P-pan Posted July 25, 2012 Posted July 25, 2012 (edited) Hifi-sommar ? Har du tumme med vädret ? Bokat resan till soligare breddgrader ? ... eller har du som jag tillbringat ovanligt mycket tid framför stereon ? Regn och rusk har hittills gjort att min hifisäsong sträckt sig ovanligt långt in på sommarhalvåret så för intresserade kommer här en lång och musikfylld sommarhälsning. Edited July 28, 2012 by P-pan Quote
P-pan Posted July 25, 2012 Author Posted July 25, 2012 (edited) Så hur börjar man sin hifi-semester på bästa sätt om den ska upplevas... så där lite mer på hemmaplan För egen del lade jag säkert grunden till det hela redan i mitten på maj då jag skaffade lite nya förstärkarkomponenter. Att regnet eventuellt skulle kunna ta över större delen av årets försommar tänkte jag nog inte så mycket på just då men när det väl slog till var det ju lite tråkigt, med tanke på grillsäsongen... Och att ställa sig och skrika hjälper ju inte heller... mot vädrets makter. Lika bra att dra sig inomhus och för att det ska bli lyssning med lite känsla av nytt så beställdes det hem ett gäng nya... som snabbt blandades med gamla och innan jag visste ordet av så flödade musiken oftare ur högtalarna än vad regnet slog mot fönstret Edit:stavfel Edited July 25, 2012 by P-pan Quote
Guest Musicus Posted July 25, 2012 Posted July 25, 2012 Så hur börjar man sin hifi-semester på bästa sätt om den ska upplevas... så där lite mer på hemmaplan För egen del lade jag säkert grunden till det hela redan i mitten på maj då jag skaffade lite nya förstärkarkomponenter. Att regnet eventuellt skulle kunna ta över större delen av årets försommar tänkte jag nog inte så mycket på just då men när det väl slog till var det ju lite tråkigt, med tanke på grillsäsongen... Och att ställa sig och skrika hjälper ju inte heller... mot vädrets makter. Kan jo minne litt om Vivid det "skriket" der, nye talerer på test? ... mvh Quote
P-pan Posted July 25, 2012 Author Posted July 25, 2012 Kan jo minne litt om Vivid det "skriket" der, nye talerer på test? ... mvh Nja, Visst har det varit lite testande av ny utrustning men jag ska återkommer till det och om vad som testades. Dock var det inga högtalare denna gång. Först skulle det bli tvunget att ta en liten tur till Järna för att "kolla av läget" som det brukar heta. Och frågan var nu bara om eventuella "järngrepp" hos personalen skulle släppa Quote
calle_jr Posted July 26, 2012 Posted July 26, 2012 Lika bra att dra sig inomhus och för att det ska bli lyssning med lite känsla av nytt så beställdes det hem ett gäng nya... http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/c6c068a8.jpg En del guldkorn där! Quote
P-pan Posted July 26, 2012 Author Posted July 26, 2012 (edited) En del guldkorn där! Det tycker jag också Och appropå guldkorn... Järna har ju hamnat på den svenska hifi-kartan tack vare att Absolute Sound'ande Audio öppnande sin butik för en tid sedan. Att stava med versaler är säkrast och tydligast... ...inget snack om vad man vill förmedla innanför dessa dörrar Och säkert kan denna skapelse bidra med lite högre audiofila upplevelser... ... när den väl justerats och snurrat in sig, m.a.o blev det en silent play denna gång och således inte heller någon test för skivorna där hemma. Jag spanar vidare i butiken på jakt efter det jag kom för att "kolla av läget" med Edited July 28, 2012 by P-pan Quote
conan Posted July 27, 2012 Posted July 27, 2012 Det är lite funkisstil över den tonarmen ... runda former möter kvadratiska. Quote
P-pan Posted July 27, 2012 Author Posted July 27, 2012 Det är lite funkisstil över den tonarmen ... runda former möter kvadratiska. Den lär ju passa vilken gammal Quad-talare som helst då Quote
