Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

a6d4f075.jpg

Hifi-sommar ?

Har du tumme med vädret ?

Bokat resan till soligare breddgrader ?

... eller har du som jag tillbringat ovanligt mycket tid framför stereon ?

Regn och rusk har hittills gjort att min hifisäsong sträckt sig ovanligt långt in på sommarhalvåret så för

intresserade kommer här en lång och musikfylld sommarhälsning.

Edited by P-pan
  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Så hur börjar man sin hifi-semester på bästa sätt om den ska upplevas... så där lite mer

på hemmaplan :Thinking::?:

För egen del lade jag säkert grunden till det hela redan i mitten på maj då jag skaffade lite nya

förstärkarkomponenter.

Att regnet eventuellt skulle kunna ta över större delen av årets försommar tänkte jag nog inte så mycket

på just då men när det väl slog till var det ju lite tråkigt, med tanke på grillsäsongen... :45:

Och att ställa sig och skrika hjälper ju inte heller...

5b4c5ae7.jpg

mot vädrets makter.

Lika bra att dra sig inomhus och för att det ska bli lyssning med lite känsla av nytt så beställdes det

hem ett gäng nya...

c6c068a8.jpg

som snabbt blandades med gamla och innan jag visste ordet av så flödade musiken oftare ur högtalarna

än vad regnet slog mot fönstret :)

Edit:stavfel

Edited by P-pan
Guest Musicus
Posted
Så hur börjar man sin hifi-semester på bästa sätt om den ska upplevas... så där lite mer

på hemmaplan :Thinking::?:

För egen del lade jag säkert grunden till det hela redan i mitten på maj då jag skaffade lite nya

förstärkarkomponenter.

Att regnet eventuellt skulle kunna ta över större delen av årets försommar tänkte jag nog inte så mycket

på just då men när det väl slog till var det ju lite tråkigt, med tanke på grillsäsongen... :45:

Och att ställa sig och skrika hjälper ju inte heller...

5b4c5ae7.jpg

mot vädrets makter.

Kan jo minne litt om Vivid det "skriket" der, nye talerer på test? :Thinking: ...

mvh

Posted
Kan jo minne litt om Vivid det "skriket" der, nye talerer på test? :Thinking: ...

mvh

Nja,

Visst har det varit lite testande av ny utrustning men jag ska återkommer till det och om vad som testades.

Dock var det inga högtalare denna gång.

Först skulle det bli tvunget att ta en liten tur till Järna för att "kolla av läget" som det brukar heta.

Och frågan var nu bara om eventuella "järngrepp" hos personalen skulle släppa :unsure:

4022c507.jpg

Posted (edited)
En del guldkorn där! :mm:

Det tycker jag också :icon_smile_cool:

Och appropå guldkorn...

Järna har ju hamnat på den svenska hifi-kartan tack vare att Absolute Sound'ande Audio öppnande sin butik

för en tid sedan.

Att stava med versaler är säkrast och tydligast...

e3630c7d.jpg

...inget snack om vad man vill förmedla innanför dessa dörrar :icon_smile_cool:

Och säkert kan denna skapelse bidra med lite högre audiofila upplevelser...

14ed7c1d.jpg

b16ec497.jpg

... när den väl justerats och snurrat in sig, m.a.o blev det en silent play denna gång och således inte heller

någon test för skivorna där hemma.

Jag spanar vidare i butiken på jakt efter det jag kom för att "kolla av läget" med :mm:

Edited by P-pan
Posted
Det är lite funkisstil över den tonarmen ... runda former möter kvadratiska. :mm:

Den lär ju passa vilken gammal Quad-talare som helst då ;)

Posted

Spana vidare var det ja,

och där står den ju...

