Jump to content

LP i Berlin


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I mitten på 80-talet öppnade en liten skivaffär i östra Kreuzberg, Core Tex Records. Som syns i bilderna ovan var byggnader ockuperade och än idag är tomter belamrade med tält på och omkring Oranienstrasse.

Merparten av punkband och hardcore från Berlin skapades här och flera skivbolag startades såsom Mad Mob Records, Bad Dog Records och Grapes Of Wrath Records. Man har även pub och fria konserter i butiken :o

Flera hundra meter av den del av Oranienstrasse där butiken ligger är omdöpt till Core Tex Records;

DSC_9980.JPG

DSC_9984.JPG

DSC_9987.JPG

DSC_9988.JPG

DSC_9982.JPG

DSC_9984-.JPG

http://coretexrecords.com/

Link to comment
Share on other sites

På den tyska scenen blir Kraftwerk gigant bland giganterna Can, Neu!, Amon Düül II, Tangerine Dream och Ashra Tempel. Jag kan inte komma på något band som fått sådant genomslag och sådan påverkan på musikutvecklingen utanför UK och US!

Hmm, kanske Neil Young, Björk, U2, ac/dc, Santana och ett par till spelar i samma liga. Men ändå :):blush

Det fanns ett band innan Kraftwerk bildades som hette Organisation. De gjorde ett album;

Organisation - Tone Float. 1970 RCA Victor SF 8111

organisation.jpg

Det är ganska svårt att få tag på musiken som Ralf och Florian gjorde denna period. Men man ska inte ge upp, det är det allra bästa de gjorde, speciellt ihop med Michael Rother och Klaus Dinger som visats tidigare i tråden med spelningen från Bremen Radio.

Milk Rock:

Tone Float:

Konen (på Kraftwerks första och andra mm) som designades av Ralf finns med redan på detta albums baksida;

organisation2.jpg

Link to comment
Share on other sites

I en källarlokal på Wrangelstrasse 48 ligger den lilla butiken Fashion Killers;

DSC_0041.JPG

DSC_0040.JPG

Ett litet men brett utbud av rock, jazz, reggae, dance och indie. Man ser snabbt att det är sorterat till skillnad från den "loppisbulk" man ofta möts av på antikvariat.

DSC_0046.JPG

DSC_0047.JPG

DSC_0044.JPG

DSC_0045.JPG

Fashion Killers sålde även pop art, t-shirts, vykort mm;

DSC_0051.JPG

DSC_0048.JPG

http://fashionkillers.de/

Link to comment
Share on other sites

Potzdamer Platz kan man glömma om man vill titta på skivor. Men det finns en del annat att se;

DSC_9767.JPG

DSC_9765.JPG

DSC_9774.JPG

DSC_9778.JPG

Det finns en metod för att hålla emot jordmassor när man schaktar som kallas Berlinerspont. Den har använts i hela världen sedan 1700-talet och är lämplig där man har stenig/blockig jord vilket gör det svårt att slå plank.

Berlinerspont går ut på att man slår stålplank eller räls glest längs en linje ca 2-3m djupare än man ska schakta och efterhand som man schaktar plankar man in mellanrummen;

DSC_9761.JPG

DSC_9760.JPG

soldier_piles_wall_types.jpg

Illustration: www.deepexcavation.com

DSC_9793.JPG

DSC_9766.JPG

DSC_9799.JPG

Link to comment
Share on other sites

Berlin överrskar :o Att stan är ett centrum för avantgardistisk kultur och nytänk, nya former för dans och teater osv, var bekant, men inte att det är så förbålt många skivbutiker där. De är ju dessutom stora. Ett litet Fredriksberg (Köpenhamn) i kollosalformat.

Intressant det här med muren. Den bestod alltså "bara" under 28 år :o och det är 23 år sedan den föll. Då när den fanns kändes det som att den varit där i evigheter och det känns abslout inte som att det var 23 år sedan den föll. Plötsligt känner jag mig väldigt gammal :diss:

Jag har inte varit där sedan just 1989 - ditt reportage inspirerar för ett återbesök. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Berlin överrskar :o Att stan är ett centrum för avantgardistisk kultur och nytänk, nya former för dans och teater osv, var bekant, men inte att det är så förbålt många skivbutiker där. De är ju dessutom stora. Ett litet Fredriksberg (Köpenhamn) i kollosalformat.

Jag kan ändå säga att jag inte hann med över hälften. Om man åkte dit i sällskap med samma intresse :D:blush så hade man hittat obegränsat mycket musik.

Det verkar som att vinyl aldrig har hafft en downperiod i Tyskland.

Intressant det här med muren. Den bestod alltså "bara" under 28 år :o och det är 23 år sedan den föll. Då när den fanns kändes det som att den varit där i evigheter och det känns abslout inte som att det var 23 år sedan den föll. Plötsligt känner jag mig väldigt gammal :diss:

Precis vad jag tänker. Muren hade funnits för alltid, och det var en närmast osannolik händelse när Honecker kysste Brezhnev;

DSC_9844.JPG

Jag var också där på nyår 1989, och det känns absolut inte som det var i närheten lika länge sedan som murens ålder.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en metod för att hålla emot jordmassor när man schaktar som kallas Berlinerspont. Den har använts i hela världen sedan 1700-talet och är lämplig där man har stenig/blockig jord vilket gör det svårt att slå plank.

Berlinerspont går ut på att man slår stålplank eller räls glest längs en linje ca 2-3m djupare än man ska schakta och efterhand som man schaktar plankar man in mellanrummen;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ck/DSC_9761.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ck/DSC_9760.JPG

http://www.deepexcavation.com/uploads/libr..._wall_types.jpg

När jag kollar närmare ser det ut som de har gjort en slitsmur, eller någon slags hybrid mellan Berlinerspont och slitsmur. Det innebär att väggen är hyfsat tät och att man kan använda den permanent som källaryttervägg. Man ser att de har gjutit en betongbalk på krönet som kommer gjutas ihop med bjälklaget i markplan när de är klara med källaren.

Observera att muren är ca 14m hög, dvs nästan som ett 5-våningshus.

Detta är ett stort bygge!

DSC_9761-.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack Mattias!

33RPM STORE är ännu en mindre butik som kombinerats med café.

DSC_0062.JPG

Den ligger på Wrangelstraße 95 i Kreuzberg, och ägaren Adem driver även ett litet skivbolag.

DSC_0056.JPG

DSC_0057.JPG

DSC_0058.JPG

Adem har ett arkivsystem för sin garderob, men inte för sina skivor :unsure:

Han vet precis vad han har och var det står.

DSC_0061.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag besöker Berlin varje sommar på min årliga HiFi-resa - så även denna sommar - men det är inte mycket jag känner igen :o

- Jag har sällan gått i skivaffärer för det har ofta haft för mig okänd musik men här får jag en lektion som heter duga inför nästa års besök :mm:

Du får göra en sammanfattning på slutet med de viktigaste adresserna så att jag inte går vilse ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar det med språket i Berlin? Är deutsch måste eller klara man sig med english? :blush

Tack för ett väldigt intressant reportage! Har kör många gånger Berliner ring men aldrig kört in, nu är jag sugen på att göra det :D

Link to comment
Share on other sites

Tack ninja.

English med lite Deutsch brytning fungerar bra :)

Om du är på hemväg kan du ta A113 så hamnar du vid en lämplig anslutning mot city.

Tunnelbanan fungerar mycket bra och den erbjuder en mänsklig komfort.

Vida bättre än London och NY.

Link to comment
Share on other sites

The Can - Monster Movie. 1969 Music Factory SRS 001

RI DE: Liberty LBS 83342. RE UK: United Artists UAS 29094

DSC_0123.JPG

Originalomslaget ändrades efter 500 ex till andrapressen, och de flesta som har albumet känner igen det med detta omslag:

DSC_0120.JPG

Det har dock nyligen poppat upp en icke auktoriserad utgåva med originalbilden, så trilla inte av pinnen om du ser den. Undertiteln syftar på bandets inspelningsstudio i ett slott från 1300-talet i Västfalen.

Detta är bland det bästa som gjorts i Tyskland, och fick också mycket inflytande på krautrocken och den växande skara band som inspirerades utanför Tyskland. Jag gillar strukturen i kompositionerna, kompet, riffen och sången är perfekt. Sångaren Malcolm Mooney lämnade bandet året efter denna kom ut på inrådan av sin läkare som ansåg det var bäst för hans mentala hälsa. Can tog ju då in Damo Suzuki som utan tvekan är en värdig ersättare.

Yoo Doo Right: http://www.youtube.com/watch?v=E_rrhr8uAJ8

Father Cannot Yell:

Link to comment
Share on other sites

Det mesta NEU! gett ut och inte gett ut finns nu samlat av Michael Rother i en vinylbox: http://shop.groenland-records.com/15-neu-vinyl-box.html

Fantastisk box med studioalbumen NEU!, NEU! 2, NEU! '75 och NEU! '86 samt NEU! '72 som maxisingel. Det medföljer även en 36-sidig booklet, nedladdningskod till samtliga album och en t-shirt i exakt samma kulör som Kommunteknik i Malmö :unsure:

DSC_5208.JPG

DSC_5215.JPG

Für immer (forever):

Spitzenqualität:

Neuschnee 78:

Super 16:

Asfalt.jpg

Bild: www.malmo.se

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk box med studioalbumen NEU!, NEU! 2, NEU! '75 och NEU! '86 samt NEU! '72 som maxisingel. Det medföljer även en 36-sidig booklet, nedladdningskod till samtliga album och en t-shirt i exakt samma kulör som Kommunteknik i Malmö :unsure:

Hur låter den vita vinylen? Bildskivor och sådana som inte är normalt svarta brukar låta som ett vinande. Själv tänkte jag handla en box men vågar inte riktigt slå till.

Link to comment
Share on other sites

Hur låter den vita vinylen? Bildskivor och sådana som inte är normalt svarta brukar låta som ett vinande. Själv tänkte jag handla en box men vågar inte riktigt slå till.

Den låter utmärkt. Inget vinande som inte är Neu! :D

Neu! är ju aldrig helt tysta, ett spår/sida och det hänger alltid något sustain från en gitarr eller mellotron. Men vinylen är bra.

Det är pressat med 180 gram också.

Jag har samma betänklighet vad gäller bildskivor, men enfärgad vinyl verkar vara helt ok.

T.o.m Norah Jones pressas på vit vinyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...