P-pan Posted July 28, 2012 Author Posted July 28, 2012 Spana vidare var det ja, och där står den ju... Mycket Mera Musik Med Meitner Silver är också av ädlare metall så den här låter säkert minst lika bra som alla andra guldkorn Greppet hos den trevliga personalen släppte naturligtvis och ett hembesök bokades in... 2 veckor senare Och gud vad det kan vara tråkigt att vänta ... Kanske man skulle ha ett gäng sådana här direktuppkopplade till almanackan för snabbaste "fast forward" funktion ? Spola spola spola... men inget är ju i.o.f.s som väntans tider... Så vad gör man medans man väntar ? ... Quote
P-pan Posted July 28, 2012 Author Posted July 28, 2012 ... varför inte kolla in lite sommarnyheter med en klar känsla av Sverigepremiär... Att handla nya guldklimpar som ska förmedla välljud är nästan alltid kopplat till förnöjdsamhet men... när samma tillverkare helt plötsligt, nästan i lönndom... , lanserar nyheter kan det vara lätt att eftertanken kommer krypandes ? Åtminstone på det emotionella planet... Quote
P-pan Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 MBL har ju under en del mässor världen över visat sin nya Corona serie. Lanseringen verkar ha dragit ut lite på tiden av anledningar jag inte riktigt känner till men nu äntligen finns de på plats hos Audio Concept för provlyssnig. Min smygpremiär skedde under riktigt lugna förhållanden och t.o.m kära sambon var med Hon kanske inte litar på mitt omdöme då det gäller investeringar så någon liten baktanke med hennes närvaro fanns nog där... Oavsett så var det inte fel att helt ensamma få sitta i butiken mitt under brinnande semestern för att lyssna till dessa små ögonstenar. Och lyssna det gjorde jag gärna och länge Okej det blev ett par bilder också så jag återkommer med fler och bättre än dessa första. Quote
P-pan Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Eftersom jag är väl bekant med MBL och det ljud företaget förmedlar så borde det inte vara några stora överaskningar i hur det låter men... det blev en mycket positiv överraskning sett till ljudåtergivningen, ja designen också förstås men den får väl kanske ses som något man "får på köpet". En del av den fina och harmoniska spelstilen kan nog också tillskrivas ett par svenskproducerade högtalare som släpptes för inte så länge sedan... Högtalarna jag tänker på är naturligtvis Martens nya Django Ordet prisvärdhet får nästan en lite blek betydelse när dessa spelar på tillsammans med Corona-elektroniken, säkert med annan elektronik också men nu var ju inte det aktuellt av förklariga skäl Quote
P-pan Posted July 30, 2012 Author Posted July 30, 2012 (edited) Det slog mig att jag hört namnet Corona tidigare Och plötsligt så blev jag lite törstig Det är väl så att det inte är så mycket mer än namnet som är lika med den maltbaserade drycken men guldfärgs alternativet som MBL har som option skulle ju faktiskt kunna bli en till. Corona C21 stereoslutsteg Försteget C11 och en reprisbild på... cd'n C31 Mekanismen bakom den nya slot-matningen i C31:an är framtagen av både Philips och Sony, säkert någon mer som jag har glömt, och den verkar göra sitt jobb mer än väl. Den inbyggda dacen har både in (usb/toslink/digital coax) och utgångar (digital coax) så flexibiliteten har ökat något på den punkten. Lite andra tekniska nyheter är ett SmartLink system där samtliga insignaler styrs via försteget (eller den integrerade förstärkaren C51). Detta synkar bl.a displayenheterna och dessutom standbyfunktionen och i.o.m detta får man ett miljövänlig och "grönt" viloläge. Jämte detta så har man tagit ett litet steg in i framtiden och monterat en liten Update Interface (SD kort) på baksidan av samtliga enheter, säkert praktiskt om det kommer ny mjukvara framöver Edit:stavning Edited July 31, 2012 by P-pan Quote