35857b1b.jpg

Mycket Mera Musik Med Meitner :mm:

8483a32f.jpg

Silver är också av ädlare metall så den här låter säkert minst lika bra som alla andra guldkorn :app:

Greppet hos den trevliga personalen släppte naturligtvis och ett hembesök bokades in... 2 veckor senare :dry:

Och gud vad det kan vara tråkigt att vänta :Cry: ... :45:

Kanske man skulle ha ett gäng sådana här direktuppkopplade till almanackan för snabbaste "fast forward" funktion ?

53906272.jpg

Spola spola spola... men inget är ju i.o.f.s som väntans tider... :105:

Så vad gör man medans man väntar ? ...

Posted

... varför inte kolla in lite sommarnyheter med en klar känsla av Sverigepremiär... :icon_smile_cool:

Att handla nya guldklimpar som ska förmedla välljud är nästan alltid kopplat till förnöjdsamhet men...

när samma tillverkare helt plötsligt, nästan i lönndom... :o , lanserar nyheter kan det vara lätt att eftertanken kommer krypandes ?

Åtminstone på det emotionella planet...

7be58fef.jpg

4e2dff8d.jpg

Posted

MBL har ju under en del mässor världen över visat sin nya Corona serie.

Lanseringen verkar ha dragit ut lite på tiden av anledningar jag inte riktigt känner till men

nu äntligen finns de på plats hos Audio Concept för provlyssnig.

Min smygpremiär skedde under riktigt lugna förhållanden och t.o.m kära sambon var med :)

Hon kanske inte litar på mitt omdöme då det gäller investeringar så någon liten baktanke med hennes

närvaro fanns nog där... :Thinking:

Oavsett så var det inte fel att helt ensamma få sitta i butiken mitt under brinnande semestern

för att lyssna till dessa små ögonstenar.

9aad8138.jpg

Och lyssna det gjorde jag gärna och länge :mm:

Okej det blev ett par bilder också så jag återkommer med fler och bättre än dessa första.

Posted

Eftersom jag är väl bekant med MBL och det ljud företaget förmedlar så borde det inte vara

några stora överaskningar i hur det låter men...

det blev en mycket positiv överraskning sett till ljudåtergivningen, ja designen också förstås men

den får väl kanske ses som något man "får på köpet".

1b36128e.jpg

En del av den fina och harmoniska spelstilen kan nog också tillskrivas ett par svenskproducerade högtalare

som släpptes för inte så länge sedan...

4b03ab5a.jpg

c3dffa26.jpg

43d23f5a.jpg

Högtalarna jag tänker på är naturligtvis Martens nya Django :mm:

Ordet prisvärdhet får nästan en lite blek betydelse när dessa spelar på tillsammans med Corona-elektroniken,

säkert med annan elektronik också men nu var ju inte det aktuellt av förklariga skäl ;)

Posted (edited)

Det slog mig att jag hört namnet Corona tidigare :Thinking:

Och plötsligt så blev jag lite törstig :D

Det är väl så att det inte är så mycket mer än namnet som är lika med den maltbaserade drycken men

guldfärgs alternativet som MBL har som option skulle ju faktiskt kunna bli en till.

Corona C21 stereoslutsteg

21ab6ae7.jpg

Försteget C11

f3d21129.jpg

och en reprisbild på...

cd'n C31

1b36128e.jpg

Mekanismen bakom den nya slot-matningen i C31:an är framtagen av både Philips och Sony, säkert någon

mer som jag har glömt, och den verkar göra sitt jobb mer än väl.

Den inbyggda dacen har både in (usb/toslink/digital coax) och utgångar (digital coax) så flexibiliteten har

ökat något på den punkten.

15395a69.jpg

Lite andra tekniska nyheter är ett SmartLink system där samtliga insignaler styrs via försteget (eller den

integrerade förstärkaren C51).

Detta synkar bl.a displayenheterna och dessutom standbyfunktionen och i.o.m detta får man ett miljövänlig

och "grönt" viloläge.

