördelen är ju att jag med 20 min pillande har en andra förstärkare :)

Har mailat vtl, så vi får se om dom kommer tillbaka med några råd...

//Nik