P-pan Posted July 31, 2012 Author Posted July 31, 2012 (edited) Tiden står ju aldrig stilla och dagen var dessutom full av solsken så vi kände oss till sist tvungna att bryta upp från denna trevliga lyssning för att ta tillvara på vädret. Vi avslutatde med att hälsa på Darth Vader... eller Maxx som han kallar sig så här efter att stjärnan slutat lysa. En reslig skapelse må jag säga och att han kan spela är det ingen som helst tvekan om... "May the music be with you" ... Stort tack till Robert på Audio Concept som gav oss lite x-tra tid för lyssning och fotografering Vädret ja... glass och solsken hör ihop va Inte dåligt att ha ett helt kvarter som nästan bara säljer glass och andra godsaker ... även om det är ett väldigt litet kvarter Dessutom kan man avnjuta sin glass i små men väl avstämda solstolar och dessutom njuta av den härliga utsikten ut över Riddarfjärden... Men hur skulle jag fylla en veckas väntande på herr Meitner's dac MA1 Bron borta i horisonten fick mig att tänka på en likasinnand entusiast som, om jag inte minns fel, hade en uppsättning EmmLabs "avkodare" Och steget från Meitner till EmmLabs är väl ändå nästan mikroskopisk Ett litet skrivunderlag... ... inhandlades och snart var flaskposten på väg över vattnet mot sydligare "breddgrader" Ibland måste man väl få bjuda in sig själv va ? Edit: tillägg text/bild Edited July 31, 2012 by P-pan Quote
calm Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 Ja mycket trevligt vykort med blandat innehåll! Blir lite sugen att göra ett källarbesok hos mörkrets furste och höra hur det låter, men det får nog anstå tills det börjar regna igen. Calm Quote
ukiro Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 Det har börjat dyka upp lite tester av EMM Labs DAC2X, storebror till Meitner MA1 (Computer Audiophile, Enjoy The Music) men ingen verkar ha ställt dem sida vid sida än. Det testet vill jag läsa, eller ännu hellre: Det testet vill jag göra! Quote
P-pan Posted August 1, 2012 Author Posted August 1, 2012 Vilken trevlig (sommar)läsning p-pan Kul att det uppskattas Jag tänkte att det kanske fanns någon som ville ha lite alternativ läsning till tidningen eller sommarboken. Flaskposten kom i retur ganska omgående så ett par dagar senare var det dags för nya hifi-övningar. Hm, när man är gäst så brukar man ju ta med sig en liten present av något slag... , vad skulle jag hitta på ? Ahhh, blommor såklart ... Fast han kanske inte gillar gult Ett par väl valda fjädrar i en snygg orange bukett fick det bli Quote
P-pan Posted August 1, 2012 Author Posted August 1, 2012 (edited) Ja mycket trevligt vykort med blandat innehåll! Blir lite sugen att göra ett källarbesok hos mörkrets furste och höra hur det låter, men det får nog anstå tills det börjar regna igen. Calm Jag förstår inte riktigt problemet. Det är väl bara att dra igång en vattenspridare på balkongen -Älskling, det regnar... jag drar ner på stan en stund, är det något jag behöver handla från affärn' Hälsa gärna till goda frun.... men kanske inte just från mig :Nail Biting: ... Edited August 1, 2012 by P-pan Quote
P-pan Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 (edited) Jag har kommit hem till en herre som tar det här med akustik på största allvar. Inte ens den gamla trattgrammofonen har klarat sig undan. Det hederliga tricket med växter kan säkert fungera bara det diffuseras nära nog Han verkar dessutom vara väldigt noga med tiden Fast med tanke på att de är så många "tidmätare" så har han dem säkert för att mäta efterklangstiderna Edit: svårt med snavninngen Edited August 2, 2012 by P-pan Quote
P-pan Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 Innan vi fortsätter besöket så tänkte jag återvända till det "lilla" kvarteret som sålde glass. Kv. Eldkvarn består ju inte endast av en liten glasskiosk utan här huserar även en ordentligt tilltagen hög med tegelsten som bl.a arkitekten Ragnar Östberg har ritat på papper då det begav sig i början av seklet. Stockholms Stadshus firar 100-årsjubileum om en sisådär 10-11 år och akustiktak verkar ha varit ett Stockholmsmode redan för 90 år sedan, arkitekterna verkar ha haft lite koll på det här med akustiken... t.o.m utomhus... Bildkälla: Wikimedia Kanske det var för att tygla röstläget hos ett och annat borgarråd om de blev för högljudda och det kan säkert vara användbart även i dagsläget Hur höga eller låga frekvenser de tar ner ska jag låta vara osagt dock. Men i alla fall... så leder taket i Stadshusets arkadgång onekligen tankarna till ett lite mer modernt "innertak" likt detta: Quote