Jämte detta så har man tagit ett litet steg in i framtiden och monterat en liten Update Interface (SD kort)

på baksidan av samtliga enheter, säkert praktiskt om det kommer ny mjukvara framöver :)

Edit:stavning

Edited by P-pan
Posted (edited)

Tiden står ju aldrig stilla och dagen var dessutom full av solsken så vi kände oss till sist tvungna att bryta

upp från denna trevliga lyssning för att ta tillvara på vädret.

c02afc15.jpg

Vi avslutatde med att hälsa på Darth Vader... eller Maxx som han kallar sig så här efter att stjärnan slutat lysa.

En reslig skapelse må jag säga och att han kan spela är det ingen som helst tvekan om...

"May the music be with you" ...

401b0f3d.jpg

32cae605.jpg

Stort tack till Robert på Audio Concept som gav oss lite x-tra tid för lyssning och fotografering :)

Vädret ja...

glass och solsken hör ihop va :mm:

e20f9dae.jpg

Inte dåligt att ha ett helt kvarter som nästan bara säljer glass och andra godsaker :icon_smile_cool: ...

även om det är ett väldigt litet kvarter ;)

Dessutom kan man avnjuta sin glass i små men väl avstämda solstolar och dessutom njuta av den härliga

utsikten ut över Riddarfjärden...

e72eadb3.jpg

Men hur skulle jag fylla en veckas väntande på herr Meitner's dac MA1 :?:

Bron borta i horisonten fick mig att tänka på en likasinnand entusiast som, om jag inte minns fel,

hade en uppsättning EmmLabs "avkodare" :Idea:

Och steget från Meitner till EmmLabs är väl ändå nästan mikroskopisk :D

Ett litet skrivunderlag...

af4c55b7.jpg

... inhandlades och snart var flaskposten på väg över vattnet mot sydligare "breddgrader"

Ibland måste man väl få bjuda in sig själv va ? :unsure:

Edit: tillägg text/bild

Edited by P-pan
Posted

Ja mycket trevligt vykort med blandat innehåll! :mm:

Blir lite sugen att göra ett källarbesok hos mörkrets furste och höra hur det låter, men det får nog anstå tills det börjar regna igen.

Calm

Posted
Vilken trevlig (sommar)läsning :icon_smile_cool:p-pan

Kul att det uppskattas :)

Jag tänkte att det kanske fanns någon som ville ha lite alternativ läsning till tidningen eller sommarboken.

Flaskposten kom i retur ganska omgående så ett par dagar senare var det dags för nya hifi-övningar.

Hm,

när man är gäst så brukar man ju ta med sig en liten present av något slag... :Thinking: , vad skulle jag hitta på ?

Ahhh, blommor såklart ...

7e3e12b8.jpg

Fast han kanske inte gillar gult :unsure:

Ett par väl valda fjädrar i en snygg orange bukett fick det bli :app:

8500415d.jpg

Posted (edited)
Ja mycket trevligt vykort med blandat innehåll! :mm:

Blir lite sugen att göra ett källarbesok hos mörkrets furste och höra hur det låter, men det får nog anstå tills det börjar regna igen.

Calm

Jag förstår inte riktigt problemet.

Det är väl bara att dra igång en vattenspridare på balkongen ;)

-Älskling, det regnar... jag drar ner på stan en stund, är det något jag behöver handla från affärn' :?:

Hälsa gärna till goda frun.... men kanske inte just från mig :Nail Biting: ... :D

Edited by P-pan
Posted (edited)

Jag har kommit hem till en herre som tar det här med akustik på största allvar.

Inte ens den gamla trattgrammofonen har klarat sig undan.

Det hederliga tricket med växter kan säkert fungera bara det diffuseras nära nog ;)

1e2d426f.jpg

Han verkar dessutom vara väldigt noga med tiden :?:

2f9f5655.jpg

Fast med tanke på att de är så många "tidmätare" så har han dem säkert för att mäta efterklangstiderna :icon_smile_cool:

Edit: svårt med snavninngen

Edited by P-pan
Posted

Innan vi fortsätter besöket så tänkte jag återvända till det "lilla" kvarteret som sålde glass.

