Jump to content

Ett Litet Vykort...


P-pan

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kanske framgår lite otydligt men min nuvarande dac är från Electrocompaniet och den saknar ju försteg.

T+A DAC 8:anen var inlånad från Audio Concept för test , jag får väl också passa på att tacka för lånet så här lite i efterhand.

Jag ska väl suga på karamellen ett tag och så får jag se om jag trots allt slår till på Dac 8:an men oavsett det

så kommer jag att behålla mitt MBL-försteg.

Overkill kan det ju tyckas vara men dacens ljudkaraktär har verkligen fallit mig i smaken så vad gör man ?

Man får väl se det som ett .... försteg på kööööpe ;)

Link to comment
Share on other sites

Är aldrig till stan om jag inte blir pistolhotad, är inte för sniken att köpa tidningen (inte en iaf ;) ) mest bekväm och snålåka till sig information.

Ok, det var ju nästan nog för att ta sig till en tidningshandlare om jag inte får reda på vad jag behöver innan dess...

Någon som läst papperstidningen och kan ge sig på en sammanfattning av DAC testen?

Link to comment
Share on other sites

Någon som läst papperstidningen och kan ge sig på en sammanfattning av DAC testen?

Tittar man på poängen som delas ut får Arcam FMJ D33 och T+A DAC 8 en "9:a" i ljud. AMR DP-777 en "10:a". Om man läser texterna så ror AMR hem extrapoäng för sin rymliga ljudbild och mikrodetaljer. Ett extra plus får den även för sitt fina inbygda försteg. T+A tycks om för sin fina bas och detaljer utan att den låter vass. Hegel säger man ligger nära T+A men man är inte helt eniga mellan Hegel, Arcam oc T+A. Teac och Northstar nämns dock inte i sammandraget.

Mitt tips är att låna ett öra till Arcams rDAC (inte med i testet) som innehåller Wolfsons utmärkta chips där dCS' ingenjörer designat kretsarna. För ca 5,000 tror jag det är en svårslagen DAC. De testade modellerna ligger några pinnhål högre.

T+A 18,000

AMR 35,000

Arcam. 25,000

Hegel 17,000

Med AMR och T+A får man också ett försteg. Sistnämnde har också hörlursutgång. Bäst ljud bedöms AMR ha och T+A bedöms bäst i prisvärdhet.

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på poängen som delas ut får Arcam FMJ D33 och T+A DAC 8 en "9:a" i ljud. AMR DP-777 en "10:a". Om man läser texterna så ror AMR hem extrapoäng för sin rymliga ljudbild och mikrodetaljer. Ett extra plus får den även för sitt fina inbygda försteg. T+A tycks om för sin fina bas och detaljer utan att den låter vass. Hegel säger man ligger nära T+A men man är inte helt eniga mellan Hegel, Arcam oc T+A. Teac och Northstar nämns dock inte i sammandraget.

Mitt tips är att låna ett öra till Arcams rDAC (inte med i testet) som innehåller Wolfsons utmärkta chips där dCS' ingenjörer designat kretsarna. För ca 5,000 tror jag det är en svårslagen DAC. De testade modellerna ligger några pinnhål högre.

T+A 18,000

AMR 35,000

Arcam. 25,000

Hegel 17,000

Med AMR och T+A får man också ett försteg. Sistnämnde har också hörlursutgång. Bäst ljud bedöms AMR ha och T+A bedöms bäst i prisvärdhet.

Tack, måste lusläsa detta själv. T+A känns just nu som en ännu mer intressant apparat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...