calm Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Jaha nu börjar jag förstå vem du besöker. Kul att se det på bild! När det gäller kassettaket på Stadshuset så passerar jag det varje dag på väg till jobbet och måste prova att tjoa någon gång för att höra hur det låter. Akustiken verkar dock vara mycket bra liksom mycket i denna fantastiska byggnad. En kompromisslös byggnad vars tillblivelse är full med intressanta historier. Ragnar Östberg arkitekten lär orsakat ett gigantiskt budgetöverdrag med sin styvnackade inställning att allt skulle genomföras enligt hans vision. Men så blev det också en byggnad som går utöver det mesta och tyvärr kan man konstatera att Waterfront som ligger granne inte alls lever upp samma kvalitet eller estetik. Vi väntar med spänning på fler bilder. Calm Quote
calle_jr Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Men i alla fall... så leder taket i Stadshusets arkadgång onekligen tankarna till ett lite mer modernt "innertak" likt detta: http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/a82bc396.jpg Det var en del wingar där Quote
P-pan Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 Det var en del wingar där Det är nästan galet mycket vingar i detta rum nu för tiden. Här finns pappwingar, S-wingar och ytterligare ett gäng med V-wingar. Inte ens golvytan har klarat sig undan dessa "flygande" paneler. Vy från lyssningsstolen och... ... jo jag vet, det ser lite ut som en skidbacke Man kan nog lugnt påstå att här bor det en första reflexernas mästare och guldöron har han visst redan sedan tidigare Dags för lite musik. Jag glömmer lätt mina glasögon så det blev lite "dimmiga" skivor som spelades men den här kan jag i alla fall se något sånär. Calm har nog redan tipsat om den i tråden "Den Moderna Jazzens Utveckling" och till er som gillar E.S.T kan jag nog säga ... spring och köp. Phronesis - Alive Och på fjärrkontrollen till höger ska det stå emmLabs Quote
P-pan Posted August 5, 2012 Author Posted August 5, 2012 För er som inte redan listat ut var jag befinner mig så kan jag nu avslöja att besöket äger rum hemma hos Gunnar, eller Gurkan som han också kallas. Elektroniken är samma som vid mitt förra besök och emmLabs cd-transport och dac står kvar i sina positioner på varsin sida om MBL's rejält tilltagna försteg. Klass A-värmen från Pass Labs förstärkarna var även den på rejält samma nivå som senast... hua vad varmt det blev i rummet. Högtalarna - Focal Grande Utopia Be - har vi också sett förut i detta rum så allt är sig likt... ... eller Quote
calm Posted August 5, 2012 Posted August 5, 2012 Är det inte risk för torgskräck med så stora fria golvytor? Ser verkligen fram emot en utlovad lyssning efter lite nyinversteringar kommer på plats. Calm Quote
P-pan Posted August 5, 2012 Author Posted August 5, 2012 Är det inte risk för torgskräck med så stora fria golvytor? ...utlovad lyssning efter lite nyinversteringar kommer på plats. Calm Du får försöka att be om en A/B-test Quote
calle_jr Posted August 5, 2012 Posted August 5, 2012 Elektroniken är samma som vid mitt förra besök och emmLabs cd-transport och dac står kvar i sina positioner på varsin sida om MBL's rejält tilltagna försteg. http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/060bc4d8.jpg Det där är high-end som åtminstone inte jag skulle gissa mig till i första hand! Alltid imponerande att se genomtänkta system. Kul Quote
Richard Posted August 6, 2012 Posted August 6, 2012 Väntar med stor spänning på fortsättningen av detta drama!! //Richard Quote
Recommended Posts