Kv. Eldkvarn består ju inte endast av en liten glasskiosk utan här huserar även en ordentligt tilltagen

hög med tegelsten som bl.a arkitekten Ragnar Östberg har ritat på papper då det begav sig i början

av seklet.

48db8756.jpg

Stockholms Stadshus firar 100-årsjubileum om en sisådär 10-11 år och akustiktak verkar ha varit ett Stockholmsmode

redan för 90 år sedan, arkitekterna verkar ha haft lite koll på det här med akustiken... :) t.o.m utomhus...

800px-Stockholms_stadshus1916.jpg

Bildkälla: Wikimedia

fca83290.jpg

Kanske det var för att tygla röstläget hos ett och annat borgarråd om de blev för högljudda och det kan säkert vara

användbart även i dagsläget :D

Hur höga eller låga frekvenser de tar ner ska jag låta vara osagt dock.

Men i alla fall... så leder taket i Stadshusets arkadgång onekligen tankarna till ett lite mer modernt

"innertak" likt detta:

a82bc396.jpg

Posted

Jaha nu börjar jag förstå vem du besöker. Kul att se det på bild!

När det gäller kassettaket på Stadshuset så passerar jag det varje dag på väg till jobbet och måste prova att tjoa någon gång för att höra hur det låter. Akustiken verkar dock vara mycket bra liksom mycket i denna fantastiska byggnad. En kompromisslös byggnad vars tillblivelse är full med intressanta historier. Ragnar Östberg arkitekten lär orsakat ett gigantiskt budgetöverdrag med sin styvnackade inställning att allt skulle genomföras enligt hans vision. Men så blev det också en byggnad som går utöver det mesta och tyvärr kan man konstatera att Waterfront som ligger granne inte alls lever upp samma kvalitet eller estetik.

Vi väntar med spänning på fler bilder. :mm:

Calm

Posted
Det var en del wingar där :o:o

Det är nästan galet mycket vingar i detta rum nu för tiden.

Här finns pappwingar, S-wingar och ytterligare ett gäng med V-wingar.

Inte ens golvytan har klarat sig undan dessa "flygande" paneler.

Vy från lyssningsstolen och...

d4cc263c.jpg

... jo jag vet, det ser lite ut som en skidbacke :)

Man kan nog lugnt påstå att här bor det en första reflexernas mästare och guldöron har han visst redan sedan tidigare :app:

Dags för lite musik.

Jag glömmer lätt mina glasögon så det blev lite "dimmiga" skivor som spelades men den här kan jag i alla fall se något sånär.

Calm har nog redan tipsat om den i tråden "Den Moderna Jazzens Utveckling" och till er som gillar E.S.T kan jag nog säga

... spring och köp.

Phronesis - Alive

fa6ac0f2.jpg

Och på fjärrkontrollen till höger ska det stå emmLabs :mm:

Posted

För er som inte redan listat ut var jag befinner mig så kan jag nu avslöja att besöket

äger rum hemma hos Gunnar, eller Gurkan som han också kallas.

Elektroniken är samma som vid mitt förra besök och emmLabs cd-transport och dac står kvar

i sina positioner på varsin sida om MBL's rejält tilltagna försteg.

060bc4d8.jpg

Klass A-värmen från Pass Labs förstärkarna var även den på rejält samma nivå som senast...

hua vad varmt det blev i rummet.

1af13d89.jpg

Högtalarna - Focal Grande Utopia Be - har vi också sett förut i detta rum så allt är sig likt... :Thinking: ... eller :?:

Posted

Är det inte risk för torgskräck med så stora fria golvytor? :D;)

Ser verkligen fram emot en utlovad lyssning efter lite nyinversteringar kommer på plats. :mm:

Calm

Posted
Är det inte risk för torgskräck med så stora fria golvytor? :D;)

...utlovad lyssning efter lite nyinversteringar kommer på plats. :mm:

Calm

Du får försöka att be om en A/B-